האם הבשילו התנאים למובילה גלובלית ישראלית חדשה כמו טבע של פעם?

תעשיית התכנה והשירותים מתפצלת ונוצר פוטנציאל ענק לחברות ישראליות בעקבות נישה חדשה שצוברת תאוצה, ה-CRO. אם יימצא מנהל נוסח הורוביץ מדובר בהזדמנות גדולה

 | 

הכתבה מתמקדת היום בעוד נישה חדשה שיצרה מהפכת הטכנולוגיה, נישת ה-CRO ואנחנו מציינים בה את מעמדה החשוב של ישראל כחלוצה בפיתוח נישה זו.

המהפכה מייצרת ותמשיך לייצר נישות חדשות רבות שכל אחת מהן מייצרת מנוע עסקי גדול וברבות מהנישות ישראל משחקת תפקיד חשוב ולמרות מעמדה המוביל, ישראל אינה מצליחה לייצר חברות ענק גלובליות מהסוג שהייתה טבע. בעבר טענו שאין כאן מנהלים  ואלי הורוביץ ז"ל היה ייחודי. טענו גם שאין כאן שוק מקומי מספיק גדול "שירים" חברה כזו. שתי סיבות אלו אינן רלוונטיות היום. הסיבה, לדעתנו, קשורה במה שקרוי "סביבה עסקית ידידותית" שמאפשרת ומעודדת יזמים ללכת את כל הדרך, לוותר על האקזיט.

מסתבר כעת שישנה עוד נישת-ענק שבה יכולה חברה ישראלית לצמוח לממדים גדולים גלובלית, ה-automotive technology. אינטל, פורד, ניסן, רנו ואחרות בודקות האפשרות להקמת מרכזים למחקר וחדשנות בתחום טכנולוגיות הרכב בישראל. מדובר במרכזים שיאפשרו לסטארטאפים ישראלים שמתמקדים בטכנולוגיות לרכב, מבינה מלאכותית דרך מערכות אוטונומיות ועד טכנולוגיות עיבוד נתונים לפתח מוצרים עבור החברות הנ"ל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מנכ"ל אינטל טוען שבישראל מרוכזות יכולות בתחומים אלו שתאפשרנה (לאינטל במקרה זה) השפעה משמעותית על עתיד התעשייה, המאמר ב-E.E Times. להזכירכם, ישראל הייתה חלוצה במים, בחקלאות, באנרגיית שמש, בהדפסה ובהדמייה, בטקסטיל ואפילו באופנה והכל נמכר בנזיד עדשים. מובילאיי למשל יכלה להפוך ל-CRO הגדול של ענף הרכב אבל אינטל הבינה זאת ושילמה מה שלנו נראה מחיר מטורף (ככה לגלגנו על גוגל ששילמה מיליארד עבור ווייז). חומר למחשבה וכעת נעבור ל-CRO.

נישת ה-CRO מרכזת תשומת לב בוול סטריט
תעשיית התכנה והשירותים מתפצלת ונוצר פוטנציאל ענק לחברות ישראליות: אני מניח שרוב הקוראים לא שמעו על נישה תעשייתית חדשה שהולכת ומתפתחת לממדי ענק, ה-Contract Research Organization, ובקיצור CRO. במהלך 2018 החלה הנישה לצבור תשומת לב בוול סטריט בעיקר בגלל פעילות ה-A&M הענפה בתחום. בשבוע שעבר היא "הוקפצה" לראש החדשות כאשר ענקית התכנה הצרפתית Dassault Systèmes (סימול: DASTY בארה"ב או DSY.PA בפריז) הודיעה שהיא רוכשת, ב-5.7 מיליארד דולר במזומן, את חברת ה-CRO האמריקאית Medidata Solutions (סימול: MDSO).

Medidata נוסדה ב-1999, הונפקה בקיץ 2009 לפי ערך של 313 מיליון דולרים ועשר שנים בדיוק לאחר ההנפקה מגיע שווייה ל-5.6 מיליארד. מניית החברה הונפקה לפי 8 דולרים בהתאמה ונסחרת לפי 91 דולרים היום. החברה, שסיימה את 2018 עם מכירות ורווח נקי של 636 ו-52 מיליון דולר בהתאמה או 86 סנט למניה, תסיים את 2019 עם מכירות של 740 מיליון ורווח למניה של 1.83 דולרים.

Medidata היא חברת CRO פרופר שפועלת בהתאם להגדרה שאומרת ש-CRO זה אדם פרטי או אירגון (מסחרי, אקדמי או אחר) שמחזיק בהסכם מנותן חסות (מחברה) לבצע עבורו פרויקט אחד או יותר בתחום הניסויים הקליניים (נישת ה-CRO פועלת כרגע בפועל רק בתחום הבריאות, רפואה וציוד רפואי). נותן החסות יכול להעביר ל-CRO חלק או את התהליך כולו כאשר ה-CRO, בסוף התהליך, מעביר לספונסר "מוצר" שמוכן לשיווק או לכל מטרה אחרת עבורה שילם הספונסר ושעובר לבעלות מלאה של הספונסר.

ההימור של הורוביץ על הקופקסון כדוגמה
ה-CRO אחראי בפני הספונסר על אבטחת ובקרת האיכות. למי שלא מבין נסביר זאת בעזרת דוגמה. כולנו זוכרים את הקופקסון. ההחלטה של אלי הורוביץ ז"ל להיכנס לפרויקט, תחום שלא היה חלק מעסקיה של טבע באותם ימים, לא התקבלה בשמחה על ידי מנהלי החברה לבטח לא על מנהלי הפתוח שלא הבינו מה לטבע ולתרופה אתית, אבל אלי הורוביץ לקח את ההימור, התחייב למימונו ולפרופסרים שהובילו אותו והשאר היסטוריה.

CRO זו חברה שאלי ז"ל יכול היה לפנות אליה שתבדוק את הסיפור של הפרופסורים ממכון וייצמן, שתסביר להנהלת החברה את המשמעות של הכניסה לפיתוח וייצור המוצר החדש וההשפעה על החברה, שתנהל את הפתוח, היצור ואת כל הבדיקות הקליניות, שתעביר את המוצר ב-FDA ולאחר האישור תתן את המוצר המוגמר למערכת השיווק של טבע, הכל תמורת הוצאות פלוס או הוצאות + מניות של TEVA כבונוס על הצלחה.

כלומר, CRO זו חברה  שלמעשה הופכת זמנית לחטיבה מוגדרת אצל נותן החסות על מנת לקדם פרויקט או יותר בצורה יעילה יותר ועם התמקדות גבוהה יותר מנותן החסות.

CRO "במשרה מלאה" מתחילה עבודתה אצל נותן החסות כמאתרת ומזהה פרויקטים מתאימים. הרכישה של Dassault הזכירה לפרשנים שלפני שנה רכשה ענקית התרופות נוברטיס (סימול: NVS) את חטיבת Shyft של Medidata, חטיבה שבונה פלטפורמות דיגיטליות לאיסוף נתונים מסחריים ומדעיים, ניתוח הנתונים והמלצות לגבי אפשרויות שונות לפיתוח תרופות. כאשר 2 חברות מהסוג של Dassault ונוברטיס "שמות כסף" בנישה חדשה וול סטריט מתחילה להתעניין.

לאלי הורוביץ ז"ל לא הייתה קיימת האופציה של חברה מהסוג של Medidata כאשר, ב-1987, הביאו לו הפרופסורים רות ארנון, מיכאל סלע וד"ר דבורה טייטלבאום, את המחקר שלהם לבדיקה אבל היום, עשר שנים לאחר התמזגות מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים, התפתחו יכולות איסוף, שימור וניתוח של דאטא והפלטפורמות שמציעות חברות ה-CRO יכולות לנתח כמות בלתי מוגבלת של נתונים ולהגיע למסקנות מהר יותר, עם סיכוי גבוה יותר להצלחה והרבה יותר בזול מאי פעם בעבר.

הרכישה של Dassault מאותתת על גל של רכישות ומיזוגים בתחום​
וול סטריט מתלהבת מחברות הנישה כי הנישה הזו רק תלך ותגדל, הן מרוויחות גם במקרה של כישלון הפרויקט ובנוסף זה טוב לכלכלה בגלל ההתייעלות של נותני החסות. קבוצת קרלייל (סימול: CG), אחת מחברות ההשקעה המובילות והמתוחכמות בעולם, הבינה זאת כבר ב-2011 ורכשה את חברת PPD (בהרחבה, Pharmaceutical Product Development, LLC) ב-3.6 מיליארד דולרים במזומן.

PPD הייתה חלוצת התחום והוקמה עוד ב-1985 כאשר מייסדה, הכימאי Fred Eshelman, הבין שחברות התרופות תזדקקנה "לעזרה" בתחום ניהול הפרויקטים הרבים שלהן. כיוון שהטכנולוגיה אז לא אפשרה עדיין את מה שהיא מאפשרת היום הוא הקים את PPD כחברת ייעוץ לנושא.

הרכישה של Dassault מאותתת על גל של רכישות ומיזוגים בתחום. Dassault היא חברה מאוד מעניינת בפני עצמה. היא נוסדה ב-1981 לאחר שקבוצת מהנדסי פיתוח ב-Dassault Aviation (סימול: AM.PA), יצרנית המטוסים הגדולה של צרפת, פיתחה תכנה לעיצוב תעלות רוח ששיפרו במידה ניכרת את תהליכי הבדיקה של חלקי המטוס. הם הבינו שיצרו למעשה נישה של ניהול פרויקטים של פיתוח ולכן, בהסכמת החברה (שנשארה בעלת מניות מרכזית), פרשו, התחברו ל-IBM והחלו לייצר פלטפורמות תלת ממדיות לעיצוב תכנה שתבחן מוצרים באמצעות מדגמים דיגיטליים תלת ממדיים.

בשורה של רכישות (ביניהן רכישת Smart Solutions הישראלית ב-1999) ובניה של צוות פיתוח מעולה יצרה החברה מערכת שיכולה לייצר סביבה שמדמה התאמה של חדשנות (מוצר או תהליך) לדבר קיים - קראו כאן. במהלך השנים הפכה החברה למובילה בתחום שהוגדר "ניהול מחזור חיי מוצר". החברה הונפקה ב-2000, רגע לפני התפוצצות הבועה הטכנולוגית. ב-25 דולר למניה. במשבר 2008 ירדה ל-12 דולר והיום נסחרת ב-140 דולרים.

ישראל כמובן היא מחלוצות הקידום של נישת ה-CRO ואין ספק שאם יימצא אצלנו מנהל נוסח הורוביץ ז"ל נוצרת הזדמנות להקים בישראל חברה שפוטנציאל הגודל שלה יהיה לא פחות גדול מזה של טבע בימיה הטובים. זה יקרה? ההיסטוריה של פיתוח עסקים גדולים בישראל לא מעודדת אבל נקווה לטוב.

איך משקיעים בנישת ה-CRO?
ישנן, לצדה של Dassault כמה חברות מאוד מעניינות להשקעה בתחום ה-CRO. הבעיה? כולן עלו למחירים שמהבחינה הכלכלית יקרים מאוד ולכן כתבנו שכאשר יתחיל השוק להתקרב לשיא כל הזמנים צריך המשקיע להתרכז יותר ביצירת מזומנים (למכור קצת) ולא לרדוף אחרי מניות.

כיוון שבתוך עמנו אנחנו חיים ברור לנו שישראלים מוכרים בירידות אבל בפעם ה-10 או ה-11 מאז 2009 אנחנו חוזרים על עצה זו. מדוע? באוגוסט 2018 למשל שברה DSY.PA שיא כל הזמנים, 140 דולרים. 5 חודשים לאחר מכן נחתה (בתיקון סוף 2018) על 96 דולרים ובסוף אפריל 2019 שוב נשבר שיא כל הזמנים האחרון של 143.05.

עד 2009, כמשקיע לטווח ארוך ואם שום דבר מהותי לא השתנה במושא ההשקעה, היינו  מתעלמים מהתיקון וממשיכים להישאר לטווח הארוך, אלא שמאז 2009, בעיקר בשל תרבות הכותרות, תגובת המכונות וריבוי האינדיאנים למדנו שמניה מהסוג של DSY.PA יכולה, ללא שום שינוי מהותי בעסקיה, לרדת בתוך כמה חודשים ב-31.5% ולחזור תוך כמה חודשים, משיתבררו העובדות שגרמו לירידה, ב-50% לרמת שיא חדשה.

DSY.PA משמשת כאן כדוגמה לכל המניות שאנחנו אוהבים להשקיע בהן (רווחיות לאורך זמן, מרווחים יציבים, מאזן חזק ושפועלות בנישות שמתרחבות), מאז השתלבה מהפכת הטכנולוגיה בכלכלת המיינסטרים. נכון לרגע זה אנחנו לא רואים שמגמה זו (של תיקונים פראיים בשל סיבות לא כלכליות) תשתנה בעתיד הנראה לעיין.

כך עצתנו, למי שמחזיק מניות מהסוג של DSY.PA (כמו TMO, MSFT, VIE, DIS, CSCO ודומיהן) שינצל השיא וימכור חלק מהאחזקה ובתנאי שהוא קובע לעצמו "מחיר חזרה" ועומד בהחלטה. זו, אגב, אינה המדיניות שלנו לגבי הסלים שם אנחנו יושבים לאורך זמן כל עוד מאמינים שהנישות ימשיכו לצמוח.

מכרתם לפני השיא? אתרו השקעה אחרת
מה קורה אם מכרנו חלק בשיא והמניה ממשיכה ישירות לשיא חדש? יש בניו יורק כ-15,000 מניות, מאתרים השקעה אחרת, כלכלית יותר עם פוטנציאל דומה, לא חסר כאלו. DSY.PA למשל צומחת דו ספרתית מזה שנים ואליבא האנליסטים (20 מכסים) תמשיך כך גם ב-2019-20. המניה נסחרת במכפיל היסטורי של 62 והמכפילים החזויים ל-2019-20 הם כרגע 3.49 ו-3.86 בהתאמה, כל אחד יכול לעשות חשבון (היא גם משלמת דיבידנד).

יש, לדעתנו, שלוש מניות מעניינות להשקעה ב-CRO בהן IQVIA Holdings (סימול: IQV), מניית ICON האירית (סימול: ICLR) ו-Laboratory Corporation of America (סימול: LH). כל השלוש עברו מסלול דומה ל-DSY.PA וכולן "יקרות" לטעמנו. נא לשבת ולבדוק, יש זמן.

ישנו סל ה-Software & Services (סימול: XSW) שכולל 155 מניות והופיע בסוף 2011. זה אינו סל ממוקד CRO ולמעשה אינו כולל אף אחת מהחברות שהזכרנו כי מקורות ההכנסה המובילים של החברות בסל הזה אינם מפעילות CRO אלא בעיקר מאפליקציות ושירותי IT. מניה מהסוג של IQV נכללת בסלי ביו טכנולוגיה בעיקר כמו BBH או FBT. מדוע? כי כל הפעילות שלה כקבלן CRO היא בתחום הרפואה הביו טכנולוגית. LH מופיעה בסלי הבריאות למיניהם. חברות כמו DSY.PA או ICLR שהן "זרות" אינן נכללות בסלים "אמריקאים". 

עוד על תעשיית התכנה והשירותים קראו כאן

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(109):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 34.
    בורחת מהספינה הטובעת
    אבחנת לרון עוד עכברה 30/06/2019 11:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מפחד הרוסק סליחה הריסוק!
    סגור
  • 33.
    טראמפ שוב תוקף הפד וטוען שבגללו הבורסה והצמיחה נחלשו
    יוסי 26/06/2019 23:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לטענתו הם לא מבינים כלום. אם היו לדבריו מורידים הריבית ומבצעים מהך של רכישות, הבורסה והצמיחה היו מזנקים. מה יהיה עם האיש הזה???
    סגור
  • זה לא בדיוק מה שטראמפ אומר אבל שיהיה
    שלמה גרינברג 27/06/2019 12:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה צודק, אם היו מורידים הריבית ומבצעים מהלך של רכישות אגחי"ם זה היה טוב לכלכלה ולבורסה אבל אם תקרא מה שהנשיא באמת אומר תבין שאתה סתם משמיץ אותו. מה יהיה עם האיש הזה? תצטרך לסבול אותו עוד 6 שנים
    סגור
  • 32.
    האם ארה"ב בצמיחה או אולי רק בפנטזיות של טראמפ?
    יוסי 26/06/2019 23:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    FDX ירדה מהשיא כ-40% . מיקרון שעולה היום חזק בזכות דו"ח טוב, ירדה כ-49% מהשיא שלה ב-2018 אולי לא מדייק בנתונים, כך קראתי
    סגור
  • הוזה מפנטז משער מדמיין.. (ל"ת)
    הנשיא טראמפ 27/06/2019 16:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • וזה אומר משהו על הצמיחה בארה"ב? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 27/06/2019 12:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • יוסי מה אמרת בעצם ? אני חייב להבין
    גילי 27/06/2019 12:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה כתבת את מה שכתבת?
    סגור
  • 31.
    AMAG
    שמואל 26/06/2019 17:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סליחה על השאלה , אולי זה לא המקום ,אבל מדוע המניה יורדת כמעט שבעים אחוז בשנה ,מה קרה ? תודה מראש
    סגור
  • AMAG Pharmaceuticals
    שלמה גרינברג 27/06/2019 05:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה היא יורדת? זו חברה שהגיעה לבורסה בסבוב הביו טכנולוגי הגדול הראשון ב 1980. יחד עם AMGN וחברותיה. ב 2015 עלתה למחיר מטורף בגלל החלום שהתפתח אז. אתמול אגב קבלה אישור FDA נוסף. תכנס לרשת, תלמד על החברה ותבין מה קרה לה במהלך השנים.
    סגור
  • Amgn
    שמואל 27/06/2019 14:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה רבה על התיחסותך.
    סגור
  • Amgn (ל"ת)
    שמואל 27/06/2019 14:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • השאלה האמיתית היא למה האחרונים תמיד בסוף
    הם תמיד בסוף 26/06/2019 19:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה כול כך קשה להכנס לאתר כמו FINVIZ נקודה קום. להכניס את הטיקר של המניה - לגלגל למטה ל news ולקרוא רק את הכותרות שמימינם מצויין אחוז הירידה במניה באותו היום.
    סגור
  • 30.
    IQVIA
    סמבטיון 26/06/2019 17:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מנוהלת ע"י יהודי חרדי ארי בוסביב הגר במונסי נ.י.
    סגור
  • אכן אבל למה זה חשוב? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 27/06/2019 06:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 29.
    עודנ פעם באת לפוצץ לנו את המוח עם מילים איפה התכלס ?
    אסף 26/06/2019 15:40
    הגב לתגובה זו
    0 2
    שיאים חדשים מניות חלל על חלל מניות הגבר המטופח אין סקטור שלא המלצת בעזרת פיצוץ במילים בלי תכלס . ותכלס אם אתה מבין בורסה אז אני מבין בהשתלות שערות בכף היד
    סגור
  • אסף אתה לא חכם
    יהודה 27/06/2019 23:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם היית קורא בעיון את ניתוחיו של גרינברג ופועל בשיקול דעת היית עושה הרבה כסף....זה מה שקורה אצלי ממתי שהתחלתי לעקוב אחר ניתוחיו...הוא מעולה מעולה... כדאי לעקוב אחריו ולפעול לפי רמת הסיכון/סיכוי האישי
    סגור
  • אני באמת לא מבין כלום אבל
    שלמה גרינברג 27/06/2019 12:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנראה אתה אוהב מילים בלי תכלס אחרת השטויות שלך לא היו מופיעות כאן בקביעות
    סגור
  • 28.
    GAMR IRBT תעודות סל פקה פקה
    פקה פקה 26/06/2019 15:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תשואות מתחילת השנה gamr חיובי 9 אחוז irbt חיובי 8 אחוז וזה בהשוואה ל spy חיובי 16 אחוז qqq חיובי 20 אחוז
    סגור
  • אז מה בעצם אמרת פה בטוקבק
    טאטי 26/06/2019 23:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פקה פקה
    סגור
  • 27.
    טאואר מתחילת השנה תשואה מינוס אחוז
    tsem 26/06/2019 09:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    soxx מתחילת השנה תשואה חיובית 20 אחוז. soxx גם מחלק דיבידנד שנתי של 1.3 אחוז. מסממים את המשקיעים עם סיסמאות שחוקות "צמיחה אורגנית חזקה" "רבעון רביעי חזק"
    סגור
  • מה הקשר? טאור אינה חלק מה SOXX (ל"ת)
    שלמה גרינברג 26/06/2019 13:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • חחח שלמה צודק
    יגל 26/06/2019 14:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יא מעבול שכמוך
    סגור
  • 26.
    יש שטוענים שתוכנית טראמפ דומה לזאת של גורג' בוש הבן
    יוסי 26/06/2019 01:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שעיקרה הפחתת מס מסיבית. מה שהביא בהתחלה להצלחה ולעליות בבורסה, ובהמשך למשבר (=נכון שבוש הסתבך במלחמה בעיראק שעלתה הון, וגם הגיע משבר 2008 שאולי אין לו קשר ישיר לכלכלה...ואולי כן...)
    סגור
  • אם יש כאלו
    שלמה גרינברג 26/06/2019 13:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הם פשוט אינם מכירים את התכניות
    סגור
  • 25.
    באייר bayey חברת תרופות
    רן 25/06/2019 12:31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלום שלמה, תודה על הכתבה, אשמח לדעתך כללית לגבי באייר הגרמנית, מחיר החברה/מנייה יורד לא מעט לאורך תקופה לא קצרה. יש לחברה חפיר בכמה תרופות ומנוהלת הייטב, מה דעתך עלייה בטווח הארוך ? תודה
    סגור
  • מכיר היטב ואפילו בקרתי במרכז החברה בלברקוזן.
    שלמה גרינברג 26/06/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אלא שמבחינת השוק בוחנים אותה כחברה משולבת של תרופות, כימיקאלים (עיקר הפעילות כעת) ומדעי החיים. בהזדמנות אפרט
    סגור
  • תודה שלמה נראית מעניינת
    רן 26/06/2019 14:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחכה שתפרט לגבייה
    סגור
  • 24.
    למה שלמה לא מודיע בפרוש אם יעלה בקרוב או יירד..........
    אסף 25/06/2019 12:24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שנדע בדיוק גבוה על ידי מומחה מה לעשות. בתיקים שלי אפילו ברוסיה ולא במערב בהכרח מודיעים ללקוחות הודעות כלליות ואישיות מה עומד לקרות.
    סגור
  • אסף הקרצף עזוב אותנו ואת שלמה
    גרישה 25/06/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עם הקישקושי מוח שלך
    סגור
  • זה אסף אחר (ל"ת)
    האלו 25/06/2019 23:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    לדם הבהרה. אין קשר בין תגובתנו 20 ל 21!!>>>>>>>>>>
    פרופ'איציק100 24/06/2019 19:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אחת בפני עצמה ונכתבה מסיבות שונות. האחת המלצה להשבחת חיים בבית או משרד...השניה היא כבר מדעית והולכת להיות פיגוז פיגוז!!!
    סגור
  • לשם הבהרה. (ל"ת)
    איצ 24/06/2019 22:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    לא רק שלא תופיע טבע חדשה
    לרון 24/06/2019 17:13
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אשליות שלא מכירות במיתון אמריקאי,אולי תכרנה במיתון "חדש" גם בישראל?הרי בסופו של דבר כאן אתה גר,הלא כן?
    סגור
  • הנח לשלמה ואל תשתלח בו. תן לו לעשות עבודתו בשקט. (ל"ת)
    מעריץ של לרון 24/06/2019 21:59
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 21.
    Sansevearia trifasciate
    פרופ' איצ100 24/06/2019 09:40
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הפרוייקט הבא(והפעם אנו כותבים מראש ולא תוך כדי בעיקר בעולם וגם בארץ)בסקנדינביה המבוסס על צמח הפלאים האוטימטיבי ושלל תכונותיו...ואלו האחרונות מוכחות ופועלות בשטח. ומי שלא קרה את דעתנו על קנאביס..הרי זה שקר המילניום שלא הבשיל להיות מרםא/ דוחה מכאובים..ונסו כדור פלסיבו במקומו!!!בריאות ויום טוב.
    סגור
  • ואני מניח שיש מטרה לתגובה זו (ל"ת)
    שלמה גרינברג 24/06/2019 15:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • הנחתך נכונה ומעולה וטובה מאין כמותה. תודה לך מקרב לב. (ל"ת)
    איצ100 לשלמה 24/06/2019 21:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ,>>>>>>>
    תיקונים 24/06/2019 14:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צמח הפלאים האולטימטיבי/..ומי שלא קרא./.מרפא/דוחה מכאובים..
    סגור
  • אלופים..אלופים..!!! בהצלחה. (ל"ת)
    תמרי 24/06/2019 13:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    המלצה ולא מניה.
    פרופ' איצ100 23/06/2019 19:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למען השבחת חייכם מכל הבחינות אנו ממליצים עוד היום לפזר בבית או במשרד או בכל מקום שהייה את צמח הסנסיוורה המופלא. מנקה את האוויר ובעיר(חשוב) בלילה מרעלים כולל אדים מתכתיים. קולט את הפחמן הדו חמצני ופולט חמצן נקי ומועשר ומעולה שעובד על חלקים ספציפים הגופנו(מוח)ומשרה ריכוז ורוגע נפשי ושינה ערבה ועוד ועוד..יבוא המשך ואף יתפח מזה מעיין "חוות גידול מדעית"עתידית שתייתר את הקנאביס ושותפיו שגם כך זה תרמית המילניום ולא עוזר לא להרגעה ולא לטיפול. נסו כדור פלסיבו במקום. בהצלחה.
    סגור
  • 19.
    כתבתי תגובה ארוכה לגבי 2 הנוראות PTSD+FMS>>>>>
    איצ לשלמה 23/06/2019 18:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אחת מהן היא מהנוראות שקיימות..שילוב די נדיר ביינהן הוא אולטרא נורא וידיינו קצרה מלהושיע או אפילו להקל. אחפש את המקור ואשתדל להעלותו.
    סגור
  • 18.
    איננו יודעים אם עקבת אך בנורווגיה הייתה לאחרונה >>>>
    לשלומה המשך 23/06/2019 09:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שבאה מציון שנחלה הצלחה פנטסטית וזה עוד הרב לפני שהציבור הבין מה הוא מחזיק בידו. הרכישות הענקיות והריצה אחרי סחורה הסתמכה יותר על הבנת הקונים מיהם הנפשות הפועלות בעניין ולהבנתי הם באו מציון אבל נמל הביית שלהם הינו אוניברסיטאות הקיסוס..וכתבתי זאת מזמן כבר לפני מספר שנים.
    סגור
  • אתה חייב להגיד לי מי הדילר שלך.
    רז 24/06/2019 12:27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    .
    סגור
  • מה דילר? איזה דולר? (ל"ת)
    ?? 24/06/2019 16:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תוכל אולי להבהיר על מה אתה מדבר? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/06/2019 11:12
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • נכתב בעבר מספר פעמים גם הנושא וגם ההתקדמות. (ל"ת)
    גגל 23/06/2019 12:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ראה המשך למעלה בזמן אמת לא תוך כדי כמו פעם קודמת. עקוב! (ל"ת)
    לשלומה 24/06/2019 10:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    שמע :
    למר שלומה היקר. 23/06/2019 09:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי ידיעתנו הברורה הרי Pfizer לוקחת בחשבון בתכניות מגרה ארוכות טווח(30..48 שנים)יתכנות כמעט וודאית לאי קיום או העלמות בפורמט העכשווי. לפי הבנתנו..תוכניות אחרות מדברות על היווצרות תחום אולטרא חדשני שיעמיד את מצב היום כטיפה בים..הם יקדימו את השאר ב10 שנים עם הכיוון הזה בסבירות גדולה יתממש!!!!
    סגור
  • 16.
    כל 18 הבנקים עברו את החלק הראשון של מבחני הלחץ של הפד
    ישראל 22/06/2019 15:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפד אמר כי לבנקים יש רמות הון גבוהות שיאפשרו להם להישאר הרבה מעבר לדרישות המינימום שלהם לאחר שנבדקו כנגד מיתון היפותטי חמור. התסריט ההיפותטי החמור ביותר מתווה 410 מיליארד דולר בהפסדים הכוללים של חברות ההחזקה הבנקאיות המשתתפות. תרחיש זה הציג מיתון עולמי עם שיעור האבטלה בארה"ב עלייה של יותר מ -6 נקודות אחוז ל -10%, מלווה בירידה גדולה במחירי הנדל"ן מתח מוגבר בשוק ההלוואות של החברה. "התוצאות מאשרות כי המערכת הפיננסית שלנו נשארת גמישה", אמר סגן יו"ר רנדל ק. "הבנקים הגדולים של המדינה הם חזקים משמעותית מאשר לפני המשבר ויהיה ממוקם היטב כדי לתמוך בכלכלה גם לאחר הלם חמור."
    סגור
  • אפשר להניח
    שלמה גרינברג 23/06/2019 11:18
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ובמיוחד למי שיודע מי הוא Randal K. Quarles, שהוא אומר דברים מבוססים למרות שזה לא מה שטוענים כמה פרשנים שמעולם לא ניהלו כלום מלבד כותרות
    סגור
  • חבל שאת הכותרת הזו לא מביאים במדור וול סטריט ושוקי חו"ל
    ישראל 23/06/2019 16:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכתב השלומיאלי שם מביא רק כותרות שחורות. מזל שקוראים אותך כאן ועוד כתבות באתרים כלכליים בחו"ל שמראים מגמה יותר חיובית בוול סטריט.
    סגור
  • 15.
    תודה רבה שלמה (ל"ת)
    ארני 22/06/2019 10:59
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 14.
    שלמה טרמפ יצא לפלף השבוע שלא תקף
    גזיאל 22/06/2019 10:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הראה שהוא הרבה פקה פקה.מה דעתך?
    סגור
  • הרבה כאן כולל לרון התותח אוכלים אותו בלי מלח (ל"ת)
    מוריס 23/06/2019 16:23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • גם אני שם לב לאחרונה ששלמה ג.ששלמה מתלפלף קשות לאחרונה. (ל"ת)
    מוריס לגזיאל 23/06/2019 16:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • חחח (ל"ת)
    ג. 25/06/2019 10:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    מתי יורידו מס בורסה? יש שמועות שבקרוב יורד ל-10% (ל"ת)
    PAN 22/06/2019 10:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בחייך!
    לרון 23/06/2019 09:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד מעט ישלמו לך רק שתשקיע,בגרעון התקציבי הנוכחי תשכח מזה!
    סגור
  • חחחחחחחח dream on (ל"ת)
    יוסי הוותיק 23/06/2019 08:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    אלטריה mo נשמע איתה
    טובי 21/06/2019 20:02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שלמה מה דעתך על אלטריה ?כתבת על הסקטור שהירידה במכירות הסיגריות תעיק רק בטווח הקרוב, מה דעתך על ההמשך ועל הכיוון ברכישת הסיגריות האלקטרוניות ? תודה
    סגור
  • ב 12.18 השקיעו 13 מיליארד דולר ב JUUL הfda מקשה
    mo 22/06/2019 09:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Juul May Have Hard Time Getting E-Cig Approved, Ex-FDA Chief Says Bloomberg Drew Armstrong BloombergJune 21, 2019 ]Tobacco giant Altria takes 35% stake in Juul, valuing e-cigarette company at $38 billion PUBLISHED THU, DEC 20 2018]
    סגור
  • עניתי ואיני משנה דעה בשל רבעון (ל"ת)
    שלמה גרינברג 22/06/2019 08:39
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • זה כבר הרבה יותר מרבעון ומדובר בעקרוני
    טובי 23/06/2019 08:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעניינים עקרוניים ושינויים עולמיים בצריכת העישון ומוצרי הטבק..תודה לעונה על mo .. ראיתי אחכ את הכתבה שציינת
    סגור
  • 11.
    שאלה בעניין החלטת הריבית השבוע
    ריבית 21/06/2019 16:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה שלום, הייתה תופעה מאוד מעניינת השבוע, הכותרת הייתה חד וחלק לא תהיה הורדת ריבית השנה ("הבנק הפדרלי אותת על הורדת ריבית ראשונה בארה"ב זה עשור - אבל רק בשנה הבאה") אבל השוק חגג את ההחלטה בעליות שערים במדדים והסיק חד וחלק שיש סבירות של 100 אחוז שממש בפגישה הבאה ביולי תהיה הורדת ריבית. השאלה שלי - האם כשאנחנו רואים תשואת אגח ל 10 שנים כבר ממש מתחת ל 2 אחוז אומר שהפד יהיה חייב להוריד ריבית בפגישה הבאה (בהנחה שהתשואות ישארו כאלה נמוכות).
    סגור
  • תשואות האגחי"ם
    שלמה גרינברג 22/06/2019 08:41
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מצביעות על ציפיות/תקוות "השוק" הפאד פועל על סמך מה שהוא רואה בכלכלה הריאלית
    סגור
  • 10.
    תודה רבה שלמה
    אבי 21/06/2019 16:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנא המשך כך..
    סגור
  • 9.
    חוקר מוח ופסיכיאטר>>>
    איצ בעיקר ללרון 21/06/2019 13:26
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מצד אחד טוענים שמזמן הרמב"ם לא התקדמנו בכלל ויש בזה הרבה..אפילו הנזלת הטורדנית מסרבת מלהעלם. מצד שני הערכתנו שב47 שנים הקרובות תעלמנה או לא תיווצרנה מחלות או הפרעות הנפש ובעיות ומחלות הגוף!!
    סגור
  • רק עיוור וחרש יכול לטעון
    שלמה גרינברג 22/06/2019 08:43
    הגב לתגובה זו
    6 0
    שמזמן הרמב"ם לא התקדמנו בכלל ברפואה
    סגור
  • לשלומה . תגובתך מעולה וחכמה ונכונה. (ל"ת)
    Deaf mute..Blind 23/06/2019 08:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • למשל :>>>>>>>>>>>>>>>>
    פרופ'100 לפסיכיאטריה 21/06/2019 23:38
    הגב לתגובה זו
    0 1
    השילוב הנורא בין PTSD פוסט טראומה לנפש ולמוח לבין FMS פיברומיאלגיה לגוף....
    סגור
  • תוכל לפרט? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/06/2019 11:23
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • חחח גדול. (ל"ת)
    אלי 21/06/2019 16:09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 8.
    קרניבל קרוז
    אדי 21/06/2019 10:00
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברת קרוזים מובילה (ייד עם קאריביאנסירדה כ10% לנמוך 52wkדיב' עבר את תשואת 4%מה דעתך שלמה על החברה ? תודה
    סגור
  • אכתוב בהזדמנות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 22/06/2019 08:44
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • תודה נמתין בסבלנות (ל"ת)
    אדי 23/06/2019 08:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    אמר היום יעקב ברדוגו
    לרון 21/06/2019 08:37
    הגב לתגובה זו
    1 5
    בגלי צה"ל "האור לגויים הפך להיות חושך ליהודים" ,אכן נכון וחכם,גם ההתרסקות של"בראשית" על הירח היתה רק סימן מהסוג הנ"ל. חללית מתרסקת ורכבת לאילת אין!
    סגור
  • "אמר היום יעקב ברדוגו", וואו!!! (ל"ת)
    שלמה גרינברג 22/06/2019 08:45
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • ראה איך מיסטר רוע מזלזל בכל אחד ואחת. ולך ולמד על מה
    ללרון 23/06/2019 16:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שעשה ופשע בחייו
    סגור
  • לא יודע אם אתה מצליח להבין את זה,
    דגן 21/06/2019 10:41
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אבל כל התמורות הכי גדולות ופריצות הדרך לאורך עשרים השנים האחרונות כמעט בכל תחום נעשו ע"י יהודים. אתה מוזמן לבדוק.
    סגור
  • מה לא מוסלמים ? (ל"ת)
    צדי 21/06/2019 16:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לרון לך תאכל אפרסמון (ל"ת)
    בני 21/06/2019 09:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    האם הקטנת מס ההכנה ל-20% הצליח?
    יוסי 20/06/2019 20:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או עדיין אין מספיק נתונים
    סגור
  • איזה מס "ההכנה" מס הכנסה?
    לרון 21/06/2019 08:58
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה חי בגן עדן? תתאפס!
    סגור
  • בבקשה עברית : התאפס ולא תתאפס!!! (ל"ת)
    ללרון 21/06/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • כל הכבוד
    לרון 21/06/2019 22:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השבת לי כגמולי.
    סגור
  • האמריקאים עדיין דנים ברפורמת המס
    לרון 21/06/2019 10:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    של רונלד ריגן! ואינם בטוחים אם עזרה או לא!
    סגור
  • אין נתונים מדוייקים אבל
    שלמה גרינברג 21/06/2019 08:09
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אין ספק שהיה זה הצעד הנכון במצב הכלכלי
    סגור
  • האם הקטנת מס ההכנסה ל-20% הצליח?
    יוסי 21/06/2019 00:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם המהלך של טראמפ נשא פירות, או שאין עדיין מספיק נתונים?
    סגור
  • 5.
    כבר היינו שם
    לרון 20/06/2019 16:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא פעם,אך מכרנו עצמנו לא פעם עבור נזיד עדשים .הוצע לאלברט איינשטיין להיות נשיא המדינה, והוא ידע לסרב ובצדק.מאז עוד לא קיימת רכבת לאילת,והכביש לירושלים החדש ייקח לסלול אותו יותר מן השלוש שנים המתוכננות,לעת עתה אנו מרסקים את הבונים!
    סגור
  • עם ישראל חי ובועט!! הסר דאגות מליבך. (ל"ת)
    היי אתה 21/06/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • לחיות
    לרון 21/06/2019 23:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא לחיות טוב!העושר אינו יורד כלפי מטה!
    סגור
  • 4.
    שלמה לפני שכל הצעירים ו..לרון יתחילו לקשקש
    מישל 20/06/2019 15:27
    הגב לתגובה זו
    10 1
    תודה רבה על כתבה יפה ועל כל הכתבות. לא להתייחס יותר מידי לטרולים ולמחוצ'קנים שתכף יתחילו לתקוף.
    סגור
  • אכן בגיל שבעים
    לרון 20/06/2019 16:51
    הגב לתגובה זו
    0 3
    האלצהיימר משטה בך,אולי נגלה תרופה בנידון ברוח המאמר המעולה דלעיל?
    סגור
  • מה החמאת לשלמה ? לרון אתה מזדקן. (ל"ת)
    סיוון 20/06/2019 17:10
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • האם משטים וקורעים אותך כאן?? אין קשר לאלצהיימר הרגע. (ל"ת)
    ללרון 21/06/2019 13:19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    יופי של כתבה. תודה רבה (ל"ת)
    ארני 20/06/2019 15:25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 2.
    מכירת סלים בשיא
    מוקיר 20/06/2019 14:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "שינצל השיא וימכור חלק מהאחזקה ובתנאי שהוא קובע לעצמו "מחיר חזרה" ועומד בהחלטה. זו, אגב, אינה המדיניות שלנו לגבי הסלים שם אנחנו יושבים לאורך זמן כל עוד מאמינים שהנישות ימשיכו לצמוח. האם אני מבין נכון? סלים לא כדאי למכור בשיא ולחכות לירדות כדי להיכנס מחדש? או שיש לי כאן איזה כשל בהבנת הנקרא?
    סגור
  • על מנת להמנע מהדילמה הזו כדאי לבחור סלים שמציעים
    פאם 21/06/2019 10:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    דיבידנד יפה. אין הרבה כאלה, אבל עם מעט מחקר מוצאים. (לפחות 3% זה נחשב "יפה")
    סגור
  • אכן כך ובתנאי
    שלמה גרינברג 21/06/2019 08:12
    הגב לתגובה זו
    7 0
    שהמשקיע מאמין בהמשך הצמיחה בתחום אותו הסל מייצג ובמקרו כלכלה
    סגור
  • מה השוני בסלים
    מרדכי 25/06/2019 22:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הבנתי מדוע לא למכרם בשיא ולשוב ולקנותם בתיקון?
    סגור
  • סלים
    מוקיר 25/06/2019 22:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא הדין לסלים כגון QQQ וSPY? למעשה כל עוד המהפכה הטכנולוגית נמשכת תמיד האינדקציה תהיה שתימשך הצמיחה, כך שלולא אירוע חריג דה פקטו אין כמעט סיבה בעידן הנוכחי להיפטר מהסלים הכללים הללו גם בשיא?
    סגור
  • רוב הסלים אינם
    לרון 21/06/2019 23:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סלי צמיחה לדוגמא סלי מים.
    סגור
  • מצטרף לשאלה שלמה
    שאולי 20/06/2019 17:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאחד שמשקיע רק בסלים... מבין בגדול את הרעיון שזה שונה ממניות בודדות, אבל אתם לא מוכרים קצת סל שעלה 30% ?? למשל??
    סגור
  • סל שעלה כמצוין
    לרון 20/06/2019 20:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הערך האינטרינסי שלו כלומר המניות המרכיבות אותו,לפחות בחלקן,יותר גבוה,לכן ברור שיש לממש כמו כל מניה סחורה מטבע אג"ח אופציה אחרים.
    סגור
  • מסכים עם לרון (ל"ת)
    גרי 21/06/2019 09:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    שלמה החלום הגיע ו Array BioPharma נימכרה לפייזר, אחזקה
    ישראל 20/06/2019 11:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    של שנתיים הגיעה לסיומה בתוצאה נהדרת. ועכשיו מי הבאה בתור , לקחתי מנה ראשונה את AMRN , תחום עוד יותר גדול , שלמה תוכל לבדוק אותה מה דעתך עליה תודה https://myfox28columbus.com/sponsored/good-day-marketplace/gdm-heart-health
    סגור
  • "תוכל לבדוק אותה"
    שלמה גרינברג 21/06/2019 08:21
    הגב לתגובה זו
    5 0
    איני חושב שתוכל לעמוד בעלות הבדיקה. אבל ברצינות. אני "מלווה" אץ ARRY ואת אמרין עוד מהיותן חברות פרטיות כפי שאני מלווה כול חברה מעניינת בתחום המלחמה בסרטן מחלות לב, הפרעות אכילה וציוד רפואי לא כ"כ בגלל המנות כמו בגלל הפוטנציאל הרפואי. פנה ליועץ שלך לבדיקה או תזיע מעט ותבדוק בעצמך, כול החומר ברשת
    סגור
  • שלמה אתה המאסטר שלנו בישראל בנוגע לוול סטריט, 25 שאתה
    ישראל 21/06/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מלווה אותנו עם הידע שלך, והתרומה שלך אין מספיק מילים להודות לך על כך אשמח אם יום אחד שתכין שוב כתבה על חברות התרופות תציין בהרחבה גם את אמרן ,אם היא תשאר פרטית עד אז חחח, תאמין לי שאת ARRY חקרתי טוב טוב לפני שנכנסתי אליה, היה בטוח שגם הפעם אני עושה זאת עם AMRN , אבל יהיה טוב תמיד לשמוע את הדיעה שלך,
    סגור
  • "יועצים" מיותרים
    לרון 21/06/2019 10:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם אינטרסנטים לרוב,קרא לבד ו"התייעץ"עם החומר הנקרא,ברבות השנים תלמד.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות