הממשלה והקבלנים הם לא האשמים בזינוק במחירי הדיור - הנה האשם האמיתי

מספרים לנו שהזינוק במחירי הדיור נגרם בגלל הממשלה, הקבלנים, ראשי הערים, והמחסור בקרקעות - אבל אם כך, אז למה בכל העולם המערבי מחירי הדיור עולים ביותר מ-10% (כשפתאום 6% אצלנו כבר לא נשמע הרבה). אז מי כן אשם בהשתוללות המחירים? זו התשובה
 | 

בכל פעם שמדברים על עליית מחירי הדירות, החשודים המיידיים הם הממשלה, ראשי הערים, והקבלנים. הממשלה, בגלל שהיא לא משחררת קרקעות בקצב מספיק מהיר, ראשי הערים, בגלל שהם לא ממהרים לאשר פרוייקטי בנייה, והקבלנים בגלל שהם לא בונים מספיק מהר. אבל מתברר שעליית מחירי הדיור היא לא בעיה ישראלית בלבד.

בעולם מחירי הדיור עולים הרבה יותר מהר מאשר בישראל
באפריל, מדד מחירי הדירות בארה"ב עלה, בקצב שנתי, ביותר מ-14%. בניו-זילנד, מדד מחירי הדירות עלה בכ-30%. בנורבגיה, הם עלו בערך ב-20%. עליות מחירים מהירות נרשמו גם (רשימה חלקית בהחלט) באוסטרליה, בריטניה, הולנד, סלובקיה, שוודיה, צ'ילה, דרום-קוריאה, ודנמרק. לעומת העליות המהירות במחירי הדירות במדינות הללו, עליות המחירים בישראל, כ-7% בקצב שנתי, נראות די מתונות.

נכון שגם הממשלה, ראשי הערים והקבלנים לא יעילים - אבל זו לא הבעיה
אין לי ספק שממשלת ישראל היא לא הממשלה הכי יעילה, בוודאי שלא בכל מה שנוגע לשוק הדיור. נכון גם שראשי הערים לא ממהרים לאשר פרוייקטי בנייה ושהקבלנים חוששים להגדיל מדי את קצב התחלות הבנייה כדי שלא להיתקע עם דירות שאין להן ביקוש. אבל הבעיות המקומיות שלנו לא יכולות להסביר מדוע מחירי הדירות עולים בקצב מהיר בחלק גדול מהעולם המפותח. בארה"ב, ובאוסטרליה, למשל, בוודאי שאי אפשר להסביר את עליות המחירים בכך שיש מחסור בקרקעות, או בכך שהמדינה לא משחררת קרקעות בקצב מהיר מספיק.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

איך הבנקים המרכזיים קשורים לנושא הדיור?
הסיבה הסבירה יותר לעליות המחירים היא ההתנהגות של הבנקים המרכזיים. בכל העולם המפותח, הבנקים המרכזיים מחזיקים ריבית נמוכה, ביחד עם הזרמות כספים עצומות. הכספים הללו מגיעים לידיים של משקיעים ושל בתי השקעות שרוצים לעשות תשואה על הכסף שלהם. אז חלק גדול מהכסף מגיע לשווקי הכספים ומביא לכך שהבורסות מזנקות. השאר הולך לשוק הדיור, וגם שם המחירים מטפסים בלי שום קשר למה שקורה בכלכלה ה"ריאלית".

אז הנה האשם האמיתי:
הבנקים המרכזיים אומנם לא מסתכלים על עליית מחירי הדיור כאינפלציה, מכיוון שאינפלציה מבחינתם היא עלייה במחירי הצריכה השוטפת. אבל מה שקורה בשוק הדיור הוא בכל זאת אינפלציה: נקודת המוצא היא ביקוש שעולה על ההיצע. אם בנק ישראל לא היה מתערב, המחירים היו עולים, חלק מהצרכנים היו נאלצים לוותר על רכישת הדירה, ומחירי הדירות היו מפסיקים לעלות. אבל ברגע שבנק ישראל מוריד את הריבית ודוחף עוד כספים לשוק הדיור, צרכנים שקודם לא יכלו לרכוש דירות, חוזרים לשוק כי יש להם תחושה שבתנאים החדשים הם כן יכולים לרכוש דירות. הביקוש שוב עולה, והמחירים עולים שוב. כל עוד בנק ישראל ימשיך להחזיק את הריבית נמוכה ויקל על הבנקים לתת הלוואות לשוק הדיור, התהליך הזה ימשך ומחירי הדירות ימשיכו לעלות.

זה יוצר שלוש בעיות: אחת, בסוף נשארים צרכנים שרוצים לקנות דירה ולא יכולים, או שיכולים, אבל הם נאלצים לקחת בשביל זה סיכונים עצומים. שנית, המאזנים של הבנקים מתמלאים בהלוואות לשוק הדיור. זה מביא להם רווחים נפלאים, אבל מגדיל מאוד את הסיכונים במקרה שבכל זאת יגיע משבר והריבית תאלץ לעלות. שלישית, זה מביא לכך שכספים שהיו יכולים ללכת לפרוייקטים של תשתית שיכולים היו להביא תשואה אמיתית למשק, מופנים לפרוייקטים של בנייה, כי אלה הפרוייקטים שמביאים את הרווח הכי מהיר.

אבל לא נראה שמקבלי ההחלטות מוטרדים יותר מדי מהעלויות האלה. אז מעניין לאיזה גובה מחירי הדירות עוד יכולים להגיע.


ד"ר אביחי שניר, המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

תגובות לכתבה(87):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 66.
    אביחי שניר אתה טועה ומטעה
    אבי.מ 16/10/2021 14:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האשם העיקרי זו המדינה/הממשלה ואני אסביר מדוע 1. המדינה היא המרוויחה הגדולה ביותר ממחיר נדלן גבוהים, לפני הבנקים, לפני הקבלנים ולפני המשקיעים 2. כבר 17% ממחיר הדירה זה מע"מ וזאת לפני מס רכישה, מס שבח, הטלים ואגרות שונים ועדיין לא דברנו על מחירי הקרקע שנשלטים ע"י רמ"י ובעצם נמכרים למרבה במחיר. 3. המדינה לא באמת מעונינת שמחירי הדירות ירדו ובוודאי שלא יקרסו. למדינה חשוב בעיקר 2 דברים: א. יציבות המערכת הבנקאית. ב. שהכנסות המדינה ממסים אגרות והטלים לא יפגעו. (גברת כהן מחדרה ממש לא מענינת את המדינה) 4. עוד בתקופתו של שר האוצר לפיד הצעת החוק של מע"מ 0 על דירות לזכאים נפלה מהר מאוד כי המדינה הבינה שהצעת חוק כזו משמעותה הפסד של מליארדים לאוצר המדינה. 5. למעשה כל הכלים נמצאים בידי המדינה להורדת מחירי הדיור א. המדינה יכולה לעלות מס רכישה למשקיעים בחזרה ל 8% (או יותר) ב. המדינה יכולה להוריד את המס על שוק ההון ובכך לגרום לחלק מהמשקיעים לעבור להשקעה בשוק ההון ולא השקעה בשוק הדיור ג. המדינה יכולה ליצור תוכנית חיסכון ייעודית לפנסיה למי שמוכר את דירתו עם ריבית מובטחת של 5% ופטורה ממס כקצבה מגיל 65
    סגור
  • 65.
    לכותב היקר .
    הדג מסריח מהראש 06/10/2021 15:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה על פניו שמעולם לא נכנסת לתהליך של בניה , מרכישת קרקע ,הוצאת היתר וכו' . ברוב המקרים אתה מזדקן ומתעייף למספר וגודל הקשיים ויש הרבה גורמים ששותפים לעונש ולא רק הבנקים .
    סגור
  • 64.
    למה מניית שיכון ובינוי (ל"ת)
    רק יורדת? 06/10/2021 09:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • עצה לך .
    דרור 06/10/2021 15:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קנה עכשיו ותרוויח הרבה .
    סגור
  • 63.
    אביחי, בארץ מחירי הדירות עולים מזה שנים לא כך בעולם ה
    שולמן 16/08/2021 13:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המערבי לכן בינתיים העליות כאן יותר מתונות.
    סגור
  • טען עוד
  • 62.
    רוצים לראות איך מחירי הדירות יורדים?
    אני 20/07/2021 13:20
    הגב לתגובה זו
    6 1
    תגבילו משכנתא לחצי מליון שקל.
    סגור
  • להוריד מיסים (ל"ת)
    ברגר 22/08/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 61.
    הכל סינטטי פה, דרושה העלאת ריבית
    חחח 20/07/2021 12:34
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כבר יותר מעשור ריבית 0. לא צריך להיות גאון שכסף זול פלוס היצע וביקוש שלא מגיע לשיווי משקל הגיוני, יביאו לעליה. הכל יזום והכל ידוע אבל דואגים פה לבנקים ולבעלי הדירות. בעיני תמוה הורדת מס הרכישה למשקיעים ע״י כץ בשנייה שהוא נכנס לאוצר
    סגור
  • לא בטוח שדואגים לבנקים.
    חשבון קשה 10/10/2021 22:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הריבית יכולה לעלות בעולם והיא תעלה, לא תהיה ברירה וגם כאן היא תעלה. לרוב זה בא עם משבר כלכלי כלשהו. ואז כשאנשים רבים לא יוכלו לשלם יקרה כמו משבר הסאב פריים ואז יהיה צורך להציל את הבנקים. שיהנו כרגע משפע הכסף הזול, אבל המחיר אחכ יהיה אואואו
    סגור
  • 60.
    להוריד מייד ל50% חתימות לפינוי בינוי בתמ"א38 התוכנית הר
    בוסט לדירות 19/07/2021 08:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להוריד מייד ל50% חתימות לפינוי בינוי בתמ"א38 התוכנית הריאלית היחידה שמוכחת עם קבלות להגדלת היצע הדירות!!! על הממשלה לממן תשתיות לרשויות במקביל בלי לעצור את הבניה. כל שאר ההצעות: סחטנות של דיירים ושלטון פקידים הדואגים לשכרם ולתחת שלהם בלבד. דורות שלמים נעלמים לחו"ל. המדינה נשארת בפנסיה לחברה קדישא
    סגור
  • להעלות חתימות ל 90 אחוז
    אני 20/07/2021 13:21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אני אתן לקבלן גזלן להפוך לי 70 דירות עם חצר יפה לגוש בטון עם 370 שכנים? למה הוא צריך 300 דירות?
    סגור
  • 59.
    בועה ענקית כלל עולמית
    שארק 18/07/2021 11:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עלות הכסף בעולם ברגע היא הנמוכה אי פעם. כל עוד הבנקאים המרכזיים לא מתחילים לעלות ריביותֿ החגיגה תמשך. עוד כמה שנים. אח״כ תתכוננו שרוב חדי הקרן יפסידו 80% מהערך שלהם. גם מחירי הדירות ירדו כי עלות ההחזקה תעלה. הממשלות לכודות במצב שבו הם לא ממש יכולות לעלות ריביות ולעלות אותם מעבר ל 2-3 אחוז.
    סגור
  • 58.
    הציבור לא לוקח אחריות
    ברוטוס 17/07/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ממשיך לייצר ילדים ולגלגל עיניים למעלה ו/או להאשים אחרים
    סגור
  • אם לא יהיו ילדים - אין ציבור - אין בעיות (ל"ת)
    נכון 11/11/2021 14:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 57.
    תמ"א 38
    דוד 17/07/2021 11:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כולם אשמים בכללית במיוחד ראשי הרשויות שלא מאשרים בניה בתמ"א 38 כיוון שהם צריכים להרחיב תשתית באזור שקיימות תשתיות המתאימות למצב הקיים ולא לבניה של 400% נוספת.
    סגור
  • 56.
    בישראל המחירים עולים ועולים 14 שנה ברציפות
    מאיר 17/07/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בעולם עדין המחירים סבירים , דירה 4 חדרים מרכז 300,000 דולר בישראל פשוט טפסו טראמפ נוסף על העליות בעולם
    סגור
  • 55.
    להחזיר את תכנית מחיר למשתכן!!! (ל"ת)
    ניר 17/07/2021 07:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 54.
    רק שחכת לציין שבישראל צריך פי 2 משכורות לקנות דירה
    בני 17/07/2021 06:47
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בושה למדינה שאנשים בה משלמים מיסים אבל לא יכולים לקנות קורת גג
    סגור
  • 53.
    מתי תעלה הריבית?
    יוסי 17/07/2021 03:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ארהב מצהירה שבשנים הקרובות הריבית תישאר אפסית. לכן אף אחד לא חושב לעצור.
    סגור
  • 52.
    לא סתם זה לא נחשב כמדד אניפלציה,על ידי הבנקים המרכזיים,
    מיקו 17/07/2021 02:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרי כל בר דעת הבין שזאת דלת פרוצה,"שמנטרלת" את הבנק המרכזי מלפעול נגד הדפסת הכספים, של עצמו. הרי ההוצאה הכי גדולה של כל משק בית בעולם היא על דיור.
    סגור
  • 51.
    כמה בורות בכתבה אחת ר בסין המדינה שולטת בכל הקרקעות
    ישראלי 16/07/2021 22:22
    הגב לתגובה זו
    9 1
    ישראל היא דמוקטטורה שמרוב שהיא פוחדת מערבים היא מאבדת קרקעות וכסף בקצב היסטרי הערבים בונים בלי הפסקה ובלי לדפוק חשבון למדינה הרקובה הזו ורק אנחנו היהודים בעיר צריכים לשלם והקיבוצים מנהלים פה משטר פאודלי הם בעלי הקרקעות והעירוניים ועיירות הפיתוח עובדים אצלם אז ישראל זה פח אשפה שאחריתו לקרוס
    סגור
  • 50.
    אמת טהורה
    איתמר 16/07/2021 20:38
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סופסוף כתבה על שורש הבעיה. עם ריבית אפסית לא יהיה שום פתרון לבעיית הדיור.
    סגור
  • 49.
    אריאל שרון כשר שיכון לא המתין הזמין קבלנים נתן קרקעות
    מנש 16/07/2021 18:57
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לבניה מיידית וכן נבנו מאות אלפי דירות והשאר היסטוריה , כיום אין שר שיכול לעשות זאת וחבל
    סגור
  • 48.
    הציבור אשם !!
    כמו שהחרמתם קוטג׳ ויצאתם לרחובות - תפסיקו להתנפל ע 16/07/2021 18:13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כמו שהחרמתם קוטג׳ ויצאתם לרחובות - תפסיקו להתנפל על דירות לחודשיים. תעשו חרם ותראו מה יקרה לשוק. אבל אתם תמשיכו להתנפל על סחורה ולהאשים אחרים…
    סגור
  • 47.
    האשמה אצל כולם.... (ל"ת)
    מזל 16/07/2021 18:06
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 46.
    בחזרה למעברות - מעברה מודרנית
    חוני 16/07/2021 17:51
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אני מוכן לחזור למעברה. לדוגמה, באיזור פרדס חנה / כרכור ישנם שטחים ריקים בהיקף גדול. כיום ניתן להקים מעברות באיכות טובה בבניה מהירה מחומרים זולים לאוכלוסיות שאינן זקוקות לבתי ספר ולמוסדות חינוך במחיר זול ניתן לסלול מדרכות ולהקים גינות ציבוריות ולהתבסס על חשמל סולארי.
    סגור
  • 45.
    רמת המחיה בארץ
    אניהיא 16/07/2021 17:23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הרבה יותר קשה מבשאר המדינות.שמה מחירי הדירות עולים אבל גם המשכורות בארצות הברית למשל זוג צעיר יכול לקנות לעצמו דירה ראשונה ולהשתדרג בצורה מסודרת.עם חוקים סדורים.פה השוק מאד תחרותי וליברלי ומאד מופקר.הצרכן הוא המפסיד העיקרי,תמיד.אם הממשלה היתה מתערבת במחירי הזוגות הצעירים ,עם דירה ראשונה,מופחתת באופן אוטומטי,העניינים היו מסתדרים.אבל שוק פרוע הוא שוק שבו המחירים עולים בטוח כי אין ביטחון כלכלי.ושוק פרוע הוא שוק תחרותי מופקר פיקוח ממשלתי.
    סגור
  • 44.
    איפה הזמנים
    יעקב 16/07/2021 16:03
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בזמן שאריק שרון היה שר השיכון נבנו 200000דירות בשנה וזה גרם למחירים נמוכים כול שרי השיכון האחרים לא עשו כלום למען בניית דירות וזה המצב שקורה לזוגות צעירים לקנות דירות במחירים מטורפים אז מספיק דיבורים אלקין תתחיל לעבוד במקום לברבר
    סגור
  • 43.
    האם הדוקטור או
    אנונימי 16/07/2021 15:32
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המוסד האקדמאי בו הוא מלמד קיבלו כסף מאיגוד בוני הארץ על עבודה אקדמאית כזו או אחרת?, למי שחושב שהשאלה שלי קנטרנית אז אין לו מושג איך הדברים מתנהלים, אפשר לראות בסרט תיעודי בנטפליקס על משבר הפריים, מה היה התפקיד של האקדמיה ומכה כסף קיבלו דוקטורים לכלכלה להגיד שהכל בסדר.
    סגור
  • 42.
    האשם האמיתי
    שלום 16/07/2021 14:14
    הגב לתגובה זו
    3 2
    זה ללא ספק אנחנו ויצר הקנייה שהטמיעו בנו . את חוסר הסבלנות להשפיע באמת . תנו שקט ומרגוע לכל הדחיפות הזו לקנות דירה במשך שנה תמימה . ותבינו מה יקרה לקבלנים ולבנקים צמאי כספכם . שנה אחת של השבתת הקניות הנדלניות . רק בידכם הכוח לשנות . זו דרך ארוכה עם תחושת פספוס עצומה . אבל התגובות לא יאחרו לבוא . שנה של שקט קנייתי , יניבו המון שנים של חיסכון . מובטח .
    סגור
  • 41.
    אולי באמת הנוכל בעזרתה של הנוכלת
    רפאל 16/07/2021 14:00
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אולי זוג הנוכלים יפתיעו ויפתרו את הבעיה של הזוגות הצעירים..
    סגור
  • 40.
    מעניין למה כוחות שוק לא פועלים
    רפאל 16/07/2021 13:58
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מעניין למה כוחות השוק לא פועלים בנדלן ? בכול אופן לדעתי יש כאן בועה מתי היא תתפוצץ אף אחד לא יודע
    סגור
  • 39.
    ד"ר לבלבולי ביצים
    רוני 16/07/2021 12:42
    הגב לתגובה זו
    18 3
    שברנו את כל שיאי העולם עם מספר המשכורות לדירה רק כי יש לנו נבחרי ציבור מושחתים ונבלות שלא רוצים שהמחירים יירדו.
    סגור
  • ממשל לא יציב
    גל 16/07/2021 17:07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מחירי דיור ימשיכו להעלות. עד לפני חצי שנה מדד ת.הבניה היה יציב. לאחר התובנה שהנשיא לשעבר יטיל את הרכבת הממשלה על האידיוטים , זינוקים אדירים במדד ובמחירי הדיור. אתמול אגחים שיקלי וצמוד זינקו כולם ללא יוצא מן הכלל בכ0.53% . תלונות לאידיוט הראשי שגם עושה םדיחות איך שהוא פותח את הפה בעולם. שיסביר הוא לבוחריו שלא ניגבו עדיין חלב מהשפתיים איך הוא עשה את זה תוך חודש כמו המעמ 0% . אין שכל אין דאגות . ף אחד לא יכול להרשות לעצמו לקנות דירה עם המיליונים שמבקשים בעלי הדירותצעל דירותיהם ואגב בעלי הדירות צודקים . כשהם רכשו הוציאו להם את המעיים לקבלת משכנתא ועוד התעסקות עם קבלנים סורחים שהתקמצנו על חומרי ביניין. ראה כמה תביעות יש נגדם ערמות של אי עמידה בתקנים תחת הכותרת בנייה ירוקה ששווה לתחת .
    סגור
  • 38.
    האשם אמיתי בעיקר זה הממשלה
    חיים 16/07/2021 11:21
    הגב לתגובה זו
    13 1
    הנה עוד אחד שכותב דברים שקרים ואתם מאמינים נכון גם הבנקים אשמים זה נכון אבל הממשלה לקבלנים יש להם הרבה העלית המחירים ובמקום להתחיל לבנות לזוגות צעירים בכמות אז מפילים הכל על מקומות אחרים כדי לברוח מאחריות
    סגור
  • כולם, חוץ ממך, אשמים
    ברוטוס 17/07/2021 12:51
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה תעשה הרבה ילדים חמודים ותאשים אחרים שאינם לוקחים אחריות על הנאותיך.
    סגור
  • 37.
    שוק הון מטומטם. מכירות עולות זה רע?
    Atuk19 16/07/2021 10:54
    הגב לתגובה זו
    1 2
    שבבים דורשים השקעת עתק בהון ואחר כך יש שולי רווח גדולים. לכן הגדלת מכירות יזניקו רווחיות בטירוף. המחסור לא גרם לכליית מחירים של היצרנים. רק סוחרי הרכיבים עשו קופה. ועכשיו ממשים את ההזדמנות שנוצרה והמניות יורדות? טימטום
    סגור
  • אולי זה לא רע כשלעצמו
    אניהיא 16/07/2021 19:10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אבל התוצאה של זה שמחירי הדירות עולים ויוקר המחיה בהתאם.ומה טוב בכך? סופו של יום זה מה גם שיביא למיתון
    סגור
  • 36.
    לא משנה מי אשם. הממשלה יכולה להוריד ע"י מיסוי (ל"ת)
    חכם בלילה 16/07/2021 10:49
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 35.
    כתבה מדוייקת! אנחנו באינפלציה עולמית של 20-30 אחוז
    גיל יוטינה 16/07/2021 10:42
    הגב לתגובה זו
    6 5
    אבל כל הממשלות עושות מניפולציות כדי להסתיר את זה! השכר לא וולה בהתאמה והשחיקה מטורפת. אנחנו לפני משבר היסטורי חסר תקדים בגלל ההתנהגות המופקרת הזאת!!!
    סגור
  • 34.
    נכון וגם...
    שאלתי - אל 16/07/2021 10:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חמורים שמתגייסים לצבא, משלמים מיסים, וגרים בשכירות חמישים שנה וגם סוגרים להם את הנחל ...
    סגור
  • 33.
    בית הנשיא בלפור בית ברעננה
    יויו 16/07/2021 09:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חוק נורבגי 53 מיליארד לרעמ ומשותפת מי כמה פנסיה תקציבית לאנשי הקבע מינימום 20 אלף שקל .בכל הכסף הזה היו בונים דירות להשכרה לזוגות צעירים לעשר שנים בסכום נמוך מהשוק .בקיצור הכל מושחת עד שהילדים שלנו בסוף יעברו לגרמניה .
    סגור
  • כל זה?
    אניהיא 16/07/2021 19:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וביבי לקח אותו הכסף רק לעצמו.אבל מה אכפת לכם מה אתם רוצים להפסיק לעשירים את ההתעשרות? השתגעתם
    סגור
  • 32.
    איילת הורסת כרגיל.לא בונה. להפחית מייד חתימות דיירים ל5
    איילת הורסת 16/07/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איילת הורסת כרגיל.לא בונה. להפחית מייד חתימות דיירים ל50% בתמא38 -3 הריסה ובניה. תנו בוסט לבניה בהסדר היחיד שעובד ומוכח עם קבלות. כל השאר סחטנות סרבנים ותוכניות פקידים המוליכים לאבדון. על הממשלה לממן תשתיות לרשויות במקביל,בלי לעצור בניה.הדורות הבאים בורחים לחו"ל. מדינת פנסיונרים לחברה קדישא.
    סגור
  • 31.
    הדור הזה עדיין פראייר. הדור הבא יהגר לחו"ל בהמוניו
    8 16/07/2021 09:11
    הגב לתגובה זו
    27 4
    וכל מה שכתוב במאמר - שגוי. העלייה בישראל ב12 השנים האחרונות, היא ללא כל פרופורציה ביחס לעולם.
    סגור
  • אל תהיה פראייר
    לגחבח 16/07/2021 12:40
    הגב לתגובה זו
    2 4
    אני מציע לך להוות דוגמא לדור הבא ולהיות הראשון שעוזב את הארץ. אם זו השקפת העולם שלך על המדינה אז אוכלוסיית מדינת ישראל לא רוצים אותך. שכחת את הרעיון הציוני אז לך תחווה אנטישמיות באירופה
    סגור
  • יותר ממאה אלף יורדים ישראלים חזרו לארץ בשנת 2020
    קורונה 16/07/2021 10:11
    הגב לתגובה זו
    3 2
    דיור זה מוצר כמו כל מוצר אחר, והמחיר מושפע מהצע וביקוש. יש בישראל גידול דמוגרפי חיובי. ויש מחסור בקרקעות במרכז, והתחבורה מהפריפריה היא לא משהו. וכן הריבית היא ממש חשובה, הרבה אנשים מקבלים החלטות לגבי הריבית ועכשיו אישרו משכנתאות שהפריים 60% והגדילו את הביקוש עוד יותר
    סגור
  • איילת הורסת כרגיל.לא בונה. להפחית מייד חתימות דיירים ל5
    איילת הורסת 16/07/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איילת הורסת כרגיל.לא בונה. להפחית מייד חתימות דיירים ל50% בתמא38 -3 הריסה ובניה. תנו בוסט לבניה בהסדר היחיד שעובד ומוכח עם קבלות. כל השאר סחטנות סרבנים ותוכניות פקידים המוליכים לאבדון. על הממשלה לממן תשתיות לרשויות במקביל,בלי לעצור בניה.הדורות הבאים בורחים לחו"ל. מדינת פנסיונרים לחברה קדישא.
    סגור
  • 30.
    הבנקים בסופו של דבר רוצים לעשות כסף (ל"ת)
    שמיל אזרח 16/07/2021 09:08
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 29.
    עליה באחוזים היא דבר יחסי
    א.ר 16/07/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
    10 1
    זה מטעה להשוות את ישראל לשאר העולם בשנה האחרונה כאשר מחירי הדיור בישראל הגיעו למספר משכורות אסטרונומי. ברור שבאחוזים העליה תהייה קטנה יותר מאשר במקומות אחרים שהעליה במחירי הדיור בעשור האחרון הייתה קטנה יותר. והאחריות לכך היא בעיקר של הממשלה שמחזיקה בקרקעות כמונופול ושלא מאפשרת חברות בניה זרות להגברת התחרות.
    סגור
  • איזה טעות - וכמה הצביעו לו- מה זה אומר על הציבור
    fu,c 17/07/2021 15:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בארהב שני אוניבריטאות בחנו ד"ר להשקעות-והיתברר ש82% מהציבור מפסיד בבורסות רק חלק מרויח בהשקעב בתקרנות גמישות מה זה אומר על על הציבור - לקורא התשובה
    סגור
  • 28.
    דייי מספיק
    אורי 16/07/2021 08:31
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה הם המרכיבים של עלות דירה וכמה מתוכם הם מיסים ישירים. עלות קרקע של המדינה אדמות מינהל. האם למעלה מ50 % הם מיסים ?
    סגור
  • 27.
    רמ'י ומנהל התכנון אוייב העם
    שון 16/07/2021 07:29
    הגב לתגובה זו
    6 2
    הבעיה העיקרית : קרקעות של המדינה מנהל התכנון וריגולציה עודפת , לא זכור לי ש ב2008 צנחו המחירים כאן כמו בארהב , בישראל הבעיה שונה מכל מקום אחר בעולם , איזה מן דבר זה קרקעות של המדינה ? רמי סיים את תפקידו ההיסטורי. צריך לחסל את הגוף הנוראי הזה ,להוריד ריגולציה והכול הסתדר . השוק יעשה את שלו
    סגור
  • הפקידים שולטים
    אמיניאן 16/07/2021 18:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפרק את רמי לכמה גופים ולהכניס רגולציה אפקטיבית עליהם
    סגור
  • רמ"י רק עושה את התפקיד שלו
    האשם מתחת לפנס 16/07/2021 10:15
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מחיר הדירה מושפע מהיצע וביקוש, יש עודף ביקוש במרכז, מול חוסר ביקוש בפריפריה, רמ"י שיווק קרקעות בעיר חריש ועכשיו יש שם עיר רפאים. זה קרה גם בקריות, וגם בעפולה. התחבורה מהמרכז לפריפריה היא לא ברמה מערבית, אני לא רואה אנשים שעוזבים את ת"א ועוברים לעפולה. המדינה משקיעה מיליארדים בפרוייקטי תחבורה ציבורית כמו הקו המהיר ירושלים ת"א, ביבי עשה עבודה מצויינת, אבל עכשיו צפויה התדרדרות
    סגור
  • 26.
    אתה טועה . זה הסיפטום לא המחלה
    כלכלן 16/07/2021 07:13
    הגב לתגובה זו
    3 2
    התנהלות הבנקים המרכזיים היא אינה הגורם לעליית המחירים ברצות המחוקקים תהיה מערכת ריביות נפרדת למשכנתאות שתייצב את מערכת הנדלן המחוקקים מייצגים את העם וכל עוד אחוז משקי הבית שמחזיקים דירה בבעלותם הוא מעל 50% אין אינטרס לציבור להוריד מחירים!! בישראל מעל 70% מנשקי הבית מחזיקים דירה בבעלותם ולכן על אף שבמיקרו זעקת המיעוט צודקת במאקרו - רוב הציבור ( הטועה לדעתי ) בישראל מעוניין בעליית מחירים
    סגור
  • 25.
    מחכה לזכות בפיס.
    ברוך 16/07/2021 03:32
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מפעל הפיס מפרסם שיהיו 18 זוכים בכל חודש במיליון שקל. מעניין שזה אף פעם לא אני.
    סגור
  • 24.
    השוואה עקומה ולא נכונה בבסיסה
    טל 16/07/2021 02:01
    הגב לתגובה זו
    12 0
    עלות דירה בישראל לעומת ,ארה"ב, אירופה כפולה ,אז האחוזים לא רלוונטים לחלוטין מחיר דירה בישראל מהגבוהים בעולם.
    סגור
  • 23.
    עוד רוצים לגזור קופון ולהעלות את הארנונה
    Xxx 16/07/2021 01:33
    הגב לתגובה זו
    6 0
    גם ארנונה זה גזירת קופון על האזרח האומלל
    סגור
  • 22.
    כשחבר צבא הקבע מפרסם מאות דירות
    משה בכר 15/07/2021 23:02
    הגב לתגובה זו
    32 2
    מאות דירות בבת ים לבעלי פנסיה תקציבית אז לא סתם מחירי הדיור עולים. חבר מפמפמים את השוק למי שיש, פשע שלא יאמן. זוג צעיר יקנה את אותה הדירה בחצי מיליון יותר ובעל הפנסיה התקציבית יתגלגל למבצע הבא של חבר. ועדת חקירה לא תספיק פה, מדובר בפשע יזום. תזכרו תמיד, זה הולך להיות כואב....
    סגור
  • 21.
    ואוו עכשיו גילו שזה בגלל הריבית?!בוקר טוב
    יוסי 15/07/2021 22:48
    הגב לתגובה זו
    26 3
    כחלון ניסה בכל מאודו לעצור את המחירים עם התוכנית של מחיר למשתכן הורדת חסמים,וריבית למשקיעים.ואכן לקראת סוף כהונתו הוא הצליח לבלום את עליית המחירים.אך יש הרבה מאוד קבוצות לחץ שהצליחו להפיל אותו. עיתון הארץ ניהל נגדו מלחמת חורמה.ועוד רבים אחרים. זהו ניגמר הסיפור המחירים ימשיכו לעלות והממשלה הזו לא הולכת לשום מקום ובטח לא עם החייזר הזה אלקין.
    סגור
  • 20.
    זו בדיוק האינפלציה של הכסף
    איציק 15/07/2021 22:05
    הגב לתגובה זו
    20 2
    מסכים לחלוטין. יש עודף כספים בשווקים ופשוט כולם זורקים אותם לכל עבר. השווקים העיקריים - בורסה ונדלן - זה מעין "הרצת שוק" בחסות הבנקים המרכזיים בכל העולם.
    סגור
  • 19.
    עוד תלמיד של זליכה
    ציוני 15/07/2021 21:56
    הגב לתגובה זו
    9 2
    האשם הוא 1 מנהל מקרקעי ישראל 2 בנק ישראל 3 וקרטל הבנקים .משלולש שלא ינתק במהרה כך נבנתה מדינת ישראל ואי אפשר לאף ראש ממשלה לשנות זאת והי מה
    סגור
  • 18.
    מסי הנדל"ן עושים קופה שמנה למדינה, אז למה שלא ימשיכו?
    משרד האוצר 15/07/2021 20:08
    הגב לתגובה זו
    11 0
    גם הבנקים למשכנתאות חוגגים (=בינתיים?), הבנקים שמממנים את הפרויקטים של הקבלנים...כולם בחגיגות. ומי משלם? כרגיל האזרח הקטן חסר האמצעים שחולם על דירה וחושש שימשיך לפספס, כמו שפספס במשך כל השנים
    סגור
  • 17.
    אף אחד לא קונה דירה בכדי להחזיק אותה ריקה (ל"ת)
    פז 15/07/2021 20:07
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • 16.
    משבר סאב פריים בדרך
    לאה 15/07/2021 19:58
    הגב לתגובה זו
    24 3
    רק בשם אחר כמובן כי אף משבר לא דומה לקודמו...
    סגור
  • 15.
    איך הכל יקר פה,ואין אינפלצייה?!,פלא ישראלי מווסת!!!! (ל"ת)
    לשניר היקר 15/07/2021 19:51
    הגב לתגובה זו
    17 2
    סגור
  • 14.
    תמשיכו לחרטט
    שוש 15/07/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    12 5
    הכל עולה והאינפלציה כמעט אפס על מי אתם עובדים בטח לא עלינו
    סגור
  • 13.
    הכותב טועה בגדול - זה רק היצע מול ביקוש
    חיים 15/07/2021 19:16
    הגב לתגובה זו
    8 18
    הריבית הנמוכה היא גורם שולי ועובדה שבאותה סביבת ריבית מחירי הדיור מזנקים ומחירי המשרדים והמסחר מדשדשים ואף יורדים. זה בכל העולם.
    סגור
  • הפקידים שולטים
    אלכס 16/07/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה תמיד היצע מול ביקוש
    סגור
  • 12.
    בנוסף לכך,
    ותיק 15/07/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
    7 5
    כאשר מספר תושבי העולם גדל, ורמת החיים עולה, ברור שהביקוש לדיור עולה בהתמדה. אם בעבר, זוג צעיר שמח להתחיל את המשפחה בדירת חדר או שניים - בכל מקום בו ימצא אותה - כיום 4 או 5 חדרים באזור טוב זה המינימום . לכך יש להוסיף את הצע הדירות המוגבל על ידי מחסור בכוח אדם, פיגור בתכנון וברישוי, עלויות ורגולציה - והרי לכם מתכון בטוח לעליית מחירים.
    סגור
  • 11.
    כבר נכתב וידוע - לא הייתה ממשלה בישראל "עובדה"
    רונית בן עמוס 15/07/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
    18 1
    ברוך אתה16:11 אהבתי 14 לא אהבתי 1 נכון בישראל דירה 100 מ"ר אמורה לעלות 650.000 שקל בלבד ! (לאחר 40% עליית המטבע המקומי) . אבל הדפסת הכסף המסיבית במיליארדים וטריליונים בעולם ,והורדה של הריבית לשלילית ,וללא שום מס על השכרה (שחור חוקי) ובעקיפין מס על פקדון -מס בבורסה על סיכון וצמיחה---כל אלו +פסיכולוגית העדר נכנסנו ל20 שנה של מגמת עליה דוהרת ! עד שהפרמטרים ישתנו ,או לחילופין שהקונה יבין שהערך הכלכלי לנדלן כבר עבר את שוויו(הוא כבר עבר מזמן...) בכל מקרה היום כל בניין חצי מושכר -הציבור אסף נדלן כפי יכולתו-והכל היה תלוי במדיניות הממשלות שכיהנו ב20 שנה האחרונות .והבנק המרכזי
    סגור
  • הדג מסריח מהראש
    שאול 15/07/2021 19:53
    הגב לתגובה זו
    7 2
    הממשלה המונופוליסטית ספסרה ולא שחררה קרקעות לבניה במשך עשרות שנים .ממשלה עבדה הפוך בהיותה בניגוד אינטרסים
    סגור
  • 10.
    הסיפור - דמוגרפיה
    ג'ק 15/07/2021 19:12
    הגב לתגובה זו
    8 10
    ישראל עומדת להכפיל את מספר תושביה תוך דוד . הביקוש ילך להיות היסטרי . הטיפול חייב להיות בו זמנית בכל החזיתות בניהול מלמעלה . במקביל יש לשאוף לשינוי תרבותי ולפתח שוק של השכרת דירות לטווחים ארוכים עם כל התנאים הסביבתיים הכי מעולים .
    סגור
  • אז תקנה מהר, מהר, היום, לך תחתום!!!!!! (ל"ת)
    חוגל 15/07/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 9.
    להגדיל את ההיצע על ידי הכנסת 10 חברות בנייה סיניות (ל"ת)
    אבי 15/07/2021 19:09
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • תכניס אחת בתור התחלה (ל"ת)
    יפית 15/07/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 8.
    האשמים העיקריים בישראל
    אייבי 15/07/2021 19:04
    הגב לתגובה זו
    16 4
    הם התקשורת .. שפותחת מהדורות בבהלה של עליות מחירים וגורמת ללחץ בקרב זוגות צעירים.
    סגור
  • 7.
    ממשלת הליכוד והאינטרסנטים בבנדל"ן שבה הבנקים בראשות בנק ישראל והקבלנים שמפמפמים בתקשורת, מחירי הדירות בישראל חייבים לרדת בלפחות 60% , צריך דחוף להקים וועדת חקירה ממלכתית על ההתנהלות. (ל"ת)
    האשמים במחדל 15/07/2021 18:58
    הגב לתגובה זו
    18 9
    סגור
  • למה לא 100%,אתה עצבני אה?,כי לא קנית בזמן? (ל"ת)
    לשניר היקר 15/07/2021 19:53
    הגב לתגובה זו
    8 8
    סגור
  • 6.
    קשה לממשלה להקשות על קבלנים ובנקים אז נותנים כסף זול ל"
    דן 15/07/2021 18:54
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כסף זול ל"עמיתים" שיבנו ויקנו דירות להשקעה והצעירים שלנו בברלין ומינכן
    סגור
  • 5.
    אשמים? כולם - זה השוק
    צעיר 15/07/2021 18:51
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כרגע כל הדירות לצעירים הן דירות תמא להשקעה, לא אכפת לבעלי דירות אם יגורו שם או לא אבל להתפשר על המחיר לא כדאי, צעירים רוצים דירה נורמלית אבל שותפים זה קשה אז מתפשרים על מלונה מפוצלת של 15 מר בערך במחיר זהה, מי אשם? כולם. לדעתי השוק בארת צריך ארגון גורף שיניע חברות החוצה מתל אביב במקום להפיל את העסקים הקטנים בתל אביב עם אגרת גודש כמו בניו יורק - והמחירים שם לא כל כך גבוהים אגב.
    סגור
  • 4.
    שמע אתה לא מהענף
    דובי 15/07/2021 18:44
    הגב לתגובה זו
    11 4
    אתה בודק רק את השנה האחרונה? תבדוק לאורך העשור האחרון את עליית המחירים. תבדוק עליה לעומת עליה ריאלית בשכר. תבדוק מחיר דירה לעומת כמות משכורות שנתית בעולם. תסתכל על דוחות כספיים של חברות ציבוריות בשוק הדיור ותראה את המרווח על כל דירה ואת הרווחים בשורה התחתונה. כל מה שרשמת כמעט שגוי
    סגור
  • אבל הוא דוקטור, למה אתה מדבר ככה
    משה 15/07/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הוא למד הרבה, לא יפה...
    סגור
  • 3.
    ריבית 0 ודאגה לעשירים
    נגידים פושעים 15/07/2021 18:40
    הגב לתגובה זו
    19 2
    בושה.
    סגור
  • 2.
    בושה
    כמה טעויות 15/07/2021 18:39
    הגב לתגובה זו
    24 2
    מחירי ישראל עלו בעשור ביותר מ80 % בעוד שבעולם מגרדים את ה20% אז נא לדייק בבקשה אגב 80 אחוז זה מהנתונים שמציגה הממשלה בפועל זה יותר מ100% משקיעים הבינו שדיור בישראל זה סוג של עסקת החלומות נכסים שעולים ב10 אחוז בשנה ואין בעל הבית שטח הפקר ודור אומלל שעבורו לקחת משכנתא של מיליון ש"ח צפונה זה לא ביג דיל פשוט מסכנים!!
    סגור
  • 1.
    התחלתם לתחמן
    חיימקה 15/07/2021 18:25
    הגב לתגובה זו
    16 3
    זה מזכיר לי את מפולת מניות הבנקים בשנת 1983 וגילחו את רוב חסכונותיו גם אז קירקסו את הציבור הממשלה האשימה את הבנקים והבנקים את הממשלה כאשר שניהם תיאמו את זה בינהם בכל הכנות גם היום מקרקסים את הציבור באותו סיגנון בהזנקת מחירי הנדל"ן כאשר זה מתואם בין הממשלה לבנקים למשכנתאות אז תהיו חכמים ואל תיקנו את הבלוף שבכתבה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות