אבנר ישר: "נוצר פה נרטיב לפיו גורדי השחקים הם התגלמות הרוע, אם לא יבנו לגובה - עוד נשלם מיליון דולר על חדר"
אוכלוסיית ישראל חצתה לאחרונה את רף השמונה מיליון תושבים וביחס לשטחה המצומצם נחשבת לאחת המדינות בעלות צפיפות האוכלוסין הגדולה ביותר בעולם המערבי. את הצפיפות הגוברת הישראלי מרגיש היטב כל בוקר כשהוא נכנס למכוניתו ונתקע בפקקים האינסופיים בדרכו לעבודה. גידול האוכלוסייה, יחד עם מלאי הקרקעות ההולך ומצטמצם בלב אזור הביקוש של חדרה-גדרה והריבית הנמוכה במשק, הובילו לנסיקה במחירי הדירות ב-41% משנת 2008 (לפי נתוני משרד השיכון).
גופי התכנון בישראל מגיבים באיחור לשינויים הדמוגרפיים והאורבניים בישראל – אומנם הגורמים המקצועיים באוצר, מינהל מקרקעי ישראל ובמינהל התכנון הכריזו לאחרונה על תוכנית להקמת 17 אלף דירות בפריפריה ועיריית בת ים אישרה את תוכנית הפינוי בינוי הגדולה ביותר בישראל , אך צעדים אלו ככל הנראה לא יספיקו כדי להפחית את התשלום עבור דירת 4 חדרים ל-90 תלושי שכר, כפי שהבטיח יאיר לפיד, שר האוצר, במצע מפלגת 'יש עתיד'.
ומה עם בנייה לגובה? בתחום זה ללא ספק אנו רואים תמורות נרחבות בעשור האחרון - קו הרקיע של תל אביב, אך גם של רמת גן, אשדוד ואפילו באר שבע, מתחיל להתמלא במגדלים בגובה של למעלה מ-30 קומות, פתרון שללא ספק עשוי להועיל בפתרון מצוקת הדיור בלב הערים. בראיון מיוחד לחג הפסח, Bizportal שוחח עם האדריכל אבנר ישר על סוגיות אקוטיות בתכנון העירוני בישראל.
נציין כי האדריכל אבנר ישר תכנן בשנים האחרונות מספר פרויקטים מרכזיים דוגמת מגדל רוטשילד 1, מגדל W בפארק צמרת, מגדל ONE ומגדל רוטשילד 17. כיום עובד ישר על פרוייקט השוק הסיטונאי המשתרע על שטח של כ - 55 דונם ושיהיה לרובע מגורים חדש בלב תל אביב.
"אוכלוסיית ישראל תכפיל את עצמה ב-30 השנים הקרובות ותגיע ל-16 מיליון ואם לא ייבנו מגדלים במרכזי הערים אז יאלצו להרוס עוד ועוד שטחים ירוקים ולסתום את הנגב בכבישים ובטון", טוען ישר בפתח דבריו. "מדוע שתל אביב לא תהיה עיר של מיליון איש, במקום לפזר 600 אלף איש בנגב ולבזבז משאבים אדירים ניתן לצופף משמעותית את העיר ובכך לתרום משמעותית להצלחתה."
אבל יוזמות ההתחדשות העירונית נתקעות שנים בוועדות התכנון
"יש הרבה מאוד פרויקטים של פינוי בינוי בקנה אך מדובר בעסק מאוד מורכב. חבל שאין עדיין תובנה בקרב רשויות התכנון לקדם את הנושא באופן הרבה יותר יעיל. הבעיה היא שאין ראייה לטווח רחוק, אם האוכלוסייה תכפיל את עצמה, דבר שסביר להניח שייקרה בהתחשב בכך שאוכלוסיית המדינה גדלה ב-2% בשנה, אז ישלמו בתל אביב מיליון דולר לחדר ולא מיליון שקל. התפישה הציונית המיושנת הדוגלת בבנייה בכל הארץ ובהלבשתה ב'שלמת בטון' צריכה להשתנות בדחיפות, אחרת נראה 800 אלף איש שיגורו בכרמיאל, זה יהיה הרסני ו-3 מיליון תושבים בבאר שבע."
מה רע בהקמת עיר מרכזית נוספת כאלטרנטיבה לתל אביב?
"תל אביב תמשיך להיות מרכז העניינים, אנחנו לא מספיק גדולים לעוד עיר מרכזית, ערי הענק שיוקמו יהפכו לערי שינה והכבישים יהיו גדושים ברמה בלתי נסבלת כל הדרך גוש דן. בסופו של דבר כל גוש דן יעבור פעולה של איחוד ויהפוך לגוש עירוני אחד גדול. ללונדון יש ראש עיר אחד והרבה רבעים בעלי ניהול עצמי, גם כאן כדאי שיהיה ראש עיר לגוש דן שייצור ראייה כוללת יותר טובה לאזור, ייצור שיתופי פעולה עירוניים, דוגמת מרכזים תרבותיים משותפים לחולון, בת ים וראשון לציון."
עיריית תל אביב נוקטת בגישה ההפוכה באיסורה על בנייה לגובה בלב העיר
"התיאוריה הרווחת בעולם היא צפיפות גבוהה כמו בניו יורק ולא ערים פרוסות ובזבזניות כמו לוס אנג'לס. הבעיה היא שבתל אביב ניתנות החלטות באופן שרירותי המונעות שימוש מקסימאלי בקרקע – ההחלטה של העירייה לשמור על הקיים ולא לבנות לגבוה ברבעים 3 ו-4 במרכז העיר היא נכונה, אך להחליט באופן גורף ללא שסתומי ויסות זה מצב לא תקין. במקומות אחרים בעיר, דוגמת מתחם המע"ר, אושרה בנייה לגובה, אך זה לא מספיק, אני לא מבין מדוע צריך להגביל את הגובה באופן גורף, צריך לבחון כל מקרה לגופו. עיר כמו פריז שלא בונים כלום במרכזה הופכת לדיסני לעשירים בלבד, בניגוד לגמרי למצב במרכז לונדון היכן שיש התרחשות, בנייה חדשה לצד ישנה, גבוהה לצד נמוכה, אלו חיים של עיר, לא ניתן לעצור בנייה בליבה של עיר."
"על עיריית תל אביב לאפשר להקים מגדלים של 40 קומות בשטח הצפוני של העיר ליד שדה דב ולא 15 קומות כפי שנקבע, העירייה סתם זורקת מספרים לאוויר ובסופו של דבר מי שישלם את המחיר זה אנחנו שנצטרך לשלם הרבה יותר עבור הדירות מאחר ולא צופפו את השטחים כפי שצריך. בלונדון עושים ניתוח רציני לכל פרויקט העומד להיבנות ולא מחליטים באופן גורף ובלתי מתפשר."
אבל העירייה חוששת מעומס ניכר על התשתיות, לא ניתן יהיה לזוז אם ייבנו רק מגדלים בני 40 קומות ומעלה
"בסופו של דבר תהיה רכבת קלה בתל אביב, ברחוב אבן גבירול תהיה רכבת תחתית, לא יקרה שום דבר רע אם יאפשרו בנייה לגובה לאורך כל הגדה המזרחית של הרחוב. נוצר נרטיב פופוליסטי בתל אביב שמגדלים הם דבר גרוע הנבנה עבור עשירים המנוכרים לסביבתם, התגלמות הרוע. זה שהראשונים היו עשירים זה נכון, אך ניתן להקים מגדלים גם ללא מכוני כושר ומועדוני דיירים מפוארים עבור מעמד הביניים, כמו שאראה לך מרצדס שעולה 800 אלף אירו ואומר לך שמכונית היא דבר לעשירים בלבד. מקימים כיום מגדלים של 30 קומות בבאר שבע, באשדוד ובאם המושבות בפתח תקווה, הדירות במקומות אלו אינן יקרות משמעותית וניתן יהיה לבנות כך גם בתל אביב."
תחזוקת המגדלים לא יקרה משמעותית ותגיע ללמעלה מ-1000 שקל לדירה?
"זה נכון שהתחזוקה יותר יקרה, אך מצד שני בניית מגדלים חוסכת משמעותית בבנייתן של תשתיות בעיר. צריך לדאוג שהעירייה תאשר תוספת של 12 דירות בכל מגדל או חנויות שיהיו בבעלות כלל בעלי הדירות ויושכרו לטובת תשלום תחזוקת תחזוקתו, לחילופין העירייה יכולה להעניק הנחה בארנונה. יש פתרונות יצירתיים, אך בסופו של דבר בנייתם של מגדלים חסכונית ביותר עבור העירייה ומאפשרת הותרת שטחים ירוקים במרכז העיר."
כתבות מעניינות נוספות:
מוטי ששון: "2.4 מיליון שקלים לדירות של 5 חדרים זה לגמרי טירוף, אבל כראש עיר - אני לא אחראי למחירי הדירות"
"מי שרכש דירה ב-5 השנים האחרונות יהיה בבעיה אדירה אם המחיר ירד 20%"
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
13.גורדי השחקים אם כל חטאת!!! (ל"ת)ליישב את הנגב!! 19/11/2013 10:43הגב לתגובה זו3 0סגור
-
12.גורדי שחקים =התגלמות כל הרוע! (ל"ת)לפתח את הנגב !! 18/11/2013 11:34הגב לתגובה זו3 0סגור
-
11.ערבי בונה וילות 3 מפלסים על 2 דונם ואותנו מצפופפים?? (ל"ת)קודם נראה מגדל ערבי 04/04/2013 20:33הגב לתגובה זו4 0סגור
-
10.חצי אמת-המגדלים לא מצופפים את העירא 27/03/2013 23:20הגב לתגובה זו0 1בברלין בונים 30 דירות לדונם והבניה היא 6 קומות בתל אביב בונים בפארק צמרת 30-46 קומות והצפיפות היא רק 18 דירות לדונם, משמע הבניה בתל אביב גבוהה אך לא צפופה המקרים של ציפוף הם מעטים , למשל מגדלי הצעירים שבהם 120 דירות לדונם, אבל באופן כללי , אפילו בשוק הסיטונאי אין צפיפות מטורפת למרות המגדלים צריך לבנות מגדלים של 500-2000 דירות כל אחד, עם דירות קטנות ולהגביל את השכירות זה הפתרון היחידסגור
-
אתה מדבר על בלוקים עירוניים ענקיים בלי רווח ביניהםחולדאי ראש עיר ענק 04/04/2013 20:40הגב לתגובה זו0 0האם זה מתאים לתל אביב? אולי לדרום העיר לא למרכזה. בתל אביב יש רווחים בין בניינים כי אנחנו רוצים רוח ואויר זאת עיר חמה לא ברלין אל תשווה לנו. שם רוצים למנוע רוחות פה רוצים אותן. אז בלוקים שימנעו רוח יהפכו לגהנום פה עבור התושבים. דווקא מגדלים שביניהם עוברת רוח זה דבר טובסגור
- טען עוד
-
9.מחירי דירותאנונימי 26/03/2013 15:09הגב לתגובה זו5 0יחזירו במחיר של 2008 דירה 5 חדרים 1,2 מקסימום ובמרכז , עניין של זמן ... שנה שנתתים , לא לקנות בזמנים מטורפים אילו !! סבלנות .סגור
-
8.גורדי שחקים הם באת הרועיואב 26/03/2013 13:56הגב לתגובה זו2 1זה לא נרטיב. מי בדיוק זוכה לחיות שם? הדור הצעיר כולל משפחות בני 40 לא יכולים לגור במרכז. הבולשיט הזה שרק מי שיש לו כסף זכאי לחיות במרכז הארץ הוא הבולישט של מי שרוצה לבנות רבי קומות. אתם בסוף היום הרוע.סגור
-
7.תוכנית רובע 3 ו4 של חולדאי מפלה ציבור שלםאנונימי המקורי 26/03/2013 12:30הגב לתגובה זו1 1גם שם צריך לאשר אולי לא מגדלים אבל בניינ של 8 קומות זה לא מגדל.סגור
-
6.מצחיקאנונימי שפוי . 26/03/2013 10:24הגב לתגובה זו6 1לחזור למחיר שפוי . דירה 5 חדרים במרכז לא יותר מ 1.2 זה עוד יחזור ובקרוב . אין ברירה , להפסיק להפריד הבועה כבר כאן וזה כמובן רק ההתחלה . אז להמתין , וכמובן לא לקנות שום נכם , לתת לקבלנים ליפול ,יש להם מספיק שומן להחזיק , לנו ? לא .....סגור
-
5.צריך להעיף את חולדאי - האיש נהיה זקן ואטום ומקובעמיליונים 26/03/2013 10:06הגב לתגובה זו3 2צריך להרוס בת"א בנינים בני 50 שנה ולבנות 8 קומות זה לא מגדל זה מתבקש וזה משתלם לכולם. אבל הרשע הזה וחבורת האהבלים בעירייה לא רוצים יש להם כוח והם פשוט לא רוצים אין להם שום סיבה אז ברור שיקרה משהו פה או שראש העיר וחבורתו יעופו מפה. או שתהיה רעידת אדמה ואז הם יאשרו לא 8 קומות אלא מגדל . או שאיזה טיל חיזבאלה יכסח פה את העיר ואז נראה מה יעשה חולדאי. בטוחני שגם את עיריית ת"א הוא יעביר למגדל גבוהה יותר מרידינג . לא תהיה לו ברירהסגור
-
מה שחולדאי תרם לתל אביב לא עשו כל ראשי העיר הקודמים יחדחולדאי ראש עיר ענק 04/04/2013 20:35הגב לתגובה זו0 0חולדאי כמה שישאר יותר כך ת"א תרויח מי שרוצה "להעיף" אותו זה השמאל הקיצוני האנטי ציוני בדמות דב חנין ושותסגור
-
4.שטויות מגמגתיותיצאק 26/03/2013 09:56הגב לתגובה זו3 1מי אמר שחיבים לגור בתל אביב תשפרו את התחבורה הציבורית מהגליל והנגב מי אמר שרק בתל אביב עם קצת רצון אפשר לחלק את העוגה אחרתסגור
-
יש המון קרקעות במרכז !! (ל"ת)אנונימי 26/03/2013 10:29הגב לתגובה זו2 1סגור
-
ומה יעשה מי שעובד בהרצליה יגור בגליל העליון? די שטויות (ל"ת)אנונימי 26/03/2013 10:03הגב לתגובה זו2 3סגור
-
3.במקרה הסתכלתי במפת ישראל ונתברר לי כי היא לא רקחי במינוס 26/03/2013 09:48הגב לתגובה זו4 2ראש'ל-הרצליה ויש גם נגב וגליל ואפילו רכבת שנוסעת מב'ש לת'א בשעה וכך לחיפה. יש אפילו שטח שנקרא גליל וגם נגב. גדול ורחב ידיים. רק שהטייקונים מחד והפוליטיקאים מאידך מאדיפים את גוש דן. לא צריך להתאמץ.סגור
-
מזל שיש במדינה הרבה כמוך בלי שכל בגלל זה אתה חי במינוסמיליונים 26/03/2013 10:10הגב לתגובה זו0 2ומצביע ביבי. חכמולוגסגור
-
איזה גאון אתה אם מישהו גר בפתח תקווה עובד בכפר סבא אומיליונים 26/03/2013 10:08הגב לתגובה זו1 1הרצליה או לוד הוא צריך לעבור דירה לבאר שבע ולסוע ברכבת? זה רק שעה? אתה חי בסרט האנשים עובדים שעות רבות פה אם מורה בבית ספר מסיימת ב 3 וחצי והמעון נסגר ב 4 היא תקח מטפלת? אתה סתם אדיוטסגור
-
2.האיש חותר תחת כל מערכת גניבה! (ל"ת)ממורמר 26/03/2013 09:45הגב לתגובה זו1 2סגור
-
1.מיליון דולר על חדר? הצחקת אותירואה קדימה 26/03/2013 09:27הגב לתגובה זו7 5כשאיראן תתגרען (וזה בקרוב מאוד) אנשים לא ישלמו אפילו 10 ש"ח עבור חדר.סגור