האם חברת NIO הסינית תהיה "טסלה" הבאה?
מניות הרכבים החשמליים הסיניות זינקו לאחרונה בעשרות אחוזים, ונראה כי המשקיעים החליטו כי הפוטנציאל האדיר של התחום בסין קורם עור וגידים, והעתיד נראה וורוד. שוק הרכב הסיני מספק את היצע הדגמים החשמליים הגדול ביותר בעולם (ישנם 138 דגמים של רכבים חשמליים בסין, 60 באירופה ו-17 בלבד בארה"ב), ורושם צמיחה חדה מתחילת השנה לאור תמיכה ממשלתית אגרסיבית, כשאף לאחרונה הממשלה הסינית העלתה את היעדים לנתח מכירות כלי הרכב החשמליים בשנת 2025 מ- 20% לכ- 25%, והאריכה את הסובסידיות לרכבים החשמליים עד לסוף שנת 2022.
כתוצאה מכך, החברות הסיניות המובילות רושמות כמעט מדי חודש שיא חדש במסירות רכבים, והמספרים צפויים ככל הנראה להמשיך ולעלות בעתיד הנראה לעין. בכתבה הזו נתמקד בחברת יצרנית הרכבים החשמליים הסינית ניו NIO שבסיסה בשנגחאי, הוקמה בשנת 2014 והונפקה בארה"ב בספטמבר 2018.
החברה שמכונה בידי רבים "טסלה הסינית", מובילה השנה את החברות הסיניות במסירות רכבים והכנסות, עד היום מכרה כ- 63 אלף רכבים, מתוכם כ- 31,400 מתחילת השנה, והמניה שלה רשמה תשואה פנומנלית של כמעט 2500% בשנה האחרונה.
ניו היא חלוצה בשוק הרכב החשמלי ומתמקדת בתחום מכוניות הפרימיום בסין. החברה עוסקת בייצור ומכירה משותפת של רכבי חשמל פרימיום חכמים, המניעים חידושים בטכנולוגיות הדור הבא בקישוריות, נהיגה אוטונומית ובינה מלאכותית, ומעצבת בעצמה את הדגמים שהיא מוכרת.
ניו מתמקדת כיום בייצור ומכירה של שלושה דגמים שמחירם מתחיל בכ- 50 אלף דולר:
ES8 - רכב שטח חשמלי SUV יוקרתי בעל ביצועים גבוהים עם 5 דלתות ו-7 מושבים שהושק ביוני 2018, וגרסה נוספת שלו עם 6 מושבים הושקה במרץ 2019. שני הדגמים בעלי טווח נסיעה של כ- 580 ק"מ.
ES6 - רכב פנאי חשמלי SUV קטן יחסית בעל ביצועים גבוהים עם 5 דלתות ו- 5 מושבים שהושק ביוני 2019, בעל טווח נסיעה של כ- 510 ק"מ.
EC6 - רכב שטח חשמלי בעל 5 מושבים, שהושק בדצמבר 2019 והתחיל להמכר רק ביולי השנה. הרכב מוצע עם שני טווחי נסיעה - האחד עם טווח של 440 ק"מ, והשני עם טווח של 615 ק"מ.בשנת 2016 החברה השיקה את מכונית הספורט החשמלית האוטונומית המהירה ביותר בעולם שלה ה- EP9, שיכולה להגיע ל- 200 קמ"ש תוך 7.1 שניות בלבד והמהירות המקסימלית שלה עומדת על כ- 313 קמ"ש. מדובר בדגם דו-מושבי מפואר עם ארבעה מסכים וסוללת ליתיום-יון עם טווח נסיעה של כ- 430 ק"מ, שנמכרו ביחידות בודדות לכמה ממשקיעי NIO תמורת כ- 2.5 מיליון ליש"ט כל אחת.
החברה עורכת מדי שנה יום מיוחד בו מגיעים אלפי בעלי רכבים של החברה, ובו בכל שנה עד היום השיקה דגם חדש. בינואר הקרוב ב- NIO Day השנתי שניו תערוך בעיר צ'נגדו, החברה צפויה להשיק רשמית מודל סדאן חדש בשם ET7 שיעבור לייצור סדרתי כנראה ברבעון השני של 2021, וצפוי להתחרות במודל 3 של טסלה.
החברה שוקדת כל הזמן על דגמים חדשים, וצפויה להשיק בשנתיים הקרובות עוד 3-4 דגמים של סדאן, SUV ומיני-וואן.
תחרות מכל הכיוונים
שוק הרכב הסיני מהווה מוקד עלייה לרגל לכל חברה שמתעתדת להיות שחקנית בשוק הרכבים החשמליים. את טסלה כמובן כולכם כבר מכירים, ונכון להיום היא אחת השחקניות הדומיננטיות גם בשוק בסין, אם לא הדומיננטית שבהן, עם נתח שוק של כ- 21%, כשסין מהווה עבור טסלה את השוק השני בגודלו בעולם. בנוסף, ישנן שחקניות סיניות נוספות שרובן הונפקו בשנה האחרונה, והן תופסות כותרות בחודשים האחרונים כגון: BYD, Li Auto ו- Xpeng.
חברת BYD (Build Your Dream) היא ללא ספק אחת השחקניות המרשימות ביותר בתחום הרכב החשמלי בסין, ולאחרונה גם בעולם. מדובר בחברה ידועה ומדוברת מזה זמן, בין היתר על רקע החלטתם של וורן באפט וצ'ארלי מאנגר משנת 2008, כי ברקשייר האת'אווי תרכוש כ- 25% מהחברה, החלטה שעליה הם כפי הנראה מברכים מאוד.
מניותיה של החברה שנוסדה במקור כחברת סוללות, ועד היום עוסקת בייצור סוללות נטענות לקשת של מוצרים, עלו השנה בלמעלה מפי 4, והיא נסחרת לפי שווי שוק של כ- 63 מיליארד דולר, מה שהופך אותה ליצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק.
חברת Li Auto שהוקמה ב-2015, ומוחזקת בין היתר ע"י חברת Bytedance בעליה של,TikToK מתמחה במה שמכונה כלי רכב חשמליים היברידיים מורחבים (EREVs) שניתן להפעיל באמצעות חשמל או בנזין.
החברה ביצעה הנפקה בנאסד"ק ב-30 ביולי השנה, כאשר בניגוד לציפיות הצליחה לגייס סכום של כ- 1.1 מיליארד דולר, ששיקף לחברה שווי של מעל 10 מיליארד דולר, כיום נסחרת החברה לפי שווי שוק של כ- 28 מיליארד דולר.
החברה מסרה 8,660 רכבים ברבעון השלישי וכ- 21,850 רכבים מתחילת השנה ובדו"חות הרבעוניים האחרונים היכתה את התחזיות המוקדמות ועדכנה את התחזית לרבעון הרביעי למסירת 11,000-12,000 רכבים.
חברת Xpeng הוקמה בשנת 2014, הציגה את הדגם הראשון שלה בשנת 2018, ואת הדגם השני והמבטיח שלה, ה- P7 שהינו רכב סדאן בעל ארבע דלתות באפריל 2019, כאשר המסירות הראשונות ללקוחות החלו ביוני השנה.
החברה מסרה 8,600 רכבים ברבעון השלישי וכ- 17,100 רכבים מתחילת השנה ובדו"חות הרבעוניים האחרונים היכתה את התחזיות המוקדמות ועדכנה את התחזית לרבעון הרביעי למסירת 10,000 רכבים.
השוק הסיני
סין מובילה באופן מצטבר עם החזקה של כ-47% מסך כלי הרכב החשמליים בעולם, ולאחריה אירופה וארה"ב. כמו כן, סין צפויה לחייב שלפחות 25% ממכירות הרכבים במדינה יהיו רכבים חשמליים, וצריך לזכור שסין היא שוק הרכב הגדול בעולם. מבחינה מספרית זה אומר 25% מתוך כ- 26 מיליון רכבים בשנה, כלומר מעל 6 מיליון רכבים חשמליים בשנה.
אין ספק שסין מעדיפה ותעשה ככל שביכולתה כדי שחברות מקומיות ישלטו בשוק הסיני, ובמקביל הצרכן הסיני הממוצע מעדיף בדרך כלל מותגים מקומיים על פני מותגים זרים.
הממשל הסיני לא מתכוון לתת לטסלה להיות השחקן הדומיננטי, ולמרות שלטסלה יש את יתרון הראשוניות, ניו שנתפסת יותר ויותר על ידי הלקוחות כמותג פרימיום איכותי עם טכנולוגיה ושירות מהשורה הראשונה, והמתחרות הנוספות תופסת תאוצה, ובונות בסיס לקוחות נאמן.
רוכשי NIO זכאים לקבלת סובסידיות מממשלת סין, שמאוד מעודדת החלפת סוללות ורוצה להכניס יותר רכבי אנרגיה חדשים למגזרי השירות הציבורי, כולל אוטובוסים, מטאטאי רחוב ורכבי לוגיסטיקה. ישנו סבסוד לרכישת רכבים חשמליים מתחת ל- 300,000 יואן, והוא חל רק על יצרנים המשתמשים בסוללות ניתנות להחלפה.
מודל חדשני – בטרייה כשירות
בחודש אוגוסט השיקה NIO את מודל המנוי החדשני שלBattery as a Service ("BaaS") , שסייע בהורדת מחיר הרכישה של רכבים חשמליים של החברה בכ- 25%.
מודל ה- BaaS מאפשר למשתמשים לרכוש רכבים חשמליים ולהירשם לשימוש בחבילת סוללות בנפרד. אם משתמשים בוחרים לרכוש דגם ES8, ES6 או EC6 ומנויים לשימוש במארז הסוללה של 70 קילוואט במודל BaaS, הם יכולים ליהנות ממחיר רכישת הרכב בניכוי 70,000 יואן מהמחיר המקורי ולשלם דמי מנוי חודשיים רק עבור חבילת הסוללה.
סוללה חדשה וסוללה נוספת בדרך
בשבוע שעבר החברה הודיעה על השקת סוללה חדשה של 100 kWh, כשבעלי הרכבים הקיימים יוכלו להחליף או לשדרג את הסוללה הקיימת במודל מנוי גמיש, בניגוד לדוגמא לטסלה שאם תכריז על סוללה חדשה, יוכלו ליהנות ממנה רק כאלה שירכשו מכונית חדשה לחלוטין, בלי אפשרות להחלפה של סוללה קיימת.
החברה כבר עדכנה כי היא עובדת על הסוללה הבאה שצפויה להיות 150 kWh ולהגדיל את טווח הנסיעה של הרכבים עד ל- 900 ק"מ ללא טעינה.
לסיכום
ברמת המיקרו, נכון להיום NIO מסוגלת לייצר 4000 עד 5000 כלי רכב בחודש או 48,000 עד 60,000 כלי רכב בשנה כשהביקוש גדול בהרבה מההיצע. עם זאת, עד סוף השנה הבאה לפי המנכ"ל ויליאם לי, החברה תהיה מסוגלת לייצר כ- 150,000 רכבים בשנה, ומדובר בלפחות פי 3 מהכמות שתימכר השנה.
ניו לדעתי היא אחת האפשרויות המועדפות להשקעה בתחום בעיקר בגלל טכנולוגיית החלפת הסוללה שלה. אחד המכשולים הגדולים ביותר בבעלות על רכב חשמלי הוא הזמן שלוקח לטעון את הסוללות, ומערכת החלפת הסוללות בדרכים של ניו היא יתרון שובר שוויון מול החברות האחרות.
ניו שיפרה את טכנולוגיית החלפת הסוללה לרכביה, ונכון להיום החברה מתחזקת כ- 160 תחנות החלפת סוללות (לטענת מנכ"ל החברה בשנה הבאה ייבנו עוד 300 תחנות כאלה) ברחבי 64 ערים בסין, מכסה כמה אלפי קילומטרים של כבישים מהירים ברחבי המדינה, והשלימה עד כה מעל 1.2 מיליון החלפות סוללה למשתמשים שלה, כשלוקח לה כיום רק 3 דקות להחליף סוללה.
בסוף השבוע שעבר, חברת המחקר סיטרון פרסמה המלצת מכירה למניית ניו עם מחיר יעד של 25 דולר למניה בטענה כי המניה עלתה חזק מדי ומהר מדי, והמליצה למשקיעים לממש רווחים בעיקר בגלל המחיר האטרקטיבי של מודל ה- Y של טסלה בסין.
במסגרת הדו"חות לרבעון השלישי שפורסמו לאחרונה, החברה מסרה 12,206 רכבים ורשמה צמיחה של כמעט 150% בהכנסות מול הרבעון המקביל לרמה של כ-667 מיליון דולר, והפסד נמוך מהתחזיות בשורה התחתונה של 0.12 דולר למניה.
החברה העלתה תחזיות, וכעת צופה הכנסות בטווח של 921-948 מיליון דולר ומסירות של 16,500-17,000 רכבים ברבעון הרביעי. החברה נסחרת במכפיל מכירות של 15 על מכירות 2021 החזויות, בזמן שלדוגמא מכפיל המכירות של טסלה לאותה שנה נע סביב 9.
ואנקדוטה קטנה לסיום - ניו עקפה בשבוע שעבר בשווי השוק את ג'נרל מוטורס, כשצריך לזכור שהחברה עד היום מסרה כ- 63 אלף מכוניות בלבד מיום הקמתה, לעומת מכירות של כ- 2.9 מיליון רכבים ומשאיות של ג'נרל מוטורס בשנה אחת בלבד.
אז האם צומחת פה טסלה הבאה או שמדובר בבועה שהתנפחה? עוד מוקדם לדעת, אבל ככל הנראה תמשיכו לשמוע את השם NIO לא מעט בעתיד הקרוב.
ליאור וידר הינו מנהל השקעות בכיר בבית ההשקעות אפסילון.
בית ההשקעות עוסק בין היתר, באמצעות חברות קשורות, במתן שירותי ניהול השקעות. לפיכך עשוי להיות לכותב ו/או לאפסילון ענין אישי בניירות הערך או בנכסים הפיננסיים המוזכרים בסקירה, לרבות כך שהם מחזיקים, פועלים או עשויים לפעול בניירות הערך או בנכסים הפיננסיים המוזכרים בסקירה.
הסקירה הנה למטרת מסירת מידע בלבד, ובשום אופן אין לראות בה חוות דעת, המלצת השקעה או ייעוץ לרכישה ו/או החזקה ו/או מכירה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בה. אין בנאמר בסקירה כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם. אין לראות בסקירה התחייבות להשגת תשואה כלשהיא. אין בתשואות עבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
13.שימו לב שסיטרון אומרת שהמחיר גבוה אבל עושה שורט על nioויקטור לייבו 21/11/2020 21:48הגב לתגובה זו0 3כך שיש לה אינטרס שהמחיר ירד. זה חוקיסגור
-
12.מישהו כבר שחררנובק 21/11/2020 12:05הגב לתגובה זו1 0את הפקקים בערים,?יש כבר מקום לכל החשמליות? סוגרים את uber,lyftהיגיע המשיח?סגור
-
הזדמנותJOO 16/01/2021 19:53הגב לתגובה זו0 0בכל מקרה הזדמנות לסיבוב על המנייםסגור
-
11.שטויות במיץלאון 21/11/2020 11:55הגב לתגובה זו3 1מייצרים ,נהדר,אך למי יש כסף לקנות,לסינים? לרוסים? לאירופאים?כולם בברוך כלכלי לדורות הבורסות אמנם עולות אך זו אשליית הריבית הנמוכה וההזרמות שמנוצ'ין כבר מפסיקסגור
-
10.מוצר סיני , אלוהים ישמורסמי 20/11/2020 18:34הגב לתגובה זו2 4פלסטיק מתייבש ומתפורר , גומי מתייבש ומתקשה , נירוסטה מחלידה , ומערכות אלקטרוניות נשרפות סתם , ככה סתם . בואו ותבדקו את מכונת הכביסה סמסונג שקנינו לפני 3 שנים. בקושי הפעלנו אותו פעם בשבוע , נשרף הכרטיס ולאמא שלי יש קונסטרוקטה 15 עובדת כאילו נקנתה אתמול. מי שקונה רכב סיני שישכור חדר במוסך ויקח הלוואה בשוק האפור. ראו הוזהרתםסגור
- טען עוד
-
אתה ממש לא מבין (ל"ת)ויקטור לייבו 21/11/2020 21:49הגב לתגובה זו0 0סגור
-
נשמה סמסונג זה דרום קוריאני (ל"ת)רוני 21/11/2020 13:07הגב לתגובה זו2 1סגור
-
סמסונג היא קוריאנית.אלון 20/11/2020 22:47הגב לתגובה זו1 1האיכות הסינית לא רעה בכלל. ה - OnePlus שקניתי בזמנו החזיק 4 שנים. וה - Xiomi כבר בן שנתיים (עלה 700 ש"ח עם ביצועים iPhone בן זמנו), ומחזיק לא רע (טפו טפו)סגור
-
9.בעלי עניין מריצים מניות לאחר שעשו רווח עליהן (ל"ת)נפטרים מסחורה 20/11/2020 16:38הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)דירה=קורת גג 20/11/2020 14:34הגב לתגובה זו0 2סגור
-
7.מה הסימבול של (BYD (Build Your Dreamצבי 20/11/2020 12:34הגב לתגובה זו0 0לא מוצא את המניה מה הסימבול של (BYD (Build Your Dreamסגור
-
Byddy (ל"ת)ויקטור לייבו 21/11/2020 21:49הגב לתגובה זו1 0סגור
-
BYDDF (ל"ת)סנשיין 21/11/2020 08:44הגב לתגובה זו2 0סגור
-
6.זה או טסלה או NIO ,שתיהן נסחרות בשווי מוגזם מאוד (ל"ת)שי.ע 20/11/2020 11:18הגב לתגובה זו0 1סגור
-
5.לא סומך על הסיניםצדוק 20/11/2020 09:03הגב לתגובה זו1 3מאז הקורונה לא מאמין לסינים. כל מוצר שיוצא מסין חשוד מאד בעיני.סגור
-
4.החלפת סוללות ניסו גם אצלנובועה באבוע 20/11/2020 02:11הגב לתגובה זו2 1הבעיה כשיש תקלה מי יחליף לך בדרך.סגור
-
3.כתבה מעולה ליאור, תודה ! (ל"ת)דניאל נבון 19/11/2020 22:23הגב לתגובה זו1 0סגור
-
2.למי שמחפש פוטנציאל צמיחה זהה לניו - Kandi (ל"ת)קנדי 19/11/2020 21:52הגב לתגובה זו5 0סגור
-
1.כן? כמו lk הסטארבאקס של סין?נתי 19/11/2020 21:50הגב לתגובה זו1 0מי שזוכר מה שקרה לlk. רוצים להשקיע בחשמלית? טסלה. אין שום סיבה להשקיע בזה בחברות מחוץ לארהב.סגור