תשואה מהירח: האם שווה להשקיע באג"ח של חלל תקשורת?
מנהלי חברת חלל יצאו לרוד שואו בשוק ההון לצורך ניסיון לגייס חוב ומציגים אופטימיות המנותקת ממצב החברה. מהיכן יגיע המימון לרכש החדש?
למי נתונה נאמנותם של המנהלים בחברות? ויכוח בורסאי עתיק יומין עוסק בסוגיה - לצרכים של מי דואגים או צריכים לדאוג מנהלי החברות בבואם לקבל החלטות? האם הדאגה העיקרית צריכה להיות לנושים אשר נתנו הלוואות לחברה לצורך פעילותה? במקרה כזה השיקול הראשוני של המנהלים הינו עמידה בהחזר ההלוואות. משמעות תפיסה כזו היא לא לבצע השקעות חדשות אשר עלולות להגדיל את מינוף החברה ולהקשות עליה לעמוד, במועד, בהחזר ההלוואות שהחברה נטלה.
לכן, בתקופות בהן ישנו עומס תשלומי חוב לא מומלץ למנהלים בחברות להיכנס להשקעות חדשות ,במיוחד אם עדיין לא ברור להם מהם המקורות הכספיים לתשלומי החוב הצפויים.
הגישה הנגדית טוענת שברור שהנאמנות של המנהלים תהיה למי שמינה אותם ולמי שמשלם את שכרם, ולכן אם ישנה פעולה המיטיבה עם בעלי המניות אבל פוגעת במחזיקי אגרות החוב, המנהלים לא יהססו ויבחרו באפשרות זו. הרי הם יודעים מאיזה צד מרוחה החמאה.
ניתן לבחון כיום בחברות רבות ובצורה פשוטה איזו מן הגישות הסותרות הללו "נכונה". אני מעוניין להתייחס לגישות הללו באמצעות בחינת מצבה של חברת חלל תקשורת. בטור הנוכחי אבקש לבחון את החברה ולהתייחס לאגרות החוב שהנפיקה והנסחרות (לפחות חלקן) בתשואות גבוהות המבטאות את חששות השוק מהחברה ומצבה ובמיוחד מהיעדר בעל שליטה אפקטיבי בחברה.
על חלל תקשורת, אסונות, צרות וקללות אחרות
החברה עוסקת במתן שירותי תקשורת לוויינית, בבעלותה כיום שני לוויינים עמוס 3 ועמוס 4. בחודש דצמבר 2016 החברה התקשרה בהסכם עם חברת בואינג לצורך רכישתו של לוויין שלישי, הלוויין עמוס 17 שאמור להיות משוגר ברבעון השני של שנת 2019, ונועד להחליף את הלוויין עמוס 5, אשר אבד הקשר עמו בשנת 2015.
הלוויין עמוס 17 אמור לספק מסה קריטית לפעילות חלל במיוחד לאחר הפיאסקו שאירע בעת התדלוק של טיל השיגור של הלוויין עמוס 6 אשר התפוצץ בספטמבר 2016 "ולקח יחד אתו", רגע לפני שיגורו לחלל, גם את הלוויין עמוס 6.
עושה רושם שהצרות בהחלט רודפות אחרי החברה כאשר בתוך פחות משנה היא איבדה שני נכסים שהיו אמורים להיות מהותיים עבור החברה ועבור עתידה. עמוס 5 היה לוויין אשר סיפק בזמנו חלק מהותי מהכנסות החברה והלוויין עמוס 6 היווה הבטחה לחברה ועתידה כאשר צבר ההזמנות לשירותי הלוויין עמוס 6 היו משמעותיים ומרשימים.
גל האסונות הזה ובמיוחד הפיצוץ של טיל הדלק שנשא את הלוויין עמוס 6, מחק לא רק את הלוויין אלא גם העלה באש הסכם מכירה של חלל לפי שווי של 285 מיליון דולר.
הנפגעים העיקריים מביטול הסכם המכירה של חלל
מי שחשב שיותר גרוע כבר לא יכול להיות כמובן שהתבדה. בעל השליטה שאול אלוביץ' וחברת יורוקום (בעלת השליטה בחלל) נכנסו לסחרור - מצד אחד של חובות ביורוקום ומנגד של חקירות אישיות של בעל השליטה ושל בני משפחתו עקב עבירות לכאורה שבוצעו בעת מכירת חברת yes לבזק ואם זה עדיין לא הספיק, הגיע לפתחו של שאול אלוביץ' תיק 4000, אשר נמצא עדיין בחקירה.
אין ספק שחברת יורוקום בעצמה, ובאמצעותה בעל השליטה שאול אלוביץ', היו מהנפגעים העיקריים מביטול הסכם המכירה של חלל. רק תחשבו מה היה קורה אם עמוס 6 לא היה עולה השמימה (ולא בצורה המתוכננת), ויורוקום הייתה נפגשת עם 150 מיליון דולר - חלקה ממכירת החזקתה בחברת חלל.
בכל מקרה מחזיקי המניות של חלל ומחזיקי אגרות החוב של החברה לא נותרו אדישים לחברה ולמצבה ושלחו את המניה ואגרות החוב (בעיקר הסדרות החדשות טז ו-יז) למסע של נפילות חדות. מניית חלל נפלה משער של כ-5,000 בו היא נסחרה לפני איבוד עמוס 5 למחיר של כ-1,250 ואילו סדרות האג"ח טז ו-יז ירדו ב-9% ו-20% בהתאמה בשנה האחרונה.
לאחר שהבנו שמדובר בחברה סוערת במיוחד, נתבונן במספרים היבשים.
מאזן החברה
בבעלות החברה שני לוויינים פעילים, עמוס 3 ועמוס 4, וכן לוויין חכור - עמוס 7 אשר אינו משפיע מהותית על מאזן החברה. כמו כן במסגרת הרכוש הקבוע מופיעה השקעה מהותית של החברה בלוויין עמוס 17.
תמצית מאזן החברה נכון ל-31/3/2018 (הנתונים במיליוני דולרים):
היקף המאזן מסתכם בכ-635 מיליון דולר.
אתייחס להשקעה בסך של 10 מיליון דולר בלוויין "העתידי" עמוס 8 בהמשך הטור.
כפי שאפשר לראות, לחברה חוב רק למחזיקי האג"ח ואין לה חוב למערכת הבנקאית, עובדה שמפשטת את המצב עבור מחזיקי האג"ח.
דרך פשוטה להסתכל על מצבם של מחזיקי האג"ח היא לשים בצד אחד את החוב למחזיקי האג"ח העומד על 472 מיליון דולר ועל המאזניים בצד השני המקורות למימון החוב קרי המזומנים, והלוויינים עמוס 3, עמוס 4, עמוס 17 - סך הכל 568 מיליון דולר. כאשר ברור שלא כל מחזיקי אגרות החוב השונות נמצאים ברמות סיכון דומות.
אגרות החוב
להלן טבלה הכוללת את כלל סדרות האג"ח שהונפקו על ידי החברה:
כפי שניתן לראות, התשואות של הסדרות השונות נעות בטווח רחב ביותר. הסיבה לכך היא כמובן השוני בשעבודים (לחלק מהסדרות אין כלל שעבודים) בין הסדרות השונות וכפועל יוצא מכך רמת הסיכון המשתנה בין כל סדרה.
השעבודים לסדרות האג"ח:
- חלל ו - לטובת האג"ח שעבוד דרגה ראשונה על עמוס 3 כולל הנגזרות כמו הביטוח בגין הלוויין. היקף הביטוח הנוכחי כ-142 מיליון דולר או כ-500 מיליון שקל.
- חלל ח - לטובת האג"ח שעבוד דרגה ראשונה על עמוס 4 כולל הנגזרות כמו הביטוח בגין הלוויין. היקף הביטוח הנוכחי כ-133 מיליון דולר או כ-480 מיליון שקל.
- חלל ט - אין שעבודים.
- חלל טז - לטובת האג"ח שעבוד דרגה ראשונה על עמוס 17 כולל הנגזרות כמו הביטוח בגין הלוויין. עד לשיגור הלוויין סכום הביטוח הרלוונטי הוא 153 מיליון דולר שהם 550 מיליון שקל המהווים את עלות הלוויין. שעבוד שני על עמוס 3 שיהפוך לשעבוד ראשון לאחר פירעון מלא לסדרה חלל ו. פיקדון אצל הנאמן שהיקפו כיום כ-80 מיליון דולר המהווים כ-290 מיליון שקל.
- חלל יז- אין שעבודים
לוח סילוקין למחזיקי האג"ח (במיליוני שקלים)
מהטבלה ניתן לראות שסך כל תשלומי קרן וריבית הצפויים בארבע השנים הבאות הינם כ-230 מיליון דולר או 825 מיליון שקל. יתרת הקרן שתיוותר החל משנת 2022 היא 330 מיליון דולר או כ-1.2 מיליארד שקל.
הכנסות החברה
להלן טבלה המסכמת את תזרים המזומנים של חלל מפעילותה הנוכחית במיליוני דולרים:
ניתן לראות כי הפעילות הנוכחית של חלל באמצעות עמוס 3, עמוס 4 ועמוס 7 מייצרת לחברה 30 מיליון דולר המהווים כ-108 מיליון שקל. תזרים זה מספיק לממן רק כמחצית מתשלומי הקרן והריבית שהחברה צפויה לשלם בארבע השנים הבאות ולכן ברור מדוע החברה חייבת לשגר במהירות האפשרית את הלוויין עמוס 17.
שיגורו הצפוי של עמוס 17 בסוף אפריל 2019, להערכתי, אמור להיות הגורם שייצב את החברה ויאפשר לה להעמיד תזרים מפעילות המסוגל לשרת את החוב הנוכחי של החברה.
מסקנות ו"פתרון" הוויכוח
בעלת השליטה בחלל, חברת יורוקום, נכנסה בסופו של דבר לפירוק, לאחר מסע תלאות והרבה רעשים בדמות משקיעים פוטנציאלים המעוניינים להשקיע ביורוקום, או כאלו המעוניינים לרכוש את החברות המוחזקות של יורוקום, כולל חברת חלל.
מה הייתם מצפים שיקרה בחברה בתקופת אי וודאות מוחלטת כאשר ברור שהתמונה אמורה להתבהר תוך זמן קצר? ובכן אני הייתי מצפה שהמנהלים ימתינו עד שיגלו לפחות מיהו בעל השליטה החדש ומה התכניות שלו עבור החברה. אבל המנהלים בחלל (ולמען האמת גם בחברת אינטרנט זהב, חברה אחרת בקבוצת יורוקום) לא חיכו והמשיכו בפעולות אשר אינן שמירה על הסטטוס קוו.
חלל הודיעה על כוונה לרכוש לוויין נוסף עמוס 8 מחברת לוראל. מקדמה של כ-10 מיליון דולר שולמה לחברת SPACE X, בעבר, עבור שיגורו של עמוס 8. סכום זה חשוב מאוד כיום עבור החברה וניתן אולי היה לקבלו בחזרה אבל בחברה כאמור החליטו להתקדם.
בתקופת של עסקים כרגיל אני מאמין שמדובר בהחלטה נכונה אבל זו אינה תקופה של עסקים כרגיל, עם ההודעה על רכישת עמוס 8 מנהלי חלל פתחו במלחמה עם התעשייה האווירית שהיו לה תוכניות לספק את הלוויין לחברת חלל. ובאמצעות הלובי שיש לתעשייה אווירית בממשלה מנהלי חלל פתחו במלחמה גם מול חלק משרי הממשלה, כן אותו לקוח עיקרי של חברת חלל.
מילא תגידו שמדובר על החלטה עסקית כלכלית נכונה, הבעיה היא שאני לא רואה דרך בה החברה, במצבה היום, מסוגלת להעמיד מימון לביצוע העסקה. מי יסכים להעמיד אשראי לחברה ללא בעל שליטה אפקטיבי ופעיל, ללא יכולת להעמיד הון עצמי לרכישת הלוויין מבלי לסכן את יכולת תשלום החובות הקיימים בחברה?
בכל מקרה מנהלי חברת חלל יצאו לרוד שואו בשוק ההון לצורך ניסיון לגייס חוב. הם הביעו אופטימיות בדבר יכולת לגייס אג"ח בעלויות סבירות הנמוכות מעלות של 8% דולרי בשנה. לא ברורה לי האמונה הזו המנותקת לחלוטין ממצב השוק ומצב החברה.
הרי בטבלה שהצגתי לעיל מוזכרת אגרת החוב חלל טז הנסחרת כיום בתשואה סביב 8% כאשר לאגרת החוב הזו שעבודים על שני לווייניים. בנוסף עמוס 17 אמור, בתוך פחות משנה, כבר להיות פעיל ולהניב הכנסות לחברה, ועדיין התשואה של אגרת החוב היא כ-8%.
אז לגייס חוב חדש, כאשר לפחות בתקופת בניית עמוס 8 יהיה בעל שעבודים כנראה פחות טובים מהשעבודים שלטובת אג"ח טז ובטח שבמח"מ ארוך משל אג"ח טז וכול זה בעלות נמוכה יותר מהתשואה בה נסחרת אגרת החוב בשוק? רק כדי לסבר את האוזן, לגייס בעלות של 8% תשואה זה בערך לגייס אג"ח המניב 6%-6.5% תשואה בשנה ולזה יש להוסיף את עלויות הגיוס: כגון עמלות,ייעוץ ועוד. בקיצור – אין מצב.
אבל, אוסיף ואדגיש כי אם בדרך נס מנהלי חלל מסוגלים לשלוף שפן ולגייס כ-120 מיליון דולר לרכישת לוויין חדש, אז ההצעה שלי עבורם היא לקחת את הכסף לקבל מינוף של 50% מהבנק ולהשקיע בנכס אחר אשר עבור החברה הינו בטוח לחלוטין והמניב תשואה על ההון הגבוה מכול תשואה על ההון שהחברה הציגה לאורך השנים מפעילות הלווייניים שלה.
אני מדבר כמובן ברכישת סדרות האג"ח של החברה, סדרות טז, וסדרה יז הנסחרות ביחד בממוצע בתשואה של 9.5% בשנה. אם ניקח בחשבון את המינוף של 50% שציינתי בריבית עליה "חולמים" המנהלים הם בטח יתקרבו לתשואה על ההון של 15%, כל זה בהשקעה "חסרת סיכון" עבור החברה.
אז למי נתונה הנאמנות של המנהלים בחברות – לנושים או למנהלים? התשובה ברורה, לאף אחד מהם אלא רק לעצמם. אגב, התשובה הזו בדרך כלל נכונה ברוב התחומים.
ומה לגבי אגרות החוב? ובכן הסכנות בחברה ברורות. אי הוודאות מוחלטת וקשה להעריך מה יהיה בעתיד אבל זה כבר בא לידי ביטוי במחיר אגרות החוב. בסופו של דבר מדובר בחברה בעלת נכסים טובים ופעילות ממשית אשר בעוד שנה עם עליית הלוויין עמוס 17 לנקודה בשמיים בה הוא אמור להיות אמורה להיות בעלת האמצעים לעמוד בתשלומי החוב, רק נקווה שלא יפריעו לה במשימה זו.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
מיכה צ'רניאק הוא מנכ"ל בית ההשקעות להבה
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
17.מענין מאדאמיר 01/07/2018 15:46הגב לתגובה זו1 0רק שני תיקונים 1. "היסטוריית איבודי הלווייניים שהחברה חוותה מאפשרים לי לומר" (צריך להיות "מאפשרת" ולא "מאפשרים") 2. "צבר ההזמנות לשירותי הלוויין עמוס 6 היו משמעותיים" (צריך להיות "היה משמעותי" ולא "היו משמעותיים")סגור
-
16.דסק"ש י' + ו'רותם 28/06/2018 12:10הגב לתגובה זו0 0מיכה, מה דעתך על האג"ח הנ"ל? השוק לא "קשוח" מדי בתמחור ?סגור
-
ראה הטור שכתבתי בשבוע שעבר הוא עוסק בדסק"ש (ל"ת)מיכה צ'רניאק 28/06/2018 12:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
15.דלשה גאבי 27/06/2018 16:08הגב לתגובה זו0 0אתה מכיר את האג"ח דלשה ג ?סגור
-
דלשה גמיכה צ'רניאק 27/06/2018 19:55הגב לתגובה זו0 0לטובת אג"ח דלשה ג משועבדות בשעבוד ראשון מניות חברה המחזיקה בנכס הנמצא בהקמה בניו יורק . אתה יכול לראות את מאזן החברה המחזיקה את הנכס בדוחות הכספיים החברה היא morningside 30 בגדול יש שם נכס בהקמה בעלות של 169 מיליון דולר , הון עצמי 139 מיליון דולר, וחוב לבנק 54 מיליון דולר מול כ 23 מיליון דולר בקופה כך שנראה שיש שווי לנכס . אגב מדובר בהסבה של מבנים לדירות למגורים – ניתן לראות זאת במצגת למשקיעים שהחברה פרסמה לפני מספר ימים. החברה צופה את סיום הפרויקט בסוף מרץ 2019 . תשואת האג"ח ביחס לסדרות האחרות של החברה לדעתי אינה הגיונית.סגור
- טען עוד
-
ירידות באגחיםעמי 28/06/2018 16:20הגב לתגובה זו0 0האם לדעתך הירידות באגח זה מצטרפות לירידות חדות לאחרונה ב"אגח האמריקאיות", שחלקן מוסברות בכסף שגויס בעיקר על ידי קרנות נאמנות בתקווה להמשך עליות. אך נוכח הירידות מזדרזים למכור את הקרנות והמנהלים נדרשים למכור מהאגחים.סגור
-
14.מה דעתך על האגחים של פטרוכימיים ח ומדלי א? (ל"ת)משה כהן 27/06/2018 14:52הגב לתגובה זו0 0סגור
-
פטרוכימיים ח מדלי אמיכה צ'רניאק 27/06/2018 19:32הגב לתגובה זו0 0פטרוכימיים ח- זו בעצם סוג של השקעה בבזן עם הגנה על ירידה במחיר מניית בזן בגלל עודף השעבוד ביחס לחוב ומצד שני הגבלה לגבי התשואה על ההשקעה בבזן בדמות תשואת האג"ח. לטובת סדרה ח משועבדים 271 מיליון מניות בזן ששוות כ 400 מיליון ₪ כאשר היקף הסדרה הוא 290 מיליון כלומר ה LTV כאן הוא כ 71% שזה לא רע במיוחד שבזן נמצאת בתקופה טובה והחברה מחלקת דיבידנדים. כול שינוי במחיר מניית בזן הוא כמובן קריטי. מדלי- אני פחות מכיר את החברה אבל השוק מאוד לא אהב את התדרדרות ביחסים הפיננסים של החברה כל כך מהר לאחר ההנפקה. זה משאיר טעם של ייפוי דוחות כספיים לקראת ההנפקה וניקיון עורבות לאחר ההנפקה. כמובן שהתשואה אינה תואמת לדירוג החוב ואם ניקח שהדירוג כבר ירד אל תופתע אם הוא ירד שוב. אני מציע לעקוב אחרי הדוחות הקרובים כי התשואה של האג"ח מאוד גבוהה וכול סימן להתייצבות יאפשר רווח הון מהיר.סגור
-
13.אידיבי יגדויד אהרון 27/06/2018 14:44הגב לתגובה זו0 0היי מיכה האם לדעתך האג"ח ישולם?סגור
-
אי די בי יגמיכה צ'רניאק 27/06/2018 19:32הגב לתגובה זו0 0לאור השעבוד הטוב שיש לטובת הסדרה אני מאמין שהיא תפרע בעוד פחות משנה וחציסגור
-
12.כלכלןלמיכה 27/06/2018 12:02הגב לתגובה זו0 0מה דעתך על רכישת מנית סקופ?סגור
-
סקופמיכה צ'רניאק 27/06/2018 19:31הגב לתגובה זו0 0מדובר בחברה טובה אשר הצוות המוביל שלה שמואל שילה במיוחד (והנחשב ממש לסמכות בתחום הפעילות ) וגיל חבר מובילים את החברה לאורך שנים רבות בצורה מרשימה. החברה ,כמובן, מאוד מושפעת ממחירי מתכות כגון נירוסטה (במיוחד ) ואלומיניום ולכן תנודות במחירי המתכות עשויות להוביל לרווחי הון ואו הפסדי הון על המלאי. העלייה החדה במחירי המתכות שציינתי ואשר נמשכה במהלך 2018 תורמת לחוזקה של פעילות החברה. הדבר היחיד שמפריע לי זה שווי החברה – מעל מיליארד ₪ . אני פשוט מכיר את החברה מאז ששווייה היה כעשירית מהמחיר היום כך שקשה לי עם התמחור. בכול מקרה זו חברה שאמורה לדעתי להיסחר (ככלל אצבע) סביב מכפיל -10 בגלל התנודתיות האפשרית ברווחיה.סגור
-
11.אידיבי טמני 27/06/2018 00:44הגב לתגובה זו1 0מה דעתך על אידיבי ט' או יד'. נראות מאוד אטרקטיביותסגור
-
אידיבימיכה צ'רניאק 27/06/2018 10:49הגב לתגובה זו1 0רמות הסיכון של סדרה ט וסדרה יד שונות. אם ניקח בחשבון שהמניות של חברת כלל המוחזקות על ידי אידיבי משועבדות לטובת סדרה יג שתיפרע בסוף השנה הבאה ומניות דסק"ש ( נתעלם כרגע מחברת מדולפין שמחזיקה את מניות דסק"ש בפועל ) משועבדות לסדרה יד אז סדרה ט נותרת עם השארית שתיוותר ממכירת שני נכסים אלו ( כולל המזומנים שבקופה ) כך שהסיכון בסדרה יד נמוך מהסיכון בסדרה ט. בגדול לשאלה מה השווי העתידי של דסק"ש יש משקל גדול מאוד כאן. אני מניח שכמשקיע פוטנציאלי בסדרות ט , יד ( אני גוזר זאת מהשאלה שלך ) אתה צריך לעקוב אחרי שווי מניית סלקום. שם טמון המקור הכי משמעותי לתשלום סדרות אלו.סגור
-
מיכה, תוכל לנתח בעתיד את 2 הסדרות הללו? אכן מעניינות (ל"ת)מוטי 27/06/2018 09:58הגב לתגובה זו0 0סגור
-
10.שובו של הסנדלר היחף (ל"ת)רוני 26/06/2018 15:13הגב לתגובה זו3 1סגור
-
תגובהמיכה צ'רניאק 27/06/2018 10:43הגב לתגובה זו4 2סנדלר - אולי , יחף -בטוח אבל אני שואל את עצמי מה זה אומר על האדם שנכנס לקרוא טור של משהו שהוא מגדיר אותו סנדלר יחף ?סגור
-
מתנצל, לא קראתירוני 28/06/2018 11:24הגב לתגובה זו0 0לא מאמין בסנדלרים יחפים, וגם טובים וגדולים ממני לאסגור
-
9.מיכה מה דעתך על אגח פלאזה סנטרס ואלביט הדמיה ?אני 26/06/2018 13:36הגב לתגובה זו0 0תודה מראשסגור
-
אלביט ופלאזבהמיכה צ'רניאק 27/06/2018 10:35הגב לתגובה זו0 0בחברות כמו פלאזה ואלביט הדמיה במיוחד עכשיו לאחר שבוצעו תשלומים למחזיקי האג"ח ואף נפרעה סדרה ( אלביט ח) נותרו רק הנכסים שיותר קשה למממש כך שצריך להכיר מה קורה שם עכשיו לצערי אני לא יודע.סגור
-
8.מיכה, ברוך שובך! האם להבה לא נמכרה? (ל"ת)ירון 26/06/2018 00:39הגב לתגובה זו1 0סגור
-
אג"חיוסי 26/06/2018 15:09הגב לתגובה זו0 0לדעתי ומניסיוני האגח יותר מסוכן ממניות. דוגמאות - דוראה ,אולימפיה,קמן,דלק נדלן,אפריקה ועוד רבות . הכסף נמחק כמעט לגמרי. בעלי החברות עושים ומדווחים כרצונם ומרמים את המשקיעים ובתי המשפט לא עושים דבר!!!סגור
-
תגובה לאגחמיכה צ'רניאק 27/06/2018 10:28הגב לתגובה זו0 0בחברות בעייתיות אשר סובלות מניהול לא טוב ולפעמים גם ממעשים שאינם תקינים מגיעים למצב של חדלות פירעון באג"ח . זה קורה בכול העולם בארץ זה נכון שההליך המשפטי של הסדר ולאחר מכן של פירוק מביא לידי כך שישנם מקרים בהם מחזיקי האג"ח מפסידים חלק משמעותי מכספם. אבל שים לב שבמקרים האלו בעלי המניות נמחקים לחלוטין לכן לדעתי אין זה נכון שההשקעה באג"ח מסוכנת יותר ממניות השאלה היא רק איזה אג"ח ואילו מניות. אגב מהרשימה שהזכרת ברמת שיעור ההחזר היה נמוך מאוד מלבד אפריקה שם צפוי שיעור ההחזר משמעותי , במיוחד אם תיקח בחשבון גם את התשלומים שבוצעו בעבר.סגור
-
תגובהמיכה צ'רניאק 26/06/2018 12:16הגב לתגובה זו1 01-תודה. 2-פעילות ניהול ההשקעות של להבה אכן נמכרה .בעקבות המכירה התפנה לי זמן רב אותו אוכל להקדיש לעשות את מה שאני אוהב וזה לבחון חברות והשקעות מתוך תקווה שעם ההשקעה במחקר לקוחות להבה לשעבר יוכלו ליהנות מכך.סגור
-
למה מכרתם את חברת הדגל של ניהול ההשקעות ?אמיר 27/06/2018 09:29הגב לתגובה זו0 0באמת מפתיע....סגור
-
תשובהמיכה צ'רניאק 27/06/2018 10:22הגב לתגובה זו0 0חברות ניהול תיקים הפכו ל"מוצר" אשר אינו מתאים לחברות קטנות וכשאני אומר קטנות הכוונה לחברות המנהלות תיקים מתחת למיליארד ₪ ( האמן לי שאין הרבה כאלו ) . הצרכים הבירוקרטיים בלתי אפשריים. וכאשר אתה מוצא את עצמך מתעסק בטפסים ולא באנליזה ולא נהנה ממה שאתה עושה זה אומר שצריך לשנות .... ניהול תיקים פשוט זה מוצר שצפוי לדעוך בארץ בשנים הקרובות. זו לפחות דעתי.סגור
-
7.תיקוניםאמיר 25/06/2018 11:21הגב לתגובה זו0 01. לחלל יש EBITDA שנתית של 50 מיליון דולר אולם היא משלמת שכירות שנתית של 20 מיליון דולר ולכן התזרים הוא 30 מיליון דולר. 20 המיליון דולר הראש/ונים שולמו כמקדמה ולכן בשנה האחרונה 2021 לא יהיה תשלום של 20 מיליון דולר( אלא אם כן חלל תנצל את האופציה של החכירה לעוד שנה) כך שהתזרים גדל ב 20 מיליון דולר. 2.תשלומי הריבית של אגח טז מגיעים עד השיגור מהפיקדון בידי הנאמן וכך עוד 20 מיליון דולר נחסכים להם . ולכן סך תשלומי הריבית בשנים הבאות הינו 210 מיליון דולר מול 140 מיליון דולר תזרים ו 75 מיליון דולר בקופה.סגור
-
תגובהמיכה צ'רניאק 26/06/2018 12:12הגב לתגובה זו0 0שים לב שבכתבה יש טבלה הכוללת את התזרים של החברה לפי הלוויינים השונים. בטבלה מופיע התזרים מעמוס 3 ועמוס 7 ביחד אין תועלת מחיבור וחיסור סכומים קרובים בהיקפם. כפי שאפשר לראות מהטבלה התזרים אכן 30 מיליון דולר בשנה. תשלום הריבית של סדרה טז אכן מתבצעת מהפיקדון אצל הנאמן צפויים עוד 2 תשלומים עד השיגור אחד בסוף החודש והשני בסוף השני עלותם כ 16 מיליון דולר.בנוסף צפויה שחיקה נוספת בסכום הפיקדון לטובת סדרה טז עד לשיגור זה טבעי כך שאומנם לא התייחסתי מה המזומנים שיהיו בקופת החברה אבל כבר ביוני 2019 הם יהיה מתחת ל 70 מיליון דולר.סגור
-
6.גם הסדרה ט' נראית אטרקטיביתמוטי 24/06/2018 22:48הגב לתגובה זו0 0בגלל המח"מ הקצר והיקף סדרה יחסית קטן (174 מיליון) מתוך סך כול החוב, יש סיכוי שתיפרע למרות שאיו לה שעבודיםסגור
-
חלל טמיכה צ'רניאק 25/06/2018 10:42הגב לתגובה זו0 0במצב עסקים רגיל היא אמורה להיפרע. גם בטור כאשר הצגתי את הטבלה של תשלומי הקרן והריבית הצפויים בשנים הבאות הרי בשנים 2019-2020 צפוי פירעון הקרן של הסדרה וזה נלקח בחשבון. כאמור בחברה בה עדיין לא ברור מי יהיה בעל השליטה ואם איזה בנק יחליט לשבור את הכלים תמיד צריך להיות זהיר אבל עדיין במצב עסקים רגיל זה אמור לקרות.סגור
-
5.מיכה, תודה רבה על הניתוחמוטי 24/06/2018 22:45הגב לתגובה זו1 0התשואה של הסדרה ט"ז נראתה אטרקטיבית, עכשיו מבינים יותר את הסיכון/סיכוי הודות לך!סגור
-
4.מיכה, ברוך שובך-מקווה שלשהות ארוכה יותר.... (ל"ת)ירושלמי 24/06/2018 17:43הגב לתגובה זו3 0סגור
-
תודה (ל"ת)מיכה צ'רניאק 25/06/2018 10:30הגב לתגובה זו3 0סגור
-
3.טרם שילמו את המקדמה עבור 8. לידיעתך (ל"ת)1 24/06/2018 13:29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
מקדמה עבור שיגור עמוס 8 - ראה ביאור 10 ב לדו"ח התקופתי (ל"ת)מיכה צ'רניאק 25/06/2018 10:30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.אגחי קרדן אן.ויאחד 24/06/2018 12:06הגב לתגובה זו0 0מיכה היקר שלום. ראשית תמיד שמח לקרוא אותך גם כשלעיתים אתה לוקח הפסקות ארוכות בין הכתבות. חברת קרדן נמצאת לקראת הסדר חוב נוסף והאגחים צונחים דרמטית, ולדעתי מתחת לשוויים האמיתי. לדעתי דוקא בחברה שבה האגחים מאבדים עשרות אחוזים משווי הנכסים המגבים אותם - קיימת כדאיות השקעה כי כאן אתה לא צריךלהתאמץ לגרד עוד אחוז תשואה. אני לא בטוח שיש לך דיעה על החברה והאגחים שלה כי כנראה אין לכם אחזקות באגחים. אך אם יש לך דעה אשמח לשמוע אותה, ושוב ברוך הבא.סגור
-
קרדן אג"חמיכה צ'רניאק 25/06/2018 10:17הגב לתגובה זו0 0תודה. זה נכון שבהשקעה בחברות "בצרות" טמון פוטנציאל לרווח משמעותי כמו הסיכון המתלווה להשקעה כזו. מי כמוני יודע שגם במצבים בהם אתה משוכנע שיש לך השקעה עם פוטנציאל לרווח משמעותי בעלי אינטרסים שונים עלולים למסמס הסדר חוב ולמשוך אותו על פני תקופות אדירות עד למצב בו אתה מותש. לכן השקעה כזו לבטח אינה מתאימה לכול אחד . לגבי קרדן אנחנו אכן לא מחזיקים באגרות החוב של הקבוצה ולכן לצערי אני לא מכיר היטב את מצב החברה ומה שיש בה כיום.סגור
-
1.מה עם המניהאהרון 24/06/2018 12:04הגב לתגובה זו0 0המניה לדעתך תמשיך להתדרדר כבר עבדה 75 אחוז מהשיאסגור
-
מניית חללמיכה צ'רניאק 25/06/2018 10:05הגב לתגובה זו0 0מניה אמורה לייצג את "השארית" שנותרת אחרי תשלום החובות , הרי ההון העצמי השייך לבעלי המניות מוגדר כנכסים פחות התחייבויות . בחברה שהיא עסק שיש לו המשכיות יש שווי גבוה לפעילות בחלל בגלל אי הוודאות לאור העובדה שיורוקום נכנסה לפירוק ולך תדע מי מהנושים עלול להשתגע התמחור של עסק שממשיך לפעול נפגם. זו אחת הסיבות לירידה הנמשכת לדעתי במחיר מנית חלל ( כמובן שאיבוד נכסים מהותיים0 כמו עמוס 5 ועמוס 6 תרומה משמעותית לירידה במניה). מה שאני מנסה לומר הוא שהמניה והחברה זקוקים לוודאות וכרגע זה חסר ולכן הלחץ הנמשך על המניה. אם החברה תזכה לוודאות כמו גוף שרוכש את החברה אז אפשר יהיה לומר שהתמחור של המניה נמוך אבל שוב בשביל זה צריך וודאות שעדיין איננה.סגור