מאז 2009 ה-S&P זינק פי-4; האם העלייה מבוססת על כסף זול בלבד?

במהלך חמש השנים האחרונות היקף החוב ארוך הטווח של החברות במדד עלה בטריליון דולר - האם העלייה בשווי השוק היא תוצאה של עלייה אמיתית בשווי ובפעילות העסקית או שמדובר בניפוח? המסקנה מפתיעה

 | 

מדד ה-S&P500 נחשב לאחד האינדיקטורים המובילים להערכת הכלכלה האמריקאית. נכון לחודשים האחרונים 500 החברות במדד נסחרות בשווי שוק של כ-25 טריליון דולר, זאת לעומת שווי כל שוק המניות האמריקאי אשר עומד על כ-44 טריליון דולר. המדד נחשב לאחד המשוכללים בעולם והוא מודד 11 סקטורים וביניהם קמעונאות, טכנולוגיה, יצור, תקשורת, בנקאות ועוד.

מאז התחתית של משבר הסאב פריים (מרץ 2009) ונכון לכתיבת המאמר עלה המדד ביותר מ-300% ששווים ליותר מ-16 טריליון דולר.

האם רוב העלייה מיוחסת לכסף הזול?
אחד ההסברים לתשואה הפנומנלית שהמדד הציג, הינו כי התשואה תודלקה בגיבוי של מדיניות הריבית הנמוכה אשר הביאה ללקיחת הלוואות זולות על ידי חברות ועסקים אמריקאים. במילים אחרות, ניתן לטעון כי העלייה בשווי איננה תוצאה של עליה אמיתית בשווי ובפעילות העסקית אלא של הזרמת כסף זול לתוך המערכת.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הסבר מרכזי לטיעון זה, הינו שהאינפלציה במשק האמריקאי נמוכה יחסית - כ-2% ב-12 החודשים האחרונים - ואיננה מעידה על צמיחה אמיתית. כלומר, אם המשק אכן היה צומח, היצרנים ובעלי העסקים היו יכולים להעלות את המחירים ביותר מ-2% בשנה.

מניית אפל כמשל
בשביל לבדוק את ההנחה הזו החלטתי לבחון את השינוי בשווי של כל אחת מהחברות במדד על פני תקופה של חמש שנים ולהשוות אותו לשינוי בהיקף החוב של אותה החברה במהלך התקופה.

שווי השוק של חברת אפל (סימול: AAPL) גדל בחמש השנים האחרונות ב-500 מיליארד דולר, משווי של 397 מיליארד דולר ב-2014 ליותר מ-900 מיליארד דולר בתחילת 2019 - עליה  130%.

החוב של אפל באותה תקופה גדל ב-250% פי 2 מהעלייה בשווי השוק - מ-40 מיליארד דולר ל-142 מיליארד דולר. לכן, ניתן לשייך כ-20% מהעלייה בשווי לעליה בחוב ("הון זר") 100 מיליארד דולר מתוך עליה של 500 מיליארד דולר. זה טוב? זה רע?

היחסים הללו חסרי משמעות בפני עצמם אבל אם נתחשב בכך שאפל יצרה על פני אותה תקופה רווח נקי של 247 מיליארד דולר ניתן לגזור מכך שהצמיחה באפל אכן הייתה חיובית. על כל דולר שאפל גייסה היא יצרה רווח נקי של שני דולר - 200%, בהחלט נתון חיובי.

מה היו השינויים במדד כולו?
לאפל יש משקל רב במדד ה-S&P500 אך עדיין יש עוד 499 מניות נוספות. שווי השוק של כל 500 החברות במדד גדל בחמש השנים האחרונות ב-50% ששווים לכ-9 טריליון דולר. משווי שוק מצרפי של כמעט 17 טריליון ב-2014 לשווי שוק מצרפי של יותר מ-25 טריליון דולר ב-2019. 
 

התפתחות מדד S&P500 בשנים 2019-2014 

באותה תקופה ההון הזר (שנמצא תחת סעיף "חוב ארוך טווח" במאזן) של כל החברות במדד עלה רק ב-20% שמגלם עליה של טריליון דולר - מ-5 ל-6 טריליון דולר. במקביל, בעוד ב-2014 החוב ייצג כ-30% מסך שווי השוק של המדד, ב-2019 החוב מייצג רק 25% משווי השוק של המדד. כלומר, למרות שהחוב עלה בטריליון דולר באופן מצרפי היחס שלו לסך כל שווי השוק של המדד ירד ב-5%.

בחמש השנים האחרונות יצרו החברות במדד רווח נקי של של 4.7 טריליון דולר. כלומר, באופן כללי על כל דולר אחד של חוב החברות במדד יצרו 78 סנט.

שורה תחתונה
בבחינת היקף החוב של החברות במדד ה-S&P500, ההנחה שהחברות מסוכנות היום יותר משהיו לפני חמש שנים איננה נכונה, שכן למרות שהחוב תפח, היחס שלו מסך שווי השוק של כל החברות ירד.

אומנם בממוצע לחמש שנים החברות יצרו רווח נקי נמוך יותר מגובה המינוף אבל צריך לקחת שני פרמטרים בחשבון: ראשית, החוב הוא חוב ארוך טווח שנפרש למשך שנים קדימה בעוד שהרווחים שנבדקו יצגו תקופה של 5 שנים בלבד.

שנית, השווינו את החוב לשורה הסופית בלבד, כלומר לאחר תשלום הריביות על החוב. במילים אחרות, גם אם נבדוק לצורך העניין תשלום ריבית גבוהה של 10% בשנה על החוב של 6 טריליון דולר, נראה כי החברות במדד שילמו כ-3.6 טריליון דולר ועדיין יצרו רווח עודף של 4.7 טריליון.

לסיכום, לפי הניתוח שהצגתי כאן, נראה כי החברות במדד ה-S&P500 אכן מייצרות ערך עודף בעוד שסיכון האשראי הולך וקטן.

במאמר הבא אבדוק האם יחס האשראי החיובי נשמר גם לאחר שמנטרלים את מניות ה-FAANGM מהמדד - חברות בעלות יתרונות אסטרטגיים שיכול להיות שהן מטות את כל המניות במדד.                       

הכותב הוא משקיע וסוחר עצמאי, בעל כ-12 שנות ניסיון בשוק ההון, אשר כיהן במהלך השנים כסוחר נוסטרו, משקיע ואנליסט. הכותב עובד כיום כמתפעל קרנות השקעה אלטרנטיביות במיטב דש ומייצג את דעותיו האישיות בלבד.

** הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות בקרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. 

תגובות לכתבה(18):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    בדיחה נחמדה
    סוחר נוסטרו 20/08/2019 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלברט איינשטיין הגיע לגן עדן והמלאך בכנסה אמר לו מר איינשטיין יש לחץ אז תצטרך להיות בחדר עם כמה שותפים. איינשטיין עונה לו אין בעיה והם הולכים לחדר. כשהם נכנסים המלאך מציג לו את השותפים ואמר לו הנה יוסי יש לו 180 אייקיו איינשטיין אומר לו מצויין אני אוכל לדבר איתו על מתמטיקה ואז המלאך מציג לו את השותף הבא ואמר לו זה גידי יש לו 150 אייקיו איינשטיין אומר לו מצויין אני אוכל לדבר איתו על מתמטיקה ואז המלאך מראה לו את השותף הבא ואומר לו הנה ישי יש לו 120 אייקיו אז איינשטיין אומר נהדר אני אוכל לדבר איתו על כימיה ואז המלאך מראה לו את השותף הבא ואומר לו הנה ביל יש לו 100 אייקיו אז איינשטיין אומר נהדר נוכל לדבר על ביולוגיה וא המלאך מראה לו את השותף האחרון ואמר לו זה ג'רי ויש לו 80 אייקיו אז איינשטיין אומר לו מעולה נוכל לדבר על תחזית הריבית ולאן השוק הולך
    סגור
  • 11.
    מה דעת הכתב לעובדה-שבתקופה- 1/1/18- 18/8/19 - המדד אפס!
    כותבי תרחישים 18/08/2019 22:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התשובה שלנו-היתה הרצת שווקים-שבסיומה 12/18- קרסו השווקים ובחצי השנה האחרוה- הפדרל רזרב - הזרים את כל ההון שלו- והעלה השווקים זה שאלה של זמן-עד שהשווקים- יחזרו לנקודת האיזון-קרי ירידות ההערכה שלנו- בשנת הערכה-תוך 18 חודש השווקים מינוס 0% ויותר אל תגידו לא ידענו
    סגור
  • מסכים איתך
    יונתן 19/08/2019 09:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במאמרים הבאים נחקור את זה יותר לעומק
    סגור
  • 10.
    כרגיל כותב בחסד עליון (ל"ת)
    מוטי 18/08/2019 21:52
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 9.
    שטויות בועה זה כשהכל מתנפח כולל הרווחים
    גדי 18/08/2019 21:09
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בועה בשוק. הרווחים מתנפחים. ויש אשליה. אבל הצריכה מעושה. התבססה על גידול אוכלוסיה בעולם השלישי שרצה להתפרנס מייצור ומצא את אמריקה הצרכנית. עוד מעט הכל יתפוצץ. ואז הרווחים יתמעטו. יתחילו פשיטות רגל. אפל. תהיה כמו קודאק.....
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    "רווח נקי נמוך יותר מגובה המינוף"!!! (ל"ת)
    Q 18/08/2019 20:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    בשביל לדעת את התשובה צריך תרגיל פשוט
    ירון 18/08/2019 20:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תחשוב שמחר בבוקר הנגיד האמריקאי יעלה את הריבית בחצי אחוז ובנוסף יודיע שבעוד חודש הוא יעלה את הריבית בעוד חצי אחוז .יודע מה יקרה ? יתרחש מרחץ דמים מפחיד . זה פותר לך את השאלה ?
    סגור
  • אתה צודק
    יונתן שקד 19/08/2019 06:42
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תודה על התשובה ירון. אתה צודק שהשוק ירד אבל זה לא יגרם בגלל שההלוואות יהיו יקרות מדי אלא שהתשואה שתוכל לקבל על נכסים בסיכון נמוך תהיה גבוהה יותר ולכן השוק יעביר כסף ממניות לאגרות חוב ממשלתיות.
    סגור
  • 6.
    למה ניתן לשייך עלייה בחוב לעלייה בשווי?
    גיא 18/08/2019 19:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא הבנתי, אם לחברה מסויימת גדל החוב במיליון דולר זה אומר שהשווי שלה גם יעלה במליון דולר?
    סגור
  • לא בדיוק
    יונתן שקד 19/08/2019 06:51
    הגב לתגובה זו
    0 1
    השאלה שלך נכונה גיא, צמיחה בחוב לא אמורה להשפיע על עליה בשווי. יחד עם זאת אם החברה השתמשה בחוב על מנת להגדיל את הפעילות כמו רכישה של חברה מתחרה, פיתוח מוצר חדש, חדירה לשווקים חדשים, בניית מפעלים וכו' אז שווי החברה בשוק יעלה. במאמרים הבאים אגב אני אבדוק בין היתר כמה מהחוב שימש לרכישה חוזרת של מניות על ידי החברה (בייבאקס) אז נראה בדיוק כמה מהצמיחה בשווי הייתה באמת אורגנית.
    סגור
  • הבנתי, תודה יונתן
    גיא 20/08/2019 23:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הניתוחים הללו מאוד חשובים כי הם נותנים אינדקציה אמיתית למצבו של השוק. זו יכולת מאוד חשובה בעידן תרבות הכותרות.
    סגור
  • 5.
    ומה המסקנה? (ל"ת)
    אחלה נתונים 18/08/2019 19:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • עדיין אין מסקנה סופית
    יונתן שקד 19/08/2019 06:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במאמרים הבאים ננסה לקבל תשובה יותר חד משמעית. תודה
    סגור
  • 4.
    והכותב המלומד שכח את הפרמטר הכי חשוב
    עומר 18/08/2019 19:42
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מכפילי הרווח של רוב החברות המובילות במדד הם מעל שלושים, בעוד שהממוצע ההסטורי הוא 14. המשמעות היא שהחברות נסחרות בשווי גבוה מאוד לעומת הרווח שהן מציגות בדוחות שלהן. מעבר לכך, יחס החוב הוא אופטימלי בסביבת ריבית נמוכה. הסטורית, סביבת הריבית הוא מעל ל5%, לכן וכל הריבית תישאר נמוכה, לחברות האלו יהיה קל לגלגל את החובות שלהן, אבל ברור לכולם שזה לא ימשך לעד, ואז נראה מי שוחה ערום.
    סגור
  • 3.
    הסימן הגיעה.הולך לשורט (ל"ת)
    בנתי 18/08/2019 17:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אני לא טוען שהשוק ימשיך לעלות
    יונתן שקד 19/08/2019 06:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני טוען שהוא פחות ממונף מלפני חמש שנים.
    סגור
  • 2.
    3 נגידים ששינו את חוקי הכלכלה
    ברור 18/08/2019 17:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והחליטו שעדיך להריך ויהי מה..יכלו פשוט לתת כסך למסכנים
    סגור
  • 1.
    מעניין לבדוק את התזרים מפעילות לעומת החוב
    אור לגויים 18/08/2019 17:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הנתון המעניין הוא מה גודל התזרים שמייצר דולר אחגד של חוב. כך נדע האם יש סיעוי לפרוע את החוב ומעבר לפרעון החוב האם החברות ימשיכו לצבור רווחים ולחלק דיווידנדים
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות