משחק סכום אפס: מלחמת ההישרדות של מעמד הביניים
הנטייה השולית שלנו לצרוך עולה ככל שהמעמד הכלכלי שלנו יותר נמוך; דור חדש מסרב להמשיך לשלם מחיר כבד ומערער את המשוואה
בעלי חברת שעוני היוקרה קרטייה השמידו לאחרונה סחורה בשווי חצי מיליארד דולר, ממש כמו שהחקלאים משמידים עגבניות ותוצרת עודפת נוספת, רק כדי לא להפר את חוקי ההיצע והביקוש ולשמור על מחירם בשוק? מפתיע. חשבתי שחוקי ההיצע והביקוש לא חלים על מותגי על בחוג הסילון.
מוזר, חשבתי שיש בעולם שכבה דקה של אנשים, אותו אלפיון עליון בתוך המאיון העליון, שמשוחררים מכל אילוץ כלכלי ומרשים לעצמם לקנות מה שבא להם, ללא קשר למחיר. הם הרי המנצחים הגדולים של הניאו-ליברליזם שמפלה אותם לטובה, כיון שהוא רואה בהם גורמים מחוללי צמיחה, שבתורה תחלחל למטה דרך שרשרת המזון הכלכלית, לכיסו של כל אחד מאיתנו.
רק לאחרונה טראמפ נתן להם ולתאגידים הגדולים שבשליטתם הטבת מס ענקית, חסרת תקדים, כיוון שמעל 83% מההטבות הגלומות ברפורמת המס שלו, מגיעות לכיסם ובקביעות, בעוד בני האנוש הרגילים קיבלו רק פירורים, וגם הם עם תאריך פג תוקף, שאחריו ישלמו יותר מס.
מעמד הביניים כעמוד התווך של הצריכה הפרטית
ההסבר הראשון ל"מצוקה" של יצרני קרטייה נעוץ בכך שהם לא בונים על האלפיון העליון, אותו כבר יש להם בכיס. הם בונים על האמביציה ועל ההצלחה הכלכלית של מעמד הביניים, שקורע את עצמו כדי להגשים את החלום האמריקאי, ושגבוה ברשימת הקניות שלו מופיעים מותגי על שהוא מתכנן לקנות אם יצליח, כדי להוכיח לעצמו ולסביבתו שהוא באמת מצליחן, שהוא עשה את זה.
יש לי חבר שעבד בסוכנות מכוניות פורש בפתח תקווה (נסגרה מאז). והוא סיפר לי על האנשים הפשוטים, שהצליחו באקזיט גדול ובאים בסנדלים תנ"כיות לקנות להם ולאשה מכונית ב-1,000,000 שקל כל אחת. אלא שמעמד הביניים בכל העולם המערבי מתכווץ ונמצא במלחמת הישרדות. הוא עובד יותר ויותר קשה, מקריב את בריאותו, זוגיות, הורות, שעות פנאי ומה לא, רק כדי לא ללכת אחורה ולהתדרדר מבחינה כלכלית-חברתית. למה? כי הוא נמצא במסלול שכולו עליות ומהמורות, עם רוח נגדית חזקה, שנקרא ניאו-ליברליזם.
ככה זה שהטבע האנושי החמדן, האגואיסטי, מאלץ את האלפיון העליון לדבוק בשיטה כלכלית אכזרית שמתנהלת במתכונת של משחק סכום אפס, בו הרווח של צד אחד (שלהם) הוא בהכרח על חשבון הצד השני (שלנו). במקום להסתפק בניצחון בנקודות, הם שולטים על המערכת הכלכלית-חברתית-תקשורתית-פוליטית שמאפשרת להם לנצח את מעמד הביניים ואת השכבות החלשות בנוק אאוט מהדהד.
אני כמובן לא מאשים אותם, כי סביר שלו הייתי במקומם הייתי נוהג כמותם, כיון שגם אני רוקד לצליל של אותו חליל, של אותה תוכנת ניהול אינדיבידואלית שדוחפת אותנו לנהוג כפי שאנו נוהגים זה כלפי השני, ופשוט לא לספור אף אחד ממטר, אלא רק אם יש לו משהו שאנו רוצים ממנו. בקיצור, יש פחות אנשים שיכולים להרשות לעצמם שעוני קרטייה.
ידוע כי הנטייה השולית שלנו לצרוך עולה ככל שהמעמד הכלכלי שלנו יותר נמוך. אסביר בדוגמא: כמה שעוני קרטייה נוספים יכולים ג'ף בזוס מאמזון, או צוקרברג מפייסבוק לקנות לעצמם? תוספת הרווחים שלהם לא מופנית לצריכה, אלא להשקעות חכמות ולמקלטי מס וכדומה. אבל אנחנו, מעמד הביניים, נוהגים לצרוך את מרבית תוספת ההכנסה שלו, ולכן עמוד התווך של הצריכה הפרטית אינם חברי האלפיון העליון, אלא דווקא מעמד הביניים.
כללי המשחק החדשים של דור המילניאלס
ההסבר השני להצטברות המלאים ולירידה בביקוש למותגי יוקרה, קשור להתפתחות הרצון האנושי. כבר היום, כמעט חצי מהצרכנים בעולם המערבי, ובמיוחד בארה"ב ובאירופה הם מה שנקרא מילניאלס (מהמילה מילניום), כלומר צעירים בגילאים 17-30. חבר'ה שנולדו לתוך המאה ה-21 או בסמוך אליה, וזכו לראות את הוריהם נשטפים בגלי ההדף של משבר 2008.
הם זכו גם לראות איך הוריהם שילמו מחיר כלכלי ואישי כבד על חילוץ המגזר הפיננסי והאליטה מהמשבר הפיננסי על חשבון הגדלת החוב הלאומי והתעמרות בשכבות החלשות (למשל קיצוצים חוזרים בתקציב תוכנית תלושי המזון שכל אמריקאי שמיני חי מהם כדי לא לרעוב תרתי משמע) ובמעמד הביניים.
לכן המיליניאלס לא מוכנים לשחק בכללי המשחק שהכלכלנים וקברניטי השוק מצפים מהם שכך ינהגו. הם לא מוכנים לשעבד את עצמם בהר של חובות, הם לא מוכנים לקחת הלוואות סטודנטים ומשכנתא לכל החיים, הם גם לא מוכנים להשקיע בשוק ההון ולמסור את כספם לאלו שגזלו ורימו את הוריהם. אותם צעירים לא דוגלים בנזירות או בהימנעות מצריכה, אבל תנו להם טלפון סלולרי מוצלח, פיצה חמה והם פחות או יותר מסודרים.
סליחה על ההכללה, אבל מטרתה להסביר שנולד דור חדש, שלא רק מאוכזב ופגוע מהשיטה הנוכחית ולפיכך מצמצם את השתתפותו בה למינימום ההכרחי, אלא שהרצון שלו השתנה, התפתח, גדל. הוא לא רואה ברכישה של שעון קרטייה או מכונית למבורגיני את פסגת שאיפותיו. הוא מערער את המשוואה השגויה והשגורה בו זמנית לפיה עושר קשור חזק לאושר, ולכן אינו מוכן לקחת חלק בשיטה כלכלית שמתוכננת כך שהוא ישרת אותה, במקום שהיא תשרת אותו.
לא פלא שהכלכלנים זועמים על בני דור המילניאלס (חפשו על כך סרטונים ביו טיוב וממש תבכו מצחוק במה מאשימים אותם, ממש בכל הצרות שקיימות). הם לא מוכנים להיות החיילים של האלפיון העליון ולא בשר התותחים של השיטה הכלכלית הנוכחית. הם מחפשים משמעות, הם מחפשים מהות בחיים, הם צורכים כדי לחיות ולא חיים כדי לצרוך. כן, גם לא שעוני קרטייה.
דרך אגב, מה השעה?? מאז שיש לי סלולרי צמוד בכיס, נטשתי את אוסף שעוני היוקרה המזוייפים שקניתי פעם בתורכיה. מי בכלל עונד שעון כיום, אפילו אם כתוב עליו קרטייה?
הכותב הוא רונן אביגדור, מרצה לכלכלה חברתית ולצרכנות פיננסית ופנסיונית נבונה
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.מעולם לא ראיתי שעון על היד של צוקרברג...אנונימי 05/06/2018 08:39הגב לתגובה זו1 0אין פלא שקרטייה לא סומכים עליו, אפילו שעון אחד שלהם כנראה אין לו...סגור
-
13.חשיבה מעניינתדוד 01/06/2018 21:35הגב לתגובה זו1 0כתבה מענינת.סגור
-
12.תשמע כשאני השקעתי אצלךבני גור 01/06/2018 21:04הגב לתגובה זו0 1אז אתה הפכת, את כל הכסף למזומן, ואמרת שאתה לא מאמין שאתה מאמין למדינה והבנקים, הראשות הפכה אבן על אבן, והוציאו אותך זכאי. עכשיו אני שואל אותך, למה במזומן הזה לא קנית איזה קרטייה, שיהיה, ורק השתמשת במזומן ן לקניות בסופר.סגור
-
11.צודק וגם...לא רק מילניאלס 31/05/2018 09:07הגב לתגובה זו0 0אני יליד שנות ה 70 ולא מוכן להשתעבד למשחקים של מנוולי ההון שלטוןסגור
-
10.נראה לי שקצת נסחפת, גרינגו.רז 29/05/2018 13:02הגב לתגובה זו2 1הם פשוט לוקים בבורות פיננסית ממש כמו דור הY, שאני נמנה על ילדיו.סגור
- טען עוד
-
9.די לראות את כמות המשפחות והבודדים שחיים ממשיכת יתרכתבה נחמדה 29/05/2018 11:31הגב לתגובה זו2 0כל חייהם כדי להבין שדור המילניאלס לא חכם במיוחד ובודאי אם בוחר שלא לקחת משכנתא לקניית בית בלי קשר למצבו הכלכלי או שבוחר שלא להשקיע בשוק ההון "כי השוק אורב לכספו".סגור
-
8.בברכת התפכחות כזו בישראלשמואל 29/05/2018 10:44הגב לתגובה זו2 0היות ואנחנו לא ממציאים אלא מעתיקים מהעולם המערבי ושואפים להיות כמוהו כנראה גם אנחנו נחווה משבר דומה ל2008 וכנראה גם אנחנו נפתכח. כזו היא המציאות , מוצאת אותך בכל מקום ובכל צורה.סגור
-
7.מילים כדורבנותחגי 29/05/2018 10:22הגב לתגובה זו1 1הבעיה היא שחיתות אמרת שחיתות אמרת הכל. המדינה מושחתת והשיטה הכלכלית מושחתת. המיסים שנגבים מאינטל הם לא המיסים שנגבים מקיוסק.סגור
-
6.צוקרברג ? שעון קרטייה ? ההוא שלא מחליף טי שירט ?בחיאת 29/05/2018 09:54הגב לתגובה זו1 0Mark Zuckerberg on why he wears that same T-shirt every dayסגור
-
5.כתבה מעניינתאייל 28/05/2018 18:57הגב לתגובה זו3 0רונן, תמיד אהבתי לשמוע הרצאות שלך וכעת גם לקרוא מאמר שלך. אנא המשךסגור
-
4.חבל שבלי כוונה ליכלכת על צוקרברג שהתחייב לתרום 99 אחוזמהונו עוד בימי חייו 28/05/2018 17:36הגב לתגובה זו2 2כבר ב 2015 הודיע על כך Mark Zuckerberg and Priscilla Chan to donate 99 percent of their Facebook fortune Dec 1, 2015סגור
-
כשיתרום יקבל הכרהאהם 29/05/2018 10:15הגב לתגובה זו1 1בינתיים הוא התחייב לתרום. מתישהוא עוד 50 שנה. אולי.סגור
-
כשיתרום ? הוא כבר תרם חתיכת עלוב (ל"ת)לוזר עלוב נפש 29/05/2018 13:56הגב לתגובה זו1 4סגור
-
3.כתבה מעולה !! (ל"ת)אדם 28/05/2018 17:00הגב לתגובה זו5 0סגור
-
2.כתבה מצויינת ומעניינת כרגיל, תודה רונן (ל"ת)שמוליק שוורץ 28/05/2018 16:37הגב לתגובה זו7 0סגור
-
1.המציאות לא נראית כמו שאתה מתאראסף 28/05/2018 16:27הגב לתגובה זו5 6לאן שלא תסתכל אנשים מחפשים מותגים ומוכנים להיות ממנופים בשביל זה. ושעון זה אולי בין האקססוריז הבודדים שגבר יכול לשים עליו..אז זה לא בשביל לדעת מה השעה..סגור