הבייבי-בומרס מתקשים לגבש פלטפורמת השקעה לטווח הארוך

האוכלוסייה העשירה ביותר בתולדות ארה"ב מתקשה לזנוח את מניות הכלכלה הישנה ולעבור למאה ה-21. איפה בדיוק הבעיה וכיצד ממשיכים הלאה? 

 | 

ההבדלים בין מה שרואים עורכי הכותרות מוול סטריט לבין המציאות במיין סטריט והפער בין מה שרואה התקשורת למה שרואה הציבור הולך ומתרחב. תקראו בעיון את הנתונים הסופיים של הרבעון השלישי בארה"ב, רווחיות החברות וההשקעות בעסקים ובמו"פ ותקבלו תמונה ריאלית על מה שקורה באמת במקום על מה שעורכי הכותרות רוצים שיקרה.

להשקיע במאה ה-21
הבייבי-בומרס, השכבה הדמוגרפית העשירה ביותר בתולדות ארה"ב, מורכבת מילידי מלחמות העולם השניה, קוריאה ומלחמת וויאטנם (1940 עד 1970 בערך), אנשים  שהיום הם בגילאים שבין 50 ל-80 ועל פי ההערכה של CNBC הם מחזיקים "נכסים נזילים" (מניות, אגחי"ם ושאר מכשירים נסחרים) בסך של למעלה מ-30 טריליון דולרים ומהווים כ-20% באוכלוסיה.

אלו משקיעים הגיוניים כלכלית, שמשקיעים לטווח ארוך ובודקים במה הם משקיעים על סמך הפלטפורמות של המאה שעברה. האנשים הללו, שרבים מהם פגשנו בהרצאות שעשינו בשנות השמונים והתשעים ברחבי ארה"ב, לא מרבים לגלגל את השקעותיהם. הם בודקים את תיק ההשקעות פעם בחודש ואם הסיבות שהביאו אותם לבחור בהשקעה עדיין תקפות הם לא יעשו כלום אפילו אם היועצים שלהם יספרו להם על השקעה נפלאה חדשה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

רבים מהמשקיעים שאנחנו הכרנו מחזיקים במניות שאותן ירשו מהוריהם ואם הכל מתנהל כצפוי הם יורישו אותן לילדיהם. הם המחזיקים הגדולים במניות ה-S&P המובילות ובקרנות הנאמנות, שמרנים מאוד בהשקעותיהם. האחזקות של הבייבי-בומרס האמריקאים בלהיטים הטכנולוגיים נמוכה יחסית לזו של אלו שנולדו לאחר שנות ה-70.

המעבר של הקבוצה הזו, מבחינת ההשקעות, למאה ה-21, קשה שהרי מדובר במשקיעים שהאחזקות הגדולות שלהם היא עדיין במניות "הכלכלה הישנה", GM, KO (זו שנמחקה ב-2008), GE (כן, הם אלו שעדיין נאחזים ב-GE שברוב המקרים ירשו מהאבא שירש מהסבא), IBM, BAC, DIS, AT&T ושכמותן וכן בקרנות כמו פידלטי, וואנגארד. יורשיהם העבירו חלק מהכספים למניות טכנולוגיה כמו MSFT, ORCL או AAPL אבל בגדול לא שינו את מנהגי ההשקעה שלהם.

האמת? מבחינתם 2018 עד כה היא שנה מצוינת. תגיד להם שהמאה ה-21 קשה למשקיעים והם יגחכו, "קשה? למה? בגלל GE או IBM? בגלל שלא נכנסו ל-FAANG? התיקים שלנו בשיא כל הזמנים" והם צודקים כי החלק הגדול של התיקים שלהם, % 60-80, מושקע בקרנות המדדים של וואנגרד, פידליטי או במניות המובילות ב-S&P ובדאו ג'ונס ושכמותן והיתרה באגרות חוב ש-90% מתוכן לעשר שנים (סימול: TNX^).

"ומה עם השקעות בטכנולוגיה?", שאלנו לקוח לשעבר, "מה עם ה-FAANG?". "עזוב אותי, פאנג-שמאנג, נמתין שיתמסדו. יש לי מספיק בקרנות. לא מבין, לא קונה. זוכר בזמנו שהצעת לנו לקנות טבע, ECI, סייטקס ואלסינט? נו?". אכן ניסינו בתחילת שנות ה-90 למכור לאנשים את הרביעייה הנ"ל וקנו רק טבע. סיפרנו לכם מה אמרו לנו אז, "אלסינט, סייטקס ו-ECI הם סיפורים מדהימים, עולם חדש, גאונות טכנולוגית אבל אני מוכן להשקיע רק בטבע". "למה?" שאלנו. "כי את מה שעושה טבע אני מבין. מה שעושות האחרות זה מדהים אבל לא מבין אז לא קונה", באפט לא לבד!!

המשקיעים מאמצים שיטה חדשה
מגמה אחת שהאנשים האלו אימצו זו שמאז 2008 הם מגדילים את השקעותיהם בקרנות ובסלים על חשבון מניות בודדות ושתי סיבות לכך. הראשונה קשורה בקושי שהולך וגדל ביכולתם להעריך נכסים, להעריך מניות והשנייה, בגלל הזעזועים הנוראיים של מניות בודדות כתגובה לכותרות (הפחתת סיכונים). הקושי בהערכה נובע מכמה גורמים שכולם נוצרו כתוצאה מהתקדמות מהפכת הטכנולוגיה והתמזגותה לכלכלת המיינסטרים.

שלושת הגורמים שמובילים את הבעיות בהערכת הנכסים הם:
1. חוסר ההבנה הטכנולוגית של המשקיעים וכתוצאה אי היכולת שלהם להעריך את התהליכים שמייצרת מהפכת הטכנולוגיה כתוצאה מההתמזגות שלה לתוך כלכלת המיינסטרים.
2. הקושי בהבנת ההשפעה של מהפכת הטכנולוגיה על מרכיבי הדוחות הכספיים (ההתייעלות כדוגמה).
3. המעורבות של התקשורת והרשתות החברתיות ביצירת ציפיות כלכליות/עסקיות שלעיתים קרובות מידי נוגדות את הציפיות שלהם, הזיגזוג בפרשנויות וההצטרפות המסיבית של שחקני-יום (משקיעים לטווח קצר מאוד).

אפשר להניח שהפתרון לשני הגורמים הראשונים יבוא עם הזמן אבל הגורם השלישי, שהוא מחוץ לשליטת המשקיע, יילך ויגדל בחשיבותו כמשבש קבלת החלטות. הדברים הללו מביאים יותר ויותר בייבי-בומרס לזנוח את גישת זיהוי המניות המובילות/המנצחות שעליה גדלו במאה ה-20 ולעבור (ולו רק על מנת להפחית הסיכונים כאמור) לקרנות, סלים או לניהול.

איפה בדיוק הבעיה של המעבר למאה ה-21?
מודל קבלת החלטות ההשקעה בנוי כפירמידה בעלת 4 רבדים. הבסיס שלה, הרובד הראשון, הוא היכולת והרצון להשקיע. ברובד השני נערכת הבדיקה והערכת הנכס. ברובד השלישי מתבצעת בדיקת המקרו, של "הסביבה העסקית/כלכלית" והציפיות להתפתחותה ואז בא הרובד הרביעי, פסגת הפירמידה, שם מתקבלת ההחלטה ומתבצעת.

הבעיה של משקיעי המאה ה-20 כשהם עוברים למאה ה-21 מתחילה להתפתח ברובד הרביעי שפועל באמצעות "מרכז הביצוע" במוח. ברובד הזה, בין קבלת ההחלטה לביצועה, מתחילים גורמים/משתנים, חיצוניים ברובם, פרי התקדמותה של מהפכת הטכנולוגיה ושאין למשקיע שום שליטה עליהם להשפיע על ביצוע ההחלטה.

המצב הזה הביא לשיבוש פלטפורמות ההשקעה של המאה ה-20, לירידה דרסטית ביכולת להעריך ולעלייה דרמטית במעבר כספי השקעות לקרנות וסלים שבתוך 30 שנות קיומם הגיעו לניהול של קרוב ל-22 טריליון דולרים (18.75 בקרנות ו-3.1 בסלים נכון ל-2017 שזה סכום הגדול פי 10 מההשקעות המקבילות באירופה).

מה פירוש "גורמים/משתנים, חיצוניים ברובם, פרי התקדמותה של מהפכת הטכנולוגיה ושאין למשקיע שום שליטה עליהם"? קחו כדוגמה אחת חברות שהובילו נישה עשרות בשנים במאה שעברה כמו IBM, GM, Macy, Fruit of the Loom, DIS, T&AT , AMX, XOM, XRX והרשימה עוד ארוכה. החברות הללו, ששלטו בנישות בבטחה מצאו עצמן מאבדות במהירות חלקים או את כל "פרנסתן" לחברות צעירות שצמחו במהירות בנישות חדשות לחלוטין שדחקו אותן הצידה.

מישהו, יכול היה להאמין, אפילו בתחילת המאה הנוכחית, שהסכנה למעמדה של חברה כוולמארט בתחום הקמעונות תבוא מחברה בשם אמזון.קום, בת 5.5 בתחילת המאה שאין ברשותה אפילו חנות אחת? מישהו היה מאמין, בשנת 2007 שבתוך שנתיים-שלוש תפסיד נוקיה את השליטה באלחוט? משקיע רציני של 2007 שהיה מחפש השקעה אלטרנטיבית  לנוקיה באלחוט היה חושב על אפל?

אתם מכירים משקיע הגיוני/רציני אחד, שהתאכזב מ-GM עוד לפני שנמחקה ב-2008, שחיפש השקעה אלטרנטיבית בחברת רכב שהיה מעלה על דעתו להעביר ההשקעה לחברה בת 5 בשם Tesla שמעולם לא יצרה רכב? מישהו ממנהלי ענקיות הרכב, מ-GM ופורד עד Daimler AG וטויוטה היה מאמין שבמקום לחשוש זו מזו יחששו מאותה חברה?

לבסוף, איך מתייחסים לחברות מהסוג של NVDA? מישהו מהבייבי-בומרס היה מעז להשקיע בנטפליקס כשידע את אשר קרה למלכת הווידאו Blockbuster שב-1994 נרכשה על ידי וויאקום בעבור 8.4 מיליארד דולר ונמחקה, ב-2010, בגלל טכנולוגיות משבשות שהביאה המהפכה. אפילו מומחי וויאקום לא חשבו על אפשרות כזו כשדחו, ב-2000, את תחנוניו של מייסד נטפליקס לרכוש את החברה ב-50 מיליון דולרים ("50 מיליון? מה הוא חושב שהוא יוכל להתחרות בדיסני?").

הבייבי-בומרס מתקשים לגבש פלטפורמת השקעה
באיזו חברה אני בוחר היום אם ברצוני להשקיע בחברה מנצחת בתחום המכונית האוטונומית? באיזו חברה אני בוחר אם אני מחפש השקעה באנרגיה? או בכל תחום אחר. כן גם בנדל"ן ובחקלאות. הבייבי-בומרס מבינים שהיכולת לבחור בהשקעה נכונה/מנצחת במניה בודדת הולכת וקטנה ככל שהמהפכה מתקדמת ומתמזגת.

משקיעי המאה ה-20 גם לא מסוגלים להבין את היקפי המסחר, התנודות והגורמים שמשפיעים על התנודות בטווח הקצר. הסחירות במניה הייתה מאז ומעולם גורם חשוב בהחלטת ההשקעה בה. בתחילת שנות ה-90 היה המחזור היומי בנאסד"ק מעט מעל ל-100 מיליון מניות, היום הוא על 2.4 מיליארד. החלק הארי של המסחר היומי מתבצע על ידי מיליוני סחרני יום, המכונות וקרנות ההדג' שכולם מגיעים בעזרת המהפכה.

הגורמים הללו מושפעים, בטווח הקצר, מהתקשורת (מהכותרות) הרבה יותר מאשר מהנתונים הכלכליים. מניות ה-FAANG למשל עלו לרמות דמיוניות בעיקר בשל הגורמים הללו. האם מישהו מאמין שאלמלא הגורמים הללו היה הביטקוין מתנהל כפי שהתנהל? המצב שנוצר אינו מאפשר לבוגר המאה ה-20 לבנות לעצמו פלטפורמת השקעה הגיונית.

נחזור לצורך ההדגמה ל-NVDA שוב. נניח שלפני שנה ועל סמך הנתונים שהזין לפלטפורמת ההשקעה שלו הגיע הבייבי-בומר למסקנה שהמחיר של 170 דולרים דאז אטרקטיבי עבורו. הוא קנה וכדרכו מאז ומעולם הוא בודק הנתונים פעם-פעמיים בחודש. הוא עוקב אחרי העלייה המטאורית של המניה שעולה, בתוך פחות משנה ל-292, עליה של 72% וזה מלחיץ אותו. תופעות כאלו זכורות לו מהשנים 1996-2000 והוא מתכוון לברוח. אבל לפני כן הוא בודק, כמשקיע הגיוני, מה יכול לגרום לכך? האם העליות ל-292 מאותתות על בועה או שיש כאן צמיחה טכנולוגית פנומנלית שמצדיקה עליה כזו.

בעודו בודק מתחילה המניה ליפול ובתוך כחודש מאבדת 50% מערכה והוא לא סיים הבדיקה עדיין. ומה בסופו של דבר הוא מגלה בעודו מיטלטל ברכבת ההרים המטורפת הזו? ראשית שהעליות ל-292 נגרמו מכמה סיבות: 
1. תוצאות עסקיות מצוינות.
2. אנליסטים ובעקבותיהם פרשנים ועורכי כותרות נלהבים שמאז תחילת 2017 (ועד לפני כחודשיים) ובעקבות התוצאות העסקיות, "דחפו" בהתלהבות ובמיוחד בשל הקשר של החברה לאלחוט ולשרשראות הבלוקצ'יין.
3. סביבה תומכת בצמיחה הכלכלית בכלל והטכנולוגית בפרט וזאת לאחר הרגיעה מחששות מלחמות הסחר והמשבר בתחום השבבים.

מה גרם לירידות החדות?
1. תוצאות עסקיות "מאכזבות" (שהוא אגב רואה כמצוינות).
2. אנליסטים ובעקבותיהם פרשנים וכותבי כותרות שהחליטו (בעיקר אגב בגלל החששות מאפל ומהביטקוין) שתחומי השבבים, הטלפוניה האלחוטית ובמיוחד מטבעות הקריפטו ":גמורים" ונבידיה הנפגעת הגדולה "בגלל מעורבותה בקריפטו" (מעורבות שעל פי הבדיקה שעשה אינה מהותית).
3. "הסביבה" העסקית הפכה לפתע עוינת ומדוע? מלחמות הסחר, אינפלציה מתפתחת, העלאות הריבית ואפילו ירידת מחירי הנפט, המיתון בפתח (כל הדברים הללו היו ידועים גם בדרך ל 292).

כלומר, כל המשתנים על פיהם בחר בהשקעה לפני שנה נכונים אבל "השוק" מגיב כעת הפוך משהגיב עד לפני חודש. "אלוהים אדירים", הוא אומר לעצמו, "הפלטפורמה ששירתה אותי בנאמנות במאה שעברה כבר לא עובדת ואין לי דרך לתקן אותה". לכן גם טור זה מעדיף, מאז 2008-9, את הסלים והקרנות על מניות בודדות. כעת נשארה רק "הבעיה הקטנה" של בחירת התחום ועל כך נדבר בעתיד.

 
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(61):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    הקיבעון של חלוקת סיכון לפי תמהיל אגח-מניות
    קיבעון 06/12/2018 10:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה שלום, לאור ההתרסקות של אגח אמריקאיות בתל אביב - שאלה כללית. האם לדעתך המשקיע צריך לצאת מהקיבעון של חלוקת סיכון בהתהם לתמהיל אגח-מניות (יותר מניות יותר סיכון). וצריך לעבור לחלוקת סיכון לפי מזומן מול כול השאר (אגח+מניות). במיוחד שאין אינפלציה. הרי זה אחד השקרים ההכי גדולים שעדיין קיימים. כול מי שילך לייעוץ בסניף בנק - זה הדבר הראשון שידברו איתו "אחוז מניות בתיק". [מתוך גלובס היום - החלום האמריקאי ושברו: המשבר באג"ח חברות הנדל"ן האמריקאיות עלול להוביל ל"אפקט דומינו"]
    סגור
  • 19.
    PERI
    BROKER 05/12/2018 16:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה מה דעתך על חברת פריון נטוורקס ?
    סגור
  • כתבתי מספר פעמים וגם
    שלמה גרינברג 06/12/2018 14:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסברתי בזמנו שהפסקתי לעקוב
    סגור
  • PERI
    BROKER 06/12/2018 16:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לא הצלחתי למצוא מה כשתבת בעבר. תוכל אולי לשלוח לי לינק? אשמח מאוד לקרוא את דעתך
    סגור
  • 18.
    GE
    רפאל 05/12/2018 10:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בוקר טוב שלמה. תוכל להתייחס לחברת GE? נרארית כמו חברה שאפשר להשקיע בה לטווח ארוך - אבל יחס החוב שלה מאוד גבוה. מצד שני יש לה כמה פקטורים מעניינים לטווח רחוק -במקביל נראה כאילו לטווח הקצר השוק רק יוריד אותה מה דעתך לטווח הרחוק?המנכ"ל החדש יכול לשלוף שפן צמיחה לעולם החדש? - עוקב אחריה כבר הרבה זמן והמחיר שלה נכון להיום מאוד מעניין אבל מפחיד...
    סגור
  • טען עוד
  • היא נמצאת בנקודה מצוינת לכניסה.
    אריק 05/12/2018 12:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    .
    סגור
  • היא נמצאת בנקודה מצויינת לקריסה (ל"ת)
    אריק 05/12/2018 14:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אתה מוזמן לספר לנו איך חברה של 450 אלף עובדים עומדת
    אריק השני 06/12/2018 09:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקרוס. תהיה יצירתי בתשובתך. אני מקשיב.
    סגור
  • שלמה לא כתב אף פעם על ge
    בנצי 05/12/2018 10:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הוא לא מכיר את החברה...בחייאת גגל שלמה גרינברג אין כמעט שבוע שהוא לא כותב על ge
    סגור
  • 17.
    אסתי - אסתר המלכה - סימול EL
    הפינה לשיפוטכם 04/12/2018 08:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תשואה 20 אחוז מתחיל השנה, מתקרבת לשיא של כול הזמנים. The Estee Lauder Companies Inc.
    סגור
  • דיבידנד די זעיר, למען האמת.
    ארז 05/12/2018 12:37
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שום דבר מעניין. עדיף לקנות את היינץ\בזק\GE שנמצאות בבור למשך תקופה לא קטנה, וליהנות גם מהעליה וגם מהדיבידנד.
    סגור
  • el ינואר 2017 80 דולר היום 150 דולר
    עדיף ? חוכמולוג 05/12/2018 15:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המצלמות הסמארטפונים רק משתכללות - צריך עוד קוסמטיקה. בסין נתים על מותגי יוקרה מערביים.
    סגור
  • 16.
    מדד הMOUT
    מוקיר 04/12/2018 01:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום לשלמה היקר. רציתי לשאול אם לדעתך אחרי העליות של הימים האחרונים בכל זאת קיימת רמת כניסה הגיונית למדד דרך תעדות סל.
    סגור
  • איני מכיר מדד בסימול זה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 04/12/2018 11:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • הוא כנראה מתכוון לתעודת הסל MOAT שכתבת עליה בעבר (ל"ת)
    MOAT 04/12/2018 14:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תיקון טעות
    מוקיר 05/12/2018 00:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סליחה על פליטת הקולמוס אכן כוונתי היתה להשקעה במדד הMOAT, רציתי לשאול אם לדעתך אחרי העליות של הימים האחרונים בכל זאת קיימת רמת כניסה הגיונית למדד דרך תעדות סל. תודה מראש
    סגור
  • הטעות הייתה במקומה
    שלמה גרינברג 05/12/2018 08:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והשאלה מתאימה יותר להיום מאשר לשלשום. התשובה: תצלול לבדיקת מניות המדד, תתיעץ ותחליט.
    סגור
  • ייעוץ
    מוקיר 05/12/2018 23:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיצד אפשר להתייעץ איתך?
    סגור
  • אי אפשר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/12/2018 14:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    בקשר ל GE
    יעקב 01/12/2018 19:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי מחזורי המסחר בתקופה האחרונה (ממוצע יומי של מעל 150 מיליון מניות) מעל 50% מהמניות החליפו ידיים ונראה לי שגם ילדי הבייבי-בומרס מכרו חלק מהאחזקות שלהם
    סגור
  • נראה לך? בסדר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/12/2018 11:56
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 14.
    מאמר איכותי ומעניין - תודה! (ל"ת)
    שחר 01/12/2018 12:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 13.
    שלמה..אבל אני כהשקעה ארוכת טווח על 2 תעודות ממונפות
    לא יודע מי זה 01/12/2018 10:09
    הגב לתגובה זו
    3 2
    על סאפ 500+נסדק 100+world...לא נוגע בזה עד 2030 כשאצא לפנסיה.התעודות הללו כבר 6 שנים אצלי,עשיתי תשואות פנומנליות.לא משקיע במניות בודדות,ולא רוצה דיווידנד,למרות שאני מקבל מדי פעם.באג"ח אני לא נוגע,כבר 3 שנים.פשוט נכנסתי לאתר וראיתי את הכתבה והחלטתי לתת את תגובתי הצנועה.בהצלחה לכולם!!,הכי טוב לא לסחור,אלא להשקיע ערכית.ומדדית.
    סגור
  • בדוק מצבך שנית ושלישית.. (ל"ת)
    היי 04/12/2018 23:21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • שש השנים האחרונות לא כללו מפולת
    ללא יודע 01/12/2018 20:17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ולכן תעודות לונג ממונפות נתנו תשואה בשמיים. השאלה מה יקרה שהמגמה תסיים להתהפך לכיוון מטה. גם כמשקיע לטווח ארוך לא הייתי עושה את כל הדרך למטה בלונג ובטוח לא ממונף. אז בזהירות ובהצלחה.
    סגור
  • להלן תשואות מדדים ב 6 השנים האחרונות
    אתה מזליסט 01/12/2018 19:05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מתאריך 31 לדצמבר 2012 עד היום של מדדים מובילים VT עלה 40 אחוז VOO (SP500) עלה 85 אחוז QQQ נאסדק 100 עלה 150 אחוז אבל אני לא מבין - שפכת את כול הכסף שיש לכה ביום אחד לשוק ואתה טוען שאתה לא מנסה לתזמן את השוק. זה האם אמא של לתזמן את השוק. בקלות יכלת לבצע את הפעולה הזו לפני תחילת מפולת.
    סגור
  • וזה יבוא לו בפנים
    הוא לא מודע לזה 01/12/2018 23:07
    הגב לתגובה זו
    5 3
    כי עכשיו נדמה לו שקנה כרטיס לכיוון אחד. וככל שהוא מרוויח יותר זמן, הוא יתקשה להאמין שזה יכול להשתנות, וכאשר זה ישתנה הוא ישכנע את עצמו שזה עוד תיקון של כמה אחוזים ושאין כזה דבר מפולת, ועד שהוא יבין שהוא נפל הוא יפסיד ממיטב כספו. רוב האנשים שזה קורה להם, מתי הם ימכרו? רגע לפני סיום המפולת, ואז שהעליות יתחילו הם כבר משוכנעים שעליות לא יחזרו ואז יפסידו את ההזדמנות להחזיר לעצמם את כספם. זאת על רגל אחת הפסיכולוגיה של ציבור המשקיעים לטווח ארוך.
    סגור
  • אתה צודק (ל"ת)
    ירדן 01/12/2018 18:55
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 12.
    שלמה עסקת אלטריה ג'ול ..
    ברני 30/11/2018 22:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טובה לדעתך לאלטריה ?הנייר יורד לאחרונה בעקבות המגעים..תודה
    סגור
  • עניתי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/12/2018 12:01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • איפה ענית ? (ל"ת)
    פיני 02/12/2018 20:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הוא התייחס בתגובה 4 (ל"ת)
    juul 03/12/2018 10:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    שלמה תודה על המאמר
    מעיין 30/11/2018 17:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה דעתך על אקסור.. חברת אחזקות עם אחוזים בפרארי ופורד.. exorתודה
    סגור
  • Exor N.V.
    שלמה גרינברג 01/12/2018 09:12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מספר פעמים בעבר רציתי לכתוב על חברת האחזקות/השקעות המצוינת הזו שמנוהלת נפלא ובבעלות משפחת אגנלי האיטלקית. בין השאר הם שולטים בקבוצת יובנטוס ובחברת CNH לצד חברות המכוניות שהזכרת.
    סגור
  • הם יהודים מצד האבא משפחת Elkann (ל"ת)
    בן כנען 02/12/2018 10:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כידוע לך האמא, לא האבא, קובעת הדת (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/12/2018 12:00
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • תודה שלמה.. אכן חברה מעניינת לטווח ארוך
    מעיין 01/12/2018 18:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מנוהלת הייטב
    סגור
  • 10.
    שלמה, ההדגמה שעשית על NVDA מאד עוזרת להבנה, תודה (ל"ת)
    משה 30/11/2018 12:49
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 9.
    איזה מאמר!!!!
    אריאל 29/11/2018 23:27
    הגב לתגובה זו
    6 1
    שאפו. ללקק את האצבעות
    סגור
  • ממתקים - אני עוד זוכר את התקופה
    ממתקים 30/11/2018 10:34
    הגב לתגובה זו
    14 0
    שהכתבות של גרינברג היו מתפרסמות פעמיים בשבוע - בימי שני וחמישי.
    סגור
  • 8.
    השוק מת סופית
    אחד שמבין 29/11/2018 23:10
    הגב לתגובה זו
    8 3
    ושלא יספרו לכם אחרת.
    סגור
  • 7.
    מומחים מדברים על האטה או דשדוש, וש"אין צמיחה לנצח"
    ומה עם 2019...? 29/11/2018 16:52
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למשל, מומחי בנק לאומי אשמח שלמה לשמוע את דעתך (=שהיא לרוב אופטימית)?
    סגור
  • יש ויש (ל"ת)
    שלמה גרינברג 30/11/2018 09:04
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • האם התכוונת נכון יש ויש צמיחה לנצח? או יש ככה ויש אחרת?
    דו תשובה לא מובן 04/12/2018 23:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכל מקרה. אין שום אפשרות יהיה ב לנצח אי פעם. זה הימור להעריך מה יהיה עם הצמיחה בעוד 300 שנים. נכון אדוני?
    סגור
  • 6.
    נאום הנגיד
    אפי 29/11/2018 15:00
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתמול צהל השוק לאחר נאום הנגיד אותו פירש כאילו מתכוון הנגיד למתן את קצב העלאת הריבית. יחד עם זאת הוסיף הנגיד כי הוא מודאג מגידול בחובות התאגידיים. עד כדי קיום סכנה לכלכלת ארה"ב. האם השוק שמע מה שנעים לו! האם אתה שותף לחשש שהביע הנגיד ןאם תוכל להרחיב על הנושא ועד כמה נראה לך חמור.
    סגור
  • לאחר שתקרא את דברי הנגיד
    שלמה גרינברג 30/11/2018 09:06
    הגב לתגובה זו
    8 0
    שמתפרסמים בפרוטרוט באתר הפאד יתברר לך שאתה שואל על כותרות ולא על דברי הנגיד.
    סגור
  • 5.
    cracker barrel
    אורון 29/11/2018 14:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלמה מכיר את cbrl ? נראית מעניינת, אשמח לכצ מילים עלייה לטווח ארוךתודה
    סגור
  • Cracker Barrel Old Country Store,
    שלמה גרינברג 30/11/2018 09:10
    הגב לתגובה זו
    7 0
    רשת מסעדות שמשולבות עם מרכזי מכירה של מתנות. אין לי דעה.
    סגור
  • 4.
    שלמה עסקת אלטריה - juul
    אלון 29/11/2018 14:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלטריה ירדה ל52 שבועות נמוך.יש לחשושים ממשים שתרכוד את juulמה דעתך ? למה אלטריה ירדה לאחרונה הרבה יותר מפיליפ מוריס? בדר"כ יש ביניהן סוג של קורלציה.תודה רבה
    סגור
  • יש לחשושים?
    שלמה גרינברג 30/11/2018 09:20
    הגב לתגובה זו
    6 0
    החברה הודיעה שהיא מנסה להיכנס ל JUUL.
    סגור
  • גם BTI ירדה איתה (PM לא מוכרת בארהב)
    סמי 29/11/2018 15:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    FDA plans to restrict flavored e-cigarette sales to vape shops, ban menthol cigarettes from market The Food and Drug Administration plans to limit sales of some flavored e-cigarettes to vape shops. The FDA also plans to move forward with a ban on menthol cigarettes. FDA Commissioner Dr. Scott Gottlieb is trying to control "epidemic" levels of teens using e-cigarettes. 8 Nov 2018
    סגור
  • 3.
    תודה -בשנים האחרונות המשקיע הנל "מצא" פיתרון חלקי בדמות
    Low Volatility ETF 29/11/2018 14:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Low Volatility ETF List תעודות כמו USMV SPLV היו להיט התקופה מסויימת - למרות שיש כבר קרוב ל 80 תעודת סל בתחום וצריך לשבור את הראש רק לבחור ביניהם. ולא תמיד הם מספקות הגנה כמו שנוטים לחשוב.
    סגור
  • 2.
    אני בעד סלים וקרנות אבל
    גונן 29/11/2018 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1) הן לא משלמות דיבינד (בודדות משלמות פירורים)..2) הקרנות כוללות בתוכן גם מניות גרועות שמפריעות לטובות.3) יש עלות ניהול (שעולה עם השנים)שאין ברכישת מניות
    סגור
  • מניות טובות וגרועות
    אש 02/12/2018 22:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שתי הערות: אם אתה יודע לבדוק כל מניה ולהצליח בהערכה אם היא טובה או גרועה אז אתה אלוף. העובדה היא שרבים וטובים לא מצליחים להכות את המדד.2. בגלל השימוש הנרחב בסלים, מי שקונה ומוכר עושה זאת לכל המדד ולכן הכיוון הכללי של כל מניות המדד דומה בדרך כלל
    סגור
  • אתה טועה עובדתית
    יואב 01/12/2018 00:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קרונות בארהב מחוייבות לשלם דיבידנד.(וונאגאד דמי ניהול קרוב ל 0 שלא עולה עם השנים) קרונות מחקות בארץ או באירלנד צובורות דיבידנד ואיתו קונות מחדש עוד מהמדד ואתה מרווחי פעמיים וגם לא משלם מס רווח הון
    סגור
  • אתה טועה.
    דגן 30/11/2018 09:37
    הגב לתגובה זו
    7 0
    בדוק את : SNH WOOD VNQ XLU ובנוגע לעלויות דמי הניהול - זה פשוט לא נכון.
    סגור
  • זה נכון ובעיקר בעניין תשלום דמי ניהול (ל"ת)
    דויד 30/11/2018 16:56
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • לא, דויד. תסתכל על דמי הניהול בvnq
    עדי גולן, אזור 01/12/2018 16:27
    הגב לתגובה זו
    6 0
    ותגלה שיש קרנות בארץ שלוקחות פי שתיים ושלוש ממנה.
    סגור
  • אתה מכיר מניה שלא משלמים עליה דמי ניהול ?
    טוביה החולב 01/12/2018 12:07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    .
    סגור
  • טוביה תמשיך לחלוב
    בן חגבי 01/12/2018 22:43
    הגב לתגובה זו
    0 4
    אין דמי ניהול על מניות
    סגור
  • 1.
    כתבה מצוינת כרגיל. תודה רבה (ל"ת)
    עמית 29/11/2018 14:51
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות