טסלה - בעד ונגד; יתרונות וחסרונות

מה היתרונות הטכנולוגיים של טסלה, באיזה תחומים נוספים היא פועלת, מי המתחרות שלה והאם היא תוכל להתמודד איתן והאם השורטיסטים יאכלו שוב את הכובע?
 | 
telegram
(6)

רבים וטובים העריכו בשנים האחרונות שמניית טסלה TESLA INC +3.8% TESLA INC 352.56 +3.8% TESLA INC סגירה:0 פתיחה:341 גבוה:356.64 נמוך:337.7 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: יקרה. אבל מניית החברה זינקה קרוב לפי 10 ב-12 החודשים האחרונים לשווי של 400 מיליארד דולר ולעגה לפסימים ולשורטיסטים. טסלה היא מובילה עולמית בתחום הרכב החשמלי, אבל למעשה היא הרבה מעבר לזה, היא גם חברת הייטק של ממש. טסלה מפתחת הרבה תוכנה שמהווה את תמצית מערכת המידע הייחודית של טסלה, של חווית המשתמש שלה ושל הנהיגה האוטונומית שלה.

לטסלה יש פעילויות נוספות - פאנלים סולריים, סוגים שונים של סוללות, עמדות טעינה, מחשבים ורכיבי מחשב עבור רכביה ועוד. תחום הרכבים החשמליים הוא המנוע העיקרי אך על אף היתרונות התחרותיים הלא מבוטלים שיש לחברה, לא ניתן להתעלם מהסיכון העיקרי עבורה, והוא התחרות. חלק ניכר מחברות הרכב המסורתיות מייצרות היום רכבים חשמליים, כאשר גל ענק של השקות דגמים חשמליים חדשים צפוי להגיע בשנתיים הקרובות. בחלק מהמקרים מדובר ברכבים זולים, שגם אם לא מציעים את כל היתרונות של רכבי טסלה, בהחלט מציעים ערך ללקוח. כמו כן, בסין קיימת חתירה עזה בתחום הרכבים החשמליים מצד יצרנים מקומיים שונים. מדובר בסיכון שנמצא מעבר לפינה.

במחצית הראשונה של שנת 2020 מכרה רנו יותר רכבים חשמליים באירופה מאשר טסלה, ו-BYD יותר רכבים חשמליים מטסלה בסין. בארה"ב, יש לציין, טסלה היא המובילה הבולטת ללא אף מתחרה שמתקרבת לסדרי הגודל שלה. מעבר לסיכון התחרות, קיים כמובן הסיכון של תלות באיש מפתח, שכן לפחות חלק מהמשקיעים נמצאים שם כי הם מאמינים אישית באילון מאסק, בהתבסס על הצלחות העבר שלו ב-SpaceX וב-PayPAl. כמו כן, קיים גם סיכון ששיעור אימוץ הרכב החשמלי לא יהיה כמצופה, דבר שיפגע בחברה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מנייתה של טסלה עלתה במאות אחוזים, וכדי להצדיק את מחירה, היא תידרש להמשיך להגדיל את הכנסותיה כפי שעשתה בשנים האחרונות, ולהמשיך לשמור על ההובלה הבולטת שלה בתחום. כל זאת, כאשר ברקע התחרות הולכת וגוברת. עם כל הישגיה המפוארים של טסלה, ניתן להצדיק את ההחזקה במניה עבור מי שפשוט מאמין בחברה – ובפרט ביכולת שלה להמשיך להציג שיעורי גידול ולהיות המובילה הבלתי מעורערת של התחום.

אולם, בהינתן העובדה שהעליות האדירות הקדימו בהרבה את המציאות, בהחלט יש מקום לטענה כי הכל כבר מתומחר ואין מקום לעליות במניה. כאן המקום לציין שקיימות גם חלופות רבות ליהנות מטרנד הרכב החשמלי בעולם בדמות חברות שונות המספקות ציוד ליצרניות הרכבים, ועל כך נרחיב בהמשך. מה שניתן לומר בוודאות הוא שמי שלקח את אמונתו השלילית קדימה וביצע גם שורט על המניה, בהחלט אכל את הכובע ובהחלט ייתכן שיאכל גם בעתיד, כי כפי שמוכיחה המציאות, טסלה יודעת להפתיע את המשקיעים לטובה שוב ושוב (ושוב).

מי זאת טסלה?
היא יצרנית הרכב החשמלי בעלת נתח השוק הגדול ביותר בעולם. גם בשמונת החודשים הראשונים של שנת 2020 וגם בשנים 2018-2019, טסלה דורגה בתור יצרנית מכוניות הנוסעים החשמליות הנמכרת ביותר בעולם, ברמת המותג וברמת הדגם (מודל 3). ברמה גאוגרפית, טסלה מצויה במקום ראשון במכירות ומובילה משמעותית בארה"ב עם נתח שוק של 78% בשנת 2019, כאשר באירופה היא במקום השני (לאחר רנו) וגם בסין היא במקום השני (לאחר BYD). מכירות הרכב העולמיות של טסלה עלו ב-50% מ-245,240 יחידות בשנת 2018 ל-367,849 יחידות בשנת 2019. בשנת 2020 החברה עברה במצטבר את רף מיליון המכוניות החשמליות שיוצרו. דגם 3 מדורג כמכונית החשמלית (BEV) הנמכרת ביותר בכל הזמנים בעולם, עם יותר מ-500,000 רכבים שנמסרו. מכוניות טסלה היוו כ-81% מכלי הרכב החשמליים (BEV) שנמכרו בארצות הברית במחצית הראשונה של 2020.

מכירות כלי הרכב החשמליים ברמת מותג בחודשים ינואר-אוגוסט 2020:

בגרף שלהלן ניתן לראות את כמות כלי הרכב שמכרה טסלה ברבעון בחתך של דגמי החברה. החברה מדווחת על מכירת דגם 3 ומודל Y, שמשלוחים שלו החלו במרץ 2020 באופן אחוד, כאשר מכירה מוכרת רק בעת מסירה ללקוח.

מעט רקע והיסטוריה 
טסלה הינה חברה אמריקנית העוסקת ברכב חשמלי ואנרגיה נקייה. המוצרים הנוכחיים שלה כוללים מכוניות חשמליות (דגם S, דגם 3, דגם X ודגם Y), סוללות לאגירת אנרגיה, מוצרים סולאריים, מוצרים נלווים ושירותים. טסלה נוסדה בשנת 2003, לאחר ששני מייסדיה הושפעו מה-Recall שביצעה GM לכלל הרכבים החשמליים שלה בשנת 2003 והשמדתם על ידה. שמה הוא מחווה לממציא ומהנדס החשמל האייקוני ניקולה טסלה, והיא נוסדה במטרה להיות "חברת רכבים שהיא גם חברת טכנולוגיה".

החברה ביצעה גיוס ראשון של 7.5 מיליון דולר, שמתוכם 6.5 מיליון דולר הגיעו מאילון מאסק, שהפך ליו"ר החברה. אילון מאסק, לשעבר יו"ר החברה והמנכ"ל הנוכחי, אמר בשנת 2006 כי "מטרת העל של טסלה מוטורס ... היא לסייע בזירוז המעבר מכלכלה של כריית ושריפת פחמימנים לעבר כלכלה חשמלית סולארית" והיא תקים מגוון רחב של רכבים חשמליים, כולל "מכוניות משפחתיות במחיר בר השגה", ותשווק לשם כך פאנלים סולאריים של SolarCity.

בהמשך רכשה טסלה את SolarCity בשנת 2016. בשנת 2006 הובילה החברה גיוס שבו נכללו יזמים דומיננטיים וביניהם מייסדי גוגל, נשיא ebay וכו'. באותה שנה, הציגה החברה את האבטיפוס של הרכב הראשון שלה, ה-Roadster, שייצורו החל בשנת 2008. בשנת 2010, הונפקה טסלה בנאסדק, ובכך הייתה לחברת הרכב האמריקנית הראשונה שהונפקה מאז ה-IPO של חברת פורד בשנת 1956. בשנת 2012 טסלה השיקה את הדגם השני שלה, Model S luxury sedan, ובספטמבר 2015 השיקה את ה-SUV הראשון שלה – מודל X.

יצרנית הרכב בעלת שווי השוק הגבוה בעולם עם פוטנציאל להיכנס ל-S&P 500
ביולי 2020 הגיע שווי השוק של טסלה לכ-206 מיליארד דולר (ובהמשך אף הגיע ל-464 מיליארד דולר), היא עקפה את שווי השוק של טויוטה שעמד על 202 מיליארד דולר והפכה ליצרנית הרכב בעלת שווי השוק הגבוה בעולם. בין יולי 2019 ליולי 2020, הציגה טסלה ארבעה רבעונים רצופים של רווחיות, מה שהקנה לה את האפשרות להיכלל במדד ה-S&P 500 ובאוגוסט האחרון ביצעה ספליט במניותיה ביחס של 1 ל-5. בחודש ספטמבר, החליטה וועדת המדד של S&P 500, שלה מוקנה שיקול דעת בבחירת החברות הנכנסות, שלא לצרף את טסלה.

הסיבות לכך לא פורסמו, אולם יש להניח כי אלה קשורות למידת התנודתיות במנייה וכן לעובדה כי חלק מהכנסות הרבעונים האחרונים כללו גם מכירה של קרדיט רגולטורי ירוק ליצרניות רכב אחרות שאינן מגיעות לסף הנדרש ולא רק מהפעילות העיקרית של החברה.

אסטרטגיית החברה ברמת המוצר, המכירות, השירות והייצור
האסטרטגיה של טסלה הייתה להתחיל עם מכונית ספורט פרימיום המיועדת לקהל של מאמצים מוקדמים (early adopters) ואז לעבור לשווקים גדולים יותר במחירים נמוכים יותר. הרכב הראשון שלה, ה-Roadster, היה רכב ספורט פתוח במחיר של 109,000 דולר, כאשר דגמי S ו-Y כוונו לשוק רחב יותר. טסלה מתרכזת ומפתחת את התוכנה לא פחות מהחומרה, ומספקת עדכוני אונליין לתוכנה שברכביה, דבר המאפשר לה להציע שיפורים חינמיים ברכבים שכבר נמכרו. דוחות צרכניים משנת 2020 דירגו את טסלה כחברת הרכב עם הלקוחות המרוצים ביותר.

ברמת המכירות, האסטרטגיה היא "לחנך" את הלקוחות באמצעות אולמות תצוגה הממוקמים בקניונים ומיקומי ביקוש נוספים, כאשר המכירה עצמה מבוצעת ישירות מול הלקוח באתר האינטרנט של החברה. זוהי חברת הרכב היחידה שמוכרת ישירות ללקוח. אסטרטגיית השירות של טסלה כוללת ניטור אקטיבי, תיקון מרחוק, טכנאים ניידים ועוד. טסלה רואה בשירות כסגמנט להפקת רווחים. ברמת הייצור, החברה משפרת באופן עקבי את המוצר, ולא ממתינה להשקה של מודלים חדשים כפי שנוהגות חברות רכב אחרות. טסלה דוגלת במיקסום של אינטגרציה אנכית, הכוללת ייצור רכיבים, עמדות הטענה ועוד (להבדיל ממרבית יצרניות הרכב המייצרות חלק ניכר במיקור חוץ) ובונה מפעלי ענק לשם מיקסום יתרון לגודל.

מכירת שירותים
להבדיל מיצרני רכב אחרים, טסלה נהנית מהכנסות שירות בלתי מבוטלות מלקוחותיה, שהסתכמו ברבעון השני של שנת 2020 בכחצי מיליארד דולר. שירותים אלה כללו נכון לאוגוסט 2020 שירותים שוטפים, הטענה, ביטוח, שדרוגי תוכנה וחבילת תקשורת משופרת. אפשרויות עתידיות כוללות את הרשת של טסלה, טייס אוטומטי כשירות למינויים, נקודות WiFi במכונית וחנות האפליקציות של טסלה.

הטענה
טסלה בונה עמדות הטענה מהירות ורגילות, ונכון לסוף שנת 2019 יש לה כ-1,716 עמדות הטענה בעולם עם כ-15,000 סופר מטענים. ישנם דגמים המגיעים עם הטענה מהירה ללא הגבלה. כמו כן, נכון לשנת 2019 יש לטסלה כ-24,000 נקודות הטענה במלונות, מסעדות, מרכזי קניות וכו'.

תחום הסוללות
בשונה מיצרנים אחרים, טסלה אינה משתמשת בתאי בטריות גדולים, אלא באלפי תאי ליתיון-יון קטנים גליליים, מבנה שנועד להיות זול יותר וקל יותר. פנסוניק היא הספק הבלעדי של תאים אלה עבור טסלה בארה"ב, והחברה מצויה עימה בשת"פ במפעלי הג'יגה בנבדה. הסוללות בסין מסופקות ע"י פנסוניק ו-CATL והן סטנדרטיות יותר.

אילון מאסק הצהיר בעבר כי עלות תא הסוללה עשויה להיות 100 דולר לקוט"ש בשנת 2018 וכי בשנת 2020 עלות המארז (בניגוד לעלויות תא הסוללה) תגיע גם היא ל-100 דולר לקוט"ש. ההערכות הינן שטסלה הגיעה כבר היום לעלות ייצור של 100 דולר לקוט"ש ברמת התא, אולם יש לה עוד דרך נוספת על מנת להגיע ל-100 דולר לקוט"ש ברמת המארז (שהוא גם מחיר שיווי המשקל אל מול מנוע בעירה פנימית).

לטסלה שלוש זרועות בתחום הסוללות המהוות חלק מהותי ביישום האסטרטגיה שלה – מחלקת מו"פ באוניברסיטת דלהאוזי בקנדה בהשתתפות החוקר הנודע ג'ף דאן, וכן שתי חברות נוספות בתחום הסוללות שנרכשו בשנת 2019: Hibar Systems ו-Maxwell Technologies.

ביום הסוללה האחרון של טסלה שחל בספטמבר, הודיעה החברה על טכנולוגיה חדשנית ("Tabless" batteries) שצפויה להיות זולה יותר בכ-56%, ולהגדיל את טווח הנסיעה בעד 54%, כאשר טסלה מתכוונת לייצר את הסוללות בטכנולוגיה זו בעצמה החל משנת 2023. המשמעות, ע"פ BloombergNEF הינה שמחיר הסוללה פר KWh ירד מכ-128 דולר לכ-56 דולר.

מובילה בתחום הנהיגה האוטונומית
טסלה מובילה בתחום הנהיגה האוטונומית, עם מצב טייס אוטומטי (Autopilot) ונהיגה עצמית מלאה – ישנם שני מצבים שיש להבחין ביניהם: מצב טייס אוטומטי מאפשר לרכב לבצע יישור בתוך נתיב הנסיעה (steer), להאיץ ולבלום באופן אוטומטי בתוך הנתיב ועוד, ומצב נהיגה עצמית מלאה (FSD) הכולל יישומים נוספים כגון שינוי בין נתיבים, חניה אוטומטית, ניווט בטייס אוטומטי וכו'.

החל משנת 2016, רכביה של טסלה כוללים את מערכת HW2 הכוללת 8 מצלמות, 12 סנסורים, ורדאר המאפשרת מצב של טייס אוטומטי. מאז אפריל 2019 כל רכביה של טסלה מגיעים אוטומטית עם אפשרות של טייס אוטומטי הכולל סט יכולות, שאותו ניתן לשדרג. בנוסף, יכולים הלקוחות לרכוש בתוספת תשלום את מערכת הנהיגה העצמית המלאה, שעמדה עד לא זמן על 7,000 דולר והועלתה ל-8,000 דולר. נכון להיום מערכת זו פעילה בכבישים מהירים, כאשר השוק נושא עיניו לגרסת בטא שצפויה טסלה לשחרר בסוף השנה, שתאפשר מצב זה גם בנהיגה בתוך ערים. נכון להיום, בשתי האפשרויות נדרשים עדיין תשומת ליבו ופיקוחו של הנהג והם אינם הופכים את הרכב לאוטונומי, אולם החברה עובדת במרץ על מערכות אלה והיא מובילת שוק בהן.

דגמי טסלה
דגם S: רכב סדאן בעל 5 דלתות. מודל זה החל בשיווק בשנת 2012, נכון להיום יש לו שתי קונפיגורציות, האחת עם טווח של 629 ק"מ והשנייה עם 560 ק"מ.

דגם 3: רכב סדאן בעל 4 דלתות. הושק בשנת 2016 ונהנה מהזמנות שיא של כ-325,000 רכבים בתוך כשבוע, דבר ייחודי בתעשיית הרכב. זהו הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם בשנים 2018 ו-2019, ונכון למרץ 2020 עקף את ה-Nissan Leaf  והפך לרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם במצטבר. הוא מגיע בארבע קונפיגורציות עם טווחים של 350-518 ק"מ ונמכר במחיר של החל מ-35,000 דולר.

דגם X: דגם ה-SUV של טסלה שהחל להימכר בשנת 2015. עיקר מכירותיו בארה"ב שבה קיימת נטייה צרכנית מובהקת לרכבי SUV.

דגם Y: רכב SUV קומפקטי בעל 5 דלתות, שמבוסס על הפלטפורמה של מודל 3. החל להימסר במרץ 2020, ומתוכנן להימסר בעתיד עם אפשרות של מושב נוסעים שלישי באופן בן הרכב יכיל שבעה נוסעים. בעל טווח נסיעה של כ-468-509 ק"מ.

בהקשר זה מוזכרת האנקדוטה, שהדגמים של טסלה תוכננו ליצור את ראשי התיבות של המילה SEX, אולם מחלוקות על זכויות יוצרים ביחס למודל E, גרמו לשינוי למודל 3, מה שהוביל לשינוי ראשי התיבות ל-S3XY.

הדגמים העתידיים 
ה-S Plaid – מודל שעליו הכריזה טסלה ביום הסוללה בספטמבר האחרון. הגרסה עם הביצועים המשופרים של רכב הסדאן המוביל שלה. למודל זה יהיה טווח של מעל 830 ק"מ, מהירות מקסימלית של 320 קמ"ש ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות משתי שניות. מחירו יחל מ-139,990$, וניתן כבר להזמינו באתר.

 Roadster 2020 - רכב ספורט עם טווח של 1,000 ק"מ שצפוי להגיע מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות משתי שניות. צפוי להימכר במחיר של כ-250,000$. תחילת הייצור צפויה בשנת 2021.

ה-Tesla Semi - משאית סמי טריילר, הצפויה להגיע בשתי גרסאות שהאחת עם טווח של 480 ק"מ והשניה עם טווח של 800 ק"מ, וכן צפויות להגיע מ-0 ל-100 קמ"ש בחמש שניות. המשאית תהא מבוססת על ארבעה מנועים מדגם 3, מערכות חומרה ותוכנה שיסייעו לאלמנטים של טייס אוטומטי (להיוותר בנתיב, שמירת מרחק וכיו"ב) ובהמשך גם נהיגה עצמית בכבישים מהירים. מאסק הצהיר בעבר שהחברה גם תקים מערך הטענה מבוסס אנרגיה סולארית שיאפשר הטענה מהירה שתספק טווח של כ-640 ק"מ בחצי שעת הטענה. תחילת הייצור צפוי בשנת 2021.

ה-Cybertruck – משאית קלה, עם טווחים של 400-800 ק"מ, עם מהירות מקסימלית של 210 קמ"ש שתגיע מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות מ-3 שניות. מדובר ברכב בעל צורה ייחודית עם עיצוב זוויתי ומבנה פלדה שמספקים מעטפת חזקה במיוחד. ביום הסוללה בחודש ספטמבר חשפה החברה כי כמות ההזמנות המוקדמות עומדת על כ-600,000 משאיות.

ה-Cyberquad – רכב שטח חשמלי בעל 4 גלגלים ובו מקום לשני נוסעים. אבטיפוס שלו הוצג ביום הסוללה האחרון.

מודל עתידי ב-25,000 דולר – ביום הסוללה האחרון בספטמבר הציג מאסק את תכנית החברה העתידית להגיע למודל בעלות של 25,000 דולר בעוד כשלוש שנים, בין היתר על רקע ירידה עתידית בולטת בעלויות הסוללה.

מוצרי סוללות לאגירה
לטסלה מערכות לאגירה ביתית ואגירה בקנה מידה גדול יותר: מערכת ה-Powerwall  הביתית, ומערכת ה-Powerpack התעשייתית, המיוצרות בג'יגה נבדה. בספטמבר האחרון הודיעה טסלה כי בעקבות הביקוש הרב היא מעלה את המחיר למערכת האגירה הביתית. ביולי 2019, חשפה טסלה את ה-Megapack, קונטיינר של סוללות לפרויקטים בקנה מידה גדול (utility-scale projects), שכל יחידה שלו מגיעה עם יכולת אחסון של 3 MWh ו-1.5 MW קפסיטי של ממירים. בפברואר האחרון, קיבלה טסלה הזמנה להספקה של 449 יחידות Megapack, במה שצפוי להיות מתקן האגירה הגדול ביותר בעולם בקליפורניה.

מפעלים
חלק מהמשחק הגדול של טסלה, קשור ליכולת הייצור, ובמסגרת זאת, הגעה ליכולת הייצור של הכמות הנדרשת, ייעול בלתי פוסק שלו במטרה להוזיל עלויות, פיזור של המפעלים וכיו"ב. טסלה בונה נכון להיום מפעלים חדשים בשלוש יבשות שונות. את הייצור המסיבי התחילה טסלה במה שמכונה "מפעל טסלה" בפרמונט שבקליפורניה, בעל כושר ייצור, לאחר סיום שדרוג שהוא עובר, של כ-500,000 כלי רכב בשנה. מפעל זה מייצר עד היום כמעט את כל הדגמים של טסלה.

בהמשך, פתחה טסלה בשנת 2016 את מפעל הבטריות הגדול הראשון שלה הנקרא ג'יגה נבדה (Giga Nevada) או כמפעל ג'יגה 1 (Gigafactory 1). שנה לאחר מכן נפתח מפעל הג'יגה השני המייצר בעיקר ציוד סולארי ומטענים בבאפלו שבניו יורק. בשנת 2019 נפתח מפעל הג'יגה השלישי בשנגחאי בסין, המייצר את מודל 3 עם כושר ייצור של 200,000 רכבים והצפוי להתחיל לייצר את מודל Y, כאשר שנה הבאה צפוי להיפתח מפעל ג'יגה בברלין שייצר מודל 3, מודל Y וסוללות, וכן מפעל גי'גה חמישי בטקסס שייצר בנוסף למודל Y ומודל 3 את הסייבר טראק ומשאיות הסמי:

תחרות ברכבי הנוסעים
נתח השוק של טסלה בשנת 2019 הוא הגבוה ביותר בתחום ועומד על כ-16%, והוא בעלייה משמעותית ביחס לשנת 2018. הבאות בתור אחריה הינן BYD הסינית עם נתח שוק של כ-10%, BJEV עם 7% ו-BMW עם 6%. מעבר למתחרות הסיניות, מתחרותיה העיקריות של טסלה בתחום זה הן יצרניות הרכב המסורתיות שמגדילות בעקביות את היצע הדגמים של הרכבים ההיברידיים והחשמליים שלהם.

טסלה עדיין נהנית ממיתוג של מעין סמל סטטוס או מותג יוקרה, אבל דבר זה נשחק עם הזמן, ככל ששמות גדולים ובולטים יותר מצטרפים למירוץ וביניהם BMW,,Fiat ,Chrysler ,Ford ,General Motors, ,Honda ,Hyundai, ,Jaguar & Land Rover ,Kia ,MercedesBenz ,Mazda  ,Mitsubishi ,Nissan ,Subaru ,Toyota ,Volkswagen ו-Volvo. Kia השיקה רכב SUV המכונה Kia Niro EV, Nissan ו-Volkswagen מציעות זה מכבר אפשרויות זולות יחסית לרכבי חשמל, כאשר ל-Nissan יש את ליף ו-Volkswagen מציעה את ה-E-Golf שלה וסדרת ה-ID שלה.

עדיין בדירוגי רכבים שונים שמבוצעים בארה"ב טסלה מודל S ומודל 3, מובילים את רשימת רכבי ה-high-end, כאשר לאחריהם ה-Taycan של Porsche הלקסוס ההיברידית ודגם i3 של BMW.חשוב להבין כי אין מדובר בתחרות שיש לזלזל בה. כך למשל באירופה, במחצית הראשונה של השנה, רנו ZOE, שמחירה מתחיל בסכום ידידותי של 32,000 אירו, עלתה בשיעור חד במכירות ונמצאת בראש הרשימה, כאשר היא עוקפת את טסלה (שנמצאת במקום השני).

מתחרות סיניות
סין היא השוק הגדול ביותר לרכבים חשמליים בעולם, עם 2.3 מיליון כלי רכב בשימוש פעיל, שמהווים מעל 45% מסך רכבי ה-BEV בעולם. סין היא שוק חשוב עבור טסלה – 12% ממכירותיה בשנת 2019 וכשליש מהמכירות ברבעון השני של שנת 2020 היו בסין. כמו כן, היא מהווה חלק חשוב מכושר הייצור של טסלה. המפעל בסין צפוי להיות בעל כושר ייצור של 200,000 כלי רכב מודל 3, כ-30% מסך הקפסיטי של מודל זה.

בהקשר זה האיום קיים משני כיוונים, הדומיננטיות בתוך השוק הסיני והחדירה של מתחרות אלה לשווקי יעד נוספים של טסלה. בסין כבר היום טסלה אינה השחקן המוביל, כאשר היא מחזיקה בנתח שוק של 13% ואילו BYD הסינית מחזיקה בנתח שוק של 15%. בסין יש מתחרות רבות אולם נראה שלעת עתה הן פעילות בעיקר בסין, בין משום שעליהן לשרת את הביקוש המקומי, ובין שהסגמנטים בהם חברות אלה תחרותיות, שהם בעיקר רכבי לואו קוסט עם טווחים מוגבלים, לא בהכרח עונים לדרישות האירופיות ולעת עתה אצל מרביתן המכירות הן לא בארה"ב ובאירופה.

עם זאת, חלקן כבר הודיעו על כוונתן להיכנס לשווקים האירופאיים ואף החלו לשווק בחלקם בהיקפים נמוכים. החברה הבולטת ביותר היא BYD – חברה סינית שמייצרת בין היתר מגוון רכבים חשמליים (BEV ו-PHEV, רכבי נוסעים, אוטובוסים ומשאיות). BYD היא השחקן המוביל בסין, עם נתח שוק של 15%, ובמקביל אליה ישנם שחקנים רבים נוספים וביניהם Chery Automobile, GAC, SAIC, Geely, NIO, BJEV, Shanghai Auto, XPENG ועוד. חלק משחקנים אלה נסחרים בארה"ב ומניותיהן עלו במאות אחוזים בשנה האחרונה.

תחרות עתידית מסטארט-אפים
מעבר לתחרות הקיימת שיש לטסלה, ישנן גם מתחרות עתידיות, שמרוכזות בעיקר בתחום רכבי ה-SUV והמשאיות. רובן בשלבים ראשוניים יותר מטסלה אך חלקם נתפסים כמבטיחים:

Fisker – חברה מלוס אנג'לס, שקמה על חורבותיה ונכסיה המסחריים של חברת Fisker Automotive, שייצרה SUV היברידי בשם Karma ובהמשך פשטה את הרגל. החברה מייצרת את רכב ה-SUV המפוארFisker Ocean  שאותו היא מתכננת להתחיל למכור בשנת 2022, במחיר של כ-40,000$. זהו מחיר דומה ל-Ariya, ה-SUV החשמלי של Nissan, ונמוך בכ-10,000$ ממודל Y של טסלה שמחירו מתחיל בכ-50,000$. החברה הודיעה שהיא קיבלה עד יולי כ-7,062 הזמנות. לפני מספר חודשים הודיעה החברה על כוונתה להירשם למסחר במסגרת עסקת SPAC המגובה ע"י חברת הפרייבט אקוויטי Apollo Global Management, שבעקבותיה תהפוך פיסקר לציבורית ברבעון הרביעי השנה ע"י מיזוג משולש הופכי עם חברת Spartan Energy Acquisition. עסקה זו אמורה הייתה לקרות באוגוסט, אולם החברה הודיעה שתידחה ואתמול (6.10) הודיעה שהיא צפויה להיות מאושרת רשמית בסוף אוקטובר. בנוסף, הודיעה החברה ששת"פ עם יצרנית רכב שנתפסה כסגורה, תידחה.

Rivian – זוהי אחת ממתחרותיה העתידיות הגדולות של טסלה, שעל משקיעיה הגדולים נמנים פורד ואמזון, והיא גייסה לאחרונה סכום של כ-2.5 מיליארד דולר. יש לה שני דגמים, האחד SUV והשני רכב off-road-capable pickup, שאותם היא מתכננת להתחיל לייצר שנה הבאה. החברה מייצרת גם רכבי משלוחים (delivery vans) שמהם הזמינה אמזון 100,000 יחידות.

Nikola – NIKOLA CORPORATION -0.49% NIKOLA... 2.02 -0.49% NIKOLA CORPORATION סגירה:0 פתיחה:2.03 גבוה:2.07 נמוך:1.95 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: Nikola עוסקת במשאיות סמי טריילר חשמליות המבוססות מימן, ובכוונתה לייצר גם רכב pickup בשם Badger שיתבסס על שילוב של סוללות ומימן, דבר שלדברי החברה צפוי לאפשר לו טווח של כ-1,000 ק"מ בקירוב. רכב זה אמור להיות מיוצר בשת"פ עם יצרנית רכב גדולה שזהותה טרם נמסרה. Nikola נרשמה למסחר דרך מיזוג משולש הופכי. מניות החברה נחתכו בחדות לאחרונה לאחר סדרה של דיווחים בעייתיים הכוללים חשד להונאות ומצגי שווא בנוגע לטכנולוגיה של החברה, שכתוצאה מהם פרש מנכ"ל ומייסד החברה טרבור מילטון. בהמשך, הודתה החברה שאב טיפוס משנת 2017 שנראה נוסע בקטע וידאו, לא פעל בכוחות עצמו. הדבר גרם לעיכוב בעסקת ענק עם GM הצפויה להשקיע כ-2 מיליארד דולר בתמורה לכ-11% מהון החברה. את מילטון החליף סטיב גורסקי, משנה ליו"ר GM וחבר דירקטוריון ב-Nikola. בינתיים הצדדים מודיעים כי הם נושאים ונותנים בנוגע לתנאי העסקה, ולפחות לעת עתה מסתמן כי GM אינה מתכוונת לסגת ממנה לחלוטין. כמו כן, הודיעה Nikola כי היא דוחה אירוע שתוכנן לספטמבר ובו אמור היה להיות מוצג דגם של ה-Badger.

Faraday Future – חברה סטארט אפ מלוס אנג'לס שנוסדה בשנת 2015 וחשפה בשנת 2017 את הרכב החשמלי הראשון שלה, ה-FF 91, רכב סדאן יוקרתי שנועד לנהיגה אוטונומית. מסירות של הרכב צפויות לאחר השלמת גיוסי הון נוספים. החברה הודיעה בימים האחרונים על כוונותיה לגייס הון באמצעות SPAC.

Lucid – {Lucid Inc} חברה שמנכ"לה הינו המהנדס הראשי של מודל S של טסלה. החברה נוסדה בשנת 2007, ומתכננת לחשוף רכב יוקרתי בשם AIR עם טווח של כ-650 ק"מ ותאוצה מ-0 ל-100 של מתחת ל-2.5 שניות. מדובר ברכב שאמור להוות אלטרנטיבה חשמלית ל- Mercedes S קלאס, נישה שלכאורה טסלה אינה מצויה בה. שניים מהדגמים יעלו בין 139,000-169,000 דולר, ואילו שני דגמים אחרים צפויים לעלות 80,000-95,000 דולר. החברה החלה בבניית מפעל באריזונה וגייסה מעל מיליארד דולר מקרן ההשקעות של ערב הסעודית.

Lordstown – חברה המפתחת משאית pickup חשמלית, הנקראת Endurance, שמיועדת לציים מסחריים ועלותה צפויה לעמוד על כ-52,500$. הרכב של החברה מתייחד בכך שיונע על ידי ארבעה מנועים, אחד לכל אחד מהגלגלים. החברה גייסה 40 מיליון דולר בהלוואת חירום מ-GM, ובחודש אוגוסט דווח כי בכוונתה להירשם למסחר בעסקת SPAC שבמסגרתה תגייס 675 מיליון דולר.

יתרונות תחרותיים ומובילות
בהיותה של טסלה חלוצה בתחומה (לפחות בסדרי הגודל בהם היא פועלת) ובהיותה בעלת תפיסה שונה ומתקדמת יותר מחברות רכב מסורתיות, טסלה מחזיקה במספר יתרונות תחרותיים בולטים:

שרשרת הערך בתחום הסוללות – לטסלה היום ישנם ארבעה מודלים שכולם חשמליים במלואם. דבר זה מצריך כושר ייצור משמעותי של סוללות. טסלה מייצרת נכון להיום יותר סוללות במונחים של KWh מאשר כל יצרניות הרכב ביחד. עם מפעל הג'יגה הנוכחי ואלה שבדרך, מחיר הסוללה של טסלה ממשיך לרדת לאור יתרונות לגודל, יצור אינובטיבי, צמצום הפסולת והיתרון של ריכוז הליכי הייצור תחת קורת גג אחת. הסוללות של טסלה מהוות יתרון תחרותי שלה ונחשבות לטובות מאלה של המתחרות, גם בגלל התאים של פנסוניק וגם משום שטסלה משפרת באופן עקבי את מארזי הסוללה ואת הרכבה הכימי. מעבר לרכב הסוללות של טסלה משמשות גם לאגירת אנרגיה, כאשר מערכת ה-Powerwall 2 נחשבת לאחת ממערכות אגירת האנרגיה הביתיות הטובות בעולם.

רשת הסופר - מטענים (Supercharger Network) – רשת המטענים של טסלה נעה מ-72 קילו למטענים העירוניים ועד ל-250 קילו למטענים המהירים. רשת המטענים המהירים, שכיום אן שניה לה, מפוזרת מאוד, משתלבת היטב בנסיעות ארוכות ונוחה מאוד למשתמשי טסלה.

עדכוני התוכנה של טסלה – עדכוני התוכנה של טסלה מתבצעים באופן אלחוטי (Over-the-air updates), ממש כפי שהם מתרחשים בטלפון הנייד (החכם). כך למשל בעדכון התוכנה האחרון מחודש יוני, טסלה סיפקה שבעה עדכוני תוכנה שונים (עצירה משופרת ברמזורים, שיפורים במצלמות השונות ועוד). משתמשי טסלה אוהבים מאוד את העדכונים ואת העובדה שלא צריך להחליף את מודל הרכב על מנת להנות משיפורים משמעותיים ללא עלות.

הברנד של טסלה – טסלה פיתחה מוניטין של ייצור מוצרים מעולים. ה-Roadster, רכב הספורט של טסלה (שממנו בעצם הכל התחיל) הפך את הדימוי של מכוניות חשמליות לחלוטין מכלי רכב קטנים ואיטיים לרכבים מהירים להפליא שכולם רוצים. טסלה בנתה את המשיכה למוצריה ואת המוניטין דגם לאחר דגם. לאף חברה אחרת אין מכונית חשמלית שמתקרבת ליחס הביצועים / מחיר של דגם 3 של טסלה ולמנוע שלה. בשנת 2019, מכירות מודל 3 של טסלה היו גבוהות פי שלושה מהמכונית החשמלית הבאה הנמכרת אחריה. דגם S של טסלה זכה כמעט בכל פרס גדול בתחום הרכב, ויש לה תאוצה של 0 עד 100 קמ"ש, שלא לדבר על תאוצה של 0 עד 50 קמ"ש, שאף מכה חלק ממכוניות העל המהירות ביותר. טסלה מספקת ללקוחותיה מוצרים יוצאי דופן ושירות טוב. בעוד חלק מיצרניות הרכב זלזלו וצקצקו כלפי הרעיון של רכב חשמלי, טסלה יצרה את אחד המותגים החזקים בעולם (בין כל המגזרים), ויצרה קסם למכוניות חשמליות שרבים לא דמיינו שאפשרי.

יכולת הנהיגה האוטונומית של טסלה - המוצעת ברמה הגבוהה ביותר שלה בחבילת "נהיגה עצמית מלאה", הולכת ומשתפרת מרבעון לרבעון, עם תכונות אוטונומיות שנוספות באופן קבוע. טסלה AI מנתח אינספור תמונות מרכבי הלקוחות של טסלה ומשתמש בהן לאימון רשתות עצביות של הנהג האוטונומי (autonomous-driver neural nets) שטסלה ממשיכה לפתח עבור תכונות הטייס האוטומטי / הנהיגה העצמית המלאה של כלי הרכב שלה. טסלה משדרגת את התוכנה שלה ליישומים אלה על מנת להפיק יותר מהחומרה.

אירועים אחרונים
מה הוביל את טסלה לעליות החדות בשנה האחרונה? קשה לחשוב על מניה שעוררה כ"כ הרבה תשומת לב בוול סטריט כמו טסלה. זהו אחד השמות היותר שנויים במחלוקת והכי נצפים שיש. מנייתה של טסלה עלתה השנה במאות אחוזים, עברה את שווי השוק של טויוטה ואף הפכה את שווי ההחזקות של אילון מאסק לגבוה מזה של וורן באפט. אולם, נראה שהמספרים במציאות מתקשים מעט להצדיק את העלייה.

כך למשל, טויוטה מכרה למעלה מפי 25 רכבים מטסלה בשנה שעברה. מה שדחף את העליות במניה היה בעיקר האמונה במנכ"ל אילון מאסק, הובלתה של החברה ותנועת השוק החדה לעבר רכבים חשמליים. באוקטובר שנה שעברה דיווחה טסלה על רבעון רווחי בניגוד לתחזיות, מה ששלח את המניה לעליות חדות, לאחר שרק כמה חודשים לפני בילתה טסלה בשער הנמוך ביותר בשלוש השנים האחרונות, באיזור ה-178$.

בחודש נובמבר 2019, הציגה החברה את הסייבר טראק, משאית פיק-אפ שלא נראתה כמו אף משאית שנראתה לפני, ובחודש דצמבר 2019, הגיעה החברה למיילסטון של 420$. בהמשך, הודיעה טסלה על עמידה ביעד המכירות השנתי שלה של מעל 360,000 כלי רכב. במקביל, לאחר פחות משנה מתחילת הבנייה בסין, הודיעה טסלה על תחילת הייצור בסין ועמדה ביעדי הייצור. סין נתפסת כשוק הגדול ביותר לרכב חשמלי, וזה הפך את טסלה מסטארט אפ מקומי לחברה גלובלית.

בינואר 2020, החברה דיווחה על רבעון נוסף של רווחיות ובשיחת הוועידה דיווחה שהיא מתקדמת היטב עם ייצור מודל Y (ה-SUV), כאשר אלו עוררו נהירה אדירה למניות טסלה. היו גם קולות נוספים, אלו שהימרו נגד החברה והחליטו לעשות עליה שורט, כאשר המניה לא ירדה בהתאם למצופה, דבר שהוביל לשורט סקוויז במניות החברה. במרץ נפלו המניות ביחד עם כל השוק, אבל התאוששו במהירות בעקבות חבילות התמריצים בעולם.

בסוף אפריל דיווח טסלה על רבעון רביעי רווחי ברציפות. ביוני עלתה המניה מעל 1,000$, על רקע הודעה לתחילת ייצור המשאיות החשמליות של טסלה, והפכה לחברת הרכב עם שווי השוק הגבוה בעולם, מעל טויוטה. בשלב זה הבינו המשקיעים כי במידה וטסלה תדווח על רבעון רביעי רצוף של רווח היא תהא מועמדת לכניסה למדד ה-S$P 500, וטסלה אכן דיווחה על רבעון רביעי רווחי נוסף. אולם בכך לא די, טסלה דיווחה גם על תזרים מזומנים חיובי ברבעון, על חזרה לקצב ייצור מלא, על עמידה ביעדים בבניית המפעלים החדשים בשנגחאי ובברלין, ועל כך שהיא מבצעת את ההכנות הנדרשות להקמת המפעל באוסטין.

בנוסף הודיעה טסלה על גידול צפוי בהכנסות ממכירת קרדיט רגולטורי ירוק ועל כך שהיא צופה למסור כחצי מיליון כלי רכב. בין סוף יוני 2019 לסוף יולי 2020 עלתה המניה בשיעור של מעל 800%. ביום הסוללה, הודיעה טסלה על תכניות ארוכות טווח להקמת קפסיטי של בטריות לתמיכה ב-20 מיליון כלי רכב, על מעבר לייצור עצמי של סוללות, הפחתת עלויות סוללה בכ-56% והגעה ליעד של רכב חשמלי בר השגה בעלות של 25,000$, שחרור גרסת בטא של ה-FSD (נהיגה עצמית מלאה, פיצ'ר שנמכר בכ-8,000 דולר), וכי יש מעל 500,000 הזמנות לסייבר טראק. המשקיעים שהתאכזבו מעט מלוחות הזמנים שלחו את המניה לירידה בולטת, אולם כשעיכלו כמה טובות החדשות, תיקנה המניה את הירידות.

היקף ייצור כלי הרכב השנה
טסלה דיווחה השנה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון והשני, וממש לאחרונה, ב-2 באוקטובר, דיווחה על כמות מכירות כלי הרכב לרבעון השלישי. סך המכירות מסתכמות לכ-329,980 ויעד החברה לסוף השנה עומד על 500,000 כלי רכב:

תוצאות כספיות
הכנסותיה של טסלה צמחו בתוך עשור בשיעור של פי 220 בקירוב, מהכנסות של כ-112 מיליון דולר בשנת 2009 לכ-24.5 מיליארד דולר בשנת 2019. בחמש השנים האחרונות צמחו ההכנסות בשיעור שנתי ממוצע של כ-47%. בהיבט הרווחיות, בחמש השנים האחרונות הציגה טסלה הפסד נקי שנתי של כמיליארד דולר בממוצע, אולם ברבעון השני השנה, הציגה טסלה לראשונה בתולדותיה ארבעה רבעונים רצופים של רווח נקי שהסתכם בכ-368 מיליון דולר.

תמחור
טסלה נסחרת במכפיל הכנסות עתידי של כ-9 ומכפיל רווח עתידי של כ-130 לנתוני שנת 2021.

לשם השוואה, מרבית יצרניות הרכב נסחרות בטווח מכפילי מכירות של 0.9-1.5 ומכפילי רווח של 10-15. עם זאת, בעוד ששיעור הגידול בהכנסות של טסלה בחמש השנים האחרונות עומד על כ-47%, הוא שלילי או זניח אצל מרבית המתחרות.


סיכום
טסלה היא הרבה מעבר לחברה שמפתחת רכבים חשמליים. היא חברת תוכנה ובנוסף יש לה פעילויות רבות לרבות פאנליים סלולאריים.  לחברה כושר ייצור אדיר במונחי הרכב החשמלי, הן ברמת כלי רכב והן ברמת הסוללות, הודות להחזקה ובנייה של מפעלי ג'יגה עצומים. להבדיל מיצרני רכבים גדולים אחרים, טסלה מחזיקה חלק גדול משרשרת הערך האנכית, והיא נהנית מיתרון עצום לגודל בתחומה – נתונים אשר מאפשרים לה ליצור מוצרים איכותיים במחירים תחרותיים. טסלה מובילה על מתחרותיה בתחום הסוללות החשמליות, והיא מובילה עולמית בפער בתחום הנהיגה העצמית המלאה (FSD).

טסלה נתפסה ונתפסת כברנד מעולה ונהנית ממוניטין זה. החברה מגדילה משמעותית כל שנה בעקביות את כמות כלי הרכב שהיא מוכרת ואת זו שהיא מסוגלת לייצר ומתרחבת בקצב גבוה עם נוכחות עולמית בארה"ב, אירופה, סין ובעשרות מדינות נוספות.

תחום הרכב החשמלי זוכה לרוח גבית חזקה בשנים האחרונות והשנה בפרט, דבר המשפיע לחיוב על טסלה. היא צפויה ליהנות, מעבר לגידול בולט במכירות כלי הרכב הקיימים בשנים הקרובות, גם מהשקה של דגמים נוספים וכניסה לנתחי שוק נוספים.

אולם מעבר לזה, אפסייד נוסף יכול להגיע מתחילת מכירה של יכולות הנהיגה העצמית (FSD) שנמכרת כתוכנה במחיר של 8,000 דולר, שיש להניח ששיעור לא מבוטל מלקוחותיה של טסלה ירכשו חבילה זו. מעבר לכך, צפויה טסלה ליהנות משיפור בשולי הרווחיות, מטרה שהיא חותרת אליה באופן עקבי.

בנוסף לאלה, נהנית טסלה גם ממכירה של סוללות לאגירת אנרגיה וגם ממכירה של קרדיט רגולטורי ירוק, נושאים שמהווים חלקים נמוכים יחסית מהכנסות החברה אך בהחלט ראויים לציון. החזון של טסלה, אם יתממש, יוביל לקיטון דרמטי בעלות הסוללה ובעלות הרכב החשמלי, עם יעד מחיר של 25,000 דולר, דבר העשוי לחולל מפנה של ממש בשיעורי החדירה העתידיים. 

הסיכון העיקרי עבור החברה הוא התחרות. חלק ניכר מחברות הרכב המסורתיות מייצרות היום רכבים חשמליים, כאשר גל ענק של השקות דגמים חשמליים חדשים צפוי להגיע בשנתיים הקרובות. בחלק מהמקרים מדובר ברכבים זולים, שגם אם לא מציעים את כל היתרונות של רכבי טסלה, בהחלט מציעים ערך ללקוח. כמו כן, בסין קיימת חתירה עזה בתחום הרכבים החשמליים מצד יצרנים מקומיים שונים. מדובר בסיכון שנמצא מעבר לפינה.

במחצית הראשונה של שנת 2020 מכרה רנו יותר רכבים חשמליים באירופה מאשר טסלה, ו-BYD יותר רכבים חשמליים מטסלה בסין. בארה"ב, יש לציין, טסלה היא המובילה הבולטת ללא אף מתחרה שמתקרבת לסדרי הגודל שלה. מעבר לסיכון התחרות, קיים כמובן הסיכון של תלות באיש מפתח, שכן לפחות חלק מהמשקיעים נמצאים שם כי הם מאמינים אישית באילון מאסק, בהתבסס על הצלחות העבר שלו ב-SpaceX וב-PayPAl. כמו כן, קיים גם סיכון ששיעור אימוץ הרכב החשמלי לא יהיה כמצופה, דבר שיפגע בחברה.

מנייתה של טסלה עלתה במאות אחוזים, וכדי להצדיק את מחירה, היא תידרש להמשיך להגדיל את הכנסותיה כפי שעשתה בשנים האחרונות, ולהמשיך לשמור על ההובלה הבולטת שלה בתחום. כל זאת, כאשר ברקע התחרות הולכת וגוברת. עם כל הישגיה המפוארים של טסלה, ניתן להצדיק את ההחזקה במניה עבור מי שפשוט מאמין בחברה – ובפרט ביכולת שלה להמשיך להציג שיעורי גידול ולהיות המובילה הבלתי מעורערת של התחום.

אולם, בהינתן העובדה שהעליות האדירות הקדימו בהרבה את המציאות, בהחלט יש מקום לטענה כי הכל כבר מתומחר ואין מקום לעליות במניה. כאן המקום לציין שקיימות גם חלופות רבות להנות מטרנד הרכב החשמלי בעולם בדמות חברות שונות המספקות ציוד ליצרניות הרכבים, ועל כך נרחיב בהמשך. מה שניתן לומר בוודאות הוא שמי שלקח את אמונתו השלילית קדימה וביצע גם שורט על המניה, בהחלט אכל את הכובע ובהחלט ייתכן שיאכל גם בעתיד, כי כפי שמוכיחה המציאות, טסלה יודעת להפתיע את המשקיעים לטובה שוב ושוב (ושוב).


הכותב הינו אמיר אלשיך, אסטרטג בית ההשקעות ילין לפידות

אין לראות בסקירה ו/או בתוכנה משום שיווק/ייעוץ השקעות/שיווק פנסיוני או תחליף לכזה. סקירה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי וגלוי לציבור ועשויה להתבסס על נתונים שפותחו על ידי אנליסטים עובדי בית ההשקעות ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים ומבלי להתחייב על ביצוע בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע בסקירה לבין התוצאות בפועל, המידע המוצג בסקירה, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני”ע ו/או בנכסים הפיננסים אם וככל שהם מוזכרים בה. 

תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    חיפשתי תשובה לשאלה במה טסלה מיוחדת
    אביקו ישר ולעניין 03/10/2021 10:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצאתי כאן. תודה!
    סגור
  • 5.
    טסלה חברה מעולה , אך מחיר המניה גבוה ומסוכן ביותר (ל"ת)
    האמת היא פשוטה 29/10/2020 14:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אמיר אלשיך בן אדם ענק (ל"ת)
    אלדר 29/10/2020 13:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    ניתוח נפלא
    א 28/10/2020 21:08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אני אישית חושב שיש לחברה עתיד מזהיר, אבל עדיין המחיר מנופח. לדעתי מי שקונה עכשיו מניה ויחזיק אותה 20 שנה קדימה, יגלה שהוא עשה רווח, אבל לא גדול מאוד (בראיה שנתית) ובטח לא הצדיק את הסיכון והתנודתיות
    סגור
  • 2.
    סוף סוף כתבה ללא אג'נדה בנושא של טסלה
    מישהו 28/10/2020 21:04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בגלל שטסלה היא במרכז של כל כך הרבה אינטרסים - שורטיסטים ו שוק הנפט. יוצא מצב שיש הרבה כתבות על טסלה עם אג'נדות. זה מאוד מבורך וכל הכבוד לביזפורטל. רק רוצה לציין שבכל מצב גם אם זה אירוע שלילי או חיובי לטסלה יש וצריך לציין זאת מה שחשוב זה לפרוס את המידע בצורה מקיפה ולהראות כל התמונה והעבודות.
    סגור
  • טען עוד
  • 1.
    ״עם זאת״ ״עם זאת״.....
    סקירה משעממת 28/10/2020 20:12
    הגב לתגובה זו
    5 1
    תנוח אדון כתב. אתה מבולבל ומהוסס וניכר שאתה לא מבין באמת מה זה טסלה....
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות