המדינה עוצרת תמ"א 38 ליד המטרו: זה מצוין, למרות זעקות השבר של הקבלנים
המדינה החליטה, באמצעות המועצה הארצית לתכנון ובניה, שבמרחק של עד 100 מטר מתחנות המטרו בגוש דן לא יתקבלו יותר היתרים לביצוע תמ"א 38 (חיזוק מבנים ישנים). בטווח של 100-300 מטר ניתן יהיה לקבל היתר אחרי אישור של יו"ר ומתכנן המחוז, ומעבר לכך - בטווחים של 300-800 - לא יהיו מגבלות.
האמת היא שמדובר בנסיגה של המדינה מהתוכנית המקורית - לאסור כליל אפשרות של תמ"א 38 לאורך תוואי המטרו. המדינה אף ויתרה על משהו משמעותי נוסף והחליטה שההיתרים הקיימים לא יבוטלו וינתנו גם היתרים לבקשות לחיזוק מבנה מפני רעידות שאינה כוללת תוספת בניה או הנגשה וגם לא על מבנים שנמצאים בסכנת קריסה.
המטרו היא תוכנית ענקית, ייבנו יותר מ-100 תחנות על פני 150 קילומטרים, כך שלא מדובר על שטח קטן ולכן הקבלנים כמובן כועסים ובאים עם תרחישי אימה: עו"ד צבי שוב, טען בתגובה כי "בעידן שבו בתים ישנים קורסים, החלטה קטיגורית גורפת על איסור בנייה עלולה לעלות בחיי אדם". עמית גוטליב, מהתאחדות הקבלנים היה חריף יותר: "מדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת. לאור דרישות כספיות של העיריות, מחליטה המדינה למנוע פעילות מצילת חיים של דיירי בתים ישנים, לא ממוגנים, שנמצאים היום בסכנת חיים. מדובר בהתנהלות מהסוג שבבוא היום תגיע לוועדת חקירה. כבר עכשיו ברור שהיקף התושבים שיישארו ללא הגנה והיקף דורשי הדירות שלא יזכו לדירה שהיתה אמורה לקום במסגרת זו - יעמוד על מאות אלפי בני אדם".
למה הקבלנים טועים/ מטעים?
אז הקבלנים מאיימים שהגרוע מכל עלול לקרות, למרות שגם הם יודעים שהמדינה צודקת. הפתרון צריך להיות הריסה של המבנים הישנים ובנייה של מגדלים חדשים וגבוהים הרבה יותר (ולא בניינים נמוכים של 3-4 קומות ואפילו לא של 6-8 קומות). המדינה פועלת עכשיו בכיוון הנכון ובמקום לאשר בניית או השארת מבנים נמוכים וישנים, היא חושבת לטווח ארוך: איך גוש דן צריך להיראות בעוד עשור, כאשר צריך לזכור שבזמן הזה גם האוכלוסייה בישראל תמשיך לגדול משמעותית בעוד עשרות אחוזים. חשיבה לטווח ארוך היא בהחלט תכונה לא רגילה לממשלה ולכן כשהם פועלים נכון - צריך לברך על כך, ולא להדהד את החשיבה לטווח קצר של הקבלנים.
בנוסף, מה שהקבלנים בעצם אומרים זה - תשאירו את הבתים הישנים שקיימים, אל תאפשרו עוד בנייה, אל תבנו עוד עשרות אלפי דירות. הרי אחרי תמ"א 38 אף אחד לא יהרוס את הדירה בעשרות השנים הבאות. זו בדיוק המטרה של חיזוק מבנים, להשאיר אותם לעוד שנים. כך שבעצם ההחלטה לבצע תמ"א 38 מה שיקרה זה קיבוע של המצב הקיים - בתים ישנים מבפנים שקצת נראים יותר טוב מבחוץ. זה לא פתרון ארוך טווח, אלא חשיבה שגויה של קבלנים שרוצים פרויקטים עכשיו. במועצה הארצית לתכנון ובניה אומרים זאת במפורש: "המשך קידום היתרים נקודתיים מכוח תמ"א 38 במרחבי המטרו, עלול לסכל את מימוש פוטנציאל הבינוי", וכאמור - הם צודקים.
מעבר לכך - מומחי התכנון והתחבורה מסכימים שצריך לצופף את גוש דן. המטרופולין לא נחשב צפוף בהשוואה בין לאומית. כדי להפוך את המטרו, ואת התחבורה הציבורית בכלל, ליותר כדאית מבחינה כלכלית צריך יותר תושבים. זה גם יסייע לפתור את מצוקת הפקקים, מכיוון שכאשר אנשים גרים קרוב לעבודה, ללימודים, לבתי הספר והגנים, לסופרמרקט ולכל השירותים שהם צריכים לקבל, הם פחות צריכים את הרכב הפרטי שלהם. ממש כמו באירופה, הם יוכלו להגיע לעבודה הרבה יותר בקלות ובאמצעות מגוון צורות אחרות. אם באירופה עשרות אחוזים מהציבור מגיעים לעבודה ברכבות, קורקינטים, אופניים ועוד (אפילו 50-60% בחלק מהמקומות), אז בישראל מדובר על 10%. ובצורה כזו, איך אתם רוצים לפתור את הפקקים בישראל? ברור שחייבים שינוי משמעותי בתפיסת הבינוי והניידות בישראל.
בואו נדבר במספרים:
מעבר לכך, כדאי לשים את הדברים בפרופורציות - ההחלטה של המדינה בכל מקרה לא תשפיע על הרבה תוכניות. הוועדה החליטה לא להחיל רטרואקטיבית וממילא כן תתקבע בשטח מציאות של בניינים ישנים שיישארו בשטח לעוד עשרות שנים, כי כבר ניתנו להם אישורים והקבלנים מבצעים אותם. ההחלטה היא רק על תוכניות מעתה והלאה.
בפועל, על פי נתוני הרשות להתחדשות עירונית מדובר על עצירת 51 תוכניות בלבד שבהן צפויות להיבנות 690 דירות בלבד. בהחלט לא הרבה. ב'מעגל השני' מדובר על עוד 245 מיזמים עם 2,450 דירות בסך הכל, ויש מי שמדברים על כ-11 אלף דירות, שהן דווקא יוכלו להיות מקודמות אחרי אישורים. לכן, בכל מקרה לא מדובר על מספרים שהם גיים צ'יינג'ר לשוק הדיור. צריך לבנות בגוש דן במאסות הרבה יותר גדולות - של עשרות ומאות אלפי דירות - והמדינה רוצה לקדם תוכניות כאלה. אז כן, מדובר על עצירה של מספר תוכניות אבל בהחלט לא על כמות כזו שזה אסון לטווח ארוך אם לא יקודמו (וכאמור - צריך לבנות דירות חדשות בבניינים הרבה יותר גבוהים מ-3-4 קומות שיש כיום).
גם הקבלנים מודים שהמדינה צודקת, אבל נדמה שהמטרה שלהם היא פשוט להעביר ביקורת
אגב, עו"ד שוב עצמו מבין ומודה שיש "היגיון מוצדק וברור לכל שיש לקדם פרויקטים גדולים ולא לאפשר תמ"אות בודדות בתוואי המטרו" אבל חושש ש"יעבור זמן רב עד שהמטרו אכן ייצא לדרך" ולכן סבור שצריך למצוא פתרון שיחריג בניינים מסוכנים שתושביהם לא יכולים לחכות שנים ארוכות, כדוגמת אישור פרטני למקרים קריטיים בדומה למה שהוחלט לגבי פרויקטים בטווח של 100-300 מטר מהתוואי".
נכון, בהחלט. יש שכונות שלמות בישראל שצריך להרוס ולבנות מחדש. לתחזק בניין ישן אחרי בניין ישן זה לא פתרון, אלא רק אקמול למציאות לא טובה שפשוט נוצרה בישראל לאורך עשרות שנים של טלאי על טלאי. המדינה כעת רוצה לשנות את זה, ולפעול נכון. צריך לאפשר לה את זה ולא להיכנע לקבלנים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.זעקות השבר של הקבבלנים , הלב נקרע ממש (ל"ת)קישקשתה 10/11/2022 14:22הגב לתגובה זו2 0סגור
-
2.הציפוף שגוי ומטופש - בכייה לדורותהחלטה אומללה לעצור 08/11/2022 22:54הגב לתגובה זו0 1בעברית פשוטה מסבירים לנו שישקיעו רק בתל אביב וגוש דן . למה להזניח את שאר ישראל??? המצב צריך להיות הפוך : השקעה מאסיבית והציפוף הפריפריה והמעגל השני והשלישי פלוס תוספת תשתיות משמעותיות והכי חשוב שם יהיה ניתן למכור דירות זולות לכולם. עובדים עלינו בעינייםסגור
-
1.תמ"א 38 זה הדבר היחיד שמשתלם לדיירים, לא פינוי בינוימבין2 08/11/2022 19:27הגב לתגובה זו5 3דירה משופצת עם תוספת בלי לעבור שנים לשכירות ולהתפלל שהקבלן לא ירצה או יפשוט את הרגל. מציע לדיירים לחכות.סגור
-
צא ולמד לפני שאתה מגיב שטויות (ל"ת)איציק 10/11/2022 14:23הגב לתגובה זו0 1סגור