ביג פאשן גלילות (ריאן פרויס)ביג פאשן גלילות (ריאן פרויס)

ביג נגד מליסרון ועזריאלי - ביג פאשן נגד קניון רמת אביב ואיילון; האם הוא יהווה איום?

הקניון הגדול במרכז נפתח - על הסיכונים והסיכויים, היתרונות והחסרונות; תחזית ההכנסות והאם הקניונים בסביבה יאבדו הכנסות?

אדיר בן עמי |

הקניונים הם עוצמה של קניות וצריכה ורואים את זה במניות של עזריאלי , מליסרון 0.47%  ו ביג 2.33%   שמספקות תשואה משוקללת של מעל 12% בעשור האחרון. הקניונים בארץ גדלים בקצב גדול יותר בשטח מאשר הגידול באוכלוסייה, אבל הביקוש עדיין מצדיק את הקמת הקניונים. האם זה יחזיק גם בעתיד? אי אפשר לדעת, אבל התחרות צפויה להיות חזקה יותר. 


ביג פאשן גלילות נפתח – התחרות בין הקניונים עולה מדרגה, אבל האם הקניון החדש והענק של ביג יהווה איום לקניונים בסביבה? 

קבוצת ביג השיקה היום את מרכז הקניות הגדול בגלילות, מהלך שמטרתו לשבור את הדומיננטיות של קבוצות עופר ומליסרון ועזריאלי במרכז הארץ. האם החניה הענקית, מותגי האופנה הבינלאומיים והמסעדות המובילות יספיקו כדי למשוך את הצרכנים – או שהקניון החדש יתקשה לעמוד מול התחרות הקיימת? היום מניית ביג עלתה, ובכלל בימים האחרונים היא בסנטימנט חיובי כנראה גם בשל ההשקה של המתחם הענק. התשואה שלה מתחילת השנה עודפת לעומת מליסרון ועזריאלי, אבל לא באופן משמעותי במיוחד כשלוקחים בחשבון שהירידה בעזריאלי נובעת מתחום הדטהבייס ולא הקניונים. 


מלחמה על הקונים – קניוני המרכז נערכים לקרב


פתיחת ביג פאשן היא שינוי דרמטי בנוף הקניונים של גוש דן. האזור כולו רווי במרכזי קניות – קניון רמת אביב שנחשב לאופנתי והיוקרתי ביותר, קניון שבעת הכוכבים בהרצליה המושך משפחות, קניון אילון ברמת גן עם מותגים מגוונים ומתחמי קניות פתוחים כמו שוק צפון ומתחם G רמת השרון. אם מתרחקים קצת, אבל לא יותר מדי מגיעים לעזריאלי הגדול ולקניונים בתל אביב. הם המעגל השני של התחרות, אבל יש לא מעט שמגיעים לעזריאלי ולמרכז ואם ביג פאשן יהיה נגיש להם יותר, הם יכולים לשנות את המסלול שלהם. חשוב להבין - אף אחד לא חושב שהקניונים האחרים הולכים להיעלם ובטח לא לסבול דרמטית מנטישה, אבל מספיק שתהיה ירידה של כמה אחוזים בודדים שהיא תהיה דרמה לתוצאות, 2%-3% בהכנסות, זה בשוק הצפוף של היום שקול לצמיחה של קרוב לשנה. ואם זה יהיה יותר - אם 5% בלבד ממבקרי קניון רמת אביב יעברו לביג פאשן כי זה קרוב להם, זה נגיש, זה נוח וזה אולי אפילו זול יותר, כדי שזו תהיה מכה. לא ענקית אבל משמעותית. 


ויש את העניין של המותגיםמ שיהיו בביג פאשן. קניון רמת אביב שחזק ואפילו מוביל  את קטגוריית מותגי היוקרה בישראל, עשוי לאבד לקוחות אם מותגי על כמו פקטורי 54 וזארה יציעו חוויית קנייה איכותית בביג פאשן גלילות. קניון שבעת הכוכבים, שמושך קהל משפחות צעירות, עשוי להתמודד עם מעבר לקוחות בשל המסעדות ומתחמי האוכל החדשים שיציע ביג.


אבל התחרות החזקה ביותר תהיה כנראה מול מול קניון אילון, שנמצאדי קרוב מבחינת נסיעה ברכב מגלילות. לאלו שמגיעים מהרצליה כנראה תהיה העדפה למקום הקרוב, אבל כשמגיעים משהכונות בצפון תל אביב או רמת השרון, המרחק כבר מאוד דומה. איילון עלול לאבד קהל כי הוא די קרוב בתמהיל לגלילות - חנויות אופנה, בתי קפה ומסעדות. קניון אילון נהנה מהיתרון של קרבה לתחבורה ציבורית, אך ביג גלילות נוח עם חנייה ועם היתרון של הקרנות - מבקרים יגיעו אליו ולו בשל הסקרנות. אם הם יראו כי טוב הם יחזרו.

כל הכותרות



מה יש לביג להציע מול הקניונים הקיימים?

ביג פאשן גלילות נבנה כדי לתת מענה לחוויית קניות משודרגת יותר – שטחים מסחריים ענקיים, חניה חינמית, תמהיל מותגים רחב, מסעדות יוקרתיות וחוויית בילוי שלא מסתכמת רק בשופינג. רוב שטח המתחם (75%) מוקדש לחנויות אופנה – זארה עם חנות דגל, פקטורי 54 שמביאים מותגים בינלאומיים, רנואר ו-H&M עם חנויות ענקיות, פוקס עם מגוון מותגים ועוד.


בקניון יהיו מסעדות ושפים מובילים לרבות מנטה ריי, טורטו ופטרוזיליה, מתחמי בילוי והסעדה.


האם מחירי השכירות ישנו את כללי המשחק?

שכר הדירה שמשלמים השוכרים במתחם יהיה נמוך משמעותית משכר הדירה בקניון רמת אביב וגם מקניון רמת אביב. שכר דירה נמוך אמור להתבטא במחירים נוחים יותר לציבור, וגם - רווחים גדולים יותר לחנויות. זה יהיה  המפפתח להצלחה או לכישלון של הקניון.



איך זה ישפיע על הצרכנים?

תחרות חזקה יותר בין הקניונים משמעותה שהצרכנים יקבלו יותר אפשרויות, יותר מבצעים ויותר חוויות חדשות. הצרכנים ייהנו, אבל זה יהיה כל עוד הקניון יצליח והחנויות ירוויחו. אם זה יבוא על חשבון הרווחים, אז ההנאה-תועלת של הציבור תהיה קצרה יחסית. 



בסופו של דבר, הצרכן הישראלי יקבע אם ביג פאשן גלילות יהפוך להצלחה מסחררת או שיישאר בגדר אטרקציה ראשונית שלא מצליחה לשמור על תנועה קבועה.


שאלות ותשובות על ביג פאשן גלילות והתחרות בין הקניונים

מה הופך את ביג פאשן גלילות לשונה משאר הקניונים באזור?

ביג גלילות מתמקד בעיקר באופנה, עם 75% מחנויותיו בתחום הזה. הוא גם מביא תמהיל חדש של מסעדות ושפים, ומציע שטחי מסחר גדולים יותר עם חניה נוחה – מה שאמור להקל על חוויית הביקור.


איך הוא ישפיע על קניון רמת אביב?

קניון רמת אביב עלול לאבד לקוחות שמחפשים מותגים יוקרתיים, אם ביג יציע חוויית קנייה טובה יותר ובמחירים מעט נמוכים יותר. עם זאת, לקוחות שמחפשים קניון יוקרתי עם אווירה ייחודית עשויים להישאר נאמנים לרמת אביב.


מה ההבדל בין ביג גלילות לקניון שבעת הכוכבים?

קניון שבעת הכוכבים פונה בעיקר למשפחות, עם תמהיל רחב יותר של חנויות שונות כמו צעצועים, חנויות בית ודברים נוספים מעבר לאופנה. ביג לעומתו ממוקד באופנה ומסעדות, וינסה למשוך קהל מגוון יותר מבחינת הכנסה וסגנון קנייה.


מה היתרון של קניון אילון מול ביג?

קניון אילון נהנה מנגישות טובה יותר לתחבורה ציבורית וממגוון רחב של חנויות, כולל מתחם בתי קולנוע שמושך קהל גם בשעות הערב. מצד שני, ביג מציע חנויות אופנה ייחודיות יותר וחוויית קניות מודרנית יותר.


איך מחירי החניה ישפיעו על התחרות?

ביג מציעה חניה חינם, מה שיכול להיות יתרון משמעותי מול קניונים אחרים שמחייבים תשלום עבור חניה. אם ההגעה למתחם תתברר כמסורבלת עקב פקקים, זה עלול לקזז את היתרון הזה.


האם התמהיל של ביג מתאים לכל סוגי הלקוחות?

הקניון מתמקד מאוד באופנה, כך שלקוחות שמחפשים גם חנויות אלקטרוניקה, צעצועים או ספרים עשויים להעדיף קניונים אחרים. עם זאת, אם התמהיל ישתנה עם הזמן בהתאם לדרישות הצרכנים, הוא עשוי להפוך ליותר מגוון.


איך המסעדות בקניון ישפיעו על התחרות?

אם המסעדות והשפים שיצטרפו למתחם יצליחו ליצור חוויית בילוי מיוחדת, זה עשוי למשוך קהל גם בשעות הערב, דבר שקניונים אחרים נאבקים בו.


מה הצפי להכנסות של המתחם?

ביג מכוונת להכנסות שנתיות של כ-235 מיליון שקל משוכרים, עם יעד של חצי מיליון מבקרים בחודש. בהשוואה לקניון רמת אביב, שמכניס 180 מיליון שקל עם שטח קטן יותר, מדובר ביעד שאפתני.


מה הסיכוי שחנויות יעזבו קניונים אחרים ויעברו לגלילות?

אם מחירי השכירות בביג יתבררו כמשתלמים יותר, ייתכן שחלק מהמותגים יעדיפו להעביר את החנויות שלהם אליו – מה שיכול להוביל לתזוזות משמעותיות בתמהיל הקניונים באזור.


מה יהיה גורם ההצלחה הקריטי ביותר של ביג?

היכולת של המתחם לשמר תנועה קבועה של לקוחות, בין אם זה דרך אירועים, מבצעים או חוויית קנייה ייחודית, היא שתכריע אם הוא יהפוך להצלחה ארוכת טווח או ישקע עם הזמן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה