האפל של תעשיית החלל: אלון מאסק סולל את הדרך להמראה

ככל שחברת SpaceX של מאסק מתקדמת כך גם גוברת ההתלהבות מתעשיית החלל בוול סטריט. התחרות מתלהטת וכסף פרטי נלחם להיכנס לפרויקטים - איך משקיעים?

 | 

תעשיית החלל הופכת למנוע צמיחה כלכלי גלובלי. התעשייה התחילה במהלך מלחמת העולם השנייה מהטילים והרקטות. בשנות ה-60 קיבלה עידוד מתכנית הנשיא קנדי להגיע לחלל ולירח. בשנת 1982 פרש הנשיא רייגן את תכנית מלחמת הכוכבים שלו שלמעשה הייתה המאיץ לקריסת ברית המועצות ועדיין לא פרצה התעשייה לכלכלה העסקית/ אזרחית.

וול סטריט החלה להתלהב מהתעשייה בתקופת הבועה, מנית  גילת (סימול: GILT) הגיעה אז לחלל בעצמה, לפני הלוויינים, ונסחרה, בערכים של היום, לפי 3500 דולר (8.5 היום). ב-2007 יצאה ה-OECD עם ספר בשם The Space Economy at a Glance 2007, שם נכתב כך: "אפליקציות החלל הופכות ובמהירות לחלק חשוב מחיי היום-יום מחיזוי האקלים וניהול אסונות טבע דרך פיקוח על התנועה בכבישים ועד לתקשורת. טכנולוגיות הלוויינים משנות את העולם. התעשייה עדיין קטנה יחסית לסקטורים אחרים אבל ההתקדמות הטכנולוגית והחשיבות האסטרטגית יהפכו בקרוב את התעשייה הזו לאחד ממנועי הצמיחה המובילים בכלכלה הגלובלית". זה לא קרה "בקרוב" כל כך אבל זה מתחיל.

האפל של תעשיית החלל היא חברת SpaceX של אלון מאסק
התעשייה שגלגלה ב-2007 פחות מ-200 מיליארד דולר הגיעה ב-2018 ל-350 מיליארד ולפי הערכות של מורגן סטנלי מסוף 2017, בעשור הקרוב, קח ותן 5 שנים, היא תגיע ל-1.1 טריליון. מאז יצאו גולדמן זאקס ומריל לינץ בהערכות מעודכנות יותר של 2 טריליון ו-2.7 טריליון בהתאמה, ואלו כבר הערכות של "מנוע צמיחה כלכלי רציני".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בהקשר זה יש לציין את אלון מאסק, ג'ף בזוס וריצ'ארד ברונסון, במיוחד הראשון וחברת SpaceX שהקים ב-2001. "האפל של תעשיית החלל" היא חברת SpaceX של אלון מאסק שבשבוע שעבר גייסה 500 מיליון דולרים ובהערכה של כ-30 מיליארד דולרים. זו הערכה הגדולה פי 4 כמעט מההערכה לפיה השקיעו גוגל וקרנות פידליטי מיליארד דולר בחברה לפני 4 שנים או פי 23 מההערכה בה גויסו 875 מיליון דולרים ממשקיעים פרטיים בפברואר 2012. הגיוס נועד להמשך הפיתוח וההפעלה של אינטרנט מהיר ובמחיר כלכלי לכל דורש בכל רחבי העולם ושיסופק מלוויינים בחלל. זה שלב נוסף בהתקדמות התכנית האסטרטגית של SpaceX. משקיעים פרטיים מוכנים היום לשלם הערכות גבוהות לפרויקטים של התעשייה כי פוטנציאל הרווח התקרב משמעותית.

לפי ה-Federal Communications Commission (בקיצור, FCC), ל-44% מאוכלוסיית העולם אין גישה לאינטרנט בכלל - מדובר בכ-3 מיליארד בני אדם (גם ל-8% מאוכלוסיית ארה"ב). כבר ב-2001 "הריח" מאסק את הפוטנציאל שקשור בחיבור תושבי העולם לאינפורמציה ולכן ייסד אז את חברת Space Exploration Technologies (ובקיצור, SpaceX) וקבע מטרות שאז נראו לא פחות מסיפורי ז'ול ווארן, ליישב את מאדים למשל.

מאסק הבין שמהפכת הטכנולוגיה נותנת הכלים הדרושים לעשות זאת ולכן ויתר על תכניתו לרכוש טילים משומשים מאימפריית הרשע (בריה"מ) המתפרקת ובעזרת ניצול נכון של הטכנולוגיה בנה טילים בתוך החברה ובעלות שהגיעה לכ-20% מהמחיר שהרוסים ביקשו. לפני כארבע שנים הגיע מאסק למסקנה שההתקדמות הטכנולוגית הגיעה לשלב שמאפשר "למלא את הביקוש הגלובלי העצום לאינפורמציה על קו רחב" והשקיע 100 מיליון דולרים מכיסו להקמת התשתית  לפרויקט שיוליך לכך, הסטרלינג. 

המשימה הראשונה הייתה בניה והפעלה של מערכת שילוח רב שימושית (rapid reusability of space launch vehicles) שלמעשה תוזיל את כל נושא הפעילות בחלל למחיר כלכלי ועשה זאת תוך עשור. ב-2015 שילח טיל לחלל והחזירו אותו בנחיתה רכה לארץ ומאז שולחו כך 28 פלטפורמות. מאסק ממשיך להתקדם לכיוון המושבות במאדים (הוא בונה חלליות גדולות באוסטרליה כרגע), מריץ את ה"החברה המשעממת" (The Boring Company), את ה-Hyperloop, את המפעל הענק לבטריות ועוד (שעליהם מומלץ מאוד לעיין בויקיפדיה).

חלום החיבוריות של מאסק ממריא
בדרכו למאדים מצליח האיש הזה להגשים את חלום החיבור בפס רחב ברחבי העולם, וכיוון שהיום מדובר רק בשאלה של זמן, באים מומחים ואנליסטים וטוענים שתעשיית החלל תהפוך, "תוך 10-20 שנה" לתעשיית ענק, "למנוע צמיחה מוביל של הכלכלה הגלובלית". אם כך, אז למה לחפש השקעות היום? אחד, כי ב-2015 דיברו על "40-50 שנה". שתיים, כי התחרות מתחילה להתלהט. שלישית, כי כסף פרטי גדול נלחם ממש להיכנס לפרויקטים השונים. רביעית, כי היקף ההכנסות הפוטנציאליות עולה גיאומטרית.

בתחילת 2015 התחיל מאסק ליישם את פרויקט הסטרלינג, מערכת תקשורת לוויינית חדשנית להעברת אינפורמציה בפס רחב ובעלות נמוכה (ראו כאן). מאסק, שרואה את הפרויקט כצעד קטן בדרך להקמת התיישבויות בכוכב מאדים טוען שהפרויקט יממן את ההתקדמות לשם).

ביום שישי האחרון הצליחה חברת SpaceX לשלח רקטה שפיתחה מסוג פלקון 9 (רקטה "משומשת" למעשה שכבר שולחה וחזרה לכדור הארץ ללא פגע) שבאמתחתה 60 לוויינים, כל אחד במשקל 227 ק"ג. הרקטה עלתה לחלל, ביצעה כל המשימות ונחתה בחזרה על כדור הארץ ללא פגע, לשימוש חוזר.

זה השילוח הראשון במסגרת שילוחים נוספים שמטרתם לפזר בחלל 12,000 לוויינים זעירים נמוכי מסלול כאלו ש-SpaceX תשלח. אלו ישוטו בגובה שבין 498 ל-1194 ק"מ מעל כדור הארץ (בהשוואה ללוויינים הגיאוסינכרוניים, geosynchronous, שנעים באותה מהירות וכיוון של כדור הארץ בגובה של 35-36,000 ק"מ). הפרש הגובה פותר למעשה את בעיית הפיגור בהעברת נתוני פס רחב מהגבהים הנוכחיים. הפרויקט מתקדם מהר בהרבה משצפו.

מימון הפרויקט נעשה דרך SpaceX שעד כה גייסה כ-3.5 מיליארד דולרים כאשר הגיוס האחרון, 500 מיליון דולרים, נעשה כאמור בסוף השבוע שעבר. הכסף הגיע רק מהשוק הפרטי. אלון מאסק, שהשקיע את 200 מיליון הדולרים הראשונים מכיסו (כפי שעשה בטסלה), מחזיק ב-54% מהחברה. כ-20-30% מחזיקים כ-7,000 עובדי החברה, שרובם משתתפים בכל סיבובי ההשקעות עד כה. הירידה הדרסטית בעלויות התפעול של המערכת מצביעה על כך שהעלות לצרכן תהיה קטנה בהרבה ממה שחשבו עד לפני זמן קצר. בין הגופים שהשקיעו בחברה תמצאו את גוגל וקרנות פידליטי (שניהם ביחד למעלה ממיליארד).

ההתלהבות מתעשיית החלל בוול סטריט מתגברת
ככל ש-SpaceX מתקדמת כך גם עולה ההתלהבות מתעשיית החלל בוול סטריט. על פי הערכות שונות יהיה הרווח (שימו לב, "הרווח", לא ההכנסה) השנתי שצופים המומחים לפרויקט Starlink  לבדו (מהרגע שתתחיל לפעול ולשווק) "בין 30 ל-50 מיליארד דולרים". הפרויקט משך ומושך יזמים חדשים לתחום כאשר המתחרים הגדולים כרגע הם חברת Blue Origin שהקים ג'ף בזוס, מייסדה ומנהלה של אמאזון וחברת OneWeb של המיליארדר הבריטי Richard Branson.

נציין רק שב-2015 הגיב Roger Rusch, אחד המומחים המובילים בעולם בתחום הטלקומוניקציה, תקשורת חלליות, הנדסת חלל ועוד, על תוכנית הסטרלינג  בזלזול, "אין זה סביר שאפשר לייצר עסק רווחי מפלטפורמה כמו הסטרלינג". בתחילת 2018 הודלפו מסמכים פנימיים של SpaceX שהראו שהחברה צופה שב 2025 צפויות הכנסות של למעלה מ-30 מיליארד רק מהסטרלינג וזה לצד הכנסות של למעלה מ-5 מיליארד מהשימוש בפלטפורמת השילוח שלהם.

האופטימיות שהלכה וגדלה בנושא תעשיית החלל הביאה את בנק השקעות מורגן סטנלי לבדוק מחדש, בסוף 2017, את "התעשייה המנמנמת" ולשם כך הרכיבו צוות מיוחד לבדיקה וטיפול בנושא. בראש הצוות עומד האנליסט אדם ג'ונאס, אנליסט רכב במקור שקנה לעצמו שם כאשר, ב-2012 יצא בהמלצה חמה על מניית TSLA כשזו נסחרה בין 25 ל-30 דולר וקבע שתוך שנה תעבור 70 ותמשיך מעלה. כן, זה אותו אנליסט שלפני כשבועיים נתן מחיר יעד של 10 דולר ל TSLA.

ג'ונאס, שבמהלך הבדיקה של טסלה הגיע, דרך מאסק, ל-SpaceX, נכנס במרץ לבדיקת תעשיית החלל וחגיע למסקנה שהתעשייה מייצגת פוטנציאל עסקי עצום שהולך ומתקרב עם ההתקדמות הטכנולוגית. "רק הקטע של הקישוריות הגלובלית לפס רחב", הוא טוען, "זו נישה של 400 מיליארד דולרים" וזאת בתעשייה שב-2018 גלגלה כולה כ-350 מיליארד. האיש טוען שהתעשייה יותר משתשלש עצמה בעשרים השנים הבאות ובחר ב-20 החברות שהכי ייהנו מכך (להרחבה קראו כאן).

מאז יצא המחקר שלו, הקימו גולדמן זאקס ומריל לינץ גם הן את יחידות המעקב שלהן עם התחזיות שהוזכרו בתחילת המאמר. הטענה היא שהביקוש הגואה ללווינים קטנים (nano-satellites, מהסוג "שפיזרה" SpaceX) ולמערכות לשיגור והחזרת רכבי חלל (re-usable launch vehicle systems מהסוג של (SpaceX יביא להשקעות מסיביות וממלכתיות שכבר כעת מבוצעות בראשות בארה"ב, רוסיה, סין והאיחוד האירופי.

תחומי חלל נוספים מתחילים להתעורר
עד עתה דיברנו על סגמנט אחד של התעשייה, מערכות תקשורת לוויניות חדשניות להעברת אינפורמציה בפס רחב ובעלות נמוכה מהחלל. במהלך 2018 הושקעו 2.8 מיליארד דולרים בחברות פרטיות שעיסוקו בפלטפורמות שילוח ובלווינים. אבל ההתקדמות המסיבית כאן, במיוחד בנושא הירידה בעלויות גרמה גם לתחומי חלל נוספים להתעורר.

נאס"א למשל הוציאה מכרז בתחילת השנה לבחירת 9 חברות שתתחרנה על מענק של 2.6 מיליארד בעבור, "פתוח טכנולוגיות להגעה וחקירת הירח". התנאי להשתתפות במכרז? להוכיח לנאס"א שעד סוף 2021 יכולה המועמדת להגיע, לבצע פעילות שתידרש ולחזור מהירח הכל בכוחות עצמה. "הרעיון", אמר מנהל נאס"א Jim Bridenstine, "בא מ-SpaceX ומ Blue Origin".

לפי הצו הנשיאותי של הנשיא טראמפ, ה-Space Policy Directive 1, שנחתם בסוף 2017, "הירח יהפוך לבסיס שישמש לטיסות עתידיות למאדים ואולי יום אחד לעולמות שמעבר". כל זה לפני תכניתו האחרת של הנשיא טראמפ לקדם הקמת זרוע צבאית חדשה, U.S. Space Force (המשך חלומו של הנשיא רייגן) שבשבוע שעבר אושרה בסנאט ושגם היא תתרום לגיאות בתעשייה ולקידום טכנולוגיות חדשניות. כדאי שתקדישו כמה דקות לקרוא כאן על חברת  Hypergiant Industries שלשם כך הוקמה.

איך משקיעים?
החברות שהזכרנו כפעילות ברישות החלל כולן פרטיות ואינן זמינות להשקעת בודדים. באפריל השנה הונפק הסל UFO במטרה לתת  למשקיעים "תעודת השתתפות בכלכלת החלל שפורצת". הסל כולל 30 חברות ציבוריות שכלולות במדד ה-S-Network Space Index. המדד עצמו כולל אמנם את כל החברות בתעשיית החלל, הבטחונית והאזרחית אבל הסל כולל רק את החברות מהמדד "שחיות מכלכלת החלל האזרחית" כך שהגדולות, כמו לוקהיד או בואינג, חסרות.

קטגוריית תעשיות החלל והגנה מציעה מספר סלים שהגדול שבהם הוא ה-ITA שכולל את 36 החברות המובילות. הסל מניב כמו ה-SPY או ה-XLK. השקעה כאן היא רק לטווח ארוך וכדאי לערבב מעט מ-UFO עם יותר מ-ITA.

 
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(69):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    הנפט היורד
    לרון 06/06/2019 12:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד הוכחה למיתון המתעצם ומוכחש תדיר!
    סגור
  • 23.
    טאואר תשואה אפס מתחילת השנה
    tsem 04/06/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תשואה דולרית אפס מתחילת השנה - שזה פחות מהדיבידנד השנתי של 1.1 אחוז שמחלקת soxx (תשואה מתחילת השנה 13 אחוז).
    סגור
  • 22.
    שאלה לשלמה על אלון מאסק
    אבי 03/06/2019 16:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האיש (שמצטיין בחזון ובגיוס משקיעים) לא אמין במיוחד כמנהל. ר' כל הפספוסים עם טסלה. האם זה עלול לפגוע בחברות שלו?
    סגור
  • "לא אמין במיוחד כמנהל"?
    שלמה גרינברג 04/06/2019 11:13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כמה מנהלים שאתה מכיר יצרו 11 נישות תעשייתיות חדשות לחלוטין ואת כולן הביאו להערכה של מיליארדים? הוא רחוק מלפספס בטסלה
    סגור
  • 21.
    אחלה כתבה. תודה שלמה (ל"ת)
    סופר 03/06/2019 09:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    השקעה בחלל תתמתן
    לרון 03/06/2019 07:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם המיתון המתגבר!
    סגור
  • נכון .. כמו כל יתר התחומים. מיתון זה מיתון (ל"ת)
    guy 03/06/2019 09:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    תעודת סל מים
    ירדן 02/06/2019 16:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה תודה על הכתבה.לפני כשלוש שנים עשית כתבה על מים וכמה זה נדרש ושהפער בין הביקוש להיצע מתרחב. האם לדעתך זהו עדיין המצב וצפוי להיות כך גם בשנים שלפנינו ? תודה
    סגור
  • בסהכ אתה מחפש "קונץ פטנט"
    אין קונץ פטנט 03/06/2019 09:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כול פעם שמתפרסמת כתבה על הסקטור "אפשר להתעלף" מהפוטנציאל - וכולנו חושבים שמצאנו פטנט שיהיה יחסית חסין לתנודות השוק - אבל במציאות - בגרפים - כמו שאומרים זה לא עובד וכשבאות ירידות הכול יורד. הכי גרוע זה לקנות את תעודות הסל - כי הם מחזיקות הכול מהכול.
    סגור
  • המצב הולך ומחמיר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 03/06/2019 09:22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • הוא לא הולך..הוא רץ..הוא טס..אלון מאסק מעורב בחיפוש....
    היי הופ יצאנו לדרך 03/06/2019 18:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שיאי מהירות!!!
    סגור
  • היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?? (ל"ת)
    היי הופ יצאנו לדרך 03/06/2019 18:05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 18.
    בגילי המופלג אינני מבין כבר את הברדק
    לרון 02/06/2019 08:59
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה מנפיק מטבע וירטואלי ללא פיקוח,זה שולח רחפנים,זה שולח טילים,זה שולח חלליות והכל ללא פיקוח ובברדק מוחלט כשכל עיתונאי הפך להיות "פרשן" ועוד ועוד....הסבר??? מישהו????
    סגור
  • ההסבר הוא : העולם שייך לצעירים. שחרר (ל"ת)
    גרישה 02/06/2019 12:34
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • ממש צעירים
    לרון 02/06/2019 21:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאסק 47 ג'ק מא 54 בזוס 55 הכל יחסי!
    סגור
  • קאק דילה ביז'ו? איזה שחרר ? הוא צעיר חכם בן 75! >>>>>>
    לגרישה בלאט 02/06/2019 16:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאלצ'יק פוחז.
    סגור
  • 17.
    גילת
    חיים 01/06/2019 14:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה דעתך היום על גילת לויינים. הם הם עדיין רלוונטים ?
    סגור
  • בהחלט רלוונטים
    שלמה גרינברג 02/06/2019 13:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפי הפרזנטציה האחרונה של גילת הם עובדים מול אחת מהחברות הפרטיות שהזכרתי בכתבה (הם לא מציינים איזו מהן). אני מניח שהטכנולוגיות שאגרה החברה שהיא מהוותיקות בתחום יעזרו לה. בתחום ה 5G למשל שמהווה תחרות מול לוויני החלל כיוון שקל יותר לספקו מהארץ גילת מאוד מתקדמת באספקת 5G מהחלל ועוד כול מיני דברים, הכול תלוי בהנהלה לדעתי.
    סגור
  • 16.
    תזכרו שהמלצות שאתם לא משלמים בעבורן שוות 0 במקרה הטוב (ל"ת)
    מייק 01/06/2019 12:50
    הגב לתגובה זו
    5 17
    סגור
  • מסכים במאת האחוזים (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/06/2019 13:17
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • ובמקרה הרע. מה הן שוות? והאם:....
    למייק 01/06/2019 21:53
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אפשר לשלם בביטקווין או כסף סודני או תימני או פלסטיני?
    סגור
  • המשך עכשיו דווקא...
    איצ למייק 01/06/2019 21:19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אני משלם לעמותה של הכותב אגורה לכל עיסקת רווח של מליון דולר שאני עושה בזכותו...כך אני עוקף את האמירה האווילית והמטופשת שלך. רק שים לב..כאן אני משלם ובאוויר האיכותי משלמים לי.
    סגור
  • איצ שכחת
    לרון 02/06/2019 21:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותב תמיד מדגיש שאינו ממליץ.
    סגור
  • גם המלצות שאתם כן משלמים עליהן (ל"ת)
    פומפיאו 01/06/2019 21:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • דבר ראשון זיכרו ולא תזכרו! דבר נוסף:>>>>>>>
    איצ למייק 01/06/2019 21:04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    על האוויר שאתה נושם אינך משלם דבר והוא מספק לך אפשרות לחיות. אני מקבל אגורה על כל 100 קוב אוויר איכותי מועשר שאני מקבל ונהנה ממנו. לגבי המלצות אמשיך מחר.
    סגור
  • תלוי איפה
    לרון 02/06/2019 21:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בחיפה למשל אתה משלם גם משלם על האוויר ה"חינמי"!
    סגור
  • צודק !! לא רק בחיפה . (ל"ת)
    טיטי 03/06/2019 09:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    תודה רבה מר גרינברג
    ליברמן 01/06/2019 12:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם כדאי לנצל את התקופה הרגועה ולהגדיל למקסימום את האחזקות במניות?
    סגור
  • חכה
    לרון 02/06/2019 21:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לנובמבר!התקופה אינה רגועה בעליל!
    סגור
  • תקופה רגועה? למקסימום? עכשיו אתה במינימום? (ל"ת)
    היי במבו 01/06/2019 21:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    אבק כוכבים טוב לראות לא נתן לשימוש ואחיזה (ל"ת)
    לילי 01/06/2019 11:21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 13.
    כתבה מצויינת תודה רבה (ל"ת)
    תמר 31/05/2019 22:46
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 12.
    איך שלמה אוהב
    אורי 31/05/2019 17:41
    הגב לתגובה זו
    7 8
    לדבר על טכנולוגיות עתידניות.. ככ לא פרקטי ולא רלוונטי
    סגור
  • אורי לא חלה עלייך החובה לקרוא
    גרשון 31/05/2019 22:42
    הגב לתגובה זו
    4 3
    ועדיף שלא תגיב פה תגובות מטופשות.
    סגור
  • והתגובה שלך ממש עינינית ושופעת חוכמה.
    מעניין 01/06/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
    1 2
    .
    סגור
  • מה כאילו כל מי שמגיב פה צריך לעשות לייק?
    אורי 31/05/2019 23:10
    הגב לתגובה זו
    5 2
    וברצינות, תאמר לי בבקשה מה ככ חשוב בחלל שאין פה בכדור הארץ. אוקיי סבבה לווינים לפלאפונים, חוץ מזה מה עוד? חיים במאדים? מינרלים מהירח? זה הכל פנטזיות לא פרקטיות, בטח שלא לשנים הקרובות (טווח העשרים שלושים שנה), בטח לא למשקיע נבון.
    סגור
  • תגובה חכמה בעליל
    לרון 02/06/2019 09:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל הכבוד!
    סגור
  • אז אל תשקיע. יש לך חזון של אפרוח ללא מוח
    זיו 01/06/2019 21:12
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אז אל תשקיע בחלל ואותנו עזוב בשקט.
    סגור
  • זיו אני לא משקיע בזה
    אורי 02/06/2019 12:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    וחשוב לי לבטא את זה פה, זה ככ מפריע לך? בעיניי האנשים שמשקיעים בחלל זה חילונים פנטזיונרים שמגורים מרעיונות הוליוודיים..
    סגור
  • זה גם לפרטנר וסלקום לא רק פלא פון (ל"ת)
    אענה לך 01/06/2019 20:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 11.
    לשלמה גרינברג האם תכין כתבה שבוע הבא על סקטור הביומד כי
    אריק 31/05/2019 16:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    התחיל היום הכנס השנתי הגדול בשיקגו ASCO
    סגור
  • כתבתי אינספור כתבות על הסקטור (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/06/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    טבע
    יובל 31/05/2019 16:30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שלום שלמה , לפניי ככשנה התייחסת לטבע והיית די אופטימי לעתיד החברה בניהולו של שולץ אשמח בקצרה לתובנותיך כיום בעקבות גל הפרסומים תתודה רבה!
    סגור
  • אכן, אבל
    שלמה גרינברג 01/06/2019 14:18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הנתונים שמתגלים כעת לא היו אז ידועים. אגב, אין זה משנה את האופטימיות שלי לגבי החברה בעתיד
    סגור
  • "הנתונים לא היו ידועים"
    לרון 02/06/2019 09:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    30שירדו ל 27 מיליארד "לא היו ידועים"???????
    סגור
  • נפל מ70$ ל8$ בקטנה. או 25.000 ל3200 בקטנה..בנתוני היום. (ל"ת)
    היי 02/06/2019 16:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • ובנוסף האם הדירקטוריון
    ליברמן 01/06/2019 12:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקודם שרכש חברות "קש" ב-כ 40 מיליארד דולר נושא באחריות?
    סגור
  • עוד תגובה חכמה
    לרון 02/06/2019 09:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למצב לא תקין בעליל!פגעת שילמת!
    סגור
  • לפני כמה חודשים הוא גם צפה לטסלה עתיד ורוד
    סוחר 31/05/2019 20:47
    הגב לתגובה זו
    7 1
    לא הבנת שמדובר בפנטזיונר?
    סגור
  • הייתי מתייחס אם היית קורא מה שכתבתי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/06/2019 14:19
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • מספיק עם
    לרון 02/06/2019 09:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    "לא קראת "
    סגור
  • אבל מבחינה פילוסופית פילולוגית יש הבדל בין לא קראת>>>>>
    ללרון אתה צודק 02/06/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לבין אם היית קורא!! לידיעתך.
    סגור
  • עברית מתוקנת להלן
    לרון 03/06/2019 12:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היות וההנחה שלא קרא אזי פילולוגית עברית נכונה "לו היית קורא" ולא "אם"!
    סגור
  • הוא פעם כתב של - GE יש עתיד ורוד. ..... (ל"ת)
    tal 01/06/2019 09:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • נכון כי אתה צודק בכל התחזיות שלך כולן
    אלון 31/05/2019 22:45
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מותר ורצוי להיות חיובי ולחשוב טכנולוגית על העתיד בדיוק כפי ששלמה כותב.מי שעושה לפעמים גם טועה.הכי קל לשבת ולטקבק ליכלוך.העיקר שאתה קורא לעצמך סוחר.. חח סוחר שיני סוסים רקובות אולי
    סגור
  • 9.
    טוויטר
    אבנר 31/05/2019 14:04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה דעתך על TWTR? נראה כאילו ערוצי התקשורת הישנים פינו את הבמה לרשת הטוויטר - העלאת מכסים / פיזור כנסת / מינוי יועצים משפטיים - הכל עולה לראשונה בטוויטר, האם שווא לנצל את תקופת הבחירות הקרובה (גם בארה"ב וגם בשאר העולם) על מנת לפתוח פוזיציה?
    סגור
  • מצטרף לשאלות twtr (ל"ת)
    יובל 31/05/2019 22:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 8.
    יש הבדל בין לווינים לתקשורת לבין לשילוח
    יוסי 31/05/2019 12:31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לווינים לשיפור התקשורת זה סיפור נפרד לחלוטין (=מי שזוכר למשל הפרןיקט הענק של מוטורולה שקרס) , והכוונה לכבוש את החלל (=מאדים והירח). מדובר בשתי קטיגוריות שונות לחלוטין
    סגור
  • לא נכון
    שלמה גרינברג 01/06/2019 14:13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה מבלבל בין לוויינים. ספייסX בונה גם פלטפורמות שילוח וגם לוויינים אין לזה שום קשר למה שעשתה מוטורולה
    סגור
  • מתי ידאגו סוף סוף
    לרון 02/06/2019 09:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ל"עניי עירך קודמים"!?
    סגור
  • 7.
    התיקון מתחזק חברים.. שימו לב (ל"ת)
    גבאי 31/05/2019 11:12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 6.
    ונהדרת,חסרה רק המילה "את"
    כתבה מסובכת 31/05/2019 10:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שעדיין לא נמחקה מהלקסיקון!
    סגור
  • 5.
    השם Boring בא מהמובן של קודחת לא משעממת (ל"ת)
    אבי 31/05/2019 08:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    שמע והתרכז בבקשה: יש משפט באנגלית שאיני דובר שאומר:
    לשלמה אחינו הבכור 30/05/2019 22:39
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עכשיו או לעולם לא. באידיש ליטאית אני כן יכול לכתוב אולי אם אתאמץ קשות
    סגור
  • כל פעם אני שמח לקרוא את כתבות גרינברג.:>>>>>>>>>>>>>>>
    100 המשך ל 4 שלנו 31/05/2019 22:01
    הגב לתגובה זו
    5 1
    שכותב על טכנולוגיות עתידיות בצורה מאוד פרקטית ורלוונטית.
    סגור
  • 3.
    עיסקה עתידית פיאט - רנו
    גדי 30/05/2019 21:52
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שלמה תודה על הכתבה. מעניין מאוד.השבוע פורסם שיתכן מיזוג בין פיאט ורנומה דעתך עם עיסקה כזו אכן תתרחש, טוב לחברות ?תודה
    סגור
  • 2.
    אכן. כתבה טובה מאוד. (ל"ת)
    גל 30/05/2019 20:09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 1.
    כתבה טובה .תודה (ל"ת)
    נתי 30/05/2019 18:01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • כתבה נהדרת
    לרון 02/06/2019 21:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אך מישום מה "מרחפת".
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות