תחבורה פרטית היא מקור אדיר למסים, אך היא גורמת לנזק עצום - איבוד שעות עבודה ופגיעה בתוצר

כמה תושבים יהיו בישראל ב-2050 ואיפה הם יגורו? למה חייבים להפסיק עם העדפה לתחבורה פרטית והאם ישראל בדרך להפוך למדינה הצפופה בעולם?

 | 

התקופה הקרובה היא תקופה שמזמנת להנהגה הזדמנות פז לשנות את התפיסה התכנונית הקיימת בפן התחבורתי. יש להעדיף באופן ברור תחבורה ציבורית בכלל ורכבת בפרט על פני המשך סלילת כבישים. המדינה השקיעה מיליארדים בסלילת כבישים אשר מעודדת תחבורה פרטית דווקא. אחת הסיבות המשמעותיות היא שהתחבורה הפרטית היא מקור אדיר של מסים אבל מדובר בתועלת לטווח הקצר אשר תגרום נזקים לטווח הארוך.

את הנזקים של העדפת התחבורה הפרטית רואים כבר היום, בפקקים האינסופיים אשר מבזבזים הון עתק של איבוד שעות עבודה ופגיעה בתוצר הלאומי. התחבורה הפרטית פוגעת בפריפריה ומגדילה את הפערים בחברה הישראלית.

עלינו לזכור שישראל הפכה בהדרגה ממדינה המבוססת על ההתיישבות העובדת, קיבוצים ומושבים, לאחת המדינות האורבניות והצפופות בעולם. כ-92 אחוזים מ-9.4 מיליון תושבי המדינה מתגוררים כיום בערים או ביישובים עירוניים ומספר הערים, 77, גבוה מאוד ביחס לגודלה. אם בעת קום המדינה, ב-1948, רק בשלוש ערים, תל אביב, ירושלים וחיפה, התגוררו יותר מ-100 אלף תושבים, הרי שכיום המספר מגיע ל-19 ערים ועל פי כל התחזיות מספר זה יוכפל במהלך שני העשורים הקרובים.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

על פי כל התחזיות השמרניות בעוד פחות מ-30 שנה, בשנת 2050, תכפיל מדינת ישראל את מספר תושביה מכ-9.4 מיליון כיום לכ-18 מיליון. על פי כל התרחישים הצפויים, מתוך אותם 18 מיליון, כ-17 מיליון יתגוררו בערים ויישובים עירוניים, רובם ככולם במחצית הצפונית של המדינה, בין באר שבע בדרום לבין הגליל העליון בצפון. כאשר הרוב המכריע בין רחובות ואשדוד לבין מטרופולין חיפה. מדובר בשטח קטן בהיקף של פי שלושה ממטרופולין לונדון.

ובמילים אחרות, ישראל של העשורים הבאים תהיה המדינה הצפופה בעולם שרוב רובם של תושביה יתגוררו בתוך גוש מטרופוליטני רציף, מעין תצלום מוגדל של מטרופולינים דוגמת סינגפור והונג קונג. נתונים "יבשים", לכאורה, אלה, מאותתים באופן ברור לכל מקבלי ההחלטות, משרי התחבורה והשיכון, דרך וועדות התכנון למיניהן וכלה בעיריות והרשויות המקומיות – על ישראל לתכנן הן את שוק הדיור והן את מערכי התחבורה, בהעדפה ברורה לתחבורה ציבורית, בתכנון כולל מקיף, בדיוק כפי שמתכננים מטרופולין עירוני אחד גדול.

לתכנון כזה מספר יתרונות משמעותיים: תכנון כזה יצור אופטימיזציה גם של צרכי הביקושים בשוק הדיור ויביא הפחתת רמת הצפיפות ופיזור האוכלוסייה בכל המרחב והקלה על התשתיות בערים הגדולות. נכון להיום התכנון מבוזר בין העיריות השונות ונוצר מצב אבסורדי של עודף ביקושים לדירות במקומות מסוימים, לעומת מחסור במקומות אחרים.

העדפת תחבורה ציבורית תחסוך הון עתק למשק באמצעות קיצור נסיעה בין המרכז לבין הפריפריה. ניתן יהיה ליצור מרכזי תעסוקה גדולים במקביל לבנייה למגורים. הקונפליקטים בין עשרות רבות של עיריות והרשויות מקומיות יצטמצמו. יושם דגש על פיתוח הרכבות לסוגיהן, הרכבת הקלה העירונית, רכבות פרברים ורכבות בינעירוניות מהירות, זאת בשילוב תחנות מונגשות עם מתן עדיפות להולכי רגל וכלי רכב דו גלגליים בסביבת התחנות. זה יגרום לצמצום כלי הרכב הפרטיים ובתוך כך הקטנת זיהום האוויר ומטרדי רעש.

תכנון הכולל עירוב שימושים של שילוב תעסוקה ומגורים באותו המתחם ינצל באופן מיטבי קרקעות מבוזבזות כיום. ולבסוף, תכנון כזה יאפשר שמירת שטחים פתוחים וערכי טבע באופן הרבה יותר אפקטיבי לעומת המצב היום בו כל רשות מאמצת מדיניות משלה המשפיעה לעיתים קרובות גם על סביבתה הקרובה.

יישום יעדים אלה יחייב, כמובן, סינכרון מירבי ושיתוף פעולה בין שרי התחבורה והשיכון וכן משרדי ממשלה רלוונטיים נוספים.  אין לי ספק שתכלול כל היעדים למשנה סדורה מגובשת, ו"שינוי דיסקט" בחשיבה יביא ליישומם המוצלח.

הכותבת היא שמאית מקרקעין ומתכננת ערים.

תגובות לכתבה(15):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    הורדוס
    היסטוריון 29/07/2021 14:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    . כץ שקרא לעצמו (פייק ) הורדוס , בנה פקקים וסתם את הערים . גרם להורדת הפריון ולאובדן של מיליארדים כל שנה .
    סגור
  • 12.
    אבל ביבי כן בנה תחבורה ציבורית, את הקו המהיר לירושלים ה
    רק ביבי 29/07/2021 10:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותבת מתפרצת לדלת פתוחה, היה ראש ממשלה גאון שהשקיע מיליארדים בתחבורה הציבורית. בנה עשרות קווי רכבת ובראשם הקו המהיר ירושלים תל-אביב. והרכבת הקלה בירושלים. ותוך שנה יסתיים גם הקו האדום בגוש דן.
    סגור
  • 11.
    המדינה חולבת 2 פרות: נדלן ורכב, ואחכ מספרת לנו סיפוריפ
    טיטינסקי 27/07/2021 08:45
    הגב לתגובה זו
    4 0
    עד שלא יקימו מתחמי פינוי בינוי שכונתיים במימון ממשלתי, ועד שלא תהיה תח"צ 24/7 (ומי שלא מתאים לו שלא יסע ולא יפריע לאף אחד שנוסע), לא יזוז כלום והמדינה תמשיך לחלוב את האזרחים במיסוי דרקוני שלא קיים באף מדינה מפותחת, ולתת להם שירותי חינוך, רווחה ועוד ברמה שמתחת לרמת מדינות עולם שלישי.
    סגור
  • 10.
    ניסיתי תחבורה ציבורית מהבית לעבודה
    8 26/07/2021 12:41
    הגב לתגובה זו
    4 2
    נסיעה עד תחנת הרכבת - 25 דקות. נסיעה ברכבת 10 דקות, ואז החלפה כ10 דקות ואז נסיעה ברכבת השניה כ15 דקות. ואז הליכה בשמש של לפחות 15 דקות עד העבודה. סך הכל שעה ורבע. במכונית, עם הפקקים, זה עדיין מהיר יותר, ואני במזגן כל הדרך. ויש פקקים.
    סגור
  • 9.
    עד שלא תהיה תכבורה יעילה להסעת המונים (מטרו) אנשים יסעו באוטו
    אמנון 26/07/2021 12:11
    הגב לתגובה זו
    6 1
    צריך גם לחשוב שמליונים אנשים נוסעים כל יום לעבודה וצריך להבין איפה מקומות העבודה.הרצלייה פיתוח, רמת החייל וכו' איך מבעים לשם את העובדים בתחבורה שלא תקועה בפקקים ונוסעת מהר ולא מגעילה כמו אוטובוס.אוטובוס זה לעניים לא רואה את פקידי האוצר נוסעים באוטובוס.
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    תחב״צ היא איבוד של יותר שעות עבודה
    איך תחבורה פרטית היא איבוד שעות עבודה אם יותר מהר 26/07/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
    5 0
    איך תחבורה פרטית היא איבוד שעות עבודה אם יותר מהר להגיע דרכה לעבודה? בנוסף, אנשים בדר״כ עובדים ברכב בדרך לעבודה לא בוהים בכביש (בניגוד תחב״צ). יש פה מלא אינטרסנטים שבוחשים מכל הכיוונים
    סגור
  • 7.
    תחבורה ציבורית
    רענני ותיק 26/07/2021 09:04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    האם המדינה באמת רוצה לצמצם את כמות הרכבים הפרטיים, שהיא מחלבת המיסים המתמדת ? רבים היו שמחים לוותר על הרכב הפרטי או לצמצם את השימוש בו, מטעמי חיסכון, אך למאות אלפי המחזיקים ברכב של מקום העבודה, זה פחות אכפת. בכל מקרה - כל עוד לא תהייה תחבורה ציבורית אמינה במשך 7 ימים בשבוע, ימשיכו אנשים להעדיף רכב פרטי.
    סגור
  • 6.
    2 הערות
    ת"אביבית 26/07/2021 08:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    1. אין התאמה בין גידול דימוגרפי לבין תכנון אורבאני-אזורי. הראייה הבולטת היא פקקי המרכז. 2. כל עוד ממשלות ישראל לא יקבלו החלטה להקים מיזמי עוגן מדרום /צפון לגדרה-נתניה המציאות הנוכחית תיוותר בקוויה הנוכחיים.
    סגור
  • 5.
    בוקר טוב !
    דרור 26/07/2021 08:39
    הגב לתגובה זו
    5 2
    גילוי אמריקה . מהירושה הכושלת של ביבי וכץ שתירשם בהיסטוריה .
    סגור
  • כתבה מאוחרת
    שאול 26/07/2021 11:08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הכתבה הזו הייתה צריכה להיכתב לפני 12 שנה לפחות .
    סגור
  • 4.
    מכל העולם הרצל בחר לחזור לפה להידחף בין אוייבים
    אין פה מקום לכולם 26/07/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    70 שנות מלחמה ויהיו עוד 700 שנים כאלה. הגיע הזמן למצוא מדינה חלופית . יש לנו ראש ממשלה חלופי למה שיתבטל בזמן הזה הוא יכול להיות ראש ממשלה למדינה חלופית. חבל שפיספסו את טראמפ ידיד ישראל לכאורה היה צריך לבקש ממנו שטח אדמה בגבול עם מקסיקו מוכנים להיות גדר חיה נגד מסתננים. גם אובמה היה מסכים . אבל את ביידן המרובע הקשיש יהיה קשה לשכנע . אבל אסור להתייאש . רוצים מדינה חלופית בהקדם
    סגור
  • תתפלא אבל הציעו לו את אוגנדה והוא הסכים אבל החברה שלו
    אלי 26/07/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ירדו עליו וחזרנו לארץ ישראל פלסתינה
    סגור
  • 3.
    shr61@walla.co.il
    סמי 26/07/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    פשוט מאוד - לאסור תנוע לרכבים פרטיים מחיפה לגדרה - רק רפואה, צבא, מישטרה ושירות בתפקיד -להוריד מהכביש שנים וצי מיליון רכבים. במקום זה להוסיף 50 אלף אוטובוסים ומוניות שירות לכל חור בתדירות של 5 דקות. גם להנפיק קווי מטרו ורכבת קלה לזירוז תפעול. לפתוח קווי ים עם רחפות מהירות אשקלון - נהריה.
    סגור
  • 2.
    פינוי הני מיידי
    משה 26/07/2021 08:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פינוי בנוי מיידי בכל בנייני הרכבת משנות החמישים בלי הרבה ועדות ובלבול שכל זה יתן מענה לאי בזבוז אדמות נוספות.
    סגור
  • 1.
    בקר טוב
    שאול 26/07/2021 07:26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המאמר הזה צריך היה להיכתב לפני 10 שנים לפחות , עכשיו התעוררת ?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות