משקיעים בגוגל או בפייסבוק? תכירו את האלטרנטיבה
באמצע שנת 2015 עברו בורסות סין מימוש אגרסיבי שנמשך עד תחילת 2016 כאשר החשש היה שהירידות יגיעו גם לשווקי המערב שכן סין מהווה מנוע צמיחה מרכזי בעולם. אך הצמיחה בעולם לא נגמרה יחד עם הצמיחה הדו ספרתית של סין והעולם ממשיך גם בקצבי הצמיחה הסינים של 6.5%-7%, בתקופת הירידות של הבורסות בסין ירד ה-S&P500 כ-8% בלבד ולאחר כשנה חזר לכבוש שיאים חדשים בזמן שהמרחק של המדדים המובילים בסין עומד על עשרות אחוזים משיאי 2015.
בכך סיימה סין את השלב הראשון בהפיכתה לכלכה מודרנית כאשר במהלך כ-20 שנה חוותה את ההגירה הגדולה ביותר בהיסטוריה, סיום התהליך הביא לירידה בקצבי הצמיחה של סין כאשר בשנים האחרונות קרה משהו חדש בסין. מנהירת הצעירים מהכפר לעיר התחיל לבלוט מחסור של עובדים בחקלאות וזאת למול דרישה לעובדים נוספים בתעשייה. שיווי המשקל החדש הביא לעליה חדה בשכר העבודה הממוצע אשר שילש את עצמו לערך במהלך העשור האחרון. היום ככלל כבר אין בעיה לפועל ולחקלאי הסיני לרכוש מכשיר סמארטפון או מחשב ולהיחשף לעולם, ובזכות יכולת כלכלית טובה יותר הוא מהווה יעד איכותי לפרסום במדיה בה הוא נמצא.
תחום המדיה, הרשתות החברתיות והמסחר באינטרנט נמצא בשיאים, חברות התוכן והרשתות החברתיות מהוות כיום את פלטפורמת הפרסום הממוקד הטוב ביותר. במקביל לצמיחה של סקטורים אלו במערב השכילו הסינים להעתיק ולהתאים את המודלים העסקיים לשוק המקומי שלהם. הצמיחה בסקטורים אלו התרחשה גם בסין ואפילו בקצב גבוה יותר שכן קהל המטרה גדל עם העלייה בשכר. הגידול הביא לפריחת חברות המדיה הסיניות מעמיד אותן בקנה אחד מול הענקיות העולמיות, בהתחשב בגודל השוק הסיני לא ניתן להתעלם מחברות אלו כאשר בוחנים את ההשקעה בצמיחת התחום ברמה גלובלית ועל כן השואה בפוטנציאל החברות הסיניות למול המקבילות ממש מתבקשת.
מנועי חיפוש ותוכן: גוגל נגד באידו
גוגל שולטת בנתח של כ-81% במנועי החיפוש בעולם. במערב אירופה נתח זה מגיע לכ-90%, כאשר בארה"ב מגיעה גוגל לשליטה של כ-65% בלבד, בסין מדובר בפחות מכ-3%. גוגל מובילה בפיתוחים ותחומים רבים כמו מחשוב ענן, בינה מלאכותית והרכב האוטונומי. במערב גוגל כבר ממש מונופול, שינוי אלגוריתם במנוע החיפוש ירים וימוטט חברות ועסקים. החברה נמצאת בשלב בו קצב צמיחתה תלוי יותר בגידול השוק ותקציבי הפרסום מאשר בהשתלטות על שווקים ונתחים נוספים. סביר כי גידול בתקציבי הפרסום אכן יתרחש ובאופן ניכר ויש להניח שגם תחומים של מחשוב ענן AI ורכב אוטונומי בסופו של דבר יהוו נתח גדול יותר בהכנסות החברה.
באידו, חברת החיפוש הגדולה ביותר בסין פועלת בתחומים של גוגל כמעט 1:1. לחברה אחוזי צמיחה גבוהים במיוחד כאשר בין 2012 ל-2015 מדובר בגידול ממוצע של כ-46% בהכנסות. בשנת 2016 עמד הגידול על מספר צנוע של 6.2% ובשנת 2017 עמד על כ-10%. באידו נאבקת על שימור נתח השוק בין מנועי החיפוש הסינים וכיום מובילה עם כ-75%, ברמה העולמית זה מקנה לה כ-8% למול כ-77% של גוגל. לזה נוסיף את ההנחה כי יכולתה של באידו להתרחב מחוץ לסין קטנה באופן יחסי, בטח מזה של יאהו ובינג שמתקשות במשימה כבר שנים ונבין שבאידו שנסחרת במכפיל רווח קרוב ל- 50 מתמחרת כבר הצלחה בשימור נתח השוק בסין יחד עם גידול בתקציבי הפרסום באינטרנט ולא במחיר זול.
מסחר אלקטרוני: אמזון נגד עליבאבא
עליבאבא היא חברת ה-e-commerce הגדולה ביותר בסין והשנייה בשווי השוק בעולם. עליבאבא מרושתת באסיה וסין דרך TMAIL ו-TAOBAO כאשר אתר עליבאבא ו-ALIEXPRESS מכוונים להמשך התרחבות של הפעילות הבינלאומית. נתח שוק של החברה בסין עומד על כ-60% באמצעות TMALL. אמאזון, הענקית העולמית, תופסת קצת פחות מאחוז אחד בסין.
במבט גלובלי חולשת עליבאבא יחד עם אליאקספרס על כ-11% למול 31% של אמאזון. פעילות הליבה של שתי החברות זהה ומהווה כ-90% מההכנסות באמאזון למול כ-85% בעליבאבא, שתי החברות נמצאות במגמת צמיחה מרשימה כאשר אמאזון רושמת קצב צמיחה של כ-24% בחמש השנים האחרונות למול קצב של כ-44% בעליבאבא.
היתרון הגדול של עליבאבא על אמאזון מגיע במודל המכירות, בעוד אמאזון רוכשת מוצרים ומאחסנת אותם על מנת למוכרם תחת אישורה, עליבאבא מאפשרת רק ביצוע עסקה בין מוכר וקונה על תשתית האתר וחוסכת עלויות תפעול. בעוד פעילות ליבה זו מהווה את כלל הרווח התפעולי של עליבאבא (רושמת הפסד במחשוב ענן), פעילות זו מהווה כ-15% מהרווח התפעולי של אמאזון. בנוסף לכך המודל של אמאזון שמחייב מחסני ענק דורש הלכה למעשה התרחבות במחירי הפסד עד לתפיסת נתח שוק.
אין כל ספק שבפן העסקי הפלישה למערב קלה יותר מלמזרח ולכן פוטנציאל הצמיחה של עליבאבא נראה טוב יותר. כיום עליבאבא נסחרת במכפיל של 57 ומראה צמיחה מרשימה יותר מזו של אמזון שנסחרת לפי מכפיל של 246. נראה שאמאזון צריכה המשך צמיחה מהיר ביותר ואולי אף מהיר יותר מקצב הצמיחה של e-commerce העולמי על מנת להצדיק את מכפיל הרווח. מצד שני, לעליבאבא מכפיל רווח שאכן יכול להיות מוצדק למול הצמיחה ולאור שאזור הצמיחה הגדול ביותר בעולם בתחום זה הוא אסיה פסיפיק.
מדיה חברתית: פייסבוק נגד Tencent
הפרמטר החשוב ביותר הוא active users per month. בנתון זה ישנה חשיבות למספר פרמטרים בפילוח המשתמשים כגון: גילאים ,תחביבים ותחומי עניין, ועוד פרמטרים רבים שקובעים האם המדיה מהווה יעד טוב למפרסמים או מסוגלת לייצר ערך על ידי תכנים כמו וידאו ומשחקים.
מספר המשתמשים של פייסבוק עומד על כשני מיליארד, בנוסף ישנם כמיליארד ורבע משתמשים בוואטסאפ וכ-700מיליון באינסטגרם. לפייסבוק על זרועותיה טווח רחב של משתמשים שמביא כמות מפרסמים אדירה. פייסבוק צמחה בממוצע של כ-50% בהכנסות בין השנים 2012-2016 כאשר הרווח התפעולי עומד על כ-80%, החברה עשתה את המוניטיזציה בצורה מעוררת השתהות ובמכפיל רווח של 37.4 למול הנתונים עדיין יש פוטנציאל לרווחים יפים.
המדיה החברתית הגדולה ביותר בסין היא Tencent, לחברה שווי שוק שנאמד בכ-400 מיליארד דולר, כ-20% פחות מפייסבוק. לחברה שתי פלטפורמות מרכזיות, wechat, שבבסיסה דומה לוואטסאפ ומרכזת כ-960 מיליון משתמשים פעילים, ו-QQ, פלטפורמה חברתית שעיקרה משחקים און-ליין. יחד, כמות המשתמשים של Tencent מתקרבת לשני מיליארד. Tencent עושה את המוניטיזציה כשהיא מתמקדת במשחקים החברתיים במובייל, תחום שמהווה כ-70% מהכנסותיה וצומח בקצב גבוה.
החברה מראה צמיחה ממוצעת של כ-35% בין השנים 2012-2016 והרווח התפעולי עומד בממוצע מעל 55%. התמחור לא זול, מכפיל הרווח הוא כ-50, אין ספק שמי שרוצה לקחת חלק בצמיחת המדיה החברתית בסין יעשה נכון אם יכלול את Tencent בתיק שלו.
בשורה התחתונה, החברות הסיניות בתחומי המדיה החברתית, המסחר האלקטרוני ומנועי חיפוש ותוכן מצליחות להעתיק את המודלים העסקיים של המערב. חברות אלו פועלות בשוק בעל קצב הצמיחה הגבוה בעולם בתחומים אלו והן בעלות יכולת חדירה לשווקי המערב, זאת בניגוד לחברות המערביות שאינן מצליחות לפצח את החדירה לסין. היכולת והנכונות של הצרכן הסיני בתחומים אלו גדלה יחד עם השכר הממוצע באופן משמעותי בשנים האחרונות, יחד עם המעבר של סין להתמקד בצריכה פנימית ולא רק בייצוא.
עדיין, היתרון של החברות הסיניות למול מקבילותיהן המערביות נשאר מובהק רק בשוק הסיני כאשר הצמיחה בשווקים האירופאים והאמריקאים נראית תלויה יותר במודל העסקי. למול הנתונים הקיימים יש להניח כי קצב הצמיחה של החברות הסיניות לא יפחת מזה של המערביות המקבילות. נראה שיש מקום לשנות את התפיסה של השקעה במניות בודדות בתחומים אלו לתפיסה של השקעה בסקטורים עצמם ובקנה מידה גלובלי על ידי פיזור החזקות מאוזן בין המזרח למערב.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
הכותב הוא אילן ארד קשת, מנכ"ל בית ההשקעות יצירה
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.מכפיל רווחמשקיע 21/10/2017 18:46הגב לתגובה זו1 0המכפיל של אמזון וגוגל הזוי לכן לדעתי המניות שלהן שוות חצי ממה שהן היום והתעוררות ראשונה תביא לנפילתם לערך נורמלי משהו כמו 40% ממה שנסחרות היוםסגור
-
5.ויש עוד כמה מקבילותהיועץ 18/10/2017 21:48הגב לתגובה זו1 0כך גם htht רשת מלונאות סינית מול רשתות המלונאות המערביות. byddy יצרנית רכבים חשמליים(ev)מול יצרני הרכבים החשמליים במערב (טסלה ואח)ויש עוד.הסינים בגלל גודל השוק והשינויים הפנימיים יהיו הגדולים מכולם .רק בעוד כמה שנים.סגור
-
4.לא ברור איך באיידו לא מסוקרת כאן.רז 18/10/2017 12:38הגב לתגובה זו0 0.סגור
-
דווקא יש התייחסותשלומי מרקוביץ 18/10/2017 14:56הגב לתגובה זו0 0בכתבה הוא משווה בין גוגל לבידוסגור
-
3.אף פעם אל תהיה ללא בידואנונימי 18/10/2017 11:46הגב לתגובה זו0 0מאז ההנפקה { כ11 שנים עלתה בכ 3500 אחוזים }סגור
- טען עוד
-
2.מכפילאמיר 16/10/2017 12:50הגב לתגובה זו1 0מכפילים מטורפיםסגור
-
1.מעניין מאד. (ל"ת)חנה 16/10/2017 11:03הגב לתגובה זו1 0סגור