פרופ' זליכה: "פישר טעה בעניין מחירי הדירות וטעה בעניין הדולר - הוא כישלון"

כך אמר החשב הכללי לשעבר ירון זליכה בגלי צה"ל - "מחירי הדירות הגבוהים הם מדכאי צמיחה בטווח הבינוני-ארוך"
 | 

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר, המסיים את כהונתו כנגיד בנק ישראל, זכה לשבחים בארץ ובעולם על שמירת היציבות המוניטרית של ישראל, אולם רבים סבורים כי במדיניות הפחתת הריבית "הזרים דלק" לזינוק מחירי הדירות.

בראיון לגלי צה"ל, התבטא היום פרופ' ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר, בחריפות נגד מדיניות הנגיד. "עליית מחירי הדירות מדכאת צמיחה בקרב זוגות צעירים שלקחו הלוואות. סטנלי פישר גרם למנועי הצמיחה החדשים שלנו, הזוגות הצעירים, למעשה להקפיא את הצמיחה. בישראל יש קשר חזק בין הריבית למחירי הדירות ופישר ידע את זה, ואני גם הזהרתי אותו עוד לפני 5 שנים - הוא לא הקשיב. מחירי הדירות הגבוהים הם מדכאי צמיחה בטווח הבינוני-ארוך"

לדבריו, "לפני חמש שנים סטנלי פישר הבטיח שמחירי הדירות לא יעלו, והם עלו בלמעלה מ-50%, את אותו הדבר הוא עשה עם רכישת מטבע החוץ, הבטיח שהשקל לא יתחזק ולא קיים. אני הזהרתי את פישר מהורדת הריבית ואמרתי לו שרכישות הדולרים יורידו את המטבע האמריקני אולי ב-2-3 אגורות לשקל אך במחיר של זינוק במחירי הדירות. הוא לא הקשיב וטעה. אפשר להגיד שהוא כישלון".

"פישר לא היה מספיק קשוח"
פרופ' אליס ברזיס, ראש מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות ולשעבר יועצת לבנק ישראל, הגיבה לדברי זליכה: "זה הכי קל אבל מאוד שגוי להטיל את כל האחריות למחירי הדיור בארץ, על כתפיו של הנגיד. פישר השתמש בכלי הריבית בצורה אחראית כדי לתמוך בצמיחה. מאחר ובעיית הדיור היא בעיה בצד של ההיצע, האחריות על כך הייתה של הממשלה. כנגיד, סטנלי פישר היה מצוין ואף אחד לא יוכל לקחת את זה ממנו. הוא ניווט את כלכלת המשק בצורה נאותה והרוויח ביושר את הציון הגבוה שניתן לו בדירוג הנגידים העולמי."

ברזיס מוסיפה כי "הבעיה החמורה של פישר, וכאן אני מסכימה עם חלק מדבריו של זליכה, הייתה שהוא לא היה מספיק חזק בתור יועץ לשר האוצר. היה עליו לוותר על הגינונים שבגללם ישראל התאהבה בו ולהיות יותר אסרטיבי. על אף המהלומות שספג על כך, היה עליו להשמיע את ההערות שלו על המגזר החרדי, ועל ההשתתפות הנמוכה שלהם בשוק העבודה, כבר לפני 5 שנים. היה עליו להתריע על החריגות בתקציב מיד לאחר וועדת טרכטנברג. פישר עשה עבודה מצוינת בתור הנגיד אבל נכשל בתור האיש שהיה צריך ללחוש לאוזנו של שר האוצר. כעת, בזמן שכולם עסוקים בזהותו של הנגיד הבא, ישראלי או מיובא, נגיד או נגידה, איש מקצוע או אדם מחוץ למערכת הפיננסית, לא נותר אלא לייחל שמי שזה לא יהיה, הוא יהיה יותר קשוח מפישר."

הכתבה עניינה אתכם? לחצו 'המלץ' מצד ימין למעלה, וגם חברים שלכם יצפו בה

תגובות לכתבה(58):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 51.
    בלוף האינפלציה הנמוכה כדי לשחוק עוד את השחוקים (ל"ת)
    מעמד הביניים נעלם 27/06/2013 13:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 50.
    פישר הרס את הדיור
    יעקב 26/06/2013 09:45
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הוא יודע שאחרי שהוא יסע הכל יקרוס לא להביא יותר נגידים מבחוץ! גם פרנקל לא יעזור
    סגור
  • 49.
    נקווה שמי שיחליף את פישר יעזור בהורדת מחירי הנדלן (ל"ת)
    זליכה - אתה צודק 21/06/2013 18:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 48.
    מכון מיטב
    צקןאשה-ןמדאןאוק 21/06/2013 00:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    muse zkhfv
    סגור
  • 47.
    מחירי הדירות זה לא הכל, גם תעסוקה, פנסיה (ל"ת)
    לימון סחוט 20/06/2013 21:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 46.
    אתה אולי צודק בתוכן, אבל מדוע אתה חייב להיות כה בוטה?
    עמי 20/06/2013 21:38
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם היית תקיף, הייתי מקבל. אבל אתה אלים !!! וזה בלתי נסלח
    סגור
  • 45.
    משכורות בייתר "השחיתות"
    קקטוס 20/06/2013 18:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הבטיח כי יתקן את חגיגת המשכורות וההטבות המושחתת שהייתה בבנק לפני שהגיע .ממש בדיחה.לא רק שלא תיקן אלא גרם לנזק של עשרות מליירדי ש"ח .היה כסף לחינוך.לניצולי שואה לזוגות צעירים לזקנים ולחד הוריות.
    סגור
  • 44.
    אם היה עוד אחד כמוך ישר ונקי מכל הזבל שמנהלת מדינה, מצב
    לעשוק זהו מוטו 20/06/2013 18:24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    המדינה היה יכול להיות טוב יותר
    סגור
  • 43.
    פישר=ניהול כושל=לא עצר גרעון בזמן=ניפח סופר בועה=מיתון (ל"ת)
    פישר=אשם=בורח 20/06/2013 14:37
    הגב לתגובה זו
    10 2
    סגור
  • 42.
    אני אני אני......
    זו לא הדרך לגדול... 20/06/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
    2 4
    במבחן התוצאה ישראל ניצבת בהישגיה בגאווה גדולה מול רוב כלכלות העולם וזו עובדה . לפישר חלק עיקרי בזה ואין מקום לשחרר עליו את כל התיסכולים האישיים .
    סגור
  • 41.
    בעניין הגז,כמה שהבנתי ,במקרה חסימת תמר ליצוא ,ואישור
    בא 20/06/2013 14:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    של 40 אחוז מסך כול הרזרבה , יוצא שלוויתן תיצא הרבה יותר מ40 אחוז .
    סגור
  • 40.
    חבל שכול החרא הכלכלי נופל על זוגות צעירים וילדיהם
    בא 20/06/2013 14:14
    הגב לתגובה זו
    4 0
    במקום להשקיע זמן וכסף בילדיהם ,הם יצטרכו לשלם לבנק ,יש כאן הורים ששולחים ילדים לגן בגיל 3 חודשים ,זו התעללות בחסרי ישע ,שיהיה ברור לכולם . בבקשה להפסיק . בגיל כזה ילד צריך את אמא וזהו ,הוא לא צריך שיזרקו אותו לאיזו מיטה בפינת גן ילדים .
    סגור
  • 39.
    למה חשבתם שקוראים לו פישל . (ל"ת)
    בא 20/06/2013 14:05
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 38.
    פעם מאוד הערכתי אותך זליכה, היום אתה ניראה סתם כתם
    צבי 20/06/2013 14:01
    הגב לתגובה זו
    3 7
    כמו אלא שהתראתה מולם. להכפיש..אתה כה נמוך!!!
    סגור
  • 37.
    בועת הנדלן שועבת את הכסף מכיסי האזרחים . (ל"ת)
    בא 20/06/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 36.
    אין לכם מה לדאוג ,לפיד יסדר את מחירי הדיור ,אבל במקום
    בא 20/06/2013 13:40
    הגב לתגובה זו
    1 1
    להוריד הוא יעלה .יעשה גול עצמי כרגיל , הסוד הוא שלפיד פשוט אוהב את עצמו ,ואוהב לתקוע גולים , וזהו .
    סגור
  • 35.
    התחיל המירוץ המלוכלך למינויל נגיד הבא? למה זליכה לא
    משה 20/06/2013 12:31
    הגב לתגובה זו
    4 4
    מתייחס חמצב העולמי של פיצוץ אוכלוסיה ועודף בירוש לדירות שמחירן מאמיר בכול העולם? מה אנחנו בוענ בחלל בלי קשר לכדור הארץ ולכלכלה העולמית?
    סגור
  • בוא לא נלך רחוק ,הבעיה נוצרה מהורדת ריבית ,וכך קרה
    בא 20/06/2013 13:32
    הגב לתגובה זו
    5 3
    בכול העולם ,מיפן עד אירלנד .
    סגור
  • זה ניתוח מאד פשוט ומבוסס על חוסר הבנת כלכלה עולמית (ל"ת)
    משה 20/06/2013 20:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מפרידים=ריבית+הון עצמי גבוה למשכנתאות=למנוע סופר בועה!! (ל"ת)
    פישר=אשם=בורח 20/06/2013 14:42
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 34.
    קשה לשמוע בקורת ועוד יותר קשה לנגיד להגיד זליכה צודק!!!
    ישראל 20/06/2013 12:27
    הגב לתגובה זו
    11 1
    נוכן מי שלא עושה לא טועה. אבל אנחנו פה בגלל שאבותינו החליטו לפני כ- 100 שנה לקבץ את היהודים במקום הזה. קוראים לזה ציונות !!!!!!!!!!!!!!!!! ומה שזליכה אומר בכל מאמריו הם ציונות ולא ליקוק אחוריים של טיקונים !!!!!!!!!!!! גם זליכה למד וגם לזלכה יש "קצת" נסיון, אז ראוי לכל משקיע שמעוניין גם ברווחים אבל גם במדינה שאפשר לעשות בה רווחים שישמע את הדברים שזליכה אומר משום שהם נכונים לטווח ארוך ולנצחיות ההגשמה הציונית !!!!!! חבל שיש בורים בינינו שגם הולכים להצביע כי אותם הכי קל לשכנע לעשות שטויות. נקודת למחשבה.
    סגור
  • 33.
    נכון או לא נכון, זו חוכמה קטנה מאד לאחר מעשה ואיך
    אייל 20/06/2013 12:26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מתקנים בלי לשפוך את המיים עם התינוק?!
    סגור
  • 32.
    איזה ילד יצא ללפיד ושלי ,חכם כמו אבא ויפה כמו אמא . (ל"ת)
    בא 20/06/2013 12:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 31.
    ביבי אשם בכל (ל"ת)
    אלי 20/06/2013 12:19
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 30.
    שאלה לפרופ זליכה, איך הוצאת לי את המילים מהפה . (ל"ת)
    בא 20/06/2013 12:17
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 29.
    פישר המכה הכי קשה מאז ארליך שר האוצר לכלכלה
    ראל 20/06/2013 12:08
    הגב לתגובה זו
    8 4
    מה עשה פישר אנחנו לא מעצמה כלכלית זה הבלוף מעצמה בכסף שחור הפך הרבה אנשים למיליונרים אין בעיה לבריאות זה כיסוי לכסף ספקולטיבי הוא פורש הוא נימלט כילך הרבה מיליונרים יעזבו ישראל פישר זה לא אמריקה
    סגור
  • 28.
    צודק בכל מילה! פישר הקים כאן כלכלת פירמידה על הצעירים. (ל"ת)
    ירושלמי 20/06/2013 11:56
    הגב לתגובה זו
    9 3
    סגור
  • 27.
    פרופ' זליכה: "פישר טעה בעניין מחירי הדירות וטעה בעניין
    יאן 20/06/2013 11:44
    הגב לתגובה זו
    10 3
    מסכימה עם כל מילה של זליכה. גם אני חושבת שפישר הרס את בורסת ת"א
    סגור
  • רגע ,תעצרו את העולם ,יאן חושבת . (ל"ת)
    אוף 20/06/2013 14:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • יאן חושבת??? (ל"ת)
    שרון 20/06/2013 12:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 26.
    שקורה באמת בכלכלה מוסתר מידי הציבור
    האמת צודק-רב מה 20/06/2013 11:43
    הגב לתגובה זו
    5 3
    מראים לכם תמונה יפה אך זה שקר כולם גנבים משכורות עתק ביזבוזים על חרטא תמשיכו לעבוד 8 -10 שעות בשביל שכר של עבדים ואחרי תוציאו את הכסף על מיסים דירות דלק ועוד ששווים חצי ממה שאתם משלמים פריארים עבדים מודרנים עם ישראל להתעורר רוצים מנהיגים אמיתים שחושבים קודם כל על הציבור שאותם הם אמורים לשרת ולא בשביל הכבוד והכסף מושחתים רודפי בצע ושלמונים-יום יבוא הקערה תתהפך על פיה חזק ואמץ האנשים הפשוטים בידינו לשנות עורו עורו ישנים קומו קומו צאו מין הבתים קולכם השמיעו ודירשו את מה שמגיע לכם ולא על חשבונם של אחרים רק על חשבון הגנבים
    סגור
  • 25.
    א מ ת ! ! ! (ל"ת)
    שמוליק 20/06/2013 11:36
    הגב לתגובה זו
    7 4
    סגור
  • 24.
    פישרכישלון- אמת בסלע
    יעקב 20/06/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
    9 4
    אמרתי לפישר שהרס לנו את המדינה משכן את הזוגות הצעירים והוריהם,למכנתאות,עזר לספקולנטיםבמטבע זר! פגע ביצוא בצמיחה , נדק של 10מיליארד דולר בקנית הדולרים ,ידע על הגירעון העצום ושתק שתיקת הכבשים 1!! כדי שביבי יבחר צריך להקים ועדת חקירה !!!! להתנהלותו!!
    סגור
  • 23.
    מסכימה עם כל מילה של זליכה. גם אני חושבת שפישר הרס את
    מיכל 20/06/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
    21 5
    העתיד של הצעירים במדינת ישראל, בשביל באגו המנופח שלוץ. תראו מה עשה אובאמה לברננקי... לא כולם אוכלים את הלוקשים של יחסי הציבור של הנגיד. כי לפי מבחן התוצאה, וכיון שכלכלה זה מדעי החברה (ולא מתמטיקה טהורה) אז צר לי מאוד, אבל פישר נכשל בגדול. החברה בישראל מתרסקת לנו
    סגור
  • 22.
    ח500 חולון
    ירוחם 20/06/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעלי הקרקע במתחם ח500 מתאחדים לקראת שלב האיחוד וחלוקה מחדש, מתחם ח500 בחולון הוא עתודת הקרקע האחרונה, ממוקמת בדרום העיר. בעלי הקרקע הם כ 10,000 אנשים פרטיים, הקרקעות נרכשו ע"י הורינו לפני עשרות שנים ועומדים כאבן שאין לה הופכין. יש בשורה טובה, החל שלב איחוד בעלי החלקות, זהו פרויקט אדיר למצוא את כל בעלי הקרקע עבור שלב האיחוד וחלוקה מחדש. הוקם אתר אינטרנט ייחודי לשם מטרה זו, מי שיודע שבבעלות משפחתו קימת קרקע במתחם מוזמן לרשום את פרטי ההתקשרות שלו ואת פרטי החלקה. כתובת האתר: www.h500.co.il (הרישום הוא ראשוני ולא מהווה התחיבות כלשהי)
    סגור
  • 21.
    3 שנים כתבתי את דעתי שהוא כישלון . אני לא פרופסור (ל"ת)
    המחשב 20/06/2013 11:28
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 20.
    חולם שהוא מתאים להחליף את פישר
    דוד 20/06/2013 11:25
    הגב לתגובה זו
    9 7
    זילכה - אתה לא מתקרב לקרסוליים של פישר. אולי תספר לנו איזה דבר טוב עשית חוץ מרעשי רקע ובלבולי מוח. מה לדוגמה שיפרת בנושא רכב שעמדת בראש ועדה?
    סגור
  • 19.
    זליכה צריך להיות הנגיד!! (ל"ת)
    ירון 20/06/2013 11:20
    הגב לתגובה זו
    13 8
    סגור
  • 18.
    זליכה- פישר זילזל בך?
    דורון 20/06/2013 11:18
    הגב לתגובה זו
    5 8
    מה השטויות האלה? נשמע כאילו פגעו בכבודך ולכן אתה מנסה להתנקם.
    סגור
  • 17.
    זליכה הפעם לכלכת!!
    שי 20/06/2013 11:18
    הגב לתגובה זו
    9 13
    אם אתה באמת מאמין לדבריך אז צר לי אתה לא מבין בכלכלה הערכתי אותך יותר האופציה השניה היתה התרסקות הדולר - אין ייצוא- אבטלה המונית- קריסת הכלכלה הישראלית. אל תהיה כמו שלי יחיצוביץ מספיק עם היציאות הפופוליסטיות שלך תחזור למוטב ותתן ניתוחים מעמיקים לא כולנו טיפשים לא כולנו עמך
    סגור
  • 16.
    A grosser calcalan
    Haim 20/06/2013 11:18
    הגב לתגובה זו
    2 6
    Professor mi Kiriat Ono efes muhlat.
    סגור
  • 15.
    לא רק שהוא צודק,יש להוסיף את השכר הגבוהה שקיבל ומקבלים
    שרון 20/06/2013 11:16
    הגב לתגובה זו
    12 4
    כל העובדים האחרים שכר לא מצדיק,לא ראוי,ואף מטריד.
    סגור
  • 14.
    זליחה אישיות זניחה
    סורמלו 20/06/2013 11:13
    הגב לתגובה זו
    7 13
    סליחה על הבוטות אבל לא יכולתיי
    סגור
  • 13.
    זליכה עוד לא הבנת שפישר הדפיס כסף וקנה 80 מיליארד$
    ד"ר מאיר 20/06/2013 11:12
    הגב לתגובה זו
    6 10
    ולא נוצרה אינפלציה מוכיח שאתה כישלון גדול די זהה ליחימוביץ בכשל
    סגור
  • כמה הפסיד הנגיד מהמהלך? (ל"ת)
    כמה? 20/06/2013 11:21
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 12.
    בחדרי חדרים, כולם מדברים
    מבין עניין 20/06/2013 11:12
    הגב לתגובה זו
    18 6
    על המחדל הבא שפישר גרם, אבל לא מספרים לכם. זליכה צודק בכל מילה.
    סגור
  • 11.
    הפתרון לדיור הוא פשוט לחלוטין, חבל שאנחנו נשלטים בידי
    בועז 20/06/2013 11:10
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אינטרסנטים שחולבים אותנו
    סגור
  • 10.
    פישר לא הקשיב לזליכה..אוי ואבוי.אמור מעתה נפוליאון זליכ (ל"ת)
    ויכה המלפפון את הגנן 20/06/2013 11:10
    הגב לתגובה זו
    6 9
    סגור
  • 9.
    לו רצתה המדינה להוריד מחירים לפחות בפריפריה
    חי במינוס 20/06/2013 11:07
    הגב לתגובה זו
    9 0
    היתה נותנת אדמה חינם ומפקחת על המחירים בשעה מגיעים מבאר שבע או ביקנעם חמרכז. האמריקאי והבריטי נוסעים יותר. אבל ממשלתינו היא כטייקונים. תאבת בצע.
    סגור
  • 8.
    מן הסתם יש לכבד את דעות אמיתך
    כותב 20/06/2013 11:04
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סטנלי לא השאיר שדה חרוך,השאלה מה יעשה הבא אחריו? ראש הממשלה צריך לענות לשאלה, מדוע מנהל מקרקעי ישראל מקרקע את המדינה?
    סגור
  • 7.
    זליכה
    יוסי 20/06/2013 11:01
    הגב לתגובה זו
    7 4
    מר זליכה היקר רק ביקורת שומעים מימך מה אתה עשית בשביל המדינה יש לך משהו נגד ראש הממשלה שאתה לא מפסיק מעל כל במה ומתחת לכל עץ רענן להטיח ביקורת
    סגור
  • 6.
    זליכה טעה בכל כך הרבה נושאים אחרים - הוא כשלון! (ל"ת)
    בועז 20/06/2013 11:00
    הגב לתגובה זו
    11 10
    סגור
  • במה למשל ? (ל"ת)
    שמוליק 20/06/2013 11:40
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 5.
    אין קשר, אם הממשלה היתה דואגת להיצע קרקע - לא היתה בעיה (ל"ת)
    ירון בלון 20/06/2013 10:58
    הגב לתגובה זו
    11 2
    סגור
  • 4.
    סטנלי=כשלון (ל"ת)
    חנן 20/06/2013 10:56
    הגב לתגובה זו
    17 4
    סגור
  • 3.
    צודק בכל מילה! פישר הקים כאן כלכלת פירמידה על הצעירים. (ל"ת)
    ירושלמי 20/06/2013 10:56
    הגב לתגובה זו
    27 4
    סגור
  • 2.
    המדינה צריכה לקחת אחריות ולספק דירות 2 ו3 חדרים במחיר
    אזרח 20/06/2013 10:53
    הגב לתגובה זו
    9 7
    שפוי וזול לזכאים דירה ריאשונה ושאר השוק למשפרי דיור שהיתבססו ויש באפשרותם לירכוש דירות חלום ולשפר מגוריהם כעת חוסר ההפרדה בשוק בין זכאים ולא זכאים יוצ בעיות בשוק הנדלן שרק יגדלו עים הזמן אים לא תיהייה יוזמה ממשלתית דחוף
    סגור
  • 1.
    חרטטן שמחפש אהדה (ל"ת)
    תומר 20/06/2013 10:38
    הגב לתגובה זו
    12 20
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות