הריבית הנמוכה היא בלוף - אל תתרגלו

הריבית הנמוכה יוצרת צמיחה מדומה שמבוססת על הלוואות ללא כיסוי;  היא נוחה לכולם: הבנקים המרכזיים מעדיפים את המצב הקיים על פני המציאות - בעיות קשות של הכלכלה העולמית; הבלוף הזה נמשך הרבה זמן והוא יימשך, עד ש...
 | 

אוי! כמה קשים חייו של כלכלן ראשי בבנק מרכזי בימים אלה. השבוע התבשרנו שהבנק המרכזי האמריקאי, הפד, הוריד את הריבית פעם נוספת. והפד לא לבד – באירופה הריבית ירדה לא מזמן, ביפן היא מזמן בטריטוריה שלילית, וגם אצלנו בהחלט ייתכן שהיא שוב תחזור לאזור האפס, אחרי שלרגע היה נדמה שהיא תתחיל לטפס.

הדבר המדהים הוא, שהבנקאים המרכזיים ממשיכים בהורדות הריבית, למרות שברור שהריביות הנמוכות אינן יכולות לפתור את הבעיות שאתן העולם מתמודד. בארה"ב, הבעיות המרכזיות הן מלחמת הסחר מול סין, וחוסר איזון בין תעשיות ההיי-טק והפיננסיים שמביאות רווחה כלכלית לערים הגדולות באזורי החוף, מול דעיכה של התעשיות המסורתיות והחקלאות בפריפריה ובמרכז היבשת.

באירופה, הבעיות הן חוסר תחרותיות של התעשייה בגלל המבנה של שוק העבודה, האיום של הברקזיט, והתוצאות של מלחמת הסחר. ביפן הבעיות נובעות במידה רבה מהזדקנות של האוכלוסייה, מה שמייצר מחסור בכוח עבודה וחשש לקריסה של מערכת הפנסיה. בישראל, הבעיות של המשק נובעות מהיחלשות הסחר בעולם, ומממשלה לא מתפקדת.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מה שמשותף לכל הבעיות האלו, שאלו בעיות מבניות, ושלגובה הריבית אין כל יכולת להשפיע עליהן. מה שהורדת הריבית יכולה לעשות, זה לדחוף אשראי למשק, מה שמאפשר לאנשים ולחברות להמשיך לצרוך, למרות שההכנסה שלהם לא עולה. בנקאים מרכזיים יודעים שזה לא ממש פתרון: מה שכתוב בספרי התיאוריה זה שבמצב תקין מדיניות מוניטרית (מדיניות הריבית) נועדה לייצב את המחירים כדי לאפשר למשק לצמוח באופן רציף.

בזמן משבר, מדיניות מוניטרית נועדה לאזן את הלחצים, כדי להקל על חומרת המשבר למשך זמן קצר, שאחריו המשק אמור לחזור לאיזון. בשום מקום לא כתוב שמדיניות מוניטרית אמורה לתמוך בצמיחה לאורך תקופה ארוכה כאשר המשק נמצא במשבר בשל גורמים מבניים.

מה שעוד לא כתוב בשום מקום בספרי התיאוריה זה שיש להפעיל מדיניות מוניטרית מרחיבה (הפחתת ריבית כדי להרחיב צמיחה וצריכה) בתקופות שבהם המשקים נמצאים בצמיחה סבירה. בארה"ב ובישראל, למשל, יש צמיחה שהיא אומנם לא מאד מהירה, אבל היא בהחלט סביב הממוצע הרב שנתי. במצב כזה, על פי ספרי הלימוד דווקא כדאי להעלות מעט את הריבית, כדי לעודד אנשים לחסוך לתקופות של משבר.

אבל בכל פעם שהבנקאים המרכזיים מנסים להעלות את הריבית, הם מגלים שמיד נוצר חשש ממשבר. התחושה היא שהציבור בעולם המפותח מרגיש שהממשלות לא מתכוונות לעשות דבר כדי לפתור את הבעיות האמיתיות, ולכן הדבר הטוב ביותר (והקל ביותר) שניתן לעשות זה להמשיך עם הריבית הנמוכה, כדי שגם אם הבעיות לא נפתרות, בכל זאת אנשים יקבלו משכורת.

זה סוג של בלוף: כי הריבית הנמוכה יוצרת מצב שבו מה שמחזיק את הצריכה ואת הצמיחה הכלכלית אלו הלוואות, ולא גידול ביכולת הייצור. בעבר, בלוף כזה היה מתפוצץ מהר, כי יכולות הייצור היו מוגבלות, ואילו היום, בגלל שיכולת הייצור בעולם היא עצומה, הבלוף ממשיך להחזיק מעמד, ואפילו האינפלציה לא ממש עולה.

אז הבנקאים המרכזיים מרגישים שלפחות בינתיים, הם יכולים, ואפילו חייבים להמשיך עם הבלוף. אבל הם גם יודעים שזה בלוף, והשאלה שנשארת פתוחה היא מה יקרה קודם: האם קודם יתחילו לטפל בבעיות המבניות של המשקים בעולם, או שקודם כולם יבינו שמה שקורה הוא בלוף, ואז זה כבר לא יהיה בלוף. זאת תהיה בועה שהתפוצצה.

ד"ר אביחי שניר, המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

תגובות לכתבה(47):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 32.
    פרמידה
    בר 08/11/2019 13:24
    הגב לתגובה זו
    11 0
    הכלכלה שיצרו הנגידים היא פרמידה שחייבים להרחיב את בסיסה כל הזמן על ידי הצפת השוק בכסף,עד שיגיע יום שיבוא איזה נשיא בארה"ב שיפסיק את מחול השדים הזה ואז תגיע ההתרסקות
    סגור
  • 31.
    יפה אמרת (ל"ת)
    אני 08/11/2019 09:05
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 30.
    קלקלה
    איש 07/11/2019 22:08
    הגב לתגובה זו
    4 2
    כמות הכסף האדירה וצמיחת העולם השלישי הוציאו את הכלכלה המסורתית למגוחכת
    סגור
  • 29.
    מיתון או היפראינפלציה
    סוחר 06/11/2019 17:01
    הגב לתגובה זו
    5 1
    כל הדברים הללו, אם הם יקרו, זה יהיה אחרי נובמבר 20, במידה וטראמפ לא ייבחר שנית..
    סגור
  • 28.
    הונאה
    שוש 06/11/2019 14:32
    הגב לתגובה זו
    11 2
    פשוט רוצים שהחוסכים הקטנים ידימו את כספם על קרן הצבי שוק ההון. הם יפסידו והמקורבים ירוויחו על חשבונם.
    סגור
  • טען עוד
  • ממש מעניין
    לרון 09/11/2019 09:53
    הגב לתגובה זו
    0 2
    כל הפחדנים מגיבים ועולם כמנהגו נוהג!!!
    סגור
  • 27.
    הריבית
    אלי 06/11/2019 14:09
    הגב לתגובה זו
    7 6
    כשמי שמנהל את המדינה זה דרעי ואגודת ישראל והשחיתות חוגגת
    סגור
  • תגיד
    איך ? 06/11/2019 18:38
    הגב לתגובה זו
    2 2
    איך יצאת כזה גאון ?
    סגור
  • 26.
    פוגעים בנו (ל"ת)
    שוש 06/11/2019 13:09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 25.
    שאלה: מה יפיל את השוק? הניפוח או הבעיות הכלכליות?
    נעמה 06/11/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    6 0
    או שניהם? איך אפשר להתגונן מפני זה? איפה לשים את הכסף? חוץ מזה כתבה מעולה שמסבירה בגובה העיניים את המצב
    סגור
  • הכותרות בעיתונים (ל"ת)
    מישה 06/11/2019 17:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • וגם וגם..ולידיעתך השוק ממש לא יפול..הוא פשוט יתרסק!! (ל"ת)
    גם וגם 06/11/2019 14:07
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 24.
    לפי בנק ישראל אנחנו כבר מעל 4.5% תוצר גרעון
    חזי 06/11/2019 11:24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בינתיים משרד האוצר בפאניקה. מצטרף לאזהרות של בנק ישראל. נראה לי הורדת דרוג אוטוטו. עיתון הארץ באנגלית. אתר האינטרנט לפני כמה שעות: Analysis Israeli Treasury Officials in a Panic Over the Deficit
    סגור
  • 23.
    סוף סוף ניתוח רציונלי וחשוב
    זיל הזול 06/11/2019 10:46
    הגב לתגובה זו
    13 2
    הריבית הנמוכה לאורך כל כך הרבה שנים מעודדת הררי כסף בצורת הלוואות ואשראי זול. מעודד יצירת בועות ברוסה ונדלן, כלכלה הכי בסיסית למתחילים
    סגור
  • 22.
    2020הולכת להיות שנת מניות
    משה 06/11/2019 10:38
    הגב לתגובה זו
    2 0
    באגחים כמעט ואין בשר
    סגור
  • 21.
    הלוואות לוקחיםן ממישהו
    כלכלן 06/11/2019 10:10
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אנשים שוכחים את זה אבל בכל הלוואה יש צד לווה וצד מלווה. בהלוואות בין גופים עסקיים, כמות הכסף לא משתנה- היא רק מעבירה עושר מבעלי ההון לחסרי ההון (דרך תשלום ריבית יותר נמוכה) . בהלוואות שלוקחת הממשלה היא מעבירה עושר מהאזרחים בעתיד לאזרחים בהווה. וככל שהיריבת יותר נמוכה, העברת העושר מתונה יותר. לכן אני ממש לא מקבל את הטענה של הכתבה. עודף ההון בעולם (עודף כושר הייצור) שלא נראה שהולך להעלם, הולך להשאיר את הריבית נמוכה להרבה זמן, אולי אפילו לתמיד, ואנשים צריכים להתרגל לזה
    סגור
  • אתה טועה כי המציאות שונה
    גבי 08/11/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכסף שהבנק מלווה לך הוא לא שלו ולא,של בעלי המניות. זו שורה דיגיטלית בספרי הבנק שהוא,רק מתווך. המלווה זו המדינה באמצעות הדפסת כסף. אתה והזעה שלך מחזירים כסף אמיתי למדינה והבנק רואה ממך כסף אמיתי בצורת.פערי הריבית בין מה שהוא משלם למדינה לבין מה שאתה משלם לו. יוצא שהמדינה והבנק נהנים למכור לך כסף בלחיצת כפתור ואתה עובד כמו חמור כמה שנים או עשרים שנה של משכנתא להחזיר הכסף. לכאורה יותר קל לך כי הריבית.נמוכה בפועל קשה לך כי שילמת מחיר בועה יקר במקרה של נדלן או מחיר תוצרת גבוהה כי קרטלים שולטים בכלכלת האי שלנו.
    סגור
  • שכחת שמדפיסים בלי הגבלה (ל"ת)
    מישהו 06/11/2019 11:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 20.
    דירה = קורת גג
    דירה = קורת גג 06/11/2019 10:04
    הגב לתגובה זו
    3 3
    דירה = קורת גג
    סגור
  • שוב ושוב
    עוד פעם 09/11/2019 09:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד משבר הנדל"ן, מה תכתוב אז "נשארתי עם שליש דירה?"
    סגור
  • 19.
    חוקי הכלכלה השתנו,לגובה הרבית השפעה מכרעת! (ל"ת)
    משה 06/11/2019 09:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 18.
    אביחי, תודה על הכתבה המעניינת
    אלעד 06/11/2019 09:26
    הגב לתגובה זו
    6 1
    לא יודע אם אני מסכים, יחד עם זאת כיף לקרוא ויש הרבה מה ללמוד מהדברים שציינת
    סגור
  • 17.
    שטויות. החברות צומחות וזה עידן חדש שבו הריבית היא נמוכה (ל"ת)
    מישהו 06/11/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
    2 12
    סגור
  • 16.
    בלוף = ניפוח בועה
    פרשנדתא 06/11/2019 09:11
    הגב לתגובה זו
    20 1
    בלוף של 12 שנה = ניפוח בלון ענקי. סופו של כל בלון... הפיצוץ יקרה לדעתי בשנה הקרובה.
    סגור
  • 15.
    דר' שניר צודק מאוד
    סתםאחד 06/11/2019 09:03
    הגב לתגובה זו
    15 3
    "הרחבה מוניטרית" היא שטות מטורפת מבית המדרש של כלכלנים מנותקים מן המציאות. הדרך היחידה להשגת צמיחה כלכלית בת קיימא היא הפחתה מתמדת בנטל המס והרגולציה, הקטנת ההוצאה הציבורית, הקטנת המנגנון הציבורי והשקעה מאסיבית בתשתיות, חינוך ו - מו"פ. אלה הדברים היחידים שעובדים. לא מיד, אבל בטווח הבינוני והרחוק הצלחתם מובטחת.
    סגור
  • איך גם וגם?
    שמתם לב? 13/11/2019 04:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "הקטנת ההוצאה הציבורית"... וגם "והשקעה מאסיבית בתשתיות, חינוך ו - מו"פ"... תרתי דסתרי
    סגור
  • 14.
    יכולים להזרים? מי עוצר בעדם?
    כמה הבנקים 06/11/2019 09:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נראה שאין לזה סוף ואפשר ללא הגבלהמי ישלם את החובות? כנראה שאף אחד כי ימשיכו להדפיס ולהזרים. מעגל שלא יסגר נשמע הזוי
    סגור
  • 13.
    תגיע אינפלציה והיא תשחק את המחירים ותביא לעליית הריבית
    המבין 06/11/2019 08:55
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אנשים יגלו שהחסכונות שלהם לא שווים הרבה, מעמד הביניים יהיה עני יותר
    סגור
  • 12.
    הבלוף עובד,אשמח לתגובת מומחה
    ערן 06/11/2019 08:30
    הגב לתגובה זו
    7 1
    איך מסבירים שהבלוף עובד מ 2008 עד היום??אשמח להסבר.
    סגור
  • הוא לא עובד . הוא נותן לך( לבנתיים) לחשוב שהוא עובד (ל"ת)
    ר 10/11/2019 11:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    זה לא משנה מי יבחר בעתיד רפובליקנים או דמוקרטים הריבית
    צג 06/11/2019 08:29
    הגב לתגובה זו
    5 1
    בסוף התהליך הריבית תגיע לרמות של 5.5-6% כי הבנק המרכזי הנפיק ליפנים ולסינים ברמות האלה וזה יחזור לשם בעתיד .לאחר ההשתוללות הבזבוזים והצריכה המוגזמת יגיע רגע התשלום והנפילה והחיסכון יגיעו וייקור הכסף.
    סגור
  • 10.
    צודק, אבל מטעה. את כל מי שנשאר בחוץ כבר עשור...
    תבור 06/11/2019 08:29
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מסוכן, חסר תקדים הסטורי, לא ברור וכד, ועדיין עשיתי פי 3.5 על הכסף מאז 2009 - בכסף שהיה במניות בחו"ל. לעערי לא על השאר שחיכה להתרסקות נוספת.... תמשיך להפחיד. כן. עובד נהדר אז תמשיך להפחיד,
    סגור
  • אני מקווה ששילמת מסים על הפי 3.5 כי בקרוב אתה תבקש החזר (ל"ת)
    רץ 06/11/2019 21:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תכלס (ל"ת)
    אחד בעם 06/11/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    זה בדיוק מה שאני אומר 10 שנים כסף זול יגמר בהתרסקות ..
    תש 06/11/2019 08:24
    הגב לתגובה זו
    6 2
    כאשר הציבור יוצר צמיחה מהלוואות לרכישת נדל"ן ורכישת רכבים זה לא צמיחה כי אם הכנה לצניחה וככל שזה נמשך יותר שנים כך האסון הופך ליותר מסוכן יפן לא הצליחה לשחזר את שנות ה-80 למעלה מ-30 שנה ניקיי בשער 40.000 עדיין לא שם עם הכסף הזול.ביבי חכם על חשבון חסכונות הציבור לפי דעתי הכסף עומד להתייקר בקרוב בגלל הגירעון העצום והאטה בכלכלה וקניית הנכסים.
    סגור
  • 8.
    יפה כתבת.מי יקשיב??מריצי נדלן
    שרי 06/11/2019 08:23
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ובורסה?נגידים מטורפים
    סגור
  • 7.
    היא כאן כדי להישאר לנצח. כלכלה חדשה שהפרופסורים
    ריבית נמוכה 06/11/2019 08:22
    הגב לתגובה זו
    6 3
    המיושנים לא מסוגלים לעכל . הם תקועים במה שלמדו . אצלנו הבעיה שיש מגזר שלם שמקבל תקציבים על חשבון אנשים עובדים והסיסמא שלהם 5 ילדים עד גיל 35
    סגור
  • אנו בעידן הכלכלה החדשה!
    משה 06/11/2019 09:47
    הגב לתגובה זו
    4 5
    אנו בעידן הכלכלה החדשה!
    סגור
  • 6.
    רק משהו
    רק משהו קטן 06/11/2019 08:21
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הדבר היחיד שישמור וגם יעלה . נכון מאוד זהב . לא כשה להבין נכון?
    סגור
  • 5.
    חידה - מה זה כלכלן?
    יאללה יאללה 06/11/2019 08:18
    הגב לתגובה זו
    12 0
    כלכלן הוא מישהו שיסביר לך מחר, מדוע הוא טעה היום על מה שהוא חזה אתמול
    סגור
  • 4.
    קשקוש..יש לך פתרון אחר? (ל"ת)
    כלכלן בכיר 06/11/2019 08:15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 3.
    יישר כח..רק מרחיבה פערים
    צדיק בסדום אתה 06/11/2019 08:13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הכל שקר מעשירה את העשירים שלא עובדים וגמרה על חייהם של הבנוניים ומטה
    סגור
  • בדיוק הפוך
    כלכלן 06/11/2019 10:03
    הגב לתגובה זו
    2 1
    העשירים בעלי ההון "נאלצים" להשקיע בריבית יותר נמוכה, וחסרי ההון שלוקחים הלוואות נדרשים לשלם פחות ריבית על ההלוואות שלקחו.
    סגור
  • לא הכל מסתכם בריבית
    אבי 09/11/2019 08:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לעשירים יש גם נכסים ותרגילי מס שלא לדבר על שחיתויות.
    סגור
  • 2.
    סוף סוף
    בן 06/11/2019 08:06
    הגב לתגובה זו
    12 2
    סוף סוף כתבה ששמה את המציאות בעלום הפיננסים באור הנכון. נגידי הבנקים לא רוצים שבמשמרת שלהם תיהיה המפולת אז הם ממשיכים לדחוף ולהדפיס כסף בלי סוף, רק שהשווקים לא יפלו. השוק הוא בועה מטורפת שמה שמחזיק אותו הוא רק כסף זול שמודפס בלי הכרה בעיקר ארהב ואירופה תראו את דרגי מה הוא אומר אחרי שעזב את הכסא "אני חושב שהשווקים מתחילים להראות כמו בועה" הכל אוויר חם של בלון שהתנפח לממדדים עצומים . אין באמת צמיחה, יש כסף זול שלא מוגבל תראו מה ממשלת יפן מחזיקה ..!!!! 80% מתעודות הסל על השוק המקומי. אם זה לא בועה מה כן ????
    סגור
  • 1.
    אכן בלוף...
    איציק 06/11/2019 07:03
    הגב לתגובה זו
    21 4
    אבל הבלוף הזה מחזיק מעמד כבר 12 שנה, לכל החכמים שיודעים שאכן מדובר בבלוף כבר נגמר החמצן
    סגור
  • שכאשר באמת יגמר החמצן
    נכון גם 06/11/2019 08:26
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זה יהיה ברבור מנוקד שחור אפור.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות