האם מניות התעופה הגיעו לתחתית?
המטבעות הוירטואליים זינקו בשבועות האחרונים - מה צפוי בהמשך? ומה לדעתי יקרה לזהב ולחברות הגיימינג
חבר טוב שנמצא בארה״ב סיפר לי שראה במו עיניו תור מכוניות של 3 קילומטר לקבלת מזון חינם. בין המכוניות גם מרצדס יוקרתיות של אמריקאים. האמריקאים קונים רכבים במימון שכולו התחייבות לעתיד ועכשיו יש להם חוב ששמו מרצדס ועוני ששמו קורונה.
זו רק דוגמה אחת מאינסוף המצבים והידיעות הבלתי אפשריים שמשבר הקורונה מציף. טראמפ אומר שמתקפת הקורונה חמורה מפרל הרבור או 11 בספטמבר, אבל שווקי המניות לא מגיבים בירידות שערים לרצף המידע השלילי שפוקד אותם.
האם הם מגלמים תקוות שווא או שמדובר בהבנה מקצועית עמוקה, איפה שהוא במגדלי וול סטריט, בבתי ההשקעות בעולם ובחדרי המסחר של המשקיעים הפרטיים? הבנה שאנחנו לא רק שיכולים לקורונה, אלא שנצא ממנה מחוזקים כלכלית (כי אחרת לא הגיוני שיהיו עליות שערים בשוק שכבר נופח מוניטרית לפני המשבר).
ואני, ואת/ה שקוראים עכשיו לא שונים משאר האנשים. עוד אדם מול מחשב שמנסה להבין מה קורה, לקבל החלטות טובות לטובת עצמו-משפחתו-לקוחותיו, לראות את האמת ואת השוק כמה ימים או שבועות קדימה.
1. בקרה מנטאלית אישית והבנה מנטאלית של השוק
ההתייחסות שלי בשבוע שעבר לתופעת המהמרים בשוק היא דוגמה לניסיון להרכיב את פזל ההתנהגות המנטאלית של המשקיעים. נבין היום שחלק מהמשקיעים, מקצועיים או פרטיים, פשוט שמחים לקנות את הקפה שלהם בסטארבאקס וחושבים שהכל עבר. אבל, לא בטוח שסטארבאקס וחברות אחרות יוכלו להרוויח בתנאים הקיימים. וזו רק דוגמה. נבין שאופטימיות ההקלות בסגר מתורגמת לאופטימיות ביחס לשוק המניות אבל במקביל שימו לב שהחברות מפרסמות תחזיות פאסימיות. לא מקשיבים להן כרגע אבל, אולי החל מאמצע מאי, כשאמריקה תשחרר הרבה הגבלות, יראו שכאב הראש הכלכלי לא חולף.
2. להרכיב תמונה מהצלבה של רכיבי מידע רבים
רוב המשקיעים קודם מחליטים מה התמונה ואז בוחרים את הצבעים שיתאימו לה. אציע לכם להיות ניטראליים (ולהיות מודעים לנטייה הטבעית לקריאה סלקטיבית של מידע) בקריאת מידע ולשאול את עצמכם איזה תמונה מצטיירת. תנו לשטף מידע מגוון להגיע אליכם והרכיבו תמונת פאזל מהחלקים בלי לדעת מהי התמונה הסופית.
3. ניתוח טכני
אם אתם בעד – מצוין. רק תוודאו שאתם נקיים מנטאלית בעיבוד התמונה. נראה שחלק מהקוראים כאן שוללים ניתוח טכני. מציע לכם לנסות מערכת יחסים שניה, שונה מזו שגרמה לכם להתנגדות כל כך חזקה. לניתוח הטכני יש הרבה מעלות: הגרף מכיל את כל המידע והמחשבות של המשקיעים, ניתן לעקוב אחרי זרימת הכסף והמחשבות, הוא מתמקד במה שאחרים חושבים שזה הדבר שיקבע אם נרוויח או נפסיד ולא פחות חשוב – הוא יעיל בזמן. לא לוקח הרבה זמן לבצע ניתוחים טכניים וכתוצאה מכך אנחנו לא נקשרים לרעיונות. אשתדל לחזור לזה בתקופות רגועות יותר ולהציע לכם דרכים חדשות לבחון חברות עם הניתוח הטכני.
בכל מקרה, עזבו אתכם מקיבעון וקלישאות. יש הרבה דרכים להרוויח בשוק – העיקר שתהיו טובים ועקביים בדרך שבחרתם. אם אתם טובים במה שאתם עושים ומרוויחים הרבה כסף – המשיכו. אם אתם מרגישים שיש מקום לשיפור – היפתחו לשיפור. זכרו: השוק הו המשחק הוירטואלי הגדול בעולם והכסף בו אמיתי, בינתיים...
מצב השוק והזהב
מדדי ניו יורק המשיכו לעלות בשבוע החולף ונראה ששמחת ה״חזרה לחיים״ מחקה את המילה סיכון מהמילון, בינתיים. לא נתכתב כאן עם החדשות ומשמעותן. אסטרטגית נתמקד בשני דברים:
ראשית, המודל המשולב שלנו שמצד אחד בוחר מניות מעניינות ללונג ומצד שני נערך לגל יורד משמעותי באמצעות השקעה בזהב, הגנות והשארת מזומן בתיק מוכיח את עצמו בשלב זה. אומנם לא ״קורעים את השוק בתשואות״ אבל בזכות ההגנות מרשים לעצמנו להרוויח. אם תרצו, כמו ללכת עם מסכה ברחוב. לא מושלם אבל עדיין מבלים.
שנית, אנחנו בוחרים לא להתעלם מהחדשות הרעות ומהסיכון. חושבים שאחרי שמחת ההקלות, המציאות הכלכלית העגומה עשויה להכות חזק ואם תהיה התפרצות מחודשת של קורונה, סיכון ממשי אלא אם יראו לנו שנעלמה, הירידות שראינו במרץ הן רק המנה הראשונה.
טכנית, ניתן לראות על גרף ה-S&P500 שלמרות הזחילה למעלה, עדיין לא נפרץ אזור ההתנגדות המשמעותי 2,930-3,000. שאנחנו עדיין בקצהו העליון של תיקון למהלך הירידות הקודם ונמשיך להתייחס לזה כך. אסטרטגית, פריצה של ההתנגדות משמעותה העברת כסף לצד השורי של השוק. עד לפריצה – ניתן כבוד להתנגדות ונזהר ביחוד ברמות האלו.
S&P500
GLD, קרן הסל להשקעה בזהב נמצאת, מעל תמיכה חשובה ב – 157 ובמצב של מגמת עליה ארוכת טווח. הגעה לשיא האחרון ומתי שהוא גם פריצה שלו הם תרחיש סביר.
GLD
המטבעות הוירטואליים
ההתייחסות שלי אל מטבעות הקריפטו היא בשני ממדים. הראשון הוא שמדובר בטכנולוגיה משבשת. השני הוא שמדובר בהדהוד להצפת מטבעות המדינות, ״פיאט״, ודרך מודרנית יותר, בהשוואה לזהב, להגן מפניה. כמו בכל מקרה של טכנולוגיה משבשת – התצורה הסופית לא ידועה עדיין.
מצד אחד סין השיקה מטבע דיגיטלי רשמי ומן הסתם יש לכך השלכות וכוונות שאנחנו עוד לא יודעים, לרבות מלחמתה בביטקוין. מצד שני, אחד המשקיעים הידועים והטובים בעולם, פול טודור ג׳ונס, קונה ביטקוין ומשווה אותו לזהב בשנות ה-70׳. ובאמצע: פייסבוק ממשיכה עם פרויקט הליברה שהוא ״חצי ממסדי״ ולכן מעניין במיוחד. לאחרונה התפרסם מינוי CEO למיזם ומדובר במשפטן הראשי לשעבר של HSBC. מזה ניקח כמה דברים:
השקעה במניות וחברות תשתית בתחום היא עדיין רלבנטית בתצורות שונות. כך למשל לפני כמה ימים פורסם שדיסקונט קפיטל הצטרפו לחברת הארנק הדיגיטאלי נימה.
ה״איום״ על המערכת המוניטרית המסורתית והמטבעות המסורתיים לא הוסר, ביחוד כשהם מודפסים כמים ואינם נושאים ריבית.
ההליכה שלנו ושל משקיעים אחרים אחרי הזהב נכונה בינתיים אבל אולי בעתיד היא תהיה מיושנת. גם אם הזהב ימשיך להיות כלי השקעה טוב, צריך למצוא דרכים להגן עליו ולגוון, כמו טודור ג׳ונס.
בזמנו הצגנו כאן מספר רעיונות מתחום התשלומים והקריפטו: BLOK, SQ, QIWI (קרן סל) וגם FB מעניינת כאמור בהקשר הזה. QIWI קצת משתרכת מאחור ובגלל זה אנחנו מחבבים אותה כרגע, אם תצליח להישאר מעל הממוצע הנע שמופיע על הגרף.
QIWI
משחק המונופול של החיים
התייחסנו כאן בשבוע שעבר לעולם משחקי המחשב וספציפית ל-EA. כתבות רבות מתפרסמות בדבר האצת הפיתוח בעולם הדיגיטאלי – וירטואלי הן למטרות משחק והן למטרות ״החיים״. חברת Zillow שהיא פלטפורמה לשיווק ותיווך נדל״ן מדווחת על עליה של 408% בסיורים הווירטואליים שהיא מציעה, עובדה שיכולה להשפיע על עמלות התיווך המסורתיות, על הגדלת הנזילות והשקיפות, לרבות סגירת עסקאות בכל שעות היממה. דוגמה להידוק השילוב בין וירטואלי לממשי. טכנית, המניה - ZG, זינקה ביומיים האחרונים אז אולי כדאי לנסות לחכות לה ב – 42.5-45 דולר.
מניות התעופה
נסיים, כפי שהבטחנו, בהתייחסות למניות התעופה.
פורסם זה מכבר שבאפט חיסל את אחזקותיו במניות התעופה. כן מתפרסם שהן ממשיכות לפטר עובדים ולפרסם תחזיות פסימיות לצד הכנות לתעופה מוגבלת בימי קורונה. מצד שני קראנו שמיליארדר מצרי חושב שזו הזדמנות לקנות מניות תעופה בזול, כפי שהתייחסנו בשבוע שעבר גם לחברת הספנות קרניבל.
שורה תחתונה – קשה לדעת. יכול להיות שבמהלך אסטרטגי ארוך טווח, או אם יהיה מזל והקורונה תיעלם איכשהו, אז מניות התעופה הן כרגע מציאה. סביר להניח שמתי שהוא חלק מהן יהיו מציאה. לנו, מול המחשב הביתי – קשה לנתח את הענף המסובך גם ככה.
מה הפתרון? נכון – ניתוח טכני... מניית LUV אליה התייחסנו כאל אחת החברות החסינות ירדה מתחת לרמת תמיכה ב-31 דולר ולכן לא מעניינת כרגע לטווח בינוני-ארוך. JETS, קרן הסל של מניות התעופה יכולה לתת כיוון לענף כולו. סימנתי על הגרף את אזור התמיכה והתנודתיות. אם תרד מתחתיו, נצטרך להמתין עם הענף. אם תפרוץ אותו למעלה, נוכל להתחיל לחשוב באיזה חברת תעופה נרצה להשקיע.
JETS
שאלת השקעה בחברות תעופה משקפת את הקונפליקט שכל השוק חווה בין ההתלהבות מהאפשרות לחזרה מהירה לשגרה והרצון לתפוס מציאות לבין העובדות בשטח שמראות, בייחוד במקרה של חברות התעופה, שזה לא הולך לקרות מהר.
כותב המאמר הינו זיו סגל, העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטאלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
17.איירבאס נשחטה ב60% מפה היא רק צריכה לעלות (ל"ת)חיים 19/05/2020 16:45הגב לתגובה זו0 0סגור
-
16.ניתוח טכני זה לעצלניםברבור שחור 19/05/2020 07:39הגב לתגובה זו0 1אם היה אפשר לעשות כסף באמצעות ניתוח טכני כולם היו בזה.זאת ש ר ל ט נ ו תסגור
-
15.כתבה מצוינת , תודה זיו (ל"ת)ערן 17/05/2020 14:10הגב לתגובה זו1 0סגור
-
14.מהי כיום קרן רחפנים .בעבר הסיבול שלה -ifly (ל"ת)ישראל 17/05/2020 11:19הגב לתגובה זו0 0סגור
-
13.עוד אחד שמחפש תחתיות.מני 17/05/2020 09:15הגב לתגובה זו0 1בהצלחה בתזמון השוק. כל אחד יכולסגור
- טען עוד
-
12.קנאביסירוק 12/05/2020 10:50הגב לתגובה זו3 0האם אתה עדיין חושב שהתחום מעניין (מבחינת שוק המניות ) ויש פוטנציאל ? קרונס גרופ פירסמה ומאז רק חוטפתסגור
-
11.המלצהיהודה 12/05/2020 00:46הגב לתגובה זו0 0הייתי מציע לך לקרוא משהו על זה בערוץ טלגרם ''מחשבות על כלכלה'' הוא כתב על זה משהו מאוד יפה ממליץ.סגור
-
מי זה הוא ? מי כותב שם (ל"ת)פשיטת רגל 12/05/2020 10:49הגב לתגובה זו0 0סגור
-
10.דלתה איירליינס שורפת 100 מיל' $ ליום! אחד!פשיטות רגל 11/05/2020 20:36הגב לתגובה זו0 0תוך קיבעון נגמרת לה קופת המזומנים הכוללת כבר את כל מסגרות האשראי + את מלוא הסיוע הפדרלי.סגור
-
9.פייברעוקב 11/05/2020 18:28הגב לתגובה זו0 0במידה ויהיה תיקון ,מה נקודת הכניסה / תמיכה ? qiwi שבוע הבא דוחות ,אתה לא חושב שתושפע מהמציאות החדשה ? אין אחדות דעות בסקירותסגור
-
8.ברור שתעופה תעלהבר 11/05/2020 15:59הגב לתגובה זו1 5פייק מגפת הקורונה מיצתה את עצמה , השקר של הבידוד כבר לא יעבוד להם יותר, החיים והכלכלה חשובים יותר מחיי קשישים בני 85 ומעלה פלוס מחלות רקע. לי ברור ששוק התעופה יחזור ובגדול ולכן גם נכנסתי לבואינג ודלתהסגור
-
נחזיק ידיים ביחד, למעלה או למטה, אני איתך (ל"ת)ג'יי 12/05/2020 00:12הגב לתגובה זו0 0סגור
-
צודק!! כל הסגרים בעולם הם כדי לשרת את נתניהו (ל"ת)יאיר לפיד 11/05/2020 20:36הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.תענוג לקרוא (ל"ת)שי 11/05/2020 14:16הגב לתגובה זו6 1סגור
-
6.מרצדס s classAron 11/05/2020 13:58הגב לתגובה זו1 0בארץ 880 אלף שקלים בארצות הברית 94 אלף דולרסגור
-
וזהנכון 11/05/2020 19:35הגב לתגובה זו0 0מעניין שמוכנים לשלם,כנראה זה ישתנה בקרוב הלא רחוקסגור
-
המשלמיםmenachem 11/05/2020 17:15הגב לתגובה זו0 0הבעיה היא לא המחיר אלא הפריירים שמשלמים.סגור
-
5.ביבי שמקומו בכלא נכשל והכלכלה מתרסקתחושם 11/05/2020 13:05הגב לתגובה זו5 1הצילו!סגור
-
4.הגיע הזמןלרון 11/05/2020 11:59הגב לתגובה זו0 1קצת להתייחסות "מחוץ לקופסא", ha למשל, ???סגור
-
3.מה שרלוונטי: האם יפשטו רגל. DAL שורפת 100מיל'$ ביום!!! (ל"ת)כלכלן 11/05/2020 11:47הגב לתגובה זו0 0סגור
-
לא נכון. 11/05/2020 22:32הגב לתגובה זו0 050 מיליון ליוםסגור
-
2.זיו- אתה בדרכ אופטימי- הבלוף מרתיח אותך-רואים (ל"ת)מאיר 11/05/2020 11:15הגב לתגובה זו0 1סגור
-
זורקים לכם כסףלרון 11/05/2020 13:33הגב לתגובה זו1 1פחות או יותר מ"הליקופטרים" ואתם בוכים,מתנבאים,מתייאשים ובקיצור סתם.....סגור
-
1.לפי ניתוח טכני השוק סיים את העליותתומר 11/05/2020 11:12הגב לתגובה זו0 0אבל מה לעשות הפד וטראמפ ימשיכו להציף ולהדפיס ולכן סביר שהעליות תימשכנהסגור
-
מה לעשות?לרון 11/05/2020 12:01הגב לתגובה זו2 1פשוט מאוד,להתחיל להתייחס לשוק כשוק ולא כמשאלת לב!סגור