מדד המחירים על האפס כבר שנים, והציבור צועק שיוקר המחיה עולה - איך זה יכול להיות?

האם מדד המחירים לצרכן משקף את המציאות בשטח, למה הוא לא מבטא את העלייה במחירי הדירות, ואיך זה קשור למשאיות של חברת שפיר שמוצגות בתמונה?
 | 

בשישי האחרון פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר – המדד ירד ב-0.4%. כשהמדד יורד, משמע המחירים הממוצעים של המוצרים שאנו רוכשים, יורדים. כשהמדד יורד, הכסף שלנו "שווה יותר", אנחנו יכולים לקנות יותר, אנחנו עשירים יותר. כן, אני יודע – אתם לא מרגישים עשירים יותר. אתם מרגישים שיוקר המחיה עולה, ואתם לא מבינים איך יכול להיות שהמדינה טוענת שמצבכם טוב יותר. המדינה אומרת את זה דרך שורה של פרמטרים כלכליים. הראשון, מדד המחירים לצרכן – המדד נמוך כבר הרבה זמן, ובשנים האחרונות יש הרבה מדדים חודשיים שליליים, כשהמדד השנתי די קרוב לאפס. משמע יוקר המחיה בקושי עולה.

בנוסף, שיעור האבטלה מאוד נמוך – מתחת ל-4%, ההכנסה הממוצעת עולה באופן שוטף והיא כבר מעל עשרת אלפים שקל, והצמיחה - למרות שהיא בסימן ירידה, היא עדיין משמעותית, באזור 3%. כל זה ביחד גורם למדינה להיות חזקה כלכלית, אבל האבסורד הגדול הוא שחלק מאוד גדול מהציבור לא מרגיש את זה בכיס. איך זה יכול להיות? ובמילים אחרות – איפה הכסף?

איפה הכסף?
הכסף לא מתחלק בצורה שוויונית. הנתונים הכלכליים הם הרי ממוצע, ממוצע סטטיסטי. כשמדברים על מדד שירד ב-0.4%, הוא מתייחס לכאורה לסל של "הישראלי הממוצע"; כשמדברים על שיעור אבטלה של מתחת ל-4%, מתייחסים לממוצע כללי של מכלול המעסיקים; וכשמדברים על שכר ממוצע, מדברים על ממוצע של כל העובדים במשק -  עובד הייטק לצד עובד ניקיון. אבל בשטח אין דבר כזה ממוצע. בשטח יש קהלים שונים, גילאים שונים, עיסוקים שונים. יש אנשים שאכן מרגישים את הכלכלה הישראלית החזקה, הם חלק ממנה, ויש אנשים רבים שנמצאים בשוליים. בשנים האחרונות הממוצע לא מדבר אל שכבות רבות באוכלוסייה, בעיקר בגלל שנוצרו כאן שתי מדינות – מדינה עשירה וחזקה, מדינת ההייטק שתורמת מאוד לתעשיות מסביב, ומדינה אחרת – של יתר האוכלוסייה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

צעירים בהייטק מתחילים את הקריירה התעסוקתית שלהם בשכר גבוה מההורים שלהם. זה נהדר, זה מבורך, זה מעיד על הפוטנציאל העצום של המדינה. אבל מנגד – זה מייצר גם אי שוויון גדול. צעירים שלא בחרו בהייטק לרוב יתחילו את הקריירה שלהם בשכר נמוך. מה לעשות – לא כולם מתאימים להייטק, ובכלל  המשק צריך עובדים גם בתחומים אחרים.

אז כשזה המצב, וכשחלק ההייטק הולך וגדל (מספר המועסקים גדל, השכר גדל, האקזיטים גדלים) נוצרים פערים גדולים בין אנשי הטכנולוגיה כולל אלו שמרוויחים מהטכנולוגיה – שירותים קשורים (עריכת דין, ראיית חשבון ועוד). לכן לא מפתיע שהממוצע נראה טוב, אבל בפנים – יש שונות גדולה. זה מסביר למה חלק גדול מהאוכלוסייה לא מרגיש את "ישראל – המעצמה הכלכלית". אבל זו לא הסיבה היחידה.

מחירי הדירות לא מתבטאים במדד
"המוצר" הכי משמעותי והכי יקר – דירה, אינו מתבטא במדד המחירים לצרכן. עלייה של 1005 במחירי הדירות בעשור האחרון לא מתבטאת במדד המחירים לצרכן. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) האחראית על הרכב ועדכון המדדים, מסבירה כי מה שחשוב לצורך בחינת עלייה במדד של סל מוצרים זה לא הנכסים (הדירות) והשינוי בהם אלא המוצרים השוטפים וההחזקה שלהם. כלומר, עלייה במחיר הדירה היא לא עלייה שקשורה לסל מוצרים שוטף/ נצרך.

בסל כזה צריכה להופיעה עלות החזקת דירה/ עלות דיור. ברגע ש"מוציאים" את מחירי הדירות מהסל אז אולי הוא נכון מבחינה סטטיסטית/ כלכלית, אבל הוא לא נכון לחלק גדול מהאוכלוסייה - אנשים שאין להם דירה רואים שחלום הדירה מתרחק מהם, ומפנימים שהם נשארים מאחור. "סל המוצרים"   שלהם מתייקר מאוד – המדד שהם רואים גבוה מאוד. אז נכון שדירה היא נכס ולא הוצאה שוטפת, אבל זו רק סמנטיקה – אחרי הכל, כשרוכשים דירה, אז חלק גדול מהעלות שלה הוא הוצאה שוטפת (משכנתא).

בעלי ההון מול העובדים
חוסר השיוויון מתבטא גם ביחס שבין בעלי ההון והעובדים. בעלי ההון שמשקיעים בפעילויות וחברות זכאים לתשואה על ההשקעה שלהם. זה נכון, זה טבעי, אלו כללי המשחק. ככה זה בקפיטליזם. אבל הם לא זכאים לרווחים מעבר לנורמה, במיוחד כשמדובר במוצר בפיקוח או מוצר ציבורי. שימו לב לנתונים הבאים ולמה שמסתתר מאחוריהם:
בעוד מדד המחירים לצרכן יורד ב-0.4%, מדד תשומות הבנייה עולה ב-0.2%. מדד תשומות הבנייה הוא אחד מהמדדים החשובים ביותר שמפרסמת הלמ"ס – הוא מבטא את העלויות בבניית דירות למגורים. כשהוא עולה אז כמובן שמחירי הדירות עולים. מדד תשומות הבנייה עולה בשנים האחרונות משמעותית מעל מדד המחירים לצרכן. בד בבד, מחירי הדירות עצמן עולים מעל מדד תשומות הבנייה.

חלק מממד תשומות הבנייה מורכב מחומרים לרבות בטון, חצץ, חול. חומרי הגלם של הבנייה. אם תחזרו לטור קודם (חול ששווה זהב – המתנה שקיבלה שפיר מששינסקי) תגלו שחברת שפיר הנדסה שעוסקת בתחום התשתיות, מתקרבת לשווי של 10 מיליארד שקל – כפול מדלק של תשובה, גם ובעיקר בגלל שהמדינה לא מקבלת תמלוגי על על הכרייה במחצבים שלה. מדובר במוצר שבדומה לאשלג של כיל ובדומה לגז של תשובה הוא מוצר ציבורי, ולמרות זאת "שכחו" למסות אותו. בדרך הזאת הקבוצה מדווחת על רווחיות פנומנלית. בדרך הזו החברה בעצם גורמת להתייקרות מחירי הדירות – בעלי ההון המעטים מרוויחים על חשבון ציבור שלם, באופן לא הוגן. הנה חלק מהכסף שחיפשתם.

תגובות לכתבה(48):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 35.
    פשוט לא מודדים אותה
    יש אינפלציה 23/02/2020 14:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מודדים כרטיסי טיסה רטיסי טיסה לחול אבל לא מחירי דירות זה ישרא חרטא
    סגור
  • 34.
    ממוצע בהתפלגות אסימטרית?
    השואל 18/02/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה?
    סגור
  • 33.
    כאשר בסטונירים שיפוצניקים ונהגי מוניות משלמים 0 מיסים
    י 17/02/2020 10:14
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אז יש להם הרבה כסף לקנות נדל"ן ורכבים. רק איסור על עיסקאות מזומן לחלוטין יגרום לתשלום מס אמת אבל אלו למעלה מהווים את הרוב במרכז הליקוק (לביבי)
    סגור
  • 32.
    מחירי הדירות עולים כי אין מיסים על החול של שפיר
    עקיבא 17/02/2020 09:52
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איזה טמטום מטומטם.
    סגור
  • לא הבנת
    גידי 17/02/2020 14:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תדמיין שהיו לוקחים את המס ומעבירים לך....לציבור
    סגור
  • טען עוד
  • 31.
    מצב אזרחי המדינה השתפר רק התקשרת אנטי ביבי (ל"ת)
    אבי 17/02/2020 09:00
    הגב לתגובה זו
    1 7
    סגור
  • איזה אינטליגנט (ל"ת)
    פשששש 23/02/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    דירה היא לא נכס
    אנונימי 17/02/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    5 0
    דירה היא התחחיבות היא לא נכס זה לא מכניס לי כסף כל חודש אני מוציא כסף על משכנתא ביטול ועלויות תחזוקה שונותנכס זה מוצר שמכניס כסף מי שחושב שהדירה שלו היא נכס שיחשוב שוב
    סגור
  • וכשתסיים עוד 30 שנה לשלם משכנתא צריך לעשות שיפוץ (ל"ת)
    אופטימי 17/02/2020 12:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 29.
    מה לא ברור? ברגע שמחירי הדירות כל כך גבוהים אין כסף לקנ
    שחר 17/02/2020 08:09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    דירה (לא גדולה)שעלתה חצי מליון שקל לפני 15 שנה עולה היום מליון וחצי שח אז איזה עוד שאלות יש לכם ובפרט שזה כמובן מוכתב מלמעלה להפוך אותנו לעבדים מודרניים.
    סגור
  • 28.
    הכל מתייקר רק לא נמדד כנראה
    avnersh1 17/02/2020 07:12
    הגב לתגובה זו
    9 0
    להרגשתי הכל מתייקר. המים, גם החשמל. גם התה והקפה. אנחנו פשוט לא זוכרים אבל רק לדוגמה. לפני חצי שנה קניתי את סכין הגילוח שלי ב 10 ש"ח. החודש רציתי לקנות ונדרשי לשלם, בעבור אותו סכין 20 ש"ח. וככה זה בעשרות מוצרי צריכה יום יומיים.
    סגור
  • 27.
    שוב שטויות
    יוסי 16/02/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
    2 3
    דבר ראשון יש תמלוגים שמועברים למדינה כאשר כל מחצבה לרבות אלו של שפיר מעבירה. הכתב משום מה החליט להתלבש על שפיר. מעניין אם הוא מקבל שכר מהמתחרות בענף
    סגור
  • 26.
    המתבכיינים על "רמת החיים" חמוצים שיותר בחו"ל מביבי
    תושב הדרום 16/02/2020 18:25
    הגב לתגובה זו
    1 6
    שמאלנים עלובים , שכמה טוב שלא תשים עליהם ימשיכו להתבכיין.
    סגור
  • 25.
    הבעיה היא
    לרון 16/02/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שאנשים שכחו ש"צדק" זהו שם של כוכב,רוצה להצליח תלמד!!!
    סגור
  • 24.
    הכסף הולך לישיבות והתנחלויות
    אני 16/02/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לכן אין למשל רכבת תחתית בקהיר אגב, יש רכבת תחתית
    סגור
  • 23.
    יוקר המחיה עלה כי קנינו יותר כמויות, לא כי המחיר עלה
    אבי לוי 16/02/2020 10:50
    הגב לתגובה זו
    5 16
    פעם נסיעה אחת לחו"ל בשנה היתה הממוצע, היום בממוצע טסים 3 פעמים. פעם היתה מכונית אחת למשפחה, היום שתיים ורצוי גם ג'יפ גדול יותר וצמא יותר לדלק. אותו למ"ס שמפרסם מדד מחירים על אפס, גם פרסם שההוצאה המשפחתית הממוצעת עלתה בכ 20% בשבע השנים האחרונות
    סגור
  • 22.
    אין קורלציה בין עלות הבניה לבין מחירי הדירות -
    אחד שבדק 16/02/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
    14 1
    תבדקו 50 שנה אחרונות ותראו. דירות הן מוצר שאחד הרכיבים בו נקבע על ידי הציבור והקבלנים ולא ע"י מחירי חומרי גלם והמיסוי הממשלתי. אני מדבר על ערך הקרקע. בגלל זה כל התייקרות בתשומות גורמת אוטומטית לירידה זהה במחיר הקרקע שהציבור והיזמים מוכנים לשלם
    סגור
  • 21.
    זהירות מאגרות חוב צמודות ,מדד ירד ב 0.4%
    כלכלן 16/02/2020 10:35
    הגב לתגובה זו
    3 3
    יש בשוק הזה כמעט 900 מיליארד שח בסכנה. לא רק שכסף חדש לא ייכנס כי התשואה הריאלית לפידיון הינה שלילית אלא כסף רב ייצא לאור מדדים אפסיים ושליליים. סכומי עתק בסיכון וצפי למעבר לאפיקים אחרים כגון מטבע חוץ ( גם ממלווה קצר מועד שקלי עד שנה, כדאי להזהר ,גם שם התשואות לפידיון שליליות)
    סגור
  • הורדת ריבית מגיעה ?
    דולר 16/02/2020 10:54
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יהיה מעניין.
    סגור
  • 20.
    הלמ"ס
    דן 16/02/2020 10:30
    הגב לתגובה זו
    9 0
    בנק ישראל מתומים ביניהם על גובה המדד!!!לא מאמין ללמס
    סגור
  • 19.
    עליית מחירי הנכסים דווקא מוזילה את המחיה! אפשר למכור
    כלכלן 16/02/2020 10:25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    את הנכס ולקבל לכיס רווח של מאות אלפי שקלים, מה שמחזיר למי שרכש דירה את כל הכסף ששילם בתשלומי המשכנתא שלו... מדד המחירים לצרכן מודד מוצרי צריכה מתכלים (מירקות ועד מכוניות) ולכן זה ממש לא אותו דבר. אגב, הלמ"ס גם מפרסמת את המדד שמרגיש כל אחד מחמשת החמישונים
    סגור
  • למכור ולגור באוהל. ברור (ל"ת)
    מנחם 16/02/2020 11:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • צחוק בצד
    לרון 16/02/2020 17:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חיסכון ויכולת פיננסית מביאים לעתיד טוב!
    סגור
  • 18.
    שכחו למסות
    אנונימי 16/02/2020 10:05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברור אפשר לתקן מיידית.אבל למשהו איכפת מאיתנו.
    סגור
  • 17.
    כתבה טובה (ל"ת)
    ישראלי 16/02/2020 10:03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 16.
    אבישי אתה צודק (ל"ת)
    דוד 16/02/2020 10:02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 15.
    חשיבה מעוותת לחלוטין, מיסוי על חומרי בניה יביא להורדת
    נעמה 16/02/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מחירים? לא יודעת מה המניעים שלך לכתבה, אבל לדבר ברצינות צריך להוריד מיסים על חומרי בניה ולהכניס עוד תחרות - גם מיבוא מחו"ל ככה מורידים מחירים
    סגור
  • 14.
    כאילו כצבה כלכלית , שלא אומרת כלום.סתם גיבוב משפטים (ל"ת)
    חיים 16/02/2020 09:56
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 13.
    מחסור הדיור-מכוון-בהוראה,בנימוק-דאגה לעמיד הבנקי
    כותבי תרחישים 16/02/2020 09:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מחסור הדיור מכוון בהוראה /בהונאה ונומק אריק ש זל בנה 82000-ממוצע כשהיו 6 מלין תושב בהווה יש 9 מליון וכמות הבניה פחות מ4900 דירות בממוצע בעשור מחירי הדיור עלו בעשור האחרון: בשוויץ וגרמניה ב 33% - בישראל ב 122% כל הנל עקב עיקור הדירות מהמדד- "ודאגה" לבנקי אל תגידו לא ידענו בוועדת החקירה
    סגור
  • 12.
    אההה... זה אתה עם השורט בשפיר.... לא נורא גבר (ל"ת)
    גדול... 16/02/2020 09:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 11.
    צר לי,אבל זה שוק מלאכותי,ולא שוק כלכלי.
    mr sus 16/02/2020 09:33
    הגב לתגובה זו
    6 0
    הכל ישראבלוף אחד גדול,בגלל ריבית אפסית,כולם באשראי.
    סגור
  • מדבר ככה
    לרון 16/02/2020 17:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק מי שלא ראה מפולת !
    סגור
  • 10.
    אנחנו חיים בסביבה אינפלציונית גבוהה
    8 16/02/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
    15 0
    המדד אינו מודד את מה שצריך למדוד. כמו שציינו בכתבה, קניית דירה לא כלולה במדד, ואילו שכירות דירה כלולה בשיעור נמוך. בשורה התחתונה אנחנו באינפלציה של כ5-10% בשנה.
    סגור
  • מי שמדבר כך
    לרון 16/02/2020 17:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא ראה 20% אינפלציה בחודש!!!
    סגור
  • 9.
    דולר הנמוך עקב ספקולציות גופים אחת הסבות, סיבה שנייה מש
    PAN 16/02/2020 09:26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    משכורות 5 ספרתיות רבות מידי
    סגור
  • 8.
    המדדים כוווולם מבושלים ע'י הממשל
    זאב 16/02/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    11 0
    נגד הציבור. כך היה תמיד וכך יהיה תמיד כי המדדים הם מכשיר סטטיסטי בשירות הממסד הפוליטי.
    סגור
  • 7.
    החברה בעצם גורמת להתייקרות מחירי הדירות? איך בדיוק?
    אוקיי 16/02/2020 09:12
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מס יגרום להתיקרות נוספת של חומרי הבנין. התשובה היא רק פתיחת שוק הבניה לתחרות עולמית. הורדת כל חסם אפשרי. הקרקע היא העלות המשמעותית ביותר והמדינה היא שאחראית לה ולכן הממשלה היא שאחראית ליוקר הדיור.
    סגור
  • 6.
    הכי כיף למצוא שעיר לעזאזל
    יוני 16/02/2020 08:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין לי מושג מה יש לכם נגד חברת שפיר, וגם לי אין כלום איתה אבל הכי כיף למצוא שעיר לעזאזל ולהניח עליו את כל הבעיות שלנו.
    סגור
  • אני מושקע שם
    לרון 16/02/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מזה הרבה זמן,כף חיים!!
    סגור
  • 5.
    מה עם מלח אשלג
    רק חול 16/02/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מלא החופן מחצבים שמשפחות מרויחות והציבור מפסיד
    סגור
  • 4.
    מדד המחירים לשקרן , הוא המדד שכולו אמת . (ל"ת)
    פינוקיו 16/02/2020 08:35
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • נלעגות במיטבה
    קלוד 16/02/2020 10:39
    הגב לתגובה זו
    0 3
    תגובתך נלעגת. מה זה קשור לנושא. בכל דבר שינאתך מבצבצת
    סגור
  • 3.
    הקורנה תעלה או תוריד את המדד בחודשים הקרובים?
    ישראל 16/02/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה דעתכם?
    סגור
  • המכה תהיה כואבת
    דן 16/02/2020 15:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד לפנימו את הנזק שנגרם לכל העולם !
    סגור
  • ראית איך בונים
    לרון 16/02/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בי"ח בסין? ככה ישתקמו,נקווה רק שלנו "ישקמו" רכבת לאילת!
    סגור
  • 2.
    כתבה שמסבירה הרבה דברים חוץ מאת מה שהיא באה להסביר (ל"ת)
    אלמונימי 16/02/2020 08:12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • אין קשר בין הכותרת לכתוב בכתבה
    זאב 16/02/2020 11:21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אתה צודק
    סגור
  • 1.
    מה הקשר
    רועי 16/02/2020 08:09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא הבנתי את ההסברים. כתבה ראשית עלק
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות