מה הקשר בין פקקים ובין מחירי הדירות, ולמה הממשלה לא ממהרת להוריד את המסים על הרכבים?

לולאה אינסופית: פקקים מגדילים ביקוש לדירות באזור המרכז (אף אחד לא אוהב פקקים) - ביקוש לדירות מעלה מחירים - העלאת מחירים מוציאה אנשים למקומות מרוחקים יותר - אנשים במקומות מרוחקים עומדים יותר בפקקים - פקקים מגדילים ביקוש לדירות באזור המרכז....
 | 
telegram
(5)

כבר שנים שהעובדים בישראל מרבים להתלונן על הפקקים, ויש להם סיבות טובות. לפי נתונים של בנק ישראל זמן הנסיעה הממוצע של מי שעובד מחוץ לעיר מגוריו גדל בעשר השנים האחרונות מ-30 דקות ל-40. הבדיקה היתה רגע לפני שהחלו בעבודות הרכבת הקלה. אני מניח שבפועל, הזמן התארך. 

במקביל, מחירי הדיור דוחפים חלק גדול יותר מהאוכלוסייה לגור במקומות שמרוחקים ממקום העבודה שלהם, מה שיוצר מעגל אכזרי: ככל שמספר האנשים שגרים בריחוק ממקום העבודה שלהם עולה, גדל מספר האנשים שנוסעים על הכביש. הגידול במספר האנשים שנוסעים על הכביש גורם להחמרה בפקקים, הפקקים גורמים לאנשים להיות מוכנים לשלם יותר עבור מגורים במקום שקרוב לעבודה, הנכונות לשלם דוחפת את מחירי הדירות במרכז כלפי מעלה, העלייה במחירים מאלצת אנשים לגור רחוק יותר, וחוזר חלילה.

לפחות בינתיים, אני לא רואה איך זה הולך להשתנות. כי יש דבר אחד נכון שאמר שר התחבורה הקודם שלנו, ישראל כ"ץ: ישראל סובלת מהזנחה בתחום התחבורה שנמשכת כבר למעלה מ-100 שנים. כשאירופה כבר הייתה מכוסה ברשת של מסילות רכבת, ישראל הייתה בשליטה של האימפריה התורכית שבנתה באזורנו פחות או יותר כלום. למזלנו, אחר כך היו פה אנגלים, והם דווקא כן ידעו לבנות. בלעדיהם המצב היה ממש חמור, כי מה שישראל כ"ץ שכח להגיד זה שההזנחה בתחום התחבורה היא לא משהו שקרה רק בתקופה התורכית. היא נמשכת גם בזמננו.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

כי כדי להבין איזה עדיפות נותנת המדינה לתחבורה, צריך להסתכל על האחוז מהתקציב שמופנה לתשתיות תחבורה. אם בודקים, רואים שמאז ראשית שנות ה-1990, הנתון הזה נשאר פחות או יותר קבוע, בערך אחוז מהתוצר. הממשלה היחידה שהשקיעה קצת יותר הייתה זאת של רבין, אבל זה היה לפני יותר מ-20 שנים.  

והאמת היא, שלממשלות אין עניין לשנות את ההשקעה בתחבורה. כי לפחות בטווח הקצר, ככל שהעומסים בכבישים יותר כבדים, המצב של הממשלה יותר טוב. ההכנסות ממיסים ואגרות על רכב ודלק מהוות לפחות 10% מהכנסות המדינה ממיסים. ובטווח הקצר, כל ניסיון שיצמצם את ההכנסות האלו ייתקל במכשול חזק. דוגמא אחת היא החלטת הממשלה מ-2009 להקטין את המיסים על רכבים היברידיים. ההחלטה ההיא נעשתה מתוך שיקול שלפיו איכות הסביבה חשובה יותר מהצורך של משרד האוצר בהכנסות ממיסים. אבל ברגע שהתברר שהקלת המיסוי על רכבים היברידיים מובילה לירידה בהכנסות ממיסים, הממשלה החליטה לשנות מדיניות.

החל מינואר 2020 המס על רכבים חשמליים והיברידיים החל לעלות, ועד 2024 הוא יהיה 83%, בדיוק כמו המס על רכבים "רגילים". כי מה לעשות: איכות הסביבה היא שיקול של טווח ארוך, ומחסור בהכנסות זאת בעיה מיידית.

אז מי שרוצה לדעת מתי הממשלה באמת מתכוונת לנסות להתמודד עם הבעיות של העומסים בכבישים, צריך לדעת שזה לא יקרה לפני שהממשלה תבנה תוכנית הכנסות שבה מקטינים מאוד את התלות בהכנסות מרכבים ומדלק, ומגדילים במקום את המיסים על דברים אחרים. אבל אל תצפו שזה יקרה בקרוב.

פוליטית, קל מאוד להמשיך להטיל מס קיים, וקשה מאוד להטיל מס על משהו אחר. כדי להבין עד כמה יהיה קשה לממשלה להקטין את ההכנסות ממיסוי על רכבים ודלק, כדאי לזכור שאם הממשלה תחליט לחתוך את המיסים על רכב ודלק בחצי, נניח, יהיה צורך להעלות את המע"מ ב-4%, או את מס הכנסה ב-6% – 7%. אתם יכולים לתאר את הכותרות בעיתון אם איזושהי ממשלה תנסה לעשות את זה.

אז בשורה התחתונה, עד שלא תהיה פה קטסטרופה, אל תחכו שהממשלה תפעל ברצינות כדי לצמצם את בעיית הפקקים. אבל יש פתרונות אחרים שאפשר לקדם גם בלי לחכות לממשלה, ואלו לא תוכניות מהסוג של מס גודש או להפוך נתיב קיים לנתיב לתחבורה ציבורית. אבל על זה, במאמר הבא.

ד"ר אביחי שניר
המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

תגובות לכתבה(5):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הפעם נתניהו!
    פטריוט 01/02/2020 09:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השמאל נילחם במדינה ע"י יצירת פייק פקקים......השמאל נוסע הלוך ושוב כדי להעמיס את הנתיבים!!!! מי שימני ייסע בנתיב הימני בלבד. ארגוני השמאל והפרקליטות ייסעו בצידיי הדרך. ובא לציון גואל
    סגור
  • 3.
    הרכבת הקלה תפיל את המחירים בת"א. לא יהיה צורך לגור בת"א
    שמאי 28/01/2020 15:41
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כדי ליהנות ממה שיש לעיר להציע. אפשר יהיה לגור ברמת גן או חולון ולהגיע ב 7 דקות ישר לעבודה או למרכזי הבילוי, וגם בלי לבזבז כסף על דלק או זמן על חניה.
    סגור
  • אבל זה יעלה את המחירים,במעטפת ראשונה לת"א (ל"ת)
    אבל 29/01/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    דירה =קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
    דירה =קורת גג 28/01/2020 15:31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    דירה =קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
    סגור
  • 1.
    עוד דבר
    תל-אביבית 28/01/2020 11:43
    הגב לתגובה זו
    5 2
    בשרשור המתואר יוצא כי אוכלוסייה שאין ידה משגת לנד"לן בת"א עוברת כמתואר אל הפריפריה. כך נוצר השבר החברתי בין מרכז לפריפריה אשר מוליד דינמיקה נוספת והיא ניוון כלכלי כתוצאה מהעדפת משקיעים את מרכז הארץ. ישראל 2020 הכול הפוך..
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות