תעשיית התיירות לא תצא מהמשבר בקרוב - אז למה הממשלה נותנת לה לקרוס?

במשך חודשיים מנהלים משרדי הממשלה דיונים עם אל על, ישראייר, התאחדות המלונות, סוכני הנסיעות ואתרי התיירות. בפועל - דבר לא קרה; זו עלולה להיות בכייה לדורות
 | 
telegram
(8)

אולי זה מזג האוויר האביבי הניבט מהחלון, אולי זהו גרף הנפגעים מהווירוס שמתחיל 'להשתטח', אולי הקלת מגבלות הסגר. אבל אני מתחיל לחוש את הרוח האופטימית הגוברת בימים אלו. כמו בסרט פוסט אפוקליפטי, ניצולי האסון מביטים קדימה, ורואים את האור בקצה המנהרה.

אבל מה יהיה ברגע שבו נצא אל האור? מי ייצא קודם, מי ייצא אחריו, ומה יהיה הנוף שיהיה לנגד עינינו ביום שבו נחזור, פחות או יותר, לחיי שיגרה? לצערי, אני רחוק מלהיות אופטימי.

הענף שבו אני פעיל מזה שנים רבות, ענף התיירות, היה ראשון הנפגעים מן הצונאמי שהביא עימו הווירוס שהגיע מסין. ראינו בעיניים כלות איך הטיסות מתבטלות בזו אחר זו, בתי המלון נסגרים, הגבולות נאטמים ונמל התעופה המרהיב שלנו, שהיה הומה אדם בכל ימות השנה, הופך ל'פיל לבן' שומם ונטוש. ההזמנות ירדו בהיקפים של 95% ונאלצנו, בכאב רב, להוציא לחל"ת, או לפטר, כמעט את כל העובדים בענף.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

אצלנו איש אינו מאמין שנצא מן המשבר תוך ימים או שבועות. גם חודשים הם עניין לאופטימיים. ברור לי שבנסיבות הקיימות, וכל עוד לא יפותחו חיסון או תרופה לנגיף, כשם שהיינו הראשונים להיפגע מן המשבר, כך נהיה האחרונים לצאת ממנו. השיקום יבוא בהדרגה, וייקח זמן רב.

בארה"ב הוזרמו 2 טריליון דולר לשוק מתוכם 25 מיליארד דולר כמענק לחברות התעופה, על מנת לשמור את התעשייה עם הראש מעל המים. ממשלת גרמניה הכריזה על תוכנית סיוע של 750 מיליארד אירו.

כך עשו גם מרבית מדינות אירופה. הממשלות הללו מבינות כי אם יקרסו החברות בענף, ישתלטו על התחום גורמים אחרים, ובעיקר - חברות ענק מחו"ל, התחרות תיעלם, והמחירים ימריאו לשחקים. ענף תיירות ללא תחרות יהיה בשורה רעה מאד לאזרחי מדינת ישראל שהיא אי מבודד בתוך מרחב לא סימפטי, ושעבור תושביה הנסיעות לחו"ל במחירים עממיים היו כאוויר לנשימה.

בכל יום שעובר, עוד ועוד חברות קורסות, והופכות את מלאכת השיקום העתידית לקשה יותר. בטווח הארוך – המשמעות תהיה אובדן מקומות עבודה, איבוד מקורות הכנסה ממיסים למדינה, הכנסת עשרות אלפי עובדים לאבטלה ממושכת, ושוק שיהיה תלוי בחברות תיירות ותעופה זרות. זו עלולה להיות בכיה לדורות.

אני מאמין גדול בעתידו של ענף התיירות. אני מאמין כי תוך שנה-שנתיים נשוב לראות את המוני בית ישראל יוצאים לנפוש, בארץ ובחו"ל, גודשים את בתי המלון, ונהנים שוב מיעדי התיירות שמעבר לים. אני משוכנע כי גם התיירים ישובו לישראל, ועוד נראה מיליוני תיירים פוקדים מדי שנה את האתרים הנפלאים שיש לנו כאן בארץ הקודש.

אבל, כדי שנגיע ליעד הזה כשאנו ניצבים על רגלינו-אנו, נדרשת הנהגה כלכלית שתדע להוביל אותנו כך שנצלח את התקופה הקשה. אנו שומעים את הקולות בדבר 'אסטרטגיית היציאה', ולמען האמת – אני לא רואה בהנהגה הישראלית שום התייחסות רצינית, שבאמת מבינה את עומק המשבר. במשך חודשיים מנהלים משרדי הממשלה דיונים עם אל על, ישראייר, התאחדות המלונות, סוכני הנסיעות ואתרי התיירות.

בפועל - דבר לא קרה.

מדינת ישראל, משרדי התיירות, האוצר והתחבורה חייבים להפסיק לגרור רגליים. יש לסייע לחברות התעופה, התיירות ובתי המלון באמצעות מענקים והלוואות לטווח ארוך, כפי שנעשה במרבית מדינות העולם. כך ניתן יהיה להגיע ל'יום שאחרי' כשתעשיית התיירות לא רק תתקיים, אלא גם תתרום תרומה משמעותית לתנופה הכלכלית של המדינה ולרווחת אזרחיה.


הכותב הינו רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הולידייס וסגן יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות

תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    בדיוק להיפך
    אלון 27/04/2020 01:35
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ישראל היא יבואנית שירותי תיירות נטו (מעט תיירים והמון ישראלים שנוסעים לחו"ל). בשבוע הבא נפתחים הצימרים, ואחריהם בתי המלון. אין השנה לימודים אםקטיביים, אז זה אומר עונת חופשות ארוכה מהרגיל (אין משמעות אם תצא לחופש ביוני או באוגוסט). ואין נסיעות לחו"ל... מה שאומר שתיירות הפנים הולכת לחגוג (ישרוטל, דן, פתאל) וכך בכל אירופה. תחרות נמוכה יותר, ולכן ריווחיות גבוהה יותר. לגבי סוכני הנסיעות, זאת גם ככה תעשייה מתה. חבל, אבל זה לא משהו שאנחנו לא יודעים כבר עשור.
    סגור
  • 6.
    תשובה
    זיו 23/04/2020 14:57
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לאיש לא איכפת ממכם. הממשלה עצמה היא לא מסוגלת להתנהל תראה מי שר הבריאות, לא בגלל שהוא חרדי אבל בגלל שאין לו שום מושג בבריאות עבר על הכללים חלה הכניס את מנכל המשרד לבידוד..
    סגור
  • 5.
    לא מגיע סיוע
    אנונימי 23/04/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    1 3
    לדעתי עדיף שיסגרו. לא צריכים שרך עודף. מי שלא עומד בתנאי השוק דינו להיסגר. ובעיקר סוכני נסיעות לתיירות מחול לישראל. בחול ישנם חולים רבים. אין לנו צורך לשלם לחברות התיירות שייבאו חולים מחול ושוב להיכנס לסגר טוטאלי. עדיף שלא ישוקמו .ובטח לא על חשבון משלם המיסים.
    סגור
  • 4.
    דרישה חצופה
    מדהים 23/04/2020 14:13
    הגב לתגובה זו
    0 4
    מממנים אתכם כשהכל רגיל ואתם גוזרים רווחי ענק כל הזמן עכשיו כשקשה רוצים שניתן לכם כסף
    סגור
  • 3.
    האחרונים לסייע
    גיל 23/04/2020 14:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משום מה תיירות מתפש כלוקסוס.ייקח זמן עד שיגיעו לענף
    סגור
  • טען עוד
  • 2.
    עסקים שורדים הם עסקים גמישים
    משקיע 23/04/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שלא גמיש וזז מהר לא ישרוד. כל מי שעוסק בתיירות תרבות ועסק של התקהלות חייב לסגור לחפש עבודה אחרת ולפתוח שיהיה אפשר להתקהל שוב. זה יכול לקחת שנים
    סגור
  • משקיע חלש
    ט 23/04/2020 19:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כן אתה צודק אנשים ישארו רק בבית לא ינפשו לא ילכו לראות הופעות לא יהנו מכלום רק אוכל ושירותים לך תשקיע בנייר טאולט
    סגור
  • 1.
    חשוב לקחת בחשבון את הצד הכלכלי
    ניר 23/04/2020 13:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכתבה חשובה, ברור שיש כאן חיי אנשים, עסק שבנו בשתי ידיים, כסף ואולי גם גאווה, אבל בוא נסתכל כלכלית, ככל שהמשבר הזה יעמיק, ויתארך, יותר ויותר אנשים יראו את התחתית, עסקים יסגרו, יותר מובטלים וחדלי פירעון פרטי ועסקי. אם המדינה תתחיל לחלץ חברות, מי יקבע מי כן ומי לא? אם עלאל תקבל סיוע, למה לא ישראייר וארקיע, אם פתאל לקבל סיוע, למה לא צימרים בצפון? איפה זה יעצר? אי אפשר לתת כסף יש מאין לכולם וללא הגבלה. בסופו של דבר משהו יקרוס, או העסקים או המדינה (וזה קורה גלובאלית). נכון שהתגובה בישראל איטית ולוקה בחסר משמעותית בעולם. אבל בישראל כמו בישראל, נקרא עוד בעתיד איך פישלו גם בזה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות