לא תאמינו: המדינה אישרה לצופף את ת"א וירושלים יותר מפי 2

כתוצאה מהגדלת הצפיפות אנשים יוותרו על השימוש ברכב, יהיה קל יותר להתנייד, יקטן זיהום האוויר, ואיכות החיים תשתפר. נשמע הפוך מההיגיון? זה מה שהחליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה. אבל השאלה הגדולה היא איך בכלל אפשר להכפיל את אוכלוסיית המרכז כשאין תחבורה ותשתיות?
 | 

מדינת ישראל מצויה בעיצומו של משבר תשתיות חמור: התחבורה הציבורית מקרטעת, אין נת"צים ונתיבים רבי תפוסה, לאחר עיכובים חוזרים ונשנים הרכבת הקלה בגוש דן תחל לפעול בעוד כמה שנים (זוכרים? גולדה מאיר הייתה זו שהטילה על השרים שלה לקדם את זה), והמטרו? אפשר לקוות שיהיה בנוי תוך עשרים שנה, אבל כשבנייה של כל פרויקט לאומי בישראל נמשך הרבה יותר שנים מהתכנון המקורי שלו – גם זה לא בטוח יקרה.

בזמן כזה, צריך לקרוא כמה פעמים את ההודעה של מנהל התכנון, על החלטתה לאשר עדכון לתוכנית תמ"א 35 (תוכנית תכנון פני המדינה לשנים הבאות) והאמת שאנחנו עדיין מתקשים להאמין שזו בדיוק לשון הודעת מנהל התכנון: "כמו פריז וברצלונה - מדינת ישראל נערכת להכפלת האוכלוסייה ואישרה ארגון מחדש של המרחב העירוני, בו חיים 90% מהאוכלוסייה בישראל". במועצה קוראים לזה "ארגון מחדש של המרחב הבנוי" אך במילים פשוטות יותר הם כותבים כי "המשמעות היא שהצפיפות בערים תעלה, כמו בערים הגדולות בעולם".

הגדלת הצפיפות תגדיל את כדאיות התחבורה הציבורית והשירותים העירוניים
על פי המועצה, דווקא כתוצאה מהגדלת הצפיפות אפשר יהיה לוותר על השימוש ברכב, יהיה קל יותר להתנייד ויקטן זיהום האוויר. מדוע? במנהל התכנון מסבירים כי היום אין מספיק כדאיות לתחבורה ציבורית בישראל – כן, הם לא מדברים על הפריפריה אלא על אזור המרכז – ולכן כתוצאה מכך שתהיה יותר אוכלוסיה בערים, כלומר ככל שהערים בישראל תהיינה צפופות יותר כך ניתן יהיה לשפר את התחבורה הציבורית. או בלשונם: "צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים ומגוונים יותר בתחומי שכונת המגורים בהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, מעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים".

כותרת ראשית

- כל הכותרות

על פי המנהל, "צפיפות של 30,000-20,000 נפש לקמ"ר מהווה הצדקה להקמת מערכות תחבורה מסילתיות ומאפשרת צמצום השימוש ברכב מוטורי, התניידות נוחה והקטנת זיהום האוויר בעיר". ומה הצפיפות היום בערי ישראל? במנהל מסבירים כי: "צפיפות המגורים בישראל נמוכה יחסית לערים באירופה ובארה"ב ועומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל אביב (כולל שטחים פתוחים ופארקים. בלעדיהם הצפיפות כבר עברה את ה-9,000. נ"א), 7,186 בירושלים ו-4,346 בחיפה, כאשר צפיפות המגורים הממוצעת באתונה לדוגמא, גבוהה מהצפיפות הממוצעת בירושלים ובתל אביב פי 2 ויותר, של פאריס פי 3 ושל ברצלונה פי 4".

בקיצור – במנהל התכנון רוצים להכפיל את מספר התושבים שמתגוררים בערים הגדולות. כן, מה שאתם קוראים. זו לא טעות.

שלא תבינו לא נכון - על פי כלכלנים ומהנדסי ערים לצופף ערים זה דבר נכון שצריך לעשות אותו, זה מאפשר פחות תחבורה פרטית והגעה יותר קלה למקום העבודה, אבל אנחנו בישראל, התחבורה פה מזעזעת - וזה בלשון המעטה - כן, גם האוטובוסים והרכבות. ורכבת קלה ומטרו? נדחים כל הזמן וייקח עוד הרבה שנים לבנות אותם.

לשאלת ביזפורטל, אומרים במנהל התכנון כי פשוט אין ברירה: "מה אתם מציעים? שנזרוק אנשים לים? ניישב את כל המדינה ונמחק את היערות והפארקים?". בישראל יש גידול טבעי מהיר וגם יש עליה מחו"ל. המשמעות היא שאוכלוסיית ישראל תמשיך לגדול וצריך לשכן את האנשים איפשהו".

בפועל, בגלל משבר הדיור, המציאות בשטח היא כזו שהבנייה בישראל היא צפופה יותר מאשר בתוכניות הרשמיות. אז עכשיו מנהל התכנון פשוט מתאימים את עצמם למציאות ואומרים – 'טוב, המדינה ממילא לא עמדה בתוכניות והכל פה צפוף גם ככה, אז בואו פשוט נאשר תוספת של עוד ועוד אנשים לאותו מקום'. "באזורי הביקוש הצפיפויות עלו והתמ"א הפכה ללא רלוונטית. למשל - זכויות הבניה המאושרות בהתחדשות העירונית עולות על מה שמופיע בתמ"א" אומרים במנהל התכנון ומוסיפים כי "כבר היום בת"א יש בניינים של 3-4 קומות שאמורים להיות מוחלפים ל-5-6 קומות, כלומר האוכלוסיה של העיר תוכפל".

המדינה מקווה שאנשים יעבדו קרוב יותר לבית ויצטרכו פחות תחבורה
העדכון לתכנית התמ"א אומר גם כי במקום להסתכל על מקום המגורים בנפרד מכל שאר השימושים (פארקים, מקומות עבודה, תשתיות, תחבורה וכו') מעתה תהיה הסתכלות יותר כוללת, בשאיפה שבאמצעות כך אנשים יגורו קרוב יותר למקום העבודה שלהם ואולי לא יצטרכו לנסוע ברכב הפרטי, ויוכלו להחליף אותו בהליכה רגלית או בנסיעה באופניים.

אי אפשר כמובן להחליט בשביל אנשים היכן הם יעבדו ולכן זה ממש לא אומר שמקומות העבודה יתקרבו אל העובדים הביתה, אבל כך מקווים במנהל. אנשים גם נוסעים לקניות בסופרים ולא בהכרח קונים רק מתחת לבית, ואנשים כאלה כן זקוקים לרכב כדי לפרוק את הקניות. האם גם כאן, ייעלמו חנויות כמו רמי לוי ואנשים יקנו יותר במכולת השכונתית? כנראה שעל כך בונים במנהל התכנון.

אז נכון, זה לא יקרה מחר בבוקר. מדובר רק על תכנון ולא ביצוע. או כמו שאמרו לנו גורמים במנהל התכנון: "אנחנו אמונים על התכנון, אם אחר כך הממשלה לא תשים כסף ולא תבנה את המטרו – זה לא בשליטת מנהל התכנון. התפקיד שלנו זה לייצר מצב סטטוטורי שיאפשר לצאת לביצוע מחר בבוקר, אבל אנחנו גוף תכנון, לא ביצוע".

אבל האם ישראל מסוגלת להתמודד עם הכפלת האוכלוסיה במרכז? במנהל סבורים שכן - בעוד 20 שנה, בהנחה שבאמת התשתיות בישראל ישתפרו פלאים, ולוקחים את זה כנתון. נותר רק לקוות שהם צודקים.

בנוסף - מדוע לא לפזר את האוכלוסיה ברחבי המדינה, לאפשר תחבורה טובה יותר מהפריפריה למרכז כך שאנשים יוכלו להגיע בקלות לעבודה גם אם הם לא גרים בת"א? כך ניתן יהיה גם להביא לירידת מחירים. אבל בשביל זה צריך להשקיע בפריפריה, לעודד יציאה ממרכזי הערים, להשית מס גודש על גוש דן, להוציא מקומות עבודה מגוש דן - אבל כל זה מסובך. יותר קל פשוט להביא את כולם לגור במרכז. ומחירי הדיור? שיהיה להם בהצלחה. בינתיים כזכור, הם עלו ב-8% בשנה האחרונה, וגם המשכנתאות ממשיכות לשבור שוב ושוב את שיאי כל הזמנים.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "השינוי יוביל מהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב. אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, זאת, תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית ולשירותים עירוניים. מדובר גם באחד הצעדים הראשונים שנוקטת המדינה כדי להילחם במשבר האקלים - בהמשך נטפל גם בצפיפויות במרחב הכפרי"

מה הקשר לנושא האקלים? ומעבר לכך – מדובר על תכנון קדימה, לא על תוכנית למחר בבוקר. אז זה לא באמת קשור, אבל אם אפשר גם להישמע אנשים שדואגים לאיכות הסביבה, אז למה לא.

תגובות לכתבה(35):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 29.
    תשתית תחבורה
    שלמה 06/10/2021 12:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך להעביר את בניית תשתיות התחבורה למקצוענים. אם המדינה לא מסוגלת לנהל פרוייקט של תשתיות שתשלם למקצוענים. לצה בקהיר בנו מטרו תוך שלוש שנים?
    סגור
  • 28.
    לא צריך תחבורה
    חכים 06/10/2021 12:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האנשים יחזרו לנסוע באופניים כמו שהיו הסינים עושים בעבר וזה מה שיהיה
    סגור
  • 27.
    מחירי הדירות במרכז ירדו? - בחלום!
    ע. 06/10/2021 11:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קחו משכנתה אפילו ל- 30 שנה ותרכשו היום. תלמדו מה קרה בטוקיו יפן, אנשים באים מהפריפריה, ישנים בלילה בתא קטן במרכזי הערים, רק כדי למצא עבודה.. זה יקרה גם בישראל!
    סגור
  • 26.
    חשוב, להמשיך את הילודה הגבוהה !
    ברוטוס 06/10/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הרבה ילדים זה שמחה וצפיפות.
    סגור
  • 25.
    5-6 קומות במקום 3-4 סאת טעות. צ"ל 20 קומות ולהרחיק בין (ל"ת)
    זקלין כריסטופר 06/10/2021 09:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • 24.
    כן, לבנות במרכז
    עופר לנדא 06/10/2021 08:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין ספק שצריך לטפח את הפריפריה ותושביה, אבל כדי שישאר לנו קצת טבע ואוויר לנשימה עדיף בהרבה להשקיע בפארקים שסביבם בנויים מגדלים רבי קומות, כך שאנשים יוכלו להתנייד בשגרה בלי רכב בכלל, ותחבורה בין עירונית תהיה החריג, לא הנורמה.
    סגור
  • 23.
    נראה לי שאתם לא מבינים כלום בעירוניות
    א 06/10/2021 08:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המדינה קטנה, ניסו לפתח את הפריפריה זה לא עובד, להסיע את כולם ברכבות מבאר שבע למרכז זה לא פיתרון. עדיף לגור במרכז
    סגור
  • 22.
    לפנות את כול דרום ת"א
    יוגב 06/10/2021 07:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולבנות בניינים,אין מחסור בקרקעות ברוך השם,שיפרגנו ויפנו תושבים ויבנו לגובה
    סגור
  • 21.
    אג'נדה של שמאלנים שרוצים להחזיר הכל חוץ מתל אביב
    דוד 06/10/2021 05:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לזרוק את מי שתכנן את זה לים עם הערבים והממשלה הארורה הזאת!
    סגור
  • 20.
    הבדוואים והערבים לקחו את כל השטח
    יוסי 06/10/2021 03:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במדינה
    סגור
  • 19.
    החלטה מעולה שהיה צריך לעשות מזמן
    אוהד 05/10/2021 23:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל הזמן מדברים על הצורך בהגדלת ההיצע באזורי הביקוש, בתא יש המון בנייני ג'יפה שצריך להרוס ולבנות.. סוף סוף עושים מה שצריך וזה לא יבוא על חשבון פארקים ושטחים ציבוריים להפך..
    סגור
  • 18.
    חיים בסרט,כבר כיום עמוס מדי בכבישי ת"א.... (ל"ת)
    חיים בסרט.... 05/10/2021 21:16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • קצת יעילות לא תזיק לנו..
    ע. 06/10/2021 11:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להוציא את המכוניות המזהמות. לייצר רשת מדרחובים במרכזיהעיר. כניסה ויציאת רכב עד 09:00 בבוקר וחזרה רק אחה"ץלתושבי המקום. יש ערים כאלו באירופה לא צריך להמציא כלום. רוצים לקנות קנייה גדולה בסופר? לא צריך לנסוע עם הג'יפ 2 טון.. להזמין באתר וישמחו לשלח לכם (עד 09:00 למחרת בבוקר).
    סגור
  • 17.
    תתחילו להתיישב בכל הארץ, ולא רק במרכז
    ער 05/10/2021 21:00
    הגב לתגובה זו
    3 2
    ועוד החזירו חלקי מולדת בגלל קוטן אמונה וחזון. בגין את סיני שעלתה לנו בדם ונמוהה כאדמת מולדת, עבור ברבין פרס ושרון, ועכשיו נרטה מה הנוכל נכתלי בנט וזנבדרג- עבאס מתכננים. בושה.
    סגור
  • 16.
    ברובע 3 הם לא בונים לגובה
    בדיחה חחח 05/10/2021 20:45
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סתם הזויים
    סגור
  • 15.
    בפתח תקווה בנו שכונה צפופה עד אימה
    אובדי עצות 05/10/2021 20:43
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אם המושבות והיא בלי תחבורה ציבורית. תכנון לקוי . לא כדאי גם שם תחבורה ציבורית. הם רוצים שנהיה סרדינים באוטובוסים
    סגור
  • 14.
    פורום ראשי ערים
    אנונימי 05/10/2021 20:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נראה את ראש העיר שייתן אישורי בניה
    סגור
  • 13.
    רצועת הנופש כמשל
    דוד 05/10/2021 20:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אז שמישהו יסביר לי כאילו אני ילד ב 6איך מגישים תוכנית המתאר על שטח של 1400 דונם ורק 3000 יחידות דיור
    סגור
  • 12.
    ידעתי שכולם בסוף יעתיקו מבני ברק...
    איש חכם 05/10/2021 19:15
    הגב לתגובה זו
    6 3
    מערכת החינוך בקורונה מהחרדים.... תפיפות בערים מהחרדים... נו יאלה תחזרו בתשובה וזהו... החרדים תמיד צודקים בסוף
    סגור
  • אמת
    צדיק יסוד בנין 05/10/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בעוד עשרים שנה כולם יהיו או חרדים ודתי לאומי או ערבים ...
    סגור
  • 11.
    תפסיקו להמציא שקרים ותעשו תחבורה ציבורית כמו במנהטן עכשיו!!! (ל"ת)
    מוטי 05/10/2021 19:00
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 10.
    חייבים להוריד את מחירי הדירות והשכירות ההזויים בעולםב 50% לפחות (ל"ת)
    נדל"ן מושחת 05/10/2021 19:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • מה קשור יא דביל (ל"ת)
    יען 06/10/2021 00:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    להם מה איכפת מהדורות הבאים ? שייחנקו בצפיפות , ובכלל למ (ל"ת)
    AR36GOOG@GMAIL.COM 05/10/2021 18:51
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 8.
    מורשת ההזנחה הפושעת של כץ תהדהד פה לעוד שנים ארוכות.
    חיימקה 05/10/2021 18:00
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אף אחד לא יצליח לתקן בזמן סביר הזנחה של 10 שנים בפיתוח תשתיות להסעות המונים. זה סיכון למדינה יותר מאשר איראן וביבי שם אותו במשרד התחבורה 10 שנים.
    סגור
  • 7.
    כלאם פאדי (מילים ריקות)
    ת"אביבית 05/10/2021 17:50
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכול דיבורים. אויר חם.
    סגור
  • 6.
    איזה יופי כל המדינה תגור בתל אביב על הים
    שמעון רוזן 05/10/2021 17:44
    הגב לתגובה זו
    6 2
    איזה יופי כל המדינה תגור בתל אביב על הים את הפריפריה אפשר לזרוק לזבל !!!
    סגור
  • 5.
    הפתרון - תחבורה בשבת. הרבה ייותרו על רכב (ל"ת)
    אני 05/10/2021 17:28
    הגב לתגובה זו
    10 7
    סגור
  • כמה שאתה מטומטם, דפוק - מה הקשר ??. (ל"ת)
    רוני 05/10/2021 20:17
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 4.
    מי יקנה את הדירות שתי חדרים 5 מיליון (ל"ת)
    ראובן 05/10/2021 17:19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    תל אביב לא כזאת צפופה ביחס למטרופולינים אחרים בעולם
    אריק 05/10/2021 17:02
    הגב לתגובה זו
    5 4
    הגובה הממוצע של בניין בתל אביב הוא 4 קומות, לא צפוף בכלל.האוכלוסייה לא תוכפל ביום, עד שנגיעמליום הזה תיהיה רכבת קלה
    סגור
  • במטרופולינים אחרים יש רחובות רחבים כך שהמגדלים לא חוסמי
    אמנון 06/10/2021 11:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חוסמים את כל האור, בשביל זה צריךלתכנן את העיר מחדש!!!
    סגור
  • ת"א יותר צפופה מרוב המדינה
    ישראלי 05/10/2021 19:27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יותר נכון להכפיל את נתניה וחדרה, סביבן יש קילומטרים של קרקע פנויה. אפשר להכפיל ולשלש את ב"ש ועוד
    סגור
  • 2.
    מה לא יאומן??? תא וגוש דן צריכות לשלש את עצמן לגובה. ערים נמוכות בניה (ל"ת)
    אנונימי 05/10/2021 16:59
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סגור
  • 1.
    לא נורמלים, פשוט מנותקים מהמציאות
    משחקים לאזרחים בחיים 05/10/2021 16:54
    הגב לתגובה זו
    9 1
    במקום לפתור בעיות רק יעצימו אותם לממדים מפלצתיים.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות