המנייה שירדה יותר מ-50% ורשמה שפל חדש - האם נוצרה הזדמנות קנייה?
כחלק מההכנה לקראת סוף השנה וההמלצות לשנת 2018 הייתי רוצה לפתוח בסיקור על חברת צמיחה קלאסית שחטפה מהלומה מהמשקיעים בשני הרבעונים האחרונים ואמורה לסקרן כל משקיע שמחפש חדשנות טכנולוגית בתחום צומח ומרתק.
מניית iRobot (סימול: IRBT) ירדה השנה בכ-53% משיא של כמעט 110 דולר לשפל של 52 דולר. היו שם כמה דברים שגרמו לירידה החדה ובהם החשש לתחרות שתפגע בעתיד החברה שהביא את המשקיעים למכור. בנוסף, המכירה הייתה חדה, בעיקר אם משלבים את הדאגה לרווחיות עם אובר האופטימיות מצד המשקיעים שנתנו לה להיסחר במכפיל רווח עתידי של 40 בעת שביקרה בשיא השנתי שלה.
לאור המכירה החדה מצד המשקיעים, המניה נסחרת כעת בהערכה סבירה יותר. להערכתי, המניה צפויה לעלות בקצב חזק עד סוף 2018, כאשר iRobot תמשיך לצמוח במכירות שעומדות כרגע בשיעור של 44% משנה לשנה. iRobot צפויה לשמור על עמדת ההנהגה שלה עבור רובוטים לצרכן. יתרה מזאת אני מצפה שהמניה תכה את התשואה של S&P500 בשנת 2018. אסביר.
לאיירובוט תמיד היתה תחרות משואבי אבק סטנדרטיים דוגמת דייסון עבור הצרכנים שמאסו בפעולות הניקוי החוזרות על עצמן כמו טאטוט יבש ועד ניקוי רטוב של הרצפה. הרומבה (שם המוצר של החברה) כמובן סיפקה את התועלת הצרכנית הנוספת של חיסכון בזמן ומאמץ בעוד ששואבי אבק מסורתיים עדיין מצריכים את המשתמש צמוד אליהן. לכן, המתחרים הברורים והאמתיים הם שואבי אבק רובוטיים עצמאיים.
המעניין בתעשיית שואבי האבק הרובוטיים הוא שהרומבה של איירובוט לא היתה הרובוט הראשון שנכנס לשוק. היתה זו חברת Electrolux robotic שנכנסה שנה אחת קודם עם מוצר מקביל, מה שלא הפריע לרומבה של irobot לתפוס נתח משמעותי של 70% מהשוק ולהוביל את התעשייה.
נתח השוק של IROBOT בסוף 2016 בחלוקה גאוגרפית
כוחה של iRobot נמצא בעמדת ההנהגה של החברה ובהכרה חזקה של המותג. המוניטין והמותג Roomba נבנה על הנוחות והאמינות של המוצר ובעיקר משיווק יעיל. רומבה מאפשר לצרכנים לחסוך זמן בכך שהוא מאפשר למכונה לעשות מטלה נקייה שגרתית. iRobot הוסיף תכונות חדשניות רבות לאורך השנים כגון: מערכת rollless מברשת כדי להפחית את התחזוקה ותדירות הניקוי, אפליקציה לטלפון חכם אשר מספקת תזמון / שליטה ברומבה לצד היכולת לנקות את הרצפה כולה, קיבולת אחסון עפר גבוהה, ושיפור מתמשך בביצועים.
ככל שהתחרות על מערכות רובוטיות גדלה, היתרון של iRobot יגיע מתוך הכרה של החברה, מוניטין וחדשנות. אמנם יש בשוק דמוי רובוטים פונקציונליים דומים בשוק אך רומבה צפוי להישאר צעד קדימה עם תכונות חדשניות.
באותה מידה אפשר להסתכל על אפל וסמסונג כיצרניות מובילות של טלפונים שמצד אחד יש להן תחרות גדולה מכל עבר ועדיין, אם מסתכלים על המחירים של האייפון החדש והגלקסי החדש רואים שהתחרות הזו לא גרמה למותגים של שתי החברות הללו לצנוח בנתחי השוק או חלילה להוריד את המחיר של הטלפון.
ההתמקדות של iRobot בחדשנות מובילה לשיפור הביצועים ולצמצום התחזוקה, מה שבסופו של יום הצרכנים רוצים למצוא במוצר יקר שיישאר איתם כמה שיותר שנים במינימום תחזוקה. ניתן להניח כי ל-iRobot יהיו התכונות העדכניות ביותר בשוק, מה שימשיך לתת לה להוביל אותו מבחינת נתח.
החברה השקיעה מעל 80 מיליון דולר למחקר ופיתוח בתשעת החודשים הראשונים של 2017. זוהי דוגמה למשאבים הזמינים של החברה כדי להנהיג חדשנות מול המתחרים שמגיעים ברובם מסין ומדברים בעיקר בשורת המחיר ולא בשורת הערך.
לתפיסתי, שוק שואבי האבק הרובוטים רק יגדל עם הזמן. בעוד דור הבייבי בומרס (כ-4 מיליון איש) פורש מדי שנה, אני חושב שרבים בדור זה יהוו לקוחות פוטנציאליים של החברה לצרוך שירותי ניקוי רובוטיים. הקדמה מאפשרת פרישה בתנאים נוחים ומי שכמובן יש לו האפשרות, יעדיף מכשיר רובוטי פשוט שיעשה את העבודה במקומו.
חברת המחקר Technavio מעריכה כי שוק רובוטי הניקיון יעלה בשיעור של 15% מדי שנה עד 2020 וזה מה שנותן הערכה סבירה כי כוח המותג של IROBOT ימשיך להרים את המכירות של החברה למרות התחרות הגואה מצד סין ומצד מתחרות אחרות שלהן מותג מוכר פחות והרבה פחות חדשני. חדשנות עולה כסף וחברה שמרוויחה פחות על מוצר בגלל הצורך לתפוס נתחי שוק משקיעה פחות במוצר. בסופו של יום מדובר במקרה קלאסי של ביצה ותרנגולת.
הרומבה הוא שם מוכר, מה שנותן אמינות מסוימת ל-iRobot עבור הצרכנים שנוטים להיאחז במותג מכובד ופחות למותגים חדשים. עדות לכך במחקר מבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת ג'ון קונסורדיה שהראה כי הצרכנים לא בהכרח נמשכים לאפשרות הזולה ביותר. הם ישקלו את המוניטין של המותג יחד עם העלות כדי לקבוע את העסקה שנתפסת הטובה ביותר. לכן, צרכנים שרוצים להוציא כסף עבור ואקום רובוטי עשויים להיות ספקנים של מותגים זולים יותר בשוק אם אין להם הוכחות שהם יכולים לבצע את אותן תכונות או קרובות לכך למה שהרומבה של IROBOT מבצעת.
הפופולריות הגואה של הרומבה מגיעה מסיקור יוצא דופן ברשתות החברתיות כאשר סרטונים קומיים של חיות מחמד משתלבות עם הרובוט של IROBOT צברו מיליוני צפיות. קטעי וידאו אלה מספקים שפע של שיווק ופרסום עבור Roomba. בעוד iRobot עשוי לשלם עבור חלק מהוצאות אלו עם הפקות מקוריות, הויראליות וההפצה לרבים מגיעה מאותם בעלי חיות מחמד רבים שיצרו קטעי וידאו מבדרים תוך הצגת הפונקציונליות של הניקוי הרובוטי, מה שמאפשר ל-iRobot ליהנות מפרסום חינם עם 1.3 מיליון עוקבים בדף הפייסבוק.
כשמתסכלים על מוצר פונקציונלי לצרכן עושים זאת דרך שני אתגרים שלחברה יש צורך לנצח בהם. האחד, רמת האהדה למוצר מצד לקוחות קיימים באמצעות אותם סרטונים והשני, הגדלת מאגר הלקוחות החדשים באמצעות המדיות החברתיות והשיווק החכם שמגיע לכל בית במינימום הוצאות.
הסיכון לדעה השורית שלי הוא כי החברה עלולה לאבד כמות משמעותית של נתח שוק כתוצאה מריבוי מתחרים עם מוצרים דומים. אמנם, אני לא חושב שזה יקרה בקרוב אבל זה בהחלט אפשרי והמשקיעים צריכים להיות מודעים. מצב המנהיגות של iRobot ונתח השוק יישאר כפי שהוא לפחות עד סוף 2018, ואולי אף יותר.
התמחור הנוכחי של IRBT עומד על מכפיל רווח של 31.7 ומכפיל רווח עתידי של 25.5 במידה והחברה תשמור על צמיחה של 40 אחוז ומעלה כפי שהיא מצפה בדוחות הרווח האחרונים שלה. בתמחור הזה, ניתן לומר שמדובר בחברת צמיחה קלאסית וכי במידה ותשמור על נתח השוק הנוכחי, ולכל בר דעת סביר זה יקרה אלא אם יתרחש סקנדל גדול. במצב שבן תשמור על הצמיחה במכירות, אני מעריך כי המניה תיסחר ב-90 דולר בסוף שנת 2018.
בגרף החודשי ניתן לראות את התיקון הטכני העמוק שהמניה עברה. היא לא שברה את רמות הקצה בסרגל פיבונאצ'י, מה שמאפשר בהחלט להסתכל עליה קדימה באמצעות אופציית LEAPS או באמצעות רכישה של מניות רגילות בהתאם לפרופיל הסיכון הגבוה של אחזקה במניית צמיחה.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
הכותב הוא מוטי כהן, יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
7.כתבה טובהנתן 17/12/2017 08:16הגב לתגובה זו1 0אהבתי את הניתוח.סגור
-
6.פספסת את שיומיאסף 17/12/2017 01:00הגב לתגובה זו0 0יש להם מוצר זול ברמה מאוד גבוהה, בכל זאת מתחרה ראוי...סגור
-
גם לסמסונג יש אבל תראה את הנתחי שוק שהצגתי.. (ל"ת)מוטי כהן 18/12/2017 05:27הגב לתגובה זו1 0סגור
-
5.מעבר לתחרות המטרידה מה לגבי המכפיל הגבוה?אחד העם 15/12/2017 08:21הגב לתגובה זו0 0כתבה מעניינת ,מותג חזק שצבר מוניטין, התחרות המטרידה מצד שמות בעלי מוניטין כמו סמסונג וכד כמו כן הנחה לגבי שיעורי צמיחה של 40% אינה נמוכה, ומכפיל נוכחי של 31 הוא גבוה מאוד ולמעשה די מטריד. דילמה גדולה בין חברה טובה שנחתכה לבין מכפיל גבוה ותחרות. זו בדוק הסיבה שאני משקיע בקרנות נאמנות וETFסגור
-
השקעה בסלים היא תמיד טובה אבלמוטי כהן 18/12/2017 05:29הגב לתגובה זו2 0מניות צמיחה מתאימות למרכיב התשואה העודפת שצריך לקבל את האלוקציה המתאימה בהתאם לרמת הסיכון והחשיפה של כל משקיע .סגור
- טען עוד
-
4.מקצוען אמיתיאבי 14/12/2017 01:08הגב לתגובה זו1 0מוטי אתה גדול גם ostk וגם irbt קניתי בהמלצתך וביומיים התיק שלי חוגג . אין מילים !סגור
-
3.אפל הסיניתעמי 13/12/2017 10:01הגב לתגובה זו1 0השואב של שיאומי מתקדם ביותר בחצי מחיר והוא התחרות האמיתיתסגור
-
אם היה מהווה תחרות הכיצדמוטי כהן 18/12/2017 05:31הגב לתגובה זו1 0הוא נעלם כליל בגרף שהצגתי על נתחי שוק . לדוגמא אפילו סמסונג הגדולה יש רובוט ניקוי אבל צריך להבין שיש חשיבות גבוהה מאוד למותג שמתפרש על פני כמה תחומים לעומת מותג שמתמקד רק בתחום אחד . סמסונג ושיאומי מול איירובוט .סגור
-
2.Magicdiligence בדיוק פרסמו על איירובוטעמית 12/12/2017 15:19הגב לתגובה זו0 0כתבה בסיקינג אלפא. מעניין. התחרות מאוד משמעותיתסגור
-
כתבה מוצלחתמוטי כהן 12/12/2017 15:40הגב לתגובה זו0 0אכן כתבה מעניינת שללא ספק מציגה את התחרות בתחום אבל כפי שציינתי בכתבה התחרות הזו לבינתיים לא מתבטאת באיבוד נתחי שוק . ואני מאמין גם שאותו דור הבייבי בום יעדיף לשלם יותר עבור מוצר אמין ואיכותי מאשר להמר על מותג סיני מדבקה ולחסוך כסף . אם היה רוצה לחסוך היה פשוט מנקה בעצמו עם הסחבה :)סגור
-
תודה מוטי. אחלה כתבות. אמשיך לעקוב (ל"ת)עמית 13/12/2017 06:56הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.אחלה מאמר יש בעיה של תחרות מחיריםיוסי 12/12/2017 15:11הגב לתגובה זו1 0הסינים ואחרים כמובן זולים הרבה יותר.ההשוואה לאפל וסמסונג אינה ממש במקום לדעת. ילדים בני 16 לא יקנו רומבה.סגור
-
הסיבה להשוואהמוטי כהן 12/12/2017 15:39הגב לתגובה זו0 0נעוצה בכוחו של המותג . אתה שוכח שמי שקונה את הטלפון עבור אותם ילדים הם ההורים שלהם ומה שהורים רוצים מעבר למחיר זה מוצר שיחזיק מעמד . הרוכשים העיקריים של המותגים בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים אלו דווקא הקהל הבוגר יותר שמעריך איכות . אין בכלל מה להשוות בין מותג סיני זול שמייצר רובוט שרק נתקע בקיר לבין הרומבה שמשתמשת בסנסורים שלה בצורה חכמה . בסוף זה משחק של השקעה במוצר שצריך להיות מגולם במחיר .סגור