הבעיה האמיתית של הממשלה החדשה היא לא כמות השרים, אלא הגדלת התקציב לשנת 2020-2021

התקציב עובר להיות דו שנתי וזה גרוע, במיוחד בתקופה הזו; הקורונה מאפשרת בקשות להגדלת תקציב והגירעון יגדל בעוד שבפועל צריך לכווץ את התקציב - צריך לחזור לתקציב שנתי
 | 

כששמעתי שהסיבה להקמת ממשלת האחדות היא מצב החירום בשל וירוס הקורונה, הייתי אופטימי. זאת כנראה הממשלה הראשונה בהיסטוריה של ישראל שהוקמה כדי להתמודד עם בעיה כלכלית-רפואית, וזה בהחלט שינוי מרענן.

האופטימיות שלי לא נפגעה גם כששמעתי שממנים כמעט מחצית מהכנסת לתפקידים של שר או סגן שר. זה אומנם נראה מוזר כשבמקום למצוא כסף למובטלים, משדרגים את השכר של הח"כים שמקבלים תפקידים כמו השר לענייני התפוצות או השר לענייני מיעוטים. אבל זאת בסך הכל תוספת של כ- 3,000 לחודש (תוספת שכר לשר לעומת חבר כנסת) לשר ושדרוג קטן לרכב. באמת לא נורא. גם זה שכל שר צריך לשכה ויועצים זה ממש לא נורא. בסך הכל מספקים תעסוקה בכבוד לכמה עשרות אנשים בזמן של אבטלה גבוהה. בהחלט שיטה יצירתית לעידוד התעסוקה.

אבל בסוף אפילו אני איבדתי חלק מהאופטימיות. עזבו את הניפוח במספר השרים. יותר חמור בעיני שהממשלה החדשה מתכוונת להתחיל את דרכה בחקיקת חוקי תקציב דו שנתיים. אני רוצה להזכיר שתקציב 2019 אומנם לא היה דו-שנתי, אבל העבירו אותו כבר במרץ 2018. התוצאה הייתה גירעון של אחוז מעל המתוכנן, וחקירה של מבקר המדינה, למרות שאז לא היה שום משבר. להפך, 2018-2019 היו שנים לא רעות בכלל.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בתנאים של היום, להעביר תקציב דו-שנתי לא ייצור גירעון של אחוז יותר מהמתוכנן. הוא ייצור בעיות שייקח הרבה מאוד שנים להתמודד איתן. כי היום, יש משהו שלא היה ב- 2018: אם הממשלה לא תעביר את התקציב בתוך 100 ימים, אנחנו הולכים עוד פעם לבחירות. וכשממשלה פועלת עם אקדח כזה על הרקה, אין כמעט אפשרות להימנע מלהיענות לדרישות סקטוריאליות. בעיקר כשיש כל-כך הרבה אי ודאות, ולא ברור אם מי שמבקש את הכסף באמת נפגע מהקורונה, או שהוא פשוט רוצה תוספת בגלל שאפשר. הרי אף חבר קואליציה לא הולך להתנגד לתוספת של 500 מיליון פה, חצי מיליארד שם, אם זה מה שיציל את הממשלה. אבל מיליארד ועוד מיליארד, בסוף זה מצטבר לסכום די גדול.

אז כדי להקטין את היכולת לסחוט כספים למינימום, עדיף להעביר תקציב ל- 2020 בלבד, כדי שאי אפשר יהיה לסחוט יותר מדי כסף תחת הכותרת של משבר הקורונה. אחרי שהתקציב ל- 2020 יעבור, אפשר יהיה לראות איזה הוצאות יהיו נדרשות בעוד שישה חודשים. אבל כשמעבירים את התקציב ל- 2021 כבר עכשיו, אז תחת הכותרת של התמודדות עם הקורונה, אפשר להעביר המון הוצאות שכל קשר בינן לבין הקורונה הוא מקרי בהחלט.

למשל, מתברר שההסכמים הקואליציוניים מכניסים את תקציבי הישיבות לבסיס התקציב. כלומר, דווקא בזמן שבו עשרות אלפי אנשים נמצאים בחל"ת או קיבלו מכתב פיטורים, מקבעים את האופן שבו תקציב הישיבות גדל משנה לשנה. את זה עושים דווקא שהגירעון בתקציב יהיה בגודל שלא זכור מאז שנות ה- 1980 והאינפלציה הגדולה. את הגירעון הזה, משלמי המסים יצטרכו לשלם. כדי שזה יכאב קצת פחות, צריך לעודד כמה שיותר אנשים להיכנס לשוק העבודה. אבל מתברר שתחת הכותרת של תקציב דו-שנתי ומצב חרום, הממשלה הולכת לקבע את המצב שבו חרדים גם לא לומדים לימודי ליבה, וגם לא מקבלים תמריצים לצאת לעבודה.

אני לא אתפלא אם תחת הכותרת של מצב חירום, מה שכן יקוצץ זה תקציבים לעידוד יציאה לעבודה של סקטורים מוחלשים אחרים: ערבים, מוגבלים, תושבי פריפריה ונשים חד הוריות.
אבל העיקר זה לשמור על האופטימיות.

ד"ר אביחי שניר
המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

תגובות לכתבה(27):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    מתי תוותר אתה על המשכורת מהמדינה מה תרמתה ? (ל"ת)
    שלמה 18/05/2020 11:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    דר נכבד ? שאלה ?
    שלמה 18/05/2020 11:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה אתה עושה עניין מכמה בחורי ישיבות שכל התקציב שלהם הוא 0.1 אחוז מהתקציב והם שומרים על הזהות היהודית שבישבילה הקמנו מדינה בעוד יליונים נישפכים על ספורט תרבות ושאר ירקות שאין בהם תועלת תתביש
    סגור
  • 17.
    ד"ר אביחי שניראתה מקבל משכורתך ממני. אל תשכח... (ל"ת)
    מדינת ישראל 17/05/2020 14:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אוכלי החינם רוצים להסתיר את הקומבינות מחפשים אשמים (ל"ת)
    שלמה 18/05/2020 11:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    בתור זקן
    לרון 17/05/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאין לו יותר מדי שנים,עלי לסכם במילה "חבל"....
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    הבעיה היא שהראש רקוב ועם 3 כתבי אישום
    ערן 17/05/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אז שאר הגוף סובל
    סגור
  • כתב אישום אחד
    לרון 17/05/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם שלשה סעיפים
    סגור
  • 14.
    ביבי גיבור על אחרים
    הדג מסריח מהראש 17/05/2020 10:37
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כשמדובר בכסף ביבי גיבור על כספים של אחרים . כך הוא פועל בתקציב המדינה . כך הוא קונה אוהדים ושחקנים שילקקו לו וכך יצר ממשלה של כל כך הרבה שרים מיותרים .
    סגור
  • שרה -אויטה
    ארגנטינה 17/05/2020 17:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא הקובעת לצערו /רנו
    סגור
  • 13.
    הבעיה האמיתית
    ג'ק 17/05/2020 10:23
    הגב לתגובה זו
    6 0
    במבנה ובגודל של הממשלה החדשה היא הקושי בניהולה . המבנה הוא בניגוד לכל יסודות הניהול . כל כך הרבה שחקנים ועוזרים . כל כך הרבה אגו . השיקולים הם לא טובת העם והמדינה אלא האינטרסים האישיים והג'ובים . בושה שנשלם עליה ביוקר .
    סגור
  • הבעיה האמיתית
    לרון 17/05/2020 13:06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היא שיטת המפלגות הנהוגה,פתרון ימצא רק במשטר נשיאותי שתי מפלגות ןחקיקת חוקה
    סגור
  • 12.
    כסף לישיבות על חשבון מובטלים
    כחול לבן חלאות 16/05/2020 18:11
    הגב לתגובה זו
    5 4
    זאת המדיניות של הגנבים מכחול לבן. בפעם הבאה רק ליברמן.ליכוד גנבים אך הפעל גם גנץ וחבורתו גונבים הכל לטובת החרדים שהוגסים את המובטלים והחיילים המשוחררים
    סגור
  • אתה צודק תצביע בפעם הבאה למי שגרר אותנו ל 3 מערכות
    B. 17/05/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מיותרות החבר ביברמן .
    סגור
  • יש גם טרגדיה
    לרון 17/05/2020 13:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "קטנה",זו מדינה שאם נאבד אותה ,ובמו ידינו,יקח עוד אלף או אלפיים שנה!......
    סגור
  • 11.
    רמת הכתוב מתמצית במשפט: "אני לא אתפלא אם..." (ל"ת)
    תחזיות בשקל 16/05/2020 18:11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 10.
    הבעיה העיקרית זה הפקקים שיווצרו בגלל הרכבים של השרים הר
    רוני 16/05/2020 17:36
    הגב לתגובה זו
    6 1
    צריך למנות שר שיחלץ מהפקקים. אולי הליקופטר שהממשלה תקנה והשר רפי פרץ יוכל להיות הטייס. אז תהיה סיבה שהוא בממשלה
    סגור
  • 9.
    אובה את הכתבות של דוקטור אביחי שניר (ל"ת)
    מיקי 16/05/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 8.
    הבעיה היא שרובם מושחתים החל מהראש ולא עובדים נטו בשביל
    רון 16/05/2020 16:31
    הגב לתגובה זו
    1 2
    המדינה והעם אלה לעצמם
    סגור
  • 7.
    גנבים
    דן 16/05/2020 15:24
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אוסף של גנבים מטונפים
    סגור
  • 6.
    המומחים לקלקלה
    דרור 16/05/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
    1 1
    במבוא לכלכלה מדגישים שעודף של טבחים במטבח עושה אוכל דפוק . כך בממשלה הגרועה מתמיד שעומדת להקמה . בושה וחרפה . איך כל הלקקנים חדלי האישים מסוגלים לעמוד מול למעלה ממיליון מובטלים ומשק הרוס ?
    סגור
  • 5.
    טוב שידי
    טוביה 16/05/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אינה במעל הזה,אינני בוחר מזה שנים רבות!
    סגור
  • 4.
    גודל של חצי לונדון
    נהדר 16/05/2020 13:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בניהול 36 "שרים" מלחכי פינכה
    סגור
  • 3.
    יש משהוא שהאינטרס שלו,,,,,ראו,,,ףף אחרי המבול (ל"ת)
    fu,c 16/05/2020 12:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    פנסיה תקציבית ובועת נדלן
    דור ב 16/05/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    9 1
    הבעיה היא לא הממשלה ולא התקציב השנתי של 2020 או 2021. הבעיה היותר חמורה שמדינת ישראל בשנות ה- 90 החליטה שהיא מפסיקה את הפנסיה התקציבית, את הקביעות, את דור א' בשירות המדינה והחברות הממשלתיות. קרי אלו שהחליטו את ההחלטה הזאת נהנים מההחלטה כי היא שומרת להם ל- 50 שנים את כל השפע שמדינת ישראל מייצרת - וכשיש משהו שמרוויח יש משהו שמפסיד ואלו הם ילידי שנות ה- 80 ואילך שנכנסו לשוק העבודה כולל הצבאי ללא פנסיה, ללא קביעות, לפעמים כדור ב' ו- ג'. במשבר האחרון ראינו בעיקר בני 20-30-40 שנפגעים ממנו. חלקם יקבל דמי אבטלה, חלקם מענקים בשעור של אלפי ש"ח. הנזק הגדול הוא הפער הבינדורי שנוצר במדינת ישראל של 199X. מי שמקבל משכורת של 30-40-50-60-70-80-90,000ש"ח בחודש אחרי שנהנה מקביעות בעבודה ודירוג "בכירים" את הקצבה העצומה הזו משלם הדור הצעיר שלא יהיה מכאלו תנאים. על כן, בלי קשר ל- 2020 או 2021 יש למסות את הפנסיות הללו בצורה מדורגת. אל דאגה, אותו בכיר ובת זוגו אחריו תצליח להסתדר גם עם 15,000ש"ח בחודש. דבר אחרון, את כל החגיגה הזו מדינת ישראל מימנה ע"י בועת נדלן שהעמיסה חוב של מיליון ש"ח במשק ללא קביעות.
    סגור
  • לא נכון וגם לא מעשי לפגוע מבחינה חוקית בפנסיות.
    אני 16/05/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    1 1
    המחבר צודק לגמרי- שוחדיהו קונה את "נאמנות" החרדים על חשבון עתיד המדינה.
    סגור
  • חוקי
    B. 17/05/2020 17:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי כשר אבל מסריח.
    סגור
  • 1.
    עצוב, אבל נכון (ל"ת)
    ג'יי 16/05/2020 10:19
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות