דר אורי רונן
צילום: אורי רונן
גילוי נאות

המשקיעים בשגריר מקבלים מידע חלקי על החברה הבת, גוטו - למה והאם אדם נוימן שהשקיע בגוטו הסתפק במידע חלקי?

מה חשוב לדעת על חברות ההסעות השיתופיות, האם אובר וליפט מדווחות כמו שצריך, ואיך זה שגוטו לא מספקת מידע על מספר "מנויים פעילים" ועיריות תל אביב וחיפה מתעניינות בו על בסיס חודשי? 

דר' אורי רונן | (3)

אדם נוימן השקיע בגוטו של שגריר הפועלת בתחום הרכבים השיתופיים. אלא ששיתוף מידע למשקיעים הוא כנראה לא החלק החזק שלה. אף אחד אינו מושלם, גם לא הגילוי הכמותי שנותנות LYFT ו-UBER, מחוץ לפרק הדוחות הכספיים, אודות פעילות ההסעות שלהן, ובמקרה של אובר, גם אודות פעילות שינוע ארוחות ממסעדות לסועדים. למעשה, הגילוי שנתנה ליפט בתשקיף ההנפקה הראשונה לציבור היה מושלם, אבל סמוך לאחריו היא קיצצה אותו, מבלי לחוס על ציבור המשקיעים הצמא לנתונים תפעוליים. הנה המידע שליפט גילתה אודות מדדי מפתח המסבירים שינויים בהכנסות החברה, ברבעון השני בחמש השנים האחרונות:

 

 

 המונח "בוקינגס" מתייחס למחיר שהנוסע משלם לנהג. "טייק רייט" הוא חלקה של ליפט מהבוקינגס (השאר הולך לנהגים). כתוצאה מהקיצוצים, ליפט לא מגלה כיום את סך הבוקינגס ולא מגלה את הטייק רייט, כך שלאנליסטים אין מידע על "בוקינגס לנוסע פעיל", שהוא מדד טוב יותר לחיזוי הכנסות מאשר "הכנסות לנוסע פעיל" (המושפע ממגון רעשים הגורמים לתנודות בטייק רייט).

 

ליפט מגדירה "נוסע פעיל", ככל מי שהזמין לפחות נסיעה אחת במהלך הרבעון. חלוקת מספר הנסיעות ברבעון במספר הנוסעים הפעילים ברבעון מניבה את המדד החשוב "תדירות", קרי מספר הנסיעות הממוצע של נוסע פעיל ברבעון. מדד של תדירות שימוש חשוב למשקיע סביר לפחות משתי הסיבות הבאות. האחת, כי ירידה בתדירות מהווה אינדיקציה לכך שהלקוחות לא מרוצים מהשירות (טיבו או מחירו), שהם מגבירים את השימוש בשרותי חבורת מתחרות או בשירותים תחליפיים (רכב פרטי, למשל). הסיבה האחרת היא כי צמיחה באמצעות גידול בתדירות השימוש היא הרבה יותר זולה מצמיחה באמצעות גיוס משתמשים חדשים (הכרוך, למשל, בעלויות פרסום או בתשלום עמלה למשווקים).

 

לפני שנמשיך למדדי פעילות ותדירות אצל אובר, קחו דקה להתרשם מהמכה שהנחיתה הקורונה על מספר הנוסעים הפעילים בליפט -- צניחה של 60%. במילים אחרות, כ-13 מיליון איש, שכל אחד מהם היה צפוי לנסוע ברבעון השני של 2020 מספר פעמים בליפט, לא נסע אפילו פעם אחת.  

 

אובר, בניגוד לליפט, ממשיכה גם היום לדווח על מספר ה-TRIPS ברבעון, כך שקוראי הדוחות שלה יכולים לחלץ מדד של תדירות שימוש על ידי חלוקת כמות הנסיעות במספר הפעילים: 

 

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

הבעיה בדיווחים של אובר היא כי "כמות הנסיעות" כוללת גם נסיעה המעבירה אדם מנקודה A לנקודה B וגם נסיעה של שליח המעביר ארוחה ממסעדה C לסועד D, וכי "צרכן פעיל" מוגדר כמי שביצע לפחות נסיעה אחת או הזמין לפחות ארוחה אחת (או שכר קורקינט לפחות פעם אחת) בחודש. בדוח הרבעוני, מדווחת לציבור על ממוצע שלושת החודשים. מדד התדירות שמשקיע יכול לחלץ מדיווחי אובר מערבב, אם כך, בין נסיעות לבין משלוחי ארוחות ועל כן פוגע ברלבנטיות של המדד למשקיע סביר. ברור, כי אנליסטים היו מעדיפים לקבל מידע נפרד על תדירות נסיעות ומידע נפרד על תדירות הזמנת ארוחות.

 

לפני שנעלה אל הטיסה שתיקח אותנו ממטה אובר בסן פרנסיסקו אל בורסת תל אביב, נעיף מבט חטוף בהשפעת הקורונה על מספרי אובר ברבעון האחרון: הבוקינגס לנסיעות היה רבע מהבוקינגס ברבעון המקביל אשתקד, והבוקינגס לארוחות היה כפול מאשתקד. מספר הפעילים ירד ב-44% בהשוואה ל-60% אצל ליפט, כי היו רבים שלא נסעו לשום מקום עם אובר אבל הזמינו באמצעותה ארוחות.

 

ולנו, בבורסת תל אביב, יש את מגזר "שיתוף והשכרת רכבים" של קבוצת שגריר שירותי רכב בע"מ. מגזר זה כולל את מיזם אוטותל בתל אביב ואת פעילות CAR2GO במגוון ערי ישראל (ויש גם פעילות במלטה). מהטבלה הבאה, מתוך דוח שנת 2019 של שגריר, עולה אפשרות לקיומה של סיטואציה נדירה, שבה חברה הנסחרת בבורסת תל אביב (לא ברישום כפול) נותנת גילוי רחב יותר מאשר חברה עם פעילות דומה הנסחרת בארה"ב:

 

 

גאווה ישראלית. בניגוד לליפט המסתירה מציבור המשקיעים את "מספר ההשכרות" ברבעון, שגריר חושפת אותו. ובניגוד לאובר המערבבת את מספר ההשכרות עם מספר השליחויות, שגריר נותנת גילוי נפרד למספר המנויים ולכמות ההשכרות במיזמי A2Z בנפרד מהגילוי אודות מדדים אלה במיזמי A2A/A2B.

 

מקורו של המונח "מנוי" בטבלה הוא בצורך להירשם לשירות ולשלם סכום נמוך קבוע מדי חודש, ללא קשר למספר הנסיעות. על נסיעות בפועל משלם המנוי לפי דקות שימוש או קילומטרים.

 

אבל לצד הגאווה, אכזבה. שלוש סיבות לאכזבה.

הסיבה הראשונה, הטבלה היא אי בודד בדוח השנתי. הנהלת שגריר לא מתייחסת לנתוני הטבלה בשום מקום אחר בדוח השנתי. היא כאילו צייצה "אני רק מניחה את הטבלה כאן", ואתם משקיעים יקרים תנהלו בטוויטר דיון על הנתונים. את הטבלה הניחה ההנהלה בפרק  "תיאור עסקי החברה". היא הייתה אמורה לעשות שימוש בנתונים אלה בפרק "דוח הדירקטוריון", בבואה לדון ולנתח את הצמיחה בהכנסות מגזר "שיתוף והשכרת רכבים". אבל, היא לא עשתה כך. ההסבר שהיא נתנה לצמיחה בהכנסות היה, כדלקמן:

 

 

אבל, מה גרם ל"גידול בהיקף הפעילות" של אוטותל? האם זה הגידול במספר המנויים, האם זה הגידול בתדירות ההשכרות (אם היה כזה), או שמא העלאת מחירים (אם התרחשה). החברה לא מסבירה. אגב, הכותרת "הסברי החברה" אינה נכונה. ההסברים הם של הנהלת החברה. זו לא החברה שחתמה על דוח הדירקטוריון ועל "ההסברים" שבתוכו, אלא המנכ"ל דוד מיכאל, ויו"ר הדירקטוריון, יוסי בן שלום.

 

לשם המחשה מהו הסבר ראוי לגידול בהכנסות, ראו כיצד ניתחה הנהלת ליפט גידול של 103% בהכנסות 2018, היא הסבירה, בין השאר, כי הגידול בהכנסות נבע מגידול של 76% בבוקינגס … שנבע מגידול של 65% ב"מספר הנסיעות"... שנבע מגידול שבין 47% ל-74% ב"נוסעים פעילים" בכל אחד מרבעוני 2018 בהשוואה לרבעונים מקבילים אשתקד".

 

אז מי בדיוק מונע מהמנכ"ל ומיו"ר הדירקטוריון של שגריר להתייחס, באופן כמותי, לתרומת הגידול "במספר ההשכרות" ולתרומת הגידול "במספר המנויים" לצמיחת ההכנסות במגזר?

 

הסיבה השנייה לאכזבה מהגילוי על פעילות המגזר היא שהנהלת החברה לא נותנת כל גילוי אודות "מספר ההשכרות" ואודות "מספר המנויים" בדוחות רבעוניים. הגילוי ניתן רק בדוח שנתי. מן הסתם, ההנהלה הניחה את המידע הכמותי אודות מספר המנויים ומספר ההשכרות בדוח שנת 2018, למשל, משום שהיא חושבת שהוא מידע חשוב למשקיע סביר השוקל קנייה ומכירה או של מניות החברה. אז מה גורם להנהלת שגריר לחשוב כי משקיע השוקל החלטה כאמור בדצמבר 2019 יכול להסתפק בנתוני דצמבר 2018. מה מניע את הנהלת שגריר לא לפרסם את מספר המנויים ליום 30.9.209 בדוח הרבעון השלישי?

 

בדוחות הרבעוניים שלהן, ליפט ואובר נותנות גילוי למדדי מפתח תפעוליים בדיוק כפי שהן נותנות בדוח שנתי. חברה נותנת גילוי למדד מפתח תפעולי, זה או אחר, משום שהוא חשוב להבנת התוצאות הכספיות על ידי משקיע סביר ומשום שהנהלת החברה מסתייעת בו לניהול העסק. אם נתוני המדד התפעולי חשובים להבנת דוח שנתי הם גם חשובים להבנת דוח רבעוני. 

 

הסיבה השלישית לאכזבה מהגילוי על פעילות מגזר שיתוף והשכרת רכבים הוא כי הדוח השנתי אינו נותן גילוי להגדרת "מספר מנויים". על בסיס איזה קריטריון, למשל, דיווחה שגריר על 4,199 מנויים לשרות A2Z ליום 31.12.2018 ועל 8,540 מנויים לשרות זה ליום 31.12.2019? האם היא ספרה מנויים ששכרו רכב לפחות פעם אחת בחודש דצמבר? האם היא ספרה מנויים ששכרו רכב פעם אחת ברבעון שמסתיים ב-31 בדצמבר, האם היא ספרה מנויים ששכרו רכב לפחות פעם אחת ב-12 החודשים המסתיימים ב-31 בדצמבר? ואולי היא ספרה את כל מי ששילם בדצמבר את דמי המנוי החודשיים הנמוכים (כיום, לכל היותר 40 ש"ח), ללא קשר לפעם האחרונה שבה שכר רכב?

 

מכיוון שלא מצאתי הגדרה בדוחות שגריר, שאלתי את החברה מהי ההגדרה. לא קיבלתי תשובה לשאלתי זו (תגובת החברה למכלול שאלותי מובאת בהמשך). על כן, נאלצתי לחפש תשובה בגוגל. התמקדתי באוטותל.

 

חפשו בגוגל "אוטותל מנויים פעילים", ותעלו בחכתכם מגוון מצגות ואקסלים ש"עמותת הצלחה לקידום חברה הוגנת" השיגה באמצעות בקשות חופש מידע מעיריות תל אביב וחיפה, והעלתה אותם לאתר "מידע לעם", כמו גם מצגת הנושאת 33 עמודים של עיריית חיפה שהועלתה לאתר אחר, ומאמר ב-ynet, שבו מספר ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי, כי "לפי נתוני העירייה, נכון לדצמבר 2018 יש לשירות 5,160 מנויים פעילים." 

 

המונח "מנויים פעילים" או "מנוי פעיל" המאכלס מצגות של עיריית תל אביב ועיריית חיפה כלל לא מופיע בדוח שנת 2019 של שגריר. במצגות של העיריות, "מנוי פעיל" מוגדר "כמנוי שנסע לפחות פעם אחת במהלך החודש", ממש כפי שאובר מגדירה "צרכן פעיל". הנה שקף מאחת המצגות, המראה את מספר "המנוים הפעילים" שבו נקב חולדאי:

 

 

מתברר אם כך כי שגריר כוללת ב"מספר המנויים" המדווחים בדוחות השנתיים שלה, מנויים ללא קשר לפעילות שלהם. בשקף לעיל, "מספר המנויים" בדצמבר 2018 עומד על 8,262, כאשר בדוח שנת 2019, שגריר דיווחה כי מספר מנויי A2Z, המורכב בעיקר ממנויי אוטותל עומד על  8,540. ההפרש בין שני המספרים מיוחס כנראה לפעילות במלטה (בדוח שנת 2018, כתבה שגריר כי כל מנויי A2Z הם מנוי אוטותל).

 

במצגת של עיריית חיפה, מכונה המספר 8,262 כ"מספר לקוחות רשומים". שימו לב, כי עקב "חגי תשרי" בספטמבר 2018, חלה ירידה של כ-3% במספר המנויים הפעילים, אך "מספר המנויים הרשומים" עלה בכ-3%. נראה על כן כי מספר המנויים המדווח בדוח השנתי הוא המספר המצטבר של כל מי שנרשם למיזם מאז השקתו.

 

שאלתי את שגריר מדוע אינה נותנת גילוי בדוח השנתי למספר "מנויים פעילים", והאם בהינתן פער כה משמעותי לכאורה בין מספר "מנויים רשומים" לבין מספר "מנויים פעילים" אין טעם לפגם באי מתן גילוי למדד "משתמשים פעילים".

 

בתגובתה ציינה שגריר,  כי היא "פועלת בשני תחומי פעילות -  תחום השירותים לחברות הביטוח ותחום שיתוף והשכרת הרכבים. בשנת 2019 ובמחצית הראשונה של שנת 2020 הסתכמו הכנסות החברה מתחום שיתוף והשכרת הרכבים בכ-20% וכ-19% מסך הכנסותיה, בהתאמה. אופן עדכון נתונים שנתנו בדוח תקופתי במסגרת דוחותיה הרבעוניים של החברה, נעשה בהתאם למבחן המהותיות, כפי שקובעות תקנות ניירות ערך."

 

עם כל הכבוד, אינני מסכים עם טענת המהותית של תחום שיתוף והשכרת הרכבים, ולו בגלל "רעיון השקעה" במניית שגריר מטעמה של מור בית השקעות, שפורסם ב-TheMarker בשלהי יולי 2018. שם, ציין אנליסט מבית ההשקעות, כי "פעילות קאר2גו היא הזדמנות לא מתומחרת… הפעילות של קאר2גו יזמית, צומחת מהר ומתבצעת בתחום חם. עם התקדמות היוזמות הרבות של קאר2גו, אנחנו מעריכים שבשנים הקרובות נראה הצפת ערך משמעותית בפעילות זו, שכנראה תשליך באור חיובי על מניית שגריר."  

 

על מהותיותו של מגזר שיתוף והשכרת רכבים בעיני שוק ההון, ניתן ללמוד גם מזינוק של 33% במחיר מניית שגריר, ביום אחד, בתגובה להודעת החברה ב-15 ביולי, אך לפני שישה שבועות, כי מייסד וויוורק, אדם נוימן, מבצע השקעה בחברת הבת גוטו גלובל מוביליטי בע"מ, שפעילות מגזר שיתוף והשכרת רכבים מנוהלת תחתיה. אגב, האם נוימן הסתפק במידע שמקבלים המשקיעים? הוא משקיע מהותי והוא משקיע בחברה הבת ישירות, כך שנראה וצפוי שהמידע המלא נפרש בפניו. 

 

על פי נתוני העיריות, מנויים פעילים מהווים כ-60% מהמנויים הרשומים באוטותל. אבל, תאורטית, אם קיים שוני משמעותי בין זהות פעילי החודש הראשון ברבעון לזהות פעילי החודש השני ברבעון ולזהות פעילי החודש השלישי ברבעון, אזי תחת ההגדרה של LYFT ל"נוסע פעיל" -- מי שביצע לפחות נסיעה אחת ברבעון -- ייתכן שלא קיים פער כה גדול בין מנויים רשומים למנויים פעילים.

 

מצד שני, העיריות מגדירות "מנוי פעיל", כפי שאובר מגדירה "צרכן פעיל" -- ביחס לחודש. במצגת של עיריית חיפה, הזמינה במרשתת, מובאים נתונים חודשיים על מספר המנויים הפעילים באוטותל התל אביבית ועל מספר ההשכרות עד חודש מאי 2019. חישבתי את תדירות השימוש של משתמש פעיל בחודשים שבין אוקטובר 2019 למאי 2019, במטרה לראות כיצד הייתה מדווחת שגריר על מספר המשתמשים הפעילים,  לו הייתה מאמצת את מדיניות הגילוי של אובר:

 

 

מספרי התדירות במחצית הראשונה של 2019 היו נאים, אם כי מדשדשים ובמגמה מתונה של ירידה. אם אתם סקרנים לדעת מה היו המספרים במחצית השנייה של 2019 ובמחצית הראשונה של 2020, אתם מוזמנים להגיש בקשות חופש מידע לעיריית תל אביב.

 

בדוח שנת 2019, כתבה שגריר, כי היא "מעריכה כי הגדלת נפחי השימוש בשירותי תחבורה שיתופית במיזם אוטותל, עשויים להגדיל את היקף הלקוחות הפוטנציאלים של גוטו…". כלומר, בבואם להחליט אם להזמין את גוטו לפרוס תשתית דומה לאוטותל בעירם, עיריות אחרות בוחנות את השימוש בפועל שעושים תושבי תל אביב באוטותל. מכאן, שנתונים אודות מספר "נוסעים פעילים" ותדירות שימוש מהווים מידע חשוב למשקיע סביר הבא להעריך את אפשרויות הצמיחה של מגזר שיתוף רכבים. מה חבל ששגריר אינה נותנת גילוי לנתונים אלה, אפילו לא בדוח שנתי.

 

חישבתי גם את שיעור הצמיחה במספר המנויים הפעילים, Y/Y, בחודשי דצמבר 2018 עד מאי 2019, כלהלן:

 

 

לאור ציפיות המשקיעים  ל"צמיחה מהירה" בתחום שיתוף הרכבים, כפי שהן משתקפות ברעיון ההשקעה של מור בית השקעות, היה אולי ראוי לעדכן בדוחות יוני 2019, כי הצמיחה אמנם מהירה אבל ההידרדרות בקצב צמיחת המנויים הפעילים מהירה אף הוא. רוצים לדעת מה היה שיעור הצמיחה לאחרונה? הגישו בקשת חופש מידע לעיריית תל אביב.

 

כותרתו של פרק ח' בחוזה שנחתם בין גוטו לבין הרשות לפיתוח כלכלי תל אביב - יפו הוא "שקיפות מידע ודיווחים". מדובר כמובן בשקיפות של גוטו מול עיריית תל אביב ולא זו של שגריר מול ציבור המשקיעים. פרק זה בחוזה מחייב את גוטו להעביר לרשות לפיתוח כלכלי "דיווחים שוטפים, אשר ניתנים לצפייה בכל עת בזמן אמת" אודות "כמות המנויים שהצטרפו… שימושים בקשר לכמות השכרות… זמן נסיעה ממוצע וכיוב'". בנוסף, הרשות לפיתוח כלכלי זכאית לקבל ארבע פעמים בשנה "דוחות אשר יציגו את נצילות מערך שיתוף הרכבים… המאפשרים ניתוח ברמת מנוי... ודוח פרטי מנוי, אשר יכלול… את היסטוריית השימוש שלו במערך שיתוף הרכבים".

 

למשקיע מוסדי יש את המשאבים להגיש, מעת לעת, בקשות חופש מידע מכל העיריות שבתחומן פועלת גוטו, וכך להשיג מידע עיתי אודות מספר "מנויים פעילים" ואודות מדדים רלבנטיים אחרים, החיוניים להערכת אפשרויות הצמיחה של פעילות הרכב השיתופי. מבחינה פרקטית, למשקיעים פרטיים קטנים אין את הפריבילגיה הזו. מכאן, שהחלטת שגריר לא לדווח מדי רבעון על מספר "משתמשים פעילים" ועל "מספר השכרות" עשויה לגרום לפערי מידע משמעותיים בין משקיעים, על כל המשתמע מכך.

 

מחברת שגריר נמסר בתגובה, כי "החברה פועלת בהתאם להוראות הדין ומקפידה על מתן גילוי מלא ומפורט לבעלי מניותיה. הגילוי הכלול בדוחותיה של החברה ניתן תוך הקפדה על הוראות חוק ניירות ערך ותקנותיו, הנחיות רשות ניירות ערך והכללים החשבונאים החלים על החברה כחברה ציבורית. החברה מקפידה כי כל מידע מהותי יובא בפני הציבור באופן ברור, במועדים ובאופן הקבוע בדין. שגריר פועלת בשני תחומי פעילות -  תחום השירותים לחברות הביטוח ותחום שיתוף והשכרת הרכבים. בשנת 2019 ובמחצית הראשונה של שנת 2020 הסתכמו הכנסות החברה מתחום שיתוף והשכרת הרכבים בכ-20% וכ-19% מסך הכנסותיה, בהתאמה. אופן עדכון נתונים שנתנו בדוח תקופתי במסגרת דוחותיה הרבעוניים של החברה, נעשה בהתאם למבחן המהותיות, כפי שקובעות תקנות ניירות ערך. יצוין כי בשנת 2018 ביצעה רשות ניירות ערך, מתוקף סמכותה, ביקורת על הדוח התקופתי ודוחותיה הרבעוניים של החברה, לרבות אודות הגילוי של תחום שיתוף והשכרת הרכבים. החברה מאמצת באופן מלא את הנחיות רשות ניירות ערך בעניין זה".

 

 

הכותב הינו מייסד משותף של עמותת גילוי נאות - התנועה להגנה על ציבור המשקיעים.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    [email protected] 30/08/2020 18:10
    הגב לתגובה זו
    מה השורה התחתונה ???
  • 2.
    מעניין - מראה שמניית שגריר זולה (ל"ת)
    מארק 30/08/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    [email protected] 30/08/2020 09:09
    הגב לתגובה זו
    מרוב עצים קשה לראות את היער סקירה מסוג זה ראוי שתהיה יותר קצרה וממוקדת בעיקרי הפרטים הצטרפותו של אדם נוימן תוך איזכור שהאינפורמציה המוצגת לציבור איננה מלאה מהווה תמרור אדום למי שבוחן אפשרות של השקעה במיזם גוטו. אני ממליך לחכות ולא להחפז.
ניר חצבניר חצב
הצפת ערך

89bio יצאה מחברת טבע ושווה כבר יותר מ-600 מיליון דולר. האם זאת רק ההתחלה?

החברה מפתחת תרופה בעלת ייתרון מובהק ביחס לתרופות של חברות מתחרות למחלה ממנה סובלים כיום כ-16.5 מיליון אמריקאים, מספר שגדל בקצב גבוה וצפוי להגיע ל-27 מיליון איש עד 2030
ניר חצב |
חברת 89bio (סימול: ETNB) היא חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית העוסקת בפיתוח תרופות ל-Unmet Needs, כלומר לאינדיקציות שהטיפול הנוכחי עבורן אינו אפקטיבי מספיק. הנכס המוביל של החברה הוא התרופה BIO89-100, שמיועדת לטיפול ב-NASH - non-alcoholic steatohepatitis, שמכונה גם מחלת הכבד השומני, וכן לטיפול ב- SHTG - hypertriglyceridemia, שהיא רמת טריגליצרידים גבוהה בדם. האינדיקציה המובילה היא ל-NASH, כשהתרופה נמצאת כעת בניסוי 2a/1b, בעוד האינדיקציה ל-SHTG נמצאת לאחר ניסויים פרה-קליניים ולפני ניסוי ראשון בבני אדם. למרות היותה חברה אמריקאית, ל-89bio יש הקשר ישראלי מובהק, והיא מנהלת את חטיבת המחקר והפיתוח שלה מישראל. בנוסף, שניים ממייסדיה הם בכירים לשעבר בטבע - סמנכ"ל התפעול שלה הוא ד"ר רם וייסבורד, לשעבר סגן נשיא לענייני אסטרטגיה בטבע, ואחד מחברי הדירקטוריון שלה הוא ד"ר מייקל היידן, שכיהן כמדען הראשי של טבע בשנים 2012-2017. כמו כן, ואולי חשוב מכל, המולקולה המרכזית של 89bio הייתה שייכת בעבר לטבע, והיא נרכשה על ידי 89bio באפריל 2018. בתמורה למולקולה זו שילמה 89bio לטבע סכום של 6 מיליון דולר, עם אפשרות לשלם 135 מיליון דולר נוספים, ביחד עם תשלום תמלוגים, אם וכאשר תגיע התרופה לשוק. הקשר ישראלי נוסף הוא דרך קרן פונטיפקס הישראלית, שהשקיעה ב-89bio בשלביה הראשוניים וגם כיום מחזיקה בכ-7% ממניות החברה. מחלת הכבד השומני – אינדיקציית ענק שרק הולכת וגדלה ה-NASH, או מחלת הכבד השומני, היא אחת מהאינדיקציות ה"חמות" ביותר בעולם הביוטכנולוגיה כיום. לפי הערכות, כ-30% מאוכלוסיית העולם סובלים מבעיה שנקראת NAFLD - Non Alcoholic Fatty Liver Disease, שמוגדרת כמצב בו בכבד יש 6% שומן או יותר. ה-NASH הוא השלב המתקדם יותר של ה-NAFLD, בו הכבד מתחיל לפתח דלקת – משם סכנת ההידרדרות לצלקת, שחמת ואפילו סרטן גדלה. חולי NASH סובלים בדרך כלל ממספר בעיות בריאותיות נוספות, כמו רמת טריגלצרידים גבוהה בדם (hypertriglyceridemia, שהיא כאמור אינדיקציה נוספת ל-BIO89-100), משקל יתר וסכרת. כמו הבעיות הבריאותיות ה"מודרניות" הללו, שתפוצתן הולכת וגדלה בשל אורח החיים בעולם המערבי, כך גם מספר החולים ב-NASH גדל משמעותית בשנים האחרונות, וצפוי להמשיך לגדול גם בעתיד – לפי ההערכות הנוכחיות, כ-16.5 מיליון אמריקאים סובלים כיום מ-NASH, ומספר זה צפוי לגדול לכ-27 מיליון איש עד לשנת 2030. אין כיום טיפול תרופתי ייעודי ל-NASH, כאשר הטיפול הנפוץ הנוכחי מבוסס על ניסיון לשנות את אורח החיים של החולים, דרך הגברת כושר גופני ושיפור תזונה. המון חברות פרמצבטיקה וביוטכנולוגיה עומלות על פיתוח טיפולים למחלת ה-NASH, ביניהן חברות ענק כמו Novartis ו-Bristol Myers Squibb וגם חברות קטנות יותר, כמו חברת Galmed הישראלית (GLMD) שנסחרת בשווי של כ-100 מיליון דולר. לא מעט חברות נכשלו בפיתוח תרופה אפקטיבית למחלה לאורך השנים, כולל Gilead, שהודיעה באפריל 2019 כי ניסוי שלב 3 בתרופה לטיפול ב-NASH לא עמד ביעדיו. הכישלון האחרון היה של חברת Intercept Pharmaceuticals - ICPT שהודיעה בחודש יוני כי בקשתה לאישור התרופה לשיווק נדחתה על ידי ה-FDA בשלב זה, כשהסוכנות ביקשה מידע פוסט קליני נוסף שיוכיח כי התועלת שבתרופה עולה על הסיכונים שבה. התרופה של 89 מציעה יתרון אחד משמעותי מאוד מנגנון הפעולה של ה-BIO89-100 מבוסס על ההורמון FCF21, שהוא הורמון מטבולי שהגוף מייצר באופן טבעי, ושמטרתו היא לווסת את המטבוליזם של גלוקוז וליפידים בגוף ודרך כך, גם להפחית את רמת השומניות בכבד. זהו מנגנון פעולה אחד מני רבים שנבחן כעת על ידי חברות התרופות כטיפול אפשרי ל-NASH. בניסוי שלב 1 בתרופה השתתפו 58 מטופלים בריאים, שקיבלו מנה אחת של התרופה ונבדקו 8 ו-15 ימים לאחר מכן. בניסוי נמצא כי התרופה לא גרמה לתופעות לוואי משמעותיות, וכי נרשמה ירידה במספר היבטים של מחלת ה-NASH, דוגמת רמת הטריגלצרידים בדם, כולסטרול LDL וכולסטרול HDL. חשוב לציין כי קיימות חברות אחרות שמפתחות תרופות ל-NASH בהתבסס על אותו הורמון FCF21, דוגמת Bristol Myers Squibb ו-Akero Therapeutics - AKRO. עם זאת, 89bio טוענת של- BIO89-100 יש יתרון מרכזי על תרופות אלו והוא זמן מחצית החיים שלה (Half Life) שעומד על 55-100 שעות, לעומת מתחת לשעתיים ב-FCF21 "סטנדרטי". יתרון זה מאפשר לתרופה להיות זמן רב יותר בגוף, מה שמציע יתרונות פרקטיים וקליניים משמעותיים לחולים. התרופה BIO89-100 נמצאת כעת בעיצומו של ניסוי שלב 2a/1b באינדיקציית ה-NASH, שכולל 81 חולים שטופלו ב-6 מינונים שונים של התרופה למשך 12 שבועות. החברה צפויה לפרסם תוצאות ראשוניות מהניסוי בסוף הרבעון הנוכחי או בתחילת הרבעון הרביעי של 2020, עם צפי להתחלת השלב הקליני הבא, שהוא ניסוי 2b/3, במחצית הראשונה של 2021. מעבר לאינדיקציה ל-NASH, גם האינדיקציה לטיפול ב-hypertriglyceridemia - SHTG היא משמעותית מאוד, עם כ-4 מיליון חולים בארה"ב בלבד, שכ-50% מהם אינם מגיבים היטב לסטנדרט הטיפולי הנוכחי. אינדיקציה זו נמצאת כאמור לקראת ניסויים ראשונים בבני אדם, עם ניסוי שלב 2 שצפוי להתחיל בחציון הנוכחי, ותוצאות ראשוניות בעוד כשנה. החברה מציינת כי בניגוד למקרה ב-NASH, בו לוח הזמנים הקליני הוא ארוך ויקר יחסית, פרוטוקול ה-FDA גורם ללוח הזמנים ב-SHTG להיות קצר וזול יותר, מה שגורם גם לתרופה זו להיות פוטנציאל משמעותי להצפת ערך עבור החברה. תמחור החברה מלמד על הפוטנציאל הגדול שהשוק רואה מניית 89bio נסחרת כעת בשווי שוק של כ-630 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון השני 2020, לחברה כ-74 מיליון דולר במזומן ובנוסף, בחודש יולי האחרון היא גייסה כ-78 מיליון דולרים נוספים. כלומר, השווי מנוטרל המזומנים של החברה הוא כ-480 מיליון דולר. שווי השוק שבו נסחרת 89bio הוא מכובד לחברה שנמצאת בסך הכל לקראת ניסוי קליני שלב 2, כלומר מרחק כמה שנים טובות מהשוק. השווי הגבוה יחסית שמעניק השוק ל-89bio מלמד לדעתי על 2 דברים מרכזיים. תחילה, הוא מלמד על הערכת השוק בנוגע לפוטנציאל האדיר שטמון בטיפול אפקטיבי ל-NASH, בהתחשב בגודל העצום של שוק זה ולטיפולים הלא מספיק אפקטיביים כעת. שנית, השווי מלמד על הערכה שהמשקיעים נותנים לפלטפורמה הטכנולוגית של 89bio, כמו גם לאיכות ולמוניטין שמביאים ההנהלה והדירקטוריון שלה. הסיפור של 89bio ממחיש שוב שניתוח "יבש" של חברת ביוטכנולוגיה, לפי המרחק שלה מהשוק, לא מספר את הסיפור המלא. משקיעי הביוטכנולוגיה בעולם נותנים משקל גם לגורמים כמו הצורך בשוק לתרופות חדשניות, לגודל השוק כיום ולתחזיות בנוגע לגודלו בעתיד, לפלטפורמה הטכנולוגית (והאפשרות למנף אותה לתחומי טיפול אחרים), יתרונות תחרותיים פוטנציאלים, מוניטין ההנהלה ועוד. לכן, למרות ש-89bio נמצאת עדיין רחוק יחסית מהשוק, היא מקבלת שווי שלא מעט חברות עם מוצרים מאושרים יכולות רק לחלום עליו. הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital. המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.    פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכללי.