ירון זליכה דיור
צילום: BIZTV
הדור הדפוק

למה צעירים לא יכולים לקנות דירה ואיך אפשר לשנות את רוע הגזרה?

פרופ' ירון זליכה תוקף את מדיניות הממשלה בשוק הדירות, מנתח את עליית המחירים בשנים האחרונות ומסביר מה צריך לעשות כדי לאפשר לצעירים לרכוש דירות
מערכת Bizportal | (103)

מחירי הדיור בישראל עלו ב-130% ב-12 שנים. שורה ארוכה של שרי אוצר  עשו כל שביכולתם כדי לעצור את עליית מחירי הדיור ונכשלו כישלון חרוץ. איך זה קרה ומה צריך לעשות כדי שלצעירים תהיה דירה.  

 

>> למה הצעירים בישראל עובדים קשה ולא מתפרנסים

ובכן, הממשלה עשתה רבות, רק לא בכיוון הנכון. פול גז בניוטרל. והעיקר, היא התעקשה שלא להכיר בשני המנועים המרכזיים שהביאו לעליית מחירי הדיור: שיעור צמיחה נמוך וחוסר התאמה בין שיעור הריבית לשיעור הצמיחה. אני יודע שלאנשים רבים זה נשמע סינית. אבל זה בעברית. אל דאגה, אני אסביר הכול.

בשנים 2003 –2007, כשכיהנתי כחשב הכללי, ניהלנו מדיניות כלכלית אשר ייצרה צמיחה מאוד גבוהה לנפש. צמיחה שהגיעה בשיאה לארבעה אחוזים. וגם בנק ישראל שמר מצדו על ריבית תואמת.

והתוצאה? הריבית בבנק הייתה גבוהה מהתשואה על שכר הדירה. אנשים לא קנו כמעט דירות להשקעה והשאירו את היצע הדיור פתוח לזוגות הצעירים. וכך בחמש השנים האלו ירדו מחירי הדיור בכשבעה אחוזים במצטבר. מנגד הצמיחה הגבוהה אפשרה לשכר הממוצע לעלות בכעשרה אחוזים. בשורה התחתונה - מספר המשכורות הממוצעות לרכישת דירה ירד בכחמישה עשר משכורות לדירה אחת.

לעומת זאת, מאז 2008, ולמעשה עד היום, מנוהלת בישראל מדיניות כלכלית המרסקת את הצמיחה. וחמור מכך, בנק ישראל הפסיק להתאים את הריבית הריאלית לצמיחה לנפש ופתח פער אדיר ביניהם. פער כה גדול שאף מדינה מערבית אחרת לא פתחה. בעקבות זאת, התרסקה הצמיחה לנפש ואילו הריבית הריאלית ירדה אל מתחת לתשואה על שכר דירה.

התוצאה? בעלי הון שחיפשו תשואה החליטו לקנות דירות להשקעה. משדרגי דיור שנהגו למכור את דירותיהם הישנות העדיפו לרכוש דירה חדשה מבלי למכור את הדירה הישנה. הזוגות הצעירים מצאו עצמם בתחרות עזה ומחירי הדיור החלו לעלות במהירות מסחררת. כמאה ושלושים אחוזים במצטבר. כך הגענו למצב שבו אנו זקוקים היום למאה וחמישים משכורות ממוצעות כדי לרכוש דירה ממוצעת.

מה הייתה הסיבה שגרמה לממשלה לנהל מדיניות כלכלית שגויה? כדי לנהל מדיניות כלכלית תומכת צמיחה על הממשלה להפסיק לחבק את המונופולים, את החברות הגדולות, את הבנקים, את הטייקונים ואת עצמה. במילים אחרות, היא צריכה לבצע רפורמות יסודיות בענפי המשק שיפרקו את המונופולים וינטרלו את הטייקונים מכוחם.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

היא צריכה לבטל את הטבות המס לחברות הגדולות ולהפחית מסים לצרכנים ולעסקים קטנים. היא צריכה להפסיק לשעבד תקציבים מנופחים לטובת גורמים פוליטיים ומקורבים ולהפנות אותם לתשתיות ולצמיחה. בקיצור - היא צריכה להפסיק ולשרת את מקורביה העשירים, ולהתחיל לשרת את הציבור הרחב.  

ומדוע בנק ישראל נכשל כך? מדוע הוא הפקיר את הזוגות הצעירים ופתח פער כה גדול בין הריבית לבין הצמיחה לנפש? מכיוון שריבית נמוכה מסייעת בדיוק לאותם הגורמים. לבנקים שיכולים לתת יותר הלוואות. למונופולים ולחברות הגדולות שהן צרכניות האשראי הגדולות ולכן נהנות מריבית נמוכה. וכמובן, לטייקונים שהריבית הנמוכה מאפשרת להם למחזר את חובותיהם ולרכוש עוד ועוד עסקים.

רק אם הממשלה ובנק ישראל יחשבו מסלול מחדש נראה שוב עלייה בצמיחה לנפש שתביא עמה עלייה מקבילה בריבית הריאלית ואלה מצדן יביאו לירידת מספר המשכורות הנדרשות עבור דירה ממוצעת.

אם באמת היו מנהלים מדיניות כלכלית נכונה, המחירים לא היו מזנקים לשמיים וצעירים רבים לא היו צריכים להרגיש שהם עושים הכל לפי הספר: תיכון-צבא-אוניברסיטה-עבודה ובכל זאת לא מקבלים סיכוי הוגן לרכוש דירה ולגדל משפחה. 

תגובות לכתבה(103):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 72.
    רם 05/01/2021 17:27
    הגב לתגובה זו
    לקרקע מציאות בגובה הדשא.
  • 71.
    אורנה 01/01/2021 11:35
    הגב לתגובה זו
    נניח העלת את הריבית = העלית את המשכנתא. וגם הורדת את הכדאיות של המשקיע לרכוש דירה = הורדת את מחירי הדיור. מסקנה: בטווח הארוך עשית טוב. אבל!!! כל זוג צעיר שקנה דירה ב-12 השנים האחרונות תעלה לו המשכנתא וערך הנכס ירד מהר מאוד. הרסת כלכלית דור שלם. יש תהליכים שצריך לעשות אותם בהדרגה. מה אשמים אותו דור שלם של אנשים שהיה בתיכון, צבא, אוניברסיטה, עבודה, שעשה הכל נכון, אבל הרסת אותו?
  • 70.
    יוסי 15/12/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
    מס כבד והגבלה על מספר הדירות שהוא רוכש. כך יהייה סיכוי לאזרח פשוט לרכוש דירה בשוק תחרותי אמיתי. בלי בעלי הון מולטי מילירדרים שמעלים את מחירי הדירות בלי מאמץ וקונים בחצי מחיר בלי מאמץ.
  • 69.
    רמי 12/12/2020 14:38
    הגב לתגובה זו
    עם המחיר למשתכן הצעירים הפכו למיליונרים בין לילה. אני מכיר מספר זוגות צעירים שגייסו הון ראשוני עלוב או לקחו הלוואה 50-100 אלף שח וקנו דירות 4-5 חדרים מקבלן במחיר 900 עד מיליון מאתיים במימון משכנתא 90%, וכעת מדברים על למכור 1.6-1.8 מיליון. 700-מיליון רווח לזוג צעיר עם השקעה של הון ראשוני מינימלי. מה רע . לא פלא שכולם רוצים להתחתן. איפה היה דבר כזה בזמננו ?
  • רון 31/12/2020 12:54
    הגב לתגובה זו
    זה שמוכרים ומתווכים שים מחירים לא קשורים למציאות בלוחות יד שניה לא אומר שיש מישהו בצד השני שמוכן לשלם את המחיר.
  • 68.
    אורי... . 09/12/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    יותר מכפול כסף, אז גם אם הדירה עלתה פי שניים מחזירים אותו הדבר. מי הרוויח? הקבלן במקום הבנק. לא נדבר על הצמדה שהייתה אז והיום אפשר בלי, ובלי ערבים.
  • 67.
    אורי... . 09/12/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
    וההחזר ב 2% מאפשר יותר כסף לקחת מהבנק, מה שאפשר ליותר אנשים להתחרות על מחיר הדירה ולשלם עבור מחיר גבוה את אותו כסף בחודש.
  • 66.
    אייל 26/11/2020 06:08
    הגב לתגובה זו
    ההיצע לא הדביק את הביקושים, אז המחירים עלו. ריבית בנק ישראל היא לא המרכיב העיקרי בריבית על המשכנתא. הפתרון הוא להגדיל את ההיצע על ידי הקלות רגולטוריות וצמצום ועדות וכו' שמכבידות על ההיצע. בנוסף, צריך להוציא לזוגות הצעירים את התפיסה ש"מגיע" להם דירה בבעלות, אם אין את היכולת, לא צריך להיחנק מהלוואות.
  • ההיצע באזורי הביקוש נמוך משמעותית מהביקוש (ל"ת)
    יותר מדויק 26/11/2020 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 65.
    T 25/11/2020 11:03
    הגב לתגובה זו
    הורד המס על רווחי הון ל 10 אחוז ואז תראה איך מחירי הדירות יורדים. כרגע אין אלטרנטיבה לכסף. מרגע העלאת המסל 25 אחוז המשקיעים בחרו מהבורסה וקנו דירות. הוכחה לכך- ירידת המחזורים בבורסה ב 80 אחוז
  • 64.
    יודע דבר או שניים 24/11/2020 19:20
    הגב לתגובה זו
    הבחור אומר דברים נכונים, הבעיה היא שהוא סוציאליסט ומרקסיסט. לא ייתכן שהמדינה תתנהל לפי מדד ג'יני, אחרת לא ילכו ללמוד רפואה כי יהיה אפשר לא לעבוד ולקבל אותו הדבר בדיוק.
  • 63.
    משיח מטלפן 23/11/2020 16:50
    הגב לתגובה זו
    רק למשל: מה זה "להפסיק לשרת מקורבים.."?
  • 62.
    יגאל 23/11/2020 12:33
    הגב לתגובה זו
    בשכד סביר,מי צריך משכנתא על הצווארהצעיר.תנו להם שקט כמה שנים.
  • 61.
    חסר דירה 23/11/2020 11:31
    הגב לתגובה זו
    הכל יקר כאן
  • צודק. (ל"ת)
    משיח מטלפן 23/11/2020 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 60.
    רועי 23/11/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
    ביום שדחית המשכנתאותוהלוואות תיפסק הקריסה תגיע בענק
  • יוסי 15/12/2020 15:03
    הגב לתגובה זו
    בעלי ההון קונים אלפי דירות בחצי מחיר ולנו אין אפשרות לקנות צריף בנגב.
  • רועי 23/11/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
    היום הודיעו על דחיה עד 4 שנים למי שהכנסתו נפגעה. ככה שתחזור למחילה ותמשיך לשלם שכ״ד עוד 4 שנים נדבר. בחישוב מהיר לפי 6000 שח בחודש אתה תוציא עוד כ 300 אלף שח עד אז. בהצלחה.
  • 59.
    המחירים עלו בכל העולם...קשקוש (ל"ת)
    עופר 23/11/2020 07:53
    הגב לתגובה זו
  • 58.
    לפרופסור 23/11/2020 07:03
    הגב לתגובה זו
    הריבית נמוכה בכל העולם, בנק ישראל אחראי על הריבית ולא הממשלה, ריבית גבוהה אינה תורמת לצמיחה אלא להיפך. בריבית גבוהה השקל היה מתחזק עוד יותר,מה שהיה פוגע ביצואנים,להזכירך אנחנו מדינת ייצוא, כך שהצמיחה היתה נפגעת שוב... אתה איש פוליטי,כבר מזמן אבד האמון בך
  • נכון. לך לבלפור (ל"ת)
    משיח מטלפן 23/11/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 57.
    נדל"ן הזוי 23/11/2020 01:58
    הגב לתגובה זו
    במשך למעלה מ 12 שנים נתניהו עוזר למקורבים אליו בעלי אינטרס בנל"ן לגרום לבעיה מספר אחת של מדינת ישראל והיא מכת מחירי הדירות והשכירות ההזויים בעולם .גם כשמחירי הדירות ירדו ב 50% עדיין לא יהייה ניתן לקנות כאן דירה.המפלגה שתטפל ותוריד את מחירי הדירות משמעותית תזכה ברוב מוחץ של העם.
  • 56.
    עכשיו שער הדולר מול השקל נמצא בנקודה מאוד נמוכה - 23/11/2020 00:27
    הגב לתגובה זו
    עכשיו שער הדולר מול השקל נמצא בנקודה מאוד נמוכה - כמעט 3.2שקל לדולר מה יקרה עם בנק ישראל יעלה את הריבית ? יתכן שהשקל יירד למתחת ל3 שקלים האם זה לא יביא למצב שהייצוא יקרוס ?
  • 55.
    עכשיו שער הדולר מול השקל נמצא בנקודה מאוד נמוכה - 23/11/2020 00:27
    הגב לתגובה זו
    עכשיו שער הדולר מול השקל נמצא בנקודה מאוד נמוכה - כמעט 3.2שקל לדולר מה יקרה עם בנק ישראל יעלה את הריבית ? יתכן שהשקל יירד למתחת ל3 שקלים האם זה לא יביא למצב שהייצוא יקרוס ?
  • 54.
    תענוג לשמוע אותך 22/11/2020 21:56
    הגב לתגובה זו
    הלוואי ויום אחד הפוליטיקה תיהיה מנותקת מאינטרסים. ותנוהל בואהבת לרעך כמוך.
  • נכון. לך להבימה (ל"ת)
    משיח מטלפן 23/11/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 53.
    מי קבע שכולם צריכים לקנות דירה,,להיות עבדים לבלוקים (ל"ת)
    אבי 22/11/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
  • ליטל 22/01/2021 08:56
    הגב לתגובה זו
    ולתת אותו לשוכר אחר ? ומה עם מעברי דירה וטירחה
  • 52.
    ממשלות ישראל 22/11/2020 19:53
    הגב לתגובה זו
    הכישלון הוא של ממשלות ישראל לדורותיהן
  • 51.
    אא 22/11/2020 18:56
    הגב לתגובה זו
    המחירים ימשיכו לטוס לרקיע. כולם נוהרים לנדלן כי זה כדאי.. ברגע שהחזירים מהממשלה יעשו משהו (רמז: לא יקרה כי גם הם נהנים מזה)למנוע זאת, נראה התייצבות במחירים.
  • 50.
    טלי 22/11/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
    עוד חי בסרט שהוא לוחם צדק אבל לא קולט שדעות כמו שלו הם הבעיה! זאת האמת תתמודדו ואל תמחקו תגובות למרות שזליכה מבקש
  • 49.
    אלי 22/11/2020 17:19
    הגב לתגובה זו
    זליכה אתה רק רק דבורים 00מעשים 00000 תועלת אתה 00אזאתה 0 שב בשקט
  • 48.
    8 22/11/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
    אם הסוציאליסט החזירי נתניהו יהיה בשלטון - המחירים יעלו. אם לא - ירדו.
  • 47.
    8 22/11/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
    יש בעיה אמיתית של היצע. הלחם לא התייקר, כי ההיצע מספק את הביקוש. למרות שהריבית 0. בנדלן יש בעיה של היצע - וזה כשלון של ממשלת ישראל.
  • מבין 22/11/2020 20:53
    הגב לתגובה זו
    שטויות, לא חסרה דירה אחת במדינת ישראל. יש 160 אלף דירות ריקות. תקרא קצת לפני שאתה מדקלם שטויות שאנשים אינטרסנטים אומרים. תתעורר, שטפו לך את המוח.
  • 8 23/11/2020 12:36
    במקומות שבהם אפשר להגיע לעבודה בלי לבלות 6 שעות ביום על הכביש - חסרות דירות.
  • 46.
    לוי שמעון 22/11/2020 16:39
    הגב לתגובה זו
    צודק מר זליכה מחירי הדיור עלו מאוד וגם הקבלנים הרוויחו יותר ממשמגיע וגם וכאלה שרכשו קרקעות מהמדינה ולא ממהרים לבנות.
  • 45.
    ניתן לנסות להתקבל לחסידות גור (ל"ת)
    ערן 22/11/2020 15:47
    הגב לתגובה זו
  • יגאל 23/11/2020 12:36
    הגב לתגובה זו
    אם תשים את הספייר על הראשתקבל גם תכולה...
  • 44.
    רובי 22/11/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
    גם עם משכנתא ומינוף. סיום הקורונה באופק. הריבית נמוכה כאן להשאר שנים. הכסף זול והזריקות הכלכליות שממשלות הנהיגו בשנה האחרונה הולכות לייצר אינפלציה בנכסים. שילוב של משבר כלכלי מלאכותי ומדיניות מרחיבה באופן מוגזם = הגדלת הפערים החברתיים. מי שעני יהיה עני יותר. תוסיפו למדורה היצע דירות נמוך, שחרור קרקעות בעוצר ובתוך שלוש שנים עליה דו ספרתית במחיר הנכסים.
  • לא פופולארי בטוקבקים הדעה הזו (ל"ת)
    נוח 22/11/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 43.
    אין םזליכה מושג (ל"ת)
    יוני 22/11/2020 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 42.
    אבי 22/11/2020 13:32
    הגב לתגובה זו
    בדנמרק היו צעירים קונים דירות ע"י "מכתבי משכון" שהם למעשה הלוואה אותה נותן קונה ה"מכתב" וכך על דירה יש מס' מכתבי משכון שלכל בעל מכתב זה סוג של משכנתא רק לא בערבות המדינה
  • 41.
    רק שואל 22/11/2020 12:56
    הגב לתגובה זו
    אבל מה אכפת לפרופסור זליכה האגדי לערוך את הסיבות בדיעבד ככה שיתאימו לתיאוריה שלו... הוא בוודאי היה מצליח להתמודד עם הריבית האפסית בעולם תותח שכמותו!
  • 40.
    בני 22/11/2020 12:42
    הגב לתגובה זו
    במכה אחת גם הבורסה תמצח פה ולא תמות. גם אנשים לא ייכנסו להשקעה בדירות כי בבורסה עושים יותר.
  • 39.
    שמוליק 22/11/2020 11:50
    הגב לתגובה זו
    איפה יש כזה בעולם שצעירים קונים דירות? תיפרדו מהמנטליות של שנות ה70. לא בטוקיו ולא בהונג קונג ולא בסינגפור ולא בלונדון לא רק צעירים לא יכולים לקנות דירות - בכלל הדירות עוברות רק בירושה. העולם הישן זהו נעלם - כמה שיותר תיפרדו מהתפיסה המיושנן ככה יהיה לכם יותר טוב בחיים.
  • 38.
    השר כץ החמיר את הבעיה! הוריד מס רכישה כדי להביא משקיעים (ל"ת)
    טמטום 22/11/2020 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 37.
    ישראל ישראלי 22/11/2020 11:27
    הגב לתגובה זו
    תשוו את מחירי הדיור לפריפריה ותקבלו את עלות הבניה שהם ביו 400,000ש"ח ל- 700,000ש"ח היינו כל השאר זה עלות הקרקע - ממשלה מיסוי - ממשלה רווחי יתר של חברות הבניה (שהם "המתווכים" כי הקבלנים לא בונים היום ) ותראו מי לוקח את ההפרש של מיליוני שקליםץ יש לשים לזה סוף!!!
  • 36.
    לזליכה : לא נגעת במחיר הקרקע המופקע ע"י המדינה (ל"ת)
    ישראל ישראלי 22/11/2020 11:18
    הגב לתגובה זו
  • 35.
    משקיע 22/11/2020 11:07
    הגב לתגובה זו
    1. מי ששולט כאן זה לא ממשלה זה פקידים פרקליטות ושופטי "סבירות" 2. אין לך שום ביטחון שתקבל סיוע משפטי או מהמדינה אם משהו השתבש. משפט יקח 20 שנה אתה כבר תיהיה בקבר. 3. בירוקרטיה בשמיים צריך אישורים כדי להזיז בלטה מסכנה מה שמייקר מאוד את הבנייה. זליכה הוא סתם עוד פוליטיקי בגרוש
  • אלעד 22/11/2020 15:18
    הגב לתגובה זו
    יש פקידים יס מנים כמו יאיר פינס שיעשו כל מה שליצמן אומר להם גם אם זה דירות לחרדים בלבד על חשבון החילונין
  • לפצל את ישראר ל- 2 22/11/2020 13:18
    הגב לתגובה זו
    פראייר מי שהולך למילואים הזמן שביבי עוזר רק למשתמטים
  • 34.
    עורך 22/11/2020 10:59
    הגב לתגובה זו
    כמו מעבודה
  • יוסי 15/12/2020 15:05
    הגב לתגובה זו
    מס כבד ולאזרח פשוט שהגיא לדירה לא יהייה מס בכלל.
  • 33.
    יניב 22/11/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    אחלה של רעיון לכתבות אבל לקחתם מישהו שמספר חצאי אמיתות באופן שוטף. אי אפשר לעלות פה ריבית מהרבה סיבות. משקיעים בדירות הם לא מונופולים, ואם כבר מדברים על מונופולים אז שווה לתת גילוי נאות שזליכה משרת את המונופול הגדול בישראל, ההסתדרות. משבר הדיור הוא לא רק ישראלי אלא עולמי. הוא תוצר של הרבה שינויים דמוגרפיים (אנשים מתחתנים בגילאים מאוחרים יותר ומתגרשים יותר, מה שמגדיל את הביקוש משמעותית).
  • 32.
    דוד 22/11/2020 10:54
    הגב לתגובה זו
    עבדי המדינה לקחת את הכסף של הציבור ולו נותנת לציבור הקטן אפילו לתת לילדים עזרה עבדי המדינה מרווחים פי 3 מהציבור
  • 31.
    פוקס מריוס Fox Marius 22/11/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
    מר זליגה נחמד הריבית היא תוצאה של משבר כלכלי בעולם ב2008, בכל העולם הריבית נמוכה כאן בנק ישראל והממשלה נהגו נכון אחרת היה מיתון והבטלה גבוהה מחירי הדירות עולים בישראל מסיבה אחד...ביקוש גבוהה
  • 30.
    האזרח 22/11/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
    מדבר, מדבר, מדבר אבל מפספס את העיקר. השירות הציבורי עם הפקידים הבכירים העשירים המספסרים בדירות, עם הפנסיה התקציבית שהיא מעמסת מיסים אדירה זה מקור החולי במשק. במקום לעזור לממשלה בלחץ על הוועדים של המונופולים, מקשקש בפופוליזם זול
  • הוא חלק מהבעיה. תומך בשימור הבעיה (ל"ת)
    חזי 22/11/2020 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    מה יהיה 22/11/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    מה עם המיסים ? 60 אחוז ממחיר דירה זה מיסים שהמדינה גובה כדי לממן את הפנסיה התקציבית ואת משכורות הבכירים. מה איתה עלות דירה אם המדינה היתה חותכת לחצי את הפנסיה התקציבית וחותכת בהתאמה את המיסים שהיא גובה כדי לממן את זה הנדלן...זליכה? אף מילה כי הוא מחובר ומקבל....
  • 28.
    אלכס 22/11/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    צריך פיקוח מחירים על מחירי דירות ושכירות אחרת הציבור נופל קורבן לחזירות קפיטליסטית
  • 27.
    ובינתיים 22/11/2020 10:36
    הגב לתגובה זו
    וללא ספק יש מכונת יחצנות משומנת היטב שמוליכה אותם בכיוון ההסתה הספציפית מכוונת הזו...
  • 26.
    בנק ישראל 22/11/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
    האינטרסים העלומים של בנק ישראל משרתים את היבואנים, הבנקים והממשלה. האזרח הקטן נדפק בגדול מכל הכיוונים. מחיר דירה בשמים. מפעלים נסגרים כי השקל חזק. ומחיר המוצרים דשהיבואנים קונים במט"ח זול הרווח נשאר אצל היבואנים.
  • 25.
    ליצמן שר השיכון בונה רק לחרדים (ל"ת)
    דני 22/11/2020 10:18
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    בנק ישראל - מוסד מיותר לחלוטין ואף מזיק! (ל"ת)
    רבקה 22/11/2020 10:12
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    רביב 22/11/2020 10:06
    הגב לתגובה זו
    הפכו את הצעירים עבדים לבנקים עם מחירי נדלן /בועה בכל הארץ
  • 22.
    אורן 22/11/2020 10:01
    הגב לתגובה זו
    זה נכפה עלינו. מה שכן אבסורד זה שלא ניתן לקחת משכנתא עם ריבית פריים באופן נרחב. פשוט גזל של כסף
  • 21.
    אנונימי 22/11/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
    א. המונופולים מספקים עבודות ומשרות .ב. רוב הצעירים מקבלים עזרה מההורים שהרויחו מעליית מחיר הדירה אז יש גם צד שני לעניין והוא חיובי
  • 20.
    אנונימי 22/11/2020 09:29
    הגב לתגובה זו
    מה ההשפעות לטווח הארוך של משבר הדיור, והאם וכמה זה מסכן את כלכלת ישראל, מקווה שתוכל להתייחס לזה באחד המאמרים הבאים.
  • לזליכה במקום שיקחו כסף מעון הגדול וישאירו לקטן ליגדול ב (ל"ת)
    דוד 22/11/2020 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    007 22/11/2020 09:29
    הגב לתגובה זו
    אין מי שיעזור לסיים את הבועה
  • 18.
    אלח כהן 22/11/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    ריבית מותאמת לצמיחה, 4% תתן מאזן תשלומים שלילי.מפעלים יתרסקו השקל בשמיים וחזרה לימי מפאי ולשנות השמונים...
  • איתן 22/11/2020 10:23
    הגב לתגובה זו
    לכן לפני שחושבים איך לתקן - צריכים לשלוח את הגורמים לנזק (קרי הליכוד הבזוי והעומד בראשה) לאלף עזאזל.
  • 17.
    כלכלן 22/11/2020 09:26
    הגב לתגובה זו
    את המשקיעים ממזמן העיפו מהשוק וגם השכירות עולה, לא רק מחירי הקניה, אז האמת היא שיש פשוט יותר אנשים מדירות ולכו המחירים עולים. הגיע הזמן לשחרר חסמים בתיכנון ושיווק קרקעות. בשביל זה צריך לשכנע עובדי מדינה לעבוד וזה לא קל.
  • 16.
    רמיאל 22/11/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    לא ניתן להעלות ריבית מבלי לרסק את המדינה. בכל העולם ריבית אפס ורק פה שהשקל חזק יעלו ריבית?
  • כלכלן ומהנדס הייטק 26/11/2020 03:43
    הגב לתגובה זו
    חברות ההייטק הזרות ומשקיעי ההייטק הזרים ימשיכו לפרנס משפחות ישראליות גם אם השקל היה שווה בחוזקו לדולר מהסיבה הפשוטה - המוח הישראלי אין לו תחליף בניכר ואני אומר בכוונה "ישראלי" ולא "יהודי", כי בארץ הרמה של האוניברסיטאות במדעי המחשב גבוה לאין ערוך (ליגה אחרת לעומת אקדמיות בחו"ל).
  • 15.
    אבי 22/11/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    הפופוליסט רודף פירסום הזה על הבוקר??? ביזפורטל תביאו אנשים רציניים בבקשה
  • 14.
    sדוד 22/11/2020 09:07
    הגב לתגובה זו
    אני עצמאי משלם בטוח לאומי שותפ מעמ שותפ דלק שתפ קצין בטיחות שתפ ביטוח שתפ כולם העולם שתפ ולי לו נשאר כלום רק תעבוד בשביל המדינה אך אני יקנה דירה
  • 13.
    כלכלן דמיקולו 22/11/2020 09:07
    הגב לתגובה זו
    כי בישראל תרבות השופוני והשיווק העצמי יצאו מפרופורציה. כל פלוץ חושב שהוא סלב ורוצה לשיהיה לו מה להראות בפייס, טוויטר... - טיסות לחו"ל, מותגים, פלוורה... ואז מגלים שאופס... החיים האמיתיים מתחילים והמציאות לא תואמת את הסרט שהוא/היא חיים בו...
  • 12.
    צעירה שקנתה 22/11/2020 09:01
    הגב לתגובה זו
    דור של בכיינים שאוהבים מאוד לשבת בבתי קפה ומסעדות ולנסוע לחול 3 פעמים בשנה אבל לחסוך? זה לא תחסכו כסף ותקנו דירה כמו כולם מפסיק לבקש כל הזמן שהמדינה תעזור. תתנהלו כלכלית נכון. אל תרוצו לקנטות את הדירה הכי חדשה שיש בשוק והכי גדולה תתחייבו למשכנתא-כן ל-30 שנה כמו שהוורים שלנו עשו וקרעו את התחת בשביל זה, אל תגידו אני לא רוצה להיות חייב לבנק ותפסיקו לבכות אפשר לקנות דירה, אמנם לא בתל אביב אבל אפשר במקום לזרוק 4000-5000 שקל על שכר דירה תקנו את הדירה ותשלמו משכנתא!
  • אלי 22/11/2020 17:23
    הגב לתגובה זו
    אתה יז לך רק שנאה גדולה לצעירים בארץ אתה בושה למדינה
  • יחיו הקנאים ויסבלו 23/11/2020 08:22
    זה לא בושה להיות מוצלח
  • אלעד 22/11/2020 15:22
    הגב לתגובה זו
    160 משכורות לדירה - אין לזה מקביל באף מדינה בעולם , רק לפני 10 שנים דירה עלתה 90 משכורות , את רוצה שהדור הזה ישתעבד בשביך להחזיק את הבועה שלך שתרגישי מיליונירית ? נוכלות.
  • צעירה בת 41 שקנתה 23/11/2020 08:45
    אוי חמוד שאתה אני עובדת קשה בשביל מה שיש לי לא קופצת מעל הפופיק עם הוצאות שאני לא יכולה לעב=מוד בהם וכשללא היה לי לא נסעתי כל יומיים לחול או ישבתי במסעדה תעבוד, תחסוך ותיקח משכנתא וואלה.. כולם יכולים
  • בעל בית 22/11/2020 11:06
    הגב לתגובה זו
    ההורים שלנו קנו ב 40 משכורות של יחיד בשנות ה 70. אנשים בני 25 כמפרנסים יחידים היו בעלי דירה או בית.דר' זליכה כותב לך 150 משכורות ממוצעות שהן 250 משכורות חיצוניות.אם בעבר די היה למפרנס אחד לקנות דירה כיום גם שני מפרנסים לא מצליחים.הדור הנוכחי יותר מוכשר מהדור הקודם.למען הסר ספק, יש לי בית ללא משכנתא אבל בעוד 10-15 שנים ילדים לחתן.אני מייחל להורדת מחירי הדירות על מנת להתאים לכושר ההשתכרות האמיתי במשק טרם הקורונה.קרי דרושה ירידת מחירים של כ 70%.ולא אכפת לי כמה הבית שלי שווה. אני גר בו ולא סוחר בו.
  • צעירה 23/11/2020 08:48
    עבוד מאוד קשה בשביל זה, לרוב ב-2 עבודות. שוי הכסף היה נשחק בתוך שעוץ ורצו כל הזמן לקבלן לשלם לו עוד כסף כי למחרת מה שהיה להם היה שווה רבע. הם לא יצאו כל יום לבתי קפה וקנו מותגים וטסו לחול. הם חסכו! מה שהדור שלנו לא יודע לעשות! וההורים שלנו שילמו משכנתא 30 ו-40 שנה -אבל הדור שלנו ? כל מה שהוא אומר זה שאני אתחייב לבנק ל-30 שנה?
  • אבי 22/11/2020 13:48
    שיש מצד אחד "אדמות מינהל" ומצד שני "משקיעי נדל"ן פרטיים"
  • אורן 22/11/2020 10:31
    הגב לתגובה זו
    שקלים כדי לקבל את המשכנתא מהבנק
  • אבי 22/11/2020 13:49
    אנשים המלווים לצעירים באופן פרטי הריבית היתה נמוכה יותר על ההלוואה מאשר בבנק
  • 11.
    כתבה מצויינת (ל"ת)
    עידן 22/11/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כמה הוא צודק, ממשלה ששוחטת את האזרחים.אבל כל זה לכ 22/11/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    כמה הוא צודק, ממשלה ששוחטת את האזרחים.אבל כל זה לכולם לא ישתנה כל עוד מפלגת שלושת הכפים תקבל 30 מנדטים
  • 9.
    אילן דולב 22/11/2020 08:45
    הגב לתגובה זו
    אני לא ליכודניק אני מתעב את כל מה שקורה בשלטון הליכוד אך הריבית נמוכה בכל העולם המתועש בגלל ייבוא ניכר מסין במחירי רצפה שיוצרים דפלציה אל מול עליות מחירי המזון וועדיין ריביות 0% שגורמות למחירי הנכסים והמניות לעלול ללא פרופורציה כי אין אלטרנטיבות השקעה ולכן אתה לא צודק וגם כל חוקי הכלכלה שמלמדים לא עובדים יותר
  • 8.
    יוני 22/11/2020 08:35
    הגב לתגובה זו
    הטיעון שלך על ריבית נמוכה שמזניקה את מחירי הדיור נכונה! אבל התעלמת מהעובדה שזאת תופעה עולמית! בכל העולם הריבית אפסית ומחירי הדיור עולים. איך יכול להיות שהפיתרון שלך זה להאשים את הממשלה ולא פיתרון יותר מאקרו?
  • 7.
    יהשע 22/11/2020 08:31
    הגב לתגובה זו
    השקעה במדינה ההזויה הזו טומנת סכנות לאנשים משכילים. דרכון זר ולא דירה, זה המוטו החדש
  • 6.
    המחאה 22/11/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
    ישבו באוהלים ורצו לקנות דירות בסתר . כנראה היה להם קיץ משעמם וביבי מיהר לנצל את המצב להגשים חלום מס על הבורסה תוך שבועיים טרכטנברג שלף דוח מהמגירה דיכא את מחאת העגלות והקוטג וכולם משכו כסף וקנו דירות . ואף אחד לא עשה כלום במקום לעשות חרם ולא לקנות דירה קנו שתיים אז כעת שיחכו למפולת בדירות אפילו הקורונה לא מצליחה כי ביבי דוחה את התשלומים כעת הם חוגגים לגור בחינם הדירות לא ירדו יותר לעולם
  • 5.
    משקיע 22/11/2020 08:26
    הגב לתגובה זו
    יסגרו. עדיף דיור למשתכן
  • 4.
    לא כולם 22/11/2020 08:25
    הגב לתגובה זו
    ילדים של רואי חשבון וילדים של מורות שנתנו כל החיים שיעורים פרטיים וילדים של יהלומנים הם צברו כספת מלאה דולרים בבנקים ואף אחד לא פותח להם את הכספת ולא בודק עובדה שכל אלה עם דירות
  • מורה שחור 23/11/2020 00:48
    הגב לתגובה זו
    מורים שנותנים שיעורים פרטייים צברו כספת מלאה דולרים? אתה בכלל קורא מה אתה כותב? כמה שאתה מגוחך.. באמת עלית על גדולי מלביני ההון בישראל. המורים.
  • 3.
    פעם החזקתי מזליכה, עד שהתחיל להיות פרנטור של ההסתדרות! (ל"ת)
    מעריץ לשעבר 22/11/2020 08:25
    הגב לתגובה זו
  • חזי 22/11/2020 13:00
    הגב לתגובה זו
    ממש נכון
  • 2.
    צודק מאה אחוז 22/11/2020 08:19
    הגב לתגובה זו
    צודק מאה אחוז
  • 1.
    למה בכלל צעירים צריכים לקנות דירה ? להשתעבד מגיל צ 22/11/2020 08:17
    הגב לתגובה זו
    למה בכלל צעירים צריכים לקנות דירה ? להשתעבד מגיל צעיר למשכנתה של 35 שנים
  • למה 22/11/2020 08:26
    הגב לתגובה זו
    שלא יקנו כלום ולא ישתעבדו לכלום הרי המדינה מומחית במיסוי ובחלוקת קצבאות שיעמדו בתור ויתחננו לביבי השבוע שלח 2000 שח לכמה מובטלים לשלם משכנתא חחח