הקטנת סיכונים היא שם המשחק

המנוע שמטלטל את השווקים הפיננסיים הגלובליים כרגע הוא ההודעות המתפרצות, רובן הגדול "פייק", אודות מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין - מצד אחד כדאי להתעלם ולבחור מניות עם בסיס אמיתי, מצד שני צריך להקטין חשיפה - השוק כרגע מסוכן
 | 

מהו המנוע שמזיז/מטלטל את השווקים הפיננסיים הגלובליים כרגע ובכל הסקטורים? נתוני הכלכלה? התוצאות העסקיות? ניסיון ההדחה של טראמפ? הברקזיט? לא!! מה שמוביל כרגע הן ההודעות המתפרצות, רובן הגדול "פייק", אודות מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין.

באמצע השבוע שעבר ירדו מדדי המניות וההסבר לכך היה, בעיקר, החששות מהאטה כלכלית, אלא שיום אחרי עלו החוזים העתידיים בעצמה לנוכח הידיעה שמתחדשות השיחות מול סין וכך היה גם בפתיחת המסחר. פשוט נדנדה של שוק שמושפעת מפייק ניוז.

זו רק ההתחלה - המניות הן המשחק היחיד בעיר
המצב הזה מייצג חלק מהשינויים שמביאה ההתמזגות הטכנולוגית שבשורה התחתונה מקשה על יכולתו של המשקיע להחליט מחד וגורמת לזעזועים עזים במכשירי ההשקעה כולם מאידך. זו עדיין רק ההתחלה, המצב ימשיך להתדרדר גם בתחום "הבנת הנקרא" ברמת המשקיע וגם בתחום הזעזועים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הדעה שלנו, לגבי המשקיע הסולידי היא, להמתין להתבהרות (אפילו אם ייקח זמן) ואז להתרכז בסלים ובקרנות ובסקטורים שנראים לכם כמעניינים ביותר להמשך התקדמות המהפכה, כי בשורה התחתונה המהפכה עדיין בתחילתה והמניות הן עדיין המשחק היחיד בעיר.

השפעת התמזגות מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים על החלטות ההשקעה
בשנים 2007-9 החלה ההתמזגות המעשית של מהפכת הטכנולוגיה לתוך כלכלת המיינסטריט וזאת עם הגעתו של הטלפון החכם לשימוש הצרכן. המהפכה עצמה התחילה באמצע המאה ה-20 ואפילו קצת קודם אבל תהליך השפעתה על כלכלת המיינסטרים לקח זמן.

ההופעה של הטלפוניה החכמה, בתוך המולת המשבר הכלכלי ב-2008 והאָדַפְּטַצְיָה המהירה והמוצלחת שלה הייתה ציון הדרך הגדול הראשון לשינויים, בחברה ובכלכלה, שתביא המהפכה.

בוול סטריט, במהלך 60-70 שנים, נרקמו חלומות שהביאו ליצירת ערכים חלליים וזעזועים עזים, התחילו המשקיעים לחפש דרכים להתאמת ההשקעות לשינויים. המציאות הכלכלית-חברתית שמתפתחת במיין סטריט מחייבת חשיבה חדשה, מודלים חדשים להשקעה.

הפרופסור מילטון פרידמן תאר את תוצאות מהפכת האינפורמציה כבר ב-1969 בהרצאה שנתן אז, "העולם כולו יהיה מחובר", אמר, "האינפורמציה תזרום חופשית ובו זמנית לכל אחד ואחת התוצאות תהיה פחות זעזועים בבורסה..". טוב, לא בהכל צדק האיש הגדול אבל את מה שעומד לקרות הבין היטב וזה קרה כשסטיב ג'ובס היה בן 10.

מהנדסי החלל של וול סטריט
השתתפנו בגל ההנפקות הביו טכנולוגיות הראשון, 1980-85 והבנו שמה שהיה מבחינת הערכת נכסים עד אז ישתנה בגדול כי הפוטנציאל העתידי נכנס אז כמשתנה החשוב ביותר להערכת הנכס. ראינו כיצד הופכת וול סטריט חלום רחוק למציאות עכשווית וכיצד היא יודעת לתת לדבר ערכים.

אז, בהנפקת אמג'ן (סימול:AMGN), החל להופיע המונח "מהנדסי החלל של וול סטריט", כאשר בנק ההשקעות סמית-בארני העניק לחברה בת ה-3 שווי של 211 מיליון דולרים ("רק מהנדסי חלל מסוגלים להעריך מעבדה בהקמה בקליפורניה בסכום שכזה" נכתב אז. להזכירכם החברה שווה היום מעל 115 מיליארד והמניה, מאז, עלתה פי 607 פעם).

חשבנו אז שמדובר רק בתחום הביו טכנולוגי הרפואי אבל זה המשיך לעולם האלקטרוניקה, התכנה, האנרגיה, המדיה, הביטחון, הצריכה ושאר מרכיבי הכלכלה. עם הזמן הלכו החלומות וגדלו וה"מהנדסים", שבנו את ההערכות על בסיס הפוטנציאל שהחלומות יצרו, היו כ"כ מוכשרים ביצירותיהם שלא צריך להתפלא על ההיווצרות של "בועת 2000".

אותם משקיעים והגורואים שב-2000 האמינו בחלומות הטכנולוגיים באמונה שלמה חשבו, ב-2002 שהכול היה הצגה שביימו והעלו בנקאי ההשקעה בוול סטריט אבל זמן קצר לאחר מכן, אם בגלל ההתפתחויות בתקשורת, בחלל, בתחומי האפליקציות והתכנה ובגלל מחירי המניות הטכנולוגיות שהתרסקו במהלך 2000-2002 חזרו המשקיעים בעידוד הגורואים לחלומותיהם שנקטעו שוב ב-2008 והפעם בעזרת הסקטור הכי פחות טכנולוגי בכלכלה, הנדל"ן.

אבל את משבר 2008 במיין סטריט "זירזו" מכשירי השקעה נדלניים בוול סטריט, מכשירים שמהנדסי החלל בבנקים להשקעות יצרו כדי למלא צורך שנוצר בגלל השינויים שיצרה המהפכה. למשל, הירידה הממושכת בריבית.

תפקידו המרכזי של הטלפון החכם ביצירת סלי השקעה
כך או כך ובעוד בוול סטריט מנסים להתאים עצמם להתפתחויות הלכו אלו והתקדמו, בעשור האחרון, בקצב מהיר מאשר מישהו חשב. הטלפוניה החכמה העלתה 4 תופעות על פני השטח: ראשית הסתבר שהמהפכה, במיוחד מהפכת ה-IT, מייצרת לחצים אנטי אינפלציוניים. שנית הסתבר שהמהפכה מפעילה בהתקדמותה לחץ על המחירים ובמיוחד על מחירי הסחורות וחומרי הגלם. שלישית הסתבר שהמהפכה מייעלת את פעילות החברות וניהולן ולבסוף שתעשיית המוליכים למחצה היא למעשה "הזנב שמכשכש בכלב".

ארבעת התהליכים הללו יצרו בוול סטריט מצב שבו היכולת של המשקיע לבחור מניות מנצחות הולכת ויורדת ובעצם נוצרה הכדאיות למעבר של כספי השקעה לניהול, בעיקר פסיבי, באמצעות סלים וקרנות אבל גם אקטיבי באמצעות חברות ניהול.

מתחילה זרימה מסיבית של כספי השקעה, במניות וגם באגחי"ם, לקרנות הנאמנות, למנהלי השקעות והכי בולט לסלי ההשקעה, מכשיר ההשקעה החדש (שפותח ב-1989 כדי לענות לביקוש שהלך וגדל להשקעה במדדים מובילים) שהפך למכשיר ההשקעה הפופולרי בעולם ו"מנהל", היום השקעות של 5.02 טריליון דולרים.

היו אנשים שצפו ההתפתחויות הנ"ל הרבה לפני שאלו התחילו להשפיע. בתחילת שנות השבעים עבדנו בלילות כמתכנתים במחלקת המחקר של ענקית התקשורת-מדיה והאלקטרוניקה RCA.

מנהל מחלקת המחקר בחברה ד"ר רוברט אגארט, שגם היה הסמנכ"ל בחברה וגם ניהל את השקעותיה, גילה שיש ישראלי במחלקה שלו ומפעם לפעם היה מגיע בלילות לדבר על ישראל.

מה לאיש עסקים אמריקאי, לא יהודי ולישראל?
הסתבר שאגרט, רפובליקן קנאי שמוצאו בליטל רוק שבמדינת ארקנסו נלחם לסיפוחה של ישראל כמדינה ה-51 של ארה"ב. מדוע? כי היה אוונגליסט מאמין. "לא רחוק היום", הסביר לנו האיש, "שייבחר נשיא אוונגליסט בארה"ב שהרי אין ספק שאנחנו, האוונגליסטים, נהיה הרוב המצביע וגם השולטים ברוב ההון האמריקאי ואז תהיה זו חובתנו, כמצווה בכתובים, לשמור ולטפח את ציון בכל משמר וסיפוח, במצבכם ובסביבה שלכם זה הפתרון היחיד לדעתי".

מלבד האמונה הזו שמאוד העסיקה אותו, האיש נחשב לגורו כלכלי ומנהל השקעות מוביל בארה"ב. לפני בואו ל-RCA היה אגארט היועץ הכלכלי של רוברט מקנמארה ולי היאקוקה בפורד. התיק של RCA שניהל היכה כל מדד דאז וכיוון שכבר התיידדנו שאלתיו איך הוא עושה זאת. "אני פועל ע"פ העקרונות של בנג'מין גרהאם (מורו ורבו של ווארן באפט שבאותם ימים היה כוכב עולה) אבל בגדול אני יושב על ה-500 S&P, אגחי"ם ממשלתיים לעשר שנים וגם פתחתי מודל משלי להערכת חברות בצרות שמאפשר לי לזהות את פוטנציאל היציאה שלהן מהצרות".

"הבעיה היא", אמר, "שניהול השקעות עומד לעבור שינוי משמעותי והמשקיעים יעברו מהשקעה במניות נבחרות להשקעה במדדים סקטוריאליים. לפי מה שאני רואה שקורה בתחומי האלקטרוניקה והתקשורת ולפי ההתארגנות שאני רואה בקונגלומרטים כמו שלנו מתפתחת כאן מהפכה תעשייתית נוספת, השלישית מאז המאה ה-18, שתשנה את העולם שוב ותקשה מאד על החלטות ההשקעה".

"להערכתי, בעתיד הלא רחוק וכיוון שהערכה נכונה של חברה תהפוך קשה יותר ויותר יחפשו המשקיעים קרנות נאמנות ממוקדות, סקטוריאליות, שישקיעו במדדים ובסקטורים. קרנות שיאפשרו למשקיע לקנות את ה-S&P, שתאפשרנה להשקיע רק באלקטרוניקה, ברפואה, בחקלאות וכדומה. המשקיעים יינטשו את המניות לטובת הסקטור".

לאחר שעזב את RCA ייסד את הירחון Blue Chip Economic Indicators שהוא המסמך המוביל בתחזיות כלכליות-פיננסיות בארה"ב עד היום. נשארנו ידידים עד יום מותו, ב-2007 באריזונה.

"עולם חדש מחליף את הישן"
בתקופת הבועה הטכנולוגית נפגשנו באריזונה, "התעלם ממחירי מניות הטכנולוגיה", אמר לנו, "הם מטורפים וזה זמני. מה שאתה רואה בוול סטריט זה הכיוון אליה הולכת מיין סטריט, על זה דברתי ב-RCA. זה ייקח כמה שנים וכמה משברים אבל עולם חדש מחליף את הישן. כל האינדיקטורים לפיהם המשקיעים מתנהלים ישתנו לחלוטין, הטכנולוגיה תשנה אותם".

"וול סטריט תצטרך לפתח מודלים חדשים להערכת נכסים. המהפכה אינה משנה את חוקי הכלכלה אלא הדרך שבה הם משפיעים על ההתנהגות הכלכלית, עקומת פיליפס ההיסטורית, רמות המכפילים, מערכות היחסים במאזנים, הכול ישתנה והמשקיע יצטרך למצוא מכשירי השקעה שמתאימים לכך. במצב שייווצר יהיה קשה לבחור מניה בודדת להשקעה. אני מאמין שהמשקיעים יעבירו יותר ויותר כספים למנהלי השקעה ולקרנות הנאמנות, במיוחד הקרנות שמייצגות מדדים מובילים, גם במניות וגם באגחי"ם. דברנו על כך וזה כבר קורה".

המודלים להערכת שווי מאבדים רלוונטיות
אגארט צדק. המודלים של הערכת נכסים, שכולם נוצרו במאה ה-20 אינם מתאימים למאה ה-21. לא רק המורכבות של העסק מהווה בעיה בבחירת מניה/חברה מנצחת גם השינויים שיצרה מהפכת האינפורמציה בהתנהגות המשקיעים, בשיטות המסחר ובכיסוי התקשורתי מקשים.

תופעות כמו תגובות פראיות של מדדים, פייק ניוז, כותרות סנסציוניות שהשפעתן גדולה, פעילות קרנות ההדג', המכונות החכמות והשפעת הקונצנזוס יוצרות חוסר וודאות וזה רק הולך ומתרחב. המשקיע יכול לאבחן תחום שצומח אבל קשה לו לבחור מניה מנצחת בתחום.

מנהלי הקרנות והסלים הבינו את ההתפתחויות הללו ולכן התחילו להציע מכשירים שיתאימו לצרכי המשקיע הנבוך, מקרנות או סלי מדדים ועד קרנות וסלים סקטוריאליים והם צדקו, ההוכחה בהצלחה.

החל מ-2009 רואים מעבר שהולך ומתחזק כאמור מאחזקה במניות בודדות לקרנות, סלים וניהול. הסיבה העיקרית למעבר קשורה בירידה המתמשכת של המשקיע בהבנת הפעילות המיקרו והמקרו הכלכליות.

כמה משקיעים מבינים מה בדיוק עושה חברה כמו נבידיה, כמה יודעים איך להעריך חברה כמו אובר? כמה מקדישים זמן לקריאת דוחות כספיים? האם לא ראינו כיצד התלהבו המשקיעים מהנפקת WeWork ושבוע לאחר מכן זעקו "רמייה". יש מיליוני משקיעים שמאמינים שההגנה על ה-IT זה התחום להיות בו, גם אנחנו ביניהם.

איך אתה בוחר מניה מנצחת בתחום?
איך מסבירים ש-CYBR מניבה הרבה יותר מ-PANW או CHKP ואיך מסבירים ש PANW שווה הרבה יותר מצ'קפוינט? מה יקרה אם CYBR לא תעמוד בקונצנזוס שהפך חשוב יותר מכול אינדיקטור ריאלי? וול סטריט רואה את המבוכה הגדלה ומציעה לכן סלים כמו HACK או CIBR. נכון, הם לא יעלו כמו "מניות מנצחות" אבל הם גם לא ירדו כמו "מניה מנצחת" שמאכזבת.

המגמות הללו מתבטאות היטב במספרים. בין 2008 ל-2017 עלה סכום הכסף בניהול מ-38.2 טריליון ל-79.2 טריליון. הסכום בקרנות עלה מ-9.6 ל-18.8 טריליון (למעלה מ-1,000 קרנות חדשות נוצרו בתקופה) ובסלים מ-760 מיליארד ל-4.7 טריליון (בספטמבר 2019 עלה הסכום ל-5.02 טריליון).

הקטנת סיכונים היא שם המשחק כרגע
מנהלת ההשקעות הגדולה בעולם, בלקרוק (סימול:BLK) מנהלת 6.84 טריליון דולרים ומציעה למשקיע כל סוג ומכשיר של השקעה. הם התחילו עם 5 מיליארד ב-1992. החברה נכנסה ל-2010 עם 1.4 טריליון בניהול, ללא סלים ועם כ-15 קרנות. היום היא מציעה 672 קרנות ו-356 סלים וניהול. כפי שאמר נשיא בלקרוק לפני ימים ספורים "הקטנת סיכונים היא שם המשחק כרגע. מזומן, מניות מובילות, אמריקאיות בעיקר (גם בגלל ההערכות, גם בשל האיכות וגם בשל הסחירות). אגרות החוב האירופאיות עדיפות כרגע בשל התשואה (רק בממשלתיות) ובמטבעות האירו הוא המועדף". זו בהחלט גם דעתנו.


** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(76):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 32.
    מודה,כנראה טעיתי
    לרון 17/10/2019 14:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקשר לטראמפ,כשכתבתי בעבר שההיסטוריה שופטת מנהיג,אך כנראה שיש מנהיגים שהזמן לא צריך לעבור לצורך שפיטתם ההיסטורית!
    סגור
  • 31.
    תודה לך שלמה על הטורים המצויינים. קורא כל טור בשקיקה
    עוקב ותיק 16/10/2019 12:20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ומחכה לבא. אנא המשך לכתוב עוד
    סגור
  • 30.
    וולס פארגו נפגע מירידות הריבית
    פרי 15/10/2019 17:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה מזמן לא הכנת כתבה על מגזר הבנקאות בארה"ב..תודה עלמהכתבה
    סגור
  • 29.
    תודה על הכתבה (ל"ת)
    זיו 15/10/2019 10:35
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 28.
    חברת roku ומבט לעתיד שלה
    בני 15/10/2019 10:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה תודה על המאמרמה דעתך על רוקו... עלתה מטאורית.ירדה לאחרונה כ30% ממחיר לא שפוי למחיר מעט יותר שפוי.בראייה של 5-10 שנים קדימה, מה דעתך ? תודה
    סגור
  • טען עוד
  • לא עוקב מקרוב (ל"ת)
    שלמה גרינברג 15/10/2019 12:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 27.
    חבל..חבל..חבל..עם קמץ באות ב !! (ל"ת)
    . 14/10/2019 23:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    Because of the large increase in bank reserves
    כותב 14/10/2019 14:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    Because of the large increase in bank reserves caused by QE, open market operations alone can no longer effectively maintain the federal funds target.
    סגור
  • 25.
    הרכב תיק השקעות
    יואב 14/10/2019 09:26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שלמה שלום, אני עוקב בעניין אחר המאמרים שלך, ולפחות בתקופה אחרונה, אתה ממליץ על השקעה בסלים. במאמרים מסוימים אתה אף מתייחס לסלים ספיציפיים. שאלתי ובקשתי: האם הנך יכול להקדיש מאמר להרכב/ הרכבי תיקים שאתה ממליץ עליהם, וישכללו מינון כזה או אחר של סלים ספציפיים. יתכן אף בהתייחס לרמות סיכון כלליות (בינוני /גבוה וכו').
    סגור
  • 24.
    Death by China פיטר נאוורו
    הסכם פקה פקה 13/10/2019 13:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למעשה חתמו על הסכם פקה פקה - מדובר על נקודות שהסינים כבר מזמן הסכימו להם. Death by China שם הספר שכתב יועץ הסחר של טראמפ - מעניין אם הוא יהיה הבא בתור לעזוב
    סגור
  • את הספר עצמו כנראה לא קראת
    שלמה גרינברג 14/10/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זה ספר שיצא לפני למעלה משמונה שנים וספר מצויין שמצביע על כול עוולותיה של סין בתחום העיסקי-כלכלי. הספר נכתב ע"י אוטרי ונאבארו, 2 כלכלנים מהטובים שיש ושלהבדיל מכמה כלכלנים-פרשנים מהאקדמיה הם גם עבדו בעולם העסקים ואכן, נאבארו הוא יועצו של טראמפ. אם האיש יפוטר זה לבטח לא בגלל הספר שאם תקרא אותו בעיון תגלה שהוא אבי מלחמת הסחר של הנשיא. פייק נוז בייבי!!
    סגור
  • לא יודע לקרוא רק לכתוב פרוזה+שירה יוונית עתיקה ב28 שפות (ל"ת)
    הסכם פקה פקה 15/10/2019 11:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • China Emerges With Wins From U.S. Trade Truce
    wsj 13/10/2019 15:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    U.S. shelves new tariffs against Beijing while leaving many demands to be worked out later If you’re China, you’re pretty happy with the outcome,” Arthur R. Kroeber, founder of Beijing-based consultancy Gavekal Dragonomics, said of the latest trade talks. “China’s negotiation position has always been, the longer you can extend the talks the better.”
    סגור
  • וזה אומה מה? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 15/10/2019 12:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • בסהכ טוען שכול ההסכם עם סין זה פקה פקה אחד ענק
    נשיא פקה פקה 15/10/2019 15:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה הכול סביב נושא אחד - השגעת של טרמפ. על הדברים האלה יכלו להסכים כבר מזמן. לדעתי נווארו יעזוב בקרוב כי טרמפ נכנע לגמרי וירד מכול העצים שטיפס עליהם (מבחינת השקפת העולם של נאוורו - לדעתי)
    סגור
  • לא אתווכח על דעותיך
    שלמה גרינברג 15/10/2019 16:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל בכול זאת אולי כדאי שתקרא ספר שאתה מסתמך עליו. מבחינת השקפת עולמו של נבארו (בעצם יותר של אוטרי שהוא המוביל) טראמפ בסדר גמור
    סגור
  • 23.
    תודה. ותודה מראש על תשובה לשאלה:
    יוסי. 13/10/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פי כמה מושקע/מוחזק בקרנות/סלים עוקבים על נכס בסיס מדד s&p500/ דאו30/נאסדק?
    סגור
  • שאלה מורכבת אבל
    שלמה גרינברג 14/10/2019 09:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הצעתי שתתחיל במסמך https://www.yardeni.com/pub/fofhhwealth.pdf שיצא ב 24.9 של ד"ר אדוארד ירדני, האורים ותומים של הדברים הללו ולאחר מכן, אם יש שאלות, תשאל, חג שמח. אגב, ההשקעה הגדולה בעולם היא בקרנות נאמנות, 46.7 טריליון ב 2018, כמחצית בארה"ב.
    סגור
  • ל-23 גגל לכתבה הנל
    סלים 14/10/2019 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "הבעיה הגדולה בשווקים - תעודות הסל. התעודות מעוותות את מחירי המניות" מייקל ברי, שהפך בשנים האחרונות למוכר במיוחד ברקע לסרט "מכונות הכסף", מנסה לשמור בשנים האחרונות על פרופיל נמוך. השבוע בראיון נדיר הוא מצביע על הבעיה הגדולה בשווקים - תעודות הסל. לטענתו אין מספיק נזילות בתעודות הסל, ובזמן מצוקה עלולה להתפתח מפולת עמית נעם טל|05/09/2019
    סגור
  • מייקל ברי? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 15/10/2019 12:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • גגל לכתבה הנל
    גגל 13/10/2019 21:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "הבעיה הגדולה בשווקים - תעודות הסל. התעודות מעוותות את מחירי המניות" מייקל ברי, שהפך בשנים האחרונות למוכר במיוחד ברקע לסרט "מכונות הכסף", מנסה לשמור בשנים האחרונות על פרופיל נמוך. השבוע בראיון נדיר הוא מצביע על הבעיה הגדולה בשווקים - תעודות הסל. לטענתו אין מספיק נזילות בתעודות הסל, ובזמן מצוקה עלולה להתפתח מפולת עמית נעם טל|05/09/2019 במדד ה-S&P500 המצב איננו שונה: המדד מכיל את המניות הגדולות בעולם, אך כ-266 מתוכן נסחרות היום עם מחזור הנמוך מ-150 מיליון דולר ביום. זה נשמע הרבה, אך טריליוני דולרים מוצמדים למניות אלו. התופעה של קרנות פאסיביות הופכת לפופולארית יותר ויותר, אך דלת היציאה זהה תמיד".
    סגור
  • 22.
    הכורת והפסקה האחרונה מספיקים כדי להבין את הרעיון.
    משה מיציע א 13/10/2019 00:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היתר סיפורים, סיפורים. תמיד כדאי להקטין סיכונים. אפשר גם להשתמש במכשירים פיננסים. תקראו את הכתבה של ADAM KHOO בנושא, מ 11 באוקטובר 2019 ביו טיוב. כדאי ללמוד ממנו.
    סגור
  • האם תוכל לתת קישור (ל"ת)
    אבי 14/10/2019 09:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    אהבתי את רעיון המדינה ה 51 (ל"ת)
    אלי 12/10/2019 22:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • מדברים על זה שנים.
    יוס 13/10/2019 12:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אגב למה 51 ולא 52 ?
    סגור
  • גיזת הזהב - זה פותר מיידית את הסיכסוך עם הבני דודים
    כולם דרכון אמריקני 13/10/2019 15:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצד שני תשלם 100 דולר לחיסון שפעת ו 10 אלפים דולר על לידה שעוברת "חלק" בלי בעיות (למי שאין ביטוח בריאות)
    סגור
  • 20.
    הפד שולט באופן מלא בכסףו בשווקים
    שוק חולה 12/10/2019 22:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועד שזה לא ישתנה השוק יהיה שוק מלאכותי. מדובר בתרמית שתלמד בשעורי כלכלה ומנהל עסקים
    סגור
  • עדיף "מלאכותי""
    לרון 13/10/2019 12:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על "מתמוטט" הלא כן?
    סגור
  • מלבד העובדות אתה צודק (ל"ת)
    שלמה גרינברג 13/10/2019 11:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 19.
    תודה שלמה (ל"ת)
    ספיר 12/10/2019 20:54
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 18.
    ג'נרל אלקטריק וקיצוץ הפנסיות
    גדי 12/10/2019 20:53
    הגב לתגובה זו
    0 1
    גי אי עשתה מהלך שיפגע בפנסיונרים, אבל אולי יעזור מעט למחזיקי המניות ?דעתך לגבי ge לעתיד ולרה ארגון לא השתנתה ? תודה
    סגור
  • ראשית כדאי שתקרא מה GE עשתה
    שלמה גרינברג 13/10/2019 11:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ולא את הכותרות. אין שום פגיעה "בפנסיונרים" דעתי לא השתנתה, ההפך
    סגור
  • תודה.. שוקל להכנס לפוזיציה קטנה בge (ל"ת)
    גדי 13/10/2019 19:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    קבלו בדיחה ב"חשבון "
    לרון 12/10/2019 16:24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    שניים מגיעים לבית כנסת ריק,אומר האחד "אתה ואני אני ואתה ושנינו,יחד6"אומר השני אותו דבר,יחד 12, שניים מיותרים,בוא אנחנו יכולים ללכת.
    סגור
  • 16.
    מחסור עולמי בהליום
    אמוץ 12/10/2019 15:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה האם המחסור העולמי בהליום יכול להשפיע לטובה על אחת מחברות וול סטריט שאתה מכיר שאולי מפתחת תחליפים? לםי ההערכות תוך פחות מעשור כל המאגרים בעולם צפויים להיגמר
    סגור
  • נבואות אפוקליפטיות
    לרון 13/10/2019 12:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף פעם לא מתגשמות.
    סגור
  • 15.
    שלמה, כיף לקרוא את הכתבות שלך
    אורן 12/10/2019 10:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במיוחד החזרה לעבר תוך חיבור התפתחויות מעניינות לתוך הוול סטריט. אם היית כותב ספר כזה (או אולי כבר קיים כזה) זה היה מעוד מעניין.
    סגור
  • כבר יש ספר
    ספר 13/10/2019 09:02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לוחצים על שם המחבר (בראש בכתבה הנל) ומגיעים לעשרות מאמרים עד שנת 2012. ברוב התקופה הוא היה מפרסם כתבות פעמיים בשבוע בימי שני וחמישי.
    סגור
  • 14.
    כתבה טובה תודה רבה וחג שמח (ל"ת)
    נתן 12/10/2019 09:45
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 13.
    שלמה מה אתה אומר על חברות הסייבר
    אבי3 11/10/2019 22:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדגש כל תופין ופורסקאוט?
    סגור
  • לא נשאלתי
    לרון 12/10/2019 09:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אך בכ"ז ,תופין היא מנייה מסוכנת,ובאופן כללי כל מה שמונפק בשוק גבוה מסוכן באופן מובנה!
    סגור
  • לא עוקב מקרוב
    שלמה גרינברג 12/10/2019 09:18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כי בתחומים שלהן אני עוקב אחרי המתחרות דווקא, בעיקר סיסקו. אבל 2 החברות פועלות בתחומים צומחים כך כשנגיע לסקטור הספציפי אלמד אותן ואכתוב
    סגור
  • סבבה. תודה שלמה! (ל"ת)
    אבי3 12/10/2019 12:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    5g
    ג'ו 11/10/2019 18:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה אשמח לדעת את דעתך לגבי מי מחברות השבבים מובילה בתחום של הדור החמישי 5g?
    סגור
  • כתבתי רבות על הנושא (ל"ת)
    שלמה גרינברג 12/10/2019 09:18
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • לא שאל "על הנושא"
    הוא 12/10/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא ביקש שם של חברת שבבים המובילה בנושא!יש הבדל!!!
    סגור
  • גם על כך כתבתי לא מעט (ל"ת)
    שלמה גרינברג 13/10/2019 11:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • לא הבנת ששלמה מעדיף סל כמו SOXX על פני מניות בודדות?
    סלנו על כתפנו 12/10/2019 05:17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    והשאלה המענינת היא מה יהיה עם וואווי הסינית שמובילה בתחום, אבל נמצאת בבעיה בגלל "מלחמת סין - ארה"ב"
    סגור
  • לשאול
    הפסיקו 12/10/2019 16:41
    הגב לתגובה זו
    0 2
    תשובותיו של ג אינן רלבנטיות כי אינו עונה למעשה,תפקידו בעיניו לסכם ידע מאתרים ואנשים מובילים אחרים וזהו!
    סגור
  • זו הכתבה על 5G מאוגוסט 2019
    גגל 13/10/2019 09:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המהפכה הבאה בסלולר: מניות ה-5G שחייבות להיכנס לתיק ההשקעות כבר בתיקון הבא הדור החמישי פותח דלתות לתעשיות ענק חדשות והיישום מתקרב מהר משהעריכו. מה זה אומר, אילו חברות ייהנו מהשדרוג וכיצד כדאי להשקיע? שלמה גרינברג|03/08/2019
    סגור
  • 11.
    בחירות
    משה 11/10/2019 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלמה, איך לדעתך ישפיעו בחירות בפעם השלישית על שוק ההון המקומי? האם דירוג האשראי של ישראל עלול להיפגע? האם סטיות התקן יעלו? האם לדעתך טראמפ משפיע על השווקים כי הוא בתוך פוזיציות? מה דעתך שלמה?שלמה- אתה עונה מתוך הסוכה?? אנא ענה, אני בלחץ אחושילינגגגגג
    סגור
  • שאלות רבות שאינן מתאימות לטור הזה
    שלמה גרינברג 11/10/2019 17:03
    הגב לתגובה זו
    6 0
    רק לגבי טראמפ והפוזיציות והסוכה. טראמפ מעולם לא היה בשוק ההון וזו עובדה ומלבד זה, עם כול המעקבים אחריו אתה מתאר לעצמך שהוא יסתכן גם בכך? לגבי הסוכה, לא
    סגור
  • 10.
    מה מוסר השכל כעת ב2019 (ל"ת)
    יואל 11/10/2019 13:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ממש מעט סנופי, קצת זהב והרבה אג"ח ממשלה (ישראלי).
    דגן 12/10/2019 19:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    .
    סגור
  • 9.
    האם יש בעיית נזילות
    תודה על הכתבה 11/10/2019 12:14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במערכת הבנקאית בארהב? אחרת למה הפד מגדיל את מאזנו?אודה לתשובתך
    סגור
  • היות והריבית נמוכה
    לרון 12/10/2019 09:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לבנק המרכזי דרך אחרת לשמור כן לשמור על שוקי ההון!!!הכלים שננקטו בעבר ,עבר זמנם!
    סגור
  • אין בעיית נזילות בכלכלה האמריקאי
    שלמה גרינברג 12/10/2019 09:41
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מערכת הבנקאות זה ספור שונה. אתה מתייחס כנראה לפעילות הפד באמצעות רכישה או מכירה של אגרות חוב מ ול 12 הדילרים של ארה"ב. הפעילות הזו היא חלק ממדיניות מוניטרית שחשוב להבין שאינה קשורה כלל למצב הנזילות בוול סטריט אלא אד ורק לרגולציה על פיה אמורים הבנקים לשמור על יחס בין הלוואות להון, פעילות מאזנית נטו. שים לב שמה שעושה כרגע הפד זה קניה, ליום-יומיים, של אגחים, בכך מזרים כסף למוסדות הנ"ל אין לכך קשר ל M1 או M2 וכו. ה M2, שזה המנוע לפעילות הכלכלית נמצא בשיא כול הזמנים, 14.95 טריליון בסוף אוגוסט 2019 וזה לא קשור לדיווחים השוטפים על פעילות הפד. עצתי שתקרא את החומר על "הפעילות המוניטרית של הבנק המרכזי של ארה"ב - המצב הנוכחי" שיצאה בספטמבר (החודש) , https://fas.org/sgp/crs/misc/RL30354.pdf, שווה המאמץ ובכלל, כדאי לך להצטרף למינויי הבנק הפדרלי
    סגור
  • אין בעיית נזילות בכלכלה האמריקאי?שלמה גרינברג 12/10/201
    כותב 14/10/2019 14:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    caused by QE, open market operations alone can no longer effectively maintain the federal funds target.
    סגור
  • 8.
    תעשיית הגרפיט מה דעתך
    מייק 11/10/2019 10:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה מה דעתך על עתיד הגרפיט והשימוש בו ? האם מכיר חברה בשם גראפטק (סימבול eaf) ?אשמח לכמה מילים
    סגור
  • תעשיית הפחמן והגרפיט
    שלמה גרינברג 12/10/2019 09:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מכיר את GrafTech נגיע לכתבה על החברה והסקטור בעתיד.
    סגור
  • טאנקס שלמה (ל"ת)
    מייק 12/10/2019 20:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    שלמה אתה אלוף.. תודה רבה (ל"ת)
    טמיר 11/10/2019 10:40
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 6.
    שלמה אפשר דוגמא או 2 לאגח ממשלתי
    ראדה 11/10/2019 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אירופאי כמו שהצגת בסוף.. דוגמאות כלליות בלי המלצה לאגח אירופאי...פשוט לא הבנתי מה הכוונה.תודה רבה
    סגור
  • הכוונה כפי שכתוב
    שלמה גרינברג 12/10/2019 10:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הקטע לקוח מהדיווח העדכני של בלקרוק (https://www.blackrock.com/us/individual/insights/blackrock-investment-institute/outlook) ולא אכנס כאן להסבר. הצעתי שתיכנס לדיווח ולאחר מכן תקרא 2 כתבות https://www.nytimes.com/2019/10/11/business/profitable-bonds-safety.html של הניו יורק טיימס ו-https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-07/european-bonds-are-best-placed-to-enjoy-spoils-of-a-currency-war ואם עדיין הדבר לא ברור תגיב ואנסה לעזור
    סגור
  • אוקיי תודה שלמה (ל"ת)
    ראדה 13/10/2019 12:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    תודה רבה שלמה. מסכים עם הנאמר בסוף (ל"ת)
    זאב 11/10/2019 10:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    על טסלה היום
    דעתך 11/10/2019 09:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהשוואה למשל ל אי טרון של אאודי,בהתעלם מהמחיר 400 אלף ש"ח שבוודאי ירד בעתיד!
    סגור
  • 3.
    אם טראמפ ישקיע לפני "ציוץ", הוא יוכל להיות טריליונר...
    אלטשולר "טוען" 11/10/2019 04:13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם, תיאורטית, טראמפ ישקיע (=דרך צד ג') באופציות לפני כל "ציוץ" שלו, הוא יוכל להיות טריליונר (=בגלל ההשפעה המידית על השוק). אבל גם זה סתם פייק ניוז
    סגור
  • 2.
    האג"ח הממשלתיות האירופאיות עדיפות?
    יאיר 11/10/2019 02:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשל התשואה? הם לא בתשואה שלילית כאשר אג"ח ממשלת ארה"ב עדיין בתשואה חיובית?
    סגור
  • ראה תשובתי ל 6 (ל"ת)
    שלמה גרינברג 12/10/2019 10:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • "גם זה רעיון"
    לרון 12/10/2019 09:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולל מניות באירופה,ההצמדות כל הזמן לארה"ב בלבד זה סוג של התנהגות תמוהה ולא מובנת,אני מזמן לא רק בארה"ב!ה"ממליצים" למיניהם מתעוררים רק כשבורסה סקטור או מנייה עם מחירים בשמיים,כמו אלון גלזר בראיון על מניות הבנקים היום,לאומי?באמת!!!
    סגור
  • 1.
    תעירו אותי
    יוגב 10/10/2019 21:30
    הגב לתגובה זו
    1 4
    חברה, נרדמתי בקטע של סיפוח ישראל. תעירו אותי כשיהיה משהו מעניין. עוד טור שדומה לשיר של שלמה ארצי.
    סגור
  • יוגב אתה מיותר. ובעיקר חובבן. לך לים.
    גל 11/10/2019 10:38
    הגב לתגובה זו
    5 1
    עזוב את הטור המעולה של שלמה . ואותנו
    סגור
  • אז למה אתה קורא... אני קורא קבוע של שלמה
    משה 11/10/2019 00:46
    הגב לתגובה זו
    4 1
    של הטור השבועי הזה (מזה שנים כבר עוד מגלובס), ומוצא את הידע הרב שהטור מעניק כמאד מעשיר... תעשה לנו טובה, אתה ועוד דומים לך, ותפסיק לקרוא (ובעיקר תפסיק להגיב)
    סגור
  • אפסיק לקרוא אבל אגיב. אין לזה שום משמעות אם קראתי או לא (ל"ת)
    בסדר רק אגיב בחוכמה. 11/10/2019 16:45
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • להגיב בחוכמה ואתה לא הולך יחד
    סנאי 11/10/2019 17:42
    הגב לתגובה זו
    5 0
    זה כמו שמן ומים. אז פשוט עדיף שלא תגיב
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות