חסר כסף? תתחילו להדפיס. תשכחו ממה שחשבתם על הדפסת כסף ואינפלציה

פוליטיקאים שחוששים מפני השלכות העלאת מסים על עתידם הפוליטי עשויים להדפיס כסף במקום. הדפסה שעלולה ליצור אינפלציה; אבל הכל יחסי - ייתכן שלא תהיה אינפלציה, כאשר רמת ההדפסה המקומית דומה לזו שבמדינות אחרות
 | 

כמעט בכל מדינות העולם הממשלות מדפיסות כמויות עצומות של כסף ומשתמשות בו למימון הגידול בהוצאות הממשלתיות ולרכישת נכסים פיננסיים. ממשלת יפן התחייבה לרכוש אג"ח ללא הגבלה, כולל אג"ח זבל. בארה"ב הבנק המרכזי רוכש אג"ח ונכסים פיננסיים אחרים בהיקפי ענק (מאזן הפד זינק השבוע ל-5.8 טריליון דולר) וכך גם באירופה. למרות תאוריות הזעם  הידועות כי הדפסת כסף תוביל לאינפלציה, איננו רואים כל סימן לאינפלציה בכלכלה העולמית בכלל ובבכלכלה הישראלית בפרט.

מדוע הדפסת כסף עשויה לגרור אינפלציה?
כדי להבהיר מהו הגורם לניתוק הקשר שבין הדפסת כסף לבין האינפלציה אתאר בקצרה את מנגנון התמסורת שבין הדפסת כסף לבין האינפלציה בתנאים שבהם רק במשק המקומי מדפיסים כסף בעוד שביתר מדינות העולם לא מדפיסים.

בתנאים כאלו הדפסת כסף מאותתת לתושבים שערך הכסף המקומי יירד בקרוב. על מנת להגן על הונם התושבים המקומיים רוכשים מטבע זר, וככל שקצב ההדפסה גבוה יותר כך הביקוש למטבע זר גדל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

עודף הביקוש יוצר עליה במחיר המטבע הזר, מה שגורם בהכרח לעליית מחיר חומרי הגלם והמוצרים הנרכשים מחו"ל, וכך מתייקר מרכיב הסל של כל צרכן ממוצע במדינה. עם התייקרות חומרי הגלם, נוצר לחץ לעליית מחירי מוצרים מקומיים המשתמשים בחומרי גלם מחו"ל, ובנוסף מחירם של מוצרים מתוצרת מקומית המתחרים במוצרי חו"ל שהתייקרו. מכאן שהדפסת כסף יוצרת עליית מחירים ואיתה אינפלציה.

הדפסת כסף חזרה לאופנה
השאלה מה קורה כשממשלה מקומית מדפיסה כסף ובמקביל ממשלות אחרות מדפיסות כסף בהיקפים דומים. בתנאים אלו אין חשש לפגיעה במטבע המקומי יותר מאשר במטבע הזר ולכן הדפסת כסף אינה מייצרת התחזקות של המטבע הזר ואינה מובילה לשרשרת שיוצרת את האינפלציה.

בימים אלה, זמן מגפת הקורונה, רוב ממשלות העולם מדפיסות כסף ומגדילות את הוצאותיהן. השאלה היא כמה כסף יכולות הממשלות להדפיס מבלי ליצור אינפלציה. זהו המקום להציג את הגישה המכונה "הגישה המוניטריסטית".

"הגישה המוניטריסטית"
המושגים הבסיסיים שבהם משתמשת גישה זו הם מהירות המחזור של הכסף, כמות הכסף הנומינלית והיקף העסקאות הנומינלי. מבלי להיכנס לפירוט יתר, אציין שמהירות המחזור של הכסף מייצגת את מספר הפעמים בשנה שיחידת מטבע מחליפה בעלים בשוק, וכן שהמכפלה של כמות הכסף שיש במשק במהירות המחזור של הכסף משקפת את סך העסקאות הנומינליות במשק.

לפי הגישה המוניטריסטית, מהירות המחזור של הכסף קבועה. מכאן, שבתנאי משק נורמליים (לא בתקופת משבר כפי שאנו חווים) הדפסת כסף חייבת להוביל לעליית היקף העסקאות. היקף העסקאות יגדל בגלל גידול בכמות המוצרים והשירותים או בגלל עליית מחירם. אולם, אנו נמצאים כעת במשבר כלכלי שבו כמות המוצרים והשירותים יורדת באופן ניכר ולכן בתנאים של הדפסת כסף, על פי הגישה המוניטריסטית חייבת להיווצר אינפלציה.

אז למה אין אינפלציה?
התשובה לשאלה כיצד הממשלות מדפיסות כסף בכמויות עצומות ובכל זאת לא נוצרת אינפלציה, טמונה בעובדה שמהירות המחזור של הכסף איננה קבועה, כלומר שבשלב זה הנחת היסוד עליה נשענת הגישה המוניטריסטית איננה נכונה.

העובדות מראות שכאשר הממשלות מדפיסות כסף בכמויות ענק, מהירות המחזור של הכסף פוחתת באופן ניכר. המשמעות בשטח היא שאנשים מחזיקים הרבה יותר כסף בחשבונות הבנק ובכיס והוא מחליף ידיים בקצב איטי בהרבה מבעבר, והשאלה הנשאלת היא כמה כסף יכולה עוד הממשלה להדפיס מבלי ליצור אינפלציה.

כדי לענות על שאלה זו יש להציג פן נוסף של הסיפור והוא סוגי הנכסים הפיננסיים שבידי הציבור. נכסים אלו מורכבים ממזומנים, מפיקדונות עובר ושב, מפקדונות קצרי מועד, מאג"ח קונצרניות וממשלתיות, ממניות ועוד ומסתכמים בטריליוני שקלים בישראל.

מרכיב המזומנים בתוספת הסכומים שנמצאים בפיקדונות עובר ושב מהווים במצב רגיל כעשרה אחוזים מסך נכסי הציבור, והסתכמו בפברואר האחרון בכ-432 מיליארדי שקלים מתוך סך הנכסים הפיננסיים שבידי הציבור המסתכמים בכ-4,000 מיליארדי שקלים. כאן מצטרפת השפעת המשבר הכלכלי ומשנה את שווי הנכסים ואת הרכבם. 

השפעת ירידות השערים בשווקי ההון על המשוואה
המשבר גרם לירידה דרסטית בשווי הנכסים הפיננסיים של הציבור. בנוסף, בנקים מסחריים בתקופת משבר מקטינים את היקפי האשראי לציבור המסתכמים בישראל בתקופה רגילה בכ-1,500 מיליארדי שקלים, וכפועל יוצא מכך יורדת כמות פיקדונות עובר ושב בבנקים.

מכאן, שישנם כוחות חזקים מאוד בעת משבר שמובילים לירידה משמעותית בשווי הנכסים הפיננסיים שבידי הציבור. כאן נכנס הבנק המרכזי וממלא את תפקידו באמצעות הדפסת כסף והזרמתו למשק על ידי רכישת נכסים פיננסיים. צריך להבין שהדפסת כסף משמעותה שינוי בהרכב הנכסים הפיננסיים כך שהחלק היחסי של מזומנים ופיקדונות עו"ש גדל. הדפסת כסף מכוונת לייצב את המשק ולהוציא אותו מן המשבר והיא אכן מסייעת.

רכישה ישירה של נכסים פיננסיים על ידי הבנק המרכזי מונעת את ירידת מחירם, מונעת פאניקה בקרב הציבור שעשויה להוביל לבריחה המונית מן השוק ולצניחתו ובכך שומרת על שווי הנכסים הפיננסיים (או לכל הפחות מונעת ירידה חדה בשוויים), שומרת על תחושת הבטחון הכלכלי של בעלי הנכסים הפיננסיים ועל נכונות הציבור להמשיך ולהוציא כסף על מוצרים ושירותים, בכך הבנק המרכזי מצליח לייצב את הפעילות הכלכלית במשק.

כאמור, תהליך נמשך של הדפסת כסף משנה את פילוח הנכסים של הציבור ומגדיל את חלקם של הנכסים הנזילים יותר. לעת עתה שינוי זה לא הוביל לאינפלציה ונקווה שגם לא יוביל בעתיד. יותר מכך, ראוי לבדוק מהו שיעור הגידול בכמות הכסף בארה"ב, באירופה ובמדינות אחרות ולקחת זאת בחשבון בהפעלת מדיניות ההרחבה המוניטרית של הבנק המרכזי, כלומר שיש להפעיל מדיניות מוניטרית מייצבת בממדים דומים לאלו המופעלים במדינות אחרות.


הכותב הינו נסים בן דוד, פרופסור לכלכלה ונשיא המכללה האקדמית גליל מערבי

תגובות לכתבה(45):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 43.
    ה ישמור איזה טמטום
    אבי 24/01/2021 07:05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הנה בא לנו עוד סוכן של הבנק המרכזי או במילים אחרות, המוסד להחרבת מעמד הביניים
    סגור
  • 42.
    סבלנות נא להמתין פרופסור
    אופיר 03/05/2020 08:14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עלייות המחירים יגיעו כפי שקרה לאורך כל ההסטוריה של שחיקת ערך הדולר מאז שהפסיקו להצמידו ב 1913 לגיבוי בזהב
    סגור
  • 41.
    לחוכמולוג
    לוי 01/05/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
    6 2
    הדפסת כסף נשמע הגיוני אבל אינפלציה עקב זה בטח שלא כי פה ידוע שכל מוצר שמתייקר לא ניכנס לחישוב המדד הגששים קראו לזה בזמנו ישראבלוף ועדיין זה תקף
    סגור
  • 40.
    סופסוף קצת רעיונות של mmt
    אבא 01/05/2020 01:17
    הגב לתגובה זו
    0 4
    הגיע הזמן. למרות שהנימוקים הם קצת שונים ממה שסטפאני קלטון והחבורה המבריקה שלה מביאים
    סגור
  • MMT=שרלטנות אקדמית
    דן 02/05/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רק לפני כמה שנים הופיע לחבורה שמקדמת את הרעיון ההזוי הזה ספר אקדמי ראשון, שים לב מי החבורה של החוקרים שמקדמת את הרעיון. כול מיני כלכלני שוליים מקולגים גרועים ונידחים, התאוריה שלהם מלאה בחורים.
    סגור
  • טען עוד
  • 39.
    כל מה שאתה אומר
    ניסים 01/05/2020 00:52
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מבוסס על הנחה שמהירות מחזור הכסף יקטן ואם לא ,איזה מחיר כולנו נשלם על כך שאתה טועה
    סגור
  • 38.
    גיבוב שטויות במסווה אקדמי
    הרצל 30/04/2020 17:09
    הגב לתגובה זו
    9 4
    אם כך פרופסור נכבד למה שנטרח בכלל צאת לעבודה? בואו נשב כולנו בבית ונדפיס כסף למימון כל ההוצאות והרכישות שלנו. חברים, זה תמיד נגמר אותו דבר: כשהבנק המרכזי הופך למממן הישיר של הממשלה זה נגמר באובדן שליטה וחורבן כלכלי. אולי בהתחלה זה נחמד, לא רואים את האינפלציה והבורסות טסות, אבל זה מתכון לאסון. גם ביפן שהיא הדוגמא הקלסית של חסידי ההדפסות, כי שם מדפיסים כבר 20 שנה כסף ואין אינפלציה יש סטגנציה כלכלית חסרת תקנה, אובדן אמון של האזרחים במערכת הפנסיה והכי גרוע האנשים פשוט מפסיקים להביא ילדים ונמוגים לתוך בדידות עגומה
    סגור
  • 37.
    למה בכל זאת לא מדפיסים כסף ?
    אם אין בעיית אינפלציה אז למה משגעים אותנו עם אינפל 30/04/2020 16:36
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אם אין בעיית אינפלציה אז למה משגעים אותנו עם אינפלציה ומסים וקיצוצים וכו׳ אז שידפיסו כסף ויזרימו .,,
    סגור
  • 36.
    תזכורת מהעבר
    לוי 30/04/2020 14:56
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מישהו זוכר את שר האוצר מהעבר שהזמין מכונות להדפסת כסף ושקראו לו יהושוע המדפיס
    סגור
  • 35.
    יפה כתבת!תודה.השכלנו (ל"ת)
    fixrfixr 30/04/2020 14:31
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 34.
    מעולה! לא צריך לעבוד יותר בכללת בואו נדפיס
    א. 30/04/2020 14:22
    הגב לתגובה זו
    17 2
    איך באמת אף אחד לא חשב על זה קודם? לא צריך לעבוד יותר, לר צריך לסכן את הנכסים שלך בהשקעות למיניהן - נדפיס לכל אחד משהוא כמו 30000-40000 ש"ח לחודש ו-100% מאזרחי ישראל יהפכו להיות עשירון עליון, בעצם גם חלוקה לעשירונים תיעלם, הרי לכולם תהיה אןתה משכורת גבוהה מכספי הדפסה. איזה עושר. הרי ברור שאין בטבע יש מאין, אי אפשר לפתור את הבעיות ע"י הדפסה. כי זה יוביל להמון בעיות אחרות . נכון שעד עכשיו אין אינפלציה "רגילה" גבוהה - חלקית היא מוחבאית ע"י מדידה שנוחה לממשלות אזל החלק העיקרי של ההדפסות מטורפות בכל הכלכלות המפותחות (ומפותחות פחות) פשוט הביא לאינפלציה של נכסים פיננסיים כי רוב ההדפסות נשארו בשווקים הפיננסיים - ראו מה רורה למחירי מניוצ, אג"ח ונדל"ן בכל העולם. זה ייגמר מתישו (ואף אחד לא יודע מתי) אבל זה ייגמר רע. אפילו רע מאוד
    סגור
  • 33.
    ירידה במהירות מחזור הכסף
    סטודנט לשעבר 30/04/2020 13:22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תגרום לדיפלציה ןמכאן לירידות בבורסות ושינוי ביחס החזקת הנכסים בידי הציבור האם זה לא מסוכן יותר?
    סגור
  • 32.
    מעניין
    jimo 30/04/2020 13:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאלף. כתבה מעניינת ובהירה.
    סגור
  • 31.
    מהירות המחזור
    האמת 30/04/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
    4 0
    חשוב להדגיש בהגינות ראויה כי במקרים של הדפסת כסף שמגיעה לידי הציבור הרחב אזי מהירות המחזור עולה ואז האינפלציה מרימה ראש. אבל כשהדפסת הכסף מבוצעת או באמצעות סיוע לבעלי ההון בעיקר או לחילופין לרכישת אגח שהמדינה מנפיקה אזי הכסף לא מגיע לאזרחים שאצלם יחס הצריכה מההכנסה הפנויה עומד על 1
    סגור
  • 30.
    ועדיין
    אסף 30/04/2020 12:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כאשר נותק הקשר בין הדולר לזהב הכוונה הייתה שבנקים מרכזיים בעולם יגדילו או יקטינו את היצע הכסף לפי הצורך... - בפועל הייתה רק הגדלה של כמות הכסף - בעיקר ממניעים פוליטיים - כל מי שמבין מה זה כסף (MONEY) לעומת FIAT MONEY מבין שזו לא שאלה האם יקרוס הדולר - אלא מתי
    סגור
  • 29.
    ככל שמדפיסים יותר ערכו של המטבע המקומי יורד. (ל"ת)
    רבקה 30/04/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 28.
    חלילה מלהדפיס כסף
    עודד 30/04/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
    6 1
    בישראל אסור לממשלה להדפיס כסף, להלוות כן, להנפיק אגחי"ם כן להדפיס לא. נדמה לי שרק שתי מדינות בעולם אוסרות על הדפסת כסף בחוק ישראל ושוויץ. ואלה שתי הכלכלות מהחסינות בעולם למשברים. 2008 היה מכה קטנה בכנף של ישראל. הכלכלה חזקה כבטון והכל בזכות אי הדפסת הכסף. הדפסה היא הפתרון הקל לפוליטיקאים ומה שאפשר במדינות עשירות לא ניתן הראש סיכה כלכלי שנקרא ישראל.
    סגור
  • 27.
    הדפסת כסף
    אידיוט 30/04/2020 10:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הדפסת כסף גורמת למשבר כלכלי ממושך.
    סגור
  • 26.
    הדפסת כסף תהיה רק טובה למשק הישראלי
    משה ג. 30/04/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    2 3
    טראמפ מדפיס בלי סוף, השקל חזק הדולר נחלש, מה יותר פשוט מלהדפיס גם שקלים ולאזן, כך גם לתמוך במשק ולעודד יצוא במקום יבוא.
    סגור
  • 25.
    אפוא נגיד בנק ישראל?
    רפי 30/04/2020 10:38
    הגב לתגובה זו
    2 1
    נגיד בנק ישראל מגלה חוסר מנהיגות כלכלית. הוא כמעט ולא מתערב בשוק ההון, אינו מדפיס כסף וכמעט ואינו משתמש ברזרבות המט"ח העצומות של 130 מליארד שנועדו בדיוק למטרה של עזרה למשק בשעת חירום. הוא לוא מופיע בתקשורת ונמנע מלהרגע את המשק. עליו להסתכל על נגידי בנק בעולם ולנהוג כמותם. לא כל פרופסור שבא מהאקדמיה מתאים למנהיגות כלכלית. רוב פעילות הבנק עוסקת במחקרים ולא בפעילות אמיתית לחיזוק המשק.
    סגור
  • 24.
    הדפסת כסף
    אידיוט 30/04/2020 10:34
    הגב לתגובה זו
    4 2
    הדפסת כסף גורמת לכך שהכסף מאבד את ערכו. תיראו מה שקרה לדולר האמריקאי.
    סגור
  • 23.
    פרופסור דמיקולו
    כלכלן 30/04/2020 10:33
    הגב לתגובה זו
    7 5
    הבעיה היא שאם אתה טועה בהערכה שלך ותיווצר אינפלציה במשק המהלך הזה הוא בלתי הפיך. אי אפשר לומר טעינו ובואו נחזור אחורה. במצב של אינפלציה תוכל לנגב את הישבן עם השטרות שיש לך בארנק. זה יהיה יותר זול מלקנות נייר טואלט.
    סגור
  • 22.
    ב2008 הזהרנו מקריסה-הונאה בנקאי הגדול בהיסטוריה
    כותבי תרחישים 30/04/2020 10:30
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ואומנם ב2008/9 השווקים קרסו בהווה -יש בחירות לנשיאות בעוד מס חודשים-ויש הזרמה ההזרמה-כאילו לעזור -תוך עקיפת החוקים והתקנות זאת עשו גם ב 2019 - לפני הוירוס ולכן מה יהיה אחרי הבחירות - תינחשו
    סגור
  • 21.
    הדפסת כסף מביאה אינפלציה בטוח
    תמים 30/04/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הדפסת כסף גורמת להרס כלכלה לטווח ארוך
    סגור
  • 20.
    מדוע המדד נמוך?הוציאו מחירי הדיור מהמדד-בניגוד למערב
    כותבי תרחישים 30/04/2020 10:25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ובנוסף- שורפים את כספי הפנסיות-בדוחות ביטול לאומי שבעוד מס שנים יגמר הכסף ויצתרכו להעלות מיסים- ומה יעולל למדד ? ומדוע מחירי הדיורעלו ב121% ב12 ש?.
    סגור
  • 19.
    זה שני דברים שונים
    אנונימי 30/04/2020 10:21
    הגב לתגובה זו
    0 3
    הדפסת כסף כמו באירן ויש הגדלת המאזן כמו הפד, כנגד יש לו נכסים. זה לא שהוא הוסיף דולר מודפס אחד למשק. לדעתי הכי טוב כמו באירופה בנק ישראל מנפיק חוב לממשלה שתוך 100 נשים הוא נעלם.
    סגור
  • 18.
    ביזפורטל אתם ממחזרים כתבה מה 10.4 ע"י אותו "פרופסור"
    עמוס 30/04/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לא היה נכון אז וגם לא נכון היום.
    סגור
  • 17.
    הלוואות בחו"ל
    X 30/04/2020 10:16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם בנק ישראל יכול להדפיס כמות בלתי מוגבלת של כסף, למה בכל זאת הוא לקח הלוואות של 80 מיליארד דולר בבנקים בחו"ל?
    סגור
  • 16.
    אסור ליפול שוב לטעות הזו
    יובל 30/04/2020 10:10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הדפסת כסף = אינפלציה. גם אם בארהב מדפיסים
    סגור
  • 15.
    יש אינפלציה - במחירי הדירות ובמחירי המניות (ל"ת)
    גוגלר 30/04/2020 10:02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 14.
    אלטשולר FIRST (ל"ת)
    ענייך עירך קודמים 30/04/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    רוצים כסף אמבטיות של כסף לטבול ולשקוע להטביע היגון . (ל"ת)
    ענייך עירך קודמים 30/04/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    כסף כסף מטפטף על ראשך עצי דולר נישאים אל על צמרותיהם (ל"ת)
    ענייך עירך קודמים 30/04/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    הדפיסו כסף וחלקו לנזקקים לדלים לאוטיסטים מפגר וחסר ישע (ל"ת)
    ענייך עירך קודמים 30/04/2020 09:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    איך אפשר לדעת כמה כסף בנקים מרכזיים מדפיסים?
    ניר 30/04/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    האם הנתון הזה מפורסם איפשהו? ואם לא, האם יש דרך למדוד באופן עקיף?
    סגור
  • 9.
    מה זה משנה איך לגנוב את הציבור
    אופטימי 30/04/2020 09:19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לקחת עוד מסים או להדפיס ניירות, הציבור ישלם על הכל בסוף.
    סגור
  • 8.
    אינפלציה ממש לא קשורה רק למטח
    מה נסגר 30/04/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    3 2
    תאר לך משק סגור לחלוטין ללא ייבוא וייצוא, שבו בוקר אחד כל האנשים מגלים בבוקר שהוסיפו 0 לכל המטבעות והשטרות שאצלם, ועכשיו ערכם פי 10 ממה שהיה בלילה. יש למישהו ספק שמחירי כל המוצרים גם יוכפלו מיידית פי 10 כתוצאה, בלי שום מט"ח?
    סגור
  • הסבר מצוין (ל"ת)
    מיכאל 30/04/2020 16:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    האמנם אין אינפלציה?מניות, אג"ח ונדל"ן באינפלציה זה עשור (ל"ת)
    ערן 30/04/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    שכחת משהו חשוב
    JONI 30/04/2020 08:58
    הגב לתגובה זו
    1 1
    השקל חזק וחזק מידי. בנק ישראל מנסה לעצור את הירידה בשער החליפי. לכן הוא לא רק צריך, אלא הוא חייב להדפיס יותר כסף. שידפיס ויקנה דולרים כל כך ברור. בנק ישראל לא מתפקד... המדינה צריכה כסף לאור המשבר הנוכחי
    סגור
  • 5.
    לפרופסור הנכבד
    צבי נוי 30/04/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בתקופת משבר דיפלציונית, כשהמחיר נשאר קבוע, זאת אינפלציה. כשמחירי הנדלן מהמניות עולים ללא התרחבות כלכלית, זאת אינפלציה. שמח שעזרתי
    סגור
  • 4.
    מ2008 ועד בכלל
    פרס לממונפים 30/04/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כבר לא יהיה קשר בין בורסה למציאות..כאשר כסף הוא כמו הנייר במשחק מונופול של ילדים..וגם בנתוני האינפלציה משחקים הרי הדיור עלה במאות אחוזים ועדייןאין אינפלציה..דואגים לעשירים ולניפוח נכסיהם על חשבון החוסכים וציבור שעבד כל חייו
    סגור
  • 3.
    עכשיו הכל ברור אבל לא היגיוני (ל"ת)
    הצלף 30/04/2020 08:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    רק הנגיד ירון לא עושה כלום - גרוע יותר מפלוג... (ל"ת)
    בן 30/04/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    יותר קל להדפיס בבית- 25000 שקל לחודש- מספיק (ל"ת)
    יוסי 30/04/2020 08:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות