על המניה שהפכה לאחד הוויכוחים הסוערים ביותר בשוק המניות
טסלה (Tesla, TSLA) היא אולי הנושא לוויכוח השור/דוב הסוער ביותר בהיסטוריה של שוק המניות. הדיון על שווייה של מניית טסלה נמשך כבר שנים. השוורים אומרים שהיא תכפיל את שוויה הנוכחי עשרות פעמים. הדובים אומרים שזאת מכונה לשריפת כסף שתפשוט את הרגל. שני קצוות מוחלטים. יש פגם אינהרנטי בשני הטיעונים האלה, ו-2017 כנראה תכריע מי צודק ומי טועה.
הפגם בטיעון השור/ דוב במניית טסלה (Tesla Motors)
הדובים יגידו שטסלה היא מכונה לשריפת כסף שתפשוט את הרגל. נכון, החברה שורפת הרבה כסף, אבל זה מה שקרה גם באמזון (AMAZON, AMZN) במשך שנים. הם גם יגידו שהדרישה לרכבים חשמליים תעלה וטסלה לא תוכל לשמור על נתח השוק שלה. כבר עכשיו, יותר רכבים חשמליים יוצאים לשוק. הדובים יגידו שטסלה לעולם לא תוכל לבנות 500,000 מכוניות Model 3 במחיר של 35,000 דולר לשנה ושהחברה תפסיד כמויות אדירות של כסף על כל מכונית.
הטיעון של השוורים פגום באותה המידה. הם מאמינים שטסלה תבצע מהפך בתעשייה. נכון שאף אחד לא דיבר על רכבים חשמליים לפני עשר שנים. השוורים חושבים שטסלה מייצרת מכוניות שיפחיתו פליטה של גזי חממה. נכון, אבל צריך לייצר את החשמל איכשהו. השוורים יטענו שטסלה מטלטלת את שוק המכוניות. נכון, היא מכריחה את היצרנים לשווק מכוניות חשמלים בייצור המוני.
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"
אתם שמים לב למשהו דומה בטיעונים של כל צד בוויכוח? מכוניות. הם מדברים רק על מכוניות ועל תעשיית הרכב. האם אפל היא יצרן טלפונים, או חברת טכנולוגיה שמייצרת טלפונים ניידים? יש הבדל גדול. טלפון נייד הוא מוצר צריכה. הייצור שלו זול ורף הכניסה נמוך. או אולי אפל היא חברת טכנולוגיה שמייצרת תוכנה ומערכת אקולוגית שבה הטלפון הנייד משמש בסך הכל כשער כניסה עבור המשתמש?
עכשיו, האם טסלה היא יצרנית מכוניות כמו פורד, ג'נרל מוטורס או דיימלר? או שהיא דומה לחברות טכנולוגיה כמו גוגל, מייקרוסופט ואפל? זו שאלה חשובה: ההערכות שונות מאוד. ברור, טסלה מייצרת מכונית, בדיוק כמו שאפל מייצרת אייפון. טסלה היא, ואכן יש לה, מערכת אקולוגית, עם התוכנה שלה שמפעילה את המכונית, רשת הנהיגה האוטונומית עם למידת המכונה ועדכוני האונליין שבה. מתי בפעם האחרונה פורד, ג'נרל מוטורס או דיימלר שחררו עדכוני נהיגה אוטונומית אונליין?
הניסיון להעריך כלכלית משהו שמשנה את התעשייה מהיסוד הוא כמעט בלתי אפשרי. השוק כבר סיפר לנו כמה טסלה שווה: 40 מיליארד דולר, אם נאהב את זה או לא. למה? כי היא נסחרת באותו טווח כבר כמעט שלוש שנים. כמעט בלתי אפשרי לדעת כמה היא תהיה שווה בעוד שלוש שנים מהיום. אני אתווכח עם כל מי שינסה לקבוע את השווי של מניית טסלה בעוד שנתיים או שלוש.
כמעט בלתי אפשרי לחזות כל אחד מהמשתנים שצריך להזין לתוך כל אחד מהמודלים שמשתמשים בהם כדי להעריך שווי. תוכלו לומר מה הסיכון? כמה מכוניות טסלה יכולה לייצר? כמה ביקוש יהיה למכוניות? אף אחד לא יכול. אפילו לא כדאי לנסות.
- נדל"ן, בנקים ואנרגיה - האם כדאי להשקיע באמצעות קרנות נאמנות לפי ענפים?
- האיום הגדול על החברות
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
המניע העיקרי להשקעה בטסלה
במקום זאת, כדאי להתמקד במידע שכן ניתן להשיק. ההכנסות של טסלה גדלו לאורך השנים באופן יציב ונראה כי הקצב אפילו עולה. למרות ההכנסות הללו, טסלה לא הצליחה להניב רווח.
לעיתים קרובות, משקיעים ואנליסטים נתקעים עם מניות בחברות שמפספסות את הציפיות, כי ציפיות הן כל העניין בהשקעה. במקרה הזה, למרות שטסלה פספסה את התחזיות, העלייה בהכנסות הייתה יציבה ועקבית. עליה בהכנסות צריכה להיות המניע העיקרי בהשקעה בחברה כמו טסלה.
האם החברה מייצרת הכנסות גדלות באופן עקבי, או שהיא מתמהמהת ונתקלת במכשולים? האם החברה מייצרת כמות גדלה באופן עקבי של מכוניות ומבצעת יותר מסירות? טסלה הפגינה עלייה בכל המדדים הללו, דבר שיכול להצביע על כך שהחברה מייצרת מכוניות תוך מענה לביקוש גבוה.
צריך להתרחק מנקודת המבט של טסלה כרכב חשמלי. טסלה היא חברת טכנולוגיה שמייצרת מכוניות. המכוניות האלו נוסעות על ארבעה גלגלים ומשתמשות בתצורת אנרגיה כדי להזיז אותן קדימה ואחורה. קונה של המכונית הזו לא יקנה אותה כי הוא מאמין שהוא מציל את הפלנטה, הוא יקנה אותה כי הוא רוצה שהיא תהיה שלו וכי הוא נהנה לנהוג בה.
תשאלו בעלים של רכב מסוג טסלה מה הוא חושב על המכונית שלו. סביר להניח שהוא כבר נהג קודם לכן במכוניות BMW, מרצדס, אאודי וריינג' רובר במשך חלק משמעותי מחייו הבוגרים. זה אומר משהו על איכות המוצר עצמו. אם המכוניות האלו לא היו נתפשות בתור מוצר איכותי, אף אחד לא היה קונה אותן, חשמליות או לא חשמליות. קונה של טסלה לא קונה את המכונית כי הוא דואג ממחירי הדלק או מסיבות אחרות. הוא קונה אותה כי הוא אוהב לנהוג בה ובדרך כלל לא אכפת לו אם היא חשמלית או לא.
טסלה מודל 3 צפויה להימכר במחיר של החל מ-35 אלף דולר. אבל, כמובן, רוב האנשים לא ישלמו את הסכום הזה על המכונית. הם יוסיפו תוספות, כמו בכל מכונית אחרת. מכונית BMW מסדרה 3 מתחילה ב-31 אלף דולר, אבל עד שמסיימים עם כל התוספות, המכונית בדרך כלל עולה מעל 40 אלף. טסלה מודל 3 כנראה תתחרה עם BMW 3, אאודי A4 ומרצדס C, לא עם המכוניות החשמליות של שברולט.
לגבי מודל S ומודל X, המשקיעים נוטים לחשוב שאולי טסלה נתקלה במבוי סתום כי המדדים של תחילת 2017 זהים לאלו של 2016. סביר להניח שזה לא מקרה של ביקוש מועט אלא תוצאה של התמקדות של טסלה במודל 3 וחוסר רצון להעלות יותר מדי את הציפיות.
מסקנה
כמה שווה חברה שכרגע גדלה אקספוננציאלית, ונמצאת בדרך לעשות את הבלתי אפשרי? נראה שאנחנו עומדים לגלות. אם תשאלו את דעתי סביר להניח שהתשובה היא: יותר מהשווי הנוכחי שלה.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
הכותב הוא מוטי כהן, יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף
- 3.פיני 19/07/2017 20:53הגב לתגובה זומוטי כהן, דעה נכונה לדעתי. אני נוסע ברכב בפלורידה, מודל S 2012, הרכב הזה מדהים, 91% שביעות רצון לקוח ע"פ Consumer Reports, בהשוואה לרכב הבא אחריו פורשה 84%, ואודי 77%. למיטב הבחנתי לא ציינת את פעילות החברה בשוק אחסון האנרגיה וגגות סולריים פרטיים ומסחריים, שליטה ברשת טעינת רכב חשמלי עצומה ויעילה ופיתוח מערכת נהיגה עצמית מוכחת כבר מותקנת בכל רכביה...
- 2.מסכים איתך זו השקעה לעשר שנים בתיק (ל"ת)ערן 16/07/2017 13:00הגב לתגובה זו
- 1.חובבן. (ל"ת)אבנר 16/07/2017 12:40הגב לתגובה זו
- לא אתה... (ל"ת)יונתן 18/07/2017 18:11הגב לתגובה זו