לא תאמינו: המדינה אישרה לצופף את ת"א וירושלים יותר מפי 2
מדינת ישראל מצויה בעיצומו של משבר תשתיות חמור: התחבורה הציבורית מקרטעת, אין נת"צים ונתיבים רבי תפוסה, לאחר עיכובים חוזרים ונשנים הרכבת הקלה בגוש דן תחל לפעול בעוד כמה שנים (זוכרים? גולדה מאיר הייתה זו שהטילה על השרים שלה לקדם את זה), והמטרו? אפשר לקוות שיהיה בנוי תוך עשרים שנה, אבל כשבנייה של כל פרויקט לאומי בישראל נמשך הרבה יותר שנים מהתכנון המקורי שלו – גם זה לא בטוח יקרה.
בזמן כזה, צריך לקרוא כמה פעמים את ההודעה של מנהל התכנון, על החלטתה לאשר עדכון לתוכנית תמ"א 35 (תוכנית תכנון פני המדינה לשנים הבאות) והאמת שאנחנו עדיין מתקשים להאמין שזו בדיוק לשון הודעת מנהל התכנון: "כמו פריז וברצלונה - מדינת ישראל נערכת להכפלת האוכלוסייה ואישרה ארגון מחדש של המרחב העירוני, בו חיים 90% מהאוכלוסייה בישראל". במועצה קוראים לזה "ארגון מחדש של המרחב הבנוי" אך במילים פשוטות יותר הם כותבים כי "המשמעות היא שהצפיפות בערים תעלה, כמו בערים הגדולות בעולם".
הגדלת הצפיפות תגדיל את כדאיות התחבורה הציבורית והשירותים העירוניים
על פי המועצה, דווקא כתוצאה מהגדלת הצפיפות אפשר יהיה לוותר על השימוש ברכב, יהיה קל יותר להתנייד ויקטן זיהום האוויר. מדוע? במנהל התכנון מסבירים כי היום אין מספיק כדאיות לתחבורה ציבורית בישראל – כן, הם לא מדברים על הפריפריה אלא על אזור המרכז – ולכן כתוצאה מכך שתהיה יותר אוכלוסיה בערים, כלומר ככל שהערים בישראל תהיינה צפופות יותר כך ניתן יהיה לשפר את התחבורה הציבורית. או בלשונם: "צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים ומגוונים יותר בתחומי שכונת המגורים בהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, מעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים".
על פי המנהל, "צפיפות של 30,000-20,000 נפש לקמ"ר מהווה הצדקה להקמת מערכות תחבורה מסילתיות ומאפשרת צמצום השימוש ברכב מוטורי, התניידות נוחה והקטנת זיהום האוויר בעיר". ומה הצפיפות היום בערי ישראל? במנהל מסבירים כי: "צפיפות המגורים בישראל נמוכה יחסית לערים באירופה ובארה"ב ועומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל אביב (כולל שטחים פתוחים ופארקים. בלעדיהם הצפיפות כבר עברה את ה-9,000. נ"א), 7,186 בירושלים ו-4,346 בחיפה, כאשר צפיפות המגורים הממוצעת באתונה לדוגמא, גבוהה מהצפיפות הממוצעת בירושלים ובתל אביב פי 2 ויותר, של פאריס פי 3 ושל ברצלונה פי 4".
בקיצור – במנהל התכנון רוצים להכפיל את מספר התושבים שמתגוררים בערים הגדולות. כן, מה שאתם קוראים. זו לא טעות.
שלא תבינו לא נכון - על פי כלכלנים ומהנדסי ערים לצופף ערים זה דבר נכון שצריך לעשות אותו, זה מאפשר פחות תחבורה פרטית והגעה יותר קלה למקום העבודה, אבל אנחנו בישראל, התחבורה פה מזעזעת - וזה בלשון המעטה - כן, גם האוטובוסים והרכבות. ורכבת קלה ומטרו? נדחים כל הזמן וייקח עוד הרבה שנים לבנות אותם.
לשאלת ביזפורטל, אומרים במנהל התכנון כי פשוט אין ברירה: "מה אתם מציעים? שנזרוק אנשים לים? ניישב את כל המדינה ונמחק את היערות והפארקים?". בישראל יש גידול טבעי מהיר וגם יש עליה מחו"ל. המשמעות היא שאוכלוסיית ישראל תמשיך לגדול וצריך לשכן את האנשים איפשהו".
בפועל, בגלל משבר הדיור, המציאות בשטח היא כזו שהבנייה בישראל היא צפופה יותר מאשר בתוכניות הרשמיות. אז עכשיו מנהל התכנון פשוט מתאימים את עצמם למציאות ואומרים – 'טוב, המדינה ממילא לא עמדה בתוכניות והכל פה צפוף גם ככה, אז בואו פשוט נאשר תוספת של עוד ועוד אנשים לאותו מקום'. "באזורי הביקוש הצפיפויות עלו והתמ"א הפכה ללא רלוונטית. למשל - זכויות הבניה המאושרות בהתחדשות העירונית עולות על מה שמופיע בתמ"א" אומרים במנהל התכנון ומוסיפים כי "כבר היום בת"א יש בניינים של 3-4 קומות שאמורים להיות מוחלפים ל-5-6 קומות, כלומר האוכלוסיה של העיר תוכפל".
המדינה מקווה שאנשים יעבדו קרוב יותר לבית ויצטרכו פחות תחבורה
העדכון לתכנית התמ"א אומר גם כי במקום להסתכל על מקום המגורים בנפרד מכל שאר השימושים (פארקים, מקומות עבודה, תשתיות, תחבורה וכו') מעתה תהיה הסתכלות יותר כוללת, בשאיפה שבאמצעות כך אנשים יגורו קרוב יותר למקום העבודה שלהם ואולי לא יצטרכו לנסוע ברכב הפרטי, ויוכלו להחליף אותו בהליכה רגלית או בנסיעה באופניים.
אי אפשר כמובן להחליט בשביל אנשים היכן הם יעבדו ולכן זה ממש לא אומר שמקומות העבודה יתקרבו אל העובדים הביתה, אבל כך מקווים במנהל. אנשים גם נוסעים לקניות בסופרים ולא בהכרח קונים רק מתחת לבית, ואנשים כאלה כן זקוקים לרכב כדי לפרוק את הקניות. האם גם כאן, ייעלמו חנויות כמו רמי לוי ואנשים יקנו יותר במכולת השכונתית? כנראה שעל כך בונים במנהל התכנון.
אז נכון, זה לא יקרה מחר בבוקר. מדובר רק על תכנון ולא ביצוע. או כמו שאמרו לנו גורמים במנהל התכנון: "אנחנו אמונים על התכנון, אם אחר כך הממשלה לא תשים כסף ולא תבנה את המטרו – זה לא בשליטת מנהל התכנון. התפקיד שלנו זה לייצר מצב סטטוטורי שיאפשר לצאת לביצוע מחר בבוקר, אבל אנחנו גוף תכנון, לא ביצוע".
אבל האם ישראל מסוגלת להתמודד עם הכפלת האוכלוסיה במרכז? במנהל סבורים שכן - בעוד 20 שנה, בהנחה שבאמת התשתיות בישראל ישתפרו פלאים, ולוקחים את זה כנתון. נותר רק לקוות שהם צודקים.
בנוסף - מדוע לא לפזר את האוכלוסיה ברחבי המדינה, לאפשר תחבורה טובה יותר מהפריפריה למרכז כך שאנשים יוכלו להגיע בקלות לעבודה גם אם הם לא גרים בת"א? כך ניתן יהיה גם להביא לירידת מחירים. אבל בשביל זה צריך להשקיע בפריפריה, לעודד יציאה ממרכזי הערים, להשית מס גודש על גוש דן, להוציא מקומות עבודה מגוש דן - אבל כל זה מסובך. יותר קל פשוט להביא את כולם לגור במרכז. ומחירי הדיור? שיהיה להם בהצלחה. בינתיים כזכור, הם עלו ב-8% בשנה האחרונה, וגם המשכנתאות ממשיכות לשבור שוב ושוב את שיאי כל הזמנים.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "השינוי יוביל מהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב. אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, זאת, תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית ולשירותים עירוניים. מדובר גם באחד הצעדים הראשונים שנוקטת המדינה כדי להילחם במשבר האקלים - בהמשך נטפל גם בצפיפויות במרחב הכפרי"
מה הקשר לנושא האקלים? ומעבר לכך – מדובר על תכנון קדימה, לא על תוכנית למחר בבוקר. אז זה לא באמת קשור, אבל אם אפשר גם להישמע אנשים שדואגים לאיכות הסביבה, אז למה לא.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
29.תשתית תחבורהשלמה 06/10/2021 12:54הגב לתגובה זו0 0צריך להעביר את בניית תשתיות התחבורה למקצוענים. אם המדינה לא מסוגלת לנהל פרוייקט של תשתיות שתשלם למקצוענים. לצה בקהיר בנו מטרו תוך שלוש שנים?סגור
-
28.לא צריך תחבורהחכים 06/10/2021 12:34הגב לתגובה זו0 0האנשים יחזרו לנסוע באופניים כמו שהיו הסינים עושים בעבר וזה מה שיהיהסגור
-
27.מחירי הדירות במרכז ירדו? - בחלום!ע. 06/10/2021 11:58הגב לתגובה זו0 0קחו משכנתה אפילו ל- 30 שנה ותרכשו היום. תלמדו מה קרה בטוקיו יפן, אנשים באים מהפריפריה, ישנים בלילה בתא קטן במרכזי הערים, רק כדי למצא עבודה.. זה יקרה גם בישראל!סגור
-
26.חשוב, להמשיך את הילודה הגבוהה !ברוטוס 06/10/2021 10:19הגב לתגובה זו2 0הרבה ילדים זה שמחה וצפיפות.סגור
-
25.5-6 קומות במקום 3-4 סאת טעות. צ"ל 20 קומות ולהרחיק בין (ל"ת)זקלין כריסטופר 06/10/2021 09:29הגב לתגובה זו2 0סגור
- טען עוד
-
24.כן, לבנות במרכזעופר לנדא 06/10/2021 08:55הגב לתגובה זו1 0אין ספק שצריך לטפח את הפריפריה ותושביה, אבל כדי שישאר לנו קצת טבע ואוויר לנשימה עדיף בהרבה להשקיע בפארקים שסביבם בנויים מגדלים רבי קומות, כך שאנשים יוכלו להתנייד בשגרה בלי רכב בכלל, ותחבורה בין עירונית תהיה החריג, לא הנורמה.סגור
-
23.נראה לי שאתם לא מבינים כלום בעירוניותא 06/10/2021 08:34הגב לתגובה זו2 0המדינה קטנה, ניסו לפתח את הפריפריה זה לא עובד, להסיע את כולם ברכבות מבאר שבע למרכז זה לא פיתרון. עדיף לגור במרכזסגור
-
22.לפנות את כול דרום ת"איוגב 06/10/2021 07:19הגב לתגובה זו0 0ולבנות בניינים,אין מחסור בקרקעות ברוך השם,שיפרגנו ויפנו תושבים ויבנו לגובהסגור
-
21.אג'נדה של שמאלנים שרוצים להחזיר הכל חוץ מתל אביבדוד 06/10/2021 05:46הגב לתגובה זו0 0צריך לזרוק את מי שתכנן את זה לים עם הערבים והממשלה הארורה הזאת!סגור
-
20.הבדוואים והערבים לקחו את כל השטחיוסי 06/10/2021 03:32הגב לתגובה זו0 0במדינהסגור
-
19.החלטה מעולה שהיה צריך לעשות מזמןאוהד 05/10/2021 23:03הגב לתגובה זו1 0כל הזמן מדברים על הצורך בהגדלת ההיצע באזורי הביקוש, בתא יש המון בנייני ג'יפה שצריך להרוס ולבנות.. סוף סוף עושים מה שצריך וזה לא יבוא על חשבון פארקים ושטחים ציבוריים להפך..סגור
-
18.חיים בסרט,כבר כיום עמוס מדי בכבישי ת"א.... (ל"ת)חיים בסרט.... 05/10/2021 21:16הגב לתגובה זו2 0סגור
-
קצת יעילות לא תזיק לנו..ע. 06/10/2021 11:54הגב לתגובה זו0 0להוציא את המכוניות המזהמות. לייצר רשת מדרחובים במרכזיהעיר. כניסה ויציאת רכב עד 09:00 בבוקר וחזרה רק אחה"ץלתושבי המקום. יש ערים כאלו באירופה לא צריך להמציא כלום. רוצים לקנות קנייה גדולה בסופר? לא צריך לנסוע עם הג'יפ 2 טון.. להזמין באתר וישמחו לשלח לכם (עד 09:00 למחרת בבוקר).סגור
-
17.תתחילו להתיישב בכל הארץ, ולא רק במרכזער 05/10/2021 21:00הגב לתגובה זו3 2ועוד החזירו חלקי מולדת בגלל קוטן אמונה וחזון. בגין את סיני שעלתה לנו בדם ונמוהה כאדמת מולדת, עבור ברבין פרס ושרון, ועכשיו נרטה מה הנוכל נכתלי בנט וזנבדרג- עבאס מתכננים. בושה.סגור
-
16.ברובע 3 הם לא בונים לגובהבדיחה חחח 05/10/2021 20:45הגב לתגובה זו1 0סתם הזוייםסגור
-
15.בפתח תקווה בנו שכונה צפופה עד אימהאובדי עצות 05/10/2021 20:43הגב לתגובה זו4 0אם המושבות והיא בלי תחבורה ציבורית. תכנון לקוי . לא כדאי גם שם תחבורה ציבורית. הם רוצים שנהיה סרדינים באוטובוסיםסגור
-
14.פורום ראשי עריםאנונימי 05/10/2021 20:37הגב לתגובה זו1 0נראה את ראש העיר שייתן אישורי בניהסגור
-
13.רצועת הנופש כמשלדוד 05/10/2021 20:34הגב לתגובה זו1 0אז שמישהו יסביר לי כאילו אני ילד ב 6איך מגישים תוכנית המתאר על שטח של 1400 דונם ורק 3000 יחידות דיורסגור
-
12.ידעתי שכולם בסוף יעתיקו מבני ברק...איש חכם 05/10/2021 19:15הגב לתגובה זו6 3מערכת החינוך בקורונה מהחרדים.... תפיפות בערים מהחרדים... נו יאלה תחזרו בתשובה וזהו... החרדים תמיד צודקים בסוףסגור
-
אמתצדיק יסוד בנין 05/10/2021 22:15הגב לתגובה זו2 1בעוד עשרים שנה כולם יהיו או חרדים ודתי לאומי או ערבים ...סגור
-
11.תפסיקו להמציא שקרים ותעשו תחבורה ציבורית כמו במנהטן עכשיו!!! (ל"ת)מוטי 05/10/2021 19:00הגב לתגובה זו4 1סגור
-
10.חייבים להוריד את מחירי הדירות והשכירות ההזויים בעולםב 50% לפחות (ל"ת)נדל"ן מושחת 05/10/2021 19:00הגב לתגובה זו3 0סגור
-
מה קשור יא דביל (ל"ת)יען 06/10/2021 00:19הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.להם מה איכפת מהדורות הבאים ? שייחנקו בצפיפות , ובכלל למ (ל"ת)AR36GOOG@GMAIL.COM 05/10/2021 18:51הגב לתגובה זו4 1סגור
-
8.מורשת ההזנחה הפושעת של כץ תהדהד פה לעוד שנים ארוכות.חיימקה 05/10/2021 18:00הגב לתגובה זו5 0אף אחד לא יצליח לתקן בזמן סביר הזנחה של 10 שנים בפיתוח תשתיות להסעות המונים. זה סיכון למדינה יותר מאשר איראן וביבי שם אותו במשרד התחבורה 10 שנים.סגור
-
7.כלאם פאדי (מילים ריקות)ת"אביבית 05/10/2021 17:50הגב לתגובה זו3 0הכול דיבורים. אויר חם.סגור
-
6.איזה יופי כל המדינה תגור בתל אביב על היםשמעון רוזן 05/10/2021 17:44הגב לתגובה זו6 2איזה יופי כל המדינה תגור בתל אביב על הים את הפריפריה אפשר לזרוק לזבל !!!סגור
-
5.הפתרון - תחבורה בשבת. הרבה ייותרו על רכב (ל"ת)אני 05/10/2021 17:28הגב לתגובה זו10 7סגור
-
כמה שאתה מטומטם, דפוק - מה הקשר ??. (ל"ת)רוני 05/10/2021 20:17הגב לתגובה זו3 4סגור
-
4.מי יקנה את הדירות שתי חדרים 5 מיליון (ל"ת)ראובן 05/10/2021 17:19הגב לתגובה זו4 0סגור
-
3.תל אביב לא כזאת צפופה ביחס למטרופולינים אחרים בעולםאריק 05/10/2021 17:02הגב לתגובה זו5 4הגובה הממוצע של בניין בתל אביב הוא 4 קומות, לא צפוף בכלל.האוכלוסייה לא תוכפל ביום, עד שנגיעמליום הזה תיהיה רכבת קלהסגור
-
במטרופולינים אחרים יש רחובות רחבים כך שהמגדלים לא חוסמיאמנון 06/10/2021 11:32הגב לתגובה זו1 0חוסמים את כל האור, בשביל זה צריךלתכנן את העיר מחדש!!!סגור
-
ת"א יותר צפופה מרוב המדינהישראלי 05/10/2021 19:27הגב לתגובה זו0 1יותר נכון להכפיל את נתניה וחדרה, סביבן יש קילומטרים של קרקע פנויה. אפשר להכפיל ולשלש את ב"ש ועודסגור
-
2.מה לא יאומן??? תא וגוש דן צריכות לשלש את עצמן לגובה. ערים נמוכות בניה (ל"ת)אנונימי 05/10/2021 16:59הגב לתגובה זו7 3סגור
-
1.לא נורמלים, פשוט מנותקים מהמציאותמשחקים לאזרחים בחיים 05/10/2021 16:54הגב לתגובה זו9 1במקום לפתור בעיות רק יעצימו אותם לממדים מפלצתיים.סגור