מרק שרוגרדסקי
צילום: מרק שרוגרדסקי

אחרי הודעת הרכישה בטוויטר - אלון מאסק מאבד את זה?

האם הצעת הרכש באה על מנת לכסות על בעיות תפעוליות של טסלה והאם נהיה עדים לפרשת אנרון החדשה? את זה נדע כנראה כבר בשבועות הקרובים // דעה

לפני מספר ימים אלון מאסק, מנכ"ל טסלה, הדהים את עוקביו בטוויטר כאשר פרסם שהוא מתכוון להפוך את טסלה לחברה פרטית וזרק לחלל המדיה הפיננסית, את המשפט שיהפוך למיתולוגי "Funds Secured". ההודעה גררה סערה במדיות החברתיות והמלחמה בין המצדדים למתנגדים (הלונגים והשורטים) הגיעה לשיאה. 

קצת רקע: חברה טסלה משנה את העולם ראשית, גם המבקרים הגדולים של אלון מאסק (ויש הרבה כאלו) צריכים להוריד בפניו את הכובע. הוא עשה מהפכה בתחום הרכב החשמלי: הקים בארה"ב מפעל ראשון לייצור מכוניות זה מאה שנים וגם הוביל את החזון של רכב חשמלי לאורך כל הדרך. טסלה הפכה למותג מבוקש, המסמל יוקרה וסמל סטטוס בעיקר בקרב צעירים בארה"ב העובדים בסיליקון ואלי.

בניגוד לשאר יצרניות הרכב, הביקוש לרכבי טסלה עולה בהרבה על יכולת היצור של החברה ואנשים רבים היו מוכנים לשלם פיקדון רק תמורת הזכות להירשם לקניית המכונית בעתיד. כל הנתונים הללו הקנו לטסלה קהל אוהדים ומשקיעים נלהב שהיו מוכנים ללכת אחרי המייסד הכריזמטי באש ובמים.

המצדדים בחברה טוענים שלא מדובר בחברת רכב אלה בחברה המשנה את העולם. משווים אותה לאמזון, אפל ונטפליקס, על מנת להצדיק את שווי השוק האסטרונומי שאליו הגיעה החברה מבלי להרוויח דולר בשנות פעילותה. 

אז איפה הבעיה? מהטבלה הבאה המרכזת את הנתונים הפיננסים של חברת טסלה משנת 2013 אפשר לראות את כל הבעייתיות של החברה:

במהלך 5 השנים האחרונות ככל שהחברה מכרה יותר כך היא הפסידה יותר ולא רק שההפסד גדל, גם שולי הרווח הגולמי ירדו ככל שגדלו המכירות. אפשר כמובן לייחס את ההתדרדרות הזו לכניסה של החברה לסגמנט ההמוני מסוג מודל 3, אבל המגמה הזו עדיין מטרידה ועומדת בניגוד גמור להתפתחות החברות דוגמת אפל או אמזון וגם בניגוד לתחזיות של חברת טסלה עצמה.

כל הכותרות

חשוב להבין שלטסלה אין תזרים מזומנים חופשי שכל כך חשוב לחברות שמשקיעות בצמיחה ובניית חפיר עסקי. להיפך, היא שורפת מזומנים בקצב הולך וגדל. כמו כן החברה צריכה להתחיל ולהתחרות בחברות רכב שמייצרות תזרימים מפלצתיים ויש באפשרותן להפנות תקציבים אלו לפיתוח של רכבים חשמליים וטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

עקבתי אחר תחום הרכב הרבה מאוד שנים, ואני חושב שהמנכ"ל היחיד שייצר ערך אמיתי הוא סרגיו מרקיוני מחברת פיאט. וזו התובנה שלו על המודל העסקי של טסלה: "As much as I like Elon Musk, and he's a good friend and actually he's done a phenomenal job of marketing Tesla, I remain unconvinced of a... economic viability of the model that he's pitching".  

להערכתי, בשנים הקרובות התחרות בתחום הרכב החשמלי תגבר, שכן כל חברות הרכב יצאו עם דגמים חשמליים במיוחד בסגמנט הפרימיום שבו מתחרה טסלה.

הודעת ה-Buyout ב-7.8.2018 הודיע אלון מאסק על כוונתו להפוך את טסלה לחברה פרטית במחיר של 420 דולר למניה שמשקף לחברה שווי שוק של 72 מיליארד דולר ועוד חוב נטו של 10 מיליארד דולר. כלומר שווי פעילות של 82 מיליארד דולר בערך - רק לצורך המחשה מדובר בפי 3.5 משווי פעילות של חברת פיאט ופי 2 משווי של GM ופורד.

בציוץ טען אלון מאסק שיש לו כבר הסכם על גיוס הכספים –"Funds Secured". הציוץ הפך מהר מאוד לפארסה אחת גדולה שכן אף מסמך רשמי לא יצא מהחברה וזהות המשקיע נותרה לוטה בערפל.

אם מסתכלים על הסכום שטסלה תצטרך לגייס לצורך ההשקעה אז מדובר בלא פחות מ-40 מיליארד דולר שכן אלון מאסק מחזיק בעצמו כ-20% מחברת טסלה, ולפי ההצעה של אלון המשקיעים שירצו לשמור על מניות החברה יוכלו לעשות זאת ולהמשיך להחזיק במניות החברה גם כאשר החברה תהפוך לפרטית.

הסיבה ל-Buyout ככל שזה נשמע הזוי, אחת הסיבות המרכזיות לרכישה לפי אלון מאסק קשורה ביתרות שורט גדולות על המניה וכי משקיעי שורט הורסים את תדמית החברה. לטעמי מדובר בתירוץ על גבול הביזאר. במידה ולחברה יש מוצרים טובים, והמודל העסקי שלה נכון, כמות המניות בשורט אינה מהווה עניין. גם על אמזון עשו שורט וטענו שהיא לא תוכל אף פעם להרוויח, ומניות החברה עלו פי כמה וכמה ב-5 שנים והיום אף אחד אינו מפקפק בהם. נכון זה לא נעים שמבקרים אותך, וטוענים שהמודל העסקי שלך צולע אבל בין זה לבין לשבור את הכלים?

סיבה נוספת שהועלתה היא ההתרכזות של החברה ביעדים ארוכי טווח מול יעדים קצרי טווח שהדוחות הרבעוניים מאלצים אותה להתעסק בהם. זוהי כבר ממש בדיחה, שכן בשיחת המשקיעים האחרונה הם הדגישו מספר פעמים, שיהיו רווחים ברבעונים הקרובים. בנוסף אלון מאסק עוסק בצורה אובססיבית בכמות מכוניות שיוצרו בשבוע, וכמות הציוצים שלו על הנושא שברה שיאים. אז אם הכוונה לבנות עסק לטווח ארוך מדוע  צריך להתעסק בשטויות כמו יצור שבועי?

גם במידה וטסלה תהיה חברה פרטית היא עדיין תצטרך לתת דין וחשבון ללווים שלה, ובכלל לא בטוח שלעמוד מולם זה עדיף מאשר מול שורטיסטים.

אלון מאסק מאבד את זה? אלון מאסק מתנהג בזילזול כלפי הסובבים אותו וכלפי האנליסטים. זה התחיל באותה שיחת אנליסטים מפורסמת שבה הוא תקף את השואלים על שאלות משעממות, הוריד אנליסטים מהקו והתפרץ עליהם. המשיך עם עריכת סרטון וידאו הכולל את דמותו של אדולף היטלר להמחשת משקיעי שורט שמקבלים את תוצאות החברה, והמשיך עם הטיעונים שלו על סבוטאג' בחברה. השיא הגיע כמובן עם הודעת הרכישה בטוויטר, כנראה ללא עידכון של הדירקטריון.

ברור שמשהו עובר על המנכ"ל של טסלה. הוא טוען שהוא עובד מעל 150 שעות בשבוע, ישן במפעל ומרגיש לחץ גדול מאוד, אבל עדיין זו אינה סיבה מספיק טובה להתנהגויות הללו. תמוה מאוד שכל הדיבורים צפים דווקא עכשיו - האם הצעת הרכש באה על מנת לכסות על בעיות תפעוליות של טסלה? את זה נדע כנראה כבר בשבועות הקרובים.

האם נהיה עדים לפרשת אנרון החדשה? ברור לי שעניין הרכישה של טסלה ייסגר תוך מספר שבועות. במידה ולאלון מאסק אין את ההתחייבות למימון הדרוש כפי שהוא טוען, החברה תהיה חשופה לתביעות על הונאה מצד הרבה גופים וזה יקשה עוד יותר להתרכז בפעילות. דבר נוסף מוזר הוא שהשווקים המשניים של אג"ח ואופציות לא מאמינים בתרחיש הרכישה שכן אופציות ה-Put לשנה הבאה בכל הסטרייקים יקרות מאוד יחסית להצהרה על מימון ועסקה סגורה. הרי במידה והעסקה אכן סגורה, אופציה עם סטרייק של 350 לשנה הבאה צריכה להיות שווה קרוב ל-0 ובפועל האופציות האלו שוות 45 דולר.

יהיה מעניין לעקוב אחרי ההתפתחויות בשבועות הקרובים ולבחון האם נהיה עדים לפרשת אנרון החדשה? לנו בכל אופן אין עניין אישי במניות החברה לא לונג ולא שורט.

 ** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל     הכותב הוא שותף מנהל בקרן הגידור קפלר קפיטל

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ (ל"ת)
    גג 16/08/2018 16:20
    הגב לתגובה זו
  • לגמרי אחד הניתוחים הכי משעממים שקראתי (ל"ת)
    דודי מהרצליה 21/08/2018 09:18
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    העיצוב של המכונית הזאת ממש מדליק יגיע מתי שהו לארץ? (ל"ת)
    עמי 15/08/2018 09:13
    הגב לתגובה זו
  • גגל tesla jordan ותראה תמונות של החנות בירדן (ל"ת)
    tesla jordan 15/08/2018 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    בסוף הוא עוד יפתיע את כולם ויהפוך את החברה לפרטית (ל"ת)
    מנחם 15/08/2018 08:32
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    חיים 15/08/2018 08:30
    הגב לתגובה זו
    בטח הם ימצאו דרך להוציא אותו מהסיפור הזה
  • 15.
    דודו 14/08/2018 22:00
    הגב לתגובה זו
    הסיפור האמיתי הוא שהנפט המלוכלך בעצם קונה את הרכב הנקי הטוב בעולם
  • 14.
    מעניין האם משהו יתבע אותו בסוף (ל"ת)
    משה 14/08/2018 15:22
    הגב לתגובה זו
  • Fisherking 15/08/2018 07:02
    הגב לתגובה זו
    הוגשו 2 תביעות ייצוגיות במחוזי לוס אנג'לס..
  • 13.
    לא קונה את זה שהחברה תהפוך לרווחית (ל"ת)
    מר מאסק 14/08/2018 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אלון 14/08/2018 15:19
    הגב לתגובה זו
    זה נראה שככל שהוא ימכור יותר הוא יפסיד יותר
  • mnl 15/08/2018 21:51
    הגב לתגובה זו
    ברור שחברה שמשקעיה בבנית מפעל ענק והתקדמות אין סופית תפסיד בהתחלה זה כמו להשוות סופר למי שבונה בנין נ.ב.מענין שכל פעם אחרי חדשות טובת צץ סיפור דימיוני כזה או אחר להוריד את המניה( רק בחודשים האחרונים בעיות בטיחות מחיזור חוב עוד שנתים ושאר בדיות ופנטזיות כיד הדמיון הטובה על השורטיסטים ושלוחיהם בתקשורת)
  • אין גברים כאלה 14/08/2018 15:42
    הגב לתגובה זו
    הביקוש יהיה איןסופי (ביחס לכמות היצור) אם בעיות היצור יפתרו. אין דברים כאלה. כשאתה קונה בירה תשאל את עצמיך עד כמה אתה משועבד למדבקה על הבקבוק. זה אותו דבר כאן. נראה לכה שאדם שחושק בטסלה יקנה הונדה או טויוטה חשמלית - זה לא מעניין אותן.
  • 11.
    ישראל 14/08/2018 15:12
    הגב לתגובה זו
    חשמליות
  • 10.
    מישהו 14/08/2018 15:06
    הגב לתגובה זו
    אני צריך איזה מיליארד דולר. בקטנה...
  • 9.
    טסלה 3 ב 32 אלף דולר 14/08/2018 14:10
    הגב לתגובה זו
    Here Are the Cars People Are Trading For a Tesla Model 3 8/01/18 It also wasn’t clear if these were listed in a specific ranking or order, but here they are; the cars people most trade for a Tesla Model 3 are the Toyota Prius, BMW 3 Series, Honda Accord, Honda Civic and Nissan Leaf. The Prius and Leaf are interesting, because they’re electrified vehicles that either lack being full EV, or lack anywhere near the range capability and qualities of the Tesla. It’s a shame, the Prius was just getting cool. The Hondas are interesting, especially the Civic. Perhaps buyers looking to upgrade from the Civic are turning to the Model 3, as there is a fairly notable price increase between it and a Civic. And then the 3 Series is just funny if you think about BMW’s anti-Tesla advertisements a couple of years ago.
  • 8.
    חברות יקרות, מעניין מה יקרה איתם במשבר (ל"ת)
    יעקוב 14/08/2018 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ל4 צודק , מוכרים חלום (ל"ת)
    מנחם 14/08/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ממש מעניין, קרן קפלר תמשיכו לכתוב (ל"ת)
    יצחק 14/08/2018 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מה שכן שאפו לקרן קפלר על התובנות (ל"ת)
    מנחם 14/08/2018 12:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סרגיי 14/08/2018 12:37
    הגב לתגובה זו
    מכפילם אסטרונומיים, רוחיות אפסית, פוטנצייאל גדילה כמעת לא קיים.
  • 3.
    [email protected] 14/08/2018 11:17
    הגב לתגובה זו
    נכון שהוא תוקף בטוויטר, אבל כך גם טראמפ. העליב? גם מאמן סן אנטוניו, פופביץ, מעליב והוא נחשב לבין הטובים בהיסטוריה. לא אתה ולא אני יודעים מה ההרגשה שאתה משקיע את חייך בפרויקט ועדיין יוצאים חדשות שכמות השורטים על המניה שלך היא הכי גדולה ובעצם אומרים שאתה כישלון. תוסיף לזה את העובדה שהוא שווה מילארדים ותקבל מתכון לבאלגן (גם אני הייתי מזלזל בהם אם הייתי שווה כל כך הרבה כסף). הדוחות של החברה, למרות ההפסדים התקבלו בחיוב ע"י השוק. קרן סעודת השקיעה 2 מיליארד בחברה, אני מניח שהם בדקו אותה לפני... אז האם הוא יצא מדעתו? אני לא חושב. האם הוא מתוסכל? כן. האם החברה בלוף? נסחפת לחלוטין.
  • אחד מהעם 14/08/2018 21:55
    הגב לתגובה זו
    כלכלית לרכב חשמלי. גם לנו בארץ היה בלופר דומה שקראו לו שי אגסי. הוא גייס הרבה כסף ממשקיעים תמימים בעזרת המצגות והפרזנטציות היפות שלו. בארץ הבלוף התגלה מהר, איפה כיום שי אגסי ואיפה החברה שלו? מאסק איבד את זה כי ככה לא מתנהג מנכ"ל של חברה רצינית, פשוט נגמרו לו התירוצים ויצא המרצע מהשק. כבר הוגשו נגדו תביעות בארה"ב, נראה איך הוא יתמודד עם זה ואיזה סיפורים הוא ימציא עכשיו.
  • 2.
    Fisherking 14/08/2018 10:54
    הגב לתגובה זו
    אל תקנו בטבלה לא שורט ולא לונג רב הנעלם על הנסתר
  • אחד מהעם 14/08/2018 21:59
    הגב לתגובה זו
    גמורים?אתה יודע מה זה 82 מיליארד דולר? זה יותר משווי החברות פיאט, GMC ופורד ביחד!!
  • 1.
    Fisherking 14/08/2018 10:40
    הגב לתגובה זו
    צריך להתעדכן בעובדות רבות חשובות מהבוקר מהן עולה כי המגעים עם קרן ההון הסעודית עשויים להבשיל למימון העיסקה