תוכנית שדה דב - כמו להקים עיר חדשה בגודל של גבעתיים
אין וויכוח על כך שמתחם שדה התעופה דב שהתפנה אשתקד, מהווה את עתודת הקרקע לבנייה המשמעותית ביותר לא רק בעיר תל אביב, אלא גם בגוש דן ואיזור הביקוש כולו. המתחם משתרע על פני שטח ענק של כ-2.500 דונם (כמעט כשטחה של העיר גבעתיים) ולפי תכנית המתאר שקודמה לפני כשלוש שנים על ידי עירית תל אביב, יכלול בין היתר כ-16,000 יחידות דיור, מתוכם כ-35 מגדלים בני 40 קומות, כ-514 אלף מ"ר מבני ציבור, כ-126 אלף מ"ר מסחר, כ-323 אלף תעסוקה, כ-200 אלף מלונאות וכ-385 דונם פארק וגנים ציבוריים. כמו כן תכלול תכנית הענק בין היתר את המשך שדרת אבן גבירול צפונה לאורך הקו הירוק המתוכנן של הרכבת הקלה וכן את המשך שדרת איינשטיין מרמת אביב מערבה בואכה חוף הים.
בזמנים טרופים אלה של מגיפת קורונה ומשבר כלכלי חסר תקדים, קיימת ללא ספק חשיבות משנה בקידום תכנית זו, ובמיוחד לאור המחסור הקריטי בהיצע דירות, ובעיקר באיזור הביקוש שבמרכז הארץ. לכן תמוהה ביותר התעכבות התכנית שהוגשה כאמור לפני כשלוש שנים, הופקדה לפני כשנתיים וחצי, עברה שמיעת התנגדויות, וכבר אמורה הייתה לצאת לדרך. על כן אין פלא שמאות בעלי קרקע הגישו בעצם ימים אלה עתירה כנגד עירית תל אביב על כך שהתכנית מתעכבת שלא לצורך ומבקשים, בצדק רב, להעביר אותה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב לטיפול הוועדה המחוזית.
יתרה מכך: שעה שהוגשה תכנית הרובע הצפוני של תל אביב שיוקם במקום היכן שהיה שדה דב, שדה התעופה עדיין עמד על תילו. עכשיו כבר לא. כך שבמסגרת התכנית המקורית התחשבו במגבלת גובה הבניינים, זאת בשל נושא הבטיחות מול מטוסים ממריאים ונוחתים. כעת בעיה זו לא קיימת כלל, כלומר ניתן היה במהלך השנים האחרונות, שבהן כבר היה ברור שהשדה הולך להתפנות, לעדכן את התכנית המקורית ולהוסיף עוד כהנה וכהנה יחידות דיור, ובד בבד לא להגביל את גובה הבניינים לכ-35-40 קומות. מדוע גם משתנה חשוב זה לא נלקח כלל בחשבון?
מדובר, אדגיש, בקרקע היקרה ביותר בארץ, ומעבר לאינטרס הברור של מאות בעלי הקרקע לקדם מידית את התכנית, קיים כאן אינטרס לא רק של עירית תל אביב, אלא גם מדינת ישראל כולה. לשם המחשה, 16,000 יחידות דיור הכרוכות בתכנית הנוכחית, הינן שוות ערך פחות או יותר למספר תושבי ערים דוגמת הוד השרון או גבעתיים, שלא לדבר על התוספת המשמעותית ביותר של שטחי מסחר, משרדים, מלונאות וכו', ובמיוחד באיזור כה אטרקטיבי. והעובדה שהתכנית לא רק תקועה, אלא גם אינה מתעדכנת על פי הצרכים הדחופים של המשק הישראלי ושוק הדיור בעיתות אלה, ממחישה אל נכון עד כמה כל נושא ה"ויה דולורוזה" של ביורוקרטיה ומתן ההיתרים, מחייב טיפול שורש עמוק.
על כן "שרות הדב", תרתי משמע הזה, הינו לטעמי סימבולי למה שקורה אצלנו בכלל בוועדות התכנון והבנייה, והעדר יישום הרפורמה בחוק התכנון והבנייה שמטרתה היה, במיוחד, לקצר ולפשט תהליכים ביורוקרטים ארוכים ומסורבלים ולהגדיל משמעותית בסופו של דבר את היצע התחלות הבנייה. העובדה שמדינת ישראל "תקועה" שנים על גבי שנים עם פלוס מינוס 50 אלף התחלות בנייה, זאת כאשר הביקושים בשוק גדלים משנה לשנה, הן בשל המחסור בדיור ובמיוחד בשל הגידול המהיר בריבוי הטבעי, תוספת של כ-200 אלף ישראלים מידי שנה, מחייבת את כולנו בשידוד מערכות יסודי.
*כותב המאמר ארז כהן הינו שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
20.למה תקועה? מואצת מאוד בתכנון המפורט.גילי טסלר 07/12/2020 23:43הגב לתגובה זו0 0מי שאיננו צעורב בקידום תכנון הפיתוח המואץ בשטח התכנית ובקידומן של התכניות המפורטות במקביל אינו יכול להצהיר על קצב כזה או אחר כיוון שפשוטו כמשמעו הוא אינו יודע. ובינתיים בזמן שאנחנו עמלים על קידול המפורטות ניתן להינות מחציית שטח התכנית מהשכונות שבעורף היישר לטיילת.סגור
-
19.להתחיל לבנות בשדה שב עכשיושי 13/11/2020 12:18הגב לתגובה זו0 1השטח עומד ריק וחבל להעביר לאישור וודמל בועדה המחוזית ולקדם את הבניה . זה יפנה דירות במקום אחרים לשכירות ויניע את השוק כולו. חייבים להתחיל לבנות בשטחסגור
-
18.הוועדה המקומית אישרה את תכנית התחדשות קריית-חיים מערביתגיא 11/11/2020 05:01הגב לתגובה זו0 0הוועדה המקומית אישרה את תכנית התחדשות קריית-חיים מערבית במסגרת התכנית תחובר השכונה לחוף הים באמצעות טיילת, שבילי אופניים ושבילי הליכה, שיחברו בין חלקי השכונה השונים לחוף. בתוך כך, יועתק, בין היתר, הכביש הקיים כיום בחזית רחוב טרומן וחוצץ בין השכונה לים לחלקם האחורי של מבני המגורים. השטח שיתפנה עם העתקת הכביש יהפוך לחזית-ים פעילה,סגור
-
17.לי נראה יותר שבעלי הקרקעות מפעיליםי 06/11/2020 09:48הגב לתגובה זו0 0לוביסטיםסגור
-
16.עם מירי רקבדרור 03/11/2020 16:39הגב לתגובה זו1 0שרת התחבורה מעדיפה גוש דן בלי רכבת תחתית .עם טמבלית כזאת צופים שגוש דן יתמוטט בעוד כמה שנים . מה שהבינו בערים כמו לונדון ופריס לפני 120 שנה שרת התחבורה שלנו לא מסוגלת להבין היום .סגור
- טען עוד
-
15.איזה שטויות. כדי ליצור צפיפות לא צריך לבנות מגדליםדור 02/11/2020 17:34הגב לתגובה זו3 0בגובה 200 קומות. רבות מערי אירופה צפופות בלי מגדלים. המגדלים האלה יוצרים ניכור הרבה פעמיםסגור
-
14.מה זה שווהשי 02/11/2020 14:50הגב לתגובה זו2 0שמגדילים היצע אבל המחירים לא בהישג יד של 99 % מהציבור?? חבל שהתכנון של כחלון לשלב במתחם דירות ברות השגה נקבר.סגור
-
13.הריר וריח הכסף נוזל לכתוב מהפה..רונן מאילת 01/11/2020 17:42הגב לתגובה זו1 1תשכח ...לא בימי חייך... התוכנית תשאר תקועה עשרות שנים..היכן שיש כסף ויהודים "אירופאים"..ערובה לגניבות ,מלחמות,... תל אביב דחוסה..פשע לבנות שם..לבנות רק בפריפריה ולהשתמש בשטח כמרכזיות ענק לרכבות פרברים לתנועה ציבורית מהפריפריה ...סגור
-
12.3 שניםצפון ת"א 01/11/2020 11:52הגב לתגובה זו1 1אם ב 3 השנים הקרובות לא יהיה שם איזה דחפור אז האדמה הזאת תישאר ככה כמה הרבה מקומות ברצועת החוף של תל אביב. חבל שהשטח הזה שייך לעיריית תל אביב ולא לעיריית קריית אונו ,היו כבר מזמן עושים השטח הזה משהו.סגור
-
11.איך ידחסו עוד 16 אלף מכוניות לדרך נמיר?נהגוס 01/11/2020 11:49הגב לתגובה זו4 1אם יבנו 16 אלף דירות בשדה דב אז כל ת"א תעצור. אי אפשר, פשוט אי אפשר, להכניס עוד 16 אלף מכוניות לפקקי התנועה של היום, וכמובן שלא תהיה חניה בת"א. רק דמיינו את עצמכם מחפשים חניה בעיר, כשלפניכם לא 16 אלף מכוניות אלא רק 160. איפה בדיוק תחנו?סגור
-
16000 כפול 3 (ל"ת)י 06/11/2020 09:49הגב לתגובה זו0 0סגור
-
תחבורה ציבורית בלבד .אורי 03/11/2020 16:43הגב לתגובה זו2 0עיר העתיד היא עיר בלי מכוניות פרטיות . רק תחבורה ציבורית חשמלית , נקיה , שקטה , זמינה מגיעה לכל פינה .סגור
-
10.ארז כהן כותב המאמר תאמת אין לך שם קרקע ? (ל"ת)כותב מפוזיציה 01/11/2020 11:37הגב לתגובה זו2 0סגור
-
9.אם הסוציאליסט החזירי נתניהו ימשיך לשלוט8 01/11/2020 10:52הגב לתגובה זו3 1אז תימשך הביורוקרטיה, הטייקוניזם, וניפוח בועת הדיור.סגור
-
8.מעולה יש לי קרקעות שם והמחיר רק עולהאורן 01/11/2020 10:28הגב לתגובה זו0 0ועולה הבירוקרטיה רק עושה אותי יותר עשיר. עדיף כסף על הנייר מאשר אצל אישתי בבנקסגור
-
7.ג.נ./א.נ. : רק שכחתם גורם פיצי .... התחממות גלובלית...דר טיחו 01/11/2020 09:49הגב לתגובה זו0 0שתגרום לעליית מפלס הים התיכון בעשרות סנטימטרים...!!!!!!סגור
-
6.כמה ? מה כמה ?לונדונית 01/11/2020 08:31הגב לתגובה זו1 0כמה תעלה דירת מגורים 4 חדרים ? האם השכונה תפתח דלת לבני המעמד הבינוני או שמא רק אנשי העשירון העליון או ילדיהם יהיו תושבי השכונה?סגור
-
5.מדינה מושחתת. לא רוצים לקדם, כי לא שווה למכור בקורונה (ל"ת)ממי 01/11/2020 08:14הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.לא אגור שם גם בחינם... (ל"ת)f 01/11/2020 08:02הגב לתגובה זו2 6סגור
-
לא תגור בתל אביב ליד הים? נשמע ממש אסון, הא? (ל"ת)איש 02/11/2020 17:35הגב לתגובה זו2 0סגור
-
אין לך מספיק כסף??? (ל"ת)עמי 01/11/2020 08:26הגב לתגובה זו3 0סגור
-
האמת יש לי קצת, אשמח אם לך יהיה הרבה....5 02/11/2020 09:36הגב לתגובה זו0 1שתגור אתה שם ואל תגור לידי. הכי טוב לשנינו. מה אכפת לך?...סגור
-
3.פנטזיהויקטור חסון 31/10/2020 23:39הגב לתגובה זו2 0שום דבר לא השתנה ולא ישתנה, המחירים בארץ לא ירדו גם אם ימכרו את כל הדירות בשטח של שדה דב על הניר. יש חוסר של 250,000 דירות בישראלסגור
-
כן בגלל שחסר אנשים גרים ברחובות באוהליםיוסף המספר 01/11/2020 23:27הגב לתגובה זו0 0יש ריבית נמוכה ולכן אנשים קונים וממנפים את עצמם בעוד ועוד דירות למה לא השאלה אם זה ימשך לתמיד וכרגע זה כבר נמשך המון זמן כבר 15 שנים לפחות. ובינתיים לעוד כמה שנים טובות אבל כאשר הריבית תעלה כל הדירות האלה ימכרו במאות אלפים.סגור
-
2.טעות היה לסגור ולנתק את אילתשדה דב 31/10/2020 19:45הגב לתגובה זו4 2למען מגדלים למליונרים ולקומץ בעלי קרקעות שיתעשרו . כרגיל אין פה שום מחשבה לטווח ארוך מעניין כמה חברי כנסת הם בעלים של קרקע שם ויקבלו מליונים . זה לא משרת את העם זה משרת קומץ עשירים שיקנו שם דירות . יהיה כמו הגוש הגדול גועל נפש אחד גדול של נובורישים מגעילים עם רמת מוסר ירודה כולם יודעים מי גר בגוש הגדול ומה הולך שם באמתסגור
-
יותר מכךאהרון 01/11/2020 14:42הגב לתגובה זו1 0המגדלים יחסמו את הים ואת משב הרוח . זה בניגוד למקובל בעולם שהמגדלים נבנים בקו שלישי ורביעי מהיםסגור
-
1.הגדלת התושביםרן 31/10/2020 18:45הגב לתגובה זו2 0והתשתית כבישים חניות -ישארו אותו דבר ??? יצטרכו להכניס לתחבורה "הליקופקרים"סגור