זליכה: "5 שנים דוחפים זוגות צעירים אל בועת המשכנתא - זה מוות ידוע מראש"

על ליהוק פרנקל לתפקיד הנגיד: "אין מנוסה ממנו לנהל תהליך של גמילה מריבית נמוכה, צריך להחתים אותו מייד לפני שיתחרט"
 | 

"אחרי 5 שנים של מדיניות מטופשת של נמוכה מדיי נוצרו בועות. מחירי הנדל"ן עלו ב-80% והם ממשיכים לעלות. מה שכן ירד זה הפעילות הריאלית במשק, צריך לזכור שהבועה לא תמיד מבוססת באותו ענף", כך אמר פרופ' ירון זליכה, דיקן הפקולטה למנהל עסקים בקרייה האקדמית אונו והחשב הכללי באוצר לשעבר בכנס תשתיות 2013

לפי זליכה, בועה נוספת מתנפחת בשוק המשכנתאות - "חמש שנים דוחפים משכנתאות לזוגות צעירים וכשהריבית תעלה זה ייפגע שוב בצריכה. הסוף הזה הוא כרוניקה של מוות ידוע מראש, השאלה מתי הוא יקרה. אנו רואים שהצמיחה הואטה ל-1% לנפש, בעוד הפוטנציאל הוא 4% לנפש, גם האחוז הזה מוטה מעלה בגלל עליית מחירי הנדל"ן. מתישהו הריבית תתחיל לעלות ואז ההאטה תוחמר. אי אפשר לחלץ משק מהאטה כשהריבית נמוכה מדיי."

"הפעילות במשק תלך ותרד עקב הירידה בהוצאה הפרטית"
זליכה הסביר כי ריבית היא מכשיר מדיניות שבמסגרתו מפעילה הממשלה הרחבה מנגנוני חלוקה בין רבדים שונים במשק כדי להניע את אותם רבדים שאולי יש מקום להניעם על חשבון הרבדים האחרים. "כל תזוזה למעלה או למטה מעלה רבדים מסויימים ומורידה אחרים. הבעיה היא שלפעמים הממשלה מזיזה את הריבית מתוך תשומת לב יתירה לרבדים מסוימים ולא לוקחת בחשבון רבדים אחרים, לעיתים הנזק עולה על התועלת. לעיתים מעודדים מאוד את ענף הנדל"ן את שוק ההון, יתר על כן זה מעודד הזרמת כספים גדולים מחו"ל תוך תקווה שהריבית הנמוכה תעלה את המחירים."

"הנזק נעשה ברבדים אחרים במשק, במקרה הנוכחי לצריכה הפרטית. בשוק נדל"ן עם היצע כל כך מצומצם, כל פעם שיורדת הריבית הציפייה של האזרחים שמחירי הדירות יעלו, זוגות צעירים נדרשים להקטין את הצריכה הפרטית וכך גם הוריהם שצריכים להגדיל את ההון העצמי עבור דירה. מאחר והצריכה הפרטית בישראל היא 55%-56% מהתוצר, רמה נמוכה מאוד ביחס למערב, זה מקטין את הפעילות במשק."

"לעיתים ראש הממשלה צריך להשפיע על "
זליכה ממשיך: "אי אפשר להשיק תוכנית כלכלית שמוציאה משק ממיתון כשהריבית נמוכה מדיי, באופן שמתדלק את מחירי המניות והנדל"ן, יוצר חוסר ודאות שמונע הנעה של צרכנים. ב-2003 קראתי יחד עם נתניהו שהיה שר האוצר לדוד קליין, נגיד בנק ישראל, והצלחנו לשכנע אותו להעלות את הריבית ולהשאיר אותה גבוהה עד החזרה לצמיחה כדי ליהנות ממשק יציב ולהרוויח מריבית נמוכה. את זה עשינו גם ב-1997 כשהיה משבר גדול בשוק המט"ח, היסודות שלו היו דומות מאוד לאלו של הנוכחי. בנק ישראל נאלץ לקנות מיליארדים של דולרים. במקרה ההוא היה צריך להוריד ריבית ולא להעלות. בנק ישראל התנגד ובצורה פחות מנומסת שיכנענו את פרופ' פרנקל להוריד את הריבית ב-1.2%."

"במשברים ראש הממשלה ושר האוצר לא יכולים להרשות לעצמם מדיניות ריבית לא מתואמת עם מדיניות הצמיחה, גם היום אין מנוס. בזמן הקצר תהיה פגיעה בצריכה הפרטית כתוצאה מעליית המשכנתאות וההאטה. אין מנוסה מיעקב פרנקל לנהל את התהליך המסוכן של גמילה מריבית נמוכה. היועץ המשפטי צריך להחתים את פרנקל מייד לפני שהוא יתחרט. הממשלה צריכה להכין תוכנית עם מנועי צמיחה כדי לאזן את העלאת הריבית. אחד האלמנטים בעבר היה ניהול הציפיות להפחתות מיסים, עניין זה כבר בוזבז בעקבות העלאות המיסים שנעשו, לכן נותרנו עם התשתיות. בתקופה בה הריבית הולכת לעלות, המשק בהאטה ולממשלה אין תקציביים, הפוטנציאל הוא פרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי. כל פרויקט הוא יקר בצורה בלתי רגילה, צריך לעבור פרויקט פרויקט ולפעול כפי שפעלנו ב-2003 ולעשות מייזמי PPP."

לדבריו, הפרויקט הכי גדול שמוכן להוצאה לפועל הוא הרכבת הקלה בתל אביב - "צריך לעשות זאת לא בצורה מטורפת, אלא להוציא ב-BOT, לעשות זאת תוך חודשים ספורים. המדינה תצטרך לתת ערבויות. האווירה של הפרויקטים תעשה משהו כשהם יתחילו לזוז. בחמש השנים האחרונות רואים רק פרויקטים שהתחילו לפני 7 שנים. מקווה שמשרד התחבורה והתשתיות יתחילו פרויקטים. ב-2003 היה לנו מזל שמשרד התחבורה עמל על תכנון דיי מתקדם, לכן יכולנו להוציא פרויקטים מהר."

תגובות לכתבה(52):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    צודק בהחלט
    מ 30/07/2013 12:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אילו הנדלן בארץ לא היה עולה כל המדדים היו צונחים
    סגור
  • 32.
    הרבה זמן אני אומר שזו בועה....עד עכשיו טעיתי בגדול
    איציק ר 29/07/2013 19:46
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אם שוק ההון לא יהיה תחליף אז הבועה תמשיך.
    סגור
  • בועה היא בועה אפילו אם היא ממשיכה להתנפח (ל"ת)
    והפיצוץ מתקרב 30/07/2013 12:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 31.
    אלוהים כמה שטויות שהאיש הזה מדבר
    זורו 29/07/2013 12:55
    הגב לתגובה זו
    0 6
    העלאת ריבית תרסק את לוקחי המשכנתאות, העלאת ריבית פוגעת בצמיחה כי היא מחזקת חיסכון, העלאת ריבית תרסק את הדולר ואת הייצוא שגם ככה מתקשה - על מה אתה מדבר, הוזה? כל העולם שמנסה כעת לחזק צמיחה דבר ראשון הוריד ריביות לאפס, ואתה צועק להעלות ריבית? כל מה שמעניין אותך זה האגו הנפוח שלך, אדון זליכה. שום דבר כלכלי, רק לצאת שונה וצודק.
    סגור
  • 30.
    זליכה מטעה ומגן על השיטה המוניטארית שמיטבה עם הבנקים
    דוד איש 28/07/2013 20:49
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לפי זליכה, בועה נוספת מתנפחת בשוק המשכנתאות - "חמש שנים דוחפים משכנתאות לזוגות צעירים וכשהריבית תעלה זה ייפגע שוב בצריכה. [אומנם הוא מתריע מפני בועת המשכנתאות ובועת הנדלן אך מתעלם מהסיבה להם שהיא כסף-מבוסס-חוב שהבנקים מנפיקים, לפי שיטת בנקאות הרזרבה החלקית מאוד]] הסוף הזה הוא כרוניקה של מוות ידוע מראש, השאלה מתי הוא יקרה. אנו רואים שהצמיחה הואטה ל-1% לנפש, בעוד הפוטנציאל הוא 4% לנפש, גם האחוז הזה מוטה מעלה בגלל עליית מחירי הנדל"ן. מתישהו הריבית תתחיל לעלות ואז ההאטה תוחמר. אי אפשר לחלץ משק מהאטה כשהריבית נמוכה מדיי." [כאן מבליע זליכה את הולכת השולל המובלעת בשיטה, של כסף הריבית, הוא מצביע על הסימפטומים, אך אינו מציע כלל פיתרון וגם אינו מצביע על מקור המחלה. מתברר שגם זליכה המגן על השיטה המוניטארית, כמו פול קרוגמן, הם מאחזי עיניים בשירות טרסט הבנקאות. "הפעילות במשק תלך ותרד עקב הירידה בהוצאה הפרטית" זליכה הסביר כי ריבית היא מכשיר מדיניות שבמסגרתו מפעילה הממשלה הרחבה מנגנוני חלוקה בין רבדים שונים במשק כדי להניע את אותם רבדים שאולי יש מקום להניעם על חשבון הרבדים האחרים. "כל תזוזה למעלה א
    סגור
  • טען עוד
  • 29.
    המלך הוא עירום
    elico98 28/07/2013 10:09
    הגב לתגובה זו
    9 0
    לאט לאט מתחילים להפנים שפישר היה אסון. היה צריך להשאיר הריבית ולקנות דולרים בלי הגבלה. הנזק מבועת מחירים מלאכותית הוא כבד... מחכים לפרנקל
    סגור
  • 28.
    זליכה מטעה את חסרי הדיור
    חני 28/07/2013 10:02
    הגב לתגובה זו
    0 13
    הדרך היחידה להגיע לדירה שלך כשההורים לא יכולים לעזור היא להשתמש בחסכונות ולקחת הלוואה מהבנק שנקראת משכנתא. ההלוואה הינה לתקופה שמוגדרת מראש ולבסוף היא נגמרת. אבל לגור בשכר דירה זה כמו תשלום משכנתא לכל החיים-זה נשמע למישהו הגיוני לשלם לכל החיים עבור מגורים בנכס שלא שייך לי? לי זה נשמע טפשות ממדרגה ראשונה. חסר דיור-אל תדאג ותקח משכנתא. גם אני לקחתי ושילמתי והפלא ופלא: זה הסתיים אחרי 20 שנה. היום אני גרה בדירה שלי ואף אחד לא יגמור לי חוזה, לא יגיד לי לעזוב תוך חודש וכהנה וכהנה. זליכה-נא לשתוק ולא להטעות!
    סגור
  • חני את טועה ומטעה בגדול!!
    רונן 28/07/2013 11:33
    הגב לתגובה זו
    8 0
    קודם כל זה לא לכל החיים, הטירוף הזה יגמר מתישהו והבועה תתפוצץ בגדול, אם לא אוי ואבוי לילדים שלנו, דבר שני, שאת קונה נכס במחיר מופקע (מחיר כפול מהערך הריאלי) את בעצם גוזרת על עצמך חיים קשים בצמצום, רק הריביות שתשלמי לבנק זה כמו 15 שנה שכירות (לא כולל הקרן), תחפשי בגוגל יש טבלאות אקסל שמחשבות כמה ריבית תשלמי והאם כדאי לך משכנתא או שכירות.
    סגור
  • 27.
    זליכה
    יקי 28/07/2013 08:40
    הגב לתגובה זו
    1 4
    די כבר לך מפה אתה נהפכת לגורו של אנשים תתי רמה .מה אתה מעביר בקורת או נותן עצות ,אתה חושב שרק אתה מבין ויודע והשאר סתומים .קל ביותר לעמוד מהצד ולתת עצות ישבת בממשלה היית שותף לכל התהליכים אשר עברו בישיבות הממשלה אז מה אתה בא ומעביר בקורת גם לך יש אשמה למצב שהגענו .אתה סך הכל אדם אשר נזרק מהעבודה ומתוסכל מחפש להיות בזרקורים שב לך בלול ותעשה קולות של תרנגול די לך
    סגור
  • 26.
    זליכנ הוא בסך הכול "חשב" מוכשר - לא כלכלן גאון (ל"ת)
    פישר 27/07/2013 23:37
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 25.
    זליכה, הלוואי שתהיה שר האוצר. אתה איש חכם. (ל"ת)
    ריבית אפס הורסת 27/07/2013 18:31
    הגב לתגובה זו
    8 4
    סגור
  • זליכה איש טיפש. אף אחד לא דחף את אף אחד. כל אחד אחראי
    ברנדון 27/07/2013 22:52
    הגב לתגובה זו
    2 8
    על גורלו
    סגור
  • לברנדון, דירה היא מוצר בסיסי (ל"ת)
    קיו 28/07/2013 13:27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 24.
    את גובה המדד קובעת שרה נתניהו והשאלה מה תקבע (ל"ת)
    פקיד בכיר בלמ"ס 26/07/2013 18:10
    הגב לתגובה זו
    3 6
    סגור
  • 23.
    חברים זה פרופסור???
    זחל לייקה 26/07/2013 16:51
    הגב לתגובה זו
    4 15
    ההגיון אומר לי שיש לו אינטרס בגיבוב השטויות הנ"ל אחרת.... לא ברור מאיפה ואיך הגיע בכלל למעמדו...
    סגור
  • 22.
    זליכה קשקשן חסר תכלית כנסו ותבינו!!!
    רואה חשבון 26/07/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
    6 34
    פער הרביות בין ישראל לשאר מדינות המערב הוא 500% ז״א ארצות הברית רבע אחוז וכאן 1.25 שזה פי חמש! היצואנים קורסים בגלל השקל החזק ההלוואות שהמדינה נוטלת מכיוון שהיא צריכה לשלם בדולרים יותר ממה שלקחנו, ובנוסף הבורסה כאן שהוא טוען שעלתה עאלק היא בפער שלילי של 15% אתם מבינים את הטירוף והוא מזבל לנו במח על רבית גבוהה מי יעסיק את כל האנשים שיפוטרו או עסקים שיקרסו זליכה הטיפש הזה במסווה של פרופסור לענייני לוזון???? חלאת המין האנושי שקרן שמחפש כותרת כי אין לו עבודה!!!!
    סגור
  • 21.
    לא ברור
    אהרון 26/07/2013 14:07
    הגב לתגובה זו
    2 9
    עם כל הכבוד לזליכה לא ברור איך אפשר לעודד צמיחה עם ריבית גבוהה יותר ריבית גבוהה מדכאת צמיחה .
    סגור
  • ריבית נמוכה ממריצה באופן מלאכותי...
    תשובה לאהרון 27/07/2013 18:41
    הגב לתגובה זו
    3 2
    כדי להבין לא צריך ללמוד כלכלה. כל דבר שממריצים אותו מלאכותית, לא מחזיק מעמד. כשהריבית פה הייתה גבוהה הכלכלה פרחה. היום היא אפסית.
    סגור
  • 20.
    הריבית תתחיל לעלות עוד השנה
    ללא 26/07/2013 13:55
    הגב לתגובה זו
    18 5
    ואז נראה מה קורה עם בועת הנדל"ן...
    סגור
  • 19.
    צודק ,אבל ברגע שתעלה הריבית ותהיה צעקה ייתכן וימתנו את
    סיימון 25/07/2013 19:48
    הגב לתגובה זו
    4 2
    העליה בריבית של המכנתא ,כ עשו בעבר .המשכנתא השתנתא לפי עליית המדד אחת לחצי שנה.
    סגור
  • 18.
    איו שבוע שזליכה לא מספק כותרת מפוצצת
    נמצא בהלם 25/07/2013 18:02
    הגב לתגובה זו
    5 12
    הוא גם עושה משהו, או שבמכללה המצ'וקמקת שבה הוא קיבל "פרופסורה" על הישגים אקדמיים יוצאי דופן (אזכור קבוע בכותרות העיתונים) לא ממש צריך לעשות משהו, הרי התלמידים במילא יוצאים עם אותה רמת ידע כמו שנכנסו
    סגור
  • 17.
    האמת
    גיל 25/07/2013 16:24
    הגב לתגובה זו
    14 2
    זה לא ענין אם הוא צודק או לא האמת שבהתחפרות הקיימת המערכת הכלכלית נידחקת לפינה כמו בזירת האיגרוף ואז המתאגרף שבמיקרה זה המשק חשוף לחטיפת סנוקרת שתכריע אותו מבלי פתח להתחמק מזה חשוב לא להיתפתות ולהיות בתוך משכנתאות דימיוניות כפי שקורה להרבה היום כדי לא להיתמוטט מחוסר יכולת של החזרים וברור לכל בר דעת שזה יגיע
    סגור
  • 16.
    זליכה למה אתה כותב שטויות?
    חני 25/07/2013 15:38
    הגב לתגובה זו
    5 50
    גם אני נטלתי משכנתאות ל-20 שנה בזמן שהריביות היו גבוהות מאד והאינפלציה השתוללה-אבל לא המשכורות. ובכל זאת שרדנו וסיימנו את המשכנתאות. כאשר אתה עני הדרך היחידה לרכוש דירה היא להיעזר במשכנתאות. בריבית הנוכחית זה פשע לא לקחת משכנתא. הצעירים יעבדו, קצת יזיעו, קצת "יקטרו" ויגמרו את התשלומים כמו גדולים. מה לא בסדר? שאתה הזדקנת קצת? שאני הזדקנתי קצת? זה פשוט חוסר תום לב מצידך לכתוב כך על משכנתאות. אני מתפלאה על אדם כמוך שמעדיף שצעירים יזרקו כסף על שכר דירה במקום לקחת משכנתא. אתה לא רואה נכון את עניין המשכנתאות-במאה אחוז אני בזה צודקת שכן "התמחיתי" בעניין זה במשך 20 שנה. אתה מתעה. נא להפסיק עם המסע נגד המשכנתאות. אני לא בנק. אני סתם אדם פרטי במדינת ישראל ללא הורים שנתנו לי.
    סגור
  • כמה משכנתא לקחת ?? 200K 300K היום המינימום זה 600K
    lionav 27/07/2013 13:21
    הגב לתגובה זו
    14 1
    איזה זוג צעיר ממעמד ביניים אמצעי יכול לעמוד בהחזר של סכום כזה ???? את לא ממש מבינה על מה את מדברת ... הזמן יעשה את שלו .
    סגור
  • הוא אומר ההיפך
    גיא 27/07/2013 07:19
    הגב לתגובה זו
    12 0
    את לקחת משכנתא בזמן שהריבית הייתה גבוהה, ולכן היית מוכנה וערוכה מראש לגובה ההחזר החודשי. זליכה מזהיר מפני לקיחת משכנתא בזמן שהריבית נמוכה, על ידי אנשים שבכלל לא מתארים לעצמם ובכלל לא ערוכים למצב שההחזר החודשי יעלה בעקבות עליית הריבית.
    סגור
  • 15.
    עובדות בשטח=מיתון2013-17=בועה50%פיצוץ בפני החזירים!!!!! (ל"ת)
    מלחמת הפופוליזם 25/07/2013 15:36
    הגב לתגובה זו
    27 0
    סגור
  • 14.
    אין ספק שמחירי הדירות הפכו את הרוכשים לעניים ואם הריבית
    טרגדיה בפתח 25/07/2013 15:22
    הגב לתגובה זו
    47 0
    תעלה הם גם יהיו חסרי בית וגם חייבי משכנתא לכל חייהם.
    סגור
  • וגם את הוריהם שנתנו להם את מה שחסכו לזמנים קשים (ל"ת)
    שעוד יבואו 27/07/2013 23:10
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 13.
    אין קשר ישיר בין ריבית לבין מחירי הדירות ראה ארה"ב (ל"ת)
    משה 25/07/2013 15:07
    הגב לתגובה זו
    3 37
    סגור
  • משה. כמה שאין לך מושג. הקשר הוא הדוק!
    לך 25/07/2013 18:24
    הגב לתגובה זו
    22 1
    משבר הסאב-פריים נגרם כתוצאה ממדיניות ריבית נמוכה למשך תקופה ארוכה מדי.
    סגור
  • יש קשר הדוק! בארה"ב פעל רעל אחר ה"סאב פריים" שגם הביא
    אלי 25/07/2013 15:25
    הגב לתגובה זו
    26 0
    למפולת 2008.
    סגור
  • 12.
    בישראל מנהלים אינטרסים לא מנהלים את הכלכלה
    מנהיג המהפכה 25/07/2013 14:58
    הגב לתגובה זו
    12 1
    המדיניות הכלכלית משרתת את הצרכים הפוליטיים . כאשר צריך כסף לחלק ולהגדיל את התקציב הכי פשוט להעלות מחירים להעלות מיסים ואת ההכנסות לחלק . בנק ישראל היועץ הכלכלי לממשלה מנסה למזער נזקים ביד חלשה ופועל על פי רוח המנהיגים הפוליטיים
    סגור
  • 11.
    להעלות הריבית???
    שלמה גרינברג 25/07/2013 14:48
    הגב לתגובה זו
    4 16
    הרעיון מוזר. מה זאת אומרת, ""אי אפשר להשיק תוכנית כלכלית שמוציאה משק ממיתון כשהריבית נמוכה מדיי"? האם אפשר להשיק תכנית כזו בריבית גבוהה? הדבר הבטוח היחיד שיצא מהעלאת הריבית, בסביבה הכלכלית הגלובאלית הנוכחית, הוא התחזקות השקל. עדיף לסבסד.
    סגור
  • 10.
    העירו את פרשת הבושם מהפחד שאכן פרנקל יעלה ריבית
    דני 25/07/2013 14:35
    הגב לתגובה זו
    22 1
    ואז... וואי וואי מה שיקרה במדינה. פחד מוות פחדנים, אבל זה לא יעזור להם, הריבית תעלה גם תעלה מסיבות אחרות, חזקות יותר אפילו מהמושכים בחוטים :-) וכן, המבין יבין
    סגור
  • 9.
    בלתי אפשרי להעלות את הריבית לאחר שחילקו כ"כ הרבה משכנתא
    רוקפלר 25/07/2013 14:32
    הגב לתגובה זו
    9 25
    משכנתאות , אתה רק תחריף את הבעיה , הנזק כבר נעשה ואם תעלה ריבית בעצם רק תפוצץ סופית את כל מי שנטל משכנתאות ב-5 שנים האחרונות , מה גם שאי אפשר להעלות ריבית בגלל השקל החזק שבמקרה כזה רק יעצים את שחיקת המשק והיצואנים. יום טוב.
    סגור
  • לרוקפלר - אפשר בהחלט שהריבית תעלה ובקרוב גם נראה זאת
    שלומי 27/07/2013 02:12
    הגב לתגובה זו
    6 1
    בנק ישראל לא מסתכל רק על המשכנתאות אלא גם על אינפלציה, שער דולר אל מול השקל, ריביות בחו"ל וכן הלאה. משכנתאות? רק עוד נדבך אחד מבין כל שאר הנדבכים.
    סגור
  • ברגע שהריבית תעלה בארה"ב לא יהיה ברירה יהיה חייב להעלות
    כלכלן 25/07/2013 14:44
    הגב לתגובה זו
    27 3
    ריבית אם לא נראה כאן דולר בשער 6 שקל ויהיה פיחות נוראי בשקל וכול מוצר יעלה במאה אחוז במחיר הזרים פה רק בגלל ריבית נמוכה בארה"ב ואירופה וכבר בסוף שנה ארה"ב תעלה ריבית
    סגור
  • למגיב "כלכלן" - אתה לא כלכלן זה בטוח. (ל"ת)
    רוקפלר 25/07/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
    2 19
    סגור
  • הכלכלן צודק ריבית נמוכה בארה"ב גורמת לזרים לחפש מדינות
    משקיע 25/07/2013 17:02
    הגב לתגובה זו
    17 2
    כמו ישראל להשקעה ברגע שהריבית שם תעלה כולם יחזרו לשוק האמריקאי והשקל יקרוס מה לא ברור בהסבר הפשוט שהוא כתב מי שלקח משכנתא כמו טיפש ורץ עם העדר ישר למלכודת ישלם על כך הרבה כסף
    סגור
  • "רוקפלר" - אין לך מושג על מה אתה מדבר!
    איתן 27/07/2013 02:08
    הגב לתגובה זו
    10 1
    בוא תקרא קצת ותלמד. כש"משקיע" דיבר על משקיעים מארה"ב הוא לא דיבר על משקיעי נדל"ן. אף משקיע מחו"ל לא יבוא להשקיע בדירה מתפוררת במדינת ישראל שעולה כמו וילה בארה"ב. דובר כאן על משקיעי מטבע. הריבית בארה"ב 0.25% ואילו בארץ 1.25%. אז כאשר משקיע מחו"ל רוצה להשקיע את הכסף שלו בפק"מ בטוח הוא יחפש חלופות לריבית האפסית בארה"ב וישים את הכסף שלו בפק"מים בישראל. בגלל זה אגב שער השקל כל כך התחזק בתקופה האחרונה. משום שהמון אנשים קונים שקל ומוכרים דולרים. אבל נחש מה, אם תסתכל לאורך היסוטריית הריבית יש לה קטע מוזר... לפעמים היא עולה ולפעמים היא יורדת. למה שתעלה? ובכן, אם המצב הכלכלי בארה"ב ישתפר או לחילופין האינפלציה תתחיל לעלות ראש אז הנגיד האמריקאי יעלה את הריבית בארה"ב ואז כל המשקיעים האמריקאיים ששמו את הכסף פה יחזרו מהר מאוד לקנות דולרים ולהשקיע את כספם בפק"מים אמריקאיים. ומה יקרה פה? כאשר הריבית בארה"ב תעלה גם כאן חייבים להעלות אותה בשביל שהשקל לא יתרסק מול הדולר, ובכלל ריבית זה דבר גלובאלי. כאשר הריבית בארה"ב עולה בכל העולם הריביות עולות וההפך... ומה על המשכנתאות? תהיה רגוע. הן לא הדבר הכי חשוב
    סגור
  • "משקיע" אתה טועה טעות מרה
    רוקפלר 26/07/2013 15:47
    הגב לתגובה זו
    2 9
    בוא ותגיד לי כמה משקיעים באו מארה"ב לקנות כאן דירות? נו באמת, "כולם יחזרו לשוק האמריקאי" ? שוק הנדלן שם רותח ושוק ההון שם שובר שיאים , אתה מדבר כאילו שממה ושיממון שם...נו באמת תהיה רציני , השטויות שאתם כותבים לא יהפכו את זה לאמת אם תמשיכו לכתוב אותן - אם אתה מעלה פה ריבית מעבר לרמות הממוצעות בשנים האחרונות - אתה פשוט שוחט את כל מי שקנה דירה ב-5-6 שנים האחרונות ואף אחד לא יעשה את זה - תפנימו.
    סגור
  • 8.
    הוא צודק' במאה אחוז להעלות מהר ריבית לשמור תחמושת
    כלכלן 25/07/2013 14:30
    הגב לתגובה זו
    29 2
    למשבר הגדול
    סגור
  • 7.
    קוף משועמם היה מנהל את הכלכלה יותר טוב ,לפחות לא
    בא 25/07/2013 14:22
    הגב לתגובה זו
    21 4
    היה עושה בועת נדלן ששואבת את הכסף מהמשק .
    סגור
  • 6.
    כאשר הריבית תעלה המשקיעים הזרים יעזבו והדולר יעלה
    אנונימי 25/07/2013 14:18
    הגב לתגובה זו
    10 4
    לפי דעתי הזרים בדרכם החוצה מהשוק הישראלי כי הולך להיות חארב או דארב אין מצב של תהליך מדיני בלי ירידות בשוק .זאת הסיבה למחזורים הנמוכים וחוסר העניין כמו כן ברגע שהזרים עוזבים הם רוכשים מטבעות זרים ואז באופן טבעי הם עולים לכן צפו להפתעות...
    סגור
  • 5.
    פרופו זילי
    יסר 25/07/2013 14:15
    הגב לתגובה זו
    3 11
    פרופסור למה?
    סגור
  • הפוך הפוך-תעלה ריבית יבואו עוד זרים, היצואנים יקרסו (ל"ת)
    רוקפלר 25/07/2013 14:33
    הגב לתגובה זו
    5 9
    סגור
  • 4.
    זה רק אני או שהנל מחפש כותרות בלי סוף ? (ל"ת)
    שי 25/07/2013 14:12
    הגב לתגובה זו
    5 7
    סגור
  • 3.
    להפך...יש להוריד את הריבית ל 0.25% ולהשאיר אותה שם (ל"ת)
    שמואל הנביא 25/07/2013 14:04
    הגב לתגובה זו
    3 22
    סגור
  • זה בגלל שאתה לא מבין כלכלה. ריבית נמוכה היא אסון.
    העלאת ריבית חשובה! 27/07/2013 18:45
    הגב לתגובה זו
    8 1
    כל הצרות התחילו בגלל הורדת הריבית.
    סגור
  • 2.
    זה רק אני שלא הבין דבר מהכתוב מעלה ? (ל"ת)
    וקראתי פעמיים :) 25/07/2013 13:58
    הגב לתגובה זו
    10 6
    סגור
  • מה לא הבנת ? הוא אומר
    אמיר 25/07/2013 14:39
    הגב לתגובה זו
    31 1
    מה לא הבנת ? הוא אומר שבגלל מחירי הדיור המטורפים לא נשאר לאזרחים כסף לצריכה פרטית (תרופות ,סרט קולנוע,חופשות,פיצות אוכל וכו) דבר שמאט מאוד את פעילות המשק (מיתון) . וברגע שבנוסף לכך תעלה גם הריבית אז ההחזרים על המשכנתא יעלו עוד !! דבר שיגרום לירידה נוספת בצריכה הפרטית ,דבר שיביא למיתון חריף ,אנשים יפוטרו וזה יביא סוף סוף לירידת מחירי הדיור (את המשפט האחרון אני הוספתי)
    סגור
  • 1.
    ממשלה חסרת אחריות שהפילה את כל מי שבטיפשותו קנה
    ממשלת חלמאים 25/07/2013 13:57
    הגב לתגובה זו
    35 4
    דירה והמתמנף במליון שח. והפך את אם המשובבות בפ"ת למקום המבוקש ביותר. עם אחוז גירושים ובגידות הכי גדול בארץ
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות