לעצור את המרוץ לדירה - זה לא תמיד כלכלי וזה משעבד אתכם להתחייבות ענק

האם מחירי הדירות תמיד עולים, איך לבדוק את התשואה על הדירה ומה היתרון במגורים בשכירות? 

 | 

כותרות בשנת 2021 ממליכות אותה עוד לפני תום המחצית הראשונה, כשנת העלייה החדה במחירי הנדל"ן בישראל מזה שנים. הקורונה הסתיימה, ככל הנראה, ובציבור יש הבנה שאם משבר כזה לא מוריד את מחירי הנדל"ן, אז כנראה שהם לא יירדו בקרוב.

לטעמנו זו הנחה שגויה. מחירי הנדל"ן בישראל מתנהגים במחזוריות כמו בכל שוק נדל"ן ברחבי העולם. כיום כמעט איש לא זוכר שבין השנים 1995-2007 מחירי הנדל"ן ירדו ריאלית, כלומר בניכוי האינפלציה, ברציפות במשך כמה שנים. בין השנים 1968-1988, תקופה של 20 שנה, הם ירדו בכ-7%. תארו לכם שמי שרוכש דירת מגורים להשקעה בתשואת שכירות נמוכה, נקלע לתקופה כה ארוכה של מחירים שיורדים.

 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

הנרטיב כי מחירי הדיור תמיד עולים הוא תוצאה ישירה של אובדן אמון הציבור ביכולתם של פוליטיקאים להוריד את המחירים. אווירת תום קורונה, עם האכזבה מהפוליטיקאים, מביאה את הציבור למסקנה שיש לקנות דירה בישראל, בין אם למגורים או להשקעה. התוצאה הישירה היא שיחידים וזוגות נוטלים על עצמם הלוואות גבוהות. משכנתא בגובה של מיליון שקל לזוג שרק התחתן הפכה כבר לסטדנרט החדש, גם אם הוא משתכר שכר נמוך מהממוצע במשק. איך קרה שלחץ תרבותי וחברתי מביא כל כך הרבה אנשים לקבל החלטות שלא ממקום רציונלי?

אחד המסרים הכי חשובים בספר "אבא עשיר, אבא עני", מדבר על ההבדלים בין נכסים להתחייבויות. רוב אלו שרוכשים דירת מגורים, סבורים שהם עושים זאת כסוג של השקעה וגידור מעליית מחירים, בעוד שהמציאות בפועל היא שדירת המגורים שלכם היא לא הנכס הגדול ביותר, אלא ההתחייבות הגדולה ביותר. התחייבות לשלם משכנתא שהיא לעתים גבוהה מיכולות ההחזר הריאלית של משק הבית ושאותה לא מכסה שכר הדירה שהייתם אמורים לקבל עליה.

תשואה על ההון העצמי? מונח שרבים מרוכשי הדירות לא מכירים
אם תשאלו רוכשי דירות מגורים בישראל האם הם יודעים מהי התשואה שיקבלו על השקעת ההון העצמי שלהם, כנגד השקעה של כל כספם הזמין והפנוי, ככל הנראה שרובם המכריע לא ידע על מה אתם מדברים. נכון, התשואה מדירה היא בסימן שאלה. אפשר לראות אותה כחיסכון של דמי השכירות שהייתם משלמים עלייה בתוספת עליית הערך השנתית, ממנה תפחיתו את הריבית השנתית ותחלקו בהון העצמי שהשקעתם. כנראה שהמשוואה הזאת נשמעת לרבים כלא ברורה.

הטיעון המרכזי של מי שגורסים כי זוגות שמתחתנים ואפילו רווקים חייבים לקנות דירה בישראל, הוא שמחירי הנדל"ן כל הזמן עולים וימשיכו לעלות בטווח הארוך. כנראה ששמעתם אינסוף הסברים מדוע הביקושים עולים על ההיצע ולכן מי שיבחר להיות שוכר דירה, במקום בעלים של דירה, יהיה בבעיה.

אלה כמובן לא סיבות כלכליות אמיתיות וכפי שהראינו בפתיח הן גם לא מדויקות. אין בהן כל התייחסות אמיתית בעצם לנתון הכמעט יחיד שחשוב - מהי התשואה שתניבו על ההון העצמי שלכם, משוקללת בסיכון שלקחתם. אם מדובר בדירה שעלתה מיליון שקל ומומנה ב-30% הון עצמי ומניבה תשואת שכירות של 2.5% ברוטו ממחיר הדירה, אז ייתכן בכלל שהמינוף על הנייר, ללא עליית מחיר הנכס, לא מגדיל לכם את התשואה על ההשקעה. מינוף נלקח בדיוק למטרת הגדלת התשואה ואם הוא לא יכול להשיג את המטרה, אז אין הצדקה בנטילת הסיכון.

נמשיך עם הדוגמה. נניח ששכר הדירה הוא 2,500 שקל בחודש וברמת מקדם הביטחון אנחנו לוקחים בחשבון רק 10 חודשי שכירות. למקרה שחודש בשנה הדירה תעמוד ריקה ולמקרה שיהיו לנו תיקונים וצרכי תחזוקה שיאפסו את התמורה של חודש נוסף. זו הנחה סבירה. מכאן ש-10 חודשים כפול 2,500 מעניקים 2.5% תשואה על הנכס לפני מינוף. אבל השתמשנו רק ב-300,000 שקל מכספנו ועל היתר אנחנו משלמים ריבית משכנתא משוקללת שגבוהה ככל הנראה מ-2.5%, למרות הריבית הנמוכה במשק. על 700,000 נשלם לצורך הדוגמה ריבית ממוצעת של של 2.5% בשנה, שהם 17,500 שקל של הוצאות ריבית. מתוך 25,000 שקל של דמי שכירות בשנה אנחנו נשארים עם 7,500 שקל בלבד. כלומר אם מחיר הדירה לא יעלה, התשואה על ההון העצמי תעמוד על 2.5% בלבד. האם אתם בטוחים שזו האלטרנטיבה הטובה ביותר לכספכם?

הפרדה בין בחירת מקום המגורים להקצאת ההון תייצר רווחה כלכלית
המסר שלנו הוא שבחסות טירוף עליות המחירים של הנדל"ן בישראל ושיחות הסלון שיש כמעט בכל בית כשהמסר שלהן הוא "קנו כבר דירה", ההיגיון הכלכלי הולך לאיבוד. רכישת דירת מגורים במרבית המקרים לא יכולה להפוך לצעד המשתלם ביותר כלכלית מבחינת ההון שלכם, לו רק מהנימוק של קבלת החלטת המגורים בצמוד להקצאת ההון.

מרבית האנשים קודם בוחרים את מקום המגורים ואחר כך כופים את ההחלטה להשקיע את הונם העצמי בדירה. אנחנו עוד נתנו פה "הנחה" גדולה מאוד כי דירת מגורים איננה דירה להשקעה ויש לראות אותה כהתחייבות ולא כנכס.

ייתכן גם מקרה שבו החלטת המגורים התבררה כהחלטת השקעה טובה, במרוצת הזמן, אבל הכל כיד המקרה ולא בגלל תכנון ומחשבה. מה זה טובה? ביחס לאלטרנטיבות הקיימות ברמת סיכון זהה, אבל אם אנחנו לא מתכננים את המהלכים שלנו, הסיכויים להשקיע טוב הם קטנים.

אנחנו חושבים שכל יחיד, זוג או משפחה צריכים לקבל את ההחלטות שלו באופן הבא:
קביעת מקום המגורים הנוח ביותר - עד כמה רכישת/שכירת הדירה נוחה ומתאימה בהיבט מרחק ממקום העבודה, מרחק מבני משפחה, איכות חיים ועוד. חשוב לעשות את ההפרדה בין איפה אנחנו רוצים לחיות לבין איפה אנחנו רוצים לקנות נדל"ן. פעמים רבות לא תהיה חפיפה בין השניים. משקיע נבון יודע לנתק את הרגש מהדירה בבעלות למגורים במקום בו הוא רוצה לחיות, לדירה להשקעה במקום בו התשואה גבוהה ועליית הערך צפויה להיות גבוהה יותר.

גובה המינוף והסיכון שתיקחו עם כספכם - גם כאן נדרש רגע של רציונאליות. אם אתם מוכנים לקחת הלוואה של עד 75% לרכישת דירה ראשונה, השקעה שהיא בסיכון לא מבוטל במיוחד לאור משמעויות שירות החוב שאתם גוזרים על התא המשפחתי עשרות שנים קדימה. האם שקלתם להפוך את המשוואה ולהכניס את ההון העצמי שלכם לעבודה בהכנסת כספים במקום בהוצאת כספים על החזרי משכנתא? אולי נכון לקחת את ההון העצמי שלכם ולהשקיע אותו באפיקים שיגדילו לאותו ו/או ייצרו ממנו הכנסות נוספות לתא המשפחתי?

סעיף דיור בתקציב המשפחתי כמעט תמיד יהיה. הוא יהיה בצורת החזרי הלוואת משכנתא בציר הנטל בבעלות ויהיה בצורת תשלום דירה בציר הנכס/ים בבעלות. אותם 6000 שקל שתוציא משפחה בחודש על החזר משכנתא או שכר דירה יכולים להיות יקרים ומקבעים פיזית ומחשבתית בערוץ הדירה בבעלות ויכולים, מנגד, להיות תשלום הכרחי למתן מענה למגורי המשפחה בשעה ששאר ההון העצמי שלנו מושקע ומייצר עבורנו עוד הכנסות כאן ועכשיו.

הקצאת סך המקורות שלכם להשקעות - אחרי שהחלטתם מה הרכב ההון העצמי וסך ההלוואות שתרצו ליטול בהשקעות, זה הזמן להקצות אותן בהתאם לצרכים שלכם. האם תפקידו בקופת גמל להשקעה, או פוליסת חיסכון ואותן תמנפו להשקעות אלטרנטיביות? האם תבחרו ליטול הלוואות בתנאים טובים וכנגדן לבחור בהשקעות המניבות תזרים תקופתי?

ברגע שיש תכנון מאחורי ההחלטות הכלכליות הכבדות האלה ולא קביעה של השקעת כל ההון בדירה, "כי ככה כולם עושים", גם תוכלו להציב מטרות ויעדים מה יותר חשוב לכם - דירה בבעלות "כאן ועכשיו", או השקעת ההון העצמי שיפעל עבורכם ואם יושקע בתבונה גם יגדיל לכם את ההכנסות וגם יביא אתכם בעתיד הנראה לעין לאפשרות לרכוש את אותה דירה מכסף שיהיה לכם. 


הכותבים הם יועצים פיננסים מלווים יחידים וזוגות בדרך לרווחה כלכלית. 

המובא במאמר זה משקף את דעתם של הכותבים בלבד ואינו יכול להחליף ייעוץ פרטני המתחשב בצרכים הספציפיים של כל אדם ואדם. מוצע כי כל קורא ייוועץ באופן אישי עם אנשי מקצוע, בטרם יקבל החלטות.

תגובות לכתבה(60):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 42.
    בתקופה של בין 95-07 דירה הניבה 10% בשנה שכירות ..... (ל"ת)
    אזרח 21/08/2022 00:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 41.
    אל תקנו דירה! תשקיעו עם הגר ודרור!
    ליאורה 21/11/2021 16:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תעזרו להם לרכוש נכסים נוספים! אל תהיו טיפשים, טיפשים שכמותכם!
    סגור
  • 40.
    כתבה מעולה ומעניינת (ל"ת)
    ירון 12/05/2021 10:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 39.
    כתבה גרועה
    כתבה גרוע שלא לוקחת בחשבון את הסיכון דירה היא נכס 12/05/2021 06:55
    הגב לתגובה זו
    2 3
    כתבה גרוע שלא לוקחת בחשבון את הסיכון דירה היא נכס חסר סיכון כמעט לחלוטין אז על נכס חסר סיכון מרוויחים 2.5 אחוז זה לגיטימי ומה עוד שבכלל החישוב אמור להיות בתשואה על כמה יעלה לי לשכור דירה כזו ולא כמה שאני משלם משכנתא
    סגור
  • 38.
    סוף סוף מישהו מדבר בהיגיון
    אופק 11/05/2021 22:16
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כל הכבוד לכם . עצות הכי הגיוניות ושקולות . 20 שנה אנחנו חיים בשכירות עם 3 ילדים והחיים יותר פשוטים מאשר לקנות בית ולהיות משועבד למשכנתא
    סגור
  • טען עוד
  • 37.
    למה שאשקיע בדירה? דוג'קוין זו בועה רווחית הרבה יותר!!
    בני 11/05/2021 14:10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מאז שחבר שלי השקיע בדירה בינואר האחרון, אני עשיתי במטבע הוירטואלי 1,700% תשואה והוא אולי 1%
    סגור
  • 36.
    מדינה מטורפת
    רקפת 11/05/2021 10:56
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כל מיני משקיעי דירות מפרסמים שהדירות יעלו ויעלו.מחירים מטןרפים ל4 קירות .שכירויות במחירים כאילו אנחנו ניו יורק.לאן הגענו?
    סגור
  • 35.
    אין שום היגיון כלכלי בהתנהלות הצרכן הישראלי הפראייר (ל"ת)
    תמיד קונים דירה 11/05/2021 10:36
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 34.
    אם השמאלן החזירי נתניהו יהיה בשלטון
    8 11/05/2021 08:28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם השמאלן הסוציאליסט הטייקוניסט החזירי נתניהו יהיה בשלטון - המחירים יעלו. אם לא - ירדו. זו המשוואה היחידה.
    סגור
  • הנה הוא ירד, תבדוק ותראה אם ירדו או לא! (ל"ת)
    דנה 29/06/2021 15:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 33.
    משכיר ישראלי
    דוד 11/05/2021 08:01
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הכתבה לא מתיחסת כלל לפרמטר חשוב: התעסקות עם משכיר ישראלי שאיננו תענוג גדול. במיוחד שאין שום רגולציה ואיש כישר בעיניו יעשה.
    סגור
  • 32.
    עליות מחיר דירה
    טל 11/05/2021 07:05
    הגב לתגובה זו
    8 0
    המדינה שמחה על עלית דירה מרוויחה הון על מיסים מקנית דירה ומקניית רכבים.מיסים שנכנסים לקופת המדינה.אין למדינה שום אינטרס להורדת מחירים נהפוך הוא
    סגור
  • 31.
    מ-1995-2007 השוק הושפע מגל טרור המתאבדים
    כדאי להזכיר 11/05/2021 02:41
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ב-1996 BB עלה לשלטון ונקט במדיניות של ריסון תקציבי מוגזם, שהכניסה את המשק למיתון שהתעצם בגלל אינתיפאדה 2 (=למי ששכח). מ-2008 אחרי המשבר הגדול בבורסה, הממשל התחיל להזרים הון זול לשוק, מה שהעלה מחירי הנכסים והמניות.
    סגור
  • 30.
    היועץ מניח הנחות
    bardaat 10/05/2021 22:44
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שאם ישמעו לו השומעים יגיעו לאנחות!
    סגור
  • יועץ...הצחקת אותי!
    יפית 21/11/2021 16:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בסך הכל קנה עם הפנסיה המוקדמת מהשירות הציבורי שלו המון דירות בארה"ב והיום מזמין אותך להשקיע איתו כדי שיהנה מעמלות שותפים. קדימה, עוד לא נרשמת?
    סגור
  • 29.
    קצת מטעה
    בן 10/05/2021 21:32
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הכל תלוי כמה ההון ההתחלתי שלך.אם משכנתא על דירת מגורים תעלה לי 4000 ושכירות תעלה לי 5500, עדיין יש הגיון לשכור ולא לקנות?הריבית על דירה ראשוננ היא פריים מינוס חציב בחייכם, כסף חינם, עלויות מימון זניחות.
    סגור
  • נו, וכמה זה פריים מינוס חצי היום? ד"ש מ-2022... (ל"ת)
    ז 07/09/2022 23:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מה??
    עופר 11/05/2021 08:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הלכת רחוק אחי, אין משכנתא של פריים מינוס חצי. יש עוד מסלולים קבועים שיכולים בקלות להגיע ל3% בשנה.
    סגור
  • 28.
    נכון ומדויק .עדיף לחיות בשכירות...
    שירן 10/05/2021 20:43
    הגב לתגובה זו
    14 1
    גם אנשים אומרים "קניתי דירה " איזה תמימות! הדירה שייכת לבנק לא לכם למשך 20-30 שנה רק על הרבית שתשלמו תוכלו לשלם את השכירות שלכם . טעות פשוט לקנות . מדובר על מי שאין הון עצמי
    סגור
  • 27.
    לכתב
    שמואל 10/05/2021 20:21
    הגב לתגובה זו
    6 0
    חבל על המילים אתה מדבר לעם מסומם שהמדיה בהפעלת הממשלה הקבלנים והבנקים הרעילו אותו והוא לא יכול בלי זה כמו המכורים לסמים אז חבל על המילים שאתה כותב כי לא מקשיבים לזה
    סגור
  • 26.
    סוף סוף ניתוח אמיתי ולא של אינטרסנטים! (ל"ת)
    אדם 10/05/2021 19:08
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • 25.
    הכל טוב ויפה
    גל 10/05/2021 18:00
    הגב לתגובה זו
    5 5
    אבל, צריך 60 אלף התחלות בניה בשנה - וכל שנה יש 40. השנה בגלל הקורונה פחות. אני לא אומר שזה לא מלאכותי -אני רק לא רואה מי יטפל בזה
    סגור
  • 24.
    כשלון של ביבי הקפיטליסט
    עומרי 10/05/2021 17:20
    הגב לתגובה זו
    11 2
    ביבי חיסל את מעמד הביניים והפךצאותו למעמד עני
    סגור
  • הקפיטליזם הוא הפתרון
    אוהד 10/05/2021 21:01
    הגב לתגובה זו
    2 2
    בשוק חופשי כשהמחירים עולים גם ההיצע גדל. במדינת ישראל יש עתודות קרקע מטורפות ויזמים יכולים מרוויחים מיליונים מפרויקטים של נדלן. אז למה לא בונים יותר ? כי עד לבנייה יש מסכת ייסורים של הפשרת קרקעות , בירוקרטיה עם המון ועדות סיבוכים עיקובים וחוסר ודאות. ברגע שהדבר הזה ישתנה יהיה אפשר לדחוף את הקצב גם למאה אלף יחידות דיור כמה שהביקוש רוצה
    סגור
  • 23.
    הלו, דירה זה בעיקר בטוחה לחיים!
    פוקימון 10/05/2021 16:31
    הגב לתגובה זו
    2 3
    בעולם ורוד אתה צודק שיש אפירקי חיסכון טובים . אולי.אבל במציאות הישראלית שבו כל חודש יש כאוס אחר, הבטוחה המיטבית לחיים ולילדים היא רק דירה. נקודה. אם יש כסף ספייר נוסף , יופי טופי. אותו תשקיעו בקופ"ג מנייתי ל20 שנה
    סגור
  • הכוונה דירה להשקעה ולא דירה ראשונה למגורים. (ל"ת)
    מגיב 10/05/2021 19:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 22.
    בסביבת ריבית אפס בריבוע השוק ממשיך לעלות
    מגיב 10/05/2021 16:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין הרבה אלטרנטיבות לשמירת ערך הכסף, בעוד ששוק ההון משלמים 25% מס על הרווחים .
    סגור
  • 21.
    לא מחוברים למציאות - שני חיים בסרט הודי
    כלכלן 10/05/2021 15:15
    הגב לתגובה זו
    5 3
    כתבה שאין בה דבר וחצי דבר על כדאיות השקעת הנדל"ן בארץ ישראל..
    סגור
  • 20.
    בארץ הגמדים
    נחום 10/05/2021 14:53
    הגב לתגובה זו
    7 1
    אחריי המלחמה הגדולה שנעיף את הערבים חזרה לירדן יהיו מספיק דירות לכולם.
    סגור
  • 19.
    עוד מישהו לא התחבר למציאות
    daniel 10/05/2021 14:51
    הגב לתגובה זו
    4 9
    מי שימתין שהעבר יחזור על עצמו והמחירים יצללו - לא הולך לקרות. אולי מצב קיצוני של מלחמה יכול לגרום לכך. בעובדה - מי שקנה לפני מספר שנים דירה ב-2 מיליון ולקח משכנתא של מיליון, הרי שהדירה שלו שווה היום 3 מיליון - יכול בתיאוריה להחזיר את המשכנתא ולהישאר עם 2 מיליון ביד. כל המצקצקים של עדיף שכירות אכלו בשנים האחרונות קש כי המחירים לא הפסיקו לעלות ובעלי הבית הזויים לעיתים עם הדרישות שלהם. הראש היהודי ימשיך להשקיע בנדל"ן כנראה גם בשנים הבאות, אלא אם כן ימכרו את הדירה עבור ביטקוין אחד.
    סגור
  • אז נדאג שתהיה מלחמה, בומר ארור! (ל"ת)
    חוגל 21/11/2021 16:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    הכלכלה היום אחרת, ההייטק מביא משכורות של למעלה מ 25000
    אורי... . 10/05/2021 14:41
    הגב לתגובה זו
    4 3
    בכלכלה בוערת (כן בוערת) כמו שיש לנו היום, הביקושים לעובדי ידע עצומים ובהתאמה גם השכר. אם פעם רק בגיל 28 התחילו לחשוב על דירה לרבים מהם הייתה דירה כבר בגיל 20 ולרבים מהם תהיה דירה לפני גיל 25.
    סגור
  • משכורת של 25 אלף זה בערך 14 אלף נטו
    אוהד 10/05/2021 21:08
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תוריד מזה שכר דירה והוצאות חודשית זה חיסכון של כ8 אלף. זה בערך 15 שנים של חיסכון להייטקיסט
    סגור
  • 50% שיעבוד הדירה של ההורים ו 50% הדירה שקנה
    אורי... . 11/05/2021 01:17
    הגב לתגובה זו
    0 3
    למה הוא גר בשכר דירה? קונה וחוסך גם את שכר הדירה, אחרי 15 שנה גומר חצי משכנתה.
    סגור
  • 17.
    שוק ההון
    2 10/05/2021 14:33
    הגב לתגובה זו
    17 0
    נדרש להוריד את המס בשוק ההון מ25% ל 10% ואז יהיה אפשרי להשקיע בשוק ההון לטווח ארוך ,כתחליף להשקעה בדירה
    סגור
  • 16.
    אמת לאמיתה
    מרים 10/05/2021 14:22
    הגב לתגובה זו
    8 0
    לא אני כתבתי מאמר זה אך מסכימה לכל מילה.קניית דירה בישראל היא עניין אמוציונלי ורחוק מלהיות עניין רציונלי.לדעתי כל אופציה עדיפה מהשתעבדות מטופשת לבנקים במשך כל החיים.
    סגור
  • 15.
    היועצים הצעירים עדיין לא קנו דירה.
    איציק 10/05/2021 13:33
    הגב לתגובה זו
    5 7
    והם מנסים להצדיק את הטעות שהם עשו. אם לא הייתי קונה דירה שהיא היום העוגן שלי, לא הייתי יכול חעשות כלום בחיים.
    סגור
  • 14.
    ניתוח סינטטי ברמה של מבוא לכלכלה
    יוס 10/05/2021 13:13
    הגב לתגובה זו
    7 2
    מתעלם מהטיות פסיכולוגיות, מיסוי, מעמלות וממאקרו כלכלה וכיווני ההתפתחות שלהאוכלוסיה ו המשק. וזה רק רשימה חלקית. חוץ מזה הכל נכון
    סגור
  • 13.
    לכל בועה יש את הסיכה שלה
    נסיון 10/05/2021 12:47
    הגב לתגובה זו
    26 2
    כמאמר המשורר: זה יגמר בבכי. מחיר הבלוקים + הקרקע שעליה הם מונחים כבר מזמן איבדו כל קשר להגיון כלכלי בארץ הקודש.
    סגור
  • 12.
    דירה
    nuyh 10/05/2021 12:35
    הגב לתגובה זו
    9 5
    תקופת הקורונה היתה הזדמנות קניה
    סגור
  • לא מדוייק. היה קיפאון בקניה ובמכירה.
    איתן 11/05/2021 00:18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ראה את זה כשנה אבודה כלא היתה.
    סגור
  • 11.
    לא רלוונטי לתקופה זו
    ישראלית 10/05/2021 12:16
    הגב לתגובה זו
    4 6
    אני גרה במודיעין. מאז שרכשתי דירה מחירי השכירות עלו משמעותית ואילו המשכנתא החודשית נמוכה יותר משמעותית. אם אצטרך לשלם שכירות עד יום מותי, אשלם הרבה יותר מהסכום ההתחלתי + ההחזרים החודשיים. המשוואה שלכם עובדת על הנייר. בפועל, מ 2008, כל השקעה בדירה הייתה ריווחית. לא רואים התערבות ממשלתית באופק ולכן הציבור הפעם, לא מטומטם ומבין יופי את ההשלכות והולך לרכוש דירות. בשוק הנוכחי, הייעוץ שלכם פשוט לא רלוונטי.
    סגור
  • חשבון...
    לאוניד 10/05/2021 23:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פספסת נקודה קטנה בכתבה. כאשר את אומרת אשלם הרבה יותר מהסכום התחלתי + החזרים חודשיים אם אשלם שכירות עד יום מותי את לא מתחשבת בתשואה האלטרנטיבית על ההון העצמי עם ריבית דה-ריבית אילו היית משקיעה את ההון העצמי למשך אותם שנים... אם תעשי את החישוב בהתחשב במחיר הדירה שלך במודיעין לעומת מחיר שכירות של אותה דירה כנראה תגלי הפתעה...
    סגור
  • מסכים איתך בכל מילה (ל"ת)
    ישראלי 10/05/2021 13:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    כתבה לעניין
    דני 10/05/2021 12:13
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סוף סוף מישהו אומר את האמת . מילים כדורבנות . מי שלוקח משכנתא משעבד את עצמו לבנקים . מסבסד את כל האוכלי חינם .
    סגור
  • ושכירות זה לא שיעבוד.....בקניית דירה ..לפחות כל חודש
    ק. 10/05/2021 13:46
    הגב לתגובה זו
    0 5
    עוד בלטה שלך. והמשכיר לא ישב לך על הווריד!!
    סגור
  • 9.
    עדיף לשלם משכנתא מאשר שכר דירה (ל"ת)
    מאיר 10/05/2021 12:06
    הגב לתגובה זו
    4 12
    סגור
  • למה זה עדיף?
    לאוניד 10/05/2021 23:08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כאשר אומרים על משהו עדיף. כדאי לנמק.
    סגור
  • 8.
    דירה ראשונה נותנת ביטחון
    Gnix 10/05/2021 11:51
    הגב לתגובה זו
    2 1
    נקודה חשובה שפיספסתם. דווקא דירה ראשונה עבור רוב האנשים היא לר רק השקעה פיננסית. אלא עוגן של בטחון. לגבי שאר הכתבה ההסברים נכונים אם כי מאד פשטניים. אבל אני מניח שזה היה בכוונה.
    סגור
  • 7.
    לכתבים
    לוי 10/05/2021 11:46
    הגב לתגובה זו
    6 6
    זה לא יפה מצידכם לפקוח את עינהם של המטומטמים שלא כדאי לקנות דירות ההפך תעשו כי זה מה שהם אוהבים פה הראש סתום והשכל בתחת , שני שלישים מבני משפחתי ואחי ואחיותי היגרו למערב וחיים יפה ובכייף ללא שיעבוד וללא איום קיומי יומיומי כי להם היה שכל בלהבדיל מהמאובנים שאין להם אומץ ותעוזה ונישארו בביצה פה
    סגור
  • מעדיפה את הביצה של ישראל
    צפרדע 10/05/2021 20:32
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מכל מלכודת דבש אחרת.. ראינו איך רק לפני כמה חודשים ספורים רצו כל תושבי המערב לחזור לפה להיות פה בתקופת הקורונה ולחפש חיסונים בארץ.. תודה אבל לא תודה
    סגור
  • 6.
    הטעות הגדולה שלכם היא בהסתכלות על תשואה
    יונת דאר 10/05/2021 11:46
    הגב לתגובה זו
    0 9
    צריך להסתכל על כמות הכסף והנגזרת שלו =בטחון ! כבר הוכח שבישראל אפשר להגיע לרווחה כלכלית רק באמצעות דירה למגורים כל חודש בשכירות זה זריקת כסף לפח 30 שנים של שכירות זה לזרוק 2 מיליון שח לפח
    סגור
  • כבר הוכח?
    לאוניד 10/05/2021 23:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין היכן ההוכחה הזו? אני חשבתי שהוכח שתשואה באפירקים מנייתיים מנצחת תשואה מנדל"ן לאורך זמן (בטח לאורך 30 שנה). זה אכן הוכח, כי זה מבוסס על עובדות שקל לבדוק.
    סגור
  • 5.
    עשירון 7 8
    הצדיק מסדום 10/05/2021 11:32
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לא יכולים לקנות דירה בגוש דן
    סגור
  • 4.
    הם מפחדים!
    קובי 10/05/2021 11:11
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אל תקנו במחירים האלו.
    סגור
  • 3.
    לא צריך להיות גאון גדול
    יאיר 10/05/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    13 1
    כדי לראות לאיזה כיוון המדינה הולכת ואיתה מחירי הנדלן. אין שום הגיון לקנות בתקופה הזו
    סגור
  • 2.
    מה עם הנתונים שלא לקחתם בחשבון?
    זהבית 10/05/2021 10:40
    הגב לתגובה זו
    22 4
    השבחת הנכס? שחיקת החזר המשכנתא? העיקר שלכם, עמית והגר היקרים, בוגרי מערכת הבטחון הממשלתית, מכרתם שתי דירות כדי להתחיל להתגלגל ובתוך 4 שנים יצאתם ל"עצמאות כלכלית" ומאז עסוקים בלפמפם לכולם להשקיע דרככם כדי שתגזרו קופונים בעסקאות "שגם אתם משקיעים בהם". פחחח
    סגור
  • שחיקת המשכנתא?, אין דבר כזה אלא אם את לוקחת הכל בריבית קבועה, יש יותר סיכוי שתשלום המשכנתא יעלה במהלך השנים מאשר יירד (ל"ת)
    אנונימי 10/05/2021 12:12
    הגב לתגובה זו
    2 8
    סגור
  • לא יאמן שאנשים כתובים שטויות בלי למצמצץ
    משה 10/05/2021 13:43
    הגב לתגובה זו
    6 1
    לפחות שליש מהמשכנתא חייב להיות בריבית לא צמודה והוא נשחק. הגברת צודקת!
    סגור
  • 1.
    באופן אישי-אחרי כתבה כזו לא הייתי
    יועצים פיננסיים 10/05/2021 10:34
    הגב לתגובה זו
    19 5
    מגיעה אליכם לייעוץ פיננסי, הרבה שטויות והרבה מלל למה להצדיק לבוא לייעוף פיננסי וזרוק את הכסף על מישהו שיגיד לך בסופו של דבר לך תקנה דירה להשקעה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות