מניות דיבידנדים - האם זה הזמן לקנות?
מהו מדד ה-PMI, האם הוא מרמז לגבי כיוון שוק המניות, האם זה הזמן להיכנס לשוק המניות, או כפי שהדגשתי בעבר - כדאי להצטייד במזומנים; ומה היתרונות של מניות דיבידנדים בתקופה כזו?
בקושי התחיל החודש ואוקטובר האיום כבר עומד בציפיות וזו רק ההתחלה. השבוע נוסף לארסנל חוזי השחורות מדד מנהלי הרכש בתעשייה האמריקאית, ה-PMI, שהיה הנמוך ביותר מזה 9 שנים. ביחס לאינדיקטור "העקום המתהפך" זה הרבה יותר רציני אבל גם הוא, "כמתהפך" וכול שאר האינדיקטורים שמשמשים לניבוי מיתון או גאות מקורו בצפיות אנוש שיכולות להעלם באותה מהירות בה הגיעו ונגיע לכך בהמשך.
מדד ה-PMI והאם הוא באמת חשוב?
ה-PMI מורכב מ-5 אינדיקטורים: הזמנות חדשות, רמות המלאים, רמת הייצור, משלוחי ספקים וסביבת התעסוקה בתעשייה, שאת כולם מחשבים קנייני המפעל בהתאם למצב בעתיד בהסתמך על מה שהם רואים/ מעריכים היום. הילולת הנכאים סביב ירידת המדד הזה מפליאה משהו לאור העובדה ש"סיבובים" מסוג זה, כולל כאלו שמובילים את המדד אל מתחת ל-50 (הקו שנחשב כאיתות להאטה כלכלית), היו לא מעט בעבר ואפילו בעבר הקרוב ומבלי שמיתון יגיע.
ב-15 החודשים שבין נובמבר 2014 לפברואר 2016, וזו רק דוגמה אחת, ירד המדד ברציפות מ-59 ל-48, מלווה ביללות ובצווחות נהי על מיתון שמעבר לפינה ואו אז התהפכה המגמה ובתוך 20 חודשים, בספטמבר 2017, הגיע המדד ל-60.8 וכל זה כאשר התוצר האמריקאי ממשיך לצמוח מבלי להתחשב בסימני מדד ה-PMI שהתקשורת טיפחה גם אז בחרדת קודש.
ה-PMI יורד, המניות בשיא
אותו סיבוב קרה גם בין 2011 ל-2014 ומספר פעמים קודם לכן. סיבוב ה-PMI הנוכחי התחיל למעשה לפני 12 חודשים, בספטמבר 2018 אז הגיע המדד (בפעם השלישית מאז 2017) ל-60.8 ומאז הוא התדרדר ל-47.8. הפעם מלווה ירידת המדד בצווחות אפילו גדולות יותר מאשר בעבר אולי בשל כעס הפסימיסטים על העובדה שהמיתון עדיין לא בתוקף או בגלל תרבות הדיבור שמתדרדרת ברשתות החברתיות בקצב שהולך וגדל ואולי בשל השנאה לנשיא טראמפ.
האם הסיבוב יסתיים כקודמיו, ללא מיתון? האם הסיבוב יסתיים כקודמיו עם צמיחה שחוזרת? מחוסר מקום לא ניכנס לפרטים אבל ה-PMI, למרות השימוש בו כאחד המדדים שמאותתים על שינוי במצב הכלכלה, אינו מצדיק צווחות "גוואלד" שהרי לא רק שאינו המדד היחיד בתחום אלא שבגלל מבנהו תגלו שהשביתה ב-GM משפיעה עליו לאחרונה יותר מכל הדברים האחרים, אפילו יותר ממלחמות הסחר של טראמפ. מה שיותר מעניין הוא שבאותו יום בו פורסם סקר ה-PMI פורסם גם הסקר של IHS Markit על מדדי הפעילות התעשייתית בארה"ב ובעולם gauges of U.S. and global manufacturing activity)) שהראה שבחמשת החודשים האחרונים, מאי-ספטמבר 2019, הפעילות התעשייתית, הגלובלית והאמריקאית, דווקא מתרחבות.
סקר זה לא לווה בצווחות שמחה של האופטימיסטים כיוון שלמרות חשיבותו שאינה נופלת מזו של ה-PMI "הוסתר" בתקשורת בעמודים אחוריים אם בכלל. אז בעוד מדד ה PMI מתדרדר ו"מבטיח" מיתון, המשיכו מדדי המניות לשבור שיאים, האחרון ביולי 2019.
אין אנו חלילה מזלזלים באיתותי המדדים אבל חשוב למשקיע להבין שמה שבאמת מוביל מדדים מסוג זה הם מצב הרוח ורמת האופטימיות (Business optimism level) בעולם העסקים ברגע נתון. רמת האופטימיות למשל חשובה מאוד בדוחות התעסוקה שם ההחלטה לשכור עוד מועסקים או לפטר תלויה בעיקר ברמת האופטימיות של המעסיקים. התעסוקה כמובן היא אינדיקטור חשוב בהרבה לפרשנים מה-PMI וה-IHS יחדיו, כך שאל תופתעו אם למשל יסתבר ביום ו' שדו"ח התעסוקה לספטמבר 2019 המשיך במגמה השלילית שראינו בחודש אוגוסט וכבר ראינו סימנים לכך בדוח המעסיקים הפרטיים שפורסם ביום ה'.
קחו את המדדים בעירבון מוגבל
ההתדרדרות באופטימיות העסקית, שמתפתחת בחודשים האחרונים מזכירה מאוד את המצב שהיה בחודשי הקיץ והסתיו של 2016 וכמו אז כך גם הפעם הסיבות האמיתיות לכך קשורות, בצורה אירונית למדי, בנשיא טראמפ. אז, בתחילת קיץ 2016, כאשר החל להיראות שהוא "עלול" לנצח וכתוצאה (אליבא מתנגדיו) כלכלת ארה"ב ובהובלת הבורסה תקרוס, החלה הפסימיות להשתלט על הבורסה שצנחה.
אלא שהחששות דאז התבדו והאופטימיות חזרה ועלתה ככול שהמשקיעים הבינו וראו שלמרות הגסות בהתבטאויות שלו מעשיו תרמו לצמיחת הכלכלה ולתוספת המועסקים.
האווירה העסקית הנוכחית הופכת פסימית ומשפיעה גם על המשקיעים. עיקר החשש קשור בנושא התארכות מלחמת הסחר מול סין (וזאת למרות שרוב האמריקאים תמכו בהן בתחילתן), שאר הבעיות, כולל ניסיון ההדחה, בעיות ההגירה ואפילו איראן וצפון קוריאה, שוליים בהקשר לשוק. למעשה, עד כמה שזה מפתיע, הבעיות האלו עובדים לטובת טראמפ והדבר נראה היטב בהתנהגות מדדי המניות ששוברים שיאים. זה קרה למרות מלחמות הסחר, למרות התיקון העז בסוף 2018 שלדעת הפרשנים אותת על סוף הגאות ולמרות סימני ההאטה שלא יורדים מכותרות התקשורת מאז תחילת 2018.
המשקיע צריך להתייחס בכבוד אבל לא פחות מכך בזהירות לכול המדדים שמצביעים על האטה שמסתמנת שהרי כולם, מהתעסוקה ועד העקום המתהפך, הם "מדדי מצב רוח" שבדיוק בדומה למדדי מצב הרוח של קיץ 2016 יכולים להתהפך. מבחינת המציאות ישנו התוצר האמריקאי שעלה מ-18.71 טריליון ב-2016 ל-20.49 טריליון ב-2018 וצפוי לעלות ל-21.3 טריליון השנה ול-22.2 טריליון ב-2020.
מה הסכנה האמיתית?
אם הקיפאון בשיחות עם סין, בליווי מלחמות טראמפ בדמוקרטים, יימשך והפסימיות תמשיך לצבור מומנטום יתחילו חברות הענק להקפיא השקעות ולצמצם ההוצאות. מצב כזה ייצר תגובת שרשרת ולבטח יביא להאטה כלכלית ולמיתון. אבל הסיכוי שזה יקרה שווה כרגע (בעובדות) לסיכוי שזה לא יקרה.
האווירה הזו, של פסימיות שהולכת ומתגברת, התחילה כבר בקיץ 2018 וזו הסיבה שמאז שיאי יולי 2018 אנחנו מזהירים מתיקון משמעותי ומייעצים "לשבת על מזומן", לא בגלל המצב הכלכלי כמו בגלל ההצטברות, שתופשת תאוצה, של ציפיות פסימיות כאשר כל זה קשור בנשיא טראמפ ויכול להשתנות במהירות. חשוב להבין, גם לאלו ששונאים את טראמפ, שבמעשיו בפועל (להבדיל ממה שטוענות הכותרות) הוא ממלא את הבטחותיו במסע הבחירות שכולן, אם יתממשו בפועל, יתרמו משמעותית לצמיחה הכלכלית בארה"ב ובעולם כולו מה שיוביל להמשך הגאות במניות.
הנשיא מודע היטב לעובדה שהמשך מלחמת הסחר, במיוחד מול סין עלולה לא רק להוביל למיתון אלא גם להפסד אישי בסבוב הבחירות בנובמבר 2020. אבל הוא גם מודע לעובדה שזו כנראה ההזדמנות האחרונה לתיקון המצב המעוות בסחר העולמי ובמיוחד מול סין (כל עוד הצריכה האמריקאית כה חשובה לסינים ומעמד הביניים שלהם לא גדל לממדים ש"מאיימים" על הצורך בצריכה האמריקאית) ולכן הוא לוקח כאן סיכון מחושב. כל מי שאי פעם סחר מול סין (במיוחד חברות הטכנולוגיה) יודע שהנשיא צודק (ולא רק בעניין הסיני אלא בכול מלחמות הסחר האחרות כולל מול ידידים).
מניות דיבידנדים - האם זה זמן טוב לקנות?
המשקיע נמצא במצוקה, בתוך מלחמת עצבים שבמהלכה אין לו שום יכולת לחזות את ההתפתחויות. מילא זה אבל חוסר הוודאות הגדל נוכח מלחמות הסחר אינו הבעיה היחידה של המשקיע. סביבת ההשקעות כולה מהווה בעיה כרגע, האלטרנטיבות. המניות "בסכנה", מצב אגרות החוב לא ברור, המתכות, במיוחד הזהב, אינן אלטרנטיבה ריאלית וגם הן "יקרות מידי ומסוכנות מידי" ומצב הנדל"ן גם הוא לא ברור (למרות שלפי הודעת ענקית הבניה לנר (סימול:LEN)מאתמול המצב בתחום דווקא הולך ומשתפר).
מצב כזה, היסטורית, מוביל לצבירת מזומן אלא שהפעם, להבדיל מרוב המצבים הדומים בעבר, המזומן הוא אמנם המלך אבל ללא תשואה ריאלית ואפילו שלילית וזה משנה את התמונה.
אלטרנטיבה מעניינת לרגע המתאים לכניסה למניות (שעדיין, לדעתנו, לא הגיע) בעזרת המזומן שמצטבר תוכלו למצוא ב"אריסטוקרטיות הדיווידנד": חברות חזקות (צומחות, בעלות חפיר רחב וכו) שגם מחלקות דיווידנד נדיב שעולה ברציפות ולאורך שנים. אלו הן חברות מובילות מכל התחומים שמעלות דיווידנד ברציפות למעלה מ-25 שנים רצופות.
כיוון שאין אדם בעולם שיכול לקבוע זמן כניסה מדויק לכול סוג של השקעה, לבטח למניות, הרי חוק האצבע של וותיקי וול סטריט אומר שכאשר המשקיע שוקל כניסה למניות בתהליך של ירידות עדיף שיתחיל לאט ויתמקד באריסטוקרטיות הדיווידנדים, ומדוע? גם בגלל הסיכון הנמוך יותר בהשוואה (כי למניות האלו, בגלל הדיווידנד, יש "בלם ירידות" חזק יותר מאשר לכל המניות, אפילו המובילות ביותר שאינן משלמות דיווידנד, והוא "התשואה" שעולה ככול שהמניה יורדת) וגם בגלל העובדה שהכסף של המשקיעים השמרנים "מעדיף" מניות כאלו בהערכות כלכליות להשקעה לטווח הארוך.
למה חברות טכנולוגיה ממעטות לחלק דיבידנדים?
חברות הטכנולוגיה הגדולות הצטרפו לקטגוריה רק בשנים האחרונות, הן לא חילקו דיווידנד כלל אפילו כאשר רווחיהן בהחלט הצדיקו השתתפות בעלי המניות ברווחים. גוגל (סימול:GOOG) עדיין אינה מחלקת דיווידנד. מדוע? כי הדעה הרווחת היתה ש"חברה טכנולוגית אסור שתחלק דיווידנד בשל ההשקעות הגדולות שהיא חייבת לבצע על מנת להמשיך ולצמוח".
טענה זו, שלא תפסה בתחום הרפואי למשל שם ההשקעות לצורך המשך הצמיחה אינן פחות חשובות מאשר בטכנולוגיה, התקבלה כחוק בל יעבור בחברות הטכנולוגיה. בעוד שחברות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ) או מעבדות אבוט (סימול:ABT) מחלקות ומעלות הדיווידנד ברציפות מזה 56 ו-46 שנים ברציפות.
גוגל, שרווחיה גדולים יחסית משתי החברות הרפואיות הנ"ל טוענת שאינה משלמת ולא תשלם כי "המזומן נחוץ לפעילות A&M שבלעדיו תתקשה לצמוח" כאילו ש-JNJ ו-ABT לא מבצעות A&M לאותה הסיבה בדיוק.
עד כדי כך הייתה הדעה שחברות טכנולוגיות אינן צריכות לשלם דיווידנד שהצעות לתשלום דיווידנד בחברות טכנולוגיה, שהועלו למועצות מנהלים שם ע"י בעלי מניות מובילים, נדחו על הסף בשל טענה זו וללא דיון כלל. מייקרוספט החלה לשלם ב-2006 (התחילה עם 16 סנט למניה וכיום 2.04 דולר למניה) וכיום חלק גדול מחברות הטכנולוגיה המובילות נמצאות ברשימת האריסטוקרטיות (עדיין בתחתית הטבלה). רשימת האריסטוקרטיות המעודכנת תמצאו ב http://dividendvaluebuilder.com/dividend-aristocrats-list/ או ב https://cabotwealth.com/daily/etfs/dividend-aristocrats-etf/ והמדד עצמו, שסימולו SPDAUDP ב- https://us.spindices.com/indices/strategy/sp-500-dividend-aristocrats .
יש שמשקיעים באריסטוקרטיות בשל הדיווידנד (הכנסה שוטפת) ויש שמאמינים שהמיזוג בין חברה טובה לדיווידנד גבוה ייתן תשואה עדיפה אבל במציאות זה לא נכון, סלי ה-500 S&P, הדאו והנאסד"ק מכים את האריסטוקרטיות בטווח הבינוני והארוך.
סיכום: הזמן לכניסה, לאלו ששמעו לנו וצברו מזומן, עוד לא הגיע. בין מלחמות הסחר לבעיות הנשיא האמריקאי, הריבית, הברקזיט ושאר מריעין בישין כולל התאווה לכותרות שליליות וסנסציוניות שמובילה את המדיה, נחזה בעוד זעזועים לא קטנים שלא לדבר על האפשרות שקיימת להתדרדרות למיתון. אבל שני דברים חשוב לזכור. הראשון שעדיין אין מיתון ושינוי ציפיות יכול להתבצע ובמהירות והשני שלטווח הארוך אין השקעה טובה מהמניות לבטח לא בתקופת מהפכה טכנולוגית אז לא "להירדם בשמירה".
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
44.בדרך כלל אני אוהב את האנליזות של שלמה ...במקרה זהאחד העם 16/10/2019 11:42הגב לתגובה זו1 0לא נאמר כלום בכתבהסגור
-
43.קראת את הספר " זיקית " של אנטון צ'כוב ? (ל"ת)שלוימה ... 14/10/2019 19:29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
42.כהשלמה לדברי בעברלרון 13/10/2019 22:34הגב לתגובה זו0 0חכו לנובמבר,פרמטרים הם דבר נחמד אך זכרו המילה "תזמון" נובעת מ"זמן" כלומר מתי משקיעים לא רק עפ"י מה,והזמן לאורך השנה חשוב מאוד!סגור
-
41.רק אלרוב נדלןחני 13/10/2019 12:36הגב לתגובה זו0 1המניה הטובה מזה 10 שנים(ותבדקו זאת)-חברה יציבה, מחלקת דיוידנדים והמניה בתהליך של עליות!סגור
-
כפי שכתבתילרון 13/10/2019 22:36הגב לתגובה זו0 0בעבר אין "רק" ולא מתאהבים במניות,משקיעים בהן אם אפשר בזמן הנכון!סגור
- טען עוד
-
40.Arotechzeeviq 12/10/2019 09:20הגב לתגובה זו0 1שלום שלמה. Artx נרכשה ע"י חברה אחרת. שני משרדי עו"ד הודיעו על פתיחת בדיקת תקינות הארוע. נראה לי שיש מה לבדוק. בבקשה - אם תוכל להסביר את הפרוצדורה. תודהסגור
-
39.יופי של כתבהיניב 67 09/10/2019 23:15הגב לתגובה זו0 0ויופי של סיכום לכתבהסגור
-
38.מניות דיבידנדאכן 09/10/2019 19:37הגב לתגובה זו0 0אך כן כן באירופה,לשם ה"גורו" לא מפנה מבט וזאת טעות,תחקרו !!!סגור
-
37.שלמה לא הבנתי איך מיתון מתרחש עם צפית תוצר (ל"ת)דודו 07/10/2019 22:43הגב לתגובה זו0 0סגור
-
36.סחתיין שלמהברבור שחור 07/10/2019 13:20הגב לתגובה זו0 1לפחות נמצא מישהו שחושב כמוני בכל הקשור למדדי סנטימנט למיניהם. לגבי נתון התעסוקה הוא הנתון היחיד והמשמעותי שיכול לספר מה הולך להיות מצב הכלכלה בחודשים הקרוביםסגור
-
לא הבנתי מה הולך לקרות לדעתך הלא מלומדת לצערך... (ל"ת)לסחתיין 07/10/2019 17:11הגב לתגובה זו1 0סגור
-
35.מתי תתן סקירה על המדד העולמי (VT)? (ל"ת)שגב 07/10/2019 00:33הגב לתגובה זו1 0סגור
-
נו באמת. מה יש לכתוב על מדד עולמי ?בלוטרייך 07/10/2019 16:12הגב לתגובה זו1 0אתה מאמין במניות תקנה לא מאמיןמץ אל תקנהסגור
-
לסקור מה? זה סל גלובלי של וואנגארד (ל"ת)שלמה גרינברג 07/10/2019 14:08הגב לתגובה זו2 0סגור
-
34.שלמה תודה ושאלה על מניית סולראדג'(sedg)יוסיפון 06/10/2019 03:47הגב לתגובה זו4 1לאחר שהבעלים והמנכ"ל המדהים נפטר ולאחר שבכירים בחברה מכרו מניות בסכומים גבוהים, המניה קופצת מעלה ומטה בעצבנות ובמחזורים גבוהים(במיוחד בירידות). האם לדעתך שווה לקנות אותה ולהחזיקה לטווח ארוך למרות שעלתה למעלה מ60% מתחילת השנה? המניה מאד מומלצת ע"י אנליסטים בארה"ב...סגור
-
אתה יודע שאיני מגיב על שאלות כאלו (ל"ת)שלמה גרינברג 07/10/2019 09:09הגב לתגובה זו8 1סגור
-
קח בחשבוןקח בחשבון 06/10/2019 08:48הגב לתגובה זו0 0שחלק מהתנודתיות נמטורפת קשורה בכלל לתקיפה של מתקני הנפט בסעודיה שארעה ב 13 בספטמבר - לשווה לגרף של uso ושל SPWR ההנחה שהעולם יאלץ לגוון את נקורות האנרגיה שלו וכו. לאחר מספר ימים מחירי הנפט והסולריות ירדו לאחר שסעודיה הודיעה שתשקם את הנזק תוך זמן קצרסגור
-
ידוע, אבל זה היה אירוע נקודתי ואני שאלתי לטווח הארוך (ל"ת)יוסיפון 06/10/2019 11:07הגב לתגובה זו2 0סגור
-
33.מניות הברזל מתכותזאבי 05/10/2019 22:35הגב לתגובה זו1 0x סטיל דיינמיקס ריו טינטו ניוקוריורדות המון בגלל מחירים ומלחמת הסחרמה דעתך על תחילת בניית פוזיציות בהדרגה בהן ולטווח ארוך ?תודה על תגובתךסגור
-
הסטורית מניות חמרי הגלם מניבות פחות מהמדדיםשלמה גרינברג 07/10/2019 09:18הגב לתגובה זו6 0אבל כאשר הן יורדות כתוצאה שהפחדות לא כ"כ מבוססות הופך הדיווידנד למשמעותי ואו אז הן אהובות על משקיעים שמעדיפים הכנסה לעומת צמיחה. צריך עם זאת להבדיל בין מניות פלדה כמו X למניות מחצבים כמו RIO וכמובן תלוי בטעם שלך כמשקיעסגור
-
תודה, העדפה שלי הן דווקא nue stld (ל"ת)זאבי 07/10/2019 16:13הגב לתגובה זו1 0סגור
-
32.שוק תנודתי מעולה לייצר תשואותגיל 05/10/2019 18:25הגב לתגובה זו0 3במקום לשבת על מזומן לוקחים שליש מהתיק קונים ומוכרים tqqq וsqqq בהתאמה בטווחים של נאסדק 100 כרגע.7600-7900.תשואה של חמשה עד עשרה אחוז בחודש מובטחת על כל הסכום כולל המזומן.סגור
-
גם זו אפשרות אבלשלמה גרינברג 06/10/2019 05:13הגב לתגובה זו6 0"תשואה של חמשה עד עשרה אחוז בחודש מובטחת על כל הסכום כולל המזומן" ??סגור
-
פחח איזה קשקשן (ל"ת)זאביק 05/10/2019 22:25הגב לתגובה זו3 0סגור
-
אתה גאון אמיתי אתה יכול להיות ראש ממשלה (ל"ת)בינימין 05/10/2019 22:24הגב לתגובה זו4 1סגור
-
בשביל להיות ראש ממשלה בישראליניב 67 09/10/2019 23:32הגב לתגובה זו0 0לא צריךתלהיות גאוןסגור
-
31.התהפכות העקוםחגי 05/10/2019 16:27הגב לתגובה זו0 1שלמה שלום. האם גם אתה מעריך שהתהפכות עקום התשואות הוא אינדיקטור אמין לחיזוי מיתון כלכלי?האם סביר שבנק ישראל יחזור מתישהו למדיניות רצועת הניוד? איך זה עשוי להשפיע על הצמיחה?תודהסגור
-
כתבתי על העקום לאחרונה, נא לגוללשלמה גרינברג 06/10/2019 05:14הגב לתגובה זו5 0שאלות לגבי שוק ההון בישראל תפנה בבקשה לעוסקים בכךסגור
-
חחח איזה הצתה מאוחרת יש לך חחח (ל"ת)כרמי 05/10/2019 22:26הגב לתגובה זו0 0סגור
-
הוא כבר התייחס לזההעקום 05/10/2019 20:04הגב לתגובה זו2 1ואמר שזה לא בהכרח אינדיקטור למיתון ושזה התרחש לא מעט בעבר גם בלי שיהיה מיתון. הוא אמר שזה דבר טבעי שמתרחש כשהריביות יורדות והצפי שימשיכו לרדת בעתיד.סגור
-
תודה (ל"ת)שלמה גרינברג 06/10/2019 05:15הגב לתגובה זו3 0סגור
-
להרוויח 5 עד 10 אחוז בחודש על כל הכסף (כולל מזומן) צריךגרינברג צודק 06/10/2019 09:16הגב לתגובה זו4 0להיות גאון גדול , ובעל מזל גדול. לא מאמין לך בגרוש. צריך להיות קצת הגיוני גם בהגזמות.סגור
-
30.הכלכלה האימיתית בצניחה חופשית בעולם....ברגע שזה גם יגיעאופטימי 05/10/2019 14:22הגב לתגובה זו0 2ל"שוק" המניות....אנחנו נתעורר לסיוט שאפילו חלום בלהות יראה לנו טיול לדיסניסגור
-
הגיע הזמן לשנות לך את השםפסימי 05/10/2019 22:27הגב לתגובה זו1 0אבל בגדול.... אתה די קשקשןסגור
-
כפי שכבר טענתילרון 06/10/2019 15:57הגב לתגובה זו0 0לא אחת ,המחירים אמנם גבוהים אך הריבית זה העיקר כי אין מה לעשות עם הכסף סולידית,אגח? יותר ספקולטיבי ממניות ונותן כלום תשואה גם בקונצרניות !סגור
-
29.הוא החזרתדיווידנד 05/10/2019 12:54הגב לתגובה זו0 1חלק מההשקעה בניכוי מס ולא "הכנסה שוטפת" !!!סגור
-
תחשוב על מה שכתבת באינטרוול של עשרים שנה ותבין איפה טעידגן 05/10/2019 19:30הגב לתגובה זו2 0ת.סגור
-
28.חברות תעופהחזי 05/10/2019 11:29הגב לתגובה זו0 0שלום שלמה. אתה לא מנתח את שוק התעופה, מדוע? האם כדאי להיכנס להשקעה במניות חברות תעופה גדולות המאוגדות בבריתות? אני מדבר על השקעה לטווח ארוך בציפייה לירידת מחירי דלק וכדומה. חוץ מזה, אתה רואה את אל על נכנסת לברית כזאת?סגור
-
אגיע גם לסקטור הזה (ל"ת)שלמה גרינברג 06/10/2019 05:16הגב לתגובה זו1 0סגור
-
אלעל לא יכולה להיות חברה באף ברית תעופה כי היאELAL 05/10/2019 20:02הגב לתגובה זו0 0לא טסה בשבת. זה ידוע כבר הרבה שנים, עוד משקולת על הצוואר שלה.סגור
-
27.מי שהקשיב ולא ניכנס כבר שנים מפסיד (ל"ת)דוד הגנן 05/10/2019 10:48הגב לתגובה זו0 1סגור
-
" ולא ניכנס כבר שנים"??? מי? (ל"ת)שלמה גרינברג 05/10/2019 18:32הגב לתגובה זו2 0סגור
-
26.אתה לא החלטי. למה אם יש עליות צריך לעבור למזומן?יוני 05/10/2019 09:59הגב לתגובה זו0 1מצד אחד כותב לעבור למזומן מצד שני כותב שיש עליות אז תחליט - למה בדיוק אם יש עליות אנחנו צריכים לעבור למזומן ולהפסיד תשואה?סגור
-
יוני שוב שכחת לקחת כדורים ?טמיר 05/10/2019 22:29הגב לתגובה זו2 0אתה מעט טמבל, עדיף שתתעסק בסנדלרות ולא בשוק ההון.סגור
-
אתה מחכה לירידות כדי להבין? (ל"ת)נו נו 05/10/2019 20:54הגב לתגובה זו0 0סגור
-
אני אסביר לךיוסי חבקוק 05/10/2019 18:34הגב לתגובה זו0 2שליימה הוא סוג של אברם גרנט. הוא בעצם לא אומר כלום.סגור
-
כשתקרא בעיון תבין (ל"ת)שלמה גרינברג 05/10/2019 18:32הגב לתגובה זו2 0סגור
-
אי אפשר להבין כלום מהכתבה הזואבי 05/10/2019 21:26הגב לתגובה זו0 2אין לך מסקנה ברורה, אתה סותר את עצמךסגור
-
עדיף הפסד אלטרנטיבי על הפסד אמיתייניב 67 09/10/2019 23:38הגב לתגובה זו0 0ובמילים אחרות מכיוון שהוא לא מצליח להעריך לאן השוק הולך הוא ממתין שחוסר הוודאות(מבחינתו) תפחת.סגור
-
25.באפטוורן 05/10/2019 04:56הגב לתגובה זו0 0אינו מחלק דיבידנדים מעדיף buy backsסגור
-
נכון וכרגיל באפט צודק (ל"ת)טטי 05/10/2019 22:30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
24.Midstream MLP'sאבנר 05/10/2019 00:35הגב לתגובה זו1 0שלמה שלום, תודה על עוד מאמר מרתק. רציתי לשאול מה דעתך על שותפויות הנפט בארצות הברית, בדגש על ה-midstream כמו Energy Transfer (סימול ET) או MPLX (סימול MPLX)? הדיבידנדים שלהן מתקרבים ל-10% והן נמצאות בשוק דובי כבר 5 שנים. אשמח לשמוע דעתך.סגור
-
שותפויות הנפטשלמה גרינברג 06/10/2019 05:28הגב לתגובה זו1 0נושא מעניין ולא פשוט להסבר בתשובה לשאלה אנסה בקרוב לכתוב על הנושא עם חברת מרתון במרכז ו MPLX שלה. בינתיים תקרא המאמר מהשבוע שעבר https://seekingalpha.com/article/4294116-activist-investor-wants-break-marathon-mplx-4-things-high-yield-investors-need-knowסגור
-
וגם epd מעניינת (ל"ת)אבנר 05/10/2019 22:30הגב לתגובה זו0 0סגור
-
23.יאהו ממליצים על אנרג'ייזר(ENR) ו-DINE ברנדס גלובל (DIN)מאתר יאהו, דיבידנד 04/10/2019 23:56הגב לתגובה זו1 0מניות דיבידנד שמומלצות באתר יאהו (=לפי המלצות למניות דיבידנד)סגור
-
22.פה בעברנשאלת 04/10/2019 18:35הגב לתגובה זו1 3על שימוש מנכ"לים במידע פנים והתחמקת מעדנות שזה חוקי,והנה הגיע מקרה דניאל בירנבאום מסודה סטרים אותו הללת בעבר,מה תגובתך לשימוש מנכ"ל במידע פנים?לדעתך זה עדיין עורבא פרח?סגור
-
"לדעתך זה עדיין עורבא פרח?"שלמה גרינברג 05/10/2019 09:30הגב לתגובה זו4 0זו דעתי???סגור
-
אולי ניתן למערכת המשפט לעשות את שלה, ואז נקבע עמדה?עונה 04/10/2019 23:53הגב לתגובה זו2 0אם יתברר שהחשדות נכונים, אז אדון בירנבאום איש השיווק המדהים יחטוף צינורסגור
-
ה"משפט"מערכת 06/10/2019 04:42הגב לתגובה זו1 1הפכה ל"משפח" ולמעשה כבר אינה קיימת,הכל מעוות ב"מדינת היהודים" גם עכשיו וגם היסטורית! ה"פריץ" הפך להיות יהודי !סגור
-
21.רק בואינג ולוקהיד מרטין מבחנתי !קוקי 04/10/2019 18:18הגב לתגובה זו4 2כל שקל פנוי הולך לשנייהם כבר שניםסגור
-
צודק (ל"ת)דמיטרי 04/10/2019 21:21הגב לתגובה זו1 0סגור
-
אחלה חברותאיתמר 04/10/2019 18:40הגב לתגובה זו3 0יש לי בואינג, אבל לצערי את LMT לא הספקתי לתפוס בירידות של תחילת השנה.סגור
-
ba?ידידתנו 04/10/2019 18:38הגב לתגובה זו3 0הפסדת לא מעט ולא בפעם הראשונה,הלא כן אדון /גברת קוקי ושמא "קוקו"?סגור
-
הרי "גאונים"צודק 05/10/2019 12:39הגב לתגובה זו1 0מוכרים בירידות כמטורפים משאירים שלוש מניות ואומרים אח"כ "יש לי"!!?? לוקהיד אכן לא קנה כי עלתה!!??לפי גורביץ' קנה בעליות "בלבד"!!!???סגור
-
20.המושג "מודעות" לא מוכר לצערנו לטראמפמודעות? טראמפ? 04/10/2019 17:43הגב לתגובה זו2 3נקווה שהאנשים שמנחים אותו בנושאי כלכלה כמו מנוצ'ין בקיאים והחלטיים ממנוסגור
-
19.האם 3M לא שייכת לאריסטוקראטיות שמחלקות דיבידנד שנים?יוסי 04/10/2019 17:38הגב לתגובה זו2 0האם יש הסבר לירידה החדה במחיר המניה?סגור
-
3מ מוכרת מוצרים אמיתיים ולא חלומות. והשוק מתכווץ (ל"ת)אופטימי 05/10/2019 14:42הגב לתגובה זו0 0סגור
-
18.סיכוניםנפתלי 04/10/2019 17:34הגב לתגובה זו2 1שלום שלמה, שוב כתבה מאוד מעניינת. כשאתה ממליץ לצבור מזומן- עד מתי? מתי נדע שזה הזמן להיכנס לשוק? איך יודעים? אתה תעדכן אותנו?והיכן עדיף לצבור את המזומן? מתחת לבלטות? זה לא מסוכן? או בבנק? מה המלצתך? לקנות כספת?סגור
-
חלקמימוש 05/10/2019 12:47הגב לתגובה זו1 0בעליות,בירידות כניסה בחלק ובהדרגה!!!סגור
-
לא מתזמניםלרון 05/10/2019 12:45הגב לתגובה זו0 0את השוק,נמצאים בו כל הזמן שאלה רק בסכום וברמת הסיכון האישית,בעליות מממשים בירידות קונים ולא "יוצאים" ו"נכנסים" ככה לא מרוויחים!סגור
-
17.3m חברת פאר ותיקה. קונגלומרטירדן 04/10/2019 13:13הגב לתגובה זו2 0גם דיבידנדית אריסטוקרטית.לאחרונה ירדה משמעותית.האם יש שם בעיות עמוקות או מדובר בתגובה זמנית לדעתך ?תודה רבהסגור
-
בהזדמנות נגיע גם אליהשלמה גרינברג 04/10/2019 16:04הגב לתגובה זו3 0בעיות מהותיות אין אבל יש כאן תהליך התאמה עסקית שצריך זמן ומקום להסבירוסגור
-
16.שלמה- מאז רכישת מיילן ירדה פייזר כ-20% משקיע שקדן 03/1משקיע שקדן 04/10/2019 11:15הגב לתגובה זו2 0:האם תוצאות עסקיות גרועות או חשש המשקיעים מהשלכות הרכישה?סגור
-
קשה עדיין להעריך (ל"ת)שלמה גרינברג 04/10/2019 16:05הגב לתגובה זו2 0סגור
-
15.כתבה מעניינת ואינפורמטיביתלדעתי 04/10/2019 08:51הגב לתגובה זו1 0אבל את ההשפעה של השינוי בערכי PMI ו ISM רואים בדיליי של רבעון עד 4 רבעונים בבורסה...ויש מתאם של מעל 75% בין ירידה מתחת לערכי 50 לירידות בבורסה אחרי 3-12 חודשים (ולהפך) ולגבי מניות דיבידנד נכון שהן פחות מסוכנות ממניות שלא מחלקות דיבידנד (מעצם זה מקבלים כסף מזומן כל פרק זמן קבוע מהחברה) אבל גם הן מנופחות בגלל הריבית האפסית כי הן נסחרות בהשוואה לאגח קונצרני שנסחר בהשוואה לאגח ממשלתי איך שלא מסובבים את הגלגל ריבית האפס מעוותת את כל תמחורי הנכסים ומנפחת אותם בהשוואה לתמחור ההיסטורי הממוצעסגור
-
המתאם שאתה מציין היה נכוןשלמה גרינברג 04/10/2019 16:12הגב לתגובה זו1 0עד להתמזגות מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב 2007-8 וגם אז לא בדיוק בגלל השינויים בערכי ה PMI וה ISM (אגב, 2 מדדים שאינם דומים). נערכם כרגע מחקרים על השפעות האינדיקטורים והמדדים השונים על הכלכלה והבורסה גם בוורטן וגם באוניברסיטאות רטגרס וניו יורק ואקווה לקבלם כשיצאו. בעניין הריבית לדעתי אתה טועה אבל זה עניין לשיחה ארוכהסגור
-
14.שווי החברהביום האקס 04/10/2019 05:40הגב לתגובה זו1 1מצטמצם ויורד בגובה הדיבידנד,אז איפה ה"הכנסה"?סגור
-
ובנוסףמשלמים 25% מס הכנסה על הדיב' (ל"ת)ינון 04/10/2019 18:23הגב לתגובה זו0 1סגור
-
13.כלשהיתקנה מניה 04/10/2019 05:21הגב לתגובה זו0 0ובכל זמן כלשהו תמכור חלק והנה לך "דיבידנד",כללית רצונך להרוויח אזי בריבית דריבית החזר את הדיבידנד שקבלת וקנה עוד מניות באותה חברה.סגור
-
פעילות יתר שכזוותיק וסבלני 05/10/2019 13:04הגב לתגובה זו0 0יש לתמחר גם בתוספת של עמלות, והן ממש לא עניין זול...סגור
-
עמלותעזוב 06/10/2019 04:48הגב לתגובה זו0 0זה כסף קטן כשאתה מרוויח,תשאל אותי! הכל יורד מהרווח,בסוף שנה תגיש דוח מס ותקבל החזר!סגור
-
ותשלם עמלת קניה כל פעם מחדש ?גור 04/10/2019 18:26הגב לתגובה זו2 0עדיף מכסף שהצטבר וכל שנה לא כל תשלום דיב'סגור
-
12.דיבידנד אינו רווחטעות בסיסית 04/10/2019 05:16הגב לתגובה זו2 5זהו כסף ש"מוחזר למשקיע" ויורד ממחיר המנייה,דיבידנד מראה פשוט על יציבות החברה שיש לה הכנסות סולידיות והשאר פסיכולוגיה!סגור
-
"מוחזר למשקיע"המינוח 06/10/2019 16:03הגב לתגובה זו0 0מופיע לא אחת באתרים הכלכליים בחו"ל!סגור
-
ובנוסף יורד 25% מס הכנסה (ל"ת)ינון 04/10/2019 18:25הגב לתגובה זו2 2סגור
-
תחשוב מדוע אתה טועה בגדול (ל"ת)שלמה גרינברג 04/10/2019 16:13הגב לתגובה זו6 0סגור
-
אתהתסביר 04/10/2019 18:47הגב לתגובה זו0 1היכן הטעות ועוד "בגדול"!!!!סגור
-
אני אנסה...יניב67 09/10/2019 23:23הגב לתגובה זו0 0התשובה, כך נראה, די פשוטה כל עוד לא מימשת לא הרווחת ולא הפסדת...כך שגם אם הכסף "מוחזר למשקיע" בכל תקופה קצובה ויורד ממחיר המניה מדובר בנכס בעל סיכון מופחת, בדיוק כפי שצוין בכתבה.סגור
-
שוורן באפטכנראה 05/10/2019 04:53הגב לתגובה זו0 0ג"כ "טועה ובגדול"כשאינו מחלק דיבידנדים מלבד פעם אחת וגם אז טען "הייתי כנראה באמבטיה כשבצעתי החלטתי" הוא מעדיף by backs כנראה ג"כ "טעות קולוסאלית!!!!!!!סגור
-
11.כתבה מעולה ושאלה לשלמהזארקה 04/10/2019 00:38הגב לתגובה זו0 0לגבי הדו"ח האחרון של מייקרון MU, קטונת, אבל איך מסבירים את הירידה החדה ברווחים/הכנסות? YOY אני באמת שאול בשביל להבין, אולי זו תופעה שמתרחשת רק בסקטור המוליכים למחצה? תודהסגור
-
האמת היא שהתוצאות היכו את הקונצנזוס אבלשלמה גרינברג 04/10/2019 15:55הגב לתגובה זו1 0החשש מהמשך הירידה בביקושים למוצריה הספציפיים היא שהכתה במניה. בכול מקרה, הסבר למה שקרה תוכל לקבל בכתבה של ה FOOLS, https://www.fool.com/investing/2019/09/27/why-micron-stock-dropped-11-today.aspxסגור
-
10.תעשיית הפלדה ירדה 78% מתחילת מ.הסחרשגיא 03/10/2019 20:38הגב לתגובה זו0 0שלמה קראתי כתבה שלך, נראה לי לפני כשנה וחצי על תעשיית הפלדה.נראה כי מלחמת הסחר נתנה מהלומה רצינית לסקטור הזה.מניות ותיקות כמו ניוקור, סטייל דיינמיקס, ריו טינטו x ואחרות, חטפו חזק. מה דעתך על הסקטור לטווח הבינוני והארוך ? תודהסגור
-
לא התעשייה ירדה, המניות ירדושלמה גרינברג 06/10/2019 05:33הגב לתגובה זו1 0בשל מלחמות הסחר.סגור
-
9.טסלה לעומת חברות הרכב הוותיקותכרמי 03/10/2019 18:57הגב לתגובה זו0 0סתם דוגמא למניית צמיחה מהירה ללא דיב' כי צריכה את הכסף למו'פ לעומת פורד וג'י אם והייתר שמשלמות שנים דיב' ולא ממש צומחות...מי עדיף ?סגור
-
אי אפשר להשוות בין טסלה לחברות הוותיקותשלמה גרינברג 04/10/2019 15:57הגב לתגובה זו0 0זו השוואה בין תפוחים לאגוזים, "מה יותר טעים"? תקדיש כמה דקות למחשבה ותגיע למסקנה מדוע אסור לעשות השוואה כזו.סגור
-
להשקיעעדיף 04/10/2019 14:45הגב לתגובה זו0 0במניית race בבקשה עצה חינם!סגור
-
פאררישלמה גרינברג 06/10/2019 05:35הגב לתגובה זו1 0מדוע שלא תבדוק ותחליט?סגור
-
חוסר הבנהלדעתי 07/10/2019 12:30הגב לתגובה זו0 0גרינברג, הוא נתן עצה ולכן "חינם" ולא רצה לקבל עצה!סגור
-
טעות שלי בניסוחפרארי זה הכתיב!!! 07/10/2019 06:09הגב לתגובה זו0 0זו היתה "המלצה" לא שאלה,חברה גם לימי האטה בניגוד לטיפאני למשל!סגור
-
8.צק פוינט מתקרבת ל100$ראובן 03/10/2019 18:55הגב לתגובה זו1 0האם מעניינת ? האם המחיר עדיין כלכלי?הייתי שמח שתחזור ל70$ אבל זה לא קורה.. מה דעתך לאחרונה על צק פוינט חל שינוי מהותי מלפני 3-4 שנים ? תודה מראובןסגור
-
לא חל שינוי אבלשלמה גרינברג 04/10/2019 16:15הגב לתגובה זו1 0כפי שכתבתי בעבר, השוק לא מחבב את המניה (כמו למשל את CYBR או PANW ) בגלל סיבות שציינתיסגור
-
"לחבב "אין מה 06/10/2019 04:51הגב לתגובה זו0 0המנייה אינה הבעיה אלא גיל שוויד אותו לא מחבבים,ראה טסלה ,מאסק יעזוב והמניה איננה!סגור
-
7.לגבי האריסטוקרטיותקטי 03/10/2019 18:53הגב לתגובה זו0 0שאלה כללית... עדיף מניות דיבידנד בודדות כמו t vz pfe bac wfc ודומותאו שאולי עדיף תעודות מחקות/סל של דיבידנדים כמו sphd , pgx ודומות ?מה דעתך ? תודה רבהסגור
-
6.שלמה מה אתה חושב על מניות האנרגיהפסח 03/10/2019 18:51הגב לתגובה זו2 0שמשלמות דיבידנת כבר המון שנים...הדיבידנד שלהם גבוה למדייבין הניירות המעניינים xom, rds, cvxתודה איש יררסגור
-
בנושא זה אני מעדיף את מניות שירותי האנרגיה (ל"ת)שלמה גרינברג 04/10/2019 16:16הגב לתגובה זו1 0סגור
-
שירותי האנרגיה ? כמו מי? איזה מניות יש שם? (ל"ת)פסח 04/10/2019 21:25הגב לתגובה זו0 0סגור
-
סל ה XLU מייצגן, תבדוק (ל"ת)שלמה גרינברג 05/10/2019 09:33הגב לתגובה זו1 0סגור
-
אוקיי תודה בודק xlu (ל"ת)פסח 05/10/2019 22:33הגב לתגובה זו0 0סגור
-
סל נהדר, נמצא בו שנים.דגן 06/10/2019 12:19הגב לתגובה זו1 0.סגור
-
5.בנק סנטנדר כרגע על 6.4% תשואת דיב'ירון 03/10/2019 18:48הגב לתגובה זו1 1האם דעתך לגביו בתוקף לטווח ארוך..תודה רבה שלמה על הכתבהסגור
-
בנק סנטנדר מתקדם מצויין ברה ארגון (ל"ת)שלמה גרינברג 04/10/2019 16:16הגב לתגובה זו2 1סגור
-
לא כדאיסנטנדר 04/10/2019 14:48הגב לתגובה זו1 0יותר לדוגמא jpm,td הרי הבנק הספרדי לעת משבר ירד 60%!סגור
-
4.אלטריה למשל 8.4% תשואה והיא דיב' צ'אמפאהרון 03/10/2019 18:47הגב לתגובה זו1 0מה דעתך על כניסה הדרגתית לאריסטוקרטית הזו ?תודהסגור
-
אלטריה, PMשלמה גרינברג 04/10/2019 16:17הגב לתגובה זו2 0תמיד היו חלק מהאריסטוקרטיהסגור
-
עםעכשיו? 04/10/2019 14:51הגב לתגובה זו0 0בעיית האלקטרונית המסרטנת?התביעות כנראה בדרך ,לתשומת לב!סגור
-
3.לפני שכל רפי השכל יתחילו להגיב נגד שלמהשוהם 03/10/2019 18:46הגב לתגובה זו16 3אני רוצה לחזק ולומר לך שלמה..אתה אלוף. תמשיך לכתוב לנו מידיי שבוע, לומדים ממך המון !אל תגיב לזבי החותם שעונים פה בחוצפה וחושבים שהם מי יודע מה... שנה טובה איש יקרסגור
-
2.תודה רבה שלמה (ל"ת)גיל. 03/10/2019 18:44הגב לתגובה זו9 1סגור
-
1.כתבה מצויינת מסכים עם כל מה שנאמר (ל"ת)עמית 03/10/2019 18:43הגב לתגובה זו9 1סגור