מה דוחף את המניות למעלה והאם מניות הן מוצר במחסור?

לן בלווטניק רכש את וורנר מיוזיק לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר והיום ההחזקה שלו שווה פי 10; באיזה שווי הונפקה וורנר מיוזיק, האם צריך להתרגל לרמת מכפילים גבוהה מבעבר ואיך זה שכמות החברות בבורסה - 430 - לא השתנתה כבר 30 שנה?
 | 

היא מוכרת בקצב של 4.5 מיליארד דולר בשנה ומרוויחה בקצב של 300 מיליון דולר. הפעילות שלה גדלה בעשור האחרון ב-7% בממוצע שנתי. תוצאות נאות, אבל כמה שווה חברה כזו? 5 מיליארד דולר, 6 מיליארד דולר, אולי 7 מיליארד דולר. החברה הזו – וורנר מיוזיק (WMG) - הונפקה בוול סטריט לפני ימים בודדים וגייסה כ-2 מיליארד דולר לפי שווי של 15 מיליארד דולר. לכאורה, שווי גבוה – מכפיל הרווח ההיסטורי הוא 50, אבל בהינתן הגידול בהמשך, הרי שמכפיל הרווח העתידי נמוך יותר. אניח באופטימיות מכפיל רווח 30-35. לכאורה גם לא נמוך, אבל כנראה הגיע הזמן "להחליף תקליט". בעולם של ריבית אפסית, גם מכפיל רווח של 30 שמבטא למעשה תשואה של 3.3% על ההשקעה נחשב טוב, במיוחד אם מדובר בחברת צמיחה שמגדילה רווחים ובהתאמה התשואה על ההשקעה תעלה בהמשך.

הביקוש למניות בשנים האחרונות הלך וגדל כתוצאה מההפנמה של המשקיעים כי אין אלטרנטיבות, ובהינתן כי ביחס לאלטרנטיבה האג"חית שנשענת על הריבית, המניות גם במכפילים לכאורה גבוהים, מספקות תשואה משמעותית יותר. ההפנמה של המשקיעים והעלאת המכפילים הן לא עניין של מה בכך. עשרות שנים התרגלנו לדבר על מכפילי רווח של בין 10 ל-20 תלוי בתקופה ובענף, כאשר בתחום הטכנולוגיה המכפילים גבוהים יותר. אבל בהדרגה חלה עליית מדרגה במכפילים, וההנפקה של וורנר מיוזיק מדגימה זאת.

לצד הביקוש הגדל למניות, יש מחסור במניות. שוק המניות כמו כל שוק מבוסס על ביקוש והיצע. הביקוש כאמור גדל, כספים רבים זורמים באופן שוטף לשוק המניות (פנסיות, חסכונות, השקעות), כספים רבים עוברים מהשקעות סולידיות להשקעות שמספקות תשואה, לרבות מניות. אבל מה עם צד ההיצע? הוא לא גדל באותו היחס. מניות הן מוצר במחסור. ולכן כשוורנר מיוזיק האגדית מנפיקה - מדובר על חברה שמבוססת על פעילות שנוסדה לפני 200 שנה שנהנית מיתרון לגודל ונחשבת לאחת מענקיות המוזיקה העולמיות - רבים רוצים לקחת בה חלק. אין חברות כאלו. אז מה זה משנה אם המחיר מבטא מכפיל 30 או 35 או 40? זה מותג על, חברה צומחת, מרוויחה, מספקת תשואה בעקיפין גבוהה מהאג"ח, ולכן המשקיעים מסתערים על המניות. ומי הרוויח מההנפקה המדהימה הזו?

כותרת ראשית

- כל הכותרות

לן בלווטניק. מיליארדר יהודי שנולד באודסה והיגר בשנת 1978 לבריטניה. כשברית המועצות התפרקה מנכסיה, הוא חבר לשותף מקומי, רכש חברות גז וסחורות והפך למיליארדר על. לפני כשמונה שנים הוא רכש את כלל תעשיות ואיכשהו בדרך רכש גם את ערוץ 13. בזמן שעולות כאן ספקולציות שבלווטניק יקבל הטבות בתחום המלט לחברת נשר של כלל תעשיות ובתמורה יספק סיקור אוהד לראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא מראה לנו שישראל היא בשבילו סתם ביצה קטנה.

קשה להאמין שהוא אישית מחפש דילים מסריחים בין תקשורת לפוליטיקאים, בזמן שהתרומה להונו בדיל הכי מושחת עלי אדמות היא שברירי אחוזים בודדים במקרה הטוב. בלווטניק רכש בשנת 2011 את וורנר מיוזיק. את כולה. הוא שילם 1.3 מיליארד דולר עבור המניות וסיפק לה מימון של 2 מיליארד דולר. המימון הוחזר, והמניות שוות היום פי 10 – 13 מיליארד דולר. ככה זה כשיש מחסור בחברות טובות.

מניות הן מוצר במחסור
בעולם יש מחסור במניות, אפילו בוול סטריט. הזרמות הכספים לשוק נמוכות מהיצע המניות החדש (הנפקות). זו הסיבה שהכספים פונים בעיקר למניות המוכרות, זו הסיבה שהגדולות הופכות לגדולות יותר, זו הסיבה שמניות ה-FAANG הן כבר ישויות בפני עצמן (הרחבה כאן). אבל בוול סטריט המצב הוא עוד סביר לעומת מקומות אחרים בעולם, ובמיוחד לעומת הבורסה המקומית.

בבורסה המקומית יש 430 חברות. כמה היו לפני 10 שנים? מעל 500 חברות. כמה היו לפני 20 שנה? מעל 400 חברות. כמה לפני 30 שנה? סביב ה-400. 30 שנה וכלום לא השתנה. במקום לפרוח, הבורסה הפכה למדבר – 430 חברות זה כלום למדינה כמו שלנו, מדינה יזמית עם חברות טובות. ישראל היא יצואנית החברות הציבוריות הגדולה בוול סטריט עם כ-150 חברות ישראליות שנסחרות שם, ויש עוד עשרות חברות ישראליות שנסחרות בלונדון, פרנקפורט, אוסטרליה, סינגפור ועוד. 200 חברות ישראליות מעבר לים, לא חבל? אפשר גם וגם – ראיינו כאן השבוע את ליאור שמש, סמנכ"ל הכספים של ויקס, חברה ישראלית ששווה 12 מיליארד דולר, החברה הישראלית השלישית בגודלה בעולם (מתנדנדת בין המקום השני לשלישי). שאלנו, בהמשך לביקורת שמתחנו בעבר, למה הוא לא דוחף לרישום כפול בבורסה המקומית. הנה הראיון, התשובה לקראת הסוף. אבל אם נקצר – הוא טוען שאין לו כאן ערך מוסף.

המצב הזה מייצר אנומליה – מחסור גדול במניות טובות, בעיקר בארץ. מה קורה למוצר במחסור? המחיר שלו עולה. רגע - מעדכן בעקבות שאלות בטוקבקים - אם המניות הישראליות במחסור למה הן לא עולות? ובכן לא מדויק, הן עלו הרבה, אם כי זה נכון שבאופן יחסי הבורסה שלנו זולה לעומת ארה"ב ומקומות אחרים. העניין הוא שבגלל שיש כאן מחסור במניות אזי גופים כמו אלטשולר שחם (הרחבה כאן) ובכלל - כל הגופים שמנהלים את הכסף שלנו עברו ועוברים לבורסות בחו"ל.     

איך מונעים מחסור במניות? חוזרים לשנות ה-90
במקום לשרת את המשקיעים ואת הכלכלה הישראלית, הבורסה בעבר שירתה את מנהליה שפחדו לקחת סיכונים. הרי המטרות של הבורסה הן לגוון את אפשרויות ההשקעה למשקיעים לצד הגדלת מקורות המימון של החברות במשק. המטרות האלו לא הושגו, אם כי בשנתיים האחרונות על רקע העברת סטטוס הבורסה מגוף ציבורי לחברה ככל החברות עם מטרת רווח, העניינים מתחילים לזוז. רק מתחילים.

הנהלת הבורסה מנסה להביא את החברות הגדולות לבורסה ויש לה הצלחות. בשנה שעברה הנפיקו בבורסה שלוש חברות פיננסיות משמעותיות – אלטשולר שחם גמל, הבורסה עצמה וישראכרט, וגם רשתות המזון רשמו את מניותיהן – פרשמרקט ויוחננוף. אלו חברות גדולות, ומדובר בהחלט בהצלחה ובכיוון הנכון – הנפקות של חברות גדולות וחזקות עדיפות על חברות קטנות וחלשות. אבל למה להיצמד רק לחברות הגדולות? זה אולי יותר בטוח, אבל הבורסה צריכה לכלול את הכל.

אחזור לשנות ה-90. מאז כאמור לא גדל מספר החברות בבורסה. השנים ההן היו התקופה הטובה ביותר של הבורסה מבחינת גיוסים וגידול בכמות החברות הנסחרות. מאז הבורסה סגרה את שעריה לחברות הקטנות. אף מנהל לא רצה שיתקפו אותו על כך שהוא מכניס "זבל" לבורסה, למרות שבין ה"זבל" הזה היו לא מעט "תכשיטים" שאלמלא הם הבורסה היתה היום עוד פחות מעניינת. בורסה היא פלטפורמה, היא לא צריכה לדאוג ולחנך את המשקיעים במה להשקיע. היא לא צריכה להכניס רק את "החברות הטובות". בכלל, מה זה "חברות טובות"? ראינו הרבה חברות טובות שמחקו את כל הכסף למשקיעים. אפילו טבע הגדולה, למרות העליות בשנה האחרונה, מחקה ב-3 השנים האחרונות 80% מערכה. לכן צריך שיבואו כולם, פשוט כולם. המשקיעים מספיק אחראים כדי לדעת שיש סיכונים. תנו להם להחליט באילו חברות ובאילו מנהלים להשקיע. אל תסגרו את השערים ואל תכווצו את השוק. תייצרו תנועה, תייצרו אקשן, תחזרו לשנות ה-90. אז, כל יומיים היתה הנפקה של חברה חדשה. נכון, היו נפילות, היו חברות לא ראויות, היו הרצות של מניות, היה פיקוח חלש, רק שבמבחן העלות-תועלת, התועלת עלתה על העלות.

זה אולי יישמע לכם מוזר, אפילו מעט מנותק, אבל לדעתי בורסה חייבת את המניות הקטנות-בינוניות, את הסיפורים על חברות החלום, את האקשן, את השיחות בין החברים על המניה שתמצא את הגז, את ההערכות והספקולציות, את הטיפים. ככה הציבור נחשף באמת לבורסה. ככה הוא באמת לומד מה זאת בורסה. אפשר לנסות לחנך את הציבור וללמד אותו מה זאת מניה, ואפשר לגרום ולהוביל את הציבור להשקיע בבורסה וזה שווה יותר מכל קורס אקדמי. כשהכסף שלך בפנים, אתה לומד כי אתה דואג לכסף שלך.

כן, פשוט תכניסו אנשים לבורסה, והדרך לעשות זאת היא להרחיב מאוד את מעגל החברות, פשוט להכפיל, לשלש, לרבע את כמות החברות בבורסה. זה לא מבטיח הצלחה. הבורסה השתנתה – היא אוהבת מדדים, היא אוהבת חברות גדולות. המוסדיים לא נמצאים בקטנות-בינוניות. אבל יש צורך, יש דרישה שמגיעה מלמטה. הציבור רוצה להשקיע גם באופן ישיר. זה מתבטא בצמא גדול למידע, בביקושים ללימודים בתחום ולקריאה בתחום. זה גם מתבטא בהצלחות של הנפקות פרטיות – אנשים משקיעים בחברות פרטיות קטנות יחסית ומדובר באלפי אנשים ואפילו כבר רבבות, אז הם לא ישקיעו בחברות נסחרות?

בתקופה שהייתי סטודנט (כן, זה היה בשנות ה-90), כל הכיתה היתה משקיעה במניות. היום אני מרצה באקדמיה, ואני מתקשה להאמין שהם לא מכירים את החברות בבורסה ולא יודעים איך להשקיע בבורסה.

רק אם הבורסה תהיה שיחת היום ויהיו אנשים רבים שידברו על המניה שעלתה ב-100% וזו שירדה ב-50%, הבורסה תהפוך להיות מוקד משיכה גדול. נכון שבהשקעות ללא ניתוח יש את הרכיב של "הקזינו". הרבה אנשים לא משקיעים באמת כי הם מבינים, במיוחד בשלבים הראשונים. אבל רבים מהם מתמקצעים תוך כדי תנועה, קוראים, מנתחים, ונשארים.

אני לא מזלזל בסיכונים שבחברות הקש ובהפסדים של הציבור שייכנס ללא הבנה. חלק מהסיפורים של החברות באמת מתברר כקשקוש, כחלומות שווא. אבל חלק אחר מתברר כהצלחה. אף אחד לא יודע מאיפה תצמח טבע הבאה, אף אחד לא יודע מי תהיה צ'ק פוינט הבאה. לצד פתיחת השערים, צריך לדאוג לפיקוח ולשקיפות וזה כבר קיים – רשות ניירות ערך והבורסה מפקחות ודואגות שתהליך ההנפקה, רישום והמסחר יהיה תקין ועד כמה שאפשר נקי.

ואם כבר חזרנו לשנות ה-90, הנה אנקדוטה קטנה. בשנות ה-90 המאוחרות מחק טדי שגיא חברה ציבורית קטנה שהוא החזיק יחד עם אליעזר פישמן. הוא השקיע מיליוני שקלים בודדים בחברת הטכנולוגיה הזו שאחרי כמה שנים הונפקה בלונדון תחת השם פלייטק בשווי של מיליארדי דולרים. אז נכון, היה גם "זבל", אבל קחו את כל "הזבל" הזה, תעלו אותו בריבוע ותכפילו פי 10, ולא תקבלו את הצפת הערך של חברה אחת שנמחקה ויכלה להיות פלייטק.

במקום הנפקות יש מחיקות
איך זה שהבורסה נותרה עם אותו מספר של חברות במשך 20 שנה, אפילו 30 שנה? בעיקר בגלל מחיקת החברות. מדי שנה יש הנפקות של חברות חדשות (מעט יחסית), ויש גם מחיקות של חברות. בחישוב גס, נמחקו ב-20 השנה האחרונות מעל 200 חברות. איך זה קורה? רכישות של חברות ומחיקות. יש הבדל גדול כמובן בין רכישות למחיקות. רכישות זה סיבה למסיבה. לרוב מדובר באקזיט – משלמים פרמיה על חברה שגם ככה נמצאת במקום טוב, והמשקיעים כמובן נהנים. בטווח הבינוני-ארוך זו בעיה – ככה נעלמו חברות חזקות וטובות מהבורסה המקומית.

מחיקות, להבדיל, הן ממקום "חלש". המניות לא מעניינות, נסחרות בהיקפים נמוכים, ובהדרגה חלה שחיקה במחיר המניה, עד שמגיע "המשיח" – בעל השליטה משלם פרמיה ומוחק את החברה. הוא בפועל מנצל את עיוות השוק – את השיטה השלטת שלפיה הגופים המוסדיים לא מסתכלים הצידה ומשקיעים בעיקר ב-150-200 החברות הגדולות ושוכחים שיש עוד 200 חברות שחלקן לא רעות. ככה נותנים לטורף לחסל את הטרף בנזיד עדשים. מאות חברות נמחקו על ידי בעל השליטה שלהן, רובן הגדול שוות היום פי כמה וכמה.

תגובות לכתבה(32):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 25.
    בורסה קזינו, המצאה של שקרנים ונוכלים.
    אידיוט 14/06/2020 11:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבורסה קזינו גם בשביל אנשים חכמים שחושבים שיודעים הכל על המסחר בבורסה. בסוף מתברר שהם חכמים בדיעבד, לאחר מעשה. לדעתי הבורסה מיותרת, היא המצאה של נוכלים וגנבים.
    סגור
  • 24.
    שוליית הקוסם
    בעל ניסיון 12/06/2020 14:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנות ה 90 הכלכלה הייתה סגורה לפני הגלובליזציה ולכן היו הרבה חברות קטנות ולא חברות הזנק. מ2008 הפד וכעת הממשל בארהב דוחפים טריליונים של דולרים לשוק שווה ערך 500 מיליארד שח בארץ . כאשר גם כאן יהיה ככ הרבה כסף זול - הבורסה תרוץ. בארהב יש רכישה חוזרת בהיקפים עצומים. מעט חברות ענק סוחבות את כל השוק.
    סגור
  • 23.
    הבורסה הישראלית?
    שימי 11/06/2020 11:46
    הגב לתגובה זו
    1 1
    למה שאני ישקיע בבורסה הישראלית שנשארת הרחק מזרח ומערב מהבורסות בארהב ואירופה,שהבורסות בעולם עלו הבורסה הישראלית נשארה תקועה על ניוטרל,ושהבורסות בעולם יורדים הבורסה יודעת לרדת איתם,מה הקומבינה?דבר שני:למה המיסים יקרים 25% זה הרבה
    סגור
  • 22.
    כל פעם אני שומעה אותו דבר: הפעם זה אחרת....
    סרגיי 08/06/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כך אמרו כל האנליסטים בשנות ה-90, כך הם אמרו ב 2000 וגם ב2008.... ואיך שהוא זה ניגמר תמיד אותו דבר.....
    סגור
  • 21.
    יש הרבה רמאים במקרה שנתפס עונש קל
    ראל 08/06/2020 08:54
    הגב לתגובה זו
    6 0
    קחו דוגמא גבעות כמה כסף מחקה לאנשים המחזורית כל 4 חמש שנים מתחלפים הפראיירים אין בקרה ממנים אנשי צבא לקומבינות .יתכן שהיום בודקים יותר .אני למדתי שאנחנו המדינה המושתתת בעולם המערבי
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    פה רמאים הקימו חברות היום בודקים יותר (ל"ת)
    ראל 08/06/2020 08:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 19.
    בשנות ה 90 אנשים הפסידו
    נחום 08/06/2020 00:16
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אבישי שלום יש לך זכרון קצר או שההתלהבות מהתחום שאתה מסקר ואולי מתוך הפוזיציה גורמת לך לכתוב דברים חסרי אחריות. גם אני הייתי סטודנט במחצית הראשונה של שנות ה 90. באותה תקופה המניות עלו ללא אבחנה ונוצר בלון מנופח שהתפוצץ בכול רעש גדול עם הכרזתו של נגיד בנק ישראל בזמנו יעקב פרנקל שהבורסה היא בלון מנופח. אנשים רבים, ואני לא מגדיר אותם כמשקיעים, איבדו את כמעט את כול כספם בגלל ששוכנעו ע"י פקידי/מנהלי השקעות בבנקים לעבור מפק"מים להשקעות בבורסה. אנשים שמו פיצויים ממקום העבודה בבורסה. גם לתקשורת היה חלק משמעותי בשטיפת המוח. אנשים שלא היה להם שום מושג ואפילו הקלוש ביותר התרסקו. על שלטי הרחוב היו לפני שהאוויר יצא מהבורסה הצעות להשקעה בקרנות מנייתיות. גם אני הפסדתי המון כסף לאחר הכרזת הנגיד. היום אני במקום אחר, יותר מנוסה ומבין. כאשר אני נקלע לשיחה בין אנשים שמבינים מאופן הדו שיח ביניהם שאין להם שמץ של מושג בשוק ההון אבל שמעו שהבורסה מקום לעשיית כסף אני זורק כדרך אגב שלא כדאי להם להיכנס לתוך השוק הזה ולמה להם את הכאב ראש הזה. כי לא כולם מתאימים לאופי של השקעה במניות
    סגור
  • 18.
    ברגע שיש ירידת מחירים מיד מגיע "הצעת רכש בכפייה"
    טמבור 07/06/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא קונה מניות בארץ עם בעל שליטה דומיננטי
    סגור
  • 17.
    הבורסה בארץ, זה בדיחה עלובה,בורסה לעניים (ל"ת)
    משקיע 07/06/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 16.
    קח אחריות מלאה על דבריך
    לא מסכים 07/06/2020 14:12
    הגב לתגובה זו
    2 4
    אם מישהו ייכנס לבורסה בגלל הטרפת השווא הזו,תפצה אותו בצורה מלאה. לא ייתכן שמציגים מניות בצורה כזו. מניות הם מוצר מסוכן שלא מתאים למשקיע הפשוט. אם תכניס אנשים לשוק סתם תשרוף להם תכייסף
    סגור
  • מה זה 'להכניס'? שמישהו קונה מניה האחריות עליו בלבד,אתה
    אתה טועה 07/06/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    1 1
    טועה
    סגור
  • 15.
    יש הרבה בעיות בבורסה
    ירון 07/06/2020 13:11
    הגב לתגובה זו
    5 0
    קודם כל קרנות נאמנות שכל שנה אתה מגלה ששינו את הקרן, והפכו אותה מסוג אחד לאחר, דבר שני סחירות נמוכה ברוב המניות ושליטה טוטאלית בבורסה של קרנות הפנסיה, דבר שלישי פקודות מסחר מיושנות, ואחרון חוסר פיקוח של הבורסה לניירות ערך, כל חברה יכולה לפרסם מה שהיא רוצה והבורסה לניירות ערך אפילו לא בודקת, במקרה כזה אין שום סיבה לבחור בארץ שבנאסדק יש כל כך הרבה אפשרויות.
    סגור
  • 14.
    כבר שנים שהבורסה לא מעניינת את האוצר ..רק מיסים מענינים (ל"ת)
    שחרזדה 07/06/2020 12:21
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 13.
    כתבה יפה
    שי 07/06/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    7 1
    תודה
    סגור
  • 12.
    המשך חלק שני
    משקיע וותיק 07/06/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כמות עצומה של תעודות סל וקרנות נאמנות , על חשבון המניות , חייבים לצמצם. ישנן תנאי הגבלה ראשונים להנפקה בבורסה , צריך להפחית את התנאים ולתת ליותר חברות קטנות להנפיק כאן. בקיצור , יש הרבה גורמים , ברשות לני"ע ובאוצר צריכים לעשות בדק בית רציני.
    סגור
  • 11.
    כמי שמשקיע פה שנים ....
    משקיע וותיק 07/06/2020 11:15
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הבורסה בישראל השתפרה במהלך השנים האחרונות בכלל היבטים , אבל עדיין מפגרת שנות אור לעומת וול סטריט לדוגמא. הסיבה שיש כאן מעט חברות נובעת מהתפקוד הלקוי של העומדים בראשה כבר שנים רבות. לפני מס' שנים ,ישראל הוצאה מהשווקים המתפתחים ועברה לשווקים המפותחים , בעקבות המחאה החברתית הגדילו את המס על הבורסה וכן קבעו מס מחזור על הסוחרים. כל אלה תרמו לפגיעה אנושה במחזורי המסחר , וזה כמו גלגל , כשאין מחזורים יש גם פחות אנשים שרוצים להשקיע כאן. למרות שאיני סוחר אלא משקיע , הסוחרים חשובים מאוד לפעילות של בורסה תקינה מכיוון שהם מספקים נזילות. אני אישית נגד שורטים , אבל השורטים במהותם מספקים גידור וכן נזילות לשווקים , השורט כאן לא מפותח מספיק לעומת חול. מס' רב של הסדרי חוב בבורסה קטנה גורם לתהודה גדולה ומבריח משקיעים. יש בישראל בירוקרטיה גדולה , עין צרה על בעלי הון (לא כולם מושחתים) , לכן חלק בוחרים למחוק את החברות שלהם וחלק בוחרים לא להכנס ולהנפיק כאן. ברגע שאתה ציבורי כל העניים עלייך , זה לא מתאים לכולם. תוכנות המסחר עלובות , עומק רק של 5 שכבות ציטוט לעומת LEVEL 2 בוול סטריט, השהיית ציטוטים.
    סגור
  • בנק פועלים מפגר עם 3 שורות ציטוט
    גדעון 07/06/2020 13:25
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בנק הפועלים עדיין מציג רק 3 שורות ציטוט,כמו לפני דור,ואינו מתבייש להציג עצמו כ"בנק הצועד עם הזמן"....לא עוזרות כל פניותי בנידון,אפילו לא מגיבים !!!
    סגור
  • שנים אני אומר להם את זה
    צודק 08/06/2020 08:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כבר יותא מ 10 שנים והם לא מעוניינים להשקיע אגורה בשדרוג, חבורת אפסים ולוזרים, זה בנק הפועלים !!!
    סגור
  • 10.
    שקר הנגידים שבחרו
    הריבית האפסית 07/06/2020 10:24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    להעשיר עשירים ולפג
    סגור
  • 9.
    אבישי
    לרון 07/06/2020 10:16
    הגב לתגובה זו
    8 1
    כל הכבוד, ידע מעשיר!
    סגור
  • 8.
    המצב של אלפי אזרחים בודדים, שמחזיקים ב-60 עד 70 אחוז
    בלווטניק 07/06/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
    1 4
    מההון העולמי, ייפסק. הממשלות והאזרחים יגיעו למצב שיחרימו חלק גדול מאד ממההון האדיר הזה , לאזרחים. לא מדובר כאן על קומוניזם, אלא על הקטנת פערים רצינית. האנשים האלה עשו את ההון שלהם על חשבון הרוב הגדול של האזרחים במדינות השונות. לכן עליהם להחזיר את רוב ההון חזרה לאזרחים. זה יקרה, במוקדם או במאוחר
    סגור
  • צודק. חלקי
    גדי 07/06/2020 15:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    צודק שצריך לפזר מותר את העושר. אבל היום המודל מתבסס שהעושר מפעפע למטה. ויותר מזה. שבעלי ההון הגדולים יכולים עם יוזמות למצוא תעסוקה לאלפי עובדים. שבמסגרת ממשלתית היו מובטלים. הם אלו שלוקחים את הסיכון לפשוט רגל. ומנסים להיות יצירתיים.
    סגור
  • 7.
    אתה מתעלם מהשינויים מאז שנות ה90
    ישראל 07/06/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לדעתי, יש 3 בעיות היום (בניגוד לשנות ה90) בהנפקה בבורסה: 1. ניתן לגייס את הכסף בדרכים אחרות - קרנות הון סיכון, אנג'לים ואחרים. 2. עלות החזקת חברה ציבורית קפצה וגם הבירוקרטיה הנדרשת גדלה משמעותית. 3. הפרסום של חברה ציבורית מעיק על הבעלים. (מי שלא אוהב את היח"צ)
    סגור
  • 6.
    השמרנות
    ברכה 07/06/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הבורסה דורכת במקום 30 שנה בגלל שמנהליה נרדמו ומסרבים להתעורר . העובדה שרוב החברות הישראליות המפוארות מככבות בבורסות זרות ולא כאן . משהו צריך לשאול אותן למה ? העולם נהנה ומעריך ואצלינו משחקים בקטן .
    סגור
  • 5.
    תעלו ריבית הכל יגמר. (ל"ת)
    רו"ח 07/06/2020 09:17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 4.
    מחסור במניות? בדיחה טובה. תפסיקו להדפיס דולרים והבורסות
    צחי 07/06/2020 08:43
    הגב לתגובה זו
    22 1
    צוללות 90%.
    סגור
  • 3.
    שאלה לאבישי
    ישראל 07/06/2020 08:39
    הגב לתגובה זו
    4 1
    על פי התיאוריה שלך, בישראל היו צריכות להיות עליות ומכפילים גבוהים משמעותית בארהב, מכיוון שבארהב יש עליה בהיצע המניות ופה אותו מספר כבר 30 שנה ...אז איך זה מסתדר??
    סגור
  • כי אלטשולר עובר לחול וככה כל המוסדיים הגדולים (ל"ת)
    דוד 07/06/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • אדון עובדיה מוזמן להשיב על השאלה המוצדקת הזאת.
    שאלה שאלתית 07/06/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הבורסה בביצה הישראלית , לא עולה כבר עשרות שנים. איך זה קורה?יש המון חברות עם מכפיל פחות מ-10 ולא עולות. זה אומר דרשני.
    סגור
  • בול! (ל"ת)
    בול 07/06/2020 09:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    אחלה כתבה (ל"ת)
    אנונימי 07/06/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 1.
    שוק יבש
    טרמפ 07/06/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין סחורה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות