האם תופסק התמ"א 38 בסמיכות לקווי המטרו?
המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה על העברה להערות והשגות של תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70). הוועדה בראשות עו"ד שלומי הייזלר, החליטה על העברת תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70) להערות והשגות הועדות המחוזיות.
כחלק מקידום מערכת המטרו להסעת ההמונים בגוש דן, פרויקט התשתית הגדול ביותר שמתוכנן במדינת ישראל מאז הקמתה, מקודמת תוכנית מתאר ארצית לפיתוח מרחב תחנות המטרו. התוכנית מתווה את מדיניות התכנון סביב תחנות המטרו המאושרות והמתוכננות. בין היתר, קובעת התוכנית הוראות והנחיות לתכניות אחרות שיקודמו בתחומה, מתוך ראיה כוללת. התוכנית עוסקת בהעצמת הבינוי הסמוכה לתחנות, מעודדת עירוב שימושים, קישוריות ונגישות של המרחב לתחנות.
זאת ועוד, התוכנית נותנת מענה לסוגיית ייעול השימוש בקרקע במרחבים האורבניים סביב תחנות המטרו באמצעות קביעת עקרונות והוראות של תכנון מוטה תחבורה ציבורית המאפשרות חידוש של אזורים רבים ויצירת תועלות רבות בתחומי הדיור והתעסוקה במרחב תחנות המטרו.
במסגרת הדיון עלתה סוגיה של הטלת מגבלות על הוצאת היתרים לפי תמ"א 38 ומכוח תכניות לפי סעיף 23, המועצה הארצית, בהובלת יו"ר מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר, החליטה כי על מנת להכריע בסוגיה המורכבת יש לבצע בחינה מקיפה של מידת ההשפעה העלולה להיגרם מכוח הוראות מגבילות על הוצאת היתרים ומאידך לבחון האם המשך הוצאת היתרים במתחמי ההשפעה יש בו כדי לפגוע בהתחדשות המרחבית הצפויה במתחמי המטרו. על כן, הוחלט כי המועצה הארצית תשוב ותדון בנושא המגבלות לאחר עבודת מטה אשר תכלול בחינה של נתוני הרשויות המקומיות והרשות להתחדשות עירונית, זאת ביחס להיקף ההיתרים בתחום ההשפעה של תמ"א 70 ומידת ההשפעה שתהיה להגבלה כאמור על פרויקטים של תמ"א 38, וכן הצעותיהן למנגנוני גמישות ובקרה שיאפשר מתן היתרים במקרים המתאימים.
יו"ר מטה התכנון, שלומי הייזלר: "עברנו היום אבן דרך משמעותית נוספת בקידום תוכנית המטרו, אישור קווי המטרו בוועדה לתשתיות לאומיות מהווה רק מרכיב אחד ממכלול שלם של תוכנית ארציות לפיתוח מרחבי ההשפעה של המטרו. תמ"א 70 הינה התוכנית אשר תשנה את כל המטרופולין ותוביל את גוש דן בעשרות השנים הקרובות. כמו כן, אני בטוח שנצליח להגיע למנגון יעיל ומוסכם שיפתור את סוגיית ההתחדשות העירונית".
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "תמ"א 70 מגלמת איכות תכנון ברמה הגבוהה ביותר. מדובר על התוכנית החשובה במרחב האורבני של מטרופולין תל-אביב ומהווה משלימה לתכנון קווי המטרו. תשתית המטרו ואינטנסיביות עירונית משמעותית ואיכותית סביב המטרו הן קריטיות והן צו השעה לאתגרי הכפלת אוכלוסיות המדינה מחד וקידום תשתיות להסעת המונים יעילה. התוכנית התקבלה פה גם במועצה הארצית בקונצנזוס על חשיבותה ואיכותה".
על רק ההתפתחות אמר עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן, תכנון ובנייה, כי "תמ"א 70 היא מהתכניות החשובות ביותר שעל הפרק כיום. על מנת שלא לסכל את הבנייה שתיווצר מכוחה, המועצה הארצית קבעה כי יש לבצע בחינה מקיפה של מידת ההשפעה העלולה להיגרם מכוח הוראות מגבילות על הוצאת היתרים במתחמי ההשפעה, וכן לבחון האם הוצאת היתרים תשפיע ותפגע בתכנון המוצע והעצמת הבנייה. נראה כי כל זמן שלא ניתנה החלטה לכאן או לכאן הדבר עלול להביא לתמונת מצב בעייתית אשר מציבה את אלפי בעלי הקרקעות בתוואי ההגבלות בחוסר ודאות לגבי העתיד הקרוב ויכולתם לקדם בניה והתחדשות עירונית, ומעלה ספק בנוגע ליכולת להוציא לפועל פרויקטים באזורים האלה, גם אם עדיין לא התקבלה החלטה המגבילה אותם".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.אז המחיר של הקמת מטרו הוא עשרות אלפי דירות מטות ליפולמנסה להבין 02/08/2022 21:31הגב לתגובה זו0 0וחורבן כללי בזמן רעידת אדמה או התמוטטויות?סגור
-
1.פינוי בינויtbh 02/08/2022 20:32הגב לתגובה זו0 0כבר 20 שנה שומעים מטרו שיפור בתחבורה במדינה כאשר הגענו לשלב הביצועים כולם מפחדים אז נבחרי ציבור ייתכן וקיום המדינה לא חשובה לכם ורק הכסא של כל אחד מכם חשוב. תתעוררו יש הרבה נושאים שצריך לתקן ולהעביר לעידן 122 והלאה חישבו מחוץ לקופסא וקחו אחריות ותתחילו לשנות דברים מהיסוד אם בחינוך ברפואה בתחבורה. בדיור לא ייתכן שהיתרים ייקחו 8 שנים ובנייה 3 שנים. תפסיקו לתקוע מקלות בגלגלים לשיפור הערים ובתים המוטים ליפול. בקיצור תתעוררו.סגור