הבלוף הגדול של חברות הליסינג - מיליארדים של אג"ח בסכנה
מה אתם חושבים על אג"ח לשנה בתשואה שקלית של 1.6%? ואג"ח לשנתיים בתשואה של 1.8%? בשוק האג"ח הנוכחי נשמע מעניין - נכון? ואם אני אוסיף שמדובר באג"ח עם ביטחונות, אז בכלל תגידו שמדובר בהשקעה טובה - כן, ככה זה באמת נראה.
מדובר באיגרות חוב מגובות בצי רכבים, ולא רק זה אלא שצי הרכבים על פי מחירון לוי יצחק עולה על גובה ההתחייבות.
הנתונים האלו הם של אלדן, מחברות הליסינג הגדולות בארץ, אלא שלמרות הביטחונות, אי אפשר להתנער מסימני האזהרה בדוחות הכספיים, ואי אפשר להתעלם מהסיכונים המימוניים והעסקיים בענף.
תלות בגיוס עתידי - סיכון עצום
הסיכון העיקרי של מחזיקי האג"ח הוא התלות בגיוסי חוב כדי להחזיר חוב. החברות האלו, ולא מדובר רק על אלדן אלא על כל התעשייה, "חיות" בזכות שוק ההון. הבנקים שהיו לפני שנים מקור החמצן של חברות הליסינג הוחלפו בגופים המוסדיים - למה? חברות הליסינג יגידו שקיבלו מימון זול יותר בשוק האג"ח, וזה נכון, אבל השאלה החשובה היא למה הבנקים ויתרו עליהן? הניסיון מלמד, שהבנקים הם השחקן החכם ביותר בתחום האשראי.
שוק ההון קיבל את חברות הליסינג בזרועות פתוחות. בו הן מקבלות כסף, בו הן מגלגלות כסף. הן מגלגלות כסף בריבית נמוכה כי חברות הדירוג אוהבות אותן, ומספקות להן "פתק" (דירוג אשראי) שהולך לגופים המוסדיים ומאפשר לגופים האלו למלא את הקופות והקרנות באג"ח של חברות ליסינג.
אל תבואו בטענות לגופים המוסדיים, כלומר תבואו, אבל תבינו שמדובר במערך הרבה יותר רחב שגורם לפנסיה שלכם לקלוט מכשירים מסוכנים בעטיפה מפתה. ברגע שהמוסדיים מקבלים את "הפתק", יש להם אישור לקנות את הסחורה. הבעיה היא עם מי שהפיק את "הפתק", למרות שהוא יגיד לכם - "ביצעתי את עבודתי נאמנה". אולי, אבל אם וכאשר תקום ועדה שתחקור את ההתנהלות של המעורבים בשוק האג"ח, כדאי יהיה לשאול - "האם הסתמכות על שוק ההון כגורם עיקרי להחזר חוב היא בכלל אפשרית? האם הסתמכות כזו לא פוגעת ובעצם מחסלת את יכולת החזר החוב האמיתית של החברה?".
שוק ההון, גם שחקנים מתחילים יודעים, הוא שוק מסוכן - מה שהיה אתמול לא יהיה בהכרח מחר. עליות מתחלפות בירידות, גיוסים מתחלפים בפדיונות וחוזר חלילה.
אגב, גם בית המשפט קיבל בתביעות שונות את הגישה שלא ניתן להסתמך על שוק ההון כמקור חמצן. בתביעות על השבת דיבידנדים אסורים שחולקו, הדירקטוריון טען - "מה הבעיה - חילקנו דיבידנדים, כי החברה גם יכלה לגייס אשראי עתידי משוק ההון". אבל בית המשפט קבע - אי אפשר להסתמך על שוק ההון. אם כך - למה האנליסטים של חברות הדירוג נשענים על גיוסים עתידיים?
שני הכובעים של חברות הדירוג
חברות הדירוג נשענות על מתודה, הן יספרו לכם שמדובר במתודה בינלאומית שתקפה בכל העולם - נו, אז מה? ראינו כבר את חברות הדירוג בעולם מדרגות זבל כזהב, בשביל כסף - ולמה הכוונה? חברות הדירוג מקבלות במישרין או בעקיפין כסף מהחברות המדורגות. תדמיינו, ונקווה מאוד שזה לא המקרה, שחברות דירוג מספקות דירוג טוב לחברות הליסינג, כי יש להן יותר עבודה ויותר כסף. הרי ברגע שהדירוג כבר לא טוב, יש בעיה - לא יהיו גיוסים, או גיוסים בריבית גבוהה, ואז הלקוח כבר לא יהיה לקוח טוב, גדול, משלם. שוב, התקווה היא שזה לא המצב האמיתי, אבל תאורטית חברות הדירוג מחזיקות את החברות האלו כדי ליהנות מרווחים עצומים - חברות הליסינג הן מהמגייסות הגדולות בשוק ההון.
אחדד את העניין - אם חברות הדירוג לא היו נסמכות על גיוסים עתידיים (אלא על יכולת אמיתית של החברה לייצר מזומנים - כפי שצריך), הדירוגים היו נמוכים יותר, ואם הדירוגים היו נמוכים יותר, לא ניתן היה לגייס, ואז אוי ואבוי לחברות הליסינג. או שהיו מגייסים בריבית גבוהה יותר, ואז גם אוי ואבוי לחברות הליסינג כי הוצאות המימון היו מוחקות את הרווח.
המאזן - האם צי הרכב מוצג נכון?
הדוחות של אלדן ממחישים את המודל העסקי של החברה - גלגול אג"ח בעלות/ריבית נמוכה, לצד פעילות גדולה אמנם של ליסינג ומכירת כלי רכב, אבל קטנה ברווחים. בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ההכנסות ב-1.23 מיליארד שקל, והרווח בשורה התחתונה בכ-10 מיליון שקל - פחות מ-1%. במצב כזה כל רעש בשוק או בחברה הוא קריטי לשורה התחתונה. המצב ברבעון השלישי דומה - הכנסות של 424 מיליון שקל ורווח של 6 מיליון שקל.
הרווחים האלו, אגב, הם אחרי הוצאות מימון נמוכות יחסית. אם יהיה שינוי לרעה בדירוג החברה, והריבית תעלה אפילו מעט, הרווח יתאפס (במקרה הטוב) או יתחלף בהפסד (במקרה הרע).
ברבעון השלישי התחום של מכירות כלי רכב הפך להפסדי - מדובר במכלול של מכירות כלי רכב בשלושה מישורים - סחר בכלי רכב, מכירות של כלי רכב בליסינג והשכרה, ומכירות של כלי רכב אפס קילומטר (פעילות רווחית). להפסד הזה יש משמעות קריטית על הדוחות. במאזן של החברה יש כלי רכב בעלות של 2.2 מיליארד שקל. כלי הרכב האלו - כך על פי דוח הרבעון השלישי - נמכרים בהפסד, ואם מתחשבים גם בעלויות השוטפות המיוחסות לתחום, הרי שמדובר בהפסד לא קטן.
אם כך, ייתכן שהסכום המוצג בספרים מנופח. הספרים צריכים להציג את מחיר המימוש אחרי עלויות להבאת הנכס/הרכב למכירה. הם לא אמורים לבטא הפסד עתידי - אם ההפסד בתחום יימשך, המסקנה תהיה שצי הרכבים צריך להיות מוצג בסכום נמוך יותר, ואז מה יקרה עם הביטחונות לאג"ח? יירדו - וזו יכולה להיות בעיה, כי ברגע שהביטחונות יורדים מתחת לרף מסוים - יש עילה למחזיקי החוב להתחיל לפעול.
המאזן - גירעון בהון החוזר וחוב ענק
לאלדן יש חוב של מעל 2 מיליארד שקל, רובו הגדול למחזיקי איגרות החוב. החוב הוא בעיקר לטווח העולה על שנה, אבל החברה אמורה לפרוע חלק ממנו - כ-500 מיליון שקל בטווח של השנה הקרובה - אין לה כאמור מקורות מימון לפירעון. לחברה גירעון בהון החוזר (נכסים שוטפים פחות התחייבויות שוטפות) של כמעט 1 מיליארד שקל. היא בונה על גיוסים שיסדרו לה את הגירעון בהון החוזר ואת הפירעון של האג"ח. היא בונה על עוד "פתק" מחברת הדירוג.
וכמה היא תביא "מהבית" מהפעילות שלה? אחרי הכל, המממנים מוכנים לספק אשראי, אבל לחברות טובות, שמייצרות תזרימים, גם אם לא בקצב הרצוי. אז זהו, שבמקרה של אלדן, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שמבטא את יכולת הייצור של מזומנים מהעסק עצמו שלילי בתשעת החודשים הראשונים - 15.7 מיליון שקל, וזה אחרי שהרבעון השלישי היה טוב - תזרים של 30 מיליון שקל.
אז אין כסף מפעילות, יש כסף דרך גיוסים (עתידיים), וגם אם אהיה אופטימי, אגיע למסקנה שהתזרים אולי ישרת את הריבית, אבל את הקרן בטח שלא. חברה כזו לא אמורה ליהנות מכספים של החוסכים לפנסיה וגם אם כן, אז לפחות שיהיה יחס סיכון-סיכוי סביר.
ובחזרה להתחלה - מה אתם חושבים על אג"ח לשנה בתשואה שקלית של 1.6%? ואג"ח לשנתיים בתשואה של 1.8%? זה אולי נשמע מעניין, אבל זה מסוכן.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
37.כתבה טובה ומחכימה, קל אוטו בצרות ונמכרת לקרסו (ל"ת)אבי 20/12/2019 12:17הגב לתגובה זו1 0סגור
-
36.בוקר טוב אליהו...נחי 02/12/2019 15:04הגב לתגובה זו3 1המצב גרוע בהרבה מהמתואר בכתבה. החברות לא שוות חלקיק ממה שהן מדווחות. ברשותן אלפי כלי רכב שעל הנייר מחירן איקס. בפועל מחירן שווה למשקל בברזל.סגור
-
35.בעלי ההון גונבים לנו את הפנסיההמדביר 02/12/2019 11:34הגב לתגובה זו6 0חובה לחוקק חוק שיאפשר לנו שליטה מלאה לכל אדם היכן לחסוך את הפנסיה שלו מי שרוצה חהמר בבורסה שיהמר מי שלא רוצה סיכון שיבחר בדרך אחרת שהחוק יאפשרסגור
-
הכי טוב בלי פנסיה חובהמומחה לקנוניות 02/12/2019 18:26הגב לתגובה זו1 1חולני להכריח אנשים לחסוך לפנסיה. אם אין כסף יש רחוב.סגור
-
34.שורש הרע הוא מכירון לוי יצחקשי 02/12/2019 10:36הגב לתגובה זו4 1שאינו משקף כלל את מחיר השוקסגור
- טען עוד
-
33.אהבתי מאד (ל"ת)בני 02/12/2019 10:02הגב לתגובה זו4 0סגור
-
32.טור מצויין, תודה (ל"ת)מיקי 02/12/2019 09:48הגב לתגובה זו5 0סגור
-
31.תודה לךאבישי 02/12/2019 08:03הגב לתגובה זו8 0להערכתי כ70 אחוז מסדרות האג"ח אינם יכולות להחזיר חוב ללא מיחזור. המוסדיים שבויים בידי בעלי החוב.סגור
-
30.שערים ושווי מנופחנכון 01/12/2019 18:10הגב לתגובה זו2 1בלוף אחד גדול לצערי חברות ליסינג אינם היחידות חלק גדול מהחברות הנסחרות בבורסה הם סיכון גדול ביותר.סגור
-
29.הונאות הבנקים המרכזייםעמך 01/12/2019 17:56הגב לתגובה זו0 1הכל וירטואלי . אפשר לכנות את את התרמית בשם" תרמית הבנקים המרכזיים" . עושר שמיוצר על גבי אקסלים של בנקים מרכזיים שאינם מגובים בכלום אינם בר קיימא וסופם להתפוצץסגור
-
28.כולם רמאים! חברות הליסינג במינוף מטורף! (ל"ת)ראוי להיזהר! 01/12/2019 17:30הגב לתגובה זו1 1סגור
-
27.זוכרים את פישמן?avnersh1 01/12/2019 17:17הגב לתגובה זו1 0הפישמנים הבאים מעבר לדלת, ממתינים לפראירים הבאיםסגור
-
26.בלופריידהמיכה הכהן 01/12/2019 17:14הגב לתגובה זו0 2לצערי - הכל מצטייר בארץ הזו כתרמית- בלופ- אחיזת עיניים ,סגור
-
25.אז להבין שכדאי עכשיו לקנות באלדן רכב ?צריך רכב 01/12/2019 16:58הגב לתגובה זו3 0אם המצב שלהם לא משהו..אולי יורידו מחירים ?סגור
-
24.הכל שקר.לא רק הרכבריבית 0 01/12/2019 15:41הגב לתגובה זו17 4כל הבורסה והנדלןסגור
-
23.נו ?זי"פ 01/12/2019 15:02הגב לתגובה זו6 2זה המצב של רוב מנפיקי הבורסה כולל מדינות - ללא גלגול אין החזר... וזה בא בחסות הבנק המרכזי ובעדודו.. פונזי לא מת הוא רק התחפש...סגור
-
22.הכל הולך להתרסקמשה 01/12/2019 13:56הגב לתגובה זו1 0ביבי לא יכול להקים ממשלה גם יהיו בחירות פעם חמישית (ב 2 בחירות אחרונות הימין ירד) סער יכול להקים ממשלה מחר אבל שפנים בליכוד מפחידים מביבי. ביבי לא רוצה פריימריז בזק אלה בחירות נוספות למשוך זמן ולא מעניין אותו ליכוד ולא מדינה.סגור
-
21.תאב בצע מסוגל לפעמים להפעיל אמצעים בלתי-כשריםתאוות בצע 01/12/2019 13:28הגב לתגובה זו10 1תאבת הממון לצורך הגדלת הונם האישי של אנשי ציבור ולא דאגה לכלל עם ישראל מכת מדינה .צריך לעקור מן השורש תופעה זאתסגור
-
צי הרכב שווה 10 מהשמאות המזוייפתנדלניסט 02/12/2019 08:19הגב לתגובה זו2 0מחירי האחסנה הפתוחה שילשו את עצמם רק בזכות חברות הליסינג שמאחסנות מלאי שמוערך בלפחות פי חמש ממה שהוא שווה..רכבים נרקבים בחולות פלמחים ועוד מקומות מאחר והם שווים יותר במגרש מאשר מכירה בפועלסגור
-
20.ברכות לכתב אבישי-כותבי תרחישים 01/12/2019 12:39הגב לתגובה זו9 0איום בתביעה יצוגית-זרז לתיקון המצב-סגור
-
19.תגובהפלוני 01/12/2019 12:32הגב לתגובה זו5 1חברות הליסינג הן חברות מימון. וכמו כל חברת מימון יש מינוף גבוה. ראה את הבנקים כדוגמה חזקה ומובהקת. יש לחברות הליסינג כלי רכב כביטחון. טיב החוב נבחן על עד כמה כלי הרכב יושבים טוב בספרים. כמה הם משקפים ערך אמיתי או שיש לבצע ירידת ערך.סגור
-
18.בשפה פשוטה זה נקרא פירמידה (ל"ת)מאוזר 01/12/2019 11:38הגב לתגובה זו4 2סגור
-
לא פירמידה, זו הצגה לא נאותה של הנכסים במאזןניאו 02/12/2019 10:50הגב לתגובה זו0 0ואז, כשיפרוץ משבר - הבעיה תוטל גם על חברות הדירוג וגם על רואי החשבון שלא פרסמו אזהרה בדבר חוסר התאמה בין מחירון יצחק לוי למחירי השוק...סגור
-
נו אל תהיו ילדים !במבינו 07/12/2019 22:40הגב לתגובה זו0 1מלאי מוצג כעלות או שווי מימוש נטו, כנמוך! בטח שלא לפי מחירון כזה או אחרסגור
-
17.כסף "זול"אבי 01/12/2019 11:23הגב לתגובה זו6 1נכון להיום הכסף "זול", השאלה מה יקרה לבלון כאשר הוא יתחיל להתנפח (הריביות במשק יעלו) - תקף לכל הרבדים בשוק- משכנתאות, שווי נדלן וכו' ... מי באמת יצליח להחזיר את הכסף??? - פשוט אחוז לא מבוטל מהשוק לווה את הכסף של החוסכים בפנסיות/ קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, משמע הכסף שלנו יימחק!זה סופו של כל בלון!! עצוב שככה הכלכלה מתנהלת ואין שומרי סף לכסף שאנשים חוסכים כל החיים.סגור
-
לא מעלים ריבית (ל"ת)פשוט מאוד 02/12/2019 12:05הגב לתגובה זו0 0סגור
-
16.אלדן והבלוףסטגר 01/12/2019 11:06הגב לתגובה זו9 0אלדן היא ההגדרה המדוייקת לחברת זומבי מתי שמחיר המימון יעלה ואו יצחק לוי יכנס למגננה כי יבין שהוא הולך על חבל דק הסיפור של אלדן וחברותיה וכל משחקי הדרוג של איזה מעריך שווי תורכי והחלפת חברת דירוג ..הכל יתפוצץ ..ואז יבואו למוסדיים שיש להם עוד חלב על השפתיים ולא ראו משבר 11 שנה וישאלו למה ומדוע ולא ידעו מה לענות..ככה זה יראה השאלה מתי...סגור
-
15.מה חדש....? חברות עם הרבה אוויר ..ובלי כסף (ל"ת)אבי 01/12/2019 10:11הגב לתגובה זו3 0סגור
-
14.ראו סרט "THE BIG SHORT" ב-NETFLIX. מסביר הכל.bk 01/12/2019 09:37הגב לתגובה זו8 0יש גם הרבה חומר באינטרנט בנוגע לסרט זהסגור
-
13.עובדיהיצחק 01/12/2019 09:36הגב לתגובה זו9 1אני כולי תקווה שהממנה על התחום =מפקח על האגף שוק ההון ירים כפפה ויעשה דבר הנכון על מנת להגן על המשקיעים ובזמן ולא בדיעבד כמו שלרוב קרה בעברסגור
-
כולי תקווה שתהיה פחות תמים (ל"ת)כי זה לא יקרה 01/12/2019 09:51הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.כל החברות הממונפות כאלה לא רק הליסינגזה לא חדש 01/12/2019 09:26הגב לתגובה זו13 0אלבר במצב גרוע יותר לדעתי . גם חברות הנדלן היזמי לכודות באותו מעגל אם הנדלן יורד או שהן לא מצליחות למכור במחירים שתכננו וגם לא לגלגל את החוב הן קורסות זה קרה לא פעם . כנל לגבי חברות אחזקות שמגייסות חוב כדי לקנות נכסים במינוף שיכולים לרדת לשווי אפסי ולא להציף דיבידנדים , ואם כבר אז בנקים הם בין הגופים הכי ממונפים שיש וגם הם תלויים לגמרי בגלגול חוב . תדמיינו מצב שבו בנק לא יכול לגייס חובות 3 שנים ...סגור
-
11.נכון מאודגלעד 01/12/2019 09:21הגב לתגובה זו10 0אמנם יש לזכור שכספי הפנסי שלנו תמיד ינוצלו על ידי הגופים הגדולים. למשל אגח קוקו או מכירה של תיקי משכנתאות. הבנקים וגופים אחרים מעבירים את "הזבל" אל הפנסיות שלנו וככה המשק יכול לצמוח ולהתקדם. אם חלילה החוסכים היו מעבירים את כספם למסלולים פאסיביים עם דגש על שווקים גולבאליים אז החגיגה היתה נגמרת ואף אחד לא היה מממן את זה.סגור
-
10.שמחלקים כסף חינם בשוק (בנק מרכזיי)משקיע 01/12/2019 09:19הגב לתגובה זו6 1זו התוצאהסגור
-
9.אבישי עובדיה גדול (ל"ת)דניאל 01/12/2019 09:18הגב לתגובה זו10 1סגור
-
8.כתבה איכותית - תודה רבה!מוטי 01/12/2019 09:11הגב לתגובה זו25 1אבישי, אחרי שהצטרפת לביזפורטל, הרמת את רמת האיכות של התכנים. תודה רבה על כך! נתת לי עוד סיבה להמשיך לנהל את ה-IRA :-)סגור
-
7.המחדל של יאיר לפידדורית סלינגר כמפקחת 01/12/2019 09:10הגב לתגובה זו19 6יאיר לפיד כשר האוצר הטיפש בתולדות המדינה,מינה את דורית סלינגר שהיתה יו״ר אס אנד פי כמפקחת על הביטוח אחראית על הגופים המוסדיים,יש הזוי מזה??מי שהיתה אחראית לדירוג המושלם של אפריקה,אלבין אידיבי ועוד חברות שדורגו על ידה והסיבו הפסדים של מיליארדים לגמלאים.במקום להכניסה לכלא מינה אותה לאחראית...מטומטם אמיתיסגור
-
יאיר לפיד הוא פוליטיקאי שרצה להראות שהוא מקדם נשיםיריב 01/12/2019 13:53הגב לתגובה זו3 2וזו התוצאה. סלינגר הייתה אסון לשוק הביטוח.סגור
-
6.אג"ח חברות הליסינגisaacm 01/12/2019 09:08הגב לתגובה זו3 17זה לגמרי לא מדוייק כי חברות כמו אלדן מחכירים אלפי מכוניות למשרדי ממשלה וחברות גדולות וזו הכנסה בטוחה מדי חודש בחודשו או בכל ברבעון. כך שיש להן מאין לשלם את הריבית ואת הקרן, זה לא נכון לומר דברים כאלה זה הפוגעים בחברות , במשק ובשוק ההון.סגור
-
הבנת הנקראא. 01/12/2019 22:19הגב לתגובה זו3 0אתה או שלא קראת את הכתבה או שיותר גרוע - קראת ולא הבנת כלום. אף אחד לא טוען שמה שמסוכן זה תזרים מהשכרת הרכבים. מה שאבישי עובדיה טוען (ולדעתי בצדק רב) זה שהכסף הזה לא מספיק. העסק פשוט לא רווחי מספיק (האמת הוא על גבול הפסדי)סגור
-
5.כתבה מאלפת !!! (ל"ת)שחקן בורסה 01/12/2019 09:05הגב לתגובה זו12 2סגור
-
4.משפחת שמלצר מוצצת מיליארדים מקרנות הפנסיה שלנו (ל"ת)יעקב 01/12/2019 09:02הגב לתגובה זו2 2סגור
-
3.מצוין! (ל"ת)מנהל השקעות 01/12/2019 08:59הגב לתגובה זו5 2סגור
-
2.רק חברות ליסינג?אבי 01/12/2019 08:52הגב לתגובה זו7 1אין חברת נדל"ן מניב אחת שיכולה להחזיר את החובות שלה מהפעילות השוטפת והיא חייבת במחזור החוב שלה (אלא אם היא מממשת נכסים), אז אולי כל חברות הנדל"ן המניב מסוכנות באותה המידה?סגור
-
1.סוף סוף מישהו כותב את האמת (ל"ת)דן 01/12/2019 08:38הגב לתגובה זו18 1סגור