בניגוד לנבואות הזעם הדפסת כסף לא תגדיל אינפלציה

הגדלת כמות הכסף לא הובילה בשנים האחרונות לאינפלציה, ומימון הגירעון על ידי הדפסת כסף לא יוביל לגידול בכמות הכסף, אלא רק יפצה על הירידה הצפויה בכמות הכסף בעקבות המשבר
 | 

הממשלה הצהירה לאחרונה שבכוונתה לייעד 80 מילארד שקלים מעבר לתקציב המתוכנן הרגיל שלה כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי המתרחש בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה בארץ ובעולם.

לווים כסף מהציבור ומיד מזרימים למשק
את הגירעון מתכוונת הממשלה לממן, על פי הצהרת ראש הממשלה, באמצעות מילוות מהציבור. יש להבהיר שמימון הגידול בהוצאות על ידי מילוות מגדיל מחד את חוב הממשלה ומאידך מונע גידול לא מבוקר בכמות הכסף. מדיניות המותירה את ניהול השליטה בכמות הכסף בידי הבנק המרכזי ואת המדיניות הפיסקאלית בידי הממשלה.

כמות הכסף אינה גדלה מאחר שהממשלה לווה את הכסף מהציבור ומייד מוציאה אותו על רכישות שונות, לכן כמות הכסף שבידי הציבור איננה משתנה. בימים רגילים מדיניות כזו נחשבת ככזו השומרת על יציבות כלכלית ומותירה בידי כל רשות ממשלתית לנהל את המדיניות שהיא אמונה עליה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

עדיפה הלוואה מבנק ישראל
עם זאת, המשבר הנוכחי מחייב את הממשלה לשקול מימון של כל שמונים מילארד השקלים במלווה מן הבנק המרכזי, ובמילים אחרות - על הממשלה לבקש מהבנק המרכזי להדפיס 80 מיליארד שקלים שאותם הבנק ייתן כהלוואה לממשלה והיא תוציא את הכסף ברכישות ותשלומים שונים, בהתאם לתכנון המיועד לטפל במשבר.

כתוצאה ממימון ההוצאה בהדפסה תיווצר עלייה בכמות המזומנים שבידי הציבור ב-80 מיליארד שקלים. אומנם פעולה כזו של הממשלה מגדילה את חוב הממשלה לבנק המרכזי, אולם בפועל אינה מהווה גידול ממשי בחוב הממשלתי או בהוצאות הריבית של הממשלה. זאת מאחר שבנק ישראל הוא חלק מהרשות הממשלתית.

היתרון של מהלך זה על פני האלטרנטיבה הוא בכך שיוביל לגידול בכמות הכסף והן לגידול בהוצאה הממשלתית, שתי פעולות בעלות השפעה מרחיבה על הפעילות הכלכלית.

השפעה מרסנת על הריבית במשק
בנוסף, מדיניות זו תמתן עלייה אפשרית צפויה בריבית שתתרחש אם הממשלה תממן את הגידול בהוצאה על ידי מילוות מהציבור. העלייה בריבית עשויה להיגרם מחד עקב הירידה הצפויה בהיצע הכסף בזמן המשבר, ירידה שתתרחש בעקבות הפחתה צפויה בהיקפי ההלוואות שיתנו הבנקים בעת המשבר שתוביל לירידה בפקדונות הציבור בבנקים המסחריים המהווים חלק מהגדרת היצע הכסף, ומאידך בעקבות היצע מוגבר של אג"ח ממשלתיות לציבור.

מכאן שהריבית צפויה לעלות בעקבות ירידה בכמות הכסף הזמינה וכן בשל כך שגם הממשלה תתחרה על כמות הכסף המוקטנת. אמנם החשש ממימון תוספת ההוצאה ממשלתית על ידי הדפסה עשוי לנבוע מהתפיסה הנשענת על התיאוריה הכלכלית לפיה גידול בכמות הכסף עשוי לגרום לאינפלציה, אולם כפי שציינתי, כמות הכסף המוגדרת כסכום של המזומנים שמחזיק הציבור בתוספת פקדונות עובר ושב בבנקים לא צפויה לגדול בשל ההדפסה.

הבנקים צפויים להקטין את היקף האשראי
זאת, מאחר ששפל כלכלי מוביל לכך שבנקים מסחריים מפחיתים את היקף האשראי שהם מעניקים לפרטים ולחברות ואלו מצידם מקטינים את ההפקדות בחשבונות העובר ושב - הלוואות שניתנות על ידי הבנקים מועברות לחשבונות עובר ושב ומשמשות לפעילות השוטפת של הלווים. במילים מעולם הכלכלה, מכפיל הפיקדונות יורד בעקבות גידול ברזרבות המזומנים בבנקים המסחריים מעל ומעבר למינימום הנדרש על ידי בנק ישראל, וכפועל יוצא מכך חלה ירידה בפקדונות עובר ושב של הציבור.

לכן, מימון ההוצאה הממשלתית על ידי הדפסה יפצה על הירידה הצפויה בכמות הכסף בשל המשבר. יותר מכך, בשנים האחרונות ניתן לזהות בבירור שגידול בכמות הכסף לא הוביל לעלייה באינפלציה אלא אך ורק לשינוי בהרכב הנכסים שהציבור מחזיק.

כאשר הבנק המרכזי הגדיל את כמות הכסף בארץ כמו במדינות אחרות ברחבי העולם, חלק מהציבור שאליו הגיעו המזומנים רכש באמצעות מזומנים אלו אגרות חוב שהוחזקו על ידי חלק אחר מהציבור - כמות המזומנים לא השתנתה בעקבות הרכישה, מזומנים עברו מחלק אחד של הציבור לחלק אחר מהציבור, ורכישות האג"ח שהוזנו מהדפסת המזומנים הובילו לעליית מחיר האג"ח ולירידת התשואה לפידיון של אגרות החוב ובפועל לירידת הריבית במשק.

מאחר שהריבית התייצבה על רמה אפסית, חלק גדל והולך מנכסי הציבור הוחזק בצורת מזומנים בחשבונות עובר ושב בבנקים - לא היה טעם להפקיד בפיקדונות או בנכסים נושאי תשואה אפסית. הסתבר שגידול זה במזומנים לא הוביל לאינפלציה הן בישראל והן בארצות רבות אחרות שבהן התרחש תהליך דומה.

שורה תחתונה
הגדלת כמות הכסף לא הובילה בשנים האחרונות לאינפלציה, וכן מימון גירעון הממשלה על ידי הדפסת כסף לא יוביל לגידול בכמות הכסף אלא אך ורק יפצה על הירידה הצפויה בכמות הכסף בעקבות המשבר.


הכותב הינו נסים בן דוד, פרופסור לכלכלה ונשיא המכללה האקדמית גליל מערבי

תגובות לכתבה(51):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 34.
    כבודו חושב שהעולם מטומטם?
    פרופסור 17/04/2020 16:31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אומנם פעולה כזו של הממשלה מגדילה את חוב הממשלה לבנק המרכזי, אולם בפועל אינה מהווה גידול ממשי בחוב הממשלתי או בהוצאות הריבית של הממשלה. זאת מאחר שבנק ישראל הוא חלק מהרשות הממשלתית.
    סגור
  • 33.
    נבואה נכונה
    אמיניאן 14/04/2020 19:37
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אינפלציה היא דבר מבורך בתקופה כזו, המשקיעים ישקיעו באג"ח מדינה או קונצרניות, שחיקה בפנסיות תקציביות וכל זה עד שהכסף של האוצר בדולרים יחזיר את ערכו בבורסה
    סגור
  • 32.
    הסיבה, מדד המחירים לשקרן
    מסכים 12/04/2020 07:38
    הגב לתגובה זו
    6 1
    שם יושבים טובי המומחים להנדס לנו מדד. זה לא ימנע להנדס מדד בהמשך. שכל אדם ישאל את עצמו כמה אותו סל מחיה הוא שילם עליו לפני 5 שנים והיום. כמובן שהוא לא עלה הוא זינק דו ספרתי. מוצר מוצר,שירות שירות, כל דבר התיקר בדו ספרתי ואינפלציה אין. נפלאות המשק.
    סגור
  • 31.
    חוב צריך להחזיר ומישהו צריך לממן אותו, וזה הציבור
    יוסק העגלון 12/04/2020 00:25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אין אינפלציה בנתונים הרישמים אולי, אבל כל מי שקונה מזון או משלם ארנונה, רואה שהעלויות של יוקר המחיה רק עולות
    סגור
  • 30.
    לא מאמין שאתה פרופסור לכלכלה
    סטיב 11/04/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
    16 6
    טוב, זה כן יגרום לאינפלציה - עצם ההגדרה של אינפלציה היא הגדלה בכמות הניירות (כסף) . ברגע שאתה מגדיל את כמות הכסף אבל כמות המוצרים נשארת אותו הדבר אז המחירים עליהם עולים. מקווה שתלמד מזה - פרופסור
    סגור
  • טען עוד
  • הוא הסביר שכמות הכסף זה לא רק שטרות
    אחד שקרא 12/04/2020 14:06
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כנראה שכן צריך להיות פרופסור או לפחות כלכלן בכדי להבין שאינפלציה זה לא רק שטרות אלא כל אמצעי התשלום. אם בנקים לא מלווים כסף אז יש פחות כסף לאנשים ולכן הדפסת כסף רק מחליפה את הכסף הזה.
    סגור
  • בשעה טובה
    צבי נוי 11/04/2020 23:39
    הגב לתגובה זו
    4 1
    שמח לראות סוף סוף מגיב שיודע כלכלה באמת. יסביר לנו הפרוספור, שבכתבה, אם אין אינפלציה, למה הזהב, ששמר על כוח קנייה דומה מאז האימפריה הרומית עולה פתאום כל כך? אני מקווה שלפחות לכוחות השוק הפרופסור עדיין מאמין
    סגור
  • 29.
    אדון פרופסור
    שאול 11/04/2020 17:12
    הגב לתגובה זו
    7 2
    אחרי שקראתי את השטויות שכתבת הבנתי שבמקום לנקות את הידיים עם אלקוג'ל, אתה שותה אותו.
    סגור
  • 28.
    הדפסת כסף תגדיל את בסיס הכסף
    דודי 11/04/2020 17:01
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הירידה בכמות הכסף נובעת קריסת מכפיל הכסף ולא מירידה בבסיס הכסף. לכן קיזוז הירידה על ידי הדפסה לא תיצור בטווח בקצר אינפלציה. אך בתום המשבר, כשמכפיל הכסף יתאושש, יהיה גידול מסיבי בכמות הכסף ועלולה להיווצר אינפלציה מסוכנת.
    סגור
  • 27.
    תוכנית הפוכה - צימצום הכסף שבידי הציבור
    עופר 11/04/2020 12:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הדפסת כמות הכסף והגדלת הצע הכסף לא יגרמו לאינפלציה אם יש הצע גידול/עודף של סחורות ושירותים. במצב הנוכחי שבו יבוא סחורות ושירותים נפגע אנושות וכן יצור מקומי ושירותים מקומים נפגעו/סגורים הדפסת כסף הינה הרסנית.  כיוון שמהירות הכסף (Velocity) ירדה באופן משמעותי, הדפסת כסף לא תגרור התעוררות בפעילות הכלכלית ולא תגרום לאינפלציה. הציבור ישב על הכסף בחשש לסיבובי קורונה נוספים. רק לאחר שיחזור הביטחון תגדל מהירות הכסף וזה יביא לאינפלציה. במידה והצע הסחורות ושירותים לא יגדל משמעותית, נקבל היפר-אינפלציה. במקום להגדיל את כמות הכסף, יש להקטין את הכמות. פרוייקטים מיוחדים יש לממן על ידי מלווה מהציבור, בריבית טובה (7%) לתקופה של 10 שנים. את תקציב הממשלה יש לשמור ביחס לתוצר או להקטינו עוד יותר. כן, אפשר לעשות זאת.
    סגור
  • 26.
    נדפיס כסף ישר לבורסה כמו האמריקאים ונציל את האקספוננט
    פישפש 11/04/2020 11:08
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לא צריך לעבוד בכלל. נפקיד את דמי האבטלה והפנסיה בבורסה, הממשלה תזרים לשם כסף וכולם ירוויחו מהעליות הנצחיות. שהפקיסטנים יעבדו.
    סגור
  • 25.
    שאלה קטנה לפרפסור!!! האם אתה משקיע בזהב??? (ל"ת)
    ישראל 11/04/2020 10:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    או מגניב!! אז הכסף כן גדל העצים!!! (ל"ת)
    ככה זה 11/04/2020 08:59
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 23.
    הדפסת כסף מוריד את ערכו , הורדת ערך הכסף יוצרת אינפלציה ואינפלציה יוצרת מיתון - הבנת? החכמולוג שכתב את הכתבה ? אין יש מאיין השוק ישלם על הטעויות האלו (ל"ת)
    אריאל 11/04/2020 08:58
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 22.
    האקדמיה מנסה לעזור
    לרון 11/04/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואתם בועטים כרגיל בדלי המלא!לכן הצלחתכם בספק!
    סגור
  • 21.
    כן יש אינפציה
    בזיל 11/04/2020 08:38
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זה שקובעים סל ומתעלמים מהנדל"ן והבורסה לא אומר שאין אינפלציה. אי אפשר לטמון את הראש בחול אלא אם אתם מדור הפרבילגיים שלא צרכים כבר לדאוג למשכנתא. לקרוא לדור הנוכחי דור של בייכנים זה לעג לרש. ואגב אני קניתי בית לפני 2008. היום לא הייתי מסוגל לקנות אותו.
    סגור
  • 20.
    ארה'ב ואירופה מדפיסים בלי סוף. גם ישראל יכולה
    הוא צודק 100% 11/04/2020 07:22
    הגב לתגובה זו
    0 4
    האינפלציה בארה'ב ואירופה לא עלתה בשנים האחרונות. מה עדיף להלוות כסף בריבית 4.5% ל 100 שנה ?
    סגור
  • 19.
    אינפלציה גבוהה היא דבר בלתי נמנע
    ג'וני ויני 11/04/2020 06:36
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כל השאר זה ספינים פוליטיים ואינטרסנטים,בטווח הקרוב מחירי האדמות והנדלן ירדו הרבה,בטווח הקצת יותר רחוק רק נדלן או קרנות סל מחקות
    סגור
  • 18.
    מזכיר משחק כסאות מוזיקלים. מי ישאר
    יאיר 11/04/2020 05:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בלי כיסא כאשר המנגינה תפסק?מזכיר גם את מחירי פקעות הצבעונים בהולנד.המחיר רק עולה ועולה ללא קשר לערכו האמיתי ולמה שהוא מייצג.זה נגמר רע בזמנו וזה יגמר רע גם עכשיו.
    סגור
  • 17.
    צק
    הצק 11/04/2020 03:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ו אחרי ששמתי את הפרופסור עם הצ'ק של 500שח לילדים אני קונה זהב ו אתא דדפיסססססס
    סגור
  • 16.
    omg
    omg 11/04/2020 03:08
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תודה פרופסור אני קונה זהב ו אתא תדפיס
    סגור
  • 15.
    כלכלה לא מדע מדוייק - הסיכויים לאינפלציה דווקא עלו
    מדען מחשב 11/04/2020 01:13
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אם רוסיה תצליח לרסק את תעשיית פצלי השמן האמריקאית לכדי פשיטת רגל, אזי מחיר הנפט יעלה בעולם לרמות מאד גבוהות שיגרמו לייקור השינוע וכתוצאה מכך להיפר אינפלציה. אם הממשלה תעלה את הגירעון יתר על המידה, היא גם תסתכן בהפחתת דירוג אשראי וגם תסתכן באובדן המוטיבציה של מהנדסי ההייטק לעבוד מספיק קשה כדי להניע קדימה את תעשיית ההייטק (בסוף הפראיירים אוזלים).
    סגור
  • 14.
    עוד תאוריה=סיפור
    שש 11/04/2020 00:36
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עוד הצעה לניסוי=סיפור שנדע אם הוא נכון בעוד 10 עד 20 שנה. שפן הניסוי הוא הציבור.
    סגור
  • 13.
    צריך להיות פרופסור לכלכלה
    יואב 11/04/2020 00:19
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כדי להגיד כאלה שטויות. אם להדפיס 80 מליארד יעשה פלאים לכלכלה, למה לא80 טריליון?
    סגור
  • 12.
    תתבייש פרופסור
    ליאור 10/04/2020 23:09
    הגב לתגובה זו
    18 3
    אין השלכות להדפסה חסרת אחריות של כסף. כולנו כבשים שעובדים קשה ורק הפרופסור לוחץ על כפתור והופ - 80 מיליארד ש"ח צצים. אתה מייצג את כל מה שרקוב במערכת. מאחל לך שההמון עם הקלשונים יגיע לביתך ראשון. ואחריו לכל שאר הגנבים.
    סגור
  • הפקרות פיננסית
    מוטי 11/04/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צודק מאה אחוז...מצאו פטנט,לדחוק את הקץ..
    סגור
  • הוא צודק 100%
    אורן 11/04/2020 07:26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ארה'ב ואירופה מדפיסות בלי סוף ואין שם אינפלציה. גם עדיף ככה להוריד את שער השקל בעולם. זה עדיף על אג'ח ל 100 שנה בריבית 4.5% שאתה והנכדים שלך ישלמו
    סגור
  • 11.
    הפרופ' הזה הוא קינסאיני מטורלל
    עמוס 10/04/2020 23:09
    הגב לתגובה זו
    12 1
    הרי הדפסת כסף היא יצירת חוב, העברת חוב לממשלה סופה להעביר את החוב לציבור. הגדלת כמות הכסף בשנים האחרונות כן יצרה אינפלציה במחירי הנדל"ן (שאינו נכלל במדד המחירים לצרכן - המסמל את מדד האינפלציה). בסופו של דבר הדרך היחידה שכמות הכסף תרד או לא תשפיע, היא אם כמות החוב תרד. דבר זה לא קרה. בקיצור מדובר על רעיון מטורלל של לפתור חוב על ידי חוב יותר גדול.... ה-ז-ו-י !
    סגור
  • ארהב ואירופה מדפיסים בלי סוף .
    מה טראמפ עושה ? 11/04/2020 07:27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ארה'ב ואירופה מדפיסות בלי סוף ואין שם אינפלציה. גם עדיף ככה להוריד את שער השקל בעולם. זה עדיף על אג'ח ל 100 שנה בריבית 4.5% שאתה והנכדים שלך ישלמו
    סגור
  • 10.
    פרופסור למדעי הקשקוש
    ניק 10/04/2020 23:04
    הגב לתגובה זו
    8 2
    לא תהיה אינפלציה בעקבות הדפסה של כסף כי הכסף הזה לא מגיע לכלל הציבור. הכסף הזה הופך לרווחי הבנקים ומחולק לעשירון העליון.
    סגור
  • 9.
    נו באמת
    שאלה 10/04/2020 22:31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה, באמת נראה לך שלא מדפיסים רק בגלל האינפלציה... מה עם השחיתות והוצאות לא מבוקרות של השלטון - זאת לא סיבה מספיק טובה - לא לאפשר למקבלי ההחלטות להדפיס כסף?
    סגור
  • 8.
    כלכלה מסובכת זה קלקלה (ל"ת)
    משה תחנה מרכזית 10/04/2020 22:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    אם אתה צודק מדוע באופן קבוע לא מדפיסים כל שנה 5 טרליון
    שאלה 10/04/2020 21:39
    הגב לתגובה זו
    20 0
    ומעבירים ל-50 מליון איש הכי עניים בארה"ב? הרי הם בטחו לא יגרמו לאנפלציה כי הם ירכשו רק מוצרים בסיסיים לקיום ובמקביל לא יהיה עוני בארה"ב? או אפשר אפילו אחרת במקום לפזר כל שנה 5 טריליון אפשר לתת מערכת בריאות חינם? משום מה במקום זה קונים מניות ואגח
    סגור
  • יש דבר כזה. מענק עבודה. (ל"ת)
    משה תחנה מרכזית 10/04/2020 22:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    התרברתם שיש לכם 62? תקימו ממשלה!!
    השמאל והמשותפת 10/04/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
    2 3
    הראלי האין סופי יימשך. לאחר שנתקן מהלך עליות 2008 עד 2019 חוזרים לעלות.
    סגור
  • 5.
    זאת לא כלכלה. אין קשר בין ביצועים של חברות למחירי הבועה
    BRR 10/04/2020 21:19
    הגב לתגובה זו
    10 1
    שפאוול מפמפם וקונה מכל הבא ליד כולל אג״ח זבל של חברות שאין להן זכות קיום
    סגור
  • 4.
    טרלול
    באמת? 10/04/2020 21:15
    הגב לתגובה זו
    3 2
    פסקה 6: היתרון של מהלך זה על פני האלטרנטיבה הוא בכך שיוביל לגידול בכמות הכסף והן לגידול בהוצאה הממשלתית, שתי פעולות בעלות השפעה מרחיבה על הפעילות הכלכלית. ]סקה 8: אולם כפי שציינתי, כמות הכסף המוגדרת כסכום של המזומנים שמחזיק הציבור בתוספת פקדונות עובר ושב בבנקים לא צפויה לגדול בשל ההדפסה.
    סגור
  • מסכים איתך, אני לא מבין איך הבחור פרופסור
    עמוס 10/04/2020 23:20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אני לא חושב שהוא יודע מה זה M1 או M2. אכן כתבה הזויה ומטורללת.
    סגור
  • 3.
    נראה לי שה"פרופסור" הזה
    כלכלן 10/04/2020 21:14
    הגב לתגובה זו
    10 5
    קיבל תואר ממכללת לטביה. כדאי מאוד שה"פרופסור" הזה יעשה שיעורי בית וילמד על האינפלציה שהיתה פה בעשור של 1975-1985 ומה שגרם לזה זה הדפסת כסף ובעקבות כך יצא חוק אי הדפסת כסף. אוי איזה פרופסור דמיקולו.
    סגור
  • מור - אתה הקשקשן
    ניק 10/04/2020 23:01
    הגב לתגובה זו
    4 2
    כלכלן נתן נימוק מדוייק למה הוא חושב שהפרופסור מדבר שטויות ומנותק מהמציאות. אתה יכול להסכים או לא להסכים אבל לפחות תנמק למה במקום לתקוף כמו איזה קומנדו מקלדת.
    סגור
  • אתה קשקשן
    מור 10/04/2020 21:50
    הגב לתגובה זו
    3 3
    שתגיע ל1% מההשגים שהגיע אליהם פרופ' בן דוד, תיהיה לך הזכות לבקר אותו. תעשה טובה ותלך ללמוד מאקרו מודרני ולא קישקושים לא רלוונטים.
    סגור
  • להדפיס
    להדפס 11/04/2020 03:32
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מאקרו מודרני זה להדפיס נכון lol
    סגור
  • 2.
    הנגיד פאוול בדרך להיבעט החוצה
    דודאברהםandjelכהן 10/04/2020 21:06
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הוא יפטר. אותו, כמו שהוא נוהג תמיד , זו היא דרכו , אך "...על דאטפת אטפוך.." וגו' ואין שמחה גדולה יותרמראותך בנפול...גם כאן וגו' , אבל , בלי מרכאות
    סגור
  • 1.
    נהדר!
    אופטימיסט 10/04/2020 20:31
    הגב לתגובה זו
    25 2
    אז בואו נדפיס כסף לנצח, נעלה את הבורסות וכולם יהיו מרוצים? מה רע? למי אכפת מזה שעסקים סגורים, מכפילים מנותקים, כסף מאבד את המשמעות המומצאת שייחסנו לו. פשוט נדפיס ונדפיס עד שלכולם יהיה מספיק. מה, לא?
    סגור
  • יש ישור קו להכניס אופטימיות
    נדב 10/04/2020 20:56
    הגב לתגובה זו
    7 0
    זה המצב. אני למשל מנצל את זה לרווחים מלונג למרות שאני בטוח שאנחנו במפולת. מה אכפת לי לרכוב על כל ההזויים האלו ששותפים למלכודת הדבש המופלאה הזאת.
    סגור
  • ואיך תדע מתי לצאת ממלכודת הדבש הזו (ל"ת)
    אריאל 10/04/2020 21:46
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • כמו שתדע לשים ברולטה אדום ואז שחור (ל"ת)
    ותיק 11/04/2020 10:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אז זהו שהוא לא ידע מתי לצאת ... (ל"ת)
    עמוס 10/04/2020 23:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • תנו קרדיט חברים
    נדב 11/04/2020 08:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שמים נקודות קשיחות. פיבונאצ'י בין 1446 ל 1518. באזור הזה עפים. מלכתחילה לא מתכוונים להישאר שבועות. מדובר מקסימום על עד הפקיעה....ואז יחזרו הירידות. כל העדר הפוטים...נראה לך יתנו להם להרוויח??
    סגור
  • תן קרדיט....
    נדב 10/04/2020 22:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סומך על פיבונאצי
    סגור
  • פסימי אתה (ל"ת)
    דוד 10/04/2020 20:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות