ערן סוקול
צילום: אסף מור
ניתוח

הקורונה הפילה את קרסו מוטורס למכפיל 6 על הרווח - הזדמנות?

קרסו תיפגע מהקורונה, אבל כנראה שזו לא תהיה פגיעה אנושה; אז למה המניה צנחה ב-40% מתחילת השנה, איך זה קשור לעסקת קל אוטו ומה צפוי ברבעון השני? 
ערן סוקול | (9)
נושאים בכתבה אופנועים קרסו

מניית חברת קרסו יבואנית רנו, ניסאן, אינפינטי ודאצ׳יה, ובעלת שליטה בחברת מטרו מוטור היבואנית הרשמית של מותג האופנועים סאן יאנג, איבדה כ-40% מערכה מתחילת השנה ונסחרת כעת במכפיל הון 0.6 ובמכפיל 6.1 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים. החברה אמנם צפויה להיפגע ממשבר הקורונה, אולם נוכח המכפיל הנמוך, עולה השאלה האם נוצרה הזדמנות קניה במניה?

החברה דיווחה על תוצאות אמביוולנטיות ברבעון הראשון של השנה. משבר הקורונה פגע בתוצאות החברה אך עיקר ההשפעה צפויה במהלך הרבעון השני. ענף מכירות  כלי הרכב החדשים נפגע ברבעון הראשון בצורה יחסית משמעותית, לעומת ענף הליסינג שהציג שיפור מסויים ברווחיות ובהכנסות.    הכנסות הרבעון הראשון של 2020 ירדו ב-10%, ל-947.7  מיליון שקל, בהשוואה ל-1.06 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. כ-5,604 כלי רכב חדשים  נמכרו במהלך הרבעון בסכום כללי של 685 מיליון שקל, ירידה של 18% בהכנסות תחום פעילות זה. החברה דיווחה כי צומצמו משמעותית הזמנות כלי רכב חדשים, וכי במהלך חודשים מרץ עד מאי נמסרו כ-2,675 רכבים חדשים, ירידה של 62%. החברה לא נפגעה במהלך הרבעון בתחום השכרת כלי הרכב, אך מכירות מגזר פעילות זה נפגעו במהלך חודשים אפריל ומאי בכ-37% ו-23% בהתאמה.   למרות הירידה בהכנסות, בשורה התחתונה, הרווח הנקי הסתכם ברבעון הראשון ב-46.9 מיליון שקל, גידול של כ-56% לעומת 30 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגורם המרכזי לגידול ברווח, הינו הכרה ברווחים הנובעים מנגזרים פיננסיים והפרשי שער בסך של 4.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 17.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כאשר הפער מיוחס לרווחים שהכירה החברה כתוצאה מהפרשי שער של הדולר והיורו לעומת התקופה המקבילה.   לאחר פרסום התוצאות לרבעון הראשון אמר איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס כי "ההכנסות ברבעון הושפעו, באופן טבעי, ממשבר הקורונה, שבעיצומו צומצמה הפעילות הכלכלית במשק וחלה ירידה משמעותית בהיקפי ההזמנות לרכבים חדשים. עם זאת, החל מחודש מאי 2020 ובמהלך חודש יוני 2020, ניכר גידול בכלל פעילויות הקבוצה".

וזה נמשך גם בחודש יולי. המסירות בחודש יולי של שוק הרכב בכלל עמדו פחות או יותר על הנתונים של התקופה המקבילה אשתקד. יש התאוששות בשוק הרכב - נכון ששוק המכוניות המשומשות נמצא בהעדפה אצל הצרכנים, אבל גם הרכבים החדשים חזרו לקדמת הבמה. הרבעון השני של קרסו אמנם יבטא חולשה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אבל סביר להניח שהחברה כפי שהצהירה, חסכה בהוצאות, ותדע להציג תוצאות פושרות יחסית למצב. במילים אחרות - ברבעון הכי גרוע במשבר הנוכחי החברה תדווח על תוצאות שיהיה אפשר לעכל אותן ואם כך - האם הירידה החדה בשער המניה מוצדק? 

ובכלל - גם אם מדובר ברבעון יחסית קשה, השאלה החשובה שמנתחים את קרסו היא מה הלאה? מה יהיה ברבעונים הבאים ובשנים הקרובות? וגם אם יחסית נחמיר ונניח שהיקף מכירות הרכבים ירדו בשיעור שעולה על הירידה בצמיחה - 6%, סדר גודל של 10% ואפילו ב-15% - זה לא יהיה אסון גדול לחברה שרוב הוצאותיה הן הוצאות משתנות - כלומר הוצאות שהיא יכולה לחסוך במקביל לירידה בפעילות. 

ובכל זאת - השוק אמר את דברו והפיל את המניה. הסיבה אולי קשורה למינוף הגבוה של החברה - הון של 1.5 מיליארד שקל מממן מאזן של 4.8 מיליארד שקל, כאשר חלק גדול מהנכסים הוא מלאי רכבים. החשש שמול הוצאות המימון יש מלאי שערכו דווקא נשחק. כאן צריך לזכור את ההקלות שהמדינה נתנה לחברות הרכב בתקופת הקורונה וגם את האפשרות להאריך בארבעה חודשים את תקופת ההמתנה עד העלייה לכביש. כלומר, החברות היבואניות לרבות קרסו יכולות למכור את המלאי בקצב איטי יותר ולא להיפגע, אף אחד לא רודף אחריהם - הם ירשמו את הרכב כאילו הוא רכב חדש גם אחרי שהיה במחסן תקופה ממושכת יותר מהרגיל.

סיבה אחרת לתמחור המניה עלולה להיות ההרפתקה שאליה נכנסה קרסו לאחרונה - ההשתלטות על קל אוטו. קל אוטו נכנסה לכינוס נכסים וקרסו רכשה אותה לכאורה בנזיד עדשים. אלא שקל אוטו פועלת בשוק הליסינג והמכירות של רכבים משומשים (טרייד אין) ואפס קילומטר והיא סובלת מהקורונה. לא ברור עד כמה היא סובלת - העסקה הושלמה בחודש מאי, וכאן יכולה להיות הפתעה לשני הכיוונים. נראה שקרסו שבחרו להשלים את העסקה יודעים מה הם עושים, אבל יכו להיות שכדי להחזיר את קל אוטו לדרך המלך, ייקח זמן. עם זאת במבט על חברות הליסינג האחרות שנסחרות בבורסה עולה תמונה קצת מפתיעה - הרווחיות אמנם מצומקת, אבל התזרים טוב. מסתבר שדווקא בזמן של התכווצות בכלי הרכב (מליסינג) החברות האלו מייצרות מזומנים שכן הם צריכות לממן פחות רכבים שוטפים/ פחות מלאי. זה עשוי להיות לטובתה של קרסו הגדולה.   

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לרון 11/08/2020 07:21
    הגב לתגובה זו
    הוא לקנות בזמנים קשים כשהמניה "לא מעניינת",לא ממליץ אך מתי תילמדו?
  • 8.
    מה קורה ביוניברסל מוטורס ??? (ל"ת)
    אלכסנדר הגדול 10/08/2020 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מניה לא מעניינת 10/08/2020 12:58
    הגב לתגובה זו
    המשבר בשוק הרכב עוד לא החל בוא נדבר עוד חצי שנה ונראה איך שוק המכוניות צולל
  • 6.
    המניה נסחרת בזול אני קונה בכל הכוח (ל"ת)
    חיים 10/08/2020 09:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ערן אתה צודק (ל"ת)
    שרון 10/08/2020 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רונן 10/08/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
    שיעדיף ויתרגל למותג מסוים והם יתנו לו ערך מוסף ששום חברה אחרת לא נותנת, משהו יחודי, רק רכב היום זה לא מספיק.
  • 3.
    צני 10/08/2020 00:21
    הגב לתגובה זו
    כל הקניה זה חשבונאי כי איך לגבות עדיף להשתלט מבפנים בסוף היו מוחקים 1600 מיליון מהלוות לקל אוטו
  • 2.
    אלון 09/08/2020 22:07
    הגב לתגובה זו
    בשורה התחתונה, מותגים גרועים. תהיה כנה, היית קונה רנו?
  • 1.
    נמאס מהבורסה פה. 09/08/2020 21:12
    הגב לתגובה זו
    הייתי במניה הזאת לפני חודש. מה צריך כתבה שלמה כדי להסביר לאחרים שזאת מניה טובה? שוק חלש, מחזורים נמוכים.....