פייבר – סיפור צמיחה ייחודי בעולם מוכה קורונה
אתחיל בסיפור אישי - לפני מספר שנים הייתי חלק מצוות שליווה הנפקת מניות בנאסדק של חברה ישראלית קטנה, שעסקה בתחום טכנולוגי נישתי, והציגה שיעורי צמיחה גבוהים מאוד. המון סימני שאלה עלו במהלך תהליך ההנפקה לגבי האם החברה פועלת בתחום שהולך וגווע והאם יש סיכוי שתצליח לשמור על שיעורי הצמיחה שלה גם בשנים הבאות. לאחרונה גם יצא לי לקרוא תמליל של שיחת וועידה של החברה מלפני כ-5 שנים, בו היא דיברה על כמה הפוטנציאל של השוק שבו היא פועלת הוא ענק וכמה היא מכינה את עצמה לעתיד עם פיתוח תוספות ו-Features חדשים.
חלפו השנים, וסימני השאלה התחלפו בסימני קריאה מהדהדים. כיום אותה חברה (אשאיר לכם לנחש מיהי) היא אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים שיצאו מישראל.
למה זה רלוונטי לסקירה על פייבר? כי גם פייבר היא חברה שפועלת בתחום טכנולוגי נישתי יחסית, גם היא מציגה שיעורי צמיחה גבוהים מאוד וגם במקרה שלה, ה"צקצקנים" (או בעולם שוק ההון, השורטיסטים) מסתמכים על כמה אתגרים במודל העסקי, חוששים מכך שהיא (עדיין) לא מייצרת רווחים ומצביעים על רמות תמחור גבוהות מאוד. האם יש סיכוי שגם במקרה של פייבר נסתכל על החברה בעוד 5 שנים ונשאל את עצמנו בכעס – "למה לא קנינו אותה אז?!". על כך אנסה לענות בסקירה.
אמזון, איביי, Airbnb, פייבר
פייבר היא חברה ישראלית שפיתחה פלטפורמה אינטרנטית המקשרת בין ספקי שירותים (פרילנסרים) לרוכשי שירותים. החברה מפעילה אתר אינטרנט (Fiverr.com) בו חברות/אנשים פרטיים המעוניינים לקבל שירות נקודתי בתחומים שונים יכולים למצוא ספקים שונים שמציעים את אותו השירות. השירותים המוצעים הם רבים ומגוונים ונעים מכתיבת קוד תוכנה, בניית אתר אינטרנט ושיווק דיגיטלי ועד תרגום טקסטים, ציור ושיעורי מוזיקה. יותר מ-50 מיליון פרויקטים (או כפי שהחברה קוראת להם Gigs) בוצעו עד היום דרך הפלטפורמה של פייבר ולפי החברה, בכל 4 שניות בממוצע מתבצעת עסקה.
החברה היא בעצם זירת מסחר (Marketplace) בין פרילנסרים לבין חברות ואנשים פרטיים שמעוניינים בשירותים מסוימים. כמו הרבה מאוד זירות מסחר שקמו בשנים האחרונות בתחומים שונים, כך גם מהות קיומה של פייבר הוא ליצור קשרים מהירים ויעילים בין הצדדים, תוך הסרת מכשולים פוטנציאלים. השימוש בשירותי פרילנסרים נמצא בתנופה בשנים האחרונות כתוצאה משינויים מבניים בשוק העבודה העולמי. יותר ויותר שכירים בוחרים במודל של עבודה כפרילנסרים משיקולים כלכליים ואישיים. מנגד, גם למגזר העסקי יש יתרונות רבים בעבודה במודל זה, והם גמישות רבה, היעדר מחויבות וחסכון כלכלי משמעותי (לפרילנסר לא משלמים פנסיה/ביטוח לאומי ומתנות לחגים...). החברה מעריכה כי גודל שוק הפרילנסרים העולמי הוא כ-100 מיליארד דולר בשנה, מתוכו רק חלק קטן הוא אונליין. הפלטפורמה של פייבר נותנת מענה לחסמים מרכזיים בשוק, דוגמת הקלה על איתור פרוייקטים, פישוט תהליך המשא ומתן על המחיר, מתן וודאות בנושא התשלום והסתמכות על חוות דעת של אחרים.
פייבר מציגה צמיחה גבוהה בהכנסות, כאשר בין השנים 2017-2019 היא יותר מהכפילה את הכנסותיה, מ-52 ל-107 מיליון דולר. החברה מפסידה ברמה התפעולית, אך היקף ההפסד שלה מצטמצם, משיעור EBITDA שלילי של כ-33% ב-2017, לשיעור שלילי של כ-17% ב-2019.
מניית פייבר הונפקה בנאסדק בחודש יוני 2019. החברה אמנם פתחה את דרכה בנאסדק בסערה, עם עלייה של כ-50% ביום המסחר הראשון שלה, ממחיר הנפקה של 26 דולר לכ-40 דולר, אבל מאז נכנסה לתקופה ממושכת של ירידה, עד לרמה של מתחת ל-20 דולר למנייה. כל זה השתנה, ובענק, עם התפרצות נגיף הקורונה.
התפתחות מחיר מניית פייבר מתחילת השנה - זינוק של כ-250%
הקורונה מהווה קטליזטור משמעותי
בניגוד לרוב המוחלט של התאגידים בעולם, פייבר היא חברה שהתפרצות נגיף הקורונה השפיעה עליה לטובה. ברמה מסוימת, הנגיף גרם להאצת תהליכים בשוק העבודה העולמי. אי הוודאות שעימה מתמודדים תאגידים רבים בעולם גרמה לכך שיותר ויותר מהם מעדיף לבחור בעבודה מול ספקי פרילנסרים, מהסיבות שתוארו קודם. מנגד, בצד ההיצע של שירותים, המון עובדים איבדו את עבודתם ופנו לדרך עצמאית בניסוי לייצר לעצמם מקור הכנסה נוסף.
ברבעון הראשון של 2020 פייבר הצליחה אפילו להאיץ את קצב הצמיחה השנתית שלה, לרמה של 44%, לעומת כ-41% ב-2019 כולה. בנוסף, החברה נתנה "סוכריה" נוספת למשקיעים שלה – שיעור ההפסד הצטמצם עוד יותר (מרווח EBITDA שלילי של 8%) וחשוב מכך, הנהלת החברה העריכה כי תגיע לרווחיות במחצית השנייה של 2021.
המשקיעים בוול סטריט הבינו כי בעולם מדוכא צמיחה, חברה שרושמת צמיחה גבוהה, שאף מצליחה להאיץ, היא מוצר נדיר מאוד. כתוצאה מכך, מניית פייבר רשמה עלייה מדהימה של כ-350% מאז חודש אפריל. חשוב לציין שבעוד פייבר נהנתה משיפור עסקי בחודשים האחרונים, חלק ניכר מהעלייה במנייתה נובע מעליית תמחור, כלומר במחיר שמוכנים לשלם המשקיעים על רמת הכנסה מסוימת. פייבר נהנתה מהעלייה החדה בתמחור של חברות בתחום האינטרנט.
המודל העסקי חזק אך לא חף מאתגרים
המודל העסקי של פייבר הוא מודל חזק המבוסס על לקיחת עמלה מהקונה והמוכר בכל עסקה. העמלה הנלקחת מרוכש השירותים היא של 5%, בעוד ממוכר השירותים (הפרילנסר) נלקחת עמלה של 20%. על פניו, מדובר בעמלה גבוהה מאוד. עם זאת, צריך לזכור שבלי פייבר, לא סביר שבונה אתרים מברזיל או טורקיה היה מצליח לאתר לקוחות בארה"ב או באירופה. מעבר לכך, החברה מספקת לפרילנסרים שירותים נוספים של ניהול ושיווק, שמייצרים לה הכנסות נוספות.
עוצמת המודל העסקי של פייבר באה לידי ביטוי במספר נתונים, לדוגמא:
ה-Take Rate (העמלה הכללית מ-2 הצדדים) של פייבר עלה מ-24.5% ב-2017 ל-27.1% ברבעון הראשון של 2020. זוהי אינדיקציה ל"כוח המיקוח" של החברה כזירת מסחר, כמו גם לאימוץ הולך וגדל של אותם שירותים נוספים שצוינו קודם.
ההוצאה הממוצעת של רוכש בפרויקט עולה באופן מתמשך (ר' גרף), אינדיקציה לכך שהרוכשים משתמשים בפלטפורמה של פייבר בפרויקטים גדולים ומורכבים יותר.
מקור: דו"חות Fiverr.
בעיני, לפייבר יש אתגר מרכזי במודל העסקי והוא איך למנוע מרוכש ופרילנסר, שעבדו בעבר דרך פייבר וראו כי טוב, לעבוד "Offline" ובכך, לחסוך את העמלה של פייבר. לחברה יש מספר כלים למנוע זאת והיא אינה מאפשרת קשר ישיר, שאינו דרך הפלטפורמה של פייבר, בין הספק לדורש השירות. בנוסף, היא דואגת "להחשיך" פרטים שיאפשרו לספקים להתקשר אחד עם השני, כמו כתובת מייל ומספר טלפון.
האם יש למניה לאן לרוץ מפה?
כפי שציינתי קודם, מניית פייבר נמצאת כבר אחרי מהלך עליות משמעותי מאוד. למרות זאת, דעתי האישית היא שברמות המכפילים של היום, בעיקר בתחומי צמיחה וספציפית בתחום האינטרנט, מניית פייבר אינה יקרה במיוחד.
המכפיל שעליו יש להתבונן הוא מכפיל ההכנסות, שכן פייבר לא צפויה להרוויח כסף השנה, אלא כאמור להתחיל להרוויח רק בשנה הבאה. למרות הרתיעה מהתבוננות על מכפיל הכנסות, צריך להבין שכך עובד שוק ההון בימינו. לא חסרות דוגמאות של חברות שלא מרוויחות כסף, וגם לא צפויות להרוויח כסף בשנים הבאות, אך נסחרות בשווי של עשרות מיליארדי דולרים. רציונל המשקיעים הוא שבשלב כלשהו, החברות יגיעו ל-Scale שמאפשר רווחיות, בין השאר על ידי הורדת הוצאות מו"פ, שיווק ומכירות.
פייבר צפויה לייצר הכנסות של 147 מיליון דולר ב-2020, צמיחה שנתית של כ-38%, והכנסות של 191 מיליון דולר ב-2021, צמיחה של כ-30%. החברה נסחרת כעת בשווי שוק של 2.6 מיליארד דולר ובקופתה כ-260 מיליון דולר במזומן (124 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון הראשון וגיוס מניות של 138 מיליון דולר בסוף מאי). כלומר, החברה נסחרת במכפיל הכנסות מנוטרל מזומן של קצת יותר מ-12 לשנת 2021. לא אנקוב בשמות ספציפיים, אך רק אגיד שיש לא מעט חברות טכנולוגיה/אינטרנט אחרות שנסחרות במכפיל מכירות עתידי של 20 ויותר, כשחלקן מייצרות שיעורי צמיחה נמוכים משל פייבר.
ברמה העסקית, הנהלת פייבר מציינת כמה מנועי צמיחה עתידיים, כמו התרחבות גיאוגרפית (לאחרונה חברה השיקה גרסה לאתר במספר שפות חדשות), הוספת תחומי שירותים ואיתור רוכשים פוטנציאלים נוספים.
לסיכום, פייבר פועלת בתחום נישתי וצומח, עם פלטפורמה המייצרת ערך רב ללקוחותיה, ולכן, עתיד החברה נראה ורוד. מניית פייבר הציגה ביצועים פנטסטיים בחודשים האחרונים אך עדיין, היא נסחרת בדיסקאונט בהשוואה לחברות עם פרופיל פעילות וצמיחה דומה. במידה והשקעה בפייבר מעניינת אתכם, שאלת התזמון היא קריטית וצריכה לנבוע מהערכתם לגבי כיוון השווקים הכללי.
הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital.
המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכללי.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
7.ניר אתה אלוף, תודה על טור מהנה (ל"ת)עדי ג 20/07/2020 22:33הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.זיכרו הכתבה כאן-לעומת---=הזהב= ניפגש ב2021- וניבחן !כותבי תרחישים 19/07/2020 13:45הגב לתגובה זו0 0אל תגידו לא ראינוסגור
-
5.חצב - מאוד אהבתי אותך בניינטיז בבקבטריט בויזדגן 19/07/2020 12:03הגב לתגובה זו0 1.סגור
-
4.UPWK- מרוויחה יותר, נסחרת בשווי נמוך יותרשום התייחסות לאפוורק 18/07/2020 14:52הגב לתגובה זו3 1חבל שניתוח שאמור להעמיק לא מתייחס לחברה גדולה וותיקה ממנה, שמהווה מתחרה ישירה, ואטרקטיבית בהרבה במחיר המנייה.סגור
-
3.יכנסו לשוק הרבה מתחרים לא קשה לשכפל שירות בעמלות נמוכות (ל"ת)דני 17/07/2020 09:53הגב לתגובה זו0 1סגור
- טען עוד
-
2.ניתוח ומחשבה נכונים (ל"ת)דדי 17/07/2020 07:56הגב לתגובה זו2 0סגור
-
1.גוזרים קופון על זיעה של אחריםעוד מתווכים 16/07/2020 20:28הגב לתגובה זו2 3זה עלול גם ליפול כי יקומו עוד מתווכים.סגור