שכירות או קניית דירה? התשובה הכלכלית די פשוטה אבל גם הפסיכולוגיה משפיעה

כאשר משווים מגורים בשכירות לרכישת דירה - יש יתרונות לכאן ולכאן. כאשר מבינים את העלות האלטרנטיבית ואת הכח של הריבית דריבית (ולוקחים בחשבון את הנפילות בשווקים לאורך הדרך) - התשואה בשוק ההון מנצחת בקלות
 | 

כולם שואלים מה עדיף - לגור בשכירות או לקנות דירה? לפחות על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הישראלים יש הכרעה ברורה לכיוון של רכישת דירה, כאשר אחוז משקי הבית שיש להם דירה בבעלותם עמד לפני מספר שנים על מעל 70% וכיום הוא עומד על כ-66.5% ואילו אחוז השוכרים עומד על כ-27%. 

זה לא סוד. כבר שנים רבות אנו שומעים בישראל שהחלום של כל אחד בישראל הוא 'להגיע לדירה'. יש כאלה שיגידו שזה טבוע בנו מילדות ושההורים מחנכים כך את הילדים ולמעשה מדובר בסוג של סימן סטטוס. אך האם אנחנו הישראלים כה שונים מהעולם? בהשוואה לממוצע באיחוד האירופי - לא. גם שם כ-70% מהאנשים רוכשים דירות. אך בהשוואה למדינות כמו גרמניה, בה רק כ-40% בלבד רוכשים דירות, או מדינות נוספות כמו יפן, צרפת, צ'כיה, דנמרק, שבדיה, הולנד פינלנד ועוד - בהחלט כן.

אגדה אחת חייבים לנפץ: מחירי הדיור לא תמיד עולים. נכון, אחרי עשור ויותר של עליות מחירים אנחנו חושבים בטעות שהמחירים תמיד יעלו. אך זה ממש לא כך. מחירי הנדל"ן בישראל מתנהגים במחזוריות כמו בכל שוק נדל"ן ברחבי העולם. אז כן, בטווח הארוך מחירי הדיור בדרך כלל עולים, אך זה ממש לא מחייב. הנה שתי דוגמאות: כיום כמעט איש לא זוכר שבין השנים 1995-2007 מחירי הנדל"ן ירדו ריאלית, כלומר בניכוי האינפלציה, ברציפות במשך כמה שנים. בין השנים 1968-1988, תקופה של 20 שנה, הם ירדו בכ-7%. הנה הגרף. תארו לכם שמי שרוכש דירת מגורים להשקעה בתשואת שכירות נמוכה, נקלע לתקופה כה ארוכה של מחירים שיורדים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בכל מקרה, האם רכישת דירה עדיפה על מגורים בשכירות? לפי הכלכלנים והמדדים הסטטיסטיים התשובה די ברורה: מגורים בשכירות זולים יותר מרכישת דירה. אבל לפני המספרים, הנה היתרונות של שכירות, ולעומתם היתרונות של רכישת דירה:

היתרונות של דירה בבעלות:
1. דירה שרשומה על השם שלך – מקנה תחושה של 'הישג בחיים' ויציבות. בישראל אין שכירות ארוכת טווח ולכן התחושה היא תמיד של ארעיות.
2. אין תלות בשיגעונות של בעל הדירה – אפשר לעשות אלו שינויים שרוצים בדירה ולא צריך לבקש רשות או להשיב את הדירה למצב שקיבלתם אותה
3. אין חשש מעליית מחירים – קונים דירה במחיר מסוים והמחיר לא משתנה בגלל אינפלציה או העלאת מחירים של בעל הדירה. מדובר בסוג של ביטוח.
4. יציבות וקביעות – אנשים שרוכשים דירה מתקבעים למקום מסוים ולא עוברים ממקום למקום.
5. אין תחושה של החמצה - כאשר מחירי הדיור עולים אנשים מרגישים החמצה וחרטה על כך שלא קנו דירה לפני כן.
6. חסכון כפוי – כסף שיושב בעובר ושב נוטה להתבזבז. מי שרוכש דירה בעצם 'כופה על עצמו' לחסוך סכומי כסף (אלא שהכסף לא באמת נצבר - מי שנהנה ממנו הוא בעיקר הבנק).

הסיבות שפורטו לעיל הן בעיקרן פסיכולוגיות. הנה הסיבות הכלכליות:
7. ריבית נמוכה – בעשור האחרון הריביות במשק נמוכות ולכן ניתן לקבל משכנתאות בריביות נמוכות. אבל אליה וקוץ בה: היתרון ייהפך לחיסרון כאשר הריבית במשק תעלה ואיתה גם רכיבי המשכנתא (ובראשם – ריבית הפריים)
8. מיסוי – בשוק ההון החוסכים נאלצים לשלם מס רווחי הון של 25%. לבעלי דירה אחת יש פטור מכך, כולל פטור על הכנסה משכר דירה עד כ-5000 שקל בחודש.
9. מינוף – המשכנתא מאפשרת להשתמש בכסף של אחרים כדי להגדיל את ההון לקידום המטרות הכלכליות שלך.

היתרונות של מגורים בשכירות:
1. ניידות – אין תלות במקום מסוים, אין התחייבות כלכלית משמעותית שמגבילה את השוכרים. אפשר לעבור לגור במקום אחר בקלות יחסית.
2. ניתן לעבור דירה בקלות כאשר המשפחה גדלה וזקוקה ליותר מקום

היתרונות הכלכליים: 
3. פטור מ'הון עצמי' גבוה – אין צורך לגייס מקורות הון עצמי של מאות אלפי שקלים ואין התחייבות לתשלום משכנתא ל-25-30 שנה.
4. אין סיכון של אובדן הנכס במקרה של אי עמידה בהחזרי משכנתא.
5. פטור מתשלום מנופח ומופרז על דירה שהיא בסופו של דבר ארבעה קירות לגור בהם.
6. אין סיכון של עלייה בתשלומים כתוצאה מעליית הריבית במשק.
7. לדירה יש עלויות גם אחרי הרכישה. אדם שגר בשכירות פטור מביצוע שיפוצים בדירה וגם מתשלום דמי ביטוח דירה (מפני שריפות, רעידת אדמה, טילים... ועוד).

אבל היתרון האמיתי של מגורים בשכירות הוא יכולת השימוש האלטרנטיבית בכסף בצורה של הגדלת ההון של המשפחה - תוך פיזור הסיכון:
8. פיזור הסיכון - אמת קלאסית אומרת ש'לא כדאי לשים את כל הביצים בסל אחד'. שכירות והשקעת הכספים מאפשרת לפזר את הסיכון. דירה בבעלות למעשה בהגדרה מכניסה את כל הכסף שצברתם לתוך מבנה אחד בודד - ובהחלט מדובר במבנה שיש לו סיכונים. כאמור - שריפה, רעידת אדמה ועוד.
9. עלות אלטרנטיבית – כאשר קונים דירה, לוקחים את הכסף ו'סוגרים אותו' ל-25-30 שנות משכנתא. בזמן הזה הכסף 'נשרף' על תשלומים לבנק ולא מאפשר הגדלה שלו. בסופו של דבר האדם נשאר עם ארבעת הקירות שרכש ולא מגדיל את ההון שלו (אם מחירי הדיור עולים והאם ימכור את הנכס הוא יקבל את תמורתו. אבל כל עוד הוא מתגורר בו הוא לא מקבל עליו תשלום וממילא הכסף 'קבור' בין קירות הבית). בנוסף, אדם שיש לו דירה ומשכיר אותה עושה בממוצע כ-2.5-3% תשואה על הדירה (בפריפריה התשואה על הדירה גבוהה יותר שכן עלות הדירה זולה יותר ובמרכז הארץ עלות הדירה גבוהה מאוד ולכן התשואה על הדירה - גם כאשר דמי השכירות גבוהים בהרבה מבפריפריה - נמוכה יותר). מדובר בתשואה נמוכה ביחס לאלטרנטיבות.

בואו נדבר במספרים:
כלל האצבע הוא שעל נטילת משכנתא בריבית של 3.5%-4.5% מחזירים ב-25 שנה פי 1.67 על סכום המשכנתא. אם הריבית היא 6% מחזירים קרוב לפי 2 על סכום המשכנתא (תבדקו בכל מחשבון משכנתא). כלומר, משפחה שקונה דירה ב-1.5 מיליון שקל, ומגייסת לצורך כך הון עצמי של חצי מיליון שקל ונוטלת משכנתא של 1 מיליון שקל - תחזיר בחלוף 25 שנה כ-1.6 מייון שקל (בהנחת ריבית של 3%), כ-1.67 מיליון שקל (בהנחת ריבית של 4.5%) וכ-1.93 מיליון שקל (בהנחת ריבית של 6%). נכון, לאחר מכן בעל הדירה יישאר עם דירה בבעלותו, בשווי של 1.5 מיליון שקל, או אפילו יותר, אך אין לו כל דרך להשתמש בכסף הזה - חוץ מאשר למכור את הדירה.

הריבית כעת על משכנתאות היא פקטור של הרכב המשכנתא, אך באופן גס מדובר על 3%, כאשר אם מתייחסים לריבית הקבועה אזי היא באזור של 4% ומעלה. הריבית נמוכה באופן היסטורי, אז נתייחס כאן לרייבת של 3.5%-4.5% גם נמוכה, אבל לא חריגה. 

בדיקה פשוטה מראה שבהנחת ריבית של 3.5%-4.5% אצל קונה הדירה (היום אנחנו בסביבת ריבית נמוכה. אבל היסטורית אלה הריביות וסביר שבטווח של 25 שנה הריביות יתכנסו לממוצע), השכירות תהיה עדיפה כל עוד לאחר 25 שנה השוכר ישלם פחות מ-1.67 מיליון שקל, כלומר אם בכל חודש הוא ישלם פחות מ-5,566 שקלים. בהנחת ריבית של 6% אצל קונה הדירה, השכירות עדיפה כל עוד ישלם פחות מ-1.93 מיליון שקל לאורך 25 השנים, כלומר כל עוד הוא משלם פחות מ-6,433 שקלים בחודש.

עכשיו נוסיף למשוואה את העלות האלטרנטיבית ונראה מדוע שכירות והשקעה עדיפה בהרבה מרכישת דירה: אדם שייקח את אותם 500 אלף שקלים וישקיע את ההון העצמי בשוק ההון ובנכסים אלטרנטיביים צפוי לקבל תשואה ריאלית (כלומר, אחרי ניכוי האינפלציה) של כ-6%-7%. כלומר, לאחר 25 שנים יהיה לו סכום נזיל של כ-2.41 מיליון שקלים. מדוע? כי הכסף שלו המשיך לעבוד לאורך השנים וצבר 'ריבית דריבית', בזמן שהכסף של חברו עבד בשביל הבנק (תבדקו את המספרים בכל מחשבון ריבית דריבית). ולפני שאתם קופצים ומתרעמים על היכולת להשיא 6%-7% בממוצע רב שנתי - פשוט תבדקו את הנתונים. שוק ההון הישראלי עשה יותר מכך ושוק ההון האמריקאי עשה יותר מכך. זו עובדה. וכל זאת, מבלי להזכיר את כאב הראש שבמציאת דיירים, גביית שכר הדירה, ביצוע תיקונים בדירה, תקופות של חודשים בהן הדירה עומדת ריקה ועוד ועוד בעיות עם דירה ספציפית (וכאמור, כשמשקיעים בדירה אין אפשרות לפזר את הסיכון).

האמת היא שמדובר בהנחה שמרנית, מדד ה-S&P500 עשה הרבה יותר מכך במהלך השנים, מה שאומר שלכאורה יש סיכוי לקבל תשואה עוד יותר גבוהה על השקעה פאסיבית במדד עצמו. כמה? החציון למי שהשקיע מאז 1970 עומד על 12.3% לשנה. המשמעות היא שעל כל דולר שהייתם משקיעים אי שם ב-1970, היו לכם כעבור 25 שנה כ-18.6 דולר, וכעבור 50 שנה (היום) היו לכם מעל 200 דולר. הנתונים זמינים ונגישים לכל אחד בויקיפדיה הקרובה לביתכם.

אם הייתם משקיעים 100 אלף שקל לפני 40 שנה על מדד ה-S&P500 - ומתמידים בכך גם בנפילות הקשות בשווקים לאורך השנים - כנראה שהיו לכם היום כ-4 מיליון שקל. כן, זו התשואה שהייתם מקבלים על ההשקעה. אין שום דירה שהייתה נותנת לכם תשואה כזו.

תגובות לכתבה(127):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 69.
    שכחת את הדבר הכי חשוב בנדלן
    מיכאל 23/09/2023 16:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל החישובים פה שטותיים, שכחת שבנדלן יש מינוף שאין במניות (משכנתא). ולא הבנתי איך אחרי 25 שנה ששילמת משכנתא הדירה בסוף שווה אותו מחיר? מחיר הדירה יעלה, והיסטורית הרבה יותר ממה שכתבת על שוק ההון
    סגור
  • 68.
    קניתי דירה בכרמי הנדיב ב 1.40 מיליון
    תומר 04/04/2023 12:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לקחתי הלוואה 700 אלף ל 25 שנה אני הבאתי 700 אלף בגיל 30 לבד רווק. היום הדירה שלי שווה 1.9 מיליון התקשרו אליי כמה שמוכנים עכשיו לקנות ממני במחיר של 1,930,000 שקל לא מתכוון למכור אותה אני מתכוון להשכיר אותה להתקדם ולקנות עוד בגיל 60 אמכור הכל ואצא לפנסיה בנדלן תמיד מרוויחים.
    סגור
  • 67.
    הכל מתגלגל, כאן הבעיה.
    דני 04/09/2022 07:16
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לדעתי.
    סגור
  • 66.
    אני חושב שדירה שאם אתה קונה את הדירה לעצמך ויש
    arn 14/01/2022 10:54
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לך את מלוא הסכום שדרוש (אתה לא זקוק למשכנתא) או שיש לך גב חזק (הורים במצב כלכלי טוב שיכולים לתמוך, קביעות בעבודה), לקנות דירה. דירה (הראשונה) מבחינתי היא רכוש שיוצר תזרים מזומנים קבוע של אלפי שקלים בחודש. תזרים זה מורכב משכר הדירה שלא צריך לשלם. לא כל כך איכפת לי אם דירה תעלה או תרד במחיר. מבחינתי זה משהו שיוצר תזרים מזומנים קבוע כל חודש. דירה ראשונה פטורה מכל מס בניגוד לשוק ההון שיש לשלם שם מס. המס הוא 25%. אומנם אפשר לשלם פחות בגלל כמה סיבות: המס משולם רק במימוש מה שמאפשר לדחות אותו. אם לשלם אותו בגיל מבוגר יהיו לך הקלות והנחות. בכל אופן יש להניח שהמס הממוצע האפקטיבי יהיה לפחות חצי מ-25%. בשוק ההון לוקחים ממך כסף על הניהול. כמה לוקחים? תלוי. הבנק יקח ממך לפחות 0.1% על אחזקת ניירות הערך (לפעמים זה גם 0.4%). אם תתן לחברות נוספות לנהל לך את הכסף - תשלם עוד סכומים. הדירה זהו רכוש בטוח אם אתה מבטח אותה. מחיר הביטוח לדירה הוא די נמוך והוא לא על כל מחיר הדירה אלא רק על מחיר הבניה (לא על מחיר האדמה). בממוצע התשואה על דירה היא לפחות 5% ראלית. 4% שכר דירה ו1%-1.5% מעלית ערך.
    סגור
  • 65.
    במילים אחרות לא מדויק
    מדויק חלקית 03/01/2022 17:06
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אין ספק שמי שמתמיד בשוק ההון מרוויח כמעט תמיד . לא מתרגש מנפילות, לא מוכר בשפל וקונה בגהות ולא עושה שטויות . אבל אם לשפוט לפי ה- 15 שנה האחרונות, קשה לתאר השקעה בשוק ההון . שיכולה להשתוות להשקעת סכום של 500,000 כמו מחיר הדירה שהיה . להשכיר אותה 180 חודשים בסכומים מצטברים של 450,000 שקלים ולמכור אותה כעת בסכום של 1,650,000 שקלים . המספרים אמיתיים. לא יודעת מה יהיה קדימה . אך שוק ההון בהחלט מהווה תמיד ערוץ רווחי לאנשים לא אימפולסיביים. אך הפעם הנדל"ן ניצח.
    סגור
  • טען עוד
  • 64.
    מצחיק - כל התגובות מלאות ברפי שכל שלא מבינים חשבון
    רר 19/12/2021 14:31
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מה שהכתבה אמרה מדויק 100%. המוח הקטן שלכם לא מאפשר לכם לראות את זה.
    סגור
  • 63.
    אין סיוט יותר גדול מבעלי בית/משכירים ישראלים
    בעל בית תימני 10/11/2021 16:11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    קניתי לאחרונה דירה ברמת-גן בגיל 45. כל חיי חייתי בדירות שכורות, בחיפה ירושלים ותל-אביב. כל בעל בית היה יצור. יש להם שפע של תירוצים למה הם לא טפלים בנזילה, ולא מתקנים את המזגן. כל שנה שכר הדירה קופץ בלפחות עשרה אחוז, ללא קשר למצב השוק. הם פודים שייקים של ביטחון ללא סיבה, רק כי חסר להם כסף (וכן זאת גניבה). הם מביאים רוכשים או שוכרים פוטנציאליים בשעות הלילה, כי רק אז אפשר. היה לי בעל דירה שרצה לחייב אותי על פרקט בגלל נזילה של מים מהדירה של השכנים. בקיצור קנו דירה משלכם, זה הרבה יותר מכסף
    סגור
  • 62.
    ההשוואה לא נכונה ויש להסביר
    פרצלציה 09/10/2021 18:33
    הגב לתגובה זו
    2 2
    דירה למגורים צריך לקנות. נקודה. ושלא יבלבלו את המוח. ההשוואה נכונה כאשר יש דיקל האם יש לי הון נזיל נוסף של 500 אלף. האם לשים אותם בדירה להשקעה(דירה שניה) או להשקיע אותם בשוק ההון למשל בקופ'ג להשקעה, פוליסת חיסכון, קרן נאמנות או ישירות בבורסה. אין קשר לשכירות מול קניה למגורים. בארץ אין שום תוכניות. שכירות ארוכת טווח ולכן אין שום שכל שמשפחה עם 4-5 נפשות תעבור כל 4 שנים במשך 25 שנים לבית אחר בשכירות
    סגור
  • 61.
    כסף מושקע בדירה אינו כלו בין 4 קירות
    בובו 02/09/2021 10:22
    הגב לתגובה זו
    3 2
    ניתן למשכן דירה בבעלותך וכך להשתמש גם בשווי הדירה מבלי למכור אותה.
    סגור
  • נכון מאוד למשל לקחת משכנתא הפוכה. (ל"ת)
    61 צודק 21/02/2024 22:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 60.
    סטטיסטית כל הדירות בארץ
    אלי 05/07/2021 23:56
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מכפילות את ערכן כעבור 13 שנים. עובדה!!!
    סגור
  • 13 שנה? כמה שנים אתה חושב שתחיה? (ל"ת)
    עע 19/12/2021 14:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 59.
    שטויות במיץ ועובדות לא נכונות
    אלי 05/07/2021 23:55
    הגב לתגובה זו
    0 1
    א. קניתי דירה בשנת 99 ב 630 אלף ומכרתי ב 2005 ב 970 אלף אז איך היתה ירידה???!!!
    סגור
  • 58.
    טעות
    נדלניסט 05/07/2021 21:40
    הגב לתגובה זו
    2 3
    הריבית הממוצעת על משכנתא אינה 4% אלא נמוכה משמעותית
    סגור
  • 57.
    כמה נקודות למחשבה שלא הוזכרו
    שמטוב 20/06/2021 16:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בדירה שאתה רוכש התשואה לא נעה סביב 2-4%, כי היא משקפת רק את השכירות, יש נכסים שערך הנכס עלה בעשור האחרון גם ב200%. שכירות נוטה להיות יקרה משנה לשנה לרוב מקבלים דירות מוזנחות מאיפה משפחה שבני הזוג בני 70-80-90 ישיגו 4,000 שקל לשיכורות בערך של היום.
    סגור
  • 56.
    טעות מתודולוגית
    ירון 22/05/2021 23:52
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שני נכסים עם סטיית תקן שונה וכמובן שהמשכנתא 2.5% ולא כפי שרשום יש מס של 25% בשוק ההון ומחירי הדיור עולים ראלית בממוצע 1.5% בשנה מי שישקיע היום בנכס דומה דהיינו אג"ח התשואה אפסית
    סגור
  • 55.
    יש בעיה אחרת
    חץ 20/05/2021 10:41
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בגדול השקעה בשוקי ההון היא יותר רווחית אבל מי שהשקיע בשווקי ארהב היה צמוד לדולר והדולר אבד מערכו מול השקל
    סגור
  • יש פתרון
    Jcob 22/05/2021 03:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ניתן להשקיע בתעודות סל ישראליות שעוקבות אחרי המדד האמריקאי וכך לא להחשף לדולר
    סגור
  • 54.
    ומה לגבי עלויות מעבר דירה ועליית מחירי שכירות
    אלמונית 19/05/2021 23:38
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מחירי השכירות יכולים להשתנות בד"כ למעלה במהלך התקופה, מכל מיני סיבות... לא רק מחירי הקנייה
    סגור
  • 53.
    100000$
    קונה 19/05/2021 22:03
    הגב לתגובה זו
    21 2
    במאה אלף דולר יכולתי לקנות 5 דירות 3 חדרים בדרום תל אביב היום הן שוות לפחות מליון
    סגור
  • 52.
    ומה לגבי תשואה על המשכנתא?
    מישהו 19/05/2021 20:53
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מה לגבי התשואה שמקבלים גם על חלק המשכנתא? בדרך כלל הריבית על המשכנתא תהיה נמוכה מהתשואה כך שניתן להרוויח על כסף שהוא לא שלך
    סגור
  • התשואה על דירות נמוכה מאוד. והכסף תקוע ב4 קירות
    לא קונה 20/05/2021 08:07
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לא מרוויחים כל כך הרבה בדירות בישראל. מאיפה האגדה הזו? בגלל שמרוויחים כלום על דירות אתה לא צודק (ומעוד כמה סיבות שכתבו לך בכתבה)
    סגור
  • 51.
    בצורה פשוטה
    לא הבנתי כלום 19/05/2021 17:44
    הגב לתגובה זו
    5 4
    הכל נכון אבל למה לא התחשבו בשווי הדירה בסוף המשכנתא או בכמה כסף זרקת בכל החלטה בשכירות של 25 שנה של דירה ב 5000₪ זרקת 1.5 מליון לפח לעומת משכנתא ל 25 שזרקת רק בן 0.6 ל 0.9 אלא אם כן אתה אומר שאתה שוכר ובהון העצמי אתה עושה רווח כל חודש של 5000 אז אתה מאוזן
    סגור
  • אתה לא קורא וישר מגיב. כן התחשבו. כתבו לך שאין דירה כזו
    נעמי פלד 20/05/2021 08:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין דירה שתעשה תשואה כזו. בשכירות אתה משלם כסף על מגורים (כמו שאתה משלם כסף על מזון לצורך העניין). אתה צורך שירות. ובכל מקרה - כן כתבו לך שבסוף המשכנתא יש לך את שווי הדירה אבל הוא כלוא בתוך קירות הבית. וכן - כלל האצבע על זה שאתה משלם פי 2 על המשכנתא שלקחת גם אומר שאתה זורק כסף על ריבית לפח.
    סגור
  • 50.
    גיבוב של שטויות
    משקיע וותיק 19/05/2021 14:34
    הגב לתגובה זו
    9 0
    רוב האנשים שמשקיעים בבורסה, בלי ידע מוקדם, ימכרו את כל התיק במפולת הראשונה, ואז ישארו בלי דירה ובלי תחתונים, מכיר באופן אישי לא מעט אנשים שמכרו בסוף מרץ 2020 את כל התיק שלהם בהפסדים עצומים
    סגור
  • אתה אומר שטויות אבל מסכים עם מה שהוא כתב... אתה רציני?
    שמעון 20/05/2021 07:59
    הגב לתגובה זו
    7 0
    נכון, צריך להתנהל בבורסה בקור רוח לא למכור הכל ולברוח במשבר. הוא כתב את זה כיתרון של דירה. אבל אתה מצחיק - אתה מסכים איתו ששוק ההון עדיף ועדיין כותב שזה שטויות
    סגור
  • 49.
    ומה עם הכסף שמשלמים על שכירות?
    אליאור 19/05/2021 14:34
    הגב לתגובה זו
    2 2
    משום מה תמיד בכתבות הללו מתעלמים מדמי השכירות. מי שמשלם דמי שכירות חודשיים בסך של 5,000 שח בחודש, ישלם 1.5 ש"ח במשך 25 שנה. את זה לא ראוי לנכות מה"רווח" של ההשקעה?
    סגור
  • הוא כן התייחס לזה בכתבה... למה מגיבים בלי לקרוא? (ל"ת)
    אבי כהן 20/05/2021 07:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אתה לא חישבת נכון
    bardaat 19/05/2021 16:53
    הגב לתגובה זו
    3 2
    בריבית דריבית בשיעור 3.5 אחוזים ערכם של דמי השכירות 2260000
    סגור
  • 48.
    אם היית קונה דירה בתל אביב במיליון לפני 40 שנה
    אלף 19/05/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
    2 4
    היה לך היום דירה בשווי 8 מיליון.
    סגור
  • אם היית משקיע בשוק ההון היה לך הרבה יותר מ8 מיליון...
    אבי אורן 21/05/2021 00:40
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אתה לא מורשה עלות אלטרנטיבית. אוקי אז בדירה היית מכפיל פי 8 אבל בשוק ההון היית מכפיל פי 20-30. חוץ מזה שהשוק אתה יכול גם להתחיל עם מספרים קטנים יותר ובדיור אתה צריך הון
    סגור
  • שוק ההון
    מניות 20/05/2021 14:39
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אם הייתה שם במניות בסנופי מיליון שקל לפני 40 שנה היה לך היום 27 מיליון ...
    סגור
  • רק שלא היו לך מיליון בת"א לפני 40 שנה, וזה היתרון בשוק
    לא קונה 20/05/2021 08:17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    שוק ההון מאפשר לך להתחיל עם קצת כסף. בלי להמר עם משכנתא על זה שיהיו לך מלא הכנסות כל הזמן
    סגור
  • 47.
    כמה אני אוהב חכמים בדיעבד; ולקחת מדד מאד ספציפי
    סבא 19/05/2021 10:32
    הגב לתגובה זו
    4 1
    להשוואה שתצדיק את התאוריה שלך, מאאאד משכנע... אגב, נראה לי שאני קשיש ממך בדור או שניים, ואף פעם לא ראיתי ירידת מחיר בשכירות, אבל כן ראיתי אנשים שמכרו את הדירה להשקעה בעסק/בורסה ואיבדו הכול! ולא בהצלחה לך להפיל עוד כמה אומללים.
    סגור
  • תבחר כל מדד... הוא אמר שזה נכון באופן כללי ונתן דוגמה
    אבי אורן 21/05/2021 00:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תבחר כמעט כל מדד דגל שאתה רוצה ותראה שהמדדים עושים יותר. קיבלת דוגמה בישראל ובארהב. אבל בכל מקרה זה קורה ברוב מדדי הדגל
    סגור
  • 46.
    חסר חישוב של מס רווחי הון מול אפס מס שבח
    פיכח 18/05/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמו כן, כמובן לא הונחה עליית מחירים שצפויה.
    סגור
  • 45.
    כזו רמה נמוכה של כתב
    קניתי 18/05/2021 21:18
    הגב לתגובה זו
    15 2
    השקרים בכתבה: 1. הריבית כל המשכנתא היא לא 6 אחוז אלא 2.5-3 אחוז נכון לשנין האחרונות. למי שלןקח עכשיו כדאי לקבע את הריביות הנמוכות שניתן לקבל עכשיו. 2. בשוק ההון מי שמצליח להוציא 3 אחוז נטו בשנה הוא אלוף!!! רק מעטים מצליחים בגלל המון דברים. 3. נכון לכרגע רמ"י לא משחררת קרקעות והיות והסכמי הגג שחתמו הרשויות המקומיות מול הממשלה לא מקויימים, הקשויות הושיעו שלא יסכימו לבנות בשטחן... אז מכאן אתם למדים שמצד אחד יש ביקושים קבועים לדירות חדשות אבל מצד שני אין שחרור קרקעות ובניה ובסוף כל שוק הוא היצע וביקוש וניראה ששוק הדיור הולך לכיון של הרבה ביקושים ופחות היצע.
    סגור
  • איזו רמה נמוכה של תגובה... תסתכל על ריבית ארוכת טווח
    שמעון דוידי 21/05/2021 00:45
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם תסתכל על ריבית ממוצעת בטווח של 25 שנה, ולא רק בטווח של היום, אתה תראה שזו הריבית הממוצעת האפקטיבית. כן, 6-7 אחוזים זה לגמרי ריאלי. יש לי הרגשה שכותב התגובה לא טרח לבדוק...
    סגור
  • מה הקשר למה שאמרת
    אנונימי 19/05/2021 06:18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ולמה שהכתב אמר, מראים לך שחור על לבן שב50 שנה האחרונות לא משנה באיזה תקופה קנית, אם היית שם את הכסף במדדים בלי לגעת בכסף, היה לל יותר כסף ודרך אגה זה כולל את העשור האחרון שבו הדירות עלו הכי הרבה, כי באותו זמן היית יכול לעשות במדד נאסדק 500 אחוז, כשעל הדירה עדיין היית משלם.
    סגור
  • 44.
    ומה קורה כשמגיעים לפנסה ואין כסף לשלם שכירות?
    סתם אחת 18/05/2021 21:04
    הגב לתגובה זו
    5 1
    נכוו שמשכנתא זה תיק כבד ויקר אבל בסוף -זה שלך! לגור בשכירות כל החיים זה לא לקחת בחשבון שכשמגיעים לגיל פנסה - ההכנסה יורדת וההוצאות עולות. כי זמן פנאי עולה והילדים שבגרו צריכים עזרה. אז מגלים את הטעות הגדולה...אפילו לא משאירים ירושה ולעיתים "נופלים" על הילדים. טעות לעשות השוואה עם חו"ל. במדינות רבות קיים דיור ציבורי ומשלמים מעט שכירות. אנחנו בישראל...וכדאי להשקיע בדירה שלך.
    סגור
  • הבנת הנקרא זה קשה
    אנונימי 19/05/2021 06:20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אם היית שם במדדים בשוק ההוו, אז היית מגיע לפנסיה ויכול לקנות שתי דירות, לעומת זאת אם היית קונה דירה סיכוי טוב שהיית עם כלום בבנק או אולי אפילו חוב.
    סגור
  • 43.
    שכירות זו הלוואה לכל החייםמולא רק 25 שנה
    דנה 18/05/2021 18:36
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שכירות זו הלןואה לכל החיים השקעה בשוק ההון- הרבה לא יודעים להשקיע
    סגור
  • 42.
    שכחת את העמלות לבנקים כשמשקיעים בבורסה...
    מישהי 18/05/2021 18:35
    הגב לתגובה זו
    5 2
    ולבנק לא משנה אם הרווחת או הפסדת באותו רבעון
    סגור
  • עם תיק גדול
    אנונימי 19/05/2021 06:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    העמלות קטנות ואתה לא משלם ביטוח משכנתא וביטוח דירה, מעבר לזה אם אתה עובד דרך בנק השקעות אז יש לך רק עמלת קניה ומכירה והכתב בעצם מדבר על קנייה של מדדים בלי לגעת במשך 25 שנה.
    סגור
  • רק פראיירים משלמים עמלות בשוק ההון (ל"ת)
    אא 19/12/2021 14:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 41.
    כלכלן מוטה ומטעה
    הנדלניסט 18/05/2021 15:36
    הגב לתגובה זו
    3 5
    הכתבה טועה ומטעה. הכותב שמתיימר להיות כלכלן איננו מביא בחשבון עליית ערך הנכס כאשר ההשקעה ממונפת עם משכנתה התוצאה לאחר 25 שנה תהייה שונה לגמרי!!! אל תתבלבלו ורוצו לקנות דירה
    סגור
  • אתה ממש טועה
    חן חיים 18/05/2021 19:44
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הוא ממש צודק,יתרה מכך אם תעשה מינוף על ההשקעה בשוק ההון כמו עם משכנתא ובמקביל לא תלך על ההנחה השמרנית הכתובה פה אלא תשים 100 אחוז מניות ל25 שנה יהיה לך הרבה יותר,תחשב לבד.
    סגור
  • 40.
    לא מסכים
    בכל דירה 18/05/2021 15:05
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אני אף פעם לא מבין את ההשוואה הזו בין השקעה בשוק ההון לבין דירה / נכס א. אין השקעה יותר בטוחה מאשר דירה הם תמיד מחשבים רק את התשואה השנתית שנכון הרבה יותר גבוהה בשוק ההון אבל הכסף הגדול הוא בעליית ערך של הנכס שאם תבדקו ב 40 שנה האחרונות עלו במאות אחוזים, ב. אין סתירה בין הדברים אני בעל דירה וגם מחזיק תיק השקעות בשוק ההון אני ממש לא הייתי מסכן את כל הכסף שחסכתי במשך השנים בשוק ההון רמת סיכון גבוהה מאד
    סגור
  • הנאסדק 100 עלה ב600 אחוז
    אנונימי 18/05/2021 21:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    וזה מה שהכתב אומר שלאורך 50 שנה הבורסה הוכיחה את עצמה כהשקעה יותר בטוחה מנדלן.
    סגור
  • 39.
    אני אומר גם וגם
    משקיע 18/05/2021 14:39
    הגב לתגובה זו
    13 0
    מאוד קשה לא למכור מניות כשנראה שהגיע סוף העולם. יש ריבית נמוכה, תקנו דירה, נסו לכוון להחזר חודשי דומה לשכירות של אותה דירה. נסו לא לשבור את קרן ההשתלמות ולהשקיע את כולה במדדים ככה יש לכם פטור ממס רווחי הון. נהלו IRA ופנסיה לבד (במדדים). שימו קצת בקריפטו, קצת בהשקעות משוגעות שיכולות לקחת אתכם לירח (קצת). ותמיד ללמוד עוד.
    סגור
  • 38.
    טעות חמורה
    ישראל 18/05/2021 13:16
    הגב לתגובה זו
    20 5
    הכתב טועה ומטעה.את המשכנתא מסיימים לאחר 25 שנה ואילו את השכירות משלמים עד 120.
    סגור
  • הכותב לא טועה ולא מטעה
    נעם 18/05/2021 14:49
    הגב לתגובה זו
    13 0
    הוא טוען שאחרי 25 שנה תוכל לקנות את אותה הדירה, וגם תשאר עם כסף רב נוסף.
    סגור
  • 37.
    במצב של פלוס בבנק יש פחות עמלות ואין ריבית על מינוס
    זאת ועוד 18/05/2021 12:31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בהרבה מקרים תשלומי המשכנתא מכניסים את חשבון הבנק למצוקה מה שמוביל למינוס יקר שיכול להוסיף עוד עלויות על רכישת הדירה. מצד שני יש את עליית ערך הנכס שהיא בממוצע מתאימה לסך התשלום לבנק.
    סגור
  • 36.
    ואני בטוח שלכותב הכתבה יש 2 דירות....בבעלותו (ל"ת)
    מאיר 18/05/2021 12:07
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • המזל שיש הרבה שמאמינים
    אנונימי 18/05/2021 21:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמוך ולכן יש אחרים שחיים טוב בלי חוב ועם הון שעולה כל שנה.
    סגור
  • 35.
    הכתב לא מבין
    לא מבין 18/05/2021 11:30
    הגב לתגובה זו
    3 4
    זה רק הריבית אפס-גם הבורסה וגם הנדלן-כל השאר אתה מבלבל את המוח
    סגור
  • 34.
    שטויות במיץ עגבניות
    אילן האקדמאי 18/05/2021 11:29
    הגב לתגובה זו
    1 2
    ארכוש דירה ב 100 אחוז מימון והתשואה תהיה אינסופית בתום המשכנתא, ההחזר יתוכנן לגובה דמי השכירות עיזבו בעיות טכניות של אין תקופה כזו , תמיד אפשר למחזר או ההורה ימשכן את שלו להשלמה עבורי דמי השכירות עולים כל שנה ולכן התשובה היא חד משמעית - רכישה אחרי 40 שנה פינוי בינוי ויש תשואה כפולה נוספת
    סגור
  • 33.
    שכירות? מה קורה בגיל 70 כשאתה לא עובד ??
    לילי 18/05/2021 11:28
    הגב לתגובה זו
    15 3
    שכירות אולי נשמע מפתה בלי התחייבויות של משכנתא אבל בפועל זה כסףשאתה זורק לפח כי במקום לשלם על משהו שלך משכנתא שילמת לשכירות אלנשכחכתגיעו לכיל 65 או 70 ולא תהיה לכם עבודה כיצד תצליחו לממן שכירות ? בגיל כזה כבר סיימת לשלם משכנתא ויש לך שקט בנושא הזה
    סגור
  • את מתכננת והבורא יושב וצוחק
    שני 19/05/2021 21:40
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה את חושבת 40 שנה קדימה ,חחח ומה את דואגת ?! עד עכשיו היה לך מקום לישון ולאכול ועוד .... מבטיחה לך שהבורא ימשיך לתת לך . בסופו של דבר שום דבר לר שלנו בהאמת
    סגור
  • זה מה שהכתב אומר
    אנונימי 18/05/2021 21:47
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שבאותו סכום ששילמת משכנתא בגיל 70 יש לך פי 2 כסף ממה ששווי הדירה ששילמת עליה, ככה שלשכירות יהיה לך כסף, אבל אם קנית בית לא בטוח שיהיה לך כסף לאוכל.
    סגור
  • מסכימה. לא הכל כסף
    שרונה 18/05/2021 17:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם נוחיות. פה בארץ אין כמעט דירות להשכרה לטווח ארוך. וכל פעם לנדוד לא פשוט
    סגור
  • 32.
    מאיפה לקחת את הריביות האלו על המשכנתא?!
    זיו 18/05/2021 11:06
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אצלי הקל"צ עומד על 2.2%.
    סגור
  • קבוע לא צמודה בחיים לא
    אנונימי 18/05/2021 21:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מגיע ל2.2 אחוז.
    סגור
  • אצלי הקל"צ בריבית 2.3% (ל-16 שנה)
    אנונימית 22/05/2021 12:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משכנתא מפברואר 2021.
    סגור
  • 31.
    סוף סוף מישהו זועק את האמת
    חיים 18/05/2021 09:43
    הגב לתגובה זו
    10 4
    שטפו לנו את המוח שצריך דירה, לקחנו משכנתאות מטורפות עשקנו את ההורים שלנו ובסוף נצטרך גם לדאוג להם!
    סגור
  • 30.
    6-7% שנתי ..חחח
    שגב 18/05/2021 09:12
    הגב לתגובה זו
    9 8
    שיראה לי הכתב איפה עושים 6-7% שנתי ב 20 שנה האחרונות בניכוי שחיקת הדולר מול השקל . הכתב משקר ומטעה ציבור תמים
    סגור
  • כנס לראות את ביצועי המדדים המובילים
    צביקה טלבי 18/05/2021 12:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    SP 500 NASDAQ 100 MSCI WORLD כולם עשו מעל 7% שנתי ויש עוד רבים וטובים
    סגור
  • 29.
    תבדקו את סכום הריבית על המשכנתה מול תשלום השכירות
    דני 18/05/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מבחינה כלכלית נקיה, אם תשלומי הריבית בלבד נמוכים מתשלומי השכירות, עדיףלקנות דירה וההיפך. התשלומים לקרן הם החזר השקעה. וזה עוד בלי לקחת בחשבון עליית ערך הדירה.
    סגור
  • מבחינה כלכלית נקיה
    אנונימי 19/05/2021 06:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך להשוות את תשלומי הריבית לתשלום השכירות אחרי שהורדת את התשואה על שוק ההון, ההבדל שבכל שנה התשואה עולה לכן אחרי כמה זמן יוצא שאתה לא משלם שכירות בכלל.
    סגור
  • 28.
    חרטטן!6-7%?.ישראלי.3% בבית השקעות
    שפיצר 18/05/2021 08:10
    הגב לתגובה זו
    1 4
    מהיכן הכתב בלוף המציא את הנתונים הדמיוניים?
    סגור
  • קרן מחקה
    איציק 18/05/2021 21:57
    הגב לתגובה זו
    1 1
    קרן מחקה מדד מנייתית של קסם וכו' עושה יותר מ8 אחוז בשנה...קל
    סגור
  • רק על אגרות חוב קונצרניות
    אנונימי 18/05/2021 21:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפני 5 שנים היית מקבל 6-7, לפני 10 שנים גם היית עושה 10 אחוז ומי ששם בנאסדק עשה 100 אחוז לשנה בממוצע.
    סגור
  • 27.
    יופחת לאלתר אחוז חתימות לבנייה בתמ"א38 ל 60%.תבוטל לאלת
    נפצעתי בריצה למקלט 18/05/2021 08:08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יופחת לאלתר אחוז חתימות לבנייה בתמ"א38 ל 60%.תבוטל לאלתר ההחלטה לסיום תמ"א38 ב10/22, ויוגבר קצב הבנייה למיגון דיירים מטילים.
    סגור
  • או טיפש או קבלן(מי מטעמו)
    מומחה לקנוניות 19/05/2021 13:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי רץ למקלט? מה זה ההפגזה על לונדון? קבלן - לאחרונה משתמשים בתירוץ של המלחמה להוריד לאחוז מאוד נמוך שלא משקף החלטה כ"כ קיצונית.
    סגור
  • 26.
    שיקום
    אני רק שאלה 18/05/2021 07:59
    הגב לתגובה זו
    6 2
    שיקום מי שהצליח להשקיע ברצף במדד ה-SP500 50 שנה. 30 שנה גם טוב... הרי אין כמעט אנשים כאלו כי יש לכולנו בעיה מובנית פסיכולוגית-מנטלית. כשהשווקים יורדים כולנו בורחים כמו ארנבות ואף אחד לא ממשיך להחזיק בפוזיציה. לכן התשואה האמיתית בשוק ההון נמוכה ביחס לדירה.
    סגור
  • דבר בשם עצמך
    לאוניד 18/05/2021 23:12
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מי זה כולנו? לא כולם בורחים יש לא מעט אנשים שיודעים להשקיע עם סיבולת וקור רוח. כדאי שתדבר בשם עצמך
    סגור
  • אני מכיר אנשים שקנו אגרות חוב
    אנונימי 18/05/2021 21:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    של מדינת ישראל ל30 שנה ב99 כשהריבית היתה 18 אחוז על האגרות האלו, כמובן שצריך הון בשביל לנצל הזדמנויות כאלו ולא חוב לבנק.
    סגור
  • 25.
    כמעט מסכים,
    משה 18/05/2021 07:52
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא הכנסת לחישוב את התנובה שדירה מייצרת. רק את הערך שלה. ולגבי 4 מליון, מליון אחד יורד עבור מס הכנסה
    סגור
  • 24.
    מה עם המס??!?!
    גלעד 18/05/2021 07:35
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שחכתם להזכיר שעל השקעות יש 25% מס... אז המניות היה קרוב יותר ל3 מיליון. נכון שזה עדיין יותר מנכס אבל זה כבר פער מצומצם...ובשנים האחרונות זה יותר קרוב ל7% מאז 2008 מאשר ל12% אז אם נניח שהיום יש קצת פחות רווח אז ה4 מעליון הוא כבר 3 מעליון וגם שם יש 25% מס שזה כבר קרוב יותר למחירי הדירות
    סגור
  • 23.
    נתונים לא נכונים
    שימי 18/05/2021 07:25
    הגב לתגובה זו
    3 3
    אף אחד לא מבטיח לך תשואה 6-7. זה קשקוש. ריבית משכנתא ממוצעת כ 2.5 אחוז.
    סגור
  • ומי מבטיח לך עליה של מחירי דיור?
    לאוניד 18/05/2021 23:13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה מובטח? יש לך פוליסה שמבטיחה שמחירי הדירות תמיד יעלו?
    סגור
  • אף אחד לא מבטיח לך
    אנונימי 18/05/2021 21:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    2.5 אחוז משכנתא, אם ריבית הפריים עולה, אתה יכול גם לשלם 10 אחוז.
    סגור
  • 22.
    ריבית של 4.5 אחוזים??!!
    אנונימי 18/05/2021 07:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    1. ריבית משכנתא כיום כ 2.5%2. דירה שנרכשה לפני 40 שנה ב 100 אלף שח, בהחלט שווה היום 4 מ שח...
    סגור
  • 21.
    השקעה בדירה עדיפה לרוב האנשים
    בני 18/05/2021 07:03
    הגב לתגובה זו
    8 4
    יש להבין השקעה בשוק ההון רצופה בהעליות וירידות.גורמת לרוב האנשים אשקטי שקט .דירה לעומת זאת .לא משנה מה יקרה תישאר תמיד אותה דירה.קורת גג
    סגור
  • כי... רב האנשים לא מבינים, אז מותר להם להפסיד? (ל"ת)
    חושף אינטרסנטים 18/05/2021 09:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 20.
    אירועי השבוע האחרון עלולים לזעזע את שוק הנדל"ן
    הראשון לציון 18/05/2021 01:32
    הגב לתגובה זו
    8 7
    מי שחשב להשקיע בעיר מעורבת, עלול לחשוב פעמיים (=בכל מקרה מחירי הדירות יד שניה או כאלה שהוצעו למכירה, ירדו). הרבה יהודים מחו"ל שראו בישראל מדינת מקלט, יהרהרו שוב ברעיון הזה. חלק מהפועלים הערבים יהססו מלהגיע לעבודה, וגם קבלנים עלולים לחשוש והשכנים של הפרויקט.
    סגור
  • 19.
    איפו יש תשואה ראלית של 6-7 אחוז ? (ל"ת)
    פנטזיונר ראלי 18/05/2021 00:57
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • בדיוק
    גיל 18/05/2021 08:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם יתנו לי ערבות בנקאית שאשקיע כסף ואעשה תשואה פנומינלית עליו , אז אין בעייה גם למכור דירה ולשים את הכסף בשוק ההון. אבל אף אחד לא יבטיח ערבות בנקאית לתשואה
    סגור
  • 18.
    חסר נתון
    go 17/05/2021 23:44
    הגב לתגובה זו
    13 2
    אין הגנה על הדייר כמו באירופה, אפשר להוציא אותך מהדירה ללא בעיה
    סגור
  • אין הגנה גם על בעל הבית. מאחל לך דייר מהגיהנום (ל"ת)
    חושף אינטרסנטים 18/05/2021 09:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 17.
    דירות עלו פי 3 ב20 שנה שעברו
    לא רציני 17/05/2021 23:36
    הגב לתגובה זו
    7 4
    גם לא משלמים שכירות גם נכס שעולה בערכו....חבל שלא קניתי עוד כמה
    סגור
  • לא הבנת, בשוק ההון היית עושה יותר
    חחח 18/05/2021 10:14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם בנדלן 20 שנה אז בשוק ההון חצי מהזמן, אין מה לעשות התשואות שם יותר טובות.
    סגור
  • ושוק ההון פי 5 עד 10 - תלוי באיזה מדד בחרת (ל"ת)
    הכי רציני 18/05/2021 09:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אפילו את הנתונים הבסיסיים אתה לא מכיר?
    מזהה חסרי מח 18/05/2021 09:26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ורק בשביל העובדות - בין השנים 1997- 2007 מחירי הדירות נחתכו ב 35% ריאלית
    סגור
  • נאסדק עשה את זה בחצי מהזמן (ל"ת)
    רציני 18/05/2021 07:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 16.
    ברור, הרי כל משקיעי המינוף של הנדל"ן מתגוררים בשכירות.
    מבין משהו בהשקעות 17/05/2021 23:09
    הגב לתגובה זו
    7 1
    המשקיעים מפמפים את כולם לקנות דירות, אבל בעצמם מתגוררים בשכירות כי את הכסף שלהם הם מעדיפים למנף. נקודה למחשבה
    סגור
  • 15.
    נתנאל אריאל. עוד קשקשן בישראל.
    אנונימי 17/05/2021 22:48
    הגב לתגובה זו
    4 6
    ברור שכלכלית כביכול שכירות כדאית. אבל זה נתון להדיוטות. בית מחירו עולה כך ששכירות הופכת לשולית ביחס לאקזיט לכל דירה שקונים לעשר שנים במחיר שוק. אבל העיקר שהנתנאל הזה שכח או שאיננו מבין כלכלה כי בית זה לא סתם ארבעה קירות. זה בטוחה ללקיחת כסף ולמינוף לשוק ההון או לקניית בתים נוספים. חבל שביזפורטל ממשיך עם כותבים בשקל ואיבד כל מי שהיה פעם רלוונטי. אתר פרסומות ותו לא.
    סגור
  • מחירי הדירות יכולים גם לרדת... 35% ריאלי בין 1997-2007 (ל"ת)
    בנקאי 18/05/2021 09:29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 14.
    הכתבה מבוססת על הנחות לא נכונות
    אנונימי 17/05/2021 22:31
    הגב לתגובה זו
    4 1
    1. מחירי הדירות, מניסיוני דירה שנקנתה ב 1988 ב - 25000 $ שווה ערך בשקלים ל 37500 ש"ח. נמכרה ב- 1.5 מיליון שקל וזה מביא אותי ל - 4.2 מיליון ש"ח על השקעה של 100000 ש"ח. 2. על רווחים בבורסה יש לשלם מס של 25% בעוד על מכירת דירה יחידה המיסוי הרבה יותר קטן.
    סגור
  • קח בחשבון שהמדד עלה משמעותית מ 88'
    שרוו 19/05/2021 23:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עלה בערך 200% מ 1993 שאז היתה אינפלציה גדולה
    סגור
  • 13.
    תמיד אותו נרטיב
    ש.מ. 17/05/2021 22:30
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ביזפורטל מקדמים נדלן
    סגור
  • הנרטיב של הכתבה הזו הוא להשקיע בשוק ההון ולא בנדלן... (ל"ת)
    מישהו שכן קורא... 23/05/2021 00:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    הערות
    קוקימן 17/05/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    1. רוב המשקיעים מסתכלים גם על רווחי הון ברכישת דירה 2. ריבית משכנתא של 4.5 אחוז או 6 אחוז? אין דבר כזה היום. הכותב חי בעולם של לפני עשור.
    סגור
  • אבל משכנתא לוקחים ל 30 שנה.. והריבית הגבוהה תחזור (ל"ת)
    בנקאי 18/05/2021 09:26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 11.
    טועה ומטעה
    אחד העם 17/05/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    א. הדירה בבעלות אפשר לממש ולעבור לשכירות בכל רגע נתון ולכן שווי דירת מגורים זה גם הון שבורב. מהון צבור בדוגמא אחרונה צריך להורים סה"כ תשלומי שכירות לאורך השנים עבור דירה שוות ערךג. אז בסופו של דבר ההון הצבור בשני האלטרנטיבות אולי די דומה אבל הביטחון האישי והנוחות באופציה של בעלות יותר גבוהים בצורה נקרת
    סגור
  • אתה באמת חושב שבכל רגע אפשר למכור?
    נדלניסט 18/05/2021 09:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ואם המכירה תשמיד את ההון העצמי כח תהיה ירידה של 30% במחיר.. אז המכירה בקושי תסגור את המשכנתא, או שבכלל החוב יהיה גדול מהתמורה
    סגור
  • ירידה
    אחד העם 18/05/2021 11:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דירה לא תרד כה משמעותי אלא ביחד עם שוק ההון. שם תנודתיות אפילו גדולה יותר.חייבים להשוות תפוזים לתפוזים. אם אתה ממונף אז הסיכון שלך בשוק ההון גדול יותר בהרבה
    סגור
  • 10.
    איך התוצאות ייראו בשינוי הפרמטרים
    אנונימי 17/05/2021 22:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    4.5% ו 6% ריבית אלה ריביות משכנתא גבוהות כאשר האחרונה היא ריבית המתאימה יותר לרוכשי דירה שלישיתאיך ייראו התוצאות בריבית של 2.9% ו3.5% גם אז למשכירי הדירות עדיף להמשיך להשכיר?
    סגור
  • והריבית יכולה לעלות גם ל 10% (ל"ת)
    בנקאי 18/05/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    רואים שכותב הכתבה לא מבין
    המשקיע 17/05/2021 21:55
    הגב לתגובה זו
    6 3
    ראשית, מדובר במדינת ישראל שהאדמות נגמרות. נמשיך בזה שההשקעה במניות לא מתאימה לכל אחד. נמשיך בזה שמי שרוכש דירה ממנף את הכסף שלו כך שהוא מעביד את הכסף הרבה יותר קשה. ויש עוד הרבה דברים שאפשר לרשום. אם זה היה כזה פשוט לא היתה בעיה. אז בבקשה תפסיקו לרשום שטויות ודעות אישיות
    סגור
  • מה?
    א ג 18/05/2021 19:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת שחוץ מזה שהאדמות נגמרות במדינת ישראל, לא הבנתי שום טענה, אבל האדמות לא נגמרות, לא רק שאפשר לבנות לגובה, גם מבט פשוט במפה של גוגל תראה לך שיש עוד המון שטחים פתוחים, גם חקלאיים וגם לא, זה עניין של החלטה
    סגור
  • האדמות נגמרות רק בתקשורת. במציאות רק 5% מהמדינה מיושב
    חושף אינטרסנטים 18/05/2021 09:23
    הגב לתגובה זו
    11 0
    וזה כולל מבני ציבור, תעשיה, מסחר וכבישים
    סגור
  • 8.
    נכון, אבל
    סטש 17/05/2021 21:47
    הגב לתגובה זו
    5 0
    טעות אחת לפחות יש בכתבה - מדד ה- S&P עושה כ- 8% בשנה נטו, כך שאין מה לצפות ליותר. חשוב גם לזכור את המיסים ואת שערי המטבע, להם יש תפקיד במדינתנו הקטנטונת. PEACE
    סגור
  • 7.
    קנייה או השכרת דירה
    מ.ל 17/05/2021 21:44
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הכותב התעלם מערך הדירה לאחר 25 שנה. לפי העבר מחירי הדירות עלו בצורה כזאת שהשתלם יותר לקנות דירה.
    סגור
  • המחירים עלו בעשור האחרון כי אנחנו בבועה
    מבין בנדל"ן 18/05/2021 09:21
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מעבר לזה, המחירים ירדו בעבר, גם בחדות - ירידות של עשרות אחוזים
    סגור
  • אין בועה אנשים צריכים לגור איפושהוא. הביקוש עולה על ההצ (ל"ת)
    נועוש 18/05/2021 14:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • אנשים גרים איפשהו... פשוט בשכירות
    א ג 18/05/2021 19:36
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לא חסר היצע, כלומר לא חסר קירות לצורך העניין, אנשים לא גרים ברחוב, הם פשוט גרים בשכירות בכל אופן הביקוש עולה אך יש מספיק דירות, הם פשוט בידיים של משקיעים ולא בידיים פרטיות,
    סגור
  • 6.
    נתונים
    בודק בפרטים 17/05/2021 21:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רשמת שמ - 1970 עברו 40 שנה (היום). כיון שעברו 50 שנים מבקש לדעת אם זו סתם טעות הדפסה או שכל דולר של אז שווה יותר מ - 182 דולר היום.
    סגור
  • 5.
    בכל נכון בדיעבד...
    מיכאל 17/05/2021 21:34
    הגב לתגובה זו
    11 0
    בשנת 2001 עשיתי חישוב כלכלי והגעתי לאותה מסקנה והחלטתי להשקיע את הכסף בבורסה ולשכור דירה רק שבבורסה יש מלא בורות פסיכולוגים וצריך משמעת ברזל ופיתויים אדירים והיה מזל שה ס&פ עלה משנת 2008 רק בגלל שהנגיד החליט שהוא מדפיס כסף בלי חשבון - מה שהיה קורה בלעדיו הבורסה היתה קורסת כמו שתקרוס מעכשיו כשהאינפלציה בארה"ב מתחילה לעלות - כיום אני עדיין בשכירות עם הרבה פחות כסף ממה שהיה לי אז
    סגור
  • תסביר איך זה יכול להיות שיש לך פחות ממה שהשקעת ב-2011?
    igal 18/05/2021 13:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "כיום אני עדיין בשכירות עם הרבה פחות כסף ממה שהיה לי אז " איך זה יכול להיות, במה השקעת?
    סגור
  • הפסדתי הרבה בבורסה... קניתי אופציות בעיקר על SPY (ל"ת)
    מיכאל 18/05/2021 20:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    בסופו של דבר
    אנונימי 17/05/2021 20:57
    הגב לתגובה זו
    3 0
    היתרון הכי גדול בשכירות, זה שלא שמים את כל הביצים בסל אחד, במקרה שפיטרו אותך מהעבודה יש לך רזרבות לא להיכנס לחובות, אתה יכול לשים חלק מהכסף במדד הנדלן אם את חושב שהנדלן יעלה, במידה ויהיו נפילות או, גם, עליית ריבית זה יחזיר את האנשים שקנו דירות אחורה חזק, כמובן שלמי שיש הרבה כסף זה סיפור אחר, דירה להשקעה זה חלק מפיזור סיכונים.
    סגור
  • 3.
    פיזור סיכונים
    אנונימי 17/05/2021 20:53
    הגב לתגובה זו
    4 3
    ריביות למשכנתא בשוק לא ברמה של 4.5% , גם ברמה של הלכת מאוד רחוק מבחינת היחס. אבל בכל אופן , לדעתי כדאי להשקיע את הכסף גם בנדלן וגם בשוק ההון. האפשרות למינוף שיש בנדלן לא קיים בשוק ההון באותה הרמה . כל עוד שהנכס שלך לא במדינות של העולם השלישי עם כלכלות לא יציביץות , הערך של הנכס לא רק נשמר אלא גם עולה , השקעה סולידית יותר באופן יחסי לשוק ההון , שהוא מהווה סיכון גבוה יותר , אך כמו שאומרים הסיכוי להרוויח בו הוא גבוה יותר , אך להפסיד גם באותה מידה. לסיכום , יש לפזר את ההשקעות בתורה חכמה ולא לשים את הכל רק בשוק ההון או רק בנדלן. אני בעד לקנות דירה משלך ולגור בה ובנוסף להקשיב גם בנדלן וגם בשוק ההון.
    סגור
  • 2.
    תגור אתה 40 שנה בשכירות בהצלחה (ל"ת)
    יוסי 17/05/2021 20:44
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • לך תמכור את הנשמה שלך בשביל לגור באיזה בית פח (ל"ת)
    אא 19/12/2021 14:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    או אז
    פועלת 17/05/2021 20:31
    הגב לתגובה זו
    7 0
    שוק ההון מתממש בחוזקה והנה אבד הון עצמי לרכישת דירה.
    סגור
  • אם שוק ההון יתרסק גם ערך הדירה שלך (ל"ת)
    עע 19/12/2021 14:43
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות