'הול פודס' זה בעצם רק ניסיון, שאם יעבוד כמצופה - ישנה את כל עולם הקמעונאות
אמזון, אולי יותר מכול חברה טכנולוגית אחרת, מסמלת עבורנו את מהפכת הטכנולוגיה ואת התמזגותה לתוך הכלכלה הישנה ובנוסף היא עוד הוכחה לחשיבותו של הניהול, במיוחד בתקופה של שינויים אדירים שיוצרת ההתמזגות גם מבחינת מבנה החברות וגם מבחינת יכולתו של המנהל לחזות נכון את ההתפתחויות.
אנחנו עוקבים אחרי AMZN מאז הונפקה במאי 1997 והסיבה לעניין שגילינו בהנפקה הייתה שבתוך מבול הנפקות הטכנולוגיה של אותן שנים אמאזון נתנה את האפשרות הקלה ביותר להשוואה בין כלכלה חדשה לישנה, מכירת ספרים דרך הרשת מול מכירה בחנויות. אמאזון פירסמה עצמה כמתחרתה של ענקית הספרים ברנס אנד נובל (סימול: BKS) שהובילה בתחום. "האם המהפכה תחסל בהתקדמותה את חנויות הספרים?" וההערכה, מאוחר יותר, הייתה שזה מה שיקרה, שנובל אנד ברנס תעלם.
בנוסף, הדבר הגדול האחר שמשך עניין לאמזון היה ג'ף בזוס ששמעו הלך לפניו עוד מלפני ההנפקה, מימיו כבנקאי השקעות בבוטיק ההשקעות הגלובלי D. E. Shaw. אמזון הונפקה באמצעות החתמים הטכנולוגיים המובילים דאז מורגן גרנפל, המברכט אנד קוויסט ואלכס בראון (כולם נרכשו מאז) במחיר מניה של 18 דולר (או 1.5 דולר בהתאמה להיום לאחר 4 ספליטים) וזאת לאחר שהמחיר למניה בתשקיף המקורי היה 12-14 דולרים ובשווי שוק של 438 מיליון דולרים. את ההערכה הזו קבלה החברה על מכירות של 16 מיליון והפסד של 3 מיליון לשנה שהסתיימה בסוף מרץ 1997.
למה חברה כזו מקבלת הערכה כזו ועוד כשמולה חברות וותיקות וחזקות ששולטות בתחום? בגלל יכולות השיווק של בזוס בעיקר שהביאו להתנפלות על המניה שפתחה את יומה הראשון בוול סטריט בעלייה של 62.5% או 29.25 דולר והעלתה את הערכת החברה ל-712 מיליון. ב-2016 מציגה החברה מכירות שנתיות של 136 מיליארד דולרים, רווח נקי של 2.37 מיליארד ורווח למניה של 4.9 דולר. בקופת החברה 26 מיליארד דולרים והחוב הכולל 19.35 מיליארד, 79% מתוכו לטווח ארוך ובריביות נמוכות.
הקונצנזוס לגבי הרווח למניה מצביע על 6.05 דולר ל-2017 ו-11.88 ל-2018 (עליות חריגות אפילו בעולם הטכנולוגיה) כאשר 43 מתוך 47 האנליסטים שמכסים אותה ממליצים, גם במחיר של היום (כמעט 1000 דולר, 1000 דולר שהושקעו בהנפקה שווים היום כ 665000 דולר), ב"קניה". 15 מהממליצים עשו זאת מאז תחילת החודש וארבע מהמלצות הקניה ראו אור מאז נודע על רכישת WFM. מחיר היעד בקונצנזוס הוא 1025 דולר. המכפיל ההיסטורי הוא בין 186 ל-203 (תלוי איך מגדירים) ומכפילי 2017-18 הם 164.5 ו-84 בהתאמה. אליבא תורת הכלכלה המקובלת הערכת המניה יקרה מרחפת בחלל החיצון.
האם אותם 15 אנליסטים, רובם מהבכירים ביותר בבתי השקעות מובילים, כמו גולדמן סאקס, ג'י פי מורגן, דויטשה בנק ועוד, שמאז תחילת החודש המליצו בקניה ובמחיר הנוכחי אינם מבינים זאת? הם כנראה משוכנעים שאמאזון תמשיך להוביל ואפילו תחסל בדרכה ענקיות קמעונות כמו וולמארט ואחרות. אגב, האם בגולדמן, שלפני שבוע הזהירה ממחיריהן של כמה מובילות טכנולוגיות, AMZN ביניהן, לא שמו לב שבאותה נשימה ובאותו תאריך המליצו על AMZN בקניה?
"וולמארט של הרשת"
נכון הוא שאמזון לא חיסלה את ברנס אנד נובל שהמשיכה לצמוח אבל מאז ההנפקה הפכה החברה הזו לקמעונית הרשת המובילה בעולם ובתחומים רבים מלבד תחום הספרים שבו היא המובילה. "וולמארט (סימול: WMT) של הרשת" מכנים אותה. מתוך ההכנסות של 170 מיליארד בשנה שמסתיימת בסוף חודש זה מוכרת החברה: 71% (121 מיליארד, 80 בארה"ב ו-41 גלובלית) מוצרי אלקטרוניקה שונים וציוד נלווה. 17% מתחום המדיה (27 מיליארד) שכולל ספרים. כ-11% מההכנסות מגיעות משירותי רשת (כ 18 מיליארד) והיתרה, כ 4 מיליארד, משונות (הקינדל אגב נמכר כחלק מהשונות והכניס השנה 1.7 מיליארד).
התחרות היא בעיקר מול רשתות הענק הקמעוניות המסורתיות כמו WMT או COST ושכמותן שנכנסו לקמעונות הרשת וגם מול חברות מגזר מתמחות כמו החברה לביגוד אופנתי לגבר, Bonobos שרכשה וולמארט לאחרונה. כל רשת קמעונאית, גדולה וקטנה נמצאת בתהליכי מעבר לרשת. אבל לחברות הענק הקונבנציונליות, במיוחד לוולמארט, יש יתרון אחד חשוב מול אמאזון. יש לא מעט תחומים בתוך עולם הקמעונות שצומחים בעצמה ופוטנציאל הרווח שלהם גדול מאוד, כמו מזון טרי ואורגני, מוצרים מתכלים, תכשיטים, ביגוד (במיוחד אופנתי וברמות מחיר גבוהות) ועוד שמסתבר שמכירתם על הרשת נתקלת בבעיות ושהצרכנים מעדיפים לרכוש אותם במרכזי המכירות או בחנויות מתמחות.
תחום הקמעונות בחנויות מתמחות (מכולות, דליקטסים ובוטיקים) שמגלגל שנתית בארה"ב לבדה 800 מיליארד דולר וצומח במהירות "מסרב" עדיין להתאים עצמו לקמעונות הרשת. מה שנקרא groceries online למשל לא עומד בציפיות עד כה ואמאזון, שמנסה לשנות זאת, השקיעה וממשיכה להשקיע בניסיונות להתאימו לרשת אבל עדיין ללא הצלחה. בזוס, שללא ספק רואה בוולמארט את המתחרה העתידית וללא ספק רוצה להידמות לה בהיקף הפעילות העסקית ולנצחה (יש לו אגו לא נמוך מזה של מאסק או זוקרברג). מבחינת שווי השוק AMZN עברה את WMT אבל מבחינת היקף העסקים היא רחוקה ממנה עדיין מרחק רב (מכירות WMT ב-2016 היו גדולות פי 3.7 ממכירות אמזון). בזוס מבין שכדי להידמות ולנצח את וולמארט הוא חייב להיכנס לאותם תחומים שכרגע אינם ידידותיים לצרכנות הרשת.
אמזון, חשוב להבין, צמחה על הרשת תוך ניצול חדשניות, גאוניות שיווקית, הצלחה להפעיל מערכות גיבוי שפועלות בצורה מושלמת כמעט וכמובן ניהול עילאי. היא צמחה בגלל היעילות של מערכות התפעול של ה-e-commerce שלה וחדשנות שיווקית אבל עובדת היותה חברת רשת זה גם עקב האכילס שלה שהרי ענקיות כמו וולמארט, קוסטקו ואחרות לומדות מהר מאוד ובעזרת עצמתן הפיננסית/שיווקית האדירה ומיליוני הלקוחות השבויים במועדונים ומרכזי הקניות שלהן הן יכולות לדחוק את אמזון מההובלה בצרכנות הרשת ואין ספק שכתיאורטית הן יכולות לעשות זאת.
מומחים שמבטיחים המשך הצמיחה הדו ספרתית של אמזון מתעלמים מהמעבר המהיר של הרשתות הוותיקות, במיוחד בשנתיים-שלוש האחרונות לרשת וההשקעות המסיביות שהן מבצעות לצורך כך. בזוס הבין זאת היטב ולכן בנה מערכת לוגיסטית מהמופלאות בעולם שקשה מאוד להעתיקה שכרגע נותנת לו יתרון על הרשת. בין השאר בנתה החברה צי אניות, מטוסים ומשאיות משלה ולמעשה, אם תחליט, תוכל להתחרות בענקיות המשלוחים FDX, UPS או DHL.
אמזון הכינה עצמה בעוד מועד לתחרות על הבית החכם כולל כמובן הלוגיסטיקה הדרושה, היא כבר מובילה בשוק ה- Home Speaker מול אפל וגוגל. בזוס הבין את משמעות הענן ומרכזי המידע בתחום השיווק ללוגיסטיקה שלו ונכנס בעצמה. אבל בזוס גם מבין שהתחרות הולכת וגדלה והוא מכיר היטב את המתחרים ועצמתם והגיע לאחרונה להכרה שההובלה של אמזון בתחום קמעונות הרשת אינה מובטחת גם בגלל התחרות אבל לא פחות בגלל העובדה שיש צרכנים רבים שמעדיפים את הקניון עדיין והם ברובם "שבויים" של הענקיות. זו הסיבה בגללה רוכשת החברה את Whole Foods Market (סימול: WFM) כהכנה למלחמה על הקמעונות כולה וזו, לדעתנו רק ההתחלה של ההתמזגות בין קמעונות הרשת לקמעונות הקונבנציונלית כאשר גם אמאזון וגם וולמארט רוצות להוביל.
הרכישה של WFM, חברת מכירות קמעונית שפועלת ממרכזי מכירות בעיקר, היא לפיכך הצעד הראשון של אמזון לכיוון הטריטוריה של וולמארט. זו חדירה לתחום הקמעונות הפיזי, "הישן". זו הודאה למעשה שהליך ההתמזגות של מהפכת הטכנולוגיה אינו מחסל את הכלכלה הישנה אלא משפר ומייעל אותה ומתאם אותה למנהגי צריכה חדשים וחשוב למזג. הצרכן שעדיין מעדיף "לגעת בסחורה, לבדוק אותה" וגם "להעביר זמנו בקניון" עדיין רחוק מלהעביר את כול צריכתו לטלפון החכם ולרשת.
ההשקעות הגדולות של אמזון מאז 2013, לצד הענן ומרכזי המידע הן בהתאם לכך בציוד ומבנים, מ-4.4 מיליארד ב-2013 ל-11 מיליארד ב-2016. כאשר האסטרטגיה שלך היא להתחרות בחברה כמו וולמארט עם 11700 מרכזי מכירות פיזיים ברחבי העולם, עם קליינטורה שבוייה, עם הון אדיר, עם עצמה שיווקית והשפעה על המחיר לצרכן שאין שניה לה, אינך יכול להמתין שחברה כזו תתחרה בך על המגרש שלך, אתה חייב לייצר מערכות שיאפשרו לך להילחם בה גם בטריטוריה שלה. ברכישת WFN רוכשת אמזון רשת מרכולי מזון בריאות, ירקות ופירות אורגניים וכדומה (חנויות מכולת למעשה) שמכוונת לשכבת האוכלוסייה בעלת האמצעים, שפועלת דרך 456 מרכזים בארה"ב, קנדה ובריטניה.
באמצעות הרכישה מקבלת אמזון דריסת רגל בתחום חנויות המכולת עם הדגש על מוצרים שהביקוש להם באינטרנט אינו מצליח לפרוץ כאמור. לדעתנו נראה בעתיד רכישות של מרכזי מכירות פיזיים גם בתחומים נוספים כמו אופנה תכשיטים ועוד, תחומים שבהם הצרכנים אינם מוותרים על המרכזים המסורתיים. "וולמארט", אמר השבוע בריטיין לאד, מומחה מוביל לאספקת מוצרי צריכה, "לא תיתן לאמאזון להשתלט על שוק הצריכה באינטרנט בטח לא בתחום המרכולים, זה בנפשה ובזוס מודע לכך, הוא חייב, בגלל הצורך להרחיב את קהל הלקוחות, להעביר חלק מהפעילות למרכזי מכירות".
החיבור בין אמזון ל-WFN מאותת על התחלת הדרך למציאת המערכת שתתאים להתמזגות צריכת הרשת לצריכה הקונבנציונלית (בדיוק מאותה סיבה רכשה וולמארט את Bonobos) ויש שמועות שאמזון כבר מחפשת חברות טכנולוגיות שבהן תיעזר "לחבור/התאמה" הזה. WFN זה רק ניסיון שאם יעבוד כמצופה ישנה את כול תעשיית הקמעונות. בזוס יודע זאת אבל גם בוולמארט וקוטסקו יודעים זאת ומי שיביא לשוק את המודל המתאים "ינצח".
אז מה עושים? מקשיבים לאנליסטים שצועקים "תקנה AMZN ב-997 דולר"? ממתינים לתיקון? או שאולי לא כדאי בכלל להניח הקלפים על אמאזון כי יש הטוענים שמול המתחרות הענקיות הסיכויים בעתיד אינם כ"כ מבטיחים (עבדכם ביניהם). זו שאלה דומה לשאלה ששואלים היום לגבי תעשיית הרכב, "האם לשלם הערכת-על עבור TSLA או להאמין שהזמן עובד נגדה ו-GM או טויוטה יובילו את שוק העתיד?
דבר אחד ברור, תחום הקמעונות ימשיך לצמוח, במיוחד גלובלית כי מהפכת הטכנולוגיה מצרפת לתוכו מיליוני לקוחות עם כל אחוז צמיחה כלכלית שהיא מייצרת. זה אומר שהתחרות האוליגפולית רק מתחילה ואיש מהמשקיעים, אפילו הגורואים הגדולים, לא יכול לנחש מי ינצח. בשביל זה ישנם סלי קמעונות רבים וקרנות אין ספור שכוללים את כול השחקניות. ישנו למשל ה-XRT שכולל 98 חברות (כולל כול המוזכרות במאמר) במשקלים שווים ושירד בעקבות פרסום העסקה כיוון שהתקשורת טענה שהעסקה תפגע בקמעוניות הענקיות, False news כרגיל. ישנה RTH שדווקא עלתה לאחרונה כי AMZN "שוקלת" 20% מהסל. אז עד לתיקון יש לכם מה לעשות, תבדקו מה מתאים לכם.
* מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
20.אם זה לא game changer אני לא יודע מה כןמתענין 27/06/2017 11:04הגב לתגובה זו0 0מתוך כתבה בראש האתר שלכם הבוקר: בשבועות האחרונים אנו מתבשרים שוב ושוב על "מבול" של סגירת קניונים בארה"ב, כששוב ושוב מתגלים לפנינו קניונים שהופכים "לקניוני רפאים". כשאנו שואלים מה הסיבה לכך, נשמעים שוב ושוב הקולות כי תחום המסחר האלקטרוני הוא שפוגע בקניונים מכת מוות.....סגור
-
הגזמה פרועה (ל"ת)שלמה גרינברג 27/06/2017 12:22הגב לתגובה זו1 0סגור
-
19.נייקי אדידס ושות'-סקטור האופנהאבי3 26/06/2017 13:15הגב לתגובה זו0 0שלמה סקטור האופנה נפגע חזק לאחרונה בעקבות אותה אמזון, האם לדעתך חברות כמו נייק ואדידס גם יפגעו? או שהן מספיק חזקות לעשות מה שצריך להתמודד עם התחרות באינטרנט?סגור
-
NKE ו ADDYYשלמה גרינברג 26/06/2017 14:35הגב לתגובה זו1 0הקשר לאמאזון הוא במוחם של פרשנים. ראשית אדידס לא נפגעה כפי שנפגעה נייק אבל הפגיעה בנייק, כפי שמתארים פרשנים פשוט מטופשת שהרי מ עשתה נייק, חוזה למכירת נעליים מסויימות באמצעות אמאזון. זה רק יגדיל את מכירות נייק. מלבד זאת שתי החברות עלו בעצמן לרשת. כרגע האופנה היא להמליץ על מכירה של כול קמעונאי "בגלל אמאזון". זה מזכיר לי שכולם המליצו למכור מרכזי דליקטס בגלל הסופרמרקטים או חזו שאמאזון תשתלט על כול מכירות הספרים. מה שעושה המהפכה זה הרחבת הביקוש וכול חברה שמתאמת עצמה ממשיכה לשרוד ולצמוח, בטח חברות כמו אדידס או נייק.סגור
-
תודה רבה שלמהאבי3 26/06/2017 15:07הגב לתגובה זו0 0מה היינו עושים בלעדיך, קצת נורמליות בעולם של כותרות וצעקות(כמו סקטור הפארמה על טראמפ את הילארי שהנה צדקת כלום ושום דבר).אני מסכים איתך לגבי האופנה, אכן יש כאלה שיפגעו כמו בכל מהמפכה אבל נייק את אדידס כנראה שלא, כמו גם שרוב האנשים ימשיכו לבוא לפחות לחנויות(לפחות בשביל לדעת מה הם רוצים) וגם נייק נפגעה לא רק בגלל אמזון ושאר האונליין אלא בגלל התחרות שמצד שאר חברות הספורט, פשוט אדידס הרבה שנים נחלשה ועכשיו חוזרת וua התגלתה פתאוםסגור
- טען עוד
-
18.INSYגילי 25/06/2017 14:43הגב לתגובה זו0 1מוציאים תרופה חדשה באוגוסט אחרי שמינו עכשיו דמויות מפתח מענף הפארמה כדי לנהל את החברה. לדעתך יכולה להגיע לאיזור ה-18$ באיזור אוגוסט?סגור
-
באיזור אוגוסט???שלמה גרינברג 25/06/2017 16:47הגב לתגובה זו1 1ואת מצפה לתשובה?סגור
-
17.אבגו. tmoיאיר 25/06/2017 14:28הגב לתגובה זו0 0אני מחזיק אבגו ו tmo כבר כמה שנים בעליה יפה מאד. האם ,לדעתך,יש להם עדיין מקום לעליות נוספות? תודהסגור
-
TMO ב"נבחרת שלנו" מזה 30 שנה)שלמה גרינברג 25/06/2017 16:48הגב לתגובה זו0 1בשאלות כאלו תפנה ליועצים שלךסגור
-
אתה היועץ שלי...יאיר 25/06/2017 19:50הגב לתגובה זו0 0לגבי מניות בנאסדק אין לי יועצים אלא הכתבות שלך. גם את אבגן וגם את tmo רכשתי לאחר שקראתי חומר ראשוני שלך ועשיתי לימוד נוסף -ואין לי אלא להודות לך על הכתבות שלך.סגור
-
טעות בידך, אתה הוא היועץ שלךשלמה גרינברג 26/06/2017 08:35הגב לתגובה זו1 0אם רכשת על סמך לימוד שעשית לאחר שקראת תמשיך לעקוב ותחליטסגור
-
16.בהמשך לתגובה 8 -אין לי שום בעיהמתעניין 25/06/2017 11:53הגב לתגובה זו1 0עם קפטיליזם ותחרות ואפילו עם קאפיטליזם חזירי...לא בזה הענין....על הנקודה העיקרית לא ענית(מלבד להגיד בלי לנמק שאני טועה) והיא שאלת ההשפעה של התפתחות והתרחבות ה-E קומרס על הנדלן המסחרי...זו לא סתם תחרות זה game changer...אגב לגבי ישראל גם פה כמעט כמו בכל תחום הנזק יגיע כמה שנים אחרי....סגור
-
game changer?? איך? (ל"ת)שלמה גרינברג 25/06/2017 16:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
15.מניות קוסטקו וקרוגר בעקבות עסקת אמזוןקימעונאי 25/06/2017 11:39הגב לתגובה זו0 0שלמה בעקבות כתבתך אולי בדקת קצת.ירידות חדות חלו במניות של kr וגם cost והן במחירים/מכפילים "נוחים".ברור שאם אמאזון נכנסת לתמונה הירידה הגיעה אבל.. לא קצת הגזימו עם הירידות? תודה על דעתךסגור
-
תקרא שוב בעיון את הכתבה וגם תשובותי לקוראים (ל"ת)שלמה גרינברג 25/06/2017 16:51הגב לתגובה זו1 0סגור
-
14.לשון רביםשמואל 25/06/2017 08:49הגב לתגובה זו2 1שלמה היקר, האם יש סיבה מיוחדת שאתה כותב בלשון רבים וחותם בלשון יחיד ? ציטוט "..אנחנו עוקבים אחרי AMZN מאז הונפקה.." "..לדעתנו נראה בעתיד רכישות של מרכזי מכירות פיזיים.." "..על הקמעונות כולה וזו, לדעתנו רק ההתחלה .."סגור
-
מה לעשות? כך אני אוהב לכתוב (ל"ת)שלמה גרינברג 25/06/2017 11:36הגב לתגובה זו1 2סגור
-
תגיד זה מה שחשוב? זה מה שמעניין אותך?יוסיפון 25/06/2017 09:31הגב לתגובה זו1 1תתרכז בכתבה ולא בקישקושיםסגור
-
TM51DD וצוות היועצים שלו.... (ל"ת)TM51DD 25/06/2017 10:15הגב לתגובה זו0 0סגור
-
מה זה? (ל"ת)שלמה גרינברג 25/06/2017 11:36הגב לתגובה זו0 1סגור
-
13.אמזון לא לישראליםמיכאל 25/06/2017 04:37הגב לתגובה זו1 3הרוב המוכרים לא מוכרים לישראל.לא שווים אגורה שחוכה,אנטישמיים.סגור
-
שטויות (ל"ת)שלמה גרינברג 25/06/2017 11:35הגב לתגובה זו1 2סגור
-
12.חוץ מטויוטה שכתבו אפשר גם פיאט קריזלרטמיר 24/06/2017 19:34הגב לתגובה זו0 0פיאט קריזלר - fcauנסחרת במכפילים נמוכים.. ממש ממש נמוכים. האם מכיר? יש סיבה למחירים הנמןכים? שבוע טובסגור
-
בו נגיד את האמת - כולם חושקים בטסלהסמי וסוסו 24/06/2017 23:29הגב לתגובה זו1 0400 אלף איש נרשמו (ללא התחייבות רכישה) להזמנת טסלה 3. מכפילים לא מעניינים (של פיאט וטויוטה). אם מודל 3 יהיה הצלחה ענקית (מבחינת הזמנות ויכולת לספק אותם - אז שאר מניות הרכב ימשיכו להיות בבעיה. וההיפך אם טסלה תיכשל. After all, we already know Tesla has about 400,000 deposit-backed reservations for the $35,000 vehicles.סגור
-
11.QcomGuy 24/06/2017 19:32הגב לתגובה זו0 0עדיין עוקב אחרי הנייר?האם משהו השתנה? התחרות גברה? מאזן חזק.. דיבידנד 4%.מה דעתך עליה שלמה? איפה היא בתחרות ?תודהסגור
-
כתבתי באריכות ושום דבר לא השתנה עדייןשלמה גרינברג 25/06/2017 11:34הגב לתגובה זו0 0התחרות מתגברת כול הזמן ובכול התחומים, זה אופי התקדמות מהפכת הטכנולוגיהסגור
-
קואלקום גם שמה דגש על מכונית אוטונומיתיובל 25/06/2017 11:44הגב לתגובה זו1 0וגם ענניםסגור
-
ואז? (ל"ת)שלמה גרינברג 25/06/2017 16:52הגב לתגובה זו0 0סגור
-
10.מה עושים?קונים מניות נדלן מסחרי בארהבMGM 24/06/2017 15:30הגב לתגובה זו0 0יש ריטים במחירי סוף עונהסגור
-
איזה ריטים למשל במחירי סוף עונה?? (ל"ת)טוטי 25/06/2017 07:32הגב לתגובה זו0 0סגור
-
קניוני רפאים אומר לך משהו? (ל"ת)דודו 25/06/2017 00:11הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.נזקי האמזוןמתעניין 24/06/2017 07:06הגב לתגובה זו1 0הקניבליזם של אמזון ורצונה האגרסיבי לשים יד ורגל בכמה שיותר תחומים(לא רק סופרמרקטים..בשקט בשקט דובר השבוע על כניסה לתחום בתי המרקחת ומניות בתי המרקחת חטפו יפה...כל מיני דיווחים על התרחבות בעיניני אופנה וכל מיני ריטיילרים של אופנה חטפו יפה..)הוא לדעתי הזרעים של המשבר הפיננסי הבא ואסביר:ה E קומרס גורם לאנשים לשנות באופן דראסטי את הרגלי הקניה שלהם(שימו לב כיצד גם וולמארט עושה צעדי ענק כדי להתרחב ב E קומרס)מה שייתר(!!)כמויות עצומות של נדל"ן מסחרי(כבר עתה יש ברחבי ארה"ב קניוני רפאים).ובהתחשב בעובדה שתחום הנדל"ן המסחרי ממונף בטירוף צאו וחישבו איזה נזק הולך ומתפתח כאן..שלא לדבר על פשיטות הרגל הפוטנציאליות של חברות קטנות ובינוניות בתחומי האמזון... אשמח לשמוע דעתך שלמה על התיאור הנ"ל. שבת שלוםסגור
-
דעתיהתיאור אינו נכוןשלמה גרינברג 25/06/2017 11:32הגב לתגובה זו2 1מה שעושה אמאזון אינו שונה ממה שעושה כול חברת שיווק אחרת, מוול מארט ועד למשביר. "הקניבליזם של אמזון ורצונה האגרסיבי לשים יד ורגל בכמה שיותר תחומים(לא רק סופרמרקטים", קוראים לזה "קפיטליזם תחרותי (לעיתים חזירי , כינוי לא מדוייק). אמאזון לא נכנסת "בשקט בשקט" לתחום הפצת תרופות היא עושה זאת בגלוי בדיוק כפי שוול מארט עושה זאת שנים. אתה טועה בקשר לתחום הנדל"ן המסחרי הממונף והקשר לקניוני רפאים אינו נכון. אגב, גם בישראל חלק גדול מהקניונים דומה. אתה חייב להבין שהקפיטליזם, בין אם אתה אוהב זאת או לא, הולך ומשתלט על העולם. אמאזון מעתיקה על הרשת את וול מארט. פשיטות הרגל (הפוטנציאליות? מה זה?) של חברות, קטנות כגדולות הן פונקציה של ניהול נחות וחוסר יכולת להתמודד בתחרות.סגור
-
8.בזוס הוא גאון על , שידע להערכתי למצוא הדרך הנכונה!יוסי 23/06/2017 22:28הגב לתגובה זו2 1אין סיבה למשל, שבזוס לא ימכור מכוניות דרך הרשת, ועוד מוצרים אחרים שהיום לא נמכרים אצלו. וחבל שלא נכנסתי מזמן כי חשבתי שאמזון "מנופחת" ביחס לרווחים שלה..והיא רק עלתה מאזסגור
-
וחבל שלא נכנסתי מזמן..שלמה גרינברג 24/06/2017 09:45הגב לתגובה זו1 0AMZN, מהרגע שהונפקה, הייתה תמיד "מנופחת" ביחס לרווחים שלה וזה נכון גם בנפילות הגדולות של 2000-3, 2008-9 וקיץ 2011. גם היום היא מאוד "מנופחת" ביחס לרווחים שלה. יש לי ספור בשבילך על אחד שחזר מניו יורק עצוב. שאל אותו חבר, "למה אתה עצוב?". "טיילתי בשדרה החמישית", ענה, "וראיתי כמה עולה שם דירה שאותה יכולתי ב 1999-2000 לקנות ב % 30 ממחירה היום". "ולמה לא קנית?", שואל החבר. "כי אז חשבתי שהמחיר גבוה מידי". תתבונן במדדים יוסי. מי שמאמין שהכלכלה תמשיך לצמוח, ש"בזוס הוא גאון על , שידע להערכתי למצוא הדרך הנכונה! " ושהוא באמת משקיע לטווח הארוך צריך לכלכל השקעותיו בהתאם. נכון AMZN נורא "מנופחת" האם תקנה בתיקון הבא???סגור
-
7.BTCBTC 23/06/2017 22:25הגב לתגובה זו0 2מה לדעתך צופה מהפכת הטכנולוגיה לשימוש במטבעות דיגטליים כהשקעה והאם יש אופק קרוב לעליתם של סלים המשקיעים בערכו של ביטקוין/באמצעותו בניירות ערך אחרים??סגור
-
איני עוקב (ל"ת)שלמה גרינברג 24/06/2017 09:29הגב לתגובה זו0 1סגור
-
6.שלמה שלום רבyarok5 23/06/2017 13:45הגב לתגובה זו2 1...אין ספק, ניתוח מעולה. ברשותך 2 שאלות: האם העליות השבוע בתחום הפארמה מבשרות את בוא השינוי לחיוב? האם אתה רואה את מדד הנסד"ק 100 ממשיך לצמוח? המון תודה יוסי.סגור
-
תרופות ונאסד"קשלמה גרינברג 23/06/2017 14:56הגב לתגובה זו4 0השינוי "לרעה" היה רק במניות כתוצאה מדיווח חובבני וחסר ידע של התקשורת ומעולם לא היה רציני והסברתי זאת פעמים הרבה. לגבי הנאסד"ק איני יודע אבל לי ברור שהצמיחה הכלכלית, בהובלת הטכנולוגיה תימשך ותתגבר אז תסיק המסקנות.סגור
-
תודה רבה, החכמתי. (ל"ת)יוסי 23/06/2017 18:31הגב לתגובה זו1 1סגור
-
5.שלמה מה דעתך על AMD?. בנוסף יש תעודת סל מאוד טובה IBUY (ל"ת)ארתור 22/06/2017 20:16הגב לתגובה זו0 0סגור
-
כתבתי רבות על AMDשלמה גרינברג 25/06/2017 11:22הגב לתגובה זו0 0תעודת הסל IBUY מתמקדת רק בחברות שמוגדרות ככאלו שלמעלה מ % 51 מהמכירות מגיעים מ online retail sales כך שאינה כוללת את כול חברות השיווק הקמעוני המסורתיות כמו WFN, TGT או WMT. זה לא התאים לכתבהסגור
-
4.היי שלמה שאלה לגבי חברות האופנהאבי3 22/06/2017 19:31הגב לתגובה זו0 0כרגע זה נראה ברור שאמזון וקניות באונליין החלישו חלק ניכר מחברות האופנה, האם אתה חושב שזה ישפיע גם על חברות ענק כמו נייק, אדידס ua וכו?סגור
-
ראה תשובתי ל 3, דומהשלמה גרינברג 25/06/2017 11:16הגב לתגובה זו0 0רק חשוב להבין שוב שהצעד שעשתה אמאזון לא נועד כדי לחסל המתחרות אלא כדי להילחם בהן כנגד התחרות שהן תייצרנה לאמאזון, הקמעונות כמו באופנה.סגור
-
3.תודה שלמה על עוד מאמר מצויין. מה דעתך על TARGET ספציפיתאיחטיאנדר 22/06/2017 19:28הגב לתגובה זו0 0איך הם מתמודדים עם התמזגות הכלכלות, מה דעתך לגביהם?סגור
-
TGTשלמה גרינברג 25/06/2017 11:12הגב לתגובה זו5 0טארגט, כמו קוטסקו או ןןל מארט בנתה, בעשור האחרון, מערכת קמעונית וזאת בגלל הביקוש הגואה למוצרי הקמעונות ובמיוחד לאור הצלחתה של WFM. לטארגט אחת ממערכות הקמעונות היעילות בשוק. משהודיעה אמזון שהיא רוכשת את WFM מיד יצאו הכותרות בסיפור של "סוף הקמעונות הפיזית", ספור מטופש וללא כיסוי עובדתי אבל טוב ככותרת. "המכונות" הגיבו ראשונות וכיוון שהכניסו את גורם הכותרת הזו כחלק מהחלטות הפלטפורמות שלהן טארגט הייתה הנפגעת הגדולה (ירדה אם איני טועה כ % 18 באותו היום) כיוון שהיא נחשבת כמתחרה הגדולה ל WFN. הוסף לכך את תגובת האנדיאנים וזה, רק זה, מסביר את הירידות ב TGT ושאר הקמעונעים הפיזיים. רק ששכחו את שהזכרתי בכתבה, שטארגט והאחרות נכנסות בעצמה לתחום קמעונות הרשת. אמאזון רכשה את WEN על מנת להילחם במגמה הזו אבל השוק (בניצוח אנליסטים) הגיב כאילו הרכישה מסמלת את סופן של הרשתות האחרות.. טארגט, כמו וולמארט ואחרות מתמודדת היטב עם ההתמזגות ונראה לי שקצת מגזימים בעצמתה של אמאזון בתחום זה.סגור
-
2.לגבי טויוטה שנזכרת פה במאמריפני 22/06/2017 14:55הגב לתגובה זו10 0סביב 100$ לא מאוד יקרה.מחלקת קרוב ל4% דיב.. ויש לה אחלה מכוניות. מה דעתך על tm?תודה רבהסגור
-
בהזדמנות נגיע גם לטויוטה (ל"ת)שלמה גרינברג 22/06/2017 15:57הגב לתגובה זו4 0סגור
-
1.כתבה נהדרת, תודה.אריק 22/06/2017 14:54הגב לתגובה זו12 1.סגור