לא רק הסגר - מה סידר לרשתות הקמעונאיות תוצאות טובות והאם זה יימשך?

ויקטורי, יוחננוף ופרשמרקט במסע של רכישות סניפים מיינות ביתן ומאחרים - מי עשה עסקה טובה, מה הרווח בעסקאות האלו וכמה זה תרם לרווחים?
 | 
telegram
(8)

הסגר השני, שסופו אינו ידוע ואווירת הנכאים המלווה אותו פוגעים בעסקים רבים אך אולי גם הפעם רשתות המזון יהיו המרוויחים הגדולים של התקופה. הסופרמרקטים לא רק שלא הפסיקו למכור לרגע, בסגר הראשון (וגם אחרי) אלא נהנו מאוד מסגירת המסעדות ואפשרויות ההסעדה מחוץ לבית. את הזינוק המקורי והמשמעותי בהיקפי פעילותן חייבות רמי לוי -1.72% רמי לוי 22,840 -1.72% רמי לוי בסיס:23,240 פתיחה:23,240 גבוה:23,240 נמוך:22,760 תמורה:6,478,347 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , ויקטורי -1.32% ויקטורי 5,290 -1.32% ויקטורי בסיס:5,361 פתיחה:5,410 גבוה:5,410 נמוך:5,245 תמורה:411,675 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , יוחננוף -2.13% יוחננוף 23,880 -2.13% יוחננוף בסיס:24,400 פתיחה:24,400 גבוה:24,460 נמוך:23,810 תמורה:1,388,697 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו {פרשמרקט}לקריסתה של מגה ולדעיכתה של יינות ביתן. סניפים שנרכשו ממגה בנזיד עדשים ב-2015, הפכו לתרנגולות המטילות ביצי זהב וכאן הזמן לבחון, האם גם העסקאות שנעשו בסוף 2019 מיינות ביתן, יהפכו גם לביצי זהב.

קריסתה של מגה בשנת 2015 הייתה נקודת מפנה בשוק הקמעונאות. מגה סבלה מרמת מכירות למ"ר נמוכה מאוד והתמודדה עם סניפים הפסדיים רבים. בניסיונה לשרוד,  מכרה סניפים רבים במחירים נמוכים מאוד. להלן היקף המכירות למ"ר בשוק הקמעונאות ערב קריסתה של מגה:
 

העסקאות למכירת הסניפים הקורסים של מגה, היו במחירים שהיום ניתן רק לחלום עליהם, הנה כמה מהעסקאות שנחתמו באותה תקופה:
 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ורק לשם המחשה: רמי לוי רכש 4 סניפי ענק של YOU, מותג הדיסקאונט הכבד של מגה, בשטח כולל של 13,200 מ"ר בסכום של 19 מיליון שקל. אם ניקח עבור שטח זה מכירות למ"ר של 80,000 שקל (כפי שמכר רמי לוי בפועל באותה שנה) ונכפיל ב 4% רווח תפעולי, נקבל 42 מיליון שקל. דהיינו, החזר תיאורטי של ההשקעה בפחות מחצי שנה, חסר תקדים לכל הדעות.

ויקטורי התפתחה מאוד ב 2015 בעקבות הרכישות ואף הצליחה לבצע רכישות נוספות ב-2017. במרץ ואפריל, רכשה בשתי עסקאות ממגה בעיר, 4 סניפים, ביניהם סניפים מוצלחים בשבעת הכוכבים הרצליה וברעננה תמורת 11.3 מיליון שקל ( 2.8 מיליון לכל סניף). ויקטורי אף קבעה שיא נאה כשקנתה את סניף "מגה בעיר" בשוהם תמורת 180 אלף שקל בלבד.

ולחשוב שהכל היה אמור להיות הפוך. יינות ביתן הרי היא זו שרכשה את הסניפים של רשת מגה מהמפרק כדי להבריא את הסניפים ובסופו של דבר היא עצמה נקלעה למשבר פיננסי גדול.

האם העסקאות האחרונות כללכיות לרוכשות?
זה הזמן לבחון את העסקאות שנעשו בסוף 2019 וב-2020. כמה הן היו כדאיות וכמה הן ישפיעו על השחקניות המשניות ל שופרסל -0.32% שופרסל 3,449 -0.32% שופרסל בסיס:3,460 פתיחה:3,432 גבוה:3,468 נמוך:3,313 תמורה:33,210,216 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ולרמי לוי ברבעונים הקרובים.  להלן העסקאות המדווחות:

אומנם, הסכומים אינם נמוכים כפי שהיו בשנת 2015, אך יש לבחון את העסקאות בעיני הרוכשים, שכן סניף מפסיד של רשת אחת, יכול להפוך לסניף מנצח ברשת אחרת. הנתון החשוב ביותר אותו עלינו לבחון הוא המכירות למ"ר, שכן סניפים אלו נמכרו שמכירותיהם למ"ר נמוכות מאוד ועלינו לראות את ההשפעה על סך המכירות למ"ר בחברה הרוכשת. יוצאת דופן, היא עסקת המכירה של סניפי בת-ים של סופר דוש לפרשמרקט שם שולם מחיר גבוה עבור 4 סניפים מצליחים.

עסקאות של ויקטורי:

ויקטורי לקחה את העסקאות שביצעה ומינפה אותן היטב. ניתן לראות שהיקף המכירות למ"ר עלה בהשוואה לשלוש השנים האחרונות, (כ-9,000 ברבעון ב-2020, שווה ערך לל-36,000 בשנה). בנוסף, ניתן לראות גם שיפור בשיעור הרווחיות ל-4.6%-4.1%. כך שאם נכפיל ביניהם נקבל רווחיות שנתית למ"ר של 1,600 שקל. מכאן שרכישות הסניפים שביצעה ב-7.4-8.8 אלפי שקל למ"ר משקפים החזר על ההשקעה של 5 שנים בערך.

עסקאות של יוחננוף:

ביוחננוף ניכרת עלייה קלה בלבד במכירות למ"ר ב-2020 בהשוואה לשנים שקדמו (12,000 משקף 48,000 בשנה). עדיין מדובר במספר אבסולוטי גבוה מאוד, בין השאר מכיוון שביוחננוף החליטו להשקיע בסניפים הנרכשים ולשפץ אותם, כך שהצמיחה עוד לפנינו. לזכות יוחננוף ניתן לזקוף את השיפור ברווחיות בימי הקורונה. אם יוחננוף תשמור על היקף מכירות למ"ר בסדר הגודל הזה (48,000) בשיעור רווחיות של 6%, המכפלה גוזרת רווחיות שנתית למ"ר של כ-2,900 שקל. רכישת הסניפים שבוצעה במחירים של 7.1-7.8 אלפי שקל למ"ר משקפת החזר על ההשקעה של 3 שנים (לא כולל עלות השיפוצים).

עסקאות של פרשמרקט:

פרשמרקט מציגה מספרים מדהימים בכל קנה מידה. הגידול במכירות למ"ר בד בבד עם השיפור העצום ברווחיות נובע לדברי החברה מרכישת סניפי סופר דוש (לא בזול, כפי שאמרנו). היקף מכירות למ"ר של כ-48,000 שקל ברווחיות נוכחית של כ-10% מספקת אינדיקציה לרווח שנתי למ"ר של 4.8 אלפי שקל בשנה, הרכישות שבוצעו במחיר של 15.4-19.2 אלפי שקל למ"ר, משקפות החזר ההשקעה ב-4 שנים. כלומר, מה שנראה אבסולוטית יקר, מסתבר במבט שני כעסקה טובה.

בשורה התחתונה, שוק קמעונאיות המזון מורכב משתי חברות גדולות שרגולטורית, מיצו את יכולתן לרכוש סניפי מתחרים. הן מתרכזות בהתייעלות תפעולית (שופרסל) ובפיתוח קונספט עירוני (רמי לוי דרך קופיקס) ובעצם פינו את השטח לחברות הבינוניות והיעילות. יוחננוף, פרשמרקט וויקטורי יתמודדו ביניהן על סניפים נוספים שיינות ביתן תיאלץ למכור ו/או רשתות קטנטנות דוגמת סופר דוש. ראינו שמגמת ההתרחבות באופן של רכישות סניפים, היא כדאית כלכלית ומשקפת החזר על ההשקעה של שנים בודדות, דבר שלהערכתנו יביא ערך לבעלי המניות שלהן בעתיד.


הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    רק ויקטורי
    ויקטורי 05/10/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק ויקטורי
    סגור
  • 6.
    נושא מעניין (ל"ת)
    מיטל 30/09/2020 19:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    יוחננוב
    יוני 30/09/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רואים שהסניפים שלהם יותר יפים וסחורה טובה יותר. ראיתי שרשמת שהם משקיעים בשיפוץ מעניין מה האחרים משקיעים בשיפוץ
    סגור
  • 4.
    לגמריי נושא ברוח התקופה, מעניין מאוד! (ל"ת)
    רועי 30/09/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הסיבה לסגירת השווקים
    דני 30/09/2020 10:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עכשיו הבנתם למה סגרו את השווקים כמו הכרמל, פ"ת, מחנה יהודה וכ'ו. המקומות האלו מעלימים מס על בסיס יומי קבוע. עכשיו הכסף של הצרכנים מנותב לרשתות הסופרמרקט שעל כל שקל שנכנס מדווח מס באופן אוטומטי. בעלי הדוכנים הצבעו ליכוד והליכוד ריסק אותם עד תום. איזו אירוניה במיטבה.
    סגור
  • טען עוד
  • 2.
    הם העלו מחירים (ל"ת)
    לא לישכוח 30/09/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    רמי לוי איננה מוגבלת רגולטורית לפתוח כלום. היא פשוט נמנ (ל"ת)
    . 30/09/2020 08:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תקרא שוב
    יוני 30/09/2020 16:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מוגבלת לפתוח סניפים אלא מוגבלת לרכוש סניפים של מתחרים
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות