סקירת דן & ברדסטריט: האם ענף הקרמיקה יקרוס כמו ענף המטבחים?
הזעזועים בשוק הנדל"ן משפיעים באופן ישיר גם על התעשיות הנלוות - לאחר שראינו בשנה החולפת קריסה של חברות ריהוט ומטבחים דוגמת דואיט, 5 נגרים וקיקה האוסטרית נשאלת השאלה אם גם ענף הקרמיקה יושפע מהאטה בשוק הנדל"ן.
לפי בדיקה של קבוצת דן אנד ברדסטריט רמת הסיכון של ענף הקרמיקה דומה לסיכון הממוצע במשק, זאת לאור יציבותן של הרשתות הגדולות המהוות את עיקר השוק. איתנותן אפשרה התמודדות אל מול ההאטה שפקדה את ענף הנדל"ן בשנת 2011. כאשר מתמקדים בחנויות הפרטיות רמת הסיכון עולה. הסבר אפשרי לכך הינו תמהיל הלקוחות של חנויות אלו אשר בעיקרו נשען על המגזר הפרטי (משפצי הדירות באופן עצמאי). כך חברת 'סבן ניסים ובניו', המוכרת בענף כ'סבן קרמיקה' נקלעה לקשיים תזרימיים בתחילת שנת 2012.
2.5 מיליארד שקל בשנה
יצוין כי ענף הקרמיקה בישראל גלגל בשנת 2011 כ-2.5 מיליארד שקל. כאשר משווים את ענף הקרמיקה לענפים מקבילים (התלויים בענף הבניה) הרי שרמת הסיכון בענף הקרמיקה הינה דומה לרמת הסיכון בענף הצנרת, אך נמוכה בכ-10% מרמת הסיכון בענף עבודות החשמל ומענף הבניה עצמו, המאופיינים ברמת סיכון גבוהה יותר.
מניתוח של כלכלני הקבוצה עולה כי שיעור הרווח הגולמי המקובל בקרב הרשתות הגדולות נע בטווח של 30-40%. שיעור הרווח הנקי המקובל בקרב הרשתות הגדולות נע בטווח של כ-5%-6%. השחקנית הגדולה בענף, נגב קרמיקה, הציגה יציבות ברווחיות גם בשנת מיתון (2009) בה שיעור הרווח הנקי הסתכם בכ-5% (בדומה לשנים 2010 ו-2011).
עוד עולה כי כ-90-95% מאריחי הקרמיקה הנמכרים בישראל מקורם ביבוא (טורקיה, סין, ספרד ואיטליה). על פי דיווחי מנהל המכס, בשנת 2011 יובאו 27,130 אלפי מ"ר של אריחי קרמיקה לישראל, לעומת 28,021 אריחים שיובאו בשנת 2010.
הרשתות נגד החברות הפרטיות
ענף הקרמיקה מורכב ממספר רשתות המהוות את עיקר השוק. כ-65 חנויות בסך הכול פועלות תחת רשתות אלו. בנוסף פועלות כ-350 חנויות פרטיות. הרשתות הגדולות הינן: 'נגב קרמיקה' המונה 17 סניפים (כולל סניפי 'ויה ארקדיה' ו'סופר קרמיק' המשתייכות לקבוצה), 'חרש' המונה 14 סניפים (מחזיקה גם ברשת הבת 'קרמיק דיפו' המונה 7 סניפים), 'שיש אלוני' המונה 8 סניפים, 'עמודי שלמה' המונה 5 סניפים 'זהבי-עצמון' ו'מודי' המונות 4 סניפים כל אחת, 'טופולסקי' המונה 3 סניפים ו'חזי בנק דיזיין' המונה 2 סניפים.
הלקוחות בענף נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: לקוחות פרטיים המשפצים את ביתם באופן עצמאי, וקבלנים ולקוחות הרוכשים דירה מקבלן ומשדרגים את המוצרים הסטנדרטים. החנויות הפרטיות (שאינן רשתות) פועלות בעיקר בערוץ הקמעונאי מול לקוחות פרטיים המשפצים את ביתם ופחות מול מגזר הקבלנים.
חשיפה לסיכוני גבייה
אולם בדן אנד ברדסטריט לא משדרים אופטימיות וסבורים כי הענף צפוי להיות מושפע מההאטה בענף הנדל"ן, ממחנק האשראי, מעליה בעלויות ההובלה ומעלייה בשער הדולר.
לדבריהם, מגזר הקבלנים מהווה חלק ניכר מתיק הלקוחות של הרשתות הגדולות. על פי מדדי דן אנד ברדסטריט ענף הבניה מאופיין בסיכון גבוה יותר ביחס לענפים אחרים במשק. על החברות להתמודד אל מול החשיפה לסיכוני גבייה (אשר עלולים לגרור חובות מסופקים/אבודים) מצד לקוחות אלו.
בנוסף, עיקר מוצרי הקרמיקה מיובאים מחו"ל. עליה בשערי המטבעות השונים ביחס לשקל, עלולה לגרום לשחיקת הרווחיות למרות הפעילויות הננקטות כדי לצמצם את השפעת השינויים בשער החליפין. כמו כן, העליה בעלויות ההובלה תשפיע לרעה על רווחיות החברות. זאת נוכח העלייה של מחירי האנרגיה בעת האחרונה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.בואו לא נסחף, ענף המטבחים לא קרסמיכאל 25/07/2012 15:28הגב לתגובה זו0 0קיקה היא לא רק מוכרת מטבחים היא מוכרת עוד דברים אז היא פחות נחשבתסגור