טובעים בעולם השיווק: למה יח״צ חשוב לעסק שלך?
שיווק הוא תחום שכל יזם נאלץ להתמודד ולעבוד בו מהיום הראשון של הקמת החברה. עולם השיווק מלא בתפקידים ומושגים שיכולים להקשות על היזם להשתלב בתחום ולהפיק את התכנית השיווקית המתאימה ביותר עבורו. על מנת להפוך את הנחיתה לעולם השיווק לרכה יותר ומובנת יותר - הזמנו אנשי מקצוע וותיקים מהתחום שידברו על הנושאים השיווקים הכי חשובים לעסק שלך. הראשונה להגיע היא חן קובריץ, בעלים ומנכ״לית שותפה במשרד יחסי ציבור שתסביר בדיוק מהו איש יחסי ציבור ולמה הוא חשוב לעסק שלך?
כל יזם נאלץ להתנסות בעולם השיווק - אם זה בגיוס משקיעים גדולים בחברה וחיפוש שיתופי פעולה פוטנציאלים או הגדלת קהל הלקוחות. עם זאת, היזם בדרך כלל ״טובע״ בעולם השיווק והסיכויים שלו לפספס תהליכים חשובים בתהליך השיווק ולבנות אסטרטגיה שיווקית לא מתאימה הם גבוהים. אפילו בסטארט-אפים שבהם עובדים מנהלי שיווק, היזם יכול להרגיש שהעסק תקוע ולא מגיע למקומות הנכונים.
ישנם מספר דרכים למנף שיווקית את העסק שלכם - אחת הדרכים היעילות והמקובלות היא דרך משרד יחסי ציבור. על מנת שתקבלו את ההחלטה הטובה ביותר עבור העסק שלכם, ריכזתי לכם את חמשת הדברים החשובים ביותר שיש לדעת לפני בחירת משרד יח״צ:
- שיווק ויח״צ - מה ההבדל?
שיווק ויחסי ציבור הם אמנם שני תחומים נושקים הפועלים בשיתוף ובעלי מטרה מסוימת - הרחבת את הפעילות השיווקית של העסק - אך הם פועלים בדרכים שונות למען השגת המטרה. כלומר, מחלקת שיווק היא זאת שבונה את התכנית השיווקית של העסק, מאפייני המיתוג שלו והדרך שבו הוא יוצג בתקשורת. אילו תפקידם של אנשי התקשורת והיח״צ הוא לפרסם את אותם מסרים שנקבעו על ידי מחלקת שיווק באמצעי תקשורת ההמונים (טלוויזיה, רדיו, עיתונות), במטרה לסחוף תגובות חיוביות ולהגן מפני סיקורים שליליים.
- מהו תפקידו של איש יחסי הציבור בחברה?
התפקיד העיקרי על איש יחסי הציבור בעסק הוא סינון המידע שהיזם מעוניין להעביר לציבור, על פי שיקולים אסטרטגיים, ובחירת מסר שמתאים לחברה שיציג אותה באופן הטוב ביותר בתקשורת. במילים אחרות, איש יחסי הציבור מתאים את התכנית השיווקית הקיימת בעסק לכזאת שמתאימה לאמצעי התקשורת הגדולים. על פי המסר שנבחר, איש היח״צ בוחר איך לצאת עם המסר לתקשורת - למשל כתבה גדולה בטלוויזיה או פיזור המסר במדורים רלוונטים במספר אפיקי תקשורת?
- כמה זמן תהליך יחסי הציבור לוקח?
איש היח״צ בונה את שם החברה בסביבה התקשורתית הגדולה ולכן הנבת הפירות מתהליכים אלו יכולה לקחת זמן. העבודה השיווקית של איש יחסי הציבור נעשית בהטמעה איטית (בדרך כלל) באמצעות שיחות עם עיתונאים ואנשים נוספים מהתחום. המטרה של איש היח״צ היא להגיע לאמצעי התקשורת בטיימינג הנכון ולגרוף את התגובות הרצויות, לכן תהליך יחסי הציבור תלוי במשתנים שלאו דווקא קשורים לעסק ויכולים לקחת זמן. חשוב להיות סבלנים בתהליך ולראות את המטרה השיווקית הכללית.
- איך בוחרים איש יחסי ציבור מתאים?
קיימים המון משרדי יחסי ציבור, חלקם מוגדרים כמתמתחים בענפים ספציפיים כמו קולינריה, אופנה, פוליטיקה וכדומה. למרות שרבים חושבים שעדיף להם לבחור במשרד יח״צ שפועל בענף שלהן - קחו עצה הפוכה ותבחרו דווקא במשרד שלא עוסק בתחום שלכם. למה? קחו בחשבון שהמשרד שמתמחה בתחום שלכם, אחראי בוודאי על עוד עשרות חברות שדומות לכן או אפילו מציעות את אותו שירות. למעשה, יכול לקרות מצב שלא יהיה ניתן לשלב את כל החברות באותו נושא כתבות וכך חברה מתחרה שלכם תקודם יותר מהחברה שלכם.
- איך מתכוננים לפגישה עם איש היח״צ?
בחרת משרד יח״צ ועכשיו רק נותר להתקשר לקבוע פגישה - אך לפני זה, אני ממליצה לעשות תחקיר על משרד היח״צ. כלומר, להיכנס לעמוד העסקי של המשרד ולהתרשם מעבודות קודמות ומצוות החברה. לאחר מכן לברר על לקוחות המשרד ולחקור קצת על פעילותם בתקשורת הארצית. במידה והתרשמתם לטובה מהמשרד - קבעו פגישה עם איש היח״צ והגדירו את מטרות השיווק של החברה באופן ברור ומסודר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה