
המעבר לרכב אוטונומי מעלה הילוך, כיצד להיערך?
הרכבים האוטונומיים יעלו על הכביש מוקדם מהצפוי, וחברות הרכב המסורתיות בלחץ. איך הן נערכות, מי יהיו השחקניות הגדולות בשוק (גם ענקיות הטכנולוגיה), איך יראה השוק הענק הזה, והאם טסלה תוביל אותו?
לאור התנהגות השווקים לאחרונה אני מתחיל לפקפק בחכמת המכונות. נראה שהמהנדסים והמתכנתים שאחראים על ה-AI שמניעים את המכונות חיים בסרט. אין טעם לכן, בשלב הנוכחי, לפרשן את שקורה.
ההאצה בקצב התקדמות הטכנולוגיה מדירה שינה ממנהלי תעשיית הרכב אין שום סקטור תעשייתי שחושש מפני ההתקדמות הטכנולוגית יותר מתעשיית הרכב שהרי במקרה זה מדובר בהחלפה טוטלית של המוצר, בדיוק כפי שהרכב החליף, בתחילת המאה שעברה, את הכרכרה כך גם יוחלף הרכב הנוכחי ברכבים החשמליים והאוטונומיים.
הבעיה של מנהלי ענקיות הרכב היא שהזמן שנותר להם להתכונן מתקצר במהירות גדולה בהרבה משהעריכו ובנוסף נפתחת הדלת לכניסת תחרות רבת עצמה. זה לא רק האיום מצדן של חברות כמו טסלה אלא גם מענקיות טכנולוגיה כמו אפל, אינטל ואחרות ואפילו מחברות צריכה כמו וולמארט או עלי באבא שמגלות עניין. ענקיות אלו רואות את הפתח שנוצר ויכולות, בעזרת עצמתן הפיננסית והשיווקית, להיכנס לתחרות.
בסוף השנה שעברה בדק מאתיאס מולר, המנכ"ל לשעבר של פולקסווגן, חברת המכוניות השניה בגודלה בעולם, את מצב התעשייה לנוכח ההתקדמות של תעשיות הרכב החשמלי והאוטונומי (מבחינת ה-Time to market) והגיע למסקנה שהזמן שנותר לחברות הענק להתארגן לשינוי אוזל ואם ענקיות הרכב לא ייקחו העניין ברצינות המירבית הן תעלמנה.
- אהבה חדשה סיימה עונה עם 11.3%; צמוד בגזרת הבוקר
- עם 6% אחרה"צ - אולי צריך לשבץ את שרון גל לפני המהדורה?
עשר שנות מעבר נותן מולר לענקיות, "זו תהיה תקופת המעבר שבמהלכה תצטרכנה חברות הענק, אלו שכרגע דומיננטיות בתחום, לבצע שינויים דרסטיים או שתעלמנה ובמהירות ומותגי יוקרה רבים יאבדו את כל ערכם, חברות חדשות יחליפו אותן". למעבר שעליו מדבר מולר יהיו השלכות הרבה מעבר להחלפת הרכבים.
במעבר בין הכרכרה למכונית (הופעת הפורד-מודל T ב-1917 וההיעלמות של הכרכרות מרחובות ארה"ב בסוף שנות ה-20) עבר המשק האמריקאי כולו שינוי דרסטי כאשר נוצרו תעשיות חדשות, בוצעו השקעות ענק בתשתיות, הביקוש לנפט הרקיע שחקים, התעסוקה עלתה בעצמה ותעשיות ענק חדשות, הברזל והפלסטיק כדוגמה, צמחו במהירות. כך בדיוק יקרה גם הפעם.
לקראת המעבר, כיצד להיערך? עד לא מזמן, לא חשב איש שהמעבר יתבצע בפועל לפני שנות ה-50 של המאה וכעת מדברים על שנות ה-30. "כשטסלה מוכרת כ-90 אלף ברבעון", אמר מולר השבוע, "זה כבר איתות רציני לתעשייה שלנו שחייבים להזדרז". המשקיע במניות תעשיית הרכב הנוכחית צריך להביא בחשבון שתעשיית הרכב, אחת ההשקעות הסולידיות והמובילות של המאה האחרונה, שכיום מייצרת הכנסות של למעלה מ-2 טריליון דולרים, תשתנה לחלוטין.
- טראמפ הוא פיל בחנות חרסינה, אבל לא ישבור את הכלים
- ההיגיון מאחורי השיגעון - מה טראמפ מנסה להשיג ולמה ייתכן שהנפילות ייעצרו?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
התעשייה המתחדשת תייצר אמנם, לאחר המעבר, הכנסות גבוהות בהרבה אבל המשקיע עלול למצוא עצמו עם השקעה שאינה מייצגת את התעשייה. בגרמניה כבר מתכוננים לכך ברצינות. תעשיית הרכב הגרמנית, הקימה צוותים של חשיבה במטרה לאבחן את הדרכים שעל התעשייה לקחת על מנת להישאר במקום מוביל.
Herbert Diess, היו"ר הנוכחי של קבוצת פולקסווגן העריך שלתעשיית הרכב הגרמנית, "יש כרגע לא יותר מ-50% סיכוי להישאר במקום מוביל בתעשיית הרכב העתידית". לדבריו, התעשייה כולה חשופה לשיבושים (wide open to disruption בלשונו) וחברות ענק כמו פולקסוואגן ודיימלר-מרצדס מנסות לאבחן דרכים להתמודדות מול כל שיבוש פוטנציאלי אפשרי.
מאמר שהתפרסם ב-German Times במרץ השנה קובע שתעשיית הרכב הגרמנית משקיעה סכומי עתק בהתאמה לשיבושים הצפויים, ולא מדובר רק במעבר בסוג המוצר אלא במעבר טוטלי של כל מרכיבי התעשייה הענקית הזו.
תחום סוכנויות המכירה של רכב כדוגמה תחום זה עומד גם הוא להשתנות לחלוטין. האתר Safehaven דן בעתיד הסוכנויות כאחת הדוגמאות להשלכות המעבר. מדובר בתחום שמגלגל כ-17 מיליארד דולר (ב-2017) שכנראה יעלם. האתר מביא כדוגמה חברת תכנה קנדית קטנה, PowerBand Solutions (סימול: PBX.V בוונקובר), שמציעה פתרונות רשת למכירות רכב, מכירות מכרז ואחרות שלדעת האתר יחליפו את הסוכנויות. "החברה הקטנה הזו (ששווי השוק הנוכחי שלה פחות מ-9 מיליון דולרים)", נכתב, "מציגה פוטנציאל גדול".
החברה מציגה צמיחה מהירה בהכנסותיה. ב-2018, הכנסות של 282 אלף דולרים לעומת 171.3 אלף ב-2017 ו-112.8 ב-2016. למה המניה "תקועה"? ראשית כי היא בוואנקובר (והמבין יבין) אבל הסיבה האמיתית היא שקצב הגידול בהפסדים גדול מקצב הגידול במכירות ולכן ההערכה הנמוכה. ברבעון הראשון של 2019 עלו המכירות ל-554.1 אלף עם הפסד של 370.3 אלף (קראו הכתבה כאן), נעקוב אחריה ונראה.
קצת על התעשייה מדובר בתעשייה אוליגופולית שנשלטת על ידי קבוצה קטנה של חברות גדולות, תעשייה שקשה ליצרן חדש לחדור אליה ושהמוצרים שונים אבל מכוונים לאותן מטרות. תעשיית הרכב, שמבחינת התעניינות הציבור בה שנייה רק לתעשיית הפורנוגרפיה, היא תעשייה מזהמת מאוד ויקרה מאוד מבחינת השימוש בגורמי הייצור שלה אבל כוחה הגדול הוא במערכת היחסים (אהבה ממש) שבין המכונית לצרכן.
יש בעולם למעלה ממיליארד מכוניות, כשליש ביבשת אירופה, אבל מבחינת מדינות - סין וארה"ב נמצאות הרחק במקום הראשון. כשני שלישים מהרכבים פרטיים והיתר מסחריים. האלטרנטיבות, בפועל, זניחות.
הרכב החשמלי שמכירותיו עולות במהירות בקושי נוגע ב-2% מכמות המכוניות שנמכרות בשנה והאוטונומי נראה רחוק מלאיים ברצינות אבל קצב המעבר לרכב החשמלי תחילה והאוטונומי שיגיע אחריו, גובר במהירות וזאת בעקבות כמה גורמים שהמגמות המשבשות דוחפות.
ארבע מגמות של "שינויים משבשים" מובילות את האיומים על תעשיית הרכב הנוכחית כאשר כל ארבעת השינויים מתקדמים בקצב מהיר מכפי שהמומחים מעריכים: 1. הלחץ הציבורי, שהולך וגדל לנוכח ההתקדמות הטכנולוגית, לחיסולו של מנוע הבעירה הפנימי (מנועי הבנזין והדיזל) שנחשב מהגורמים המובילים לזיהום אוויר. 2. העלייה הדרמטית במה שמכונה "שיתוף בשירותי נסיעה" שמתבטא בחברות כמו אובר (סימול: UBER) וליפט (סימול: LYFT). מסתבר, על פי מחקרים מהימנים, שהנושא הזה פוגע אפילו ב"תרבות המכונית" האמריקאית. יש, במיוחד בערים הגדולות, מספר הולך וגדל של אנשים שמוותרים על רכב משלהם לטובת מכוניות השיתוף. גם זה הוא "שיבוש טכנולוגי" שמתאפשר בעקבות התקדמות ה-IT. 3. ההתקדמות המהירה בהנגשת המכונית החשמלית וגם האוטונומית. 4. הגידול המהיר בהכנסת טכנולוגיות לרכב. הוסיפו לאלו את "העידוד" הממשלתי והעירוני והרי לכם בעיה שהורסת שנתם של מנהלי חברות הרכב.
התחזיות כרגע הן שתעשיית הרכב החשמלי (שכבר מייצרת מכוניות פרטיות ומסחריות וכן משאיות כבדות ואופנועים ואפילו לרכב ה-RV הפופולרי חודרת) שב-2017 גלגלה 118.9 מיליארד דולרים תגיע, ב2025 ל-567.3 מיליארד. בנורבגיה למשל, 52% מכל המכוניות שנמכרו ב-2017 היו חשמליות.
שנת 2018 מציגה, ברמה הגלובלית, ירידה בייצור מכוניות רגילות. הירידה היא רק של 1.1% לעומת 2017 (95.6 מיליארד מכוניות חדשות נמכרו ב-2018), אבל אם מסתכלים על אירופה והמזרח הרחוק הירידות חדות בהרבה. בארה"ב עלו עדיין המכירות של מכוניות רגילות גם ב-2018. "ברגע שנראה שהמגמה הזו מתחילה גם בארה"ב", אמר Timothy Armour, היו"ר/מנכ"ל של קבוצת ההשקעות והפיננסים הענקית קפיטל גרופ, "נצטרך לחשוב מחדש על מערך האחזקות שלנו בתחום הרכב".
למה שאומר אדם כמו Armour יש חשיבות גדולה שהרי החברה שבניהולו היא בעלת המניות הגדולה בעולם של GM (המהוות 7.3% מההון או 103.8 מיליון מניות) והמשקיעה המוסדית השנייה בגודלה ב-TSLA (שם הם מגדילים האחזקות כל הזמן ובסוף מרץ 2019 הגיעו לאחזקה של 9.4 מיליון מניות לאחר שברבעון הראשון אספו כ-832 אלף מניות). אגב, קפיטל גרופ, שבניהולה כ-2 טריליון דולרים, מובילה באחזקות גם במניות ה-FAANG, MSFT ועוד.
מחשבות לגבי השקעה "במעבר" השינויים הגדולים שמחייבים את תשומת לב המשקיע בתחום הם שני המשבשים האחרונים מבין הארבעה שהזכרנו: המעבר למכונית החשמלית והכניסה מסיבית של מערכות מתקדמות של תמיכה בנהיגה ובנהג (ADAS -Advanced Driver Assistance Systems).
כאן ימצא המשקיע הנבון (שמוכן גם לחקור היטב) את "הגביע הקדוש". זו מלאכה קשה כי מצד אחד צריך המשקיע לזהות חברות שיובילו את האוליגופול שישלוט בתעשייה שלאחר השינוי ומן הצד השני את חברות הטכנולוגיה שתתמוכנה בכך (ואולי גם תתחרנה בעצמן ביצרניות). דעתנו היא שהיכולת לאבחן היום את המנצחות שואפת לאפס!! האם מישהו מסוגל היום לחזות מי תנצח במירוץ המכונית החשמלית? האם מישהו מסוגל לחזות היום מיהן חברות הטכנולוגיה שתשתלבנה בגדול לתוך התעשייה החדשה?
את תחום המעבר למכונית החשמלית מובילות כרגע טסלה (סימול: TSLA) וטויוטה (סימול: TY) אבל כל חברות הרכב המובילות פועלות במרץ בניסיון להדביק ולעבור את השתיים. זה כמו מירוץ מרתון ששני רצים מובילים בק"מ ה-15 ומאחוריהם, במרחקים שונים, מפוזרת דבוקה של כ-28 רצים נוספים (יש 30 חברות מכוניות בעולם). ב-27 הק"מ שנותרו הכל יכול לקרות.
מקרה דומה ל"מעבר" ראינו כולנו במהלך כניסתו של הטלפון החכם, ה-IT החכם, ששינה, בין 2007 ל-2010, את תעשיית התקשורת. אלא שאז, במהלך המעבר, היה שחקן יחיד, APPLE, כל האחרים הצטרפו מאוחר יותר. הפעם, למרות שהתוצאה הסופית תהיה דומה גם בעולם הרכב, אין לשחקן המוביל, TESLA, את המקדמה וגם לא את הזמן והכוח הכספי והשיווקי שהיו לאפל על מנת.
המתחרות של טסלה מגבירות מהירות טסלה מובילה אמנם אבל חברות חזקות ועשירות בהרבה, כמו טויוטה או GM, מתקרבות אליה במהירות. יחד עם זאת יש לטסלה יתרונות משלה במאבק. טסלה נבנתה מלכתחילה כחברה לעולם הרכב החדש. אין לה "מטען היסטורי מחשבתי" של עולם הרכב הישן, היא טכנולוגית נטו, היא גם יצרנית הבטריות המובילה ובשלב הנוכחי יש לה הוכחות הצלחה מרשימות מבחינת המוצר ויש לה מנהיג ברמתו של ג'ובס.
יותר מכך, טסלה מעניינת כי חברות כמו APPLE, INTEL, GOOG, טייוואן סמי קונדקטורים (סימול: TSM), עלי באבא (סימול: BABA) ואפילו נבידיה (סימול: NVDA), שללא ספק היא מהמובילות ב-ADAS, משתעשעות במלוא הרצינות, לנוכח הפוטנציאל הצפוי, ברעיון להיכנס לתחום. כיוון שטסלה היא השחקן היחיד הרציני, שלא מעולם הרכב, שנכנס לתחרות עם הוכחות הצלחה מרשימות (בתחום המוצר החדש) הרי שהיא מהווה מטרה לרכישה או מיזוג.
בעולם "נורמלי" (שלפני קצב ההופעה הנוכחי של טכנולוגיות משבשות) היינו אומרים שההשקעה המעניינת ביותר, למשקיע שמחפש את החברה המעניינת ביותר להגיע לסוף תהליך המעבר, היא באמצעות מניית TSLA (כמובן במחיר כניסה נמוך בהרבה מהנוכחי).
אבל, בעולם של טכנולוגיות משבשות אפילו שנה זה המון זמן ובוול סטריט חשבו על כך אז הנפיקו 3 סלים, במהלך 2018, שמתמקדים במהפכת הרכב החשמלי והאוטונומי, DRIV, KARS ו-EKAR שכוללים את כל החברות שמובילות בתחום הרכב וה-ADAS (הפרטים המלאים, כולל אחזקות - כאן). ההיגיון שלנו מציע לנצל תיקונים ולבנות בתיק "פינת רכב העתיד", לקנות קצת מכל סל ולספקולנטים להוסיף טיפה TSLA, זה יהיה המתכון ההגיוני.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 59.חיים ויטו 17/09/2019 11:36הגב לתגובה זוסין הוא השוק הגדול ביותר לרכבים החשמלים אשמח לתגובתך על החברה NIO נראה שהמחיר ממש זול
- 58.האם 22/08/2019 09:26הגב לתגובה זובונה חניונים רובוטיים תצליח כחברה מפוצלת עם חיים שני מנכ"ל החברה ?
- לא מכיר (ל"ת)שלמה גרינברג 22/08/2019 13:13הגב לתגובה זו
- 57.פייטון - תם הטקס שם 21/08/2019 14:19הגב לתגובה זומלחמת הסחר פגעה בתוצאות פייטון, הרווח הנקי ירד בכ-25% הכנסותיה של החברה הסתכמו בכ-18 מיליון דולר, ירידה של כ-19% לעומת הכנסות של כ-22 מיליון דולר בחציון הראשון של שנת 2018; הרווח הנקי ירד לכ-2.6 מיליון דולר נועם בראל | 21/08/2019 11:02
- 56.יש מקום לפסימיות? 20/08/2019 23:47הגב לתגובה זוגם התוכנית להורדת מס הכנסה לחברות, לא נתנה את הפירות המקווים...והחוב הלאומי רק גדל.
- כמה אנחנו קטנים אבל אנו חזקים ונקרע לטראמפט ת'תחת (ל"ת)סיני קטן 21/08/2019 20:30הגב לתגובה זו
- זה עוד לא נגמר..ייקח זמן..טראמפ בכל מקרה הובס..ויובס!!! (ל"ת)ל 56 21/08/2019 10:39הגב לתגובה זו
- 55.סתיו 20/08/2019 19:32הגב לתגובה זולאן מועדות פניו ?תודה
- 54.חירטוטים בע"מ 20/08/2019 17:42הגב לתגובה זוכמה שטויות כתב בשנים האחרונות - מי שהיה מקשיב לו היה מאבד את המכנסיים.
- את מי אתה מעוניין שיפטרו לא הבנו!? (ל"ת)לחירטוטים ב54 21/08/2019 10:40הגב לתגובה זו
- אתה מתכוון לBB, או לרב הראשי של נתיבות? (ל"ת)החרטום ממצרים 20/08/2019 21:14הגב לתגובה זו
- 53.כשהיגיע עידן הרכבות 20/08/2019 12:44הגב לתגובה זוכי שכחו שלאורך מסילות רכבת רצוי שתהיינה ערים,גם ברכב האוטונומי שוכחים הרבה בדרך!
- 52.גל 20/08/2019 07:19הגב לתגובה זוbiospecifics technologiesהאם מכיר ? נראית מאד טוב בגיליון נתונים..
- שלמה גרינברג 20/08/2019 11:36הגב לתגובה זואחת מחברות הביו הוותיקות ביותר. זו תופעה מעניינת כי למרות הצמיחה היחסית חזקה של החברה הדבר אינו מקבל ביטוי במניות ואני מדבר על כ 30 שנים
- ואו באמת מעניין. תודה שלמה (ל"ת)גל 20/08/2019 14:50
- 51.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)גבי 20/08/2019 07:16הגב לתגובה זו
- 50.לשלמה 20/08/2019 00:21הגב לתגובה זומאמר מעניין בנושא
- 49.גל 19/08/2019 20:43הגב לתגובה זו72% אחזקה של insidersנראית חברה (מניה) מעניינתאם מכיר שלמה אשמח לכמה מילים עליה.. תודה
- שלמה גרינברג 20/08/2019 11:39הגב לתגובה זואלא שבתחום יש המון חברות (כימיקלים ומוצריפ שבסיסם בנפט) שמתחרות כך שאיני עוקב מקרוב
- 48.גרי 19/08/2019 20:29הגב לתגובה זולפי בראד תומאס (מסייקינג אלפא)נמצאת בנקודת זמן מעניינת, קרוב לנמוך 7 שנים למרות נתונים פונד' חזקים יותר מהעבר. מה דעתך ? תודה שלמה
- שלמה גרינברג 20/08/2019 11:40הגב לתגובה זותמיד מעניינת למי שמתעניין בנדל"ן. מסכים שכרגע, בגלל הסיכוי להמשך הורדת הריבית, נראית מעניינת
- תודה שלמה (ל"ת)גרי 20/08/2019 15:01
- 47.ירון 19/08/2019 15:44הגב לתגובה זוהערכים של PBX.V הרשומים בכתבה הם באלפי דולר ולא במליונים ,
- יוס 20/08/2019 07:16הגב לתגובה זועשה טובה.
- ירון 20/08/2019 08:34אבל תרבות הכותרות שולטת גם כאן. העיקר הכותרת, ולעזאזל העובדות, אתה אומר.
- 46.אייל 19/08/2019 15:26הגב לתגובה זויביא לפיטורים המוניים בכל העולם, כחצי מליארד אנשים ייפלטו משוק העבודה. בשונה ממהפכה התעשיתית שהמכונות הפיקו אנחנו עדים למכונות מפנקות וזה ההבדל הגדול. יחד עם זאת אין קפיצה טכנולוגית שתייצר משרות חדשות במידה והרכב האוטונומי ייכנס לשווקים. לפיכך אני יכול להניח שתהיה מלחמת עולם או שמדינות רבות תחלטנה לא להכניס את הרכב האוטונומי לשטחן
- מלחמת עולם ? קצת נסחפת .. (ל"ת)טובי 19/08/2019 18:32הגב לתגובה זו
- 45.ירון 19/08/2019 15:11הגב לתגובה זולמשל ב2018 ייצרו אולי 95 מליון רכבים בטוח לא 95 מיליארד בנורווגיה ב 2017 כמות הרכבים ההיברידים והחשמליים ביחד היו רק 31.2% מהרכבים ולא חשמליים בלבד היו 52% כמו שנאמר. אני מניח שאם אבדוק עוד ניתן למצוא עוד מספר אי דיוקים
- ה 95 תוקן ואילו לגבי נורבגיה אתה שטועה (ל"ת)שלמה גרינברג 20/08/2019 11:48הגב לתגובה זו
- 44.המשך נוסף.... 19/08/2019 13:02הגב לתגובה זולפתוח מעקב אחורנית follow up ולתקן את מה שהתברר כשגיאה?
- ירון 19/08/2019 15:25הגב לתגובה זולא טועה.גם באפט טועה.החוכמה ללמוד מטעויות ולא לתת ביקורות
- 43.המשך... 19/08/2019 12:59הגב לתגובה זושיש כאלה שלא רק קוראים אלא גם זוכרים את כתבותיך.
- גל 19/08/2019 15:26הגב לתגובה זומקומך לא בהשקעות חובבן
- עזבי גליה 19/08/2019 16:10שאת מרוויחה!
- 42.לגבי העתיד 19/08/2019 12:53הגב לתגובה זוקבעת שנייקי "משאירה אבק למתחריה"אולם אבוי המניה סביב 80$ בו היתה אז,כנראה האבק התפזר!
- אכן, נייקי משאירה אבק למתחרותיה מה הקשר למניה? (ל"ת)שלמה גרינברג 20/08/2019 11:49הגב לתגובה זו
- יוס 19/08/2019 15:27הגב לתגובה זולדעתך לא צודק ?אתה טוקבקיסט חובבן שהפסיס לא מעט ועכשיו ממורמר. שלמה לא הכתובת
- ליוס 17/09/2019 14:32העוזרים של באפט שהוא מינה קנו קרפט וטבע ועוד,באפט לא משקיע כבר רק בעצמו, מעבר לזה אני מאחל לך יוספה כל טוב ושתרויחי כמוני!
- לעת 20/08/2019 12:41באפט עם חבר משקיעיו הפסידו ב ibm khc ועוד אך עם המיליארדים ובגילו יכול להרשות לעצמו להפסיד!הוא בין כה וכה תורם!
- ליוספה היקרה 19/08/2019 16:08להפסיד כמוני
- 41.לשלמה 19/08/2019 12:32הגב לתגובה זועובדות עתידיות בצורה כה נחרצת,אל תשכח למי נתנה הנבואה!
- 40.בעיות 18/08/2019 17:50הגב לתגובה זותשתיות תחבורה,תשתיות תוכנות מחשב, הכנסת ביטוח מסוגים חדשים וזו רק ההתחלה...
- 39.תודה רבה על הכתבה. מעניין (ל"ת)טיטו 18/08/2019 11:54הגב לתגובה זו
- 38.ע 18/08/2019 07:30הגב לתגובה זויביא למלחמת עולם 3. כחצי מליארד מובטלים שיחפשו אוכל בפחי אשפה. מיתון עולמי ועוד שאר ירקות.
- ע אתה לא בעיניינים. אין שום קשר (ל"ת)טילטיל 18/08/2019 11:54הגב לתגובה זו
- שלמה גרינברג 18/08/2019 11:38הגב לתגובה זוהטכנולוגיה (כולל הרובוטיקה) מרחיבה התעסוקה
- למה אתה מתבטא בצורה עלובה ווולגרית? (ל"ת)ז 18/08/2019 16:22
- טרקטור 18/08/2019 10:53הגב לתגובה זולפני כניסת הטרקטור 40 אחוז מאוכלוסיית העולם עסקה בחקלאות - היום 3 אחוז. אתה חושב שכשנכנס הטרקטור למישהוא היה מושג ממה יתפרנסו כול אלה שזה מייתר אותם.
- 37.היודע 17/08/2019 20:33הגב לתגובה זוהפיתרון הטוב ביותר למשקיע מישראל הוא מניית פייטון,היצרנית המובילה בעולם לשנאים פלנריים שרכבים מתקדמים חיבים להשים במכוניות האלו
- ישמחו השנאים 18/08/2019 09:02הגב לתגובה זוישמחו השנאים: מניית פייטון השלימה קפיצה של 420% ב-5 שנים לשווי של 400 מיליון שקל יצרנית השנאים, שבשליטת דוד יטיב, דיווחה על עדכון הזמנות מסגרת קיימות לאספקת רכיבים מגנטיים לתחום הרכבים ההיברידיים בכ-28 מיליון דולר על פני שש שנים, כשני שליש מהם בשלוש השנים הראשונות • המניה טיפסה היום בחדות ב-5%-8% במחזור גדול מהרגיל אביב לוי 03/02/2019,
- סוסו 18/08/2019 11:57עלתה 400% , היהודים פתאום ימכרו בתזמון "תמוה" הם ירוויחו עשרות %ואתה דגיגון קטן תפסיד.קרה אלפי פעמים בעבר ויקרה יותר בהמשך.
- זיו 18/08/2019 08:17הגב לתגובה זוובטח לא להמליץ על כאלו
- 36.ארי 17/08/2019 20:11הגב לתגובה זויש צרות הרבה יותר גדולות שצריך לטפל בהן לפני השטות הזאת, תפסיקו לקדם אינטרסים של בעלי ממון עם הפרסומים האלו
- קמי 18/08/2019 08:19הגב לתגובה זואינטרס שלך ושלי, שהילדים שלנו לא ימותו בכביש עם הנהגים חיות האדם האלו שמסתובבים בכבישים, פחד איימיםאיך זה לא אינטרס שלך לא הבנתי ?
- 35.אוטונומי פרטי, חלום 17/08/2019 20:07הגב לתגובה זורכב אוטונומי מתאים לרכב שנע במסלול קבוע וידוע, ועם כמה שפחות הפתעות בדרך. אם תהיינה מוניות אוטונומיות, זה יפחית הצורך ברכב פרטי לחלק גדול מהאזרחים. עלויות התשתיות והמחשוב אדירות, ולכן זה לא כלכלי לכל רכב.
- זה כן כלכלי, זה ימנע מיליוני הרוגים אז כלכלי (ל"ת)פרץ 18/08/2019 08:20הגב לתגובה זו
- 34.שלמה מה דעתך על hain (ל"ת)עופר 17/08/2019 18:53הגב לתגובה זו
- שלמה גרינברג 18/08/2019 11:55הגב לתגובה זואיני עוקב אחריה מקרוב אבל הבעיה העיקרית שלה בתחרות מול ענקיות כנסטלי, היינץ, ג'נרל מילס ועוד
- 33.טרללת 17/08/2019 14:53הגב לתגובה זוארה"ב התחרטה: לא תטיל מכסים על שורה של מוצרים סיניים משרד המסחר האמריקאי הודיע כי יחריג רהיטים, פריטים לתינוקות, מודמים וראוטרים מרשימת המוצרים הסיניים בשווי 300 מיליארד דולר שעליהם אמורה ארה"ב להטיל מכס של 10%. אתמול דחה טראמפ מספטמבר לדצמבר את הטלת המכסים על יותר ממחצית המוצרים ברשימה
- 32.בעיניין סוכנויות המכירה: מה דעתך על CVNA? (ל"ת)קלקלן 17/08/2019 13:14הגב לתגובה זו
- שלמה גרינברג 18/08/2019 12:00הגב לתגובה זולשינוי שמביאה מהפכת הטכנולוגיה. קארוואנה פתחה פלטפורמה למכירה/קניית רכב דרך הרשת וראה ההצלחה במכירות. הבעייה, ההצלחה במכירות מעלה גם ההפסדים אבל אין לי ספק שהבעיה הזו תיפתר כפי שנפתרה במקרים דומים אחרים.
- 31.אלי 17/08/2019 12:32הגב לתגובה זולעומתו העריצו את טכנאי הגדג'טים אדיסון ברמת "גאון" מעציב
- טסלה מזרחי? 17/08/2019 20:11הגב לתגובה זוכדאי שתלמד על הוויכוח ועל ההמצאות של הענקים האלה, לפני שאתה מדבר
- הענק היחיד כאן הוא טסלה, ויש לך בעיה בהבנת הנקרא (ל"ת)אלי 18/08/2019 07:30
- 30.אלי 17/08/2019 12:23הגב לתגובה זווהניסיון מצוי בידי החברות הגדולות כפי שהשיווק של רכב חשמלי עד עתה לא היה מהיר בגלל שמרנות נהגים (מנוע דלק) או הרכב ההיברידי (דלק/חשמל), כך סביר שיקרה עם שיווק הרכב האוטונומי שסביר שיהיה בתחילתו מסוג היבריד (נהג/מחשב) ןסביר שגם שלב זה נמשך תקופה לא קצרה. רכב היברידי כזה יהיו לו את כל המכלולים של רכב נהג ולכן החברות הגדולות לא הולכות להמחק במהרה והחדשות בגלל חוסר ניסיון ומחלות ילדות ישארו קטנות לזמן רב
- 29.משה מיציע א 17/08/2019 11:51הגב לתגובה זואיפה הכיף של הנהיגה? מה עם מרוץ מכוניות? מה עם הקללות בין הנהגים ? מה עם מצלמות המהירות? מה עם רשיון הנהיגה?
- כדי שהאיש מיציע א' לא יהרוג אותנו בכביש (ל"ת)אלי 17/08/2019 20:11הגב לתגובה זו
- 28.גיא 17/08/2019 09:42הגב לתגובה זו10 מכוניות לכל תינוק? כל שנה?
- צ.ל. מיליון (ל"ת)שלמה גרינברג 18/08/2019 12:07הגב לתגובה זו
- יובל 17/08/2019 20:12הגב לתגובה זותגיב שטויות פה.
- 27.יואב 17/08/2019 08:48הגב לתגובה זווידאו...הקונסולה החדשה שלה, נינטנדו סוויטש מאוד טוב
- בהזדמנות נעשה כתבה על התחום (ל"ת)שלמה גרינברג 18/08/2019 12:07הגב לתגובה זו
- אכן אשמח לעשות איתך את הכתבה כמו שציינת אני מומחה בזה (ל"ת)ואדים 18/08/2019 16:28
- 26.ציון 17/08/2019 01:24הגב לתגובה זוהוא כבר כמה שנים טובות אוכל אותה עם השורטים שלו עוד שהיה פספוס קטן , אין לאחד כזה מקום באתר מיקצועי, הוא לא מבין בדינמיקה של השקעות בוולסטריט, תחליפו אותו בכתבים מיקצועניים ולא חסר בארץ כאלה. שאומרים רק חמור לא משנה את דעתו עמית הוא בדיוק אחד כזה
- לציון 18/08/2019 16:31הגב לתגובה זוביותר בביזפורטל עם ידע כמעט אינסופי גם אבסולוטית וגם בהתאם לגילו. תן כבוד זיבלונצ'יק.
- אבקש לא להשתמש בטור זה כנגד פרשנים אחרים (ל"ת)שלמה גרינברג 18/08/2019 12:08הגב לתגובה זו
- הוא האחד והיחיד כשמקום 2 3 4 פנויים ואז בר שלמה ב 5. (ל"ת)הוא לא אחר.. 18/08/2019 16:34
- מסכים עם ציון 100% האיש חובבן (ל"ת)גיא 17/08/2019 20:13הגב לתגובה זו
- אתה עגל. לא נעים או שאינך מבין באמת מה מתרחש בעולם. (ל"ת)לגיא 18/08/2019 16:35
- 25.איפה להערכתך דיימלר ממוקמת במירוץ? (ל"ת)ג'ו 16/08/2019 18:11הגב לתגובה זו
- 24.גיא 16/08/2019 15:20הגב לתגובה זווהציגו עלייה של רק 21% Y/Y בתחום ה- AUTO. ובאופן ככלי ההכנסות מהתחום מהוות רק 15% מכלל הרווח. כותרת הכתבה הינה "המעבר לרכב אוטונומי מעלה הילוך", אבל נראה שבפני השטח מדובר עדיין על הילוך ראשון. לא ככה?
- שלמה גרינברג 17/08/2019 09:34הגב לתגובה זוראשית נבידיה, אם להשאיל מתחום האינדיקטורים, אינה "מובילה" מבחינת התקדמות המעבר ברכב ואינך יכול לייחס את ההתקדמות לחברה הזו. נבידייה, מבחינת תהליך המעבר, היא "נגררת" והיא הרבה יותר קשורה למכונית האוטונומית מהחשמלית כך שמבחינתה אכן מדובר ב"הילוך מוקדם". אבל שלא יהיה לך ספק שהחברה מעורבת בתהליך עד צוואר. המייסד והמנכ"ל האונג מדבר על כך יותר ויותר והאפשרות שהיא לבד או בשותפות עם אפל תנסה לרכוש את טסלה עולה גם היא מפעם לפעם (ובתנאי שהמחיר יהיה כדאי)
- 23.לשלמה 16/08/2019 14:09הגב לתגובה זותורגם ממאמר בוולסטריט ג'ורנאל
- שלמה גרינברג 16/08/2019 16:23הגב לתגובה זו"Should I Buy an Electric Car or Plug-In Hybrid?" ועוד כמה כתבות בנידון. יש לך שאלות?
- 22.תכתוב משהו על GE , כתבת שהיא עוברת מהפך ונראה את השינוי (ל"ת)אורי 16/08/2019 09:21הגב לתגובה זו
- אכתוב (ל"ת)שלמה גרינברג 16/08/2019 16:23הגב לתגובה זו
- המליץ עליה בגבהים שתהייה הרבה יותר גבוהה חחח (ל"ת)והוא 16/08/2019 13:57הגב לתגובה זו
- וגם קנית? (ל"ת)שלמה גרינברג 16/08/2019 16:24
- נכון כי אתה הטוקבקיסט לעולם לא טועה. (ל"ת)סתיו 16/08/2019 16:16
- 21.כדאי 16/08/2019 05:58הגב לתגובה זוולקנות noc,הלא כן?
- לא. (ל"ת)יוס 16/08/2019 16:17הגב לתגובה זו
- 20.ge 16/08/2019 05:47הגב לתגובה זושל שלמה מתרסקת,גם wwe בסקטור הבידור המומלץ לא נראית טוב! אולי אסור להתייחס בכתבות בזמן שוק דובי או סתם יורד???
- הכי עדיף האמת.. שלא תקרא ולא תגיב פה. (ל"ת)יוס 16/08/2019 16:18הגב לתגובה זו
- אתה מתבייש ביוסף?ומה פרוש:הכי עדיף האמת? (ל"ת)ליוס 17/08/2019 18:51
- נתראה 16/08/2019 19:57ge 5$
- 19.מהוול סטריט ז'ורנאל 15/08/2019 23:40הגב לתגובה זוהעולמי מתפצל". המאמר תורגם בעיתון גלובס ב-14.8.2019
- 18.מר שלמה הנכבד 15/08/2019 23:33הגב לתגובה זוMG הולכת לכיוון של רכב חשמלי ופולסווגן גם, ואילו טויוטה הולכת לכיוון של הרכב ההיברידי (=בעקבות הצלחת הפריוס). הרוב מאמינות שסופו של רכב הבעיה הפנימית נגמר (=גם בגלל החוקים נגד זיהום אוויר)
- 17.שלמה אתה אופטימי 15/08/2019 23:30הגב לתגובה זובעיות טכניות ורגולטוריות. וכמו שאמר פרופ אמנון שעשוע ממובילאיי, הרכב האוטונומי יהיה בתחום של המוניות ולא לאדם הפרטי
- 16.אבי 15/08/2019 22:00הגב לתגובה זוהאם לדעתך מצב הבנקים בכלל ווולס פארגו בפרט טוב יותר ממצבם ב2008 ?האם הם ערוכים טוב יותר לrecesion
- שלמה גרינברג 16/08/2019 12:19הגב לתגובה זווולס עבר תקופה לא קלה. זה הבנק שאני מכיר הכי טוב מבין כול הבנקים הגדולים ואין שום ספק שהוא יוצא מהמשבר. מצב הבנקים בעולם טוב לאין שיעור ממצבם ב 2009 והם ערוכים היטב להאטה אם אכן תגיע
- מה 17/08/2019 07:19jpm?
- כשהשווקים 16/08/2019 19:59האטה, ההאטה כבר כאן,כנ"ל במיתון!
- תודה שלמה מסכים איתך.. (ל"ת)אבי 16/08/2019 16:20
- תשמע מה אני אומר לך. הבנקים בעולם עומדים להתפרק לחתיכות (ל"ת)לשלומו 16/08/2019 14:00
- 15.גולן 15/08/2019 21:44הגב לתגובה זוירידה של 8-9% בגלל הדוח? חששות מסין ? סין רק 3% מסיסקו.. למה יורדת 8% ? מחיר חלל (מעל 50$) מה הסיבה ? או גם ןגם
- 14.גיל 15/08/2019 21:30הגב לתגובה זוroku,oled,nvcr,cdns,shop.האם אינם במחירי בועה או שתרחיש של רכישה רלוונטי לגביהם.החזקתי בכולם ונפרדתי מהם אל עדיין עולות.תודה
- אין לך עוד 5-6 חברות? (ל"ת)שלמה גרינברג 16/08/2019 12:20הגב לתגובה זו
- 13.הגורו רמי שחזה חזיון ב2008 אומר: התיקון פה (ל"ת)רמי 15/08/2019 21:22הגב לתגובה זו
- 12.סטיב 15/08/2019 20:43הגב לתגובה זוכאחד שאכל שם לא מעט סטייקים, אשמח לשמוע עם שלמה מכיר את רשת המסעדות שלהבנתי הולכת וגדלה אבל המניה לא מגיבה בהתאם לאחרונה ירדה לא מעט .. thank Shlomo
- מה 17/08/2019 07:39הגב לתגובה זוdri?
- שלמה גרינברג 16/08/2019 12:23הגב לתגובה זולא עוקב מקרוב למרות שעל פני הדברים נראית כרשת מעניינת ומנוהלת היטב
- טאנקס שלמה (ל"ת)סטיב 16/08/2019 16:21
- 11.תודה על המאמר שלמה האלוף (ל"ת)בנצי 15/08/2019 20:34הגב לתגובה זו
- 10.אסף 15/08/2019 20:34הגב לתגובה זושלמה האם מכיר ? סימבול olnירדה יותר מיתר הסקטור שלה ..משהו מיוחד ? שמעת על משהו?חברה איכותית ?תודה על המאמר
- שלמה גרינברג 16/08/2019 12:33הגב לתגובה זוזו אינה חברה שעוסקת במים אלא בכימיקאלים כמו ווינילים, אלקלים ואםוקסי (צבע). יש לה גם חטיבה של תחמושת. הייתה להיט בסוף 2017 אלא שמאז הביצועים לא מרשימים ויש לי רושם שיש לה בעיית קרדיט
- תודה רבה.. (ל"ת)אסף 16/08/2019 16:21
- 9.גרי 15/08/2019 20:31הגב לתגובה זוחברה מעניינת, המניה פחות.נמצאת קרוב מאוד למחיר דצמבר.משלמת דיבידנד מכובד מאוד כבר 50 שנה.. מה דעתך עליה שלמה ? תודה
- אכן חברה מעניינת (ל"ת)שלמה גרינברג 16/08/2019 12:34הגב לתגובה זו
- 8.ge במחיר מציאה.. דם ברחובותיה של ge (ל"ת)סבסטיאן 15/08/2019 20:30הגב לתגובה זו
- ge 16/08/2019 09:03הגב לתגובה זותגיע ל 5$
- 7.טלי 15/08/2019 20:29הגב לתגובה זוכל החברות המרכזיות כמו וינבאגו ת'ורפאטריק ירדו למחירים שלא נראו כבר כמה שנים... מה דעתך על הסקטור ומה לדעתך מעיב עליו לאחרונה ?תודה
- מגזר 17/08/2019 07:40הגב לתגובה זויורד כבר זמן ארוך!
- שלמה גרינברג 16/08/2019 12:43הגב לתגובה זומה שמעיק בגדול על המגזר הן רמות מחיררי המניות המוגזמים בסוף 2017 לעומת הירידה בביקושים הכלליים במהלך 2018-19. כדאי להמשיך ולעקוב
- 6.פורסייט הישראלית ממוקמת טוב כדי לקטוף עסקאות (ל"ת)מני 15/08/2019 17:59הגב לתגובה זו
- 5.טל 15/08/2019 17:11הגב לתגובה זורמות הקרינה ברכב חשמלי ואוטונומי יהיו גבוהות מאוד ויסכנו את כל מי שיסע בו, " הקידמה " תבוא על חשבון הבריאות, כל מי שמשקיע בפיתוח של הטכנולוגיות האלה פושע.
- וואו!!! (ל"ת)שלמה גרינברג 16/08/2019 12:44הגב לתגובה זו
- ה"וואו" העלוב והמעליב? לא כתבת ווהאו לפני זה? (ל"ת)מה זה..? 17/08/2019 12:32
- גרי 15/08/2019 20:27הגב לתגובה זושתה קצת מים ותרגיע
- 4.סמי 15/08/2019 16:45הגב לתגובה זושתי המניות ירדו מתחת לקווי תמיכה משמעותיים של לא מעט שנים.wba מתחת 50 ואורבאן מתחת 20זה נראה סימן לא טוב... דעות ?
- 3.אלוני 15/08/2019 16:38הגב לתגובה זומתי תהיה טכנולוגיה משבשת של תעופה אזרחית, או ע"י מתקן נושא אדם אומעי רחפן חזק מספיק ?זה יהיה מה שיחליף את הרכב האוטונומי?
- שלמה גרינברג 16/08/2019 12:49הגב לתגובה זוראה הכתבה https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5550814,00.html על הממציא הגאון פרנקי זאפאטה עושה זאת מעל פריז.ומשם תמשיך
- באמת 17/08/2019 06:11שיבושי תנועה אין סוף,פקקים ושעות בכבישים,אז באוויר?ממש רעיון גאוני,תרצה להתאבד תעלה על רחפן,ראו קורקינטים ואפניים,באמת!!!!
- לאלוני 16/08/2019 05:51הגב לתגובה זורחוק מידי,מתי תהיה טכנ.משבשת לביטוי שטויות?
- חחח צודק... (ל"ת)אלוני 16/08/2019 16:23
- 2.טעות 15/08/2019 14:13הגב לתגובה זושנת 2018 מציגה, ברמה הגלובלית, ירידה בייצור מכוניות רגילות. הירידה היא רק של 1.1% לעומת 2017 (95.6 מיליארד מכוניות חדשות נמכרו ב-2018)
- ירון 19/08/2019 15:49הגב לתגובה זוPBX.V המספרים הם באלפי דולרים ולא במליונים בנורווגיה מעולם לא נמכרו 52% של רכבים חשמליים (ללא פליטה ) הם ב 1 מתוך 3 של רכבים היברידים נטענים (עם מנוע בנזין כמובן ) וחשמליים אני מניח שאם אבדוק לעומק אמצא עוד
- נכון (ל"ת)שלמה גרינברג 16/08/2019 12:50הגב לתגובה זו
- 1.מוטי 15/08/2019 13:21הגב לתגובה זוהיי שלמה, תודה על המאמר. מה דעתך על Albemarle (סימול ALB)? ענקית הליתיום יכולה להשתלב יפה בתעשיית הרכב, ונסחרת בשפל רב-שנתי.
- שלמה גרינברג 16/08/2019 13:01הגב לתגובה זולפי מה נקבעות הערכות לחברות ליתיום בוול סטריט. מצד אחד הביקוש לאלמנט הולך וגדל אבל אם תסתכל על סל הליתיום, LIT, תראה שזה לא משתקף כך שיש אלמנטים אחרים שקובעים. אני מנסה להבין זאת וכשאצליח אכתוב על הנושא
- עדיין P/E של החברות בתעודת הסל מעל 25..... (ל"ת)קורא ומבין 17/08/2019 12:24
- alb 15/08/2019 14:03הגב לתגובה זוTotal revenue rose nearly 4% to $885.1 million. Sales from the company’s largest segment lithium, used to make electric car batteries, rose only 2.3% to $324.8 million, compared with a 30.2% jump in the year-ago quarter. Analysts were expecting sales of $354.7 million. גם המניה של חברת SQM בשפל