מניות הרחפנים טסות גבוה - איך בוחרים השקעות בתחום
הלך לעולמו השבוע "הגדול מכולם", עוזיה גליל, האיש שבזכותו ישראל היא מעצמת הייטק. איש יקר וצנוע. אבל ענק טכנולוגיה בממדים גלובליים, יהי זכרו ברוך:
מהפכת הטכנולוגיה, שיצרה את תעשיית הרחפנים וגישרה בין השימושים הצבאיים לאזרחיים, מקדמת את הנישה האזרחית לבשלות ובדרך יוצרת הזדמנויות גדולות. אבל גם "מוקשים" לא מעטים: ניצני התעשייה במלחמת אוסטריה-וונציה לפני כ 170 שנים, אז הקימו האוסטרים תעשיית בלוני התקפה כנגד אויביהם האיטלקים (לא העזתים המציאו את הבלונים).
הרעיון הזה, של אי סיכון חיי הטייסים, הביא את ניקולה טסלה (זה שעל שמו חברת טסלה) לתכנן, ב-1915, Crewless aerial combat vehicles (רכבי קרב אוויריים ללא צוותים) כאשר במקביל פיתחו הבריטים, ב-1917, מטוס מונחה גלי רדיו וללא טייס שהפציץ עמדות גרמניות.
במחצית השנייה של המאה ה-20 הפך השימוש הצבאי ברחפנים לחלק הולך וגדל באסטרטגיה הביטחונית וזאת משתי סיבות: ההתקדמות הטכנולוגית וישראל. בין מלחמת 1967 (אז פותחו יכולות צילום בישראל) דרך מלחמת ההתשה ועד מלחמת יום כיפור קידמה ישראל את הנושא בצורה משמעותית וזאת בשיתוף פעולה הדוק עם מערכת הביטחון האמריקאית.
גם היישומים המסחריים התחילו בישראל לאחר מלחמת יום כיפור. טכנולוגיות המעקב האווירי שכוללות הדמיה וניצול מערכות רדאר בזמן אמת פותחו בישראל באותם ימים וחברת תדיראן התחילה ביישומים אזרחיים (חקלאות בעיקר). השת"פ בין ארה"ב לישראל בנושא הולך ומתחזק עד עצם היום הזה והאמריקאים מכירים ומוקירים את תרומת ישראל. במלחמת המפרץ נכנס משרד הביטחון האמריקאי לשת"פ עם התעשייה האווירית וחברת מל"ט בתחום.
פוטנציאל השוק האזרחי הגדול החל להתממש בארה"ב בסביבות 2006 וקיבל דחיפה עזה קדימה תוך כדי ולאחר משבר 2008 עם התפתחות הטלפוניה החכמה וה-IT. היסטוריונים טכנולוגיים טוענים שגם המעבר לכיוון הכלכלה האזרחית התאפשר "באשמת" ישראל בשל הצלחותיה בתחום.
עולם ההשקעות הבחין בתעשייה הזו רק ב 2013 כאשר אמזון הודיעה שהיא מתכננת להשתמש ברחפנים "לצרכי מסירת המוצרים לצרכן" והמשקיעים הבינו שנוצרה נישה תעשייתית חדשה עם פוטנציאל אדיר ממדים. החלום נדלק. "רחפני תחביב" הובילו את המהלך והשוק, כשב-2014 עדיין לא הראה מכירות, קפץ, ב-2016 למכירות של 6 מיליארד דולרים (2.4 מיליארד מתוכם ברחפני תחביב) וב-2017 כבר הוצאו למעלה מ-10,000 רישיונות לשימוש ברחפנים אזרחיים, מה שהכניס לתמונה את רשות התעופה האמריקאית, ה-FAA שהחליטה להכניס סדר בתעשייה, רגולציה.
היום מדובר בתעשיית ענק שנמצאת בתהליך של מעבר לרחפנים אוטונומיים (גם כאן ישראל הובילה). בגולדמן סאקס העריכו שב-2020 הגיע ממדי שוק הרחפנים כולו לשווי של 100 מיליארד, כולל השוק הצבאי. קצב הצמיחה השנתי המצטבר (Compound annual growth rate) בין השנה ל-2028 מוערך ב-57% ובגלל זה וול סטריט חמה על הנושא.
McAlinden Research Partners היא חברה מיוחדת במינה שאותה הקים ועדיין מוביל ג'ו מקאלינדן לפני כחמישים שנה וממוקמת בעיר ניו יורק. לוותיקי וול סטריט הוא מוכר כמנהל ההשקעות בעבר של מורגן סטנלי ושל חברת המחקר היוקרתית Argus . לנו הוא מוכר כי היה בא להרצות על וול סטריט באוניברסיטת רוטגרס בהתנדבות, כבוגר האוניברסיטה. לצד הפרופסור סיגל מוורטון הוא לדעתנו המומחה המוביל בהתנהגות השוק ומומחיותו הגדולה קשורה לתחום "התאמת אסטרטגית חברה לעולם של טכנולוגיות משבשות". השותפות שהקים עוזרת לחברות "לעבור מהמאה ה-20 למאה ה-21 בניצול השינויים הטכנולוגיים".
>>> הטור בשבוע שעבר: טבע מעניינת (העיתוי הצליח לנו - טבע זינקה 13%)
מומלץ, לדעתנו להיכנס לאתר שלהם ולהבין עד כמה חשובה העבודה שהם עושים ולאחר מכן לקרוא את המאמר שכתב בסוף מאי השנה: "טכנולוגיית המזל"ט מתקרבת לאימוץ המוני" ושבו הוא מסביר כיצד החברות, בכול התחומים, משלבות את הרחפנים לאסטרטגיה החדשה שהן מאמצות. תוכלו לראות במאמר את מגוון התחומים שהרחפנים חודרים לתוכם ומשנים אסטרטגיות. הרחפן, כך מסתבר, לא פורץ רק בגלל חשיבותו בתחום שילוח חבילות אלא מהווה טכנולוגיה משבשת אסטרטגיה, שווה קריאה.
איך משקיעים בתחום? במרץ השנה הוציאה חברת המחקר ElliottWave Forecast, אחת מחברות המובילות בעולם בתחום האנליזה הטכנית שמכסה את כול סוגי הנכסים להשקעה כולל מטבעות (כולל קריפטו), סחורות, מדדים, מניות וסלים בארה"ב, מאמר תחת הכותרת, "מניות המזלטי"ם הטובות ביותר להשקעה ב-2021". הם מציינים שהמחקר מכוון לחברות שפועלות בתחום האזרחי ולכן לא מופיעות בו חברות כמו לוקהיד מרטין (סימול:LMT) שמובילה בתחום או בואינג (סימול:BA) והם גם לא כוללים חברות שבבים כמו NVDA או AMBA שהתקדמות והשתלבות הרחפנים בכול תחום, אזרחי או צבאי, מותנות במעבדים שלהן ושל חברות שכמותן. הם מתמקדים בחברות שלצורך הכתבה נכנה אותן "ממוקדות רחפנות נטו".
2 החברות המובילות במחקר הן האמריקאית AgEagle Aerial Systems (סימול:UAVS) והסינית EHang Holdings (סימול:EH) כשלצידן מככבות חברות כמו הקנדיות Drone Delivery Canada (סימול:TAKOF) ו-Plymouth Rock (סימול:PLRTF), Parrot (סימול:PAOTF) מצרפת ואחרות כפי שתוכלו לקרוא
בכתבה המצורפת.
אבל ככול שעוברים על יותר "המלצות השקעה" בתחום, כך גם מגיעים למסקנה שבחירת "מניה מנצחת" בתחום כמעט ובלתי אפשרית ומשלוש סיבות. הראשונה כי מדובר בטכנולוגיה שמאומצת ע"י כול מגזר כלכלי כמעט. השנייה שגם השימוש בטכנולוגיה קשור במגוון רחב ביותר של תחומים, ממוליכים למחצה ועד צרכנות ותחביבים והשלישית קשורה בסיבה שמעמד הנישה הזו בהכנסות החברות שבאמת מובילות מבחינת הסכומים שמעורבים כמו אמזון, וולמארט, גוגל, לוקהיד, נבידיה וכמובן אלביט מערכות הישראלית, אינה עדיין מהמשפיעות על המניות שלהן. כלומר, אחוז ההכנסה מהמזלטי"ם בחברות מסוג זה נמוך יחסית, עדיין.
מצב זה מחזיר אותנו ("כרגיל" אפשר לומר במאה ה-21) לסלים ולקרנות הסקטוריאליים שגם מפחיתים הסכנה בהשקעה בחברות הקטנות שבתחום וגם כוללים את האוכלוסייה המייצגת כולה.
הסכנה אגב בניסיון לבחור אחת מהחברות "ממוקדות הרחפנים" החדשות מומחשת היטב במה שקרה לחברת AgEagle Aerial Systems (סימול:UAVS) שבכל הכתבות עד למרץ השנה הייתה "הדובדבן שבקצפת הרחפנים". החברה, מויצ'יטה שבקנזס, הוקמה ב-2010 והיא, "מעצבת, מפתחת, מייצרת, משוקת ונותנת שירותים לרחפנים, בעיקר בתחום החקלאי, בארה"ב ובעולם". בין דצמבר 2020 לתחילת פברואר 2021 עלתה המניה ביותר מפי 6, מ-2.8 ל-17.7 דולרים וזאת בעזרת התלהבות האנליסטים. מדוע? בגלל שמועות שאמזון משתמשת או אולי תשתמש ברחפנים שלה. השמועות הוכחשו והמניה נפלה ב-75% ומסתבר, לאחר הנפילה, שהתגלה שהרבה מעבר לשמועות היה כאן. לאחר הנפילה הופיע דו"ח של שחקן שורטים מסוים שלפיו החברה כולה זה בלוף אחד גדול.
למה הסיפור חשוב? כי כל אותן חברות שמופיעות במאמר, "מניות המזלטי"ם הטובות ביותר להשקעה ב-2021", שהזכרנו הלכו בעקבות UAVS. כלומר עלו על השמועות ונחתכו על הסיפור האמיתי. מאידך שום השפעה של הסיפור, שאליבא אלפי "רובינהודים" נסחפו במערבולת, לא השפיע על המובילות האמיתיות בתחום: אמזון, וולמארט, גוגל, לוקהיד, נבידיה או אלביט מערכות.
כמובן שישנם שטוענים שנוצרה הזדמנות ב-UAVS והיא אכן חזרה מעט מהתחתית אבל לבחור במניה כזו כהשקעה מייצגת בתחום זו קצת חלמאות (אולי לפינת חלומות).
DJI Innovation הסינית היא חברת הרחפנים הגדולה בעולם ושולטת ב-70% מייצור הרחפנים לתחום האזרחי בעולם. אבל היא חברה פרטית. החברות הציבוריות הגדולות בעולם בתחום, מבחינת ההשקעות בו וההכנסות ממנו, הן Ambarella (סימול:AMBA) חברת מוליכים למחצה שמייצרת שבבים ומערכות צילום עבור GoPro, DJI ואחרות; בואינג (סימול:BA) מובילה מבין הגדולות באחוז ההכנסות מרחפנים וגופרו (סימול:GPRO) שמתמחה בצילום אבל מייצרת גם רחפנים ושה-Karma Drone שלה מהפופולריים שקיימים.
לוקהיד מרטין (סימול:LMT) היא הרביעית ואחריה Parrot (סימול: PARRO.PA) ולבסוף אלביט מערכות (סימול:ELST) שכידוע לוותיקי הקוראים צורפה לנבחרת לאחר המיזוג עם אל-אופ ב-2000. אלביט "סובלת" בוול סטריט מאותה בעיה של צ'קפוינט. הבנקאים להשקעות לא רואים סיכוי שאחת מענקיות הביטחון, בואינג או לוקהיד, תגיש הצעת רכש.
הסלים המעניינים: חשוב לזכור שהרחפן מייצג גם טכנולוגיה משבשת, גם טכנולוגיות עילית, גם מעורבות ב-AI, ענן ו-IOT וכמובן משפיע בתחומי התחבורה, הביטחון, החקלאות ועוד, כך שסל ממוקד תחום צריך לייצג את מגוון האפשרויות הללו ובמשקולות מתאימים. זה לא דבר אפשרי כרגע כיוון שהנישה רק בתחילת התפתחותה. בינתיים ועד כמה שהצלחנו לגלות רוב הסלים הם למעשה "תת-תחומיים".
ישנו לדוגמה הסל HAIL מקבוצת קנשו (שמקבילה לקבוצת ARK של ווד). הסל מייצג חברות שמוצריהן ושירותיהן מעורבים במה שמכונה "הובלה חכמה". זה כולל חברות בתחום הרכב האוטונומי וטכנולוגיות קשורות, רחפנים וטכנולוגיות קשורות הכול לשימוש אזרחי ומערכות מעקב ואופטימיזציה בתחומים אלו. המניות המובילות הן CAR, UAVS, F, BLNK ו-TTM ההודית. הסל, שהגיע לשיא בפברואר השנה ירד לאחרונה בגלל UAVS כאמור. ישנו עוד סל מקבוצת קנשו, סל "הגבול האחרון", ה-ROKT שלדעתנו מעניין בשל החברות שכלולות בו כולל אלביט מערכות.
סלים אחרים שמתאימים לנושא הם כמה מסלי ARK כמו ARKQ, לרכב אוטונומי ורובוטיקה, שכולל את GOOG, NVDA, TRMB ועוד רק שתלוי מידי ב-TSLA שמשקלה בסל כ-11.5% (אבל TSLA, נא לזכור, עשויה בעתיד להתמזג עם SpaceX). הסל ARKX שממוקד בחלל וכולל חברות כמו TRMB, PRNT, LMT, LHX, AMZN ועוד. כל הסלים הללו הם השקעה לטווח הארוך בגלל שהתחום בתחילתו. למשקיע הסולידי ישנם סלי הטכנולוגיה הגדולים כמו ה-XLK שמכילים הכל מכל. אנחנו מעדיפים סלים עם משקלות שווים כמו ה RYT שכ-85% מהמניות בו קשורות גם בתעשיית הרחפנים ובתמיכה בה.
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
13.מה עם סקירה על חברות תיירות החלל (ל"ת)יאיר 13/06/2021 12:28הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.תכום ניקוי הפאנלים הסולריים בארץ בליינרנג'ר ואירדרוםשגיא 12/06/2021 08:54הגב לתגובה זו1 0בארה"ב גם כיימות אבל פחות מכיר ככול שהגל הסולארי מתגבר התכום הזה שלרוב השטחים באזורים פחות מיושבים יעלה ויפרח אהל קודם שתהיה פריסה רצינית של פנאלים.סגור
-
11.כשהגרינברג "לא" ממליץ על טבעיוספה 12/06/2021 07:36הגב לתגובה זו0 1לא דברנו שממליצים רק על סלים?לא מובן,"הצליח"? חכה כתבת נכון לעכשיוסגור
-
יש לך סימוכין למשפט שבו יש המלצה על טבע?דגן 14/06/2021 12:19הגב לתגובה זו1 0.סגור
-
סימוכין?יוספה 16/06/2021 09:07הגב לתגובה זו0 2בבקשה , "הצליח לנו"סגור
- טען עוד
-
"הצליח לנו"? זה הסימוכין שלך ? את רצינית?דגן 17/06/2021 10:39הגב לתגובה זו0 0אני מתכוון להוכחה, זה הפירוש של המילה "סימוכין".סגור
-
להמליץ על טבע לא היתה המלצה רעה יש כמעיין אופצית קולשגיא 13/06/2021 11:31הגב לתגובה זו0 0על המשפט ...אים הפשרה תהיה האופציה תמומש ואים המשפט ימשך תמיד אפשר למכור לפי המחיר של 10.5..דרך אגב ההמלצה היתה שהשער היה בסביבות 10.5 ולא כמו עכשיו אז ההמלצה כעת לא תופסת כי כבר יש פרמיה על המחיר.סגור
-
10.לפי כתבה באתר צ'ק פוינט עומדת לצאת ממדד נאסד"ק 100צ'ק פוינט אאוט 11/06/2021 18:19הגב לתגובה זו2 0נשמע שמניית צ'ק פוינט תקועה...והשאלה אם זה לא פוגע גם ברווחים של גיל שוויד עצמו שמרוויח מאופציות (ולא משכר)סגור
-
9.סקירה מעניינת.ליזי 11/06/2021 16:38הגב לתגובה זו6 0אפשר סקירה על תחום הרובוטיקה. תודה.סגור
-
8.שלמה מה דעתך על אישור התרופה לאלצהיימר של ביוג'ן? (ל"ת)א 11/06/2021 15:38הגב לתגובה זו2 0סגור
-
אישור לביוג'ןשלמה גרינברג 12/06/2021 10:12הגב לתגובה זו3 0אלצהיימר היא אחת המחלות שקשורות בפעילות מרכז העצבים במוח שעבור עולם הרפואה מהווה את גיזת הזהב. לאף אחת מהמחלות הללו (פרקינסון, אנורקסעה, טרשת ועוד) אין עדיין תרופה שממגרת אבל ההצלחה של ביוג'ן לקבל האישור היא עוד צעד קדימה במלחמה וזה כשלעצמו דבר גדול. התרופה התקדמה דרך מסלול מהיר מיוחד ועוררה תהיות לא מעטות, אפילו 3 מתוך 11 חברי וועדת הבדיקה, התפטרו במחאה לאחר ההחלטה (לכן הירידה במניה). חלק מהאישור מותנה בהמשך הבדיקות "תוך כדי המהלך" מה שמראה שגם חברי הוועדה האחרים חוששים. יחד עם זאת אם יסתבר שהתרופה אכן עוזרת הכנסות החברה מהתרופה יהיו גבוהות מאוד. צריך להמתין ולראות. יש אגב עוד חברות רבות בשלבים מתקדמים.סגור
-
7.תחום תקועמטיס 11/06/2021 15:07הגב לתגובה זו6 1בתור אחד שהגיע מהתחום וניסה להרים מיזם. התחום תקוע בגלל רגולציה (באיזה גובה טסים, איך מנהלים את המרחב האווירי, איך מסמנים כלים וכו'). ומגבלות אנרגיה של הכלים. כלים חשמליים מוגבלים מבחינת טווח ומשקל נשיאה בעוד שהמונעים רועשים וכבדים ודורשים רגולציות אחרות. גולדמן סאקס ניבאו 100 מיליארד ב2020 והיום אנחנו ב2021 והשוק לא קרוב לשם. DJI ריסקה את השוק ואולי רק skydio מסוגלת לה וגם זה בגלל שהממשל הוציא את dji החוצה. בעשור הקרוב מניח שתהיה מהפכה בתחום אבל גם זה באזורים של חקלאות, בניה ותשתיות איפה שפוטנציאל הנזק בהתרסקות לא כרוך בפגיעה בחיי אדם.סגור
-
חולק עליך, השוק אינו "תקוע" בכללשלמה גרינברג 12/06/2021 10:14הגב לתגובה זו3 0וכפי שכתבתי אכן הרגולציה היא בעיה שבדרך לפתרוןסגור
-
מוגשות יותר מיליון בקשותהתחום ממש לא תקוע 11/06/2021 17:49הגב לתגובה זו1 0לרגולטור האמריקאי כל שנה. הוא מתקדם רק עם אילה שלדעתו יגיעו לבשלותסגור
-
6.eh היא חברת מסוקים חשמליים שמיועדים גם לנשיאת אדםשגיא 11/06/2021 13:37הגב לתגובה זו1 0נ.ב מושקע בה הרבה זמן ...סגור
-
5.מה עם ישראליות כמוצהוב 11/06/2021 11:54הגב לתגובה זו2 1אירודיום?סגור
-
4.כתבה מרתקת אבל חבל שלא התייחסת לחברות הישראליותלשלמה 11/06/2021 11:51הגב לתגובה זו5 1בתחום כמו אירודרום הנהדרת ועוד . העולם בכלל והתחום האזרחי בפרט הולכים יותר ויותר לימוש ושירות של כלי טיס בלתי מאויישים. אנחנו רק בתחילת הדרך.סגור
-
גרינברגלרון 12/06/2021 17:54הגב לתגובה זו0 0יסקור את אירודרום בשני תנאים,הראשון שתונפק בנאסד"ק והשני שתתרומם בעוד לפחות 200%סגור
-
3.אלביט מערכות בנבחרת ?גל 11/06/2021 11:38הגב לתגובה זו2 0כוונתך בנבחרת יחד עם chkp, ed, tmo ואלו ?? תודהסגור
-
EDלרון 13/06/2021 09:47הגב לתגובה זו0 0CONSOLIDATED EDISON מספקת לצרכנים חשמל גז קיטור,מניה טובה עם ביתא נמוכה אך לא קשורה לנושא הרחפניםסגור
-
לא ששאלת אותילרון 12/06/2021 17:56הגב לתגובה זו1 0סתם כך אומר שאלביט תמיד מומלצת בתחום וגם בתקופה שירדה יפה,ודווקא אזסגור
-
אכן אבל את ED איני מכיר (ל"ת)שלמה גרינברג 12/06/2021 10:15הגב לתגובה זו4 0סגור
-
2.תודה רבה. מעניין מאוד. (ל"ת)עמית 11/06/2021 11:33הגב לתגובה זו4 0סגור
-
1.ehang הכי מתקדמת והיחידהאנונימי 11/06/2021 10:20הגב לתגובה זו2 0שכבר מפעילה מסוקים ללא טייס שמסיעים אנשים, אומנם עדיין לא קיבלו אישור להפעיל את המסוקים שלהם במדינות אבל כבר מעל 10000 טיסות ניסוי, כולל עם אנשים בתוכם.סגור
-
היא בהחלט לא היחידה (ל"ת)שלמה גרינברג 12/06/2021 10:16הגב לתגובה זו5 0סגור