משבר הדיור: הקבלנים מתקרבים לנקודת שבירה

בזמנים בהם מספר העסקאות בשפל הממשלה צריכה להשיב את מס הדגירה על הקרקע. מאז בוטל, ההצעות לרכישת קרקעות עלו פי 5 ממחיר המינימום

 | 

פטור מס דגירה על קרקע הוא גורם אקוטי במשבר הדיור. מי מאיתנו שמבצע את קניית סל הפירות והירקות שלו בשוק יודע היטב כי המחירים משתנים במהירות הסילון לא רק במשך עונת השיווק שלהם אלא אפילו במשך יום שיווק יחיד.                    

מדוע תופעה זו בכלל מתרחשת?
מסתבר שבענף החקלאות קיימת התכונה של חיי מדף קצרצרים למוצרים. כאשר מגיע לשוק תות שדה אדמדם ורענן בתחילת היום וכאשר השמש לא קופחת עליו, עדיין מחירו מרקיע שחקים. כולם כמהים לנגוס בו בתאווה ועל כן מרקיע מחירו לכדי עשרות שקלים לקילוגרם בודד.

אך מה קורה בסוף היום, כאשר החום והשמש כבר נותנים אותותיהם בפרי ובעיקר כאשר יתרת הפרי בדוכן כבר לא תהיה ראויה לשיווק ביום המחרת? כמובן שמחירו צונח בצורה דרמטית. הדוגמה הנ"ל היא דוגמא למעשה למוצר בעל חיי מדף קצרים במיוחד, אשר ממילא אינו יכול לסבול מכשל שוק ולכן אינו דורש גם כל התערבות חיצונית. בכל מוצר במשק קיים רכיב אורך חיי המדף והדבר משפיע על מחירו.  

כותרת ראשית

- כל הכותרות

דוגמה למוצר בעל חיי מדף ארוכים במיוחד - קרקעות, כמו גם הדירות הנבנות עליהן. על קרקעות כמובן שאין צורך להרחיב מאחר וחיי המדף שלהן למעשה אינסופיים. דירות לעומת זאת סובלות אמנם מבלאי קל, אבל הוא שולי ביותר, בפרט כאשר הן לא מאוכלסות עדיין ולכן אורך חיי המדף שלהן גם הוא כמעט אינסופי.

כיצד הדבר משפיע על עולם הנדל"ן?
ברוב מדינות העולם מוטל מס רכוש ובפרט מס על קרקע המיועדת לבנייה (זו שכבר קיבלה את כל האישורים הנדרשים לכך) ואשר הבנייה בה לא נעשית בפועל. ובישראל? לא מיניה ולא מקצתיה.

עד שנת 1999 הונהג בישראל מס רכוש, מתוך מטרה לצמצם את אי השוויון כתוצאה מבעלות על קרקעות. עד אותה שנה יחידים שהחזיקו בבעלותם קרקע לא בנויה, פרט לקרקע חקלאית ולקרקע המשמשת בחקלאות, חויבו במס שנתי בשיעור של 2.5% משווי הקרקע, ומי שעבורם הקרקע הינה מלאי עסקי חויבו בשיעור מס של 1.2%. עם זאת, החל מינואר 2000 הוחלט להוריד את שיעור מס הרכוש ל-0%. מאז היו המלצות להשיבו בועדת טרכטנברג ובחוק ההסדרים ועוד  - כולן טורפדו.

ומה קורה כאשר כאשר המשאב היחיד בעולם שלא ניתן לייצר ממנו עוד, אינו ממוסה יותר? ערכו בצורה אוטומטית עולה. אין עליו שום תקורה לאחר שנרכש והוא הופך להיות קלף מיקוח בידי היזמים-קבלנים, להם אין שום תמריץ למהר ולבנות עליו.

מאז בוטל המס ובעיקר עם האסקלציה שחלה בענף עקב משבר 2008 עלו וגאו ההצעות לרכישת קרקעות עד כי גובה ההצעה הגיע לעיתים לעד פי 5 ממחיר המינימום שהמדינה קבעה, דבר שבא לביטוי במחיר הקרקעות הפרטיות ששילש עצמו בעשור האחרון.

לא בכדי הוגשו הצעות גבוהות אלו. קרקעות שאינן ממוסות הן בטוחות כלכליות שערכן רק עולה ואגב כך גם מעקר כל מוטיבציה לבנות עליהן ובטח שלא למוכרן (למעט עבור תזרים שוטף ולא לפני שמגלגלים ערך הקרקע על הלקוח).

במציאות זאת של צבירת קרקעות מהמדינה כאשר ערכן רק עולה לצורך ספסרות ולא עבור הצורך הטבעי שלשמו נועדו, נוצר מצב אבסורדי כאשר היזמים-קבלנים, אם אכן ממלאים ייעודם ובונים ודאי שעל מנת למכור (כפי שמעיד שמם "התאחדות בוני הארץ"), "יורים לעצמם ברגל". זאת מאחר  והם מבצעים "אקזיט" מוקדם מדיי בזמן שערך הקרקע, הרכיב המשמעותי בסיפור, עדיין עולה.

מהי למעשה האסטרטגיה של היזמים-קבלנים?
בהינתן כי הקרקעות כאמור אינן ממוסות, מטרת היזמים-קבלנים היא למכור דירות במשורה כדי לייצר תזרים וכדי לטפח את מיתוס המחסור והקושי הרגולטורי. 

ואיך זה מתבטא בזמנים אלה כאשר מספר העסקאות בשפל? מסתבר שהם מנהלים קרב חשוב על תודעת ההמונים לגבי מגמת המחירים בשוק. במהלך מתואם היטב, הם פועלים כגוף אחד בשני מישורים עיקריים:

  1. הם נותנים הנחות בדמות שכ"ד עד איכלוס, ריהוט גן חינם, רכב מתנה ועוד "מתנות" רבות כיד הדמיון ובלבד שהדבר חס וחלילה לא ישתקף במדד המחירים הרשמי של הלמ"ס ויתקבע בתודעה. וכאשר ההנחות הללו אינן מסייעות עדיין להשיב את הלקוחות לשוק, ובניגוד לכל הגיון כלכלי ברמת המיקרו של החברות – הן מעדיפות למכור מעט דירות במחיר גבוה ממחיר שהיה נקבע. כלומר, הן מקריבות רווחיהן המידיים (רבות מהן יכולות לעשות זאת באמצעות השומנים רבים שנצברו בעשור האחרון, ראו גרף מצורף). 
  2. הם מאיימים ולעתים מיישמים צמצום התחלות בנייה ובכך מנסים לייצר פניקה שתתמוך במחירים הגבוהים אליהם הם שואפים.
אגב, שני המהלכים הללו דורשים תיאום רב וכלכלית אינם עומדים כלל בתנאי שוק חופשי ומשוכלל ומעידים לכאורה על קרטליזם.

מה ההיגיון במהלכים אלה? לשיטתם, דירות הן מוצר בסיסי וירידה זמנית בעסקאות סופה ב"התפרצות ביקושים כבושים". כלומר, התפיסה היא שלבסוף הקונים ישברו כשיראו שהמחיר לא יורד ויקנו בהמוניהם במחיר מופקע (הם רק שוכחים שהשוק כבר כיום מוצף עקב עשור של רכישות מוגברות בעיקר על ידי משקיעים). שאם לא כן, יחל מבחינתם תהליך של כדור שלג ופקיעת בועה. במילים אחרות, הם מנסים בכל כוחם לשמר את התרנגולת המטילה להם ביצי זהב לנצח.

מה על הממשלה לעשות?

  1. כמובן להשיב את מס הדגירה על הקרקע שבוטל. בכלכלה ובחברה בריאה, קרקע אמורה להינתן כפיקדון לקבלנים על מנת שיבנו עליה ולא אחרת.  
  2. לשלב בענף הבנייה חברות זרות, לא רק עובדים זרים אלא חברות שלמות שלא עוסקות בספסרות קרקע אלא בבניית דירות (דבר שגם אותו משתדלים היזמים-קבלנים לטרפד). 
כמובן שהממשלה ובעיקר שר האוצר לא יפעלו ליישם שום מהלך, אלא אם יופעל עליהם לחץ יוצא דופן. הממשלה כיום, יש להודות, מחויבת יותר לבעלי ההון ובהם הקבלנים מאשר לדור העתיד בה. הדבר היחיד שהיא עושה ותעשה הוא הכרזות ריקות מתוכן לפתרון משבר הדיור בדמות סיסמאות כגון: "פטיש 5 קילו לשוק הדיור", "סופרטנקר למשבר הדיור" וכו' שמטרתן בעיקר להרדים, אבל תיישם אפס פעולות אופרטיביות פשוטות שבאמת יפתרו הבעיה. לא מיסוי השכרה ולא מיסוי דגירה על קרקעות. ממשלה שבחרה לשרת מעט אשר מיליונים בכיסיהם על חשבון מיליונים אשר מעט בכיסיהם.

מה על הצעירים וחסרי הדיור באשר הם לעשות?
לפי מדד הלמ"ס מחירי הדירות רשמו ירידה של 2.5% בחצי השנה האחרונה. במצב הקיים (כ-160 משכורות ממוצעות לדירה ממוצעת), המחירים הם מהגבוהים בעולם ואין להם באמת לאן לעלות יותר. על הצעירים להבין כי מדובר כאן במשחק כיפופי ידיים ושלמרות שהממשלה עושה הכל כדי לשרת את אינטרס הקבלנים, מצבם של חסרי הדיור מצריך התייחסות גדולה יותר. 

במצב דברים בו תשואת השכירות במשק נמוכה במיוחד (כ-2%-3% בלבד) וכאשר מלאי הדירות "על המדף" הרקיע ל-50 אלף, קבלנים רבים שרויים בבעיות תזרים ומגייסים כסף מהציבור, אם באמצעות אג"חים בריביות מופרכות או הלוואות מקרנות פרטיות בריבית בשיעור של שוק אפור. דווקא הם קרובים יותר לנקודת השבירה ושבירה זו פירושה קביעת מחיר שיווי משקל נמוך יותר שאליו יאלצו להתיישר גם החברות האמידות יותר, דבר שיפעיל עוד לחצים עליהם וחוזר חלילה.

אגב, ממש אין צורך לחשוש מ"התחלות בנייה" מכיוון שבשוק בו המחירים יורדים, את המחסור מספקים ממילא מרובי הדירות (רק בשנה האחרונה "תרם" סקטור זה להיצע כ-20 אלף דירות יותר מאשר לפני כ-3 שנים).

הכותב הוא עופר מנדל, אקטיביסט חברתי וחבר בהתאחדות קוני הארץ
המאמר משקף את דעתו של הכותב, ולא את דעת מערכת Bizportal

תגובות לכתבה(66):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 50.
    צודק בהחלט!
    אבנר 10/04/2019 12:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    על כחלון להטיל את המס תכף ומייד.
    סגור
  • 49.
    קל לכתוב להביא עוד חברות בניה או להוסיף עוד מס...
    יניב 25/11/2018 06:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום להוריד מיסים בענף.... 40% מס יש על כל דירה בישראל
    סגור
  • 48.
    ליתמוך בכחלון ואלי כהן
    שםטוב יעקב 30/07/2018 20:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא למה אתה במשך דור לא מתערב יתכן שהשר כחלון לבדו יעמוד מול המחירים ההזויים אפא ראש הממשלה מר ל ק ח י ה ו
    סגור
  • 47.
    יקר כי המיסוי
    טמבלים 26/07/2018 07:37
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ענק במקום תוכנית הורדת מס תוכניות להעלות מס שילמדו מטראמפ
    סגור
  • 46.
    תבדקו כמה
    טמבלים 26/07/2018 07:35
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אחוז מהווה המיסוי ממחיר הדירה ? שוחטים במיסוי ואומרים יקר מחירי הקרקעות זה מינהל מקרקעי ישראל מונופול קובע מחירים 93% מהקרקעות מינהל מחירי קרקעות בועתיים מיסוי ענק אז מה אתם רוצים מהקבלים לכו לכחלון שר המיסוי נדלן
    סגור
  • טען עוד
  • 45.
    אחלה כתבה
    המאבטח 26/07/2018 07:24
    הגב לתגובה זו
    6 1
    כתבה מצויינת הממחישה את המצב האבסורדי שקיים היום.
    סגור
  • 44.
    מושחתים ותטמעים, נימאסתם
    myyr 25/07/2018 14:46
    הגב לתגובה זו
    7 1
    ואלוואי שאף לא 1 יקנה ממכם , כולכם גנבים , דירה 3 חדרים באירופה , עד 100,000 אלף שקל זהירות לא ליקנות הכל קורס,
    סגור
  • 43.
    לפי הטבלה הרווחים מאוד גבוהים
    אהרון 25/07/2018 14:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לכן לקבלנים יש הרבה מקום להוריד מחירים על חשבון הרווחים
    סגור
  • 42.
    חסר נתון בכתבה, כמה שטחים מצויים בבעלות קבלנים ויזמים ? (ל"ת)
    שאלה 24/07/2018 14:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • מה זה משנה?
    ג'קי 24/07/2018 16:58
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל אדמה מאושרת שאינה ממוסה היא מקור לספסרות. לפני שהיא עוברת ליזם ואחרי. אגב בידיי המדינה 93% מהקרקעות
    סגור
  • 41.
    דברים כדרבנות
    מיקי 24/07/2018 13:28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יש הגיון רב בדברים וראוי שהממשלה תתערב בשוק באופן המתואר בפוסט.
    סגור
  • 40.
    הזויי איך נותנים במה
    שוב כת המחאה 24/07/2018 09:53
    הגב לתגובה זו
    5 12
    מר מנדל פעיל של כת המחאה מנסה לעורר פחד ופאניקה בציבור ועצוב מאוד שנותנים לו במה
    סגור
  • נו אם נתנו גם לך במה...
    ג'קי 24/07/2018 10:41
    הגב לתגובה זו
    4 2
    קיבלת במה. ומה התובנה הכלכלית שלך?! אין. רק השמצות.
    סגור
  • 39.
    תשואת השכירות הנמוכה, זו בעיה שטרם הבשילה.
    בן אהרון 24/07/2018 06:20
    הגב לתגובה זו
    3 2
    זה ברור שרוב הזכאים אינם מסוגלים לרכוש דירות במחיר למשתכן כי המחירים עדיין גבוהים מאד גם בתוכנית. כרגע יש אפשרות לשכור דירות בתשואה מאד נמוכה למשכיר אבל גם זה עומד להסתיים כי בפתח מחסור בדירות להשכרה עקב צימצום הבנייה ומדיניות האוצר נגד המשקיעים. בנסיבות האלה יש לצפות לעליית מחירי השכירות בטווח הבינוני והארוך.
    סגור
  • שמעתי שהקבלנים הולכים למכור תירס במקום
    ג'קי 24/07/2018 10:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמה הם יכולים לצמצם?! יש להם עוד 114 אלף דירות בבנייה פעילה ועוד רבבות על המדף. ויש מאות אלפי דירות מושכרות שהן תיק השקעה גרוע...אגב משקיעים זה בדיוק ההפך מהרדפים עם האין מס השכרה שלהם
    סגור
  • 38.
    הרווח שזינק מעיד על העדר תחרות ממשית.
    בן אהרון 24/07/2018 06:14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האוצר נמצא בניגוד אינטרסים כפול: מצד אחד הרצון להגדיל את הכנסות המדינה, ע״י מכרזים בשוק החופשי לכל המרבה במחיר, יחיד עם רווחים גדולים ליזמים שמניבים לאוצר הכנסות נאות ממיסים. מצד שני כדי להלחם באלה, האוצר צריך לוותר על הרבה מאד הכנסות וזה לא דבר פשוט כל כך. כאן המילכוד של מי שמנהל את הנושא, מצד אחד מצהיר שרוצה להוריד מחירים, ומצד שני בכל צורה שלא תהיה, זה יגרום לירידה חדה בהכנסות ממיסים. איך לאכול את העוגה ולשמור אותה שלמה? שאלה קשה.
    סגור
  • אין דילמה
    ג'קי 24/07/2018 10:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם ימשיכו להתעלל בדור הצעיר ישלמו אחכ מחיר הרבה יותר כבד
    סגור
  • 37.
    הסיפור הרבה יותר מורכב. (ל"ת)
    בן אהרון 23/07/2018 23:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • תודה שפישטת לנו אותו. הרבה יותר ברור עכשיו (ל"ת)
    יהוקמץ 24/07/2018 09:02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 36.
    כמה נכון, הכיוון ירידה (ל"ת)
    nav 23/07/2018 22:17
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 35.
    בום
    בולי 23/07/2018 22:06
    הגב לתגובה זו
    6 0
    תחילת הסוף
    סגור
  • 34.
    עם דגירה או בלי דגירה על קרקעות, תם עידן
    הלוחם בדרכים. 23/07/2018 19:11
    הגב לתגובה זו
    8 1
    כאשר הציבור מבין שבאמת נגמר לו הכסף, הקריסה מתחילה. עד עכשיו כל הגורמים עוסקים בדבר אחד - להקל על הזוגות הצעירים את ההשתעבדות. * פריסה לשנים רבות יותר, * הלוואות קבלן למימון ההון העצמי ו/או הלוואות נוספות מעבר למה שהבנק מוכן לתת * הצגה של מציאות מדומיינת ש״ככה זה״.. אבל כאשר הציבור מבין את הבלוף, הכל קורס
    סגור
  • 33.
    כתבה מדויקת וצודקת
    דוד 23/07/2018 19:10
    הגב לתגובה זו
    13 0
    עוד ועוד כתבות שמראות את מפלצת הנדל"ן הבועתית. האינטרסנטים מעדיפים להשמיד את המדינה, העיקר שהם לא ירוויחו פחות. השאלה העיקרית היא, היכן "הציוני הדגול", ראש הממשלה מר נתניהו?
    סגור
  • 32.
    ביבי נוסע בכל העולם בשבילכם!וכל מה שיש לכם הדפוק לומר ז
    עם יהודי עם רשע!! 23/07/2018 18:32
    הגב לתגובה זו
    3 3
    אולי דיי להשמיץ את ראש הממשלה! מה ביבי עשה לכם רע???? שקל!לא לקח לכיס!!! כל היום ובלילה עובד בשבילכם!!!
    סגור
  • 31.
    אולי פעם תפרגנו לביבי?למה אתם עם מגעיל? (ל"ת)
    .תקשורת שווה שקר 23/07/2018 18:28
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 30.
    כאילו שמחכים לי עם תופים ומחולות במקום אחר,פחחחח
    . 23/07/2018 18:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה לא הייתי?גרמניה,צרפת,אוקראינה,איסטנבול.... ואיפה לא??? אין כמו בישראל...
    סגור
  • אתה בטוח שהיית אמור להגיב לכתבה הזו? (ל"ת)
    יהוקמץ 24/07/2018 09:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 29.
    בועה=ממשלה
    יוסי 23/07/2018 17:39
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אמת כל מלה בסלע
    סגור
  • 28.
    חייב לציין
    מיכאל 23/07/2018 17:31
    הגב לתגובה זו
    23 1
    שמגיע כל הכבוד ענק לביזפורטל, שסוף סוף מפרסמים כתבה עניינית, מציאותית, שלא עומד מאחוריה גוף אינטרסנט שממן את הצד שלו וחושף את האמת כפי שהיא. אפילו שיש כאלו שהיא עלולה הכאיב להם ולחשוף את שקר ה״מחסור״ המדומיין.
    סגור
  • 27.
    דעתי
    ינאי 23/07/2018 16:39
    הגב לתגובה זו
    3 3
    יש חשש אבל שעכשיו אם יחזירו את המס הם פשוט יגלמו את זה שוב על מחירי הדיור. כדי לעשות רווח. יזמים צריכים לחשוב יותר איך לבנות פרוייקטים קהילתיים כמו שפרי נדלן בונים למשל. וככה למשוך קונים צעירים. ולא לחשוב על קומבינות איך להרוויח על חשבון הציבור
    סגור
  • 26.
    גם הקיץ לא קונים דירה במחיר בועה
    כרגיל 23/07/2018 16:22
    הגב לתגובה זו
    33 1
    מייבשים את השוק, עושק הדורות יפסק חזירים! לקחתם לנו את הכסף שנצטרך לטיפול בהורינו שיזכו בתוחלת חיים ארוכה!!
    סגור
  • 25.
    כתבה מעולה
    מחכה לירידות משמעותי 23/07/2018 16:10
    הגב לתגובה זו
    15 1
    מידע חשוב לכל מי שעדיין חושב שכחלון באמת עסוק בלהוריד מחירים.
    סגור
  • 24.
    כל כך פשוט וכל כך נכון
    ממ 23/07/2018 15:53
    הגב לתגובה זו
    14 1
    כבר ליפני שנים היו צריכים לאשר לחברות בניה מחו"ל ליבנות עם עובדים שלהם אבל משום מה כחלון לא פועל בכיוון הנכון
    סגור
  • 23.
    אחי אתה תותח....
    אייל 23/07/2018 15:34
    הגב לתגובה זו
    18 0
    המאמר לא מושלם אבל הכיוון הכללי נכון לגמרי אגב בקרקעות של המינהל אתה מחויב לבנות תוך מספר שנים בדיוק מהסיבות שאמרת אז וודאי שצריך למסות קרקע שאפשר לבנות עליה
    סגור
  • 22.
    מנדל חכם על כסף של אחרים
    איש רגיל 23/07/2018 15:16
    הגב לתגובה זו
    2 15
    הכותב חכם על להכניס ידיים לכיס של אחרים. בגלל הגישה הזאת נשאר מדינה עם אפס יזמות. מי ירצה להשקיע כאן שההזויים רוצים לחמוד לך כסף שהשקעת וסיכנת? הפתרון הוא לא במיסוי אלה בתחרות - השר אמר שיביא חברות מחול, ישחרר קרקעות ויקצה אישורים. אז יאללה תחרות
    סגור
  • לא תהיה יזמות?!
    ג'קי 23/07/2018 16:00
    הגב לתגובה זו
    12 2
    החוסר יזמות בוא בגלל שלא משתלם לבנות אלא לדגור...המטרה היא לא לגבות מס. ברגע שיהיה מס הקבלנים ירוצו כבר לבנות....חברות זרות זה נהדר אבל הקבלנים מטרפדים את זה...
    סגור
  • 21.
    בכולם הקבלנים נלחמים.חזירים וחבל
    ישראל ישראלי 23/07/2018 15:08
    הגב לתגובה זו
    18 0
    כמה עולה מר בניה? מנסיון 2800 שח לא כולל סטנדרט רגיל 3800 שח לא כולל מעמ.משודרג ושלא יעבדו עליכם.כול הקבלנים משחקים בקזינו על הכסף שלנו. ותחשבו על זה.
    סגור
  • 20.
    המחירים נקבעים על ידי הקונים.
    אריק בר 23/07/2018 15:06
    הגב לתגובה זו
    9 1
    עם ישראל מוכן לשלם כל מחיר ולא רק בתחום הנדלן. מתי ילמד לדחות סיפוקים יקרים ?
    סגור
  • 19.
    זבוב בלי רגליים חרש
    אא 23/07/2018 14:48
    הגב לתגובה זו
    2 10
    אני מתקשה להבין את העורכים הנותנים לכל מי שחפץ לפרסם שטויות. אפשר לפחות לכתוב למעלה שזה על דעתו של הכותב בלבד. עלית מחירי הדירות וחוסר בהתחלות בניה נגרמו על ידי ממשלתינו המפוארת בלבד. הכותב מציג פן אחד בלבד. כמו משל זבוב בלי רגליים - חרש.
    סגור
  • אז למה בחרת לזלזל בדעתו של הכותב במקום...
    יהוקמץ 23/07/2018 16:04
    הגב לתגובה זו
    6 1
    לשטוח את דעתך המנוגדת?
    סגור
  • נו ואתה גם קיבלת במה...
    ג'קי 23/07/2018 15:53
    הגב לתגובה זו
    6 1
    בתגובה זו ומה עשית איתה? חוץ מהלשמיץ לא כתבת כלום. אגב, כתבות טוענות ההפך הגמור דוקא יש למכביר. דנוס, ארז ודומיהם מפרסמים כל שני וחמישי את הנרטיב שלהם ואף אחד אפילו לא רושם בתחתית הכתבה כי הכתבה היא "על דעת הכותב בלבד". ממש לא אינטרסנטים אלא ממש אורים ותומים....
    סגור
  • 18.
    המחירים יעלו כי כחלון רוצה
    לאף אחד לא אכפת 23/07/2018 14:13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שהם יעלו, אתם בוחרים הכחלון וביבי אתם מקבלים כחלון וביבי, מה לא מובן?
    סגור
  • מעולה, שיעלו
    תומי 23/07/2018 14:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא קונים כך או כך.. נראה לכמה זה "יעלה" בסוף.
    סגור
  • 17.
    מאמר לפנים!
    אנניטו 23/07/2018 14:02
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ספסרות זה ספורט לאומי דירות קרקע רק לספסר
    סגור
  • 16.
    הפראיירים לדור הנוכחי נגמרו.
    מהנדס מחשבים 23/07/2018 13:51
    הגב לתגובה זו
    27 0
    נשארו כל אלה שמבינים שלא הגיוני להשתעבד לדירה ממוצעת- במשך כל החיים.
    סגור
  • 15.
    הרגולטור הכי טוב הוא הצרכן. לא קונים במחירים גבוהים.
    גבי 23/07/2018 13:36
    הגב לתגובה זו
    47 1
    לציבור אין כסף לעושק הדירות.
    סגור
  • 14.
    כל מי שקורא להטלת מס, ולא משנה איזה מס הוא מנוול רשע
    ברגר 23/07/2018 13:35
    הגב לתגובה זו
    1 26
    אכזר, לא אנושי, פוחלץ, והדיוט
    סגור
  • נראה לי שאתה מדבר מפוזיציה (ל"ת)
    אריק בר 23/07/2018 15:07
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • מגניב. בוא נבטל אז את כל המיסים (ל"ת)
    ג'קי 23/07/2018 14:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • אם אתה עובד במס הכנסה לך לו כדאי (ל"ת)
    ברגר 29/07/2018 18:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • איך יממנו חולים וזקנים בלי מיסים? (ל"ת)
    חוכמולוג 23/07/2018 13:51
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • חולים בגלל המיסים, זקנים עניים
    ברגר 29/07/2018 18:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל המיסים
    סגור
  • 13.
    מסכים עם כל מילה
    אמת 23/07/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
    16 0
    רק מה - הממשלה לא רוצה להוריד מחירים לכן המס לא יוחזר
    סגור
  • 12.
    הכי הוגן יהיה
    אמיר 23/07/2018 13:28
    הגב לתגובה זו
    5 1
    לחייב יזם לפרט את המרכיבים השונים במחיר הדירה, לדוגמא: מחיר קרקע עלות בניה מיסים רווח וכל מרכיב נוסף ושהקונים יחליטו האם הם מוכנים לשלם ליזם את המחיר המבוקש בהינתן העלויות והרווח. הגיע הזמן שמרכיבי המחיר של הדירה יהיה שקופים לציבור הרוכשים.
    סגור
  • 11.
    יגאל גולדברגר
    יגאל גולדברגר 23/07/2018 13:04
    הגב לתגובה זו
    11 0
    עופר, תודה בשמי ובשם רבים אחרים. גם אני חבר בהתאחדות קוני הארץ.
    סגור
  • 10.
    עוד כתבה שמוכיחה כמה ממשלת ישראל רצתה בבועה הזאת (ל"ת)
    ביובי העבריין 23/07/2018 12:58
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • 9.
    יפה אמרת
    איתן 23/07/2018 12:57
    הגב לתגובה זו
    13 0
    כחלון ישן בעמידה. בהחירות הקרובות הוא יתעורר על הערסל באולגה לצד ארגז בקבוקי ערק ויעמוד על טעותו הפטלית.
    סגור
  • 8.
    כל מילה בסלע
    צעיר 23/07/2018 12:56
    הגב לתגובה זו
    12 0
    לבטל פטור ממס ולמסות קרקעות שמיועגות לבניה, כבר אתמול!
    סגור
  • 7.
    כתבה דבילית
    ספקולנט 23/07/2018 12:55
    הגב לתגובה זו
    3 29
    האינטרסנט שכתב שכח שמרבית הקרקע בידי הממשלה.אז מיפה הספקולנט? מציע שלא תכתוב יותר כדי שאנשים חלילה לא יושפעו מעיצות אחיטופל שלך.
    סגור
  • נו ו... הממשלה היא האחראית זה ברור
    ג'קי 23/07/2018 13:32
    הגב לתגובה זו
    18 0
    הממשלה מחזיקה בקרקעות. הממשלה מוכרת קרקעות. העניין הוא שברגע שהם לא ממסים את הקרקע מס דגירה הם מעלים ערכה - הקבלנים נלחמים עליה כי ערכה עולה כך וממילא את מה שהם מוכרים הם מגלגלים על הלקוח. ברור שכל קרקע בידד הממשלה וגם מה שלא בידייה צריך להימסות במס דגירה.
    סגור
  • 6.
    שימו לב
    תומי 23/07/2018 12:54
    הגב לתגובה זו
    22 0
    סתם לידיעה כללית, ב 2013 הציעה ממשלת סין לממשלת ישראל לבנות עיר חדשה ליד לטרון ב 400K ש"ח ליחידת דיור, 120 מ"ר, כולל רווחים לכל המעורבים. המדינה יכולה לתת ע"כ 100% מיסוי ועדיין לרוכש הפוטנציאלי המחיר יעלה באיזור ה 800K לדירה חדשה. אל תגידו שהסינים לא יודעים/יכולים לבנות, תגידו שאתם מעדיפים לעשוק כמה שיותר. בועת מחירים ייקרה את ערך הדירות ב 130%, לא שיפור באיכות הבנייה או קבלנים שעשויים מזהב. תבינו מה הסיבה האמיתית להתנגדות שלהם. צריך לייבש להם את השוק שידפקו לאנשים בדלת ויחפשו רוכשים מבחינתי, תופתעו באיזו מהירות כל העסק פה יתפוצץ.
    סגור
  • 5.
    ביטול הפטור ממס על השכרת דירה
    אני 23/07/2018 12:32
    הגב לתגובה זו
    25 2
    ומס ערך קרקע - צו השעה. מאמר נהדר
    סגור
  • 4.
    השבירה תתרחש עם הליכתו של נתניהו ..מנפח בועות סדרתי (ל"ת)
    הרצל 23/07/2018 12:16
    הגב לתגובה זו
    17 2
    סגור
  • 3.
    מזמן צריך לחייב לבנות על קרקע זמינה. זה נכון עד מאוד. (ל"ת)
    סרגיי 23/07/2018 12:09
    הגב לתגובה זו
    32 0
    סגור
  • 2.
    כתבה עניינית המשקפת לאמיתה את המציאות העגומה! (ל"ת)
    משה 23/07/2018 12:05
    הגב לתגובה זו
    33 0
    סגור
  • 1.
    כתבה לעניין. עוד קצת והם נשברים והמחירים ירדו וירדו ...
    ממי 23/07/2018 11:59
    הגב לתגובה זו
    42 0
    כל מי שאומר אחרת הוא בעל אינטרס שלא מדבר מהיגיון כלכלי
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות