עצרו עם השמפניות, מצבה של טבע עדיין מאתגר מאוד

מניית טבע התאוששה לאחרונה, עקב כמה התפתחויות חיוביות. עם זאת, כנראה שהסבך המשפטי של טבע בפרשת משככי הכאבים עדיין רחוק מסיום, תזרים המזומנים צפוי לרדת, החוב עצום, קצב המכירות של Ajovy מאכזב, והחוב הממוחזר יקר יותר

 | 

בשבועות האחרונים מהללות כותרות העיתונים את השיפור במצבה של טבע +0.32% טבע 6,340 +0.32% טבע בסיס:6,320 פתיחה:6,335 גבוה:6,380 נמוך:6,297 תמורה:55,531,297 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: . החברה נהנתה ממספר התפתחויות חיוביות, הן בגזרה התפעולית והן בגזרה המשפטית, שגרמו לאופטימיות מחודשת בנוגע לאפשרות של החברה לצאת לדרך חדשה. עם זאת, כשמתעמקים בהתפתחויות, מבינים שטבע עדיין מתמודדת עם אתגרים עצומים, שצפויים להכביד מאוד על פעילותה בשנים הקרובות. נתחיל, לפי סדר כרונולוגי. זו הסיבה שהקרן שלי בשורט על מניית טבע (ראו גילוי מלא למטה)

21 לאוקטובר – טבע מודיעה על הסכם פשרה עקרוני בפרשת האופיואידים

מה קרה?
טבע הודיעה על הסכם עקרוני עם התובעים הכלליים של 4 מדינות בארה"ב (צפון קרוליינה, פנסילבניה, טנסי וטקסס), במסגרתו יסגרו כל התביעות המשפטיות הנוגעות לחלקה בפרשת שיווק משככי הכאבים האופיואידים. בתמורה, טבע תעביר את התרופה Buprenorphine naloxone (שמשמשת לגמילה ממשככי כאבים אופיואידים) בשווי של 23 מיליארד דולר (לפי העלות הרשומה לצרכן או ה-wholesale acquisition cost), ביחד עם תשלום מזומן בהיקף של 250 מיליון דולר על פני 10 שנים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

למה זה חיובי?
עבור טבע, הגעה לפשרה בפרשה זו היא בשורה נהדרת. פשרה תחסוך לחברה הוצאות משפטיות גבוהות, ביחד עם נזק תדמיתי גדול, בשל חלקה לכאורה בפרשה שגרמה למותם של עשרות אלפי אמריקאים בעשור האחרון. פשרה גם תסיר עננה גדולה של אי ודאות מעל טבע, ועשויה לגרום לרוכשות פוטנציאליות לגלות עניין בחברה, שמנייתה נסחרת ברמות תמחור נמוכות באופן חריג.

בנוגע לפשרה עצמה, עושה רושם שגם "השוריים" במשקיעי טבע לא יכלו לקוות לפשרה כזאת – הקנס הכספי הוא כמעט אפסי, בטח בהשוואה למה שישלמו חברות אחרות שנתבעו בפרשה, ובמקביל, טבע תעביר תרופה שהיא מייצרת לפי העלות הסופית לצרכן לפני הנחות, כאשר לפי הערכות, העלות עבור טבע תהיה פחות מ-10% מהשווי.

למה עוד מוקדם לחגוג?
הסיבה הבסיסית היא שהעסקה אמנם סוכמה עקרונית, אך רק עם 4 תובעים מרכזיים, וגם איתם היא לא נחתמה. לפי דיווחים ואינדיקציות שונות, העסקה נתקלת בהתנגדות מצד תובעים מרכזיים אחרים, שטוענים שהיא לא מחמירה מספיק ושרכיב המזומן שלה נמוך מדי.

נכון, יש סיבה להעריך שהתביעה לא תרצה להטיל על טבע קנס שהיא לא תוכל לשלם ושיש לה אינטרס לשמור על טבע "חיה" כדי "להיפגש עם הכסף". עם זאת, ברמה הבסיסית ביותר, הסדר שבמסגרתו טבע משלמת ב"מטבע" שלה (תרופה גנרית) אחרי שהרוויחה דולרים רגילים משיווק משככי הכאבים מבוססי האופיואידים, נשמע קצת מוזר ולא טבעי.

התובעים המרכזיים בארה"ב הם אנשי ציבור, שנבחרים על ידי הציבור ולכן, מושפעים מאוד מדעת הקהל (אגב, מספר גבוה במיוחד של 10 תובעים מרכזיים יעמדו לבחירה בסוף 2020). לא בטוח שהציבור במדינות "מוכות אופיואידים" יקבל בהבנה את ההסדר שקיבלה טבע.

נקודה מעניינת נוספת, היא שטבע הגיעה להסדר עם תובעים מרכזיים ממדינות עם היקף נמוך יחסית של מקרי מוות שמקורם שימוש במשככי כאבים אופיואידים. המדינות שנפגעו הכי הרבה מהמגפה לא נכללות כרגע בהסדר זה. בהתחשב בגורמים אלו, יש סיבה להעריך שהסבך המשפטי של טבע בפרשה עדיין רחוק מסיום.

7 לנובמבר – טבע מפרסמת דו"חות לרבעון השלישי ומעלה תחזיות לשנה כולה

מה קרה?
טבע פרסמה דו"חות לרבעון השלישי של 2019, שהיו פחות או יותר בהתאם לתחזיות בשוק. חשוב במיוחד היה סעיף תזרים המזומנים הפנוי, שהיה 551 מיליון דולר ברבעון זה, גבוה ביותר מפי 3 מברבעון הקודם. הנהלת טבע העלתה במעט את התחזיות לשנה כולה – באמצע הטווח, תחזית ההכנסות עלתה ב-0.6%, תחזית ה-EBITDA ב-1.1% ותחזית תזרים המזומנים (FCF) הפנוי ב-2.8%.

למה זה חיובי?
הדו"חות הסבירים, ביחד עם העלאת התחזיות לשנה כולה, נותנים אינדיקציה שמבחינת הפעילות העסקית עצמה, טבע נמצאת במצב של התייצבות. בהתחשב בדעיכה המתמשכת שלה בשנים האחרונות, גם יציבות היא בשורה חיובית. בתוך הדו"חות היו מספר נקודות אור, דוגמת הצמיחה היפה בתרופה Austedo לטיפול בהפרעות נוירו-דג'נרטיביות והשיפור ברווחיות של הפעילות בארה"ב ובאירופה, בהשוואה לרבעון השני של השנה.

למה עוד מוקדם לחגוג?
צריך לקחת את התחזיות של טבע ל-2019 בפרספקטיבה נכונה. לפי התחזיות הנוכחיות שלה, ב-2019 טבע צפויה לרשום ירידה של כ-8% בהכנסות, של כ-12% ב-EBITDA ושל כ-50% (!) בתזרים המזומנים הפנוי בהשוואה ל-2018, שהייתה בעצמה שנה של ירידה בהשוואה ל-2017 (חוץ מבסעיף תזרים המזומנים). כלומר, טבע נמצאת כיום בבסיס מאוד נמוך של הכנסות, רווחים ותזרים מזומנים, ועדיין מתקשה לייצר צמיחה.

מדאיג במיוחד הוא קצב יצירת המזומנים של החברה. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2019, לטבע יש חוב נטו של 25.7 מיליארד דולר. התזרים הפנוי צפוי להיות 1.7-2 מיליארד דולר ב-2018, מה שמעמיד את יחס החוב נטו לתזרים המזומנים הפנוי על כ-14 – כלומר, בהנחה תיאורטית שהחברה תשתמש בתזרים המזומנים שלה בלבד ושהוא יישאר ברמה הצפויה ב-2019, היא צריכה 14 שנים כדי לאפס את החוב. זה המון המון זמן. 

נקודת חולשה ברמה העסקית, היא התרופה האתית Ajovy לטיפול במיגרנה, בה תלו בטבע המון תקוות, אך בינתיים מתקשה להמריא (מכירות של 25 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2019 וצמיחה של כ-9% בלבד בהשוואה לרבעון השני), בין השאר בגלל תחרות עזה בשוק.

8-25 לנובמבר – טבע מבצעת מחזור מוצלח של חוב שנפדה ב-2021

מה קרה?
מיד לאחר פרסום הדו"חות לרבעון השלישי, טבע החלה בתהליך של פדיון מוקדם (Tender Offer) של חוב שלה בהיקף של 1.5 מיליארד דולר שנפדה ב-2021, במקביל להארכת המח"מ עם גיוס חוב חדש ל-2025. טבע זכתה לביקושי יתר להנפקת החוב שלה, ולכן הגדילה את היקף הגיוס מ-1.5 ל-2.1 מיליארד דולר.

למה זה חיובי?
טבע הייתה חייבת להתמודד עם פדיון החובות המסיבי שלה ל-2021, שלפני המהלך האחרון עמד על 4.2 מיליארד דולר. עם זאת, היה חשש מסוים שהיא תסבול מגישה מוגבלת לשוק כשתרצה לעשות זאת. טבע הצליחה לגייס בקלות ובמהירות, ועוד להגדיל את היקף הגיוס המקורי, וזאת בהחלט אינדיקציה חיובית. לגבי עלות החוב, זאת כבר שאלה אחרת.

למה עוד מוקדם לחגוג?
מחזור החוב של טבע כרוך בתוספת משמעותית של הוצאות ריבית בשנים הקרובות. החוב שנפדה ל-2021 נשא ריביות נמוכות יחסית של 2.2%-3.65%, בעוד החוב החדש יישא ריבית של 6% (החוב הנקוב באירו) ושל 7.125% (החוב הנקוב בדולר). כלומר, מבחינת טבע, מדובר בהגדלת הוצאות הריבית בכמה עשרות מיליוני דולרים בשנה. טבע יכולה לעמוד בתוספת זו, אך היא בהחלט צפויה להקשות עליה עוד יותר להציג צמיחה בשנים הקרובות.

היבט נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שטבע ביצעה את המהלך (בצדק מצידה) בתקופה מאוד מאוד נוחה בשווקים הפיננסיים – התשואות נמוכות ובמיוחד, מרווחי התשואה על אגרות החוב בדירוגי High Yield הם מאוד נמוכים היסטורית. השאלה היא איך טבע תתמודד עם הצורך במחזור החוב שלה (למשל – עם פדיון חובות של 4.5 מיליארד דולר הצפוי ב-2023) כשהשווקים הפיננסיים יהיו קצת פחות נוחים.

המים עדיין מאוד סוערים
בשורה התחתונה, מניית טבע רשמה התאוששות מסוימת בתקופה האחרונה, בעקבות כמה התפתחויות חיוביות. עם זאת, הספינה של טבע ממשיכה "לנווט במים סוערים" ולהתמודד עם המון אתגרים – פרשת משככי הכאבים האופיואידים טרם הסתיימה ואליה יש לצרף פרשה משפטית אחרת ומורכבת לא פחות – תיאום מחירי התרופות הגנריות, הפעילות העסקית שלה ממשיכה להפגין חולשה למרות בסיס השוואה נוח ופרופיל הנזילות שלה הוא עדיין מאוד מאוד בעייתי.


הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital, המחזיקה בפוזיציית Short על מניית טבע.

* המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, אין במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים של כל אדם. 

פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכללי.

תגובות לכתבה(31):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 26.
    עצם העובדה היא שורדת ומגשרת אמשיך להחזיק (ל"ת)
    הלון 21/12/2019 12:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 25.
    מנסה לקדם את השורט ויצא לו הפוך
    א פס 16/12/2019 19:52
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יאללה תעלי עוד
    סגור
  • 24.
    מה ציפיתם משורטיסט
    הותיק 16/12/2019 18:50
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כתבה ממבט של אחד ששקוע בשורטים. הלואי שיאבד 90 אחוז מהשקעתו ברגע שטבע תעלה בעוד חודש ב20 אחוזים. בושה של כתבה
    סגור
  • 23.
    אז עם כל כך מסוכן
    בוריס 16/12/2019 16:36
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תגדיל את השורט אני קונה כל הזמן
    סגור
  • 22.
    טבע
    כמה נתונים 16/12/2019 16:05
    הגב לתגובה זו
    6 1
    להוריד חוב מ-42.5 מיליארד דולר ל-25 מיליארד דולר בשנתיים רק פנומן כמו המנכ"ל שולץ יכול לבצע זאת. יש לו דרך והוא איש ביצוע מעולה שמייעל החברה תוך כדי תהליך . תרופת ה-Ajovy ניתנה בחינם למטופלים מאחר שרק לטבע יש את הזריקה הרבעונית יש מתחרות אבל הטיפול שם לזריקה שבועית .לחברת טבע יש עוד תרופות 550 בארסנל העתידי שאין לשום חברה אחרת. ועוד דבר לכותב המאמר : הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital, המחזיקה בפוזיציית Short על מניית טבע. לא המלצה דעתי האישית בלבד . צריך לשאול גם את באפט למה הוא מחזיק ומושקע בטבע . יום טוב
    סגור
  • טען עוד
  • 21.
    ניר - לא עדיף לשרטט את לייבפרסון?
    dw 16/12/2019 15:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טבע בכ"ז אמורה ליצר 2.5$ למניה ונסחרת באזור ה 10$, כלומר מכפיל 4, לכן אם אתה טועה אתם תשלמו כואב כואב על השורט שלכם. אבל... יש במדד המעוף מניה מאד מאד מאד יקרה - לייבפרסון. השווה בינה ובין סאפיינס, ותתקשה להבין מדוע התמחור של לייבפרסון, הגרועה יותר, כפול.
    סגור
  • 20.
    טבע מניה לסיבובים בלבד.
    אחת שמבינה א 16/12/2019 14:20
    הגב לתגובה זו
    3 3
    עכשו זה לא הזמן להחזיק את טבע לטווח ארוך, הרווחתם 10-15 אחוז תמכרו.
    סגור
  • אחת שמבינה
    בוריס 16/12/2019 16:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    במה בלחרטט
    סגור
  • 19.
    אנליסט נוכל
    רובי 16/12/2019 13:41
    הגב לתגובה זו
    7 0
    עוד אחד שנמצא בשוטר ורוצה לעשות קופה על המשקיע הקטן.אני תקנו את מה שהאנליסט כתב זה רק לאינטרס האישי שלו הוכחו אותו בערבון מוגבל.הסרט הזה היינו מספר פעמים
    סגור
  • 18.
    טבע לונגגגגגגגגגג. תטוס בינואר אחרי שיגמר אפקט סוף שנה
    יובל 16/12/2019 13:04
    הגב לתגובה זו
    7 1
    הזדמנות כזו חוזרת פעם בעשור !
    סגור
  • 17.
    חחחחח וואלה בדיחה טובה
    עוז 16/12/2019 12:10
    הגב לתגובה זו
    8 0
    כלומר הוא לא מייעץ אבל הוא בשורט
    סגור
  • 16.
    מילת המפתח היא הפוזיציה של הכותב
    ירון 16/12/2019 11:09
    הגב לתגובה זו
    8 0
    כאשר הכותב מצוי בפוזיציית shor על המניה ויפסיד הון אם וככל שזו תעלה והוא משקיע משאבים בכדי להסביר את הפוזיציה ומנסה ללחוץ את שער המניה כלפי מטה על אף שזו מציגה סיגמנטים חיוביים זה הזמן לקנות
    סגור
  • 15.
    כן אבל האוסטדו ממריא ומכפר על האגו'בי. (ל"ת)
    דני 16/12/2019 11:07
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 14.
    הנפקת זכויות קטנה .נראה לי מחכים שהמניה תעלה קודם (ל"ת)
    אמיר 16/12/2019 10:47
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 13.
    ממתי מאפסים חוב ? (ל"ת)
    אמיר 16/12/2019 10:44
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 12.
    למרות הגילוי הנאות לכאורה, נראה מגמתי
    למרות 16/12/2019 10:20
    הגב לתגובה זו
    13 0
    למרות הגילוי הנאות לכאורה, נראה מגמתי ואינטרסנטי.... זו דעתי האישית.
    סגור
  • 11.
    ישתבח שמו לעד בשם ה נעשה ונצליח אמן
    תומר ציון 16/12/2019 10:14
    הגב לתגובה זו
    11 0
    ישתבח שמו לעד כולנו עם חברת טבע ועובדיה המשקיעים הקטנים גילוי נאות מופסד 70אחוז קאך שולץ עושה אחלה עבודה
    סגור
  • 10.
    היבט אובי'יקטיבי או סובי'יקטיבי?!
    כתבה אובי'קטיבית? 16/12/2019 09:54
    הגב לתגובה זו
    8 0
    מצד אחד, נכון יש גילוי נאות שהקרן מושקעת בשורט. מאידך, לא מוזכרים אלמנטים חיובי'ים נוספים, כמו רכישה אפשרית של התברה אשר נמצאת על המדף... וגם כמובן ווארן באפט שמשום מה נשאר עדי'ין בפוזיצי'ה וגם י'יתכנו הפתעות טובות נוספות.
    סגור
  • 9.
    טיסה נעימה
    רוי 16/12/2019 09:31
    הגב לתגובה זו
    8 1
    נא להדק חגורות טבע בדרך לטוס מעלה
    סגור
  • 8.
    הכל ידוע-לא חידשת כלום
    רב חובל 16/12/2019 09:30
    הגב לתגובה זו
    10 0
    כל ההסבר שנתת ידוע ומפורסם, משכחי כאבים,תיאום מחירים נזילות וכו'. נכון שהמצב לא מזהיר אבל טוב יותר מהמצב שהיה לפני 3 חודשים ב"ה. למען גילוי נאות ממתי אתה בשורט על טבע? בהצלחה לכולנו
    סגור
  • 7.
    אני לא מנהל קרן גידור רק את הנוסטרו שלי
    אז כדאי שתקרא 16/12/2019 09:04
    הגב לתגובה זו
    12 0
    הסיבה שאני לא מנהל קרן גידור למרות שיש הרבה שישמחו שאני אנהל את הכסף שלהם היא שאני ממש טוב במה שאני עושה.... דבר ראשון לא עושים שורט לתוך שוק עולה אלא אם מדובר בחלק מאסטרטגיה של גידור , למשל לונג פריגו שורט טבע או משהו בסגנון שוק וסקטור אחראים לחלק ניכר מתנועת המניה ואתה לא רוצה ללכת נגד זה , ככה נמחקים דבר שני לא עושים שורט על מניה שמפתיעה לטובה בדוח . למה ? כי בדרך כלל כשמניה מפתיעה לטובה בדוח אחר, היא תפיע לטובה גם בדוח שאחריו. זה נכון גם לצד השני . דבר שלישי כשאני בא לפתוח פוזיצי בשוק אני קודם כל חושב - האם זו הדרך הכי קלה להרוויח ? האם מכל עשרות אלפי המניות שישי בשוק הדרך הכי קלה להרוויח זה משורט על טבע ? גם אם פונדמנטלית אתה צודק , התשובה סביר להניח שלילית ! ולסיום אם כבר החלטת ללכת על שורט אז תשים סטופ להפסד כי מניות יכולות לעלות תיאורטית עד אינסוף גם טבע
    סגור
  • ועוד משהו סופר חשוב ששכחתי
    גם כדאי לקרוא 16/12/2019 10:00
    הגב לתגובה זו
    10 1
    מכל המניות שיש בשוק החלטת ללכת בשורט דווקא על מניה שוורן באפט, האיש שעשה 100 מיליארד דולר מהשקעות בלונג, החליט לקנות ? ברצינות ? בקופה של ברקשייר יש מעל מיליארד דולר פנויים להשקעות, אתה באמת חושב ששוא יתן לחברה שי לו בפורטפוליו להגיע לדיפולט ? הוא יזריק לטבע מזומנים מכאן ועד להודעה חדשה כי לא מקלקלים תדמית שנבנתה ב 70 בשנה בגיל 90 בגלל כמה מיליארדים מסכנים
    סגור
  • 6.
    טבע תעלה עוד הרבה (ל"ת)
    חחח איזה כתבה מצחיקה 16/12/2019 08:50
    הגב לתגובה זו
    9 7
    סגור
  • 5.
    אולי אתה פתחת שמפניה
    אבי 16/12/2019 08:29
    הגב לתגובה זו
    9 2
    אני מכיר את אנשים שקנו את טבע בשיא והפסידו 88 אחוז
    סגור
  • אז מה?
    א 16/12/2019 21:57
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מכיר כאלה שהרוויחו מעל 40% לאחרונה ובניהם אני.
    סגור
  • 4.
    היצור הזה פתח שורט כשטבע הייתה 6$
    ניר קצב 16/12/2019 08:19
    הגב לתגובה זו
    9 0
    לא להקשיב למילה שלו, אין לו מושג.
    סגור
  • 3.
    לתמוך בפוזיציה של עצמך דרך כתבה
    אנונימי 16/12/2019 08:05
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מעניין איזו תשואה קרן הגידור שלך עשתה השנה ???
    סגור
  • 2.
    הוא בשורט ועושה יחסי צבור לשורט שלו
    חחח 16/12/2019 07:58
    הגב לתגובה זו
    12 1
    ואם המצב של טבע כל כך גרוע אולי סוף סוף תימכר .
    סגור
  • ברור שהוא בשורט עליה. ויאכל את הכובע וייתקע גם אצבע בתח (ל"ת)
    שי 16/12/2019 09:23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    מעריך את הגילוי נאות
    יוסי 16/12/2019 07:40
    הגב לתגובה זו
    12 1
    כבר נמאס מכתבות שמפורסמות על ידי אנשים ששמים שורט על מניה וגורמים לה להתרסק מבלי להראות שום גילוי נאות. בכלכליסט שבוע שעבר פורסם בעיתון כתבה נגד בי קומיוניקישנס שגרם למניה להתרסק 8% מאז. לא קראתי את הכתבה אז אני לא יודע אם היה שם גילוי נאות כזה או לא, אבל מניח שלא היה כי זה כמעט תמיד ככה. אז כל הכבוד שפה זה כן היה מצוין.
    סגור
  • אתה קצת לא מבין בבורסה
    אבי 16/12/2019 08:30
    הגב לתגובה זו
    7 1
    אין חשיבות לכל הטוקבקים האלה מצבה של טבע נקבע בארצות הברית
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות