ענקית הצריכה שמעלה את שיעור הדיבידנד בפעם ה-62 ברציפות

בשוק בו המציאות הולכות ומתמעטות - הצצה לאחת החברות העשויות להניב ערך לאורך זמן

מוטי כהן | (15)

בשבוע שעבר כתבתי על תיאוריות השקעה מקובלות במניות דיבידנד באמצעות אינדקסים שנוצרו בידי המשקיעים במרוצת השנים. סקרתי את האריסטוקרטים שמכניסים אך ורק חברות שמעלות את שיעור הדיבידנד 25 שנה ברציפות ואת הכלבים של הדאו שמכניסים את החברות עם שיעור הדיבידנד הגבוה ביותר בדאו ג'ונס.    הפעם אקח חברה שהודיעה השבוע הודעה שגרתית למדי מבחינתה, והיא העלאת שיעור הדיבידנד השנתי בפעם ה-62 ברציפות! למי שתהה, גם לזה יש אינדקס והוא נקרא dividends kings. יש בסך הכל 25 חברות שמפורסמות כך והן חברות שהעלו את שיעור הדיבידנד שלהן 50 שנה ברציפות.   החברה המדוברת היא פרוקטר וגמבל (סימול: PG) כאשר הנקודה בה היא נסחרת היום בהחלט יכולה להעיר כמה שוורים מהבוידעם, שכן זו לחלוטין לא עוד חברה שנסחרת בחסר, כי אם ענקית אמריקאית אמתית המהווה חלק ממדד דאו ג'ונס היוקרתי. המניה ירדה בכ-15% מאז השיא בספטמבר אחרון, ושווה לבדוק מה מצבה כעת.   מחיתולים ועד ג'ל גילוח ב-10 באפריל דיווחה החברה על הגדלת שיעור הדיבידנד ב-4% ביחס לשנה שעברה - 71 סנט למניה ברבעון. בסך הכל, מדובר בשיעור דיבידנד של 3.7% שהינו 71% מסך הרווח שלה. במאמר זה ארצה לפרט על הגורמים שיכולים לייצר סיבות טובות למשקיעים לחזור ולהאמין בחברה.   החברה מכרה בשנה האחרונה ב-65 מיליארד דולר - ירידה ביחס ל-76 מיליארד דולר ב-2015. בניגוד למה שאנשים חושבים, יותר מ-56% מסך המכירות שלה מגיעים מחוץ לארה"ב כך שמדובר בחברה גלובלית למדיי.   בשנה שעברה החברה הודיעה על מכירת מותג הסוללות שלה דורסל לענקית ההשקעות ברקשייר התאוויי של וורן באפט תמורת 4.7 מיליארד דולר וכן על מכירת 43 מותגי קוסמטיקה לחברת COTY תמורת 12.3 מיליארד דולר .   הסיבה בגללה ציינתי את שתי המכירות האחרונות קשורה לאופן שבו החברה הזו בנויה והדבר מזכיר פורטפוליו של חברת אחזקות. לפני המכירות האחרונות, לחברה היו 165 מותגים ב-16 קטגוריות שונות. היום החברה מונה 65 מותגים שונים ב-10 קטגוריות שונות - קיצוץ משמעותי למדיי.   להלן חלק מהמותגים של פרוקטר בקטגוריות שבהן היא בחרה להתמקד, מתוך אתר המשקיעים של החברה.

הנהלת פרוקטר החליטה "להיפטר" מהמותגים האלו מתוך רצון להתמקד במוצרים שיש להם שימוש יומיומי וצריכתם פותרת בעיות עבור הצרכן.   המותגים העיקריים שעליהם מסתמכת החברה ממשיכים להיות ג'ילט, אבקת הכביסה אריאל, חיתולי פמפרס וקרסט מתחום הגיינת השיניים. הנהלת החברה ציינה לא אחת שמעבר לרצון ליישר קו בסוג המותגים שאותה היא רוצה לחזק, היא גם מעוניינת לקצץ מותגים שצמיחתם מוגבלת ויש בהן רווחיות תפעולית מועטה.   החברה הפכה ליעילה יותר וכמובן עשירה יותר שכן המכירות האחרונות הועילו רבות לקופת המזומנים של החברה ואפשרו לה לבצע רכישות חוזרות של מניות עד לסך של 14.7 מיליארד דולר בשנת 2017 שאליהן אגיע בהמשך המאמר.   מה היה בדוח האחרון?  ב-23 לינואר פרסמה פרוקטר אנד גמבל דו"ח בו הכתה את תחזיות האנליסטים עם מכירות של 17.4 מיליארד דולר שהן עלייה של 3% ביחס לרבעון הקודם. בשורת הרווח החברה הודיעה על 1.19 דולר למניה שהם עלייה של 5 סנט ביחס לציפיות האנליסטים.   צירפתי כאן טבלה מרויטרס שמציגה את המכירות, רווח תפעולי והרווח למניה בראייה שנתית כאשר ניכר כי על פי תחזיות החברה שידועות כשמרניות בשוק שבו הצמיחה בו חד ספרתית החברה אמורה לחזור לפסי הצמיחה שאמורים גם להגדיל את אמון המשקיעים בה.   מה לגבי העתיד?  זרז צמיחה עיקרי עבור פרוקטר אנד גמבל הוא השווקים המתעוררים ובעיקר סין והודו. בשתי המדינות הללו יש יותר ממיליארד איש, כאשר המעמד הבינוני מתרחב זה מביא יותר צרכנים למותגים של החברה. נכון להיום, כ-15% מהמכירות השנתיות של פרוקטר נגזרות מסין, הודו, המזרח התיכון ואפריקה, שכולם שוקי צמיחה חדשים ואטרקטיביים.

לרוב כשנכנסים לשווקים שכאלו הביצועים הפיננסים לוטים בערפל אך במקרה של פרוקטר בהחלט ניתן לראות שיפור רציני בשורה זו. לדוגמה, המכירות במקסיקו עלו ב-9% בהשוואה לשנת הכספים הקודמת.  צמיחת המכירות של החברה בסין הידרדרה  ב-2015 עד לשפל של 5% אבל בשנתיים האחרונות, החברה חוזרת ומציגה צמיחה חיובית ומשמעותית. המעניין הוא שהתחומים בהם פרוקטר אנד גמבל צומחת בסין הם הרווחיים ביותר שלה - רפואת הפה ומוצרי היגיינה לנשים.

כשמסתכלים בעיניים של משקיע טיפוסי בחברות צריכה ובייחוד חברות עם פוטנציאל צמיחה חד ספרתי כמו פרוקטר אנד גמבל, בוחנים בעיקר את ההחזרים שהחברה מספקת למשקיעים וזאת באמצעות דיבידנדים ורכישות מניות. החברה צפויה להחזיר בין 13.5 מיליארד דולר ל-15.5 מיליארד דולר לבעלי המניות ב-2018, כולל 7.5 מיליארד דולר של דיבידנדים.   לאחר עלייה של 4% בדיבידנד האחרון, תשלום הדיבידנד השנתי של החברה עלה ל-2.77 דולר למניה. זה מייצג תשואת דיבידנד שוטפת של 3.7%, ויש לה תשלום דיבידנד בטוח למדי לאור הדברים שציינתי קודם. יחס הדיבידנד בדרך כלל נשאר כ-70% מהרווחים המותאמים השנתיים, מה שמשאיר עוד 30% לחזק את קופת המזומנים.   עליית הדיבידנד של פרוקטר אנד גמבל מייצגת גם האצה קלה משיעור עליית הדיבידנד הקודמת. עליות הדיבידנד של 2017, 2016 ו-2015 היו 3%, 1% ו-3%, בהתאמה. זהו סימן חיובי למשקיעים, שכן העלאת הדיבידנד בשיעור גבוה יותר עשויה לספק איתות לכך שהביצועים של החברה משתפרים. מומנטום חיובי יכול לתת את הביטחון כדי להמשיך להעלות את הדיבידנד בסכום גבוה יותר מאשר בשלוש השנים האחרונות.

מסקנות למשקיעים  כשמסתכלים על שוק שהמציאות בו הולכות ומתמעטות, מחפשים חברות מהסוג שפרוקטר אנד גמבל מייצגת. חברת בלו צ'יפ קלאסית מהדאו ג'ונס שפוטנציאל הצמיחה שלה מוגבל אך יציב והנהלת החברה משדרת עסקים כרגיל למשקיעים שמחד זוכים להתערבות שאמורה להגדיל את הרווח התפעולי מהעסקים הנותרים ומצד שני להגדיל את שיעור הדיבידנד.   אחד מהאתגרים הגדולים של הענקיות האמריקאיות שמגיעות מסקטור הצריכה הוא איך לשמר את המכירות ולהגדיל את הרווחיות בכל מחיר, גם של היפרדות ממותגים וותיקים, פה אף אחד לא חושב כמו חברות ה-FANG שלהוטות לספק צמיחה בכל מחיר. פה מסתכלים על הוותק ועל המזומן.

כדי ללמוד את השיטה לבניית תיק השקעות ערך, הירשמו לקורס כאן.

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב הוא מוטי כהן, יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מה יעזור הדיבידנד 19/04/2018 16:41
    הגב לתגובה זו
    "מה יעזור הדיבידנד אם אנחנו לא יכולים לשלוט בו" (מירי)
  • 9.
    זקן עם ניסיון 18/04/2018 16:27
    הגב לתגובה זו
    חברה שממש לא מתקרבת לעליית המדדים העיקרים דאו ס.פ ,ומספרים סיפורים על תשואת דיוידנדים ..חחחח
  • תמשיך להשקיע בבזק (ל"ת)
    אבי 18/04/2018 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תודה על המאמר המעניין (ל"ת)
    מיכה 16/04/2018 16:54
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    התעלמת ממכפיל הרווח 16/04/2018 15:18
    הגב לתגובה זו
    מכפיל הרווח של החברה מעל 20, כך שהחברה איננה זולה
  • המכפיל רלוונטי ב1980. תתעורר! (ל"ת)
    דורון 16/04/2018 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חיים 16/04/2018 10:29
    הגב לתגובה זו
    כתחליף סולידי יחסית למניות טכנולוגיה שעלו חזק.
  • 5.
    מאמר מעשיר תודה (ל"ת)
    אבי 16/04/2018 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    על הדיבידנד ממשלת ארצות הברית לוקחת 25 אחוז מס (ל"ת)
    ואין מגן מס על דיביד 16/04/2018 08:13
    הגב לתגובה זו
  • ומדינת ישראל לא לוקחת 25% ?? (ל"ת)
    יושקו 16/04/2018 17:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איל 16/04/2018 07:41
    הגב לתגובה זו
    פרוקטר בהחלט מושפעת מהצמיחה האדירה של אמאזון שדוחפת אותה להוריד מחירים. כל הכח של המותג נחלש בעידן האונליין. איך אתה רואה את זה קורה בעתיד?
  • מתי קנית אבקת כביסה באמזון? (ל"ת)
    אלעד 16/04/2018 16:52
    הגב לתגובה זו
  • אתמול קניתי אבקת כביסה באמאזון (ל"ת)
    זיו 16/04/2018 17:32
  • 2.
    כתבה מצויינת , תוכל פעם הבאה לתת דוגמא לחברה ישראלית (ל"ת)
    yaniv5a33 16/04/2018 07:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לוקחת 25 אחוז מס 15/04/2018 22:15
    הגב לתגובה זו
    גם אם אתם מופסדים על המניה ממשלת ארצות הברית תגבה מכם את המס הזה, גם אם יש לכם הפסדים צבורים (זיכוי מס) בשוק ההון תשלמו את המס הזה.