האם המשקיעים שרוכשים את טסלה ללא התחשבות בערכה "החללי" מטורפים או שיש הגיון בשיגעון?
האם טסלה תהיה - "אפל של תעשיית הרכב העתידית"; מדוע רוב האנליסטים סבורים שהמחיר מנופח; איך זה שבמורגן אופטימיים וכמה שווים החלומות של מאסק?
4 בתי השקעה עדכנו את הערכותיהם על טסלה TESLA INC +3.8% TESLA INC 352.56 +3.8% סגירה:0 פתיחה:341 גבוה:356.64 נמוך:337.7 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: מאז תחילת נובמבר, 3 מהם ממליצים ב"החזק" אבל כולם העלו מחיר היעד והרביעי, קבוצה של ארבעה אנליסטים (Buy side analysts) ממורגן סטנלי שממליצים ב"קניה" ומעלים את מחיר היעד מ-360 ל-540 (TSLA עברה את מחיר היעד עוד בטרם יבשה הדיו על המחקרים). קונצנזוס ארבעת בתי ההשקעה שעדכנו בנובמבר למחיר המטרה של TSLA עומד על 530 דולרים, (המניה מעל 570 דולר בשוק), כאשר הקונצנזוס של כל 34 האנליסטים שמכסים את החברה עומד כרגע על 275 דולר - פחות ממחצית ממחיר השוק. כלומר, TSLA, מכל כיוון שתבחנו את המניה, "יקרה נורא", הרבה מעבר להערכות המוגזמות בתחום הטכנולוגיה, איך אפשר להסביר זאת?
האמת? קשה מאוד להסביר הערכה של 550 מיליארד דולרים וקשה עוד יותר להסביר העובדה שהערכה זו גבוהה מסך ההערכות של 11 ענקיות הרכב המתחרות בטסלה גלובלית: טויוטה, פולקסוואגן, GM, פורד, פיאט-קרייזלר, דיימלר-מרצדס, רנו-ניסן, טאטא ההודית ו-SAIC Motor הסינית שמוערכות יחדיו בפחות מ-540 מיליארד ושכולן משיקות רכב חשמלי שמתחרה ברכבי טסלה. אז נכון שיש לה את אלון מאסק, שככול שעובר הזמן מוכיח יכולות הצלחה במימוש חלומות שאין להם אח ורע בתולדות האנושות. אבל אפילו מימוש כול החלומות הפוטנציאליים של מר מאסק במסגרת טסלה אינם יכולים להצדיק הערכה של 550 מיליארד דולרים.
מדובר בתופעה שאין לה אח ורע בתולדות עולם העסקים, אפילו הדבקות יוצאת הדופן של המשקיע האמריקאי בחלומות ומימושם אינה יכולה להסביר זאת אבל התופעה קיימת ולא רק בגלל מיליוני משקיעי החלום בארה"ב, גם משקיעים סולידיים רציניים מחזיקים במניה בערכים הנוכחיים. כבר כתבנו בזמנו על ענק הניהול וההשקעות הסקוטי Baillie Gifford&Co, אחד ממנהלי הנכסים המוצלחים ביותר בעולם וסולידיים באסטרטגיה שלהם, שרכש במהלך 2012, פוזיציה ענקית ב-TSLA (כ-7%) במחיר ממוצע של 30 דולרים למניה. מנכ"ל חברת הניהול, Andrew Telfer, החליט על רכישת המניות בניגוד לדעת הדירקטוריון שחשש שטסלה תגיע אז לחדלות פירעון. Telfer מכר כמחצית מההחזקה לאחרונה, "בגלל ההערכה המופרזת" אבל ממשיך להחזיק ב-3.7% ממניות TSLA ולדבריו אינו מתכוון למכור יותר, "לאור ההתפתחויות בחברה". הוא לא פירט על איזה התפתחויות מדובר אבל המחקר שהוציאו ארבעת האנליסטים של מורגן סטנלי בשבוע שעבר ושמשתרע על 68 עמודים, בהחלט שופך אור על הסיבות האפשריות.
"הגענו למסקנה", מסכמים ארבעת האנליסטים במורגן שבצעו המחקר, "שטסלה נמצאת על סף שינוי מודל עסקי עמוק, שינוי שיעלה משמעותית את הכנסות ורווחיות החברה. החברה עוברת ממודל שמתבסס על הכנסות ממכירת מכוניות (מספר המכוניות שנמכרות X מחיר המכונית) למודל שבסיסו יצירת הכנסות בעלות מרג'ין גבוה מתוכנה ושירותים חוזרים (לקוח X ההכנסה הממוצעת ממנו) מה שמכונה APRU (Average Revenue Per User) או "מודל העסקים של אפל".
"עסקי המכוניות, לדעתנו, הם כרטיס הכניסה לשוק שזמין לחברה ושגדול בהרבה מהמכוניות לבדן. מדובר במה שנקרא TAM /Total Available Market- סה"כ של שוק זמין. זו הפעם הראשונה שאנחנו מוסיפים להערכת החברה ולבסיס הרווחיות שלה את שירותי הרכב מבוססי התכנה, מקור הכנסה גדול שלא נכלל בהערכות הקודמות ולכן ההעלאה במחיר המטרה.
"טסלה מצליחה לפתח את פלטפורמת השירותים הנלווים לרכב לרמה שלדעתנו מחייבת משקיעים לשנות את הדרך שלפיה הם מעריכים כרגע את ההכנסות והרווחים של החברה ובנוסף", ממשיכים האנליסטים, "הוספנו, גם זה לראשונה, את עסקי הבטוח והאנרגיה הפורחים של החברה. טסלה מייצרת כבר עכשיו הכנסות ורווחים הולכים וגדלים מהשירותים ומהאנרגיה. זה ביזנס שכבר קיים ומייצר הכנסות ורווח אבל שרוב המשקיעים מתעלמים ממנו".
החשבון לדעת האנליסטים פשוט: בהנחה שמספר המכוניות הגלובלי שתמכור החברה עד סוף 2021 יגיע ל-2.1 מיליון (לעומת 1.3 בסוף השנה הנוכחית), "מגיע הרגע", מסכמים האנליסטים, "שבו תתחיל החברה לספק לציבור נתונים מדויקים על ההכנסות והרווחים שמגיעים מהשירותים הנלווים, מהביטוחים ומתחום האנרגיה שמתפתח במהירות מה שיוביל לחישוב מחדש של ערך המניה".
על איזה שירותים בדיוק מדובר? טסלה מכנה אותם Tesla Network Services (שירותי הרשת של טסלה). על כל מכונית שהחברה מוכרת במחיר המוצע מציעה החברה מגוון של תוספות כמו אפשרות מעבר לסמי-אוטונומיות, שדרוג מערכות ה infotainment (אינפורמציה ובידור, מערכות קשר), שדרוג ביצועים (כמו בטריות ארוכות טווח או יכולות הבצוע של הרכב), טיפולים, מגוון בטוחים כולל ביטוחי בריאות ורכוש. בקצור, טסלה מעבירה את מרכז הרווח מהמכונית ללקוח וזה מה שגורם לאנליסטים להעלות מחיר המטרה. מחיר המטרה הקודם, 360 דולרים, התבסס רק על מכירת רכבים. "במהלך 2021", טוענים האנליסטים, יירד מחיר הרכב הממוצע ויוריד 11 דולר ממחיר המניה אבל עסקי שירותי הרשת, האנרגיה והביטוח יוסיפו למניה 164, 12 ו- 15 דולרים בהתאמה.
תורידו ממחיר המטרה הקודם (360 דולר) 11 דולר על הרכב ותוסיפו 164, 15 ו-12= 191 והרי לכם מחיר מטרה חדש של 560 דולר המהלך הופך את טסלה לחלק מתעשיית ה-SaaS(תכנה כשירות), לצד חברות כמו CRM, SHOP, VEEV, ZI ושכמותן, חברות שבגלל המרג'ין שהן מציגות מוערכות בפרמיה גבוהה. אבל מה שיותר מעניין הוא שהאנליסטים מביאים כדוגמה דווקא את ההצלחה של AAPL להכניס פלטפורמת חומרה/תכנה שלמעשה נמכרת לרוכשי הטלפונים ויוצרת "סביבת קשר/אלחוט מחוברת".
פלטפורמות אלו אחראיות היום ל-20% מהכנסות של אפל ול-40% מהרווח, "זה הכיוון אליו הולכת טסלה". לדעת האנליסטים תגיע טסלה ב-2022 להכנסות של 62.9 מיליארד (לעומת 31.7 השנה) והרווח למניה יעלה מ-2.25 השנה ל-6.35 דולר. האנליסטים מאמינים שעד 2030 יגיעו ההכנסות מהשירותים ל-38% מהכנסות החברה. "מכונית הטסלה שלך היא למעשה חנות של מוצרי אפל כשאתה נוהג באמצעות משחק ווידאו", אומרים האנליסטים, "משקל המכונית בסה"כ של הכנסות החברה ילך ויקטן אל מול הפלטפורמות שמשקלן בהכנסות ילך ויגדל". הקורא יכול להבין מדוע האופטימיות. טסלה משתמשת במכונית שלה בדיוק כפי שאפל עשתה באייפון שלה או מייקרוסופט בחלונות שלה.
התרחיש האופטימי: אם האנליסטים צודקים אפשר להבין את ההערכות הנוכחיות ולבטח אם מוסיפים את "אפקט מאסק" והחלומות שהוא מצליח להגשים. משקיעים רבים מאמינים שהמיזוג המתבקש הבא הוא עם SpaceX, שמייצגת מצבור של חלומות שהולכים ומתגשמים ולא רק החלום הענק שכבר מתגשם של הטיסות לחלל. הספור הגדול באמת של SpaceX הוא חברת הבת שלהם Starlink שתספק חיבור לאינטרנט מהחלל באמצעות לוויני אינטרנט בפס רחב. מדובר במערך לוויינים שבנתה SpaceX. המערך, כאשר יושלם, יהיה מורכב מאלפי לוויינים קטנים, שמיוצרים בייצור המוני שיסתובבו במסלול חלל נמוך מעל כדור הארץ כשהם מחוברים אלחוטית למערכות משדר-מקלט רדיו על פני כדור הארץ. SpaceX מתכננת להתחיל למכור כמה מהלוויינים לצבא, למרכזי מחקר ולאקדמיה בארה"ב כבר בשנה הבאה והיתרה תשמש לאפשר שימוש ברשת לציבור במהירות ובמחירים שלא קיימים היום.
בסוף אוקטובר השנה הגיעה סטרלינג לתנאים הנדרשים ותתחיל, כבר בסוף דצמבר, לספק גישה לרשת מהחלל בארה"ב ובקנדה. לפי הערכות מומחים תכניס סטרלינג ל-SpaceX כ-4 מיליארד דולרים ב-2021 וההכנסות השנתיות יגיעו ל- 22 מיליארד ב-2025. אז נכון, מדברים בוול סטריט על הנפקת SpaceX בנפרד ועל הנפקת סטרלינג בנפרד אבל יש לא מעט שמאמינים שהכול יתחבר לטסלה, במיוחד סטרלינג שתספק גישה גם לרכבים.
SpaceX זה רק "עוד חלום מתממש של מאסק". הוסיפו לזה את ה-The Boring Co או ה-LOOP שלא להזכיר לאן יכולה הבטרייה של טסלה להגיע והרי לכם חלום רציני ביותר ששווה כל הערכה. איך אמר אותו Andrew Telfer, "טסלה אינה חברת רכב אלא חברה לייצור חלומות שלהבדיל מחלומות רגילים מתגשמים". החלום הגדול ביותר שמספקת טסלה הוא של מיזוג כול קבוצת מאסק וזה חלום שכול הערכה בבורסה, מטורפת ככול שתיראה, תתקבל.
משקיעים רבים אינם חוששים מההערכה הנוכחית גם אם טסלה תמשיך להתקדם "רק" בתחום הרכב החשמלי והאוטונומי, האנרגיה והשירותים הנלווים ותצליח להפוך ל"אפל של תעשיית הרכב העתידית". המודל שמתארים במורגן סטנלי לצד העתיד בתחום האנרגיה ושימורה (הבטריות) ויכולות הניהול של מאסק מאותתים להם שהפרמיה תמשיך עוד שנים רבות, נחיה ונראה.
אז המסקנה ש TSLA תמשיך לטוס לחלל? לא !!! המסקנה שלנו היא שבגלל אופי ההתקדמות הטכנולוגית, בגלל התחרות ולא מעט בגלל האישיות של מאסק והקושי לצפות את צעדיו אנחנו מהמרים שמה שהיה הוא שיהיה, המניה תמשיך, בטווח הארוך, כלפי מעלה ובלוויית זעזועים לא קטנים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
26.ואם משהו יקרה למאסק?ואם האקר ישתלט על רכב?פז 05/12/2020 12:31הגב לתגובה זו0 0תאונת דרכים בגלל כשל טכני?ועוד ועודסגור
-
25.againwe buy 04/12/2020 11:44הגב לתגובה זו2 0קניתי טסלה לפני כחצי שנה-הרווחתי 1000 % אני קונה היום עוד מהמניה נדבר בשנה הבאה שבת שלוםסגור
-
24.מאסק אמר שהוא לא שולל התחברות לחברת רכב ותיקהלידיעת שלמה 03/12/2020 13:04הגב לתגובה זו3 0אמר את זה בראיון לדר שפיגל, ונשמע שגם הוא מוטרד ממחיר המניהסגור
-
הוא אכן מוטרד וגם אני מאודשלמה גרינברג 03/12/2020 15:46הגב לתגובה זו2 0מוטרד, המחיר כרגע אינו משקף שופ חלום, קרא הכתבה בבקשהסגור
-
23.כתבה מקצועית וכתובה בבהירות (ל"ת)קורא נאמן 03/12/2020 12:51הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
22.שלמה גרינברג הדוחות כספיים של MRVL יוצאים היום אחריישראל 03/12/2020 12:10הגב לתגובה זו0 0המסחר. מה דעתך עליה? האם המהפכה של דור5 שהיא תרוויח ממנו כבר מגולם בשוק ?סגור
-
כשיגיעו הדוחות ולאחר שאעבור עליהם, אתייחס (ל"ת)שלמה גרינברג 03/12/2020 15:47הגב לתגובה זו1 0סגור
-
שלמה גרינברג מה דעתך על הדוחות הכספיים שיצאוישראל 05/12/2020 11:25הגב לתגובה זו0 0אתמול של MRVL , פיספה קצת צפי אנליסטים , נתנה צפי חיובי. חלק מאנליסטים אמרו הזדמנות לקחת בירידה. אותי הכי חשוב לשמוע את דעתך עליה לאור הירידה במניה. תודה לך.סגור
-
21.הפסיקו כו..ל..כםנורית 03/12/2020 09:05הגב לתגובה זו0 0עם המילה "טירוף" השייכת למקום מאד ספציפי ולא לתקשורת היום יומיתסגור
-
20.הקטע עם השווי של טסלה - הוא שאותם דברים אמרו על אמזוןטסלה אמזון 03/12/2020 09:05הגב לתגובה זו3 0שנים על שנים אנליסטים אמרו על אמזון שהשוי מטורף עבור חברה שלא מייצרת הכלל רווח - כאשר אמזון מתעקשת שהיא מעדיפה להשקיע לטובת העתיד (יש חברה מפסידה שלא אומרת את זה....) גם היום אמזון במכפיל 90סגור
-
אבל טסלה במכפיל 1000+... ואין באמת שום השוואה מול אמזון (ל"ת)משקיע זקן 07/12/2020 21:32הגב לתגובה זו1 0סגור
-
19.שמתי שורט חזק תזכרו את התאריך שיהיה בעוד כשבועיים (ל"ת)רונן מנצאור 02/12/2020 15:09הגב לתגובה זו1 8סגור
-
18.המסקנה "שלכם"יונית 02/12/2020 12:09הגב לתגובה זו6 0מיצתה עצמה וכבר לא הגיונית,"תדעו" זאת בדיעבדסגור
-
17.נפילת המאה (ל"ת)יעקב 02/12/2020 11:48הגב לתגובה זו1 4סגור
-
16.זה יגמר בבכי (ל"ת)יוסי 02/12/2020 11:44הגב לתגובה זו1 4סגור
-
15.אין שום משקיעים - זה קרנות גידור ואלגוריטמיםשמוליק 02/12/2020 10:56הגב לתגובה זו1 3זה מה שמזיז מניות ולא "משקיעים". זה תפיסה מיושנת של איך שוק ההון עובד, שכאילו יש שם משקיעים שחושבים משהו.סגור
-
על רובין הוד שמעת? (ל"ת)ברזואלה צפניניה 02/12/2020 16:37הגב לתגובה זו2 0סגור
-
14.מכפיל של 1200... שיהיה בהצלחה, אולי עוד 100 שנה היmuda 02/12/2020 07:26הגב לתגובה זו2 3א תהיה שווה את מחיר המנייה שלה.סגור
-
13.מקצוען אמיתי,הכתב כמובן.קובי 02/12/2020 06:46הגב לתגובה זו4 0כתבה מקצועית,ניתוח הגיוני ונכון של חברה מתפתחת,המחירנשלה רחוק מהמציאות,עוד מספר שנים היא כבר תהיה בשווי אלפי דולרים,כל זאת בתנאי שמאסק יהיה בראשה וימשיך לחלום בגדול.סגור
-
12.טסלה היא לא ברת השוואה לאפל ולאפליקציות שלהגלפ 02/12/2020 05:33הגב לתגובה זו3 3מחיר רכב גבוה הרבה מסלולרי מצד אחד ודווקא מהצד השני בניגוד לנאמנות לאפל/אנדרואיד שקיימת בסלולרים, את יצרן הרכב שלנו אנחנו מחליפים הרבה יותר בקלות..מתישהו הבועה הזו תתנפץ, אין למאסק ולטסלה שום יתרון על שאר החברות.. מאסק יודע ליזום מעולה באוקיינוס כחול (הייפר לופ. ספייס איקס).. אבל שוק הרכבים הוא אוקיינוס אדום וזו לא הסביבה הטבעית של מאסק.בכל מקרה, ההתרסקות תקרה בעוד שנה* מהיום.. המנייב תגיע לטופ 10 ואז יבינו שטסלה היא לא אמזון או מייקרוסופט או גוגל והכל יתרסק..סגור
-
אז קדימה, תקנה פוטים ותהיה מיליארדר (ל"ת)שלמה גרינברג 03/12/2020 09:06הגב לתגובה זו3 0סגור
-
11.Tesla stock going to $4,000tsla 01/12/2020 22:39הגב לתגובה זו5 4הנל נאמר ב 2018, הנל היא מנהלת תעודות הסל ark, ב 2020 טסלה עשתה ספליט של 5 (לכן מדובר על 20 אלף דולר של היום). מאז המניה עלתה פי 10 Tesla stock going to $4,000 — that would be an increase of 1,100%: Money manager Catherine Wood WED, FEB 7 2018 Wood believes Tesla, with a current market value of around $56 billionסגור
-
4000?יונית 02/12/2020 12:11הגב לתגובה זו2 0qatan aleinu.better 10000סגור
-
20 אלף דולר (כי היה מאז ספליט 1 ל 5)4000 כפול 5 02/12/2020 16:23הגב לתגובה זו3 0מי שהשקשיב לה הרוויח פי 10 מאז 2018 אכן מטורףסגור
-
10.לטסלה יש טכנולוגיות של החלפת בטריות ועודהווארד יוז 01/12/2020 22:11הגב לתגובה זו3 2טסלה מקימה רשת של מאות אתרים להחלפת בטריות, שתשרת את הלקוחות (=וגם תכניס הכנסות), ויש לה עשרות ומאות פטנטים שאותן היא יכולה למכור למתחרותסגור
-
9.כשסיימתי לקרוא את הכתבה חזרתי לראות מי כתב אותה. איזהעוז 01/12/2020 21:56הגב לתגובה זו9 0כייף לקרוא את כתבותך, תודהסגור
-
8.tesla summon כדוגמהtsla 01/12/2020 19:12הגב לתגובה זו6 1הרכב משתפר עם השנים במקום להתיישן. לדוגמה האופציה הנל שבעבר אפשרנ להוציא או להכניס את הרכב לחניה (נסיעה איטית בקו ישר). היום האופציה summon מאפשרת לרכב להגיע אליך - למשל כשאתה נמצא במרכז קניות. מטורףסגור
-
למי שלא בעניינים - הרכב הישן בסהכ קיבל עדכון תוכנהמטורף 01/12/2020 22:41הגב לתגובה זו2 1לא פלא שהאמריקאים משתגעים על הרכב הזהסגור
-
7.כתבה מעולה, אכן סטיב ג'ובס החדששחף 01/12/2020 18:57הגב לתגובה זו4 1הבן אדם גאון, ואיך שאומרים, the sky is the limit, פה זה אפילו פרץ את גבולות השמים.סגור
-
הרבה הרבה מעבר לסטיב ג'ובס (ל"ת). 01/12/2020 21:03הגב לתגובה זו7 1סגור
-
לאונרדו דה וינצי' (ל"ת)משה 01/12/2020 20:38הגב לתגובה זו5 2סגור
-
הוצאת לייונית 02/12/2020 12:13הגב לתגובה זו0 0את המילים מהפה,גם ואן גוך אך ללא יחסי הציבור,היום האינטרנט הם יחסי הציבור המגמדים עולםסגור
-
6.הבורסות בעולם הן כבר מזמן חלליתחיים 01/12/2020 18:47הגב לתגובה זו11 1שלא מצייתת לשום חוק כלכלי וכמו כל חללית סופן להתרסק על קרקע המציאותסגור
-
5.בסדר, ומה מונע מכל השאר גם לעבור למודל המדובר?גיא M 01/12/2020 18:23הגב לתגובה זו5 2לא מדובר בשינוי אפשרי רק עבור טסלה. כל יצרנית מכוניות אחרת יכולה לתמחר שירותי ערך שונים לרבות מערכות קשר, בידוריות סוללות וכו.סגור
-
4.מזכיר לי את בועת הטוליפיםאחד 01/12/2020 18:23הגב לתגובה זו14 4מוכרים חלומות לטיפשיםסגור
-
לא בדיוקיונית 02/12/2020 12:18הגב לתגובה זו0 2אבל בערךסגור
-
מה זו בועת הטוליפים? (ל"ת)אריה 02/12/2020 08:09הגב לתגובה זו0 0סגור
-
בועת הטוליפים - מתייחס לפרח הצבעונישגעון הצבעוניים 05/12/2020 07:46הגב לתגובה זו0 0קרא כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%92%D7%A2%D7%95%D7%9F_%D7%94%D7%A6%D7%91%D7%A2%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9Dסגור
-
ראה הולנדנורית 03/12/2020 09:09הגב לתגובה זו0 1המאה ה 16סגור
-
3.הבורסה באמריקה היא כולה חלל אחד ענקרפי 01/12/2020 18:20הגב לתגובה זו9 2כשזה יתפוצץ זה יכאב מאוד מאוד לכולנוסגור
-
למה חלל מתפוצץ? (ל"ת)ארכימדס 02/12/2020 10:00הגב לתגובה זו1 0סגור
-
2.פשוט מדהים מה שקורה שםאנונימי 01/12/2020 18:12הגב לתגובה זו12 2כל כל הרבה "אנליסטים ומומחים" לאורך שנים אמרו שטסלה מנופחת, ופתאום השווי שלה הגיוני???איפה הרציונאליות בניתוח נשענים על חלומות ועוד חלומות, לא רואה את התקוות הלא ראליות בטסלה כמשהו שונה מכך שהמכולת השכונתית שלי תהיה בשווי 100 מליארד שקל כי הם הולכים לשנות את המודל העסקי שלהם.סגור
-
תסביר את זה לגרימבר הוא לא מבין את זה (ל"ת)לאנונימי 02/12/2020 09:13הגב לתגובה זו0 1סגור
-
1.לא משלם על טסלה יותר ממאה דולרתום 01/12/2020 18:10הגב לתגובה זו11 6סורי, לא השתכנעתי שטסלה יכולה להחזיק את המחיר הזה לאורך שנים.סגור
-
לא נגזיםנועה 03/12/2020 09:11הגב לתגובה זו0 0207-300$סגור
-
כל אחד מנהל את כספו כמיטב הבנתו.. ברווחים ובהפסדים. (ל"ת)שי 02/12/2020 12:00הגב לתגובה זו0 0סגור